RdiokHbSe5o0S

Czasownik, zapracowana część mowy

Ruchoma grafika przedstawia siedem puzzli, które mają główki, rączki i nóżki. Znajdują się w różnych pozach - dwa bujają się na linie, dwa leżą a trzy stoją z uniesionymi rączkami. Jeden z bujających się na linie puzzli ma na brzuszku napisz "rodzaj męski", natomiast jeden ze stojących puzzli trzyma ręką zbliżoną do ust, a na jego brzuszku widnieje napis "wołacz". Tło przedstawia pagórki, jest utrzymane w jednolitej, pastelowej kolorystyce.
Gramatoluby
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Gramatoluby
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przeczytaj wiersz Jana Brzechwy „Globus”, zwróć uwagę na działania gór, rzek i miast.

GlobusJan Brzechwa
Jan Brzechwa Globus

W szkole
Na stole
Stał globus –
Wielkości arbuza,
Aż tu naraz jakiś łobuz
Nabił mu guza.
Z tego wynikła
Historia całkiem niezwykła:

Siedlce wpadły do Krakowa,
Kraków zmienił się w jezioro,
Nowy Targ za San się schował,
A San urósł w górę sporą.
Tatry, nagle wywrócone,
Okazały się w dolinie,
Wieprz popłynął w inną stronę
I zawadził aż o Gdynię.
Tam gdzie wpierw płynęła Wisła,
Wyskoczyła wielka góra,
Rzeka Bzura całkiem prysła,
A powstała góra Bzura.
Stary Giewont zląkł się wielce
I przykucnął pod parkanem,
Każdy myślał, że to Kielce,
A to było Zakopane.
Łódź pobiegła pod Opole
W jakichś bardzo ważnych sprawach –
Tylko nikt nie wiedział w szkole,
Gdzie podziała się Warszawa.

Nie było jej na Śląsku ani w Poznańskiem,
Ani na Pomorzu, ani pod Gdańskiem,
Ani na Ziemiach Zachodnich,
Ani na północ od nich,
Ani blisko, ani daleko,
Ani nad żadną rzeką,
Ani nad żadnym z mórz.
Po prostu przepadła – i już!

Trzeba prędzej oddać globus do naprawy,
Bo nie może Polska istnieć bez Warszawy!

glob_1 Źródło: Globus, [w:] Jan Brzechwa, Sto bajek, Wydawnictwo Skrzat Kraków 2017, s. 194–195.
R1JYmChQK085C
Ćwiczenie 1
Globus Warszawa 1965, s.27
Opracowanie: ORE
Źródło: Jan Brzechwa, Globus Warszawa 1965, s.27.
Ćwiczenie 1

Na podstawie fragmentu wiersza Jana Brzechwy „Globus” wypisz czynności wykonywane przez góry, miasta i rzeki.

R1GIyHqmKbn7v
R6O1Mm2ZD8Ej1
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na właściwym oznaczeniu nazwami miast punktów na mapie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wypisz miasta wymienione w wierszu Jana Brzechwy.

R1KVyeWBtT7Tf
Rn2yRCzfVggqb
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luki w zdaniu jednym z podanych sformułowań.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RAzlUh1cT5BfR
Ćwiczenie 4
Przeczytaj uważnie wiersz "Globus" i uzupełnij tekst czynnościami wykonywanymi przez rzeki, góry i miasta.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Skaczesz, biegasz, chodzisz, mówisz, jesz - każdego dnia wykonujesz wiele działań. Znajdujesz się też w różnych stanach, np. śpisz, chorujesz. Wszystkie te czynności nazywamy czasownikami.

R11Coid28WftT
Czasownik
Źródło: a. nn., domena publiczna.
t4MokUsO8I_0000000C
1
Ćwiczenie 5

Odpowiedz na pytanie: „Co robisz rano?” Staraj się wymienić jak najwięcej czynności. Oto przykład:

– Co robisz rano?
– Budzę się.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6

Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi wpisz poniżej lub w zeszycie.

  • Co robi nauczyciel?

  • Co robią uczniowie?

  • Co się dzieje ze śniegiem?

R1R5RLu2TLD1D1
Źródło: Uniwersytet Wrocławski, licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz poniżej lub w zeszycie. Możesz podać po kilka przykładów.
Co robi nauczyciel podczas lekcji?
Co robią uczniowie podczas lekcji?
Co robią uczniowie podczas przerwy?

RKgK7wQlFFDgk
Miejsce na notatkę ucznia.

O czasowniku

Czasownik to część mowy, nazywa czynności i stany. Odpowiada na pytania: co robi? co się z kimś (lub czymś) dzieje? Na przykład:
- Chłopiec (co robi?) biegnie.
- Dziecko (co się z nim dzieje?) śpi.

RTHPCPnlbVbYIt4MokUsO8I_00alt0011
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY 3.0.
t4MokUsO8I_00alt001
1
Polecenie 2

Weź udział w zabawie polegającej na prezentowaniu scenek pantomimicznychpantomimapantomimicznych.
W tym celu podzielcie się na dwa zespoły. Zadaniem pierwszej grupy jest pokazanie czynności, a drugiej odgadnięcie i zapisanie czasownika, który ją nazywa.

Na przykład:

  • co robi?czyta, siedzi...

  • co się z nim dzieje?rośnie, śpi

Po dziesięciu scenkach zamieńcie się rolami.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Weź udział w zabawie polegającej na opowiadaniu o czynności i odgadywaniu jej nazwy. W tym celu podzielcie się na dwa zespoły. Zadaniem pierwszej grupy jest opowiedzenie czynności, a drugiej odgadnięcie i zapisanie czasownika, który ją nazywa.

Na przykład: Unoszę się w powietrzu machając rękami. - Latam.

R1eNfy7dRWsqe
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 7
RuTw0qWmYLk1h
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wyrazów, które są czasownikami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1YUsEFNfMCme
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega uzupełnieniu tekstu odpowiednimi wyrazami.
Czasownik w zdaniu
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1URTGvpy2K44
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

Słowa, które swoim brzmieniem naśladują dźwięki i odgłosy nazywamy wyrazami dźwiękonaśladowczymi, np. szumi, huczy, szczeka, ćwierka.

RN2TPjEt0cyJB
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na podpisaniu ilustracji przedstawiających zwierzęta czasownikami nazywającymi wydawane przez nie dźwięki.
Co robią zwierzęta?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R3am3DO7HxGkk
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do wyrazów z kolumny lewej czasowników nazywających dźwięki z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 11

Z podanych niżej czasowników w tajemniczy sposób zniknęło część liter. Jakie to mogły być słowa? Wymyśl je i zapisz poniżej lub w zeszycie. Czy dostrzegasz jakąś regułę w ich zapisie?

  • b............uje

  • k............uje

  • m...........uje

  • r............uje

  • w............uje

  • c............uje

  • l.............uje

  • o............uje

  • z............uje

  • n............uje

  • ł.............uje

  • p............uje

  • t............uje

  • ż............uje

uzupełnij treść
R1YVUEiH2u5Wk
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wyrazów odpowiednimi literami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
t4MokUsO8I_0000003Y
RUGjpTpsEoXFP
Zasada ortograficzna
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t4MokUsO8I_00000046
RcO9pLoTQ2XHj
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Przysłowie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1MwvzHr3So1z
Zasada ortograficzna
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
t4MokUsO8I_0000004D
Ćwiczenie 13
Rqmsxv2sbnwDA
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu związków wyrazowych odpowiednimi czasownikami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RxbP4ZzwdkPWf
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3

Wybierz dwa powiedzenia z poprzedniego zadania – takie, które najbardziej ci się podobają – i ułóż z nimi krótką historyjkę. Podkreśl czasowniki.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Wyjaśnij, dlaczego czasownik jest „zapracowaną” częścią mowy.

uzupełnij treść

Słownik

pantomima
pantomima

widowisko sceniczne bez słów, w którym treść przekazywana jest wyłącznie za pomocą gestów, mimiki i tańca