W świecie baśni. Czarownice
Grafika przedstawia wysokie, poszarpane skały w różnych odcieniach brązu na zielonym tle. Z czterech z nich spływają strumienie. Na skale po lewej stronie rośnie mały, czerwony kwiatek. W oddali widać kontury budynków i błękitne niebo. Na tle budynków widnieje niebieska planeta z pierścieniem.
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dqrb3SnSb
Warto wiedzieć!
Jak najprościej i najszybciej przenieść się do zupełnie innego świata? Wystarczy uruchomić wyobraźnię i już jesteś tam, gdzie rycerze walczą ze smokami, albo tam, gdzie smoki przyjaźnią się z wikingami. To samo robią pisarze i poeci, malarze i inni twórcy – fantazjują. Czy umiesz puścić wodze fantazji?



Jakie znasz postacie fantastyczne? Odpowiedz na poniższe pytania.
Skąd je znasz?
Opisz ich wygląd.
Oceń, czy są pozytywne, czy negatywne.
Co cię zaskoczyło w ich wyglądzie, zachowaniu, historii, w której się pojawiły?
Czy twoim zdaniem w literaturze pojawiają się tylko postaci fantastyczne?
RLTF7ldrBa8II
Jak rozpoznać świat fantazji

Postaci fantastycznych w tekstach literackich jest mnóstwo. Świat przedstawionyŚwiat przedstawiony zaludniają duchy, istoty obdarzone tajemnymi mocami i dziwaczne stwory. Świat SłowianSłowian roił się od strzyg, utopców, zmór, żmijów, południc, ubożąt.
Ewa Nowacka w książce Bożęta i my napisała: „Stworzono je z płaczu jesiennego wiatru, mgły zwianej znad rzeki, księżycowego blasku i sierpniowego upału”. Przeczytaj ją, jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej o tych istotach.
Wiedźmy i czarownice
Wiedźmy i czarownice to istoty pochodzące z pradawnych wierzeń ludowych. Ich osobliwy wygląd i zachowanie inspirowałyinspirowały wielu pisarzy. W literaturze czarownice można spotkać w baśniach. Zazwyczaj postacie te kojarzone są ze złem i siłami nieczystymi. Na przestrzeni wieków utrwalił się wizerunek czarownicy jako odrażającej kobiety o karykaturalnychkarykaturalnych rysach twarzy, ubranej w ciemne szaty, z charakterystycznymi atrybutamiatrybutami: latającą miotłą i czarnym kotem. Przykładem odmiennego od tradycyjnego wizerunku czarownicy jest Biała Czarownica z Opowieści z Narnii Clive Staplesa LewisaClive Staplesa Lewisa, która jest ubraną na biało piękną, wyniosłą i podłą kobietą. Jej pierwowzorem była Królowa Śniegu, czarownica z baśni Hansa Christiana Andersena.
Zapoznaj się z prezentacją 'Kim jest czarownica?” i wykonaj ćwiczenia.
Na podstawie prezentacji zbierz przykłady i uzasadnij, że wizerunek czarownicy w kulturze i tekstach literackich kojarzony jest z brzydotą i złem.
Wybierz najbardziej przerażającą – twoim zdaniem – czarownicę spośród tych, o których mowa w prezentacji. Zastanów się i odpowiedz, jakie jej cechy wzbudzają twój lęk.
Odszukaj w dostępnych źródłach inne niż przedstawione w prezentacji wizerunki czarownicy.
Na podstawie prezentacji wymień czynności i działania, o jakie oskarżano kobiety uznane za czarownice.
Jakie kobiety uznawano za czarownice? Uzupełnij zdanie.
W dawnych czasach o czary podejrzewano najczęściej:
Zapisz synonimy słowa „czarownica”.
Przyjrzyj się ilustracji, a następnie dopasuj podane cechy do poszczególnych części ciała czarownicy.

Połącz frazeologizmy z objaśnieniami.
Uzupełnij zdania pasującymi do treści podanymi zwrotami z rzeczownikiem „oko”.
Wyszukaj w słowniku języka polskiego lub słowniku terminów literackich hasło: karykatura. Przeczytaj je i zapisz poniżej swoimi słowami jego definicję.
Małgorzata Strzałkowska
Poetka, pisarka, autorka książek dla dzieci oraz ilustracji. Napisała m.in. „Wierszyki łamiące języki”, „Rady nie od parady, czyli wierszyki z morałem”, „Plaster czarownicy i inne baśnie”.
Zapoznaj się z utworem Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „Cztery jędze spod Swarzędza” i zastanów się, co jest tematem wiersza.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dqrb3SnSb
Wiersz Cztery jędze spod Swarzędza czyta Elżbieta Golińska
Cztery jędze spod SwarzędzaNad rzeczułką pod Swarzędzem
przędąprzędą przędzeprzędze cztery jędze,
przy przędzeniu życie pędzą,
o pieniądzach w kółko ględzą:
– Przyszłość jędzy leży w przędzy!
– Przędźmy przędzę dla pieniędzy!
– Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!
– Więcej! Więcej, drogie jędze!
– Żyć nie warto bez pieniędzy!
– Tylko głupcy żyją w nędzy!
– Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!
– Więcej! Więcej, drogie jędze!
Nad rzeczułką pod Swarzędzem
przędą przędzę cztery jędze,
przy przędzeniu życie pędzą,
o pieniądzach w kółko ględzą...Źródło: Małgorzata Strzałkowska, Cztery jędze spod Swarzędza, dostępny w internecie: https://kultura.onet.pl/fragmenty-ksiazek/wiersze-ze-az-strach/j1r5cbe [dostęp 28.10.2021 r.].
według słownika języka polskiego: złośliwa, dokuczliwa kobieta; w bajkach postać symbolizująca zło; wiedźma, baba - jaga.
Jak rozumiesz słowo „jędza”? Wybierz odpowiednie zdania. Uzasadnij swój wybór.
- Jędza to postać rzeczywista uosabiająca dobro.
- Jędza to postać bajkowa uosabiająca zło.
- Jędza to postać bajkowa uosabiająca dobro.
- Jędza to kobieta zatruwająca wszystkim życie.
- Jędza to osoba, która nie liczy się z uczuciami innych.
- Jędza to miła nieznajoma, która pomaga innym.
Odpowiedz na pytania.
Jak sądzisz, do czego służą te przedmioty i co je łączy?
Gdzie można je zobaczyć?
Do czego potrzebna jest przędza i z czego się ją przędzie?
Napisz, jak wyobrażasz sobie jędzę.
Napisz, czy twoim zdaniem „jędza” to tylko wygląd zewnętrzny? Może bycie jędzą oznacza również określone cechy charakteru? Jakie zachowanie może o tym świadczyć?
Zastanów się i odpowiedz na pytania.
Czego boją się bohaterki wiersza?
Jak chcą sobie zapewnić dostatnie życie?
Jak jędze wykorzystują zdobyte pieniądze?
Wykonaj polecenia.
Przeczytaj utwór, dzieląc tekst na sylaby.
Zapisz, ile sylab jest w każdym wersie.
Zaznacz słowa w wierszu, które powodują, że tempo czytania wzrasta.
Jakie elementy powtarzają się w wierszu?
Odnajdź w utworze wykrzyknienia. Jakie mają znaczenie w tekście?
Jak rozpoznać czarownicę?
Zastanów się, po czym można rozpoznać czarownicę. Wypisz jej najbardziej charakterystyczne cechy wyglądu, zachowania i charakteru.
Zastanów się, co wiesz o czarownicach. Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
Jakimi innymi słowami można określić czarownice?
Gdzie zazwyczaj mieszkają?
Jak długo żyją?
Jakie zwierzęta im towarzyszą?
Jakim siłom służą?
Jak podróżują?
Gdzie spotykają się z innymi czarownicami?
Czym się zajmują?
Zrób listę znanych ci opowiadań, powieści i filmów, w których pojawiają się czarownice. Odpowiedz na pytania:
Czym różnią się te postacie, a w czym są podobne?
Jakie są ich cechy charakterystyczne?
Jaki stosunek do głównych bohaterów mają te istoty?
Jakimi innymi postaciami można by zastąpić wiedźmy?
Utwórz rodzinę wyrazów do rzeczownika „czar”. Swoje propozycje zapisz w polu poniżej lub w zeszycie. Uporządkuj je alfabetycznie.
Roald DahlRoald Dahl
(1916‑1990)
Wielki (także dosłownie: miał dwa metry wzrostu) angielski pisarz. Zasłynął jako autor niezwykłych, przerażających opowiadań i książek dla dzieci, w których panuje dziwna i groźna atmosfera. Najbardziej znane jego utwory to: „CharlieCharlie i fabryka czekolady”, „Czarownice”, „Matylda”, „Wielkomilud”.

Wysłuchaj uważnie czytanego tekstu lub przeczytaj „Jak rozpoznać czarownicę” Roalda Dahla i zwróć uwagę na to, kto, komu i o czym opowiada w przeczytanym fragmencie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dqrb3SnSb
Fragment powieści "Czarownice" czytany przez Elżbietę Golińską.
Jak rozpoznać czarownicęNastępnego wieczoru, wykąpawszy mnie, babcia znów usiadła ze mną w salonie.
– Dziś nauczę cię rozpoznawać czarownice – powiedziała. […] – Po pierwsze, prawdziwe wiedźmy zawsze noszą rękawiczki – ciągnęła.
– Na pewno nie zawsze! A w lecie, jak jest upał?
– Nawet w lecie. Muszą je nosić. Chcesz wiedzieć dlaczego?
– Dlaczego?
– Bo nie mają paznokci, tylko zakrzywione kocie pazury, i noszą rękawiczki, by je ukryć. Ale pamiętaj: wiele normalnych miłych pań również nosi rękawiczki, zwłaszcza zimą, więc łatwo można się pomylić.
– Mama też często nosiła rękawiczki – zauważyłem.
– Ale nie w domu, a czarownice noszą rękawiczki nawet w domu. Zdejmują je tylko do spania.
– Skąd to wszystko wiesz, babuniu?
– Nie przerywaj, tylko słuchaj. Musisz także pamiętać, że prawdziwe czarownice są łyse.
– Łyse?! – zdziwiłem się.
– Łyse jak kolano – potwierdziła poważnie staruszka. […]
– Skoro są łyse, powinny być łatwe do rozpoznania.
– Bynajmniej – zaprzeczyła babcia. – Czarownice zawsze noszą peruki. I to doskonałe peruki, których prawie nie da się odróżnić od normalnych włosów, chyba że się je szarpnie.
– Wobec tego zacznę teraz ciągnąć wszystkie kobiety za włosy.
– Nie bądź niemądry! – skarciła mnie babcia. – Nie możesz ciągnąć za włosy każdej spotkanej pani, nawet jeśli nosi rękawiczki. Tylko spróbuj, a zobaczysz, co będzie!
– Więc to też na nic... – westchnąłem z żalem.
– Nie ma pewnego sposobu rozpoznawania czarownic – pouczyła mnie babcia. – Musisz zwracać uwagę na liczne drobne oznaki. Widzisz – ciągnęła – peruki przysparzają czarownicom wielkich cierpień.
– Dlaczego?
– Strasznie je swędzi skóra na głowie. Aktorki albo normalne kobiety wkładają peruki na własne włosy, a czarownice noszą je na gołej skórze. Spód peruki jest zawsze bardzo szorstki: wywołuje nieprzyjemne swędzenie, otarcia, a nawet rany. Czarownice nazywają to chorobą perukową.
– Po czym jeszcze można poznać wiedźmy, babuniu?
– Zwracaj uwagę na dziurki od nosa. Czarownice mają je trochę większe niż zwykli ludzie. Brzeg każdej dziurki jest różowy i falisty jak krawędź muszli morskiej. […] Dzięki temu mają zadziwiająco dobry węch. Nawet w bezksiężycową noc potrafią wyczuć dziecko po drugiej stronie ulicy.
– Mnie by nie wyczuły. Przed chwilą się kąpałem.
– Wyczułyby, wyczuły! – zaprzeczyła babcia. – Im jesteś czystszy, tym silniejszy zapach czują czarownice.
– To niemożliwe!
– Czarownicom wydaje się, że czyste dzieci okropnie cuchną. Im jesteś brudniejszy, tym mniej dla nich śmierdzisz.
– Przecież to nie ma sensu, babciu!
– Ależ ma, ma! Czarownice nie czują brudu, tylko twój naturalny zapach, który doprowadza je do furii. Wydziela go twoja skóra, a czarownice chwytają go nozdrzami, gdy się rozchodzi w powietrzu. Jest dla nich tak okropny, że dostają mdłości.
– Zaczekaj, babuniu...
– Nie przerywaj! Rzecz w tym, że jeśli się nie myłeś od tygodnia i jesteś cały pokryty brudem, twój zapach staje się siłą rzeczy mniej intensywny.
– Nigdy więcej się nie wykąpię!
– Po prostu nie rób tego za często – stwierdziła staruszka. – Najzupełniej wystarczy raz na miesiąc.
W takich chwilach kochałem babcię z całego serca. […]
– Jeśli więc jakaś kobieta mija cię na ulicy i zatyka nos, nie można wykluczyć, że to czarownica – ciągnęła bezlitośnie starsza pani.
Postanowiłem zmienić temat.
– Na co jeszcze powinienem zwracać uwagę, babuniu? – spytałem.
– Na oczy. Przyglądaj im się uważnie, bo czarownice mają inne oczy niż normalne kobiety. Źrenica przypomina zwykle małą czarną kropeczkę, a u czarownic stale zmienia kolor i w jej środku widać płomyki ognia i lśniące sople lodu. Kiedy człowiek na to patrzy, ciarki chodzą mu po plecach.
Babcia rozparła się w fotelu i z zadowoleniem wydmuchiwała kłęby cuchnącego czarnego dymu. [...] Miała śmiertelnie poważną minę.
– Jest jeszcze coś? – spytałem.
– Mnóstwo rzeczy. Najwyraźniej jeszcze nie rozumiesz, że czarownice w ogóle nie są kobietami. One tylko wyglądają jak kobiety, mówią jak kobiety i mogą się zachowywać jak kobiety. Ale w rzeczywistości są demonami w ludzkiej postaci. Właśnie dlatego mają pazury, łyse czaszki, cudaczne nosy i dziwne oczy, które muszą ukrywać, żeby ich nie poznano.
– Czym jeszcze się różnią od ludzi?
– Stopami. Nie mają palców u nóg.
– Nie mają palców! – zawołałem. – A co w takim razie mają?!
– Nic. Stopy czarownic są kwadratowe i tępo zakończone.
– Nie utrudnia im to chodzenia?
– Nie, ale mają przez to kłopoty z butami. Kobiety chętnie noszą wąskie spiczaste pantofelki, a czarownice, których stopy są szerokie i kwadratowe, przeżywają w takich bucikach straszne męki.
– A dlaczego nie noszą wygodnych szerokich butów z kwadratowymi noskami?
– Boją się. Muszą ukrywać swoje paskudne stopy, podobnie jak łyse czaszki, i dlatego noszą ciasne eleganckie pantofelki.
– Na pewno jest im okropnie niewygodnie?
– Tak, koszmarnie niewygodnie, ale nie mają wyjścia: muszą cierpieć.
– Skoro noszą zwykłe buty, nie można ich rozpoznać po stopach, prawda, babciu?
– Niestety nie. Z bliska mógłbyś prawdopodobnie zauważyć, że nieznacznie kuleją.
– Czy wiedźmy mają jeszcze jakieś cechy szczególne?
– Tylko jedną, ostatnią.
– Co to takiego, babuniu?
– Ich ślina jest granatowa.
– Granatowa?! – zawołałem. – Nie wierzę! Nikt nie ma granatowej śliny!
– Ślina czarownic ma kolor czarnych jagód – upierała się babcia.
– Wykluczone! Ślina nie może być granatowa!
– U czarownic jest.
– Granatowa jak atrament?
– Właśnie. Używają jej nawet do pisania. Posługują się staroświeckimi piórami ze stalówkami, które po prostu liżą.
– Gdybym rozmawiał z czarownicą, babciu, zauważyłbym tę granatową ślinę?
– Tylko gdybyś patrzył bardzo uważnie. Dostrzegłbyś wtedy, że jej zęby mają delikatne fioletowe zabarwienie. Ale to prawie niewidoczne.
– Gdyby czarownica splunęła, zobaczyłbym, że jej ślina jest granatowa?
– Czarownice nie plują. Nigdy by się nie odważyły.
Babcia na pewno nie kłamała. Chodziła co rano do kościoła i odmawiała modlitwę przed każdym posiłkiem: tacy pobożni ludzie nigdy nie kłamią. Zaczynałem wierzyć w każde jej słowo.
– No cóż – rzekła. – To właściwie wszystko, co mogę powiedzieć. Żadna cecha, o której mówiłam, nie ma decydującego znaczenia: nigdy nie możesz być całkowicie pewny, czy jakaś kobieta jest czarownicą. Ale jeśli nosi rękawiczki, jeśli ma duże dziurki od nosa, dziwne migotliwe oczy, perukę i fioletowe zęby – jeśli zauważysz te wszystkie cechy, to uciekaj, gdzie pieprz rośnie!Źródło: Roal Dahl, Jak rozpoznać czarownicę, [w:] Czarownice, tłum. Tomasz Wyżyński, Warszawa 1997, s. 100–108.
Jak myślisz, dlaczego babcia opowiada wnukowi o czarownicach? Uzasadnij swoją wypowiedź.
Jak według babci wyglądają czarownice? Napisz ich krótką charakterystykę. Pamiętaj o takich znakach szczególnych, jak pazury i kwadratowe stopy. Wyjaśnij, jak czarownice je ukrywają. Możesz to zrobić w polu poniżej lub w zeszycie.
Przeczytaj ostatni akapit i opowiedz, jakiej rady udzieliła babcia wnukowi. Jak myślisz, dlaczego tak powiedziała? Uzasadnij.
Sprawdź, czy umiesz!
Zredaguj opowiadanie pt. „Spotkałem czarownicę”. Oto kilka wskazówek:
zaplanuj kompozycję opowiadania (początek, rozwinięcie, zakończenie),
możesz wprowadzić dialogi,
zadbaj, aby w opowiadaniu znalazły się elementy opisu czy charakterystyki postaci,
wykorzystaj słownictwo wskazujące następstwo czasowe: najpierw, na początku, potem, po chwili, na koniec,
wykorzystaj wyrazy określające czas wydarzeń: dawno temu, niegdyś, pewnego dnia, o świcie, po zmroku, nocą, o północy;
czarownica jest osobą nieprzewidywalną, warto więc wykorzystać słownictwo wpływające na dynamikę opowiadania: nagle, znienacka, nieoczekiwanie, wtem, raptem, niespodziewanie, w jednej sekundzie,
postaraj się, aby twoje opowiadanie miało zaskakujące zakończenie.
Przygotujcie krótką inscenizację na podstawie tekstu, który różni się nieco od oryginału.
Narrator: Nad rzeczułką pod Swarzędzem przędą przędzę cztery jędze, przy przędzeniu życie pędzą, o pieniądzach ciągle ględzą.
Jędza I: Przyszłość nasza leży w przędzy!
Jędza II: Przędźmy przędzę dla pieniędzy!
Jędza III: Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!
Jędza IV: Więcej! Więcej, drogie jędze!
Jędza I: Żyć nie warto bez pieniędzy!
Jędza II: Tylko głupcy żyją w nędzy!
Jędza III: Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!
Jędza IV: Więcej! Więcej, drogie jędze!
Jędza I: Lećmy prędko do Swarzędza, bo tam jest potrzebna przędza!
Razem: Szybko! Szybciej lećmy, pędźmy! Przędźmy przędzę dla pieniędzy!
Naucz się wiersza o jędzach na pamięć. To świetne ćwiczenie nie tylko dla twojego mózgu, ale też dla języka. Niełatwo sprostać tylu ę naraz. Sprawdź się.
Słownik
symboliczny przedmiot ściśle związany z życiem lub działalnością danej osoby, na przykład korona jest atrybutem króla
czerpać skądś natchnienie, pomysły
przesadzony, śmieszny, zniekształcony, wyolbrzymiający charakterystyczne cechy czegoś lub kogoś
grupa plemion zamieszkujących środkową i wschodnią Europę
świat wewnętrzny utworu literackiego, na który składają się: czas i miejsce wydarzeń, wydarzenia, bohaterów, elementy otoczenia, przyroda