RBeQqWsGbA0Cw1

Odmieniamy czasownik - osoby, liczby, rodzaje

Ilustracja przedstawia białe postacie z puzzli. Niektóre wiszą na sznurku, inne stoją lub leżą na wzgórzach w tle. Jedna z nich ma na sobie napis „wołacz”, inna „rodzaj męski”, kolejne: "rodzaj żeński", "liczba mnoga", liczba pojedyncza", "dopełniacz", "biernik". Tło jest czerwone i jednolite.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Czasownik to odmienna część mowy, nazywa czynności i stany. Występuje w formach osobowych, które wskazują na wykonawcę czynności np. (ja) czytam, (wy) biegacie oraz formach nieosobowych, które nie ujawniają wykonawcy czynności np. czytać, biegać.

Odmiana czasownika przez osoby i liczby

R1cLJXZ79aJ6a
ILUSTRACJA: JA, TY, ON, ONA
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1cVLM3KJMoWr
ILUSTRACJA: MY, WY, ONI, ONE
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1IAdmtDLyoVW
Zadanie interaktywne. Tabela. 4 rubryki. 1. rubryka: osoba - ja, ty, on/ona/ono; 2. rubryka do uzupełnienia: liczba pojedyncza; 3. rubryka: osoba - my, wy, oni/one; 4. rubryka do uzupełnienia: liczba mnoga. Wstaw formy czasownika w czasie teraźniejszym do odpowiednich rubryk. Pamiętaj o zmieniającej się liczbie. Formy czasownika do wstawienia: - widzę, płacę, czytam, noszę, koszę, umiem, - liczysz, myślisz, uważasz, rozumiesz, lubisz, - gotuje, pakuje, wie, sądzi, umie, krzyczy, - czytamy, wołamy, rozumiemy, gramy, nosimy, - wołacie, gotujecie, szyjecie, robicie, myślicie, - piszą, czytują, walczą, cieszą się, rozumieją, lubią.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1MTHSyxcI4Nh
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu wyrazów do podanych części mowy.
Źródło: Opracowanie ORE na bazie ćwiczenia:Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Zaznacz czasowniki.

R1ZRpTojQ6sMa1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu czasowników w grupie wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Dobierz odpowiednie zaimkizaimekzaimki do podanych czasowników.

R18VQJvatikUg
Zadanie interaktywne polega na połączeniu czasowników z odpowiednimi zaimkami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RuBrer36QNWHU
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu poprawnej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Wpisz odpowiednią formę czasownika „pisać”.

R1TJ2OOewYYrM
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu odpowiednich form czasownika „pisać”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Uzupełnij tekst podanymi wyrazami, a dowiesz się, w jakich formach może występować czasownik.

RcI3ENaxRnvrF
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdania odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Uzupełnij zdania.

RI5gQ2TxU6E1u
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Uzupełnij zdania podanymi czasownikami w odpowiedniej formie.

RKQ1gvr0UWNIz
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Rozwiąż rebusy. Określ osobę i liczbę otrzymanych czasowników. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

R17BqJv6Jwq3T
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 10

Określ osobę i liczbę poniższych czasowników:

  • okupuje

  • witamy

  • mokniesz

  • tropię

  • broicie

R1cQSQNMwE2bf
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Ułóż zdania z czasownikami z poprzedniego ćwiczenia. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

R18DK5aQIhByI

Odmiana czasownika przez rodzaje

R1CAHgVxhGNnk
Symbole płci
Źródło: www.tagxedo.com, domena publiczna.

Rodzaj gramatyczny wyrazów

Rodzaj to jedna z najważniejszych cech odmiennych części mowy.

Przez rodzaj odmieniają się: czasowniki przymiotniki, liczebniki porządkowe i niektóre zaimkizaimekzaimki.

W liczbie pojedynczej czasu przeszłego czasownika występują formy:

rodzaju męskiego (ten/on czytał);

żeńskiego (ta/ona czytała);

nijakiego (to/ono czytało).

W liczbie mnogiej:

męskoosobowego (ci/oni czytali);

niemęskoosobowego (te/one czytały).

Rodzaje czasownika można określić również w formach czasu przyszłego złożonego:

W liczbie pojedynczej:

rodzaj męski: on będzie czytał;

rodzaj żeński: ona będzie czytała;

rodzaj nijaki: ono będzie czytało.

W liczbie mnogiej:

rodzaj męskoosobowy: oni/ci będą czytali:

rodzaj niemęskoosobowy: one/te będą czytały.

RLNK9aywblAn6
Czasy czasownika
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Ćwiczenie 11

Przeczytaj zdania. Zastanów się, czy można domyślić się, jakiej płci są osoby, o których mowa? Jakie części mowy na to wskazują?

  • Przeczytał do końca książkę i zaczął odrabiać lekcje.

  • Napisała list do koleżanki i poszła zjeść kolację.

  • Zmęczone całym dniem atrakcji szybko zasnęło.

  • Wystraszone pobiegły szybko do domu.

  • Poszli do sklepu i odkupili zniszczoną książkę.

RvTv2LsljFNio
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12
R1WjtoJQLpEri
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
Rhdb3khtqx3pL
Podziel czasowniki ze względu na ich rodzaj: męski, żeński, nijaki, męskoosobowy, niemęskoosobowy. Umieść je przy właściwych obrazkach.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Podziel podane poniżej czasowniki ze względu na ich rodzaj: męski, żeński, nijaki, męskoosobowy, niemęskoosobowy.

Czasowniki: czytali,  czytaliście, czytałem, czytał, czytałeś, czytałam, czytałaś, czytały, czytało, czytałyśmy, czytała, czytałyście, czytaliśmy.

R1XTpJ3Wuv7er
Ćwiczenie 14
RiRlarSL9r8Nl
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Utwórz formy męskoosobowe i niemęskoosobowe w czasie przeszłym od czasowników: pisać, dać, wejść, śpiewać, myśleć , oglądać.

RydOM50WfQIPd
R1WtHpZub0EbD
Ćwiczenie 15
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
RGlhfMxsRNKEB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Zastanów się, jaką formę przyjmuje czasownik „iść” w czasie przeszłym w zależności od wykonawców czynności. Zapisz odpowiednie formy w polu poniżej lub w zeszytach.

  • dwie dziewczynki i chłopiec,

  • dziewczynka, niemowlę i chłopiec,

  • nauczycielki i piłkarze,

  • dziewczynka i nauczycielki,

  • psy i koty,

  • pies, niemowlę i chłopiec.

Rv6yR5Uu9fTl9
Zapamiętaj!

Pamiętaj, poprawnymi formami czasownika „iść” rodzaju męskiego w czasie przeszłym są: szedłem, szedłeś, szedł. Formy: szłem, szłeś są niepoprawne!

Błąd wynika z zastosowania odmiany charakterystycznej dla rodzaju żeńskiego. Również czasowniki „wyjść” i „przyjść” w czasie przeszłym rodzaju męskiego mają nietypową odmianę, np.  poszedłem, wyszedłeś.

Jan Miodek Ojczyzna polszczyzna dla uczniów

Wszyscy chodzicie dziś – i dobrze, że tak jest – do koedukacyjnych szkół, od najmłodszych lat bawicie się wspólnie w piaskownicach, na boiskach i podwórkach. Wy, chłopcy, macie jednak swoje męskie sekrety, swoje męskie zabawy, czasem – porachunki (tak jak i dziewczyny mają swoje babskie sprawy!). To jest Wasz świat i macie do niego prawo.

Ale muszę Wam tutaj trochę złośliwie powiedzieć, że jesteście w tych Waszych męskich rozmowach bardzo... zniewieściali. Jacy??! wykrzykniecie oburzeni. A tak, zniewieścializniewieściałyzniewieściali! powtórzę. „Poszłem wczoraj do kina” chwali się np. Piotrek. „A ja przyszłem po Marcina i wzięłem go z sobą na mecz” opowiada Jurek.

Poszłem, przyszłem, doszłem, wyszłem, zaszłem – mówi dziś co trzeci chłopak w Polsce. A co czwarty wzięłem, zaczęłem, zapięłem. I wszyscy oni nawet nie przypuszczają, że gramatycznie babieją! Ponieważ one nasze kochane dziewczyny i kobiety – mówią: poszłam, przyszłam, doszłam, weszłam, zaszłam, wzięłam, zaczęłam, zapięłam, chłopcy na wzór poszłam, przyszłam – tworzą niepoprawne formy poszłem, przyszłem, a na wzór wzięłam, zaczęłam – niepoprawne wzięłem, zaczęłem.

Głośno więc wołam: nie dajcie się, panowie, i pamiętajcie, mówiąc o sobie, że męskie postacie tych czasowników to: poszedłem, przyszedłem, doszedłem, wszedłem, zaszedłem oraz wziąłem, zacząłem, zapiąłem (w ostatnich trzech wyrazach ą przed i wymawia się, oczywiście, tak jak o).

miod_1 Źródło: Jan Miodek, Ojczyzna polszczyzna dla uczniów, Warszawa 1991, s. 46, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 18

Określ temat fragmentu tekstu Jana Miodka „Ojczyzna polszczyzna dla uczniów”.

R12IPCiOuC197
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19
R4FF9tGXQzmxt
Na podstawie tekstu Jana Miodka wyjaśnij, dlaczego chłopcy używają niepoprawnych form czasowników.
R18F5OlKTnLYQ
Ćwiczenie 20
doszłem / doszedłem wzięłem / wziąłem wszedłem / weszłem zaczęłam / zacząłem zaszłem / zaszedłem poszedłem / poszłem przyszedłem / przyszłem zapiąłem / zapięłem
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RxqRGm8DxaCtZ
Ćwiczenie 21
Zadanie interaktywne, 12 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: forma poprawna i forma niepoprawna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

RRGSvVgPPZskn
Ćwiczenie 22
Zaznacz zdanie, w którym jest czasownik. Możliwe odpowiedzi: 1. Marta pisała list do siostry., 2. Jurek pierwszy na mecie., 3. Piękna pogoda.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23
R13sEpcuXl4PD
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary czasowników z odpowiadającymi im rodzajom oraz liczbom.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24

Rozwiąż krzyżówkę. Hasło będzie odpowiedzią na pytanie: Jaka część mowy oznacza czynność lub stan.

R27XyFUJw7ruF
Zadanie interaktywne polega na rozwiązaniu krzyżówki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
RENMqfwRkI1f2
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rdy7tWqq9SoHN
Ćwiczenie 26
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych form wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

zaimek
zaimek

część mowy o ogólnym znaczeniu zastępująca inne części mowy np. mój, ty, jego, wasz, ja

zniewieściały
zniewieściały

o mężczyźnie: taki, który nabrał cech uznawanych za kobiece