Fotografia przedstawia panoramiczny krajobraz jeziora, na którym znajdują się zadrzewione wyspy. Z lewej strony po jeziorze płynie statek wycieczkowy. W oddali na obu brzegach jeziora widać zabudowania.
Fotografia przedstawia panoramiczny krajobraz jeziora, na którym znajdują się zadrzewione wyspy. Z lewej strony po jeziorze płynie statek wycieczkowy. W oddali na obu brzegach jeziora widać zabudowania.
Podanie o Popielu i Piaście
Widok na jezioro Gopło z Mysiej Wieży
Źródło: 1bumer, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
Wybierz się na wycieczkę do muzeum lub skansenuskansenskansenu. Zapytaj przewodnika o podania związane z twoją miejscowością lub regionem. Zanotuj te opowieści.
Jeśli w pobliżu nie ma muzeum ani skansenu, wybierz się do szkolnej biblioteki. Wypożycz podania, legendy lub klechdy. Wyszukaj te, związane z regionem, w którym mieszkasz. Zapoznaj się z nimi.
Rw6KJWTc6Jtjx
Zorganizujcie w klasie prezentację podań z regionu.
Podanie - definicja
Podania (inaczej: klechdy) to opowieści ludowe, od wieków przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie. Z czasem zapisywane. Są silnie związane z narodem, regionem lub miejscowością. Bohaterowie podań to postacie, które swoją postawą i zachowaniem utrwaliły się w wyobraźni danej społeczności np. historyczni władcy, królowe, wojownicy, lokalni bohaterzy, jak również te, stworzone przez ludzką fantazję: diabły (Boruta), czarownicy (Pan Twardowski), syreny. W fabule podań można znaleźć elementy historyczne np. nazwę miejscowości, regionu, imię władcy lub inny detaldetaldetal, który pomaga umieścić wydarzenia w konkretnym miejscu lub czasie. Podania wyjaśniają przyczyny powstania miejscowości, krain geograficznych, pewnych tradycji, tłumaczą etymologięetymologiaetymologię nazw geograficznych czy miejscowości. Każdy region, miasto, miasteczko mają swoje podania, zwane czasem klechdami. Najbardziej znane to historia Warsa i Sawy, podanie o Wandzie, Lechu czy królu Popielu.
Rnae0gXHtX6w61
Mapa przedstawia granice państwa polskiego za panowania Bolesława Chrobrego. Ciemniejszym czerwonym kolorem oznaczone są ziemie odziedziczone przez Bolesława Chrobrego w 992 roku. W ich skład wchodzą: Pomorze Gdańskie i Zachodnie, Wielkopolska, Małopolska, Mazowsze, Śląsk. Łużyce, Milsko i Grody Czerwieńskie. Te ziemie odziedziczone przez Chrobrego i włączone do państwa, zaznaczone są na mapie jasnym kolorem czerwonym. Natomiast Księstwo Czeskie, Morawy, Słowacja to ziemie podbite przez Chrobrego i oznaczone jaśniejszym kolorem czerwonym. W granicach państwa polskiego z 1025 roku znalazły się: Łużyce, Milsko, Wielkopolska, Mazowsze, Małopolska, Grody Czerwieńskie i Pomorze Gdańskie. Poza Polską znalazły się: Pomorze Zachodnie, Księstwo Czeskie, Morawy i Słowacja. W Gnieźnie oznaczono czerwonym symbolem arcybiskupstwo, natomiast biskupstwa, oznaczone symbolem niebieskim, znajdowały się w Poznaniu (na mapie na lewo od Gniezna), we Wrocławiu i w Krakowie. Po prawej stronie od Gniezna, nad jeziorem Gopło, zaznaczono Kruszwicę. Gniezno oznaczono na mapie, symbolem grotu włóczni, jako miejsce zjazdu gnieźnieńskiego w 1000 roku oraz, symbolem złotej korony, jako miejsce koronacji Bolesława Chrobrego w 1025 r. Strzałkami oznaczono wyprawy Chrobrego: z Niemczy na Śląsku w kierunku Księstwa Czeskiego oraz z Sandomierza w Małopolsce w kierunku Grodów Czerwieńskich, a następnie ku Księstwu Kijowskiemu.
Polska Bolesława Chrobrego
Źródło: Krystian Chariza i zespół.
Ćwiczenie 1
Wskaż na mapie Polski Bolesława Chrobrego historyczne miejsca: Gniezno, jezioro Gopło i Kruszwicę.
R1IeP0guBGr9b
Miejsce na notatkę
Przypomnij sobie, jakie ziemie zamieszkiwali Polanie, od których pochodzi nazwa regionu w centralnej Polsce.
Gniezno, jezioro Gopło i Kruszwica znajdują się na terenach oznaczonych między Wielkopolską a Mazowszem.
Ćwiczenie 1
Sprawdź w dostępnych źródłach, w jakim województwie znajduje się dziś Gniezno, jezioro Gopło i Kruszwica.
RE8uB9Ery3k5J
Miejsce na notatkę
Przypomnij sobie, jakie ziemie zamieszkiwali Polanie, od których pochodzi nazwa regionu w centralnej Polsce.
Gniezno znajduje się dziś w województwie wielkopolskim, zaś jezioro Gopło i Kruszwica należą do województwa kujawsko‑pomorskiego.
Ćwiczenie 2
RFgmzJ3LT6Rqz1
Zadanie interaktywne. Należy wskazać właściwy kierunek, którym od Gniezna znajduje się Kruszwica.
W jakim kierunku od Gniezna znajduje się Kruszwica?
północnym
południowym
wschodnim
zachodnim
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1H5pIXnMR5CC
Grafika przedstawia mapę Polski, jasne linie wyznaczają tereny województw. Na mapie zaznaczono miasto z podpisem Kruszwica. Znajduje się ono w południowej części województwa kujawsko‑pomorskiego.
Kruszwica na mapie Polski
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka
Kruszwica jest niewielkim, liczącym 9 tys. mieszkańców miasteczkiem, leżącym w województwie kujawsko‑pomorskim. Malowniczo położona nad jeziorem Gopło przyciąga turystów pięknymi widokami. Nazwa miejscowości pochodzi od walcowatej bryłki soli, zwanej kruszą, która wówczas była symbolem bogactwa. Nazwa miasta - Kruszwica miała odzwierciedlać zamożność i znaczenie grodu. Czy wiesz, że na początku naszej ery przez te tereny wiódł szlak bursztynowy łączący Cesarstwo Rzymskie z Morzem Bałtyckim? Kruszwica była wówczas ważnym ośrodkiem handlowym i największym grodem plemienia Goplan. Jednak do rozsławienia miasta przyczyniła się Mysia Wieża, pozostałość po zamku wybudowanym w XIV wieku przez Kazimierza Wielkiego.
R8sQAZRFJ0Qqk
Kolorowa fotografia przedstawia jezioro Gopło widziane z lotu ptaka. Dookoła jeziora rozciągają się gęste lasy.
Jezioro Gopło
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY-SA 3.0.
R7A3nMIhBXTi0
Kolorowa fotografia przedstawia fragment jeziora Gopło widziany z lotu ptaka. Otaczają je lasy i łąki. Z prawej strony widać przystań dla jachtów. Stoją tu zacumowane jachty z opuszczonymi żaglami.
Jezioro Gopło, widok z Mysiej Wieży
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Popiel
Podanie o PopieluCecylia Niewiadomska
Cecylia NiewiadomskaPodanie o Popielu
Niedaleko od Gniezna, nad jeziorem Gopłem, wznosił się gród Kruszwica. Tam mieszkał książę Popiel, jeden z następców Lecha, i rządził krajem groźnie i surowo. Chciał większej władzy, niż mieli jego poprzednicy. Chciał rządzić sam, nie pytając nikogo o radę. Żona Niemka opowiadała mu nieraz, że tak rządzą książęta w Niemczech.
A w Polsce z dawna był obyczaj, że kniaźj0000008HBB5v22_000tp001kniaź w ważniejszych sprawach zwoływał radę starszych kmieci, czyli gospodarzy, właścicieli ziemi. Taka rada, z kmieci złożona, nazywała się wiecem. Popiel nie chciał zwoływać wieców, a kmiecie rozgniewani o to, nie chcieli z nim chodzić na wojnę, odmawiali mu posłuszeństwa.
Popiel się obawiał, że z tego zatargu skorzystają jego stryjowiej0000008HBB5v22_000tp002stryjowie: połączą się z kmieciami i odbiorą mu władzę. Zaprosił więc stryjów na ucztę, żona przyprawiła trucizną miód i wino i otruła wszystkich.
Trupy wrzucono do Gopła.
Zbrodnia jednak została prędko ukarana. Z ciał potopionych stryjów wylęgły się tysiące myszy i wyruszyły wszystkie do Kruszwicy, prosto na dwór zbrodniarza.
R1WzOyAIJ9KXj
Zdjęcie przedstawia mysz polną. Mysz siedzi na dłoni odzianej w jasną skórzaną rękawiczkę. W tle widać siano.
Źródło: domena publiczna, licencja: CC BY 3.0.
Przerażony Popiel, nie umiejąc walczyć z takim nieprzyjacielem, ratował się ucieczką i z całą rodziną szukał schronienia w murowanej wieży, wznoszącej się pośród jeziora na wyspie. Lecz myszy popłynęły za nim, dopadły go na wieży i zagryzły.
j0000008HBB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Cecylia Niewiadomska, Podanie o Popielu, [w:] tegoż, Czasy przedchrześcijańskie, Warszawa 1918.
Mysia wieża w Kruszwicy
RNmiQSRcrBC28
Litografia w odcieniach brązu i beżu przedstawia widok na Mysią Wieżę od strony jeziora Gopło. Na pierwszym planie widoczne jest jezioro, po którym pływają łódki, jedna z nich z żaglem. Siedzą w nich ludzie. Na drugim planie stoi kamienna wieża w otoczeniu drzew i krzewów. Budowla góruje nad innymi, jednoparterowymi budynkami, stojącymi obok. Ma niewielkie, strzeliste okienka. Na brzegu jeziora rosną drzewa. W oddali widać pola, niewielkie krzewy i pojedyncze drzewa.
Mysia Wieża na litografii Napoleona Ordy
Źródło: Napoleon Orda, Mysia Wieża, 1880, licencja: CC BY 3.0.
Kiedy to było?
RiWjHvCUeg0RB
Na ilustracji przedstawiono oś czasu z zaznaczonymi różnymi kolorami erami historycznymi. O lewej strony: prehistoria, starożytność, średniowiecze, nowożytność, XIX wiek, współczesność. Nad średniowieczem umieszczono czarny dymek. Przy końcu epoki starożytnej zaznaczono p.n.e i n.e.
Oś czasu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1DTxoegvf50q
Film przedstawia historię Mysiej Wieży w Kruszwicy.
Film przedstawia historię Mysiej Wieży w Kruszwicy.
Film przedstawia historię Mysiej Wieży w Kruszwicy.
Polecenie 2
RF64Gxd3zUvlC
Obejrzyj film o Mysiej Wieży w Kruszwicy, napisz krótką notatkę o historii tej budowli.
Polecenie 2
Zapoznaj się z filmem o Mysiej Wieży w Kruszwicy, napisz krótką notatkę o historii tej budowli.
RN7kxZva092j7
Polecenie 3
Na podstawie filmu o Mysiej Wieży narysuj drzewo genealogiczne pierwszych Piastów.
RoAoT11ZjLBQi
Polecenie 3
Na podstawie filmu o Mysiej Wieży wypisz stopnie pokrewieństwa pierwszych Piastów.
R1UjrdamEoYh5
R17K0RhINIQMj
Kolorowa fotografia przedstawia Mysią Wieżę w Kruszwicy na tle niebieskiego, bezchmurnego nieba. Jest to 32 metrowa, sześciokątna budowla z cegły, pozostałość po zamku. Z prawej strony widać mur obronny, z lewej tylko fragment muru, do którego dobudowano kręte schody. Prowadzą one do tarasu otoczonego barierką, na końcu tarasu znajduje się wejście do wieży. Na ścianach wieży znajdują się małe otwory, wielkości cegły, rozmieszczone regularnie od góry do dołu. Na czubku umieszczono maszt z flagą Polski. Podstawa wieży obłożona jest kamieniami. Przy schodach stoi drewniany kiosk z pamiątkami. Wieżę otaczają drzewa. Na niewielkim placyku przed wieżą stoją dwie ławki dla turystów.
Mysia Wieża w Kruszwicy
Źródło: Jędrycha, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZOhRGWP2rHN
Kolorowa fotografia przedstawia Mysią Wieżę w Kruszwicy na tle niebieskiego, bezchmurnego nieba, w otoczeniu drzew. Jest to 32 metrowa, sześciokątna budowla z cegły, pozostałość po zamku. Na ścianach wieży znajdują się małe otwory, wielkości cegły, rozmieszczone regularnie od góry do dołu. Na czubku umieszczono maszt z flagą Polski, widać kilku turystów, którzy weszli na górę.
Mysia Wieża w Kruszwicy
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Animacja
RNQ7zQD7DFeSU
Animacja przedstawia podanie o Popielu.
Animacja przedstawia podanie o Popielu.
Animacja na podstawie: „Podanie o Popielu”, [w:] Cecylia Niewiadomska, „Czasy przedchrześcijańskie”, Warszawa 1918.
Animacja na podstawie: „Podanie o Popielu”, [w:] Cecylia Niewiadomska, „Czasy przedchrześcijańskie”, Warszawa 1918.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Animacja przedstawia podanie o Popielu.
Polecenie 4
Oceń zachowanie księcia Popiela i jego żony.
Rm5Fee7ia1czl
(Uzupełnij).
Ciekawostka
Najwcześniejszym źródłem, w jakim pojawia się legendarny władca Popiel, jest „KronikakronikaKronika polska” Galla Anonima spisana prawdopodobnie w latach 1113‑1116. O legendarnym władcy Polan (lub Goplan) z IX wieku - Popielu pisali też inni kronikarze np. Wincenty Kadłubek czy anonimowy autor „Kroniki wielkopolskiej”.
Ćwiczenie 3
Rqa6zaq8nN4tp
Nazwij elementy na ilustracji, które kojarzą ją z podaniem o Popielu. Nazwij element i przeciągnij go we właściwe miejsce na ilustracji. Propozycje Nadaj tytuł rysunkowi
Nazwij elementy na ilustracji, które kojarzą ją z podaniem o Popielu. Nazwij element i przeciągnij go we właściwe miejsce na ilustracji. Propozycje Nadaj tytuł rysunkowi
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Elementy świata przedstawionego to: czas i miejsce wydarzeń, bohaterowie i wydarzenia.
Czas i miejsce: dawno temu, jezioro Gopło, Kruszwica. Bohaterowie: Popiel, myszy. Wydarzenia: Ucieczka Popiela przed myszami. Schronienie się na wieży zamkowej.
Ćwiczenie 3
Określ elementy świata przedstawionego podania o Popielu, Wypisz bohaterów i wydarzenia, ustal czas i miejsce wyda
R1UOuvI2xymKv
Elementy świata przedstawionego to: czas i miejsce wydarzeń, bohaterowie i wydarzenia.
Czas: dawno temu. Miejsce: jezioro Gopło, Kruszwica. Bohaterowie: Popiel, myszy. Wydarzenia: Ucieczka Popiela przed myszami. Schronienie się na wieży zamkowej.
R1dIfPF9pEuLd
Ćwiczenie 4
Wskaż, który z podanych cytatów z Podania o Popielu w opracowaniu Cecylii Niewiadomskiej świadczą o występowaniu w podaniu elementów fantastycznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Tam mieszkał książę Popiel, jeden z następców Lecha., 2. Taka rada, z kmieci złożona, nazywała się wiecem., 3. Z ciał potopionych stryjów wylęgły się tysiące myszy i wyruszyły wszystkie do Kruszwicy, prosto na dwór zbrodniarza., 4. Zaprosił więc stryjów na ucztę, żona przyprawiła trucizną miód i wino i otruła wszystkich.
Wykorzystano fragmenty podania o Popielu z: Cecylia Niewiadomska, „Podanie o Popielu", [w:] „Czasy przedchrześcijańskie", Warszawa 1918
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rh4UJCD2nZiGJ
Ćwiczenie 5
Uporządkuj elementy tak, by powstał chronologiczny spis wydarzeń opisanych w „Podaniu o Popielu". Elementy do uszeregowania:
Uporządkuj elementy tak, by powstał chronologiczny spis wydarzeń opisanych w „Podaniu o Popielu". Elementy do uszeregowania:
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RBsC1sVPZfvdq
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia odnoszące się do treści „Podania o Popielu" są prawdziwe.. Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3. A. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia odnoszące się do treści „Podania o Popielu" są prawdziwe.. Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3. A. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9NoqtXWK4vfM
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst cech charakteru odnoszących się do króla Popiela.
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst cech charakteru odnoszących się do króla Popiela.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1VWko7rWr2rH
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów określających cechy króla Popiela.
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów określających cechy króla Popiela.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rarw2BgjQjmpy
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących określeniami dobrego władcy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Wybierz pięć pozytywnych cech władcy i ułóż zdania według wzoru:
TROSKLIWY: Troszczy się o dobro obywateli swojego kraju.
RwGN7gcHov1HD
Miejsce na notatkę
Pamiętaj o prawidłowym zapisie: zdania rozpoczynaj wielką literą, a kończ kropką, znakiem zapytania lub wykrzyknikiem. Poszukaj definicji wybranych cech i dopasuj je do działań władcy.
Przykładowe zdania:
SPRAWIEDLIWY Sprawiedliwie rozsądza spory.
STANOWCZY Stanowczo decyduje o sprawach dotyczących państwa.
ROZSĄDNY Rozsądnie podejmuje decyzje dotyczące polityki swojego kraju.
PRAWY Prawy władca to taki, który rządzi uczciwie i sprawiedliwie, nigdy nie kłamie.
R1IXw69dx3V3V
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne. Należy wskazać i zaznaczyć jedną spośród zaproponowanych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ru6bJfRkdcgy8
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne. Należy wskazać i zaznaczyć jedną spośród zaproponowanych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1QM4f7gY6DbC
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne. Należy wskazać i zaznaczyć jedną spośród zaproponowanych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1JRp5yrs13BX
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne. Należy wskazać i zaznaczyć jedną spośród zaproponowanych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RyBGNVY2jZtnv
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne. Należy wskazać i zaznaczyć jedną spośród zaproponowanych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!
Morał to pouczający wniosek, który można wyciągnąć z jakiegoś wydarzenia, sytuacji, utworu.
R1zrLyPyQjMq8
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne. Należy wskazać i zaznaczyć jedną spośród zaproponowanych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RehbiEg5oFDa91
Zadanie interaktywne. Należy wskazać i zaznaczyć jedną spośród zaproponowanych odpowiedzi.
Poprawnie utworzone formy D. lp. i lm. od rzeczownika książę to…
księciu i księciom.
księcia i książąt.
księciu i książętom.
księcia i księciów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008HBB5v22_000tp001
kniaź – książę
j0000008HBB5v22_000tp002
stryj – brat ojca
Ćwiczenie 18
Uzasadnij, że opowieść o Popielu jest podaniem. Podaj konkretne przykłady.
RFogM67WD3wTC
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na czas wydarzeń, bohaterów oraz związek podania z konkretną miejscowością.
Opowieść o Popielu jest podaniem, ponieważ:
• głównym bohaterem jest książę Popiel, postać ta pojawia się w średniowiecznych kronikach; • wydarzenia rozgrywają się na konkretnym obszarze geograficznym nad jeziorem Gopło; • jest opowieścią związaną z konkretną miejscowością – Kruszwicą; • mówi o obyczajach, np. zwoływaniu kmieci.
Piast
Magdalena GrądzkaZłota encyklopedia bajek. Legendy polskie
Za rządów księcia Popiela, nieopodal Kruszwicy mieszkał kmiećkmiećkmieć zwany Piastem. Uprawiał ziemię, hodował pszczoły, a oprócz tego trudnił się kołodziejstwemkołodziejkołodziejstwem – wyrabiał wozy. Wraz z żoną Rzepichą żyli sobie zgodnie i spokojnie, wychowując dzieci.
Najstarszy syn skończył właśnie siedem lat, zbliżały się postrzyżynypostrzyżynypostrzyżyny, które obchodzono bardzo uroczyście. Było to bardzo ważne święto, gdyż tego dnia chłopiec przechodził spod opieki matki pod pieczę ojca, obcinano mu długie włosy i nadawano imię.
Kiedy zaproszeni przez Piasta goście mieli zasiąść za stołem, zjawiło się niespodziewanie dwóch wędrowców. Byli to wysocy młodzieńcy odziani w luźne, płócienne szaty. Wyglądali na bardzo zmęczonych, a ich ubrania i sandały pokrywał kurz. Przybysze stanęli w progu, pozdrowili zebranych, a potem jeden z nich przemówił do gospodarzy:
– Wędrujemy już długo, a czeka nas jeszcze daleka droga. Pozwólcie nam ugasić pragnienie i trochę odpocząć. Prosiliśmy o gościnę u księcia Popiela, ale on kazał służbie wygnać nas spod bram swego dworu.
Piast skłonił się przed wędrowcami i zaprosił ich, aby wraz ze wszystkimi zasiedli przy stole:
– Bądźcie mymi gośćmi – rzekł. – Jedzcie i pijcie do woli i radujcie się razem z nami, gdyż dziś świętujemy postrzyżyny mego najstarszego syna.
Gdy już wszyscy zaspokoili pierwszy głód, Rzepicha przyprowadziła do izby chłopca. Malec ukląkł przed ojcem, a ten podniósł go, skropił źródlaną wodą i z powagą sięgnął po nożyce. Następnie chwycił długi kosmyk włosów nad czołem dziecka i uroczyście obciął. Uczyniwszy to, zwrócił się do tajemniczych wędrowców i powiedział:
– Proszę was, zróbcie to samo, co ja, i nadajcie memu synowi imię, które od dziś będzie nosił.
Przybysze dokonali obrzędu postrzyżyn, a jeden z nich rzekł do chłopca:
– Od dziś będziesz się nazywał Ziemowit. Niech to imię przyniesie ci szczęście i sławę.
Wypowiedziawszy te słowa, uczynił nad głową chłopca niezwykły znak.
Po czym goście kolejno podchodzili do Piastowego syna i każdy z nich obcinał mu pasemko włosów.
Kiedy dokonano postrzyżyn i odśpiewano obrzędowe pieśni, wszyscy udali się na cmentarz, aby modlitwą i ofiarą uczcić duchy zmarłych przodków.
Po powrocie do gościnnej chaty wędrowcy pożegnali się z Piastem i Rzepichą, a odchodząc, nakreślili nad nimi ów znak, który poprzednio uczynili nad głową chłopca. Powędrowali przed siebie i ani Piast Kołodziej, ani nikt z jego gości nie dowiedzieli się nigdy, kim byli, skąd przyszli i dokąd się udali. Jedno tylko stało się wkrótce jasne: nie byli zwykłymi ludźmi, gdyż po ich odejściu nie ubywało jadła, choć na ucztę do Piasta przyszło jeszcze wielu gości.
Ziemowit wyrósł na dzielnego młodzieńca i dobrego człowieka, a po śmierci Popiela lud wybrał go nowym księciem. Tak spełniło się życzenie tajemniczych wędrowców.
piast_1 Źródło: Magdalena Grądzka, Złota encyklopedia bajek. Legendy polskie, Warszawa 2005, s. 28–29, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1I8ZHqliOiZK
Źródło: muzyka: audiojungle.net, Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Źródło: muzyka: audiojungle.net, Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Ciekawostka
Dzieciństwo. Katalog zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie
(…) w całym obszarze słowiańskimSłowianiesłowiańskim istniał zakaz strzyżenia dzieci do ukończenia pierwszego roku życia (…). RytuałrytuałRytuał ten uznawany był za znak przejścia pod władzę ojca (...); wiązano go także z nadaniem imienia. Była to ważna społeczna uroczystość, zapraszano gości, rodzinę i sąsiadów.
(…) postrzyżyn dokonywała matka, często nożycami do strzyżenia owiec. Robiono to podczas nowiunównowiu lub pełnipełniapełni, w dni pogodne lub świąteczne. Obcięte włosy, jak powszechnie mniemano, nie mogły dostać się w niepowołane ręce, zostawały więc spalone, nigdy nie wyrzucano ich na wiatr, pod groźbą bólów głowy, wkładano je pod kamienie, w kąt izby, a czyniono to w obecności dziecka – „by wiedziało na tamtym świecie skąd je wziąć” (…). W światopoglądzieświatopoglądświatopoglądzie ludowym włosy to nie ciało, a tkanki stale rosnące, także po śmierci (…). Były zawsze uniwersalnymuniwersalnyuniwersalnym symbolem siły; ich obcięcie uznawano za pozbawienie siły człowieka, a także za akt poddania się władzy…
ciek_1 Źródło: Dzieciństwo. Katalog zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Państwowe Muzeum Etnograficzne Warszawa 2021, s. 73–74, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu). Tekst skrócony i zmodyfikowany.
Ćwiczenie 19
R1ZH8sD0c5mF5
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych zdań.
Źródło: Opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1Rl17C12NvZm
Ćwiczenie 20
Przeczytaj uważnie podanie o Piaście i Ciekawostkę. Uzupełnij tabelę, aby porównać informacje z podania i opracowania naukowego. Ułóż je w określonym porządku. W jakim wieku strzyżono chłopca? Kto strzygł dziecko? Co zrobiono z włosami?
Przeczytaj uważnie podanie o Piaście i Ciekawostkę. Uzupełnij tabelę, aby porównać informacje z podania i opracowania naukowego. Ułóż je w określonym porządku. W jakim wieku strzyżono chłopca? Kto strzygł dziecko? Co zrobiono z włosami?
Źródło: Opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
Wskaż, gdzie toczy się akcja podań o Popielu i Piaście Kołodzieju.
R1GopJjyuEiYD
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 22
RgOL8XoFnoPfE
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23
Wstaw w tekst właściwy wyraz, wybierając spośród podanych poniżej.
RZMmhRK9Qbrz7
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst właściwego słowa będącego synonimem wyrazu "podanie".
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst właściwego słowa będącego synonimem wyrazu "podanie".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 24
Roy6O6DMofWct
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Na podstawie ćwiczenia:Contentplus.pl sp. z o.o. opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1b9atJ6Z1fAZ
Hasło krzyżówki:
Słownik
detal
detal
drobny szczegół jakiejś kwestii, sytuacji lub działań
etymologia
etymologia
słowo pochodzi z języka greckiego powstało z połączenia étymos - prawdziwy + lógos - mowa, słowo; dział językoznawstwa zajmujący się badaniem pochodzenia wyrazów, ustalaniem ich pierwotnych znaczeń
kmieć
kmieć
zamożny gospodarz, mający własne gospodarstwo
kołodziej
kołodziej
w dawnej Polsce rzemieślnik zajmujący się wyrobem wozów i drewnianych części wozów np. kół, dyszli
kronika
kronika
chronologiczny zapis przeszłych dziejów np. kronika państwa, miasta, szkoły
nów
nów
faza Księżyca, podczas której jest zwrócony ku Ziemi częścią nieoświetloną
skansen
skansen
muzeum na wolnym powietrzu, którego celem jest pokazanie zabytków budownictwa ludowego, jak również sprzętów i narzędzi używanych na wsi w danym regionie
pełnia
pełnia
faza Księżyca, podczas której jest on widoczny z Ziemi jako okrągła tarcza
postrzyżyny
postrzyżyny
bardzo stary obrzęd ścinania włosów chłopcu, który przechodził z opieki matki pod opiekę ojca
rytuał
rytuał
ustalony sposób postępowania, wykonywania czynności podczas uroczystości rodzinnych lub religijnych
Słowianie
Słowianie
grupa plemion zamieszkujących środkową i wschodnią Europę
uniwersalny
uniwersalny
dotyczący wszystkiego, obejmujący całość
światopogląd
światopogląd
poglądy na życie i świat, wpływające na zachowanie człowieka