R1CTSc65mDEAh
Kolorowa ilustracja przedstawia fragment kuli ziemskiej, zza której wyłania się słońce. Ziemia znajduje się na tle czarnej przestrzeni kosmicznej.

Na początku był Chaos… Powstanie świata

Ziemia
Źródło: pixabay .com, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

W czasach obecnych nauka zajmuje się tłumaczeniem zasad rządzących światem. To dzięki niej wiemy, skąd się wzięły wulkany, jak powstaje echo, co wywołuje wiatr, dlaczego po zimie następuje wiosna… Na niektóre pytania próbują odpowiadać też teologowieteologteologowiefilozofowiefilozoffilozofowie. To oni dociekają, w jaki sposób ludzie pojawili się na Ziemi, czym należy kierować się w życiu, czy śmierć biologiczna jest końcem wszystkiego.

Odkrycia naukowe dostarczają współcześnie wyjaśnień o pochodzeniu i istocie świata. A w jaki sposób ludzie starożytni radzili sobie z tajemnicami wszechświata? Tworzyli mity! Dzięki nim oswajali otaczającą rzeczywistość, starali się zrozumieć, jak powstawały elementy natury (np. góry, pioruny, gwiazdy itd.).

Dzięki mitom Grecy próbowali wyjaśniać zasady funkcjonowania świata. Opowieści o bogach, herosach, niezwykłych wydarzeniach pomagały interpretować rzeczywistość, porządkować świat, pokazywały związki świata ludzkiego i boskiego.

Czym jest mit?

Mity są wyrazem pierwotnego zdziwienia światem oraz głęboko zakorzenionej w człowieku potrzeby wiary w to, co go nieskończenie przerasta. Zdziwienie ludzi starożytnych nieposiadających wiedzy z zakresu fizyki, biologii czy chemii wywoływały najprostsze, najbardziej oczywiste zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie: wschód i zachód słońca, erupcja wulkanu, śpiew ptaka, śmierć człowieka. Zdumieni otaczającą ich rzeczywistością i samymi sobą ludzie ci wielokrotnie zadawali sobie różnego rodzaju pytania. I odpowiadali na nie, tworząc mity, czyli opowieści o istotach boskich. Byli głęboko przekonani, że zarówno to, co w świecie piękne i dobre, jak i to, co w nim groźne i złe, jest ściśle związane z siłami nadprzyrodzonymi. Fantastyczne opowieści zawierały w sobie elementy trafnych obserwacji na temat rzeczywistości.  Trudno dokładnie prześledzić proces powstawania mitów. Wiadomo, że pierwotnie występowały one w formie ustnej i przekazywane były z pokolenia na pokolenie jako „święta wiedza”, ulegając w ciągu wieków rozmaitym modyfikacjom i przekształceniom

Takich społeczności, których fundamentem kultury były mitologie (zbiory mitów) oraz związane z nimi obrzędy i rytuały, istniało bardzo wiele. Nie tylko starożytni Grecy i Rzymianie byli twórcami mitów. Powstawały one we wszystkich zakątkach świata. Znamy mity sumeryjskie, egipskie, indyjskie, celtyckie, słowiańskie, germańskie, skandynawskie. Mitologia Greków jest jednak obecnie najlepiej znana i rozpowszechniona. Do dziś inspiruje ona ludzi sztuki i wpływa na sposób naszego myślenia, stanowiąc jeden z najistotniejszych elementów europejskiej kultury.

Podział mitów

Teogoniczne

Kosmogoniczne

Antropogeniczne

Genealogiczne

theósj00000000UB1v50_000tp003theós (gr.) – bóg

kósmosj00000000UB1v50_000tp003kósmos (gr.) – wszechświat, ład

ánthroposj00000000UB1v50_000tp004ánthropos (gr.) – człowiek

génosj00000000UB1v50_000tp005génos (gr.) – ród, pochodzenie

Wyjaśniały, skąd wzięli się bogowie.

Przedstawiały, w jaki sposób powstał świat.

Tłumaczyły, jak zrodził się gatunek ludzki.

Objaśniały pochodzenie rodów i narodów.

j00000000UB1v50_000tp005
j00000000UB1v50_000tp004
j00000000UB1v50_000tp003
j00000000UB1v50_000tp002

Przeczytaj podane niżej informacje ze słownika Władysława Kopalińskiego i obejrzyj film o mitach, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

Słownik mitów i tradycji kulturyWładysław Kopaliński
Władysław Kopaliński Słownik mitów i tradycji kultury

Mit to zazwyczaj opowieść nieznanego pochodzenia, przynajmniej w części tradycyjna, pozornie relacjonująca wypadki historyczne, mająca zazwyczaj służyć do wyjaśnienia zjawisk naturalnych, zwłaszcza związanych z magią albo kultem, albo wierzeniami religijnymi.

kop_1 Źródło: Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985, s. 699.
R970uM9nzNwJ5
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem „Pojęcie mitu”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna w szarym garniturze, białej koszuli oraz oliwkowej kamizelce i krawacie siedzi w fotelu. W tle widać regał z książkami. Podczas wypowiedzi mężczyzna gestykuluje (unosi lewą dłoń). Podczas wypowiedzi eksperta na ekranie pojawiają sią dwa dzieła sztuki. Pierwszym jest fresk pt. „Rada bogów”, którego autorem jest Rafael Santi, przedstawia bogów greckich, którzy przyjmują Psyche do grona mieszkańców Olimpu - pierwsza postać po lewej stronie, ubrana w oliwkową tunikę, za nogi obejmuje ją małe, nagie dziecko. Psyche odbiera z rąk nagiego Hermesa w skrzydlatej czapce czarkę z napojem. Na prawo znajdują się pozostali mieszkańcy Olimpu. Część bogów i bogiń stoi, a część siedzi. Część jest ubrana w luźne stroje i trzyma w dłoniach swoje atrybuty, część jest naga. Wszystkie postacie znajdują się na chmurze. Scenę otacza złota rama oraz szeroka girlanda z kwiatów i owoców. Drugim dziełem jest czarno‑biała rycina pt. „Saturn” autorstwa Johann Ladenspelder [czyt. Johana Ladenspeldera] przedstawia potężnego, umięśnionego i nagiego mężczyznę, który siedzi na koźle. Lewą dłonią uniesioną wysoko trzyma za nogę małe dziecko, które pożera. O nogę mężczyzny oparta jest kosa, której ostrze skierowane jest w dół. W lewym górnym rogu widnieje sylwetka postaci trzymającej w dłoniach dzban, z którego wylewa się płyn. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
Rqg2zqMTascMK
Ćwiczenie 1
Na podstawie powyższego filmu o pojęciu mitu uzupełnij notatkę podanymi poniżej informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R5VBDEwlVd56x
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które stwierdzenie nie pasuje do definicji mitu.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Jak powstał świat według wierzeń starożytnych Greków?

Obejrzyj animację o powstaniu świata według mitologii greckiej, a następnie przeczytaj poniższe informacje i wykonaj związane z tym ćwiczenia.

R1UPbvy10sw9T
Animacja przedstawia grecki mit o stworzeniu świata.
RPds1a423x6Xw
George Frederic Watts [czyt. Dżordż Frederik Łots] Chaos
Źródło: George Frederic Watts [czyt. Dżordż Frederik Łots], Chaos, 1875, olej na płótnie, Tate Britain [czyt. Tejt Brytyn] w Londynie, domena publiczna.

Zgodnie z mitologią grecką, zanim pojawił się kosmos, istniał Chaos. Skąd się wziął? Czym był? Nie da się tego jednoznacznie powiedzieć. Wiadomo jednak, że na samym początku świata z Chaosu wyłoniła się pierwsza para bogów: Uranos – Niebo i Gaja – Ziemia, czyli pierwsi rodzice.

RVZImdzPI0Tyo
Uranos i Gaja
Źródło: Uranos i Gaja, i.pinimg.com, licencja: CC BY 3.0.

Uranos i Gaja wydali na świat wiele dzieci. Najstarszymi byli tytanitytanitytani i tytanidy. Po nich narodzili się jednoocy cyklopicyklopicyklopi oraz sturęcy, czyli hekatonchejrowiehekatonchejrowiehekatonchejrowie. Potomstwo nie przypadło ojcu do gustu – wyglądało dość ohydnie! Strącił je więc do Tartaru, czyli najgłębszej części podziemnego królestwa. Wydawało się, że stamtąd nie ma ucieczki, a jednak – udało się… Najmłodszy z synów, tytan Kronos, uknuł spisek z matką. Postanowili się zemścić, zanim Uranos wtrąciłby w otchłań także Kronosa. Ten, by zhańbić ojca, zranił okrutnie władcę stalowym sierpem.

RlIDOt0CrFPyz
Gustave Doré [czyt. gustaw dor],Tytani i giganci uwięzieni w piekle 
Źródło: Gustave Doré, Tytani i giganci uwięzieni w piekle, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gustave_Dor%C3%A9_-_Dante_Alighieri_-_Inferno_-_Plate_65_(Canto_XXXI_-_The_Titans).jpg [dostęp 28.07.2021], domena publiczna.
tytani
hekatonchejrowie
cyklopi

Uranos musiał ustąpić. Po nim rządy przejął Kronos, któremu oswobodzone rodzeństwo przyznało najważniejszą pozycję wśród bogów. Z racji tego, że na tronie powinna zasiadać królewska para, Kronos pojął za żonę swą siostrę, tytanidę Reę. Z tego związku narodziło się pięcioro dzieci: Hestia, Demeter, Hera, Hades i Posejdon. Los nie obszedł się z nimi łaskawie. Kronos, pamiętając o przepowiedni Uranosa, że potomstwo odbierze mu władzę, postanowił temu zapobiec. Szybko zrozumiał, że zamknięcie dzieci w podziemiach nie daje gwarancji spokoju. Postanowił zabezpieczyć się inaczej, połykając dzieci tuż po urodzeniu.

Jednak instynkt macierzyński Rei okazał się pomocny w zniweczeniu planów Kronosa. Rea nie mogła znieść myśli, że wszystkie jej dzieci zostaną pożarte. Dlatego postanowiła oszukać męża. Gdy urodził się Zeus (Dzeus), którego imię oznacza jasność, nie owinęła w pieluchy niemowlęcia, lecz kamień, a następnie podała go Kronosowi. Ten, nie spostrzegłszy podstępu, połknął głaz i – przekonany, że nic mu nie grozi – uznał, że może dalej spokojnie sprawować rządy. Tymczasem Rea musiała ukryć dziecko. Zabrała je na Kretę. Tam, w jednej z grot, nimfy zaopiekowały się małym Zeusem, a jego karmicielką została koza Amaltea.

R1PshqT4R1LVW
Dzieciństwo Zeusa
Źródło: Jakob Jordaens [czyt. Jakob Jordans], Luwr, Paryż, domena publiczna.

Kiedy Zeus dorósł, poczuł w sobie zew zemsty. Namówił matkę, by podała ojcu środek na wymioty. Efekt był piorunujący! Żarłoczny i okrutny Kronos zwrócił braci i siostry Zeusa. Wówczas dzieci przystąpiły do walki przeciw Kronosowi i tytanom. Na czele buntowników stał Zeus. Syn Kronosa używał – jako ochrony przed zranieniem ze strony wrogów – tarczy wykonanej ze skóry Amaltei.

R1GKwgzXqWHVf1
Źródło: Płaskorzeźba Zeusa w walce ze złem, Achillion, Gastouri, Grecja, licencja: CC BY 3.0.

Wojna Zeusa z Kronosem trwała 10 lat, ale nadal nie było widać szansy na jej zakończenie. Wówczas Zeus poszukał sojuszników. W tym celu uwolnił z Tartaru cyklopów i sturękich. Całą ziemię ogarnęła pożoga wojenna. Szala zwycięstwa przechyliła się na stronę zwolenników Zeusa – szczególne spustoszenie siały rzucane przez niego pioruny. Wszyscy tytani po kolei zostali zrzuceni do Tartaru i tylko Kronosowi udało się uniknąć straszliwej kary, został ułaskawiony i osiadł na Wyspach Szczęśliwych…

R1MORBb499s8N
Zeus ze Smyrny
Źródło: Artysta nieznany, Zeus ze Smyrny, 250, Muzeum w Luwrze w Paryżu, domena publiczna.
Ćwiczenie 3

Według mitologii greckiej świat powstał z Chaosu. Podaj pięć synonimów wyrazu „chaos”.

RHMP1SwC99ucB
Ćwiczenie 4
R1U4jRCvVD0Hw
Ustal, czy podane poniżej stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe i przyporządkuj je do odpowiednich grup.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Omów, w czym greccy bogowie byli podobni do ludzi, a czym się od nich różnili.

RxZFVvrNWRvBu
RSFhReND1DILB
Giulio Romano, [czyt. dżulio romano] Bogowie olimpijscy, 1532‑1534
Źródło: domena publiczna.

Przeczytaj podany fragment Mitologii Jana Parandowskiego i wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Narodziny świataJan Parandowski
Jan Parandowski Narodziny świata

Na początku był Chaos. Któż zdoła powiedzieć dokładnie, co to był Chaos? Niejedni widzieli w nim jakąś istotę boską, ale bez określonego kształtu. Inni – a takich było więcej – mówili, że to wielka otchłań, pełna siły twórczej i boskich nasieni, jakby jedna masa nieuporządkowana, ciężka i ciemna, mieszanina ziemi, wody, ognia i powietrza. Z tej napełnionej otchłani, kryjącej w sobie wszystkie zarodki przyszłego świata, wyłoniły się dwa potężne bóstwa, pierwsza królewska para bogów. Uranos – Niebo i Gaja – Ziemia. Oni dali początek wielu pokoleniom bogów.

Z ich małżeńskiego związku wyszedł wielki ród tytanów, wśród których najstarszy był Okeanos, bóg potężnej rzeki, co szerokim, błękitnym kręgiem opływa całą ziemię dokoła. Młodszym rodzeństwem tytanów byli kiklopowie (cyklopi) i hekatonchejrowie – sturęcy. Cyklopi, potwornego wzrostu, o dzikim wyglądzie, mieli jedno oko w środku czoła, a hekatonchejrowie o stu rękach przerażali swą siłą niezłomną. Uranos nie był zadowolony z tego potomstwa, które było szkaradne lub okrutne. Wszyscy oni napełniali go strachem i odrazą. Nie spodziewając się po nich ani wdzięczności, ani poszanowania swej władzy ojcowskiej, strącił ich w bezdenne czeluści Tartaru.  Stamtąd nie było już powrotu. Tartar rozciągał się tak głęboko pod ziemią, jak wysoko ponad nią roztacza się niebo. [...]

Gaja słyszała jęk potępionych tytanów dobywający się z przepastnych wnętrzności ziemi. Znienawidziła wyrodnego ojca i zaczęła knuć spisek przeciw jego władzy bezwzględnej. Namowom matki uległ najmłodszy z tytanów – Kronos, dotychczas niepozbawiony wolności. Uzbrojony w żelazny sierp, zaczaił się na Uranosa, okaleczył go haniebnie i strącił ze świetlistego tronu niebios. Z krwi, która wyciekła z rany powalonego boga, zrodziły się trzy straszne boginie zemsty, Erynie, o włosach wężowych. Uranos, ukryty w błękitach nieba, zeszedł z widowni dziejów boskich.

Razem z bogami rodził się świat. Nad ziemią, która jako ląd stały wydobyła się z chaosu, świeciło młode słońce, a z chmur spadały deszcze obfite. Podniosły się pierwsze lasy i ziemię przykryła wielka, szumiąca puszcza. Po nieznanych wzgórzach błądziły rzadkie zwierzęta. Z wolna rzeczy zaczęły przybierać znajome kształty. Źródła znalazły swe groty, a jeziora wygodne kotliny; góry śnieżnym grzebieniem zarysowały się na jasnym niebie. Gwiazdy lśniły w ciemnych przestworzach nocy, a kiedy one bladły, ptaki wydzwaniały jutrzence swą pierwszą pieśń powitalną.

Światem rządził Kronos wraz z małżonką Reją. Był to władca ponury i podejrzliwy. Większą część uwięzionych braci pozostawił w otchłaniach Tartaru. Zachował w pamięci klątwę ojca, który mu przepowiedział, że i jemu syn odbierze berło. Każde więc dziecko, które powiła Reja, natychmiast połykał. W ten sposób pięcioro dzieci dostało się do potwornych wnętrzności tytana. Gdy urodziło się szóste dziecko, Reja podała Kronosowi kamień zawinięty w pieluszki. Kronos połknął kamień sądząc, że połyka syna.

Tymczasem Reja zeszła na ziemię. Chciała umyć niemowlę, ale nigdzie nie mogła znaleźć źródełka. Pomodliła się do Gai i uderzyła berłem o skałę. Z twardego głazu wypłynął jasny strumień wody. Wykąpawszy małego, nadała mu imię: Dzeus. Powędrowała na Kretę i w złotej kołysce złożyła go w grocie idajskiej, której wejście osłaniał gęsty las, a po ścianach pełzały lśniące zwoje bluszczu. Dzeus chował się pod opieką nimf górskich, karmiony mlekiem kozy Amaltei. Dziecko kochało ją bardzo. Kiedy Amalteja złamała sobie jeden róg, Dzeus wziął go w swe boskie ręce i pobłogosławił, tak że odtąd napełniał się on wszystkim, czego zapragnął ten, kto go posiadał. Tak powstał róg obfitości, zwany rogiem Amaltei. [...]

Dzeus dorósł i wyszedł z ukrycia, miał teraz stanąć do walki z ojcem. Poradził matce, aby przede wszystkim dała Kronosowi potajemnie środek na wymioty. Wtedy Kronos, wśród straszliwych męczarni, wyrzucił z powrotem połknięte potomstwo. Był to wcale piękny zastęp młodych bogów: synowie – Hades i Posejdon, i trzy siostry – Hera, Demeter i Hestia. Właśnie umarła dobra koza Amalteja. Nawet po śmierci oddała swemu wychowankowi jeszcze jedną przysługę, albowiem z jej skóry uczynił sobie Dzeus puklerz, którego nie mógł przebić żaden pocisk. Tak powstała egida, cudowna tarcza, którą Dzeus brał zawsze do bitwy. Pierwsza, którą stoczył, była przeciw ojcu. [...]

Kronos z tytanami zajął góry Otrys, Dzeus ze swoimi sprzymierzeńcami opanował śnieżne szczyty Olimpu. Dziesięć lat trwała wojna bez widocznego skutku, gdy Dzeus postanowił wprowadzić nowe siły do tych śmiertelnych zapasów. Uwolnił mianowicie z Tartaru cyklopów i sturękich, trzech olbrzymów, z których każdy miał sto rąk i głów pięćdziesiąt. W owym dniu wywiązała się zaciekła bitwa. Z gwałtownym hukiem morza mieszał się jęk ziemi i nieba. Pod nogami nieśmiertelnych drżał Olimp, a drżenie to dawało się odczuć w najdalszej głębi Tartaru. Z obu stron podnosił się zgiełk nieopisany. Gwiazdy spadały z firmamentu.

Ze szczytów Olimpu Dzeus bez przerwy ciskał pioruny, które dniem i nocą wykuwali cyklopi. Gromy rozbiegały się po górach, a na równiny lał się ogień święty. Ziemia pękała w płomieniach, lasy całe paliły się jak smolne pochodnie. Morza i rzeki wrzały. Płomienne opary otoczyły tytanów, którym oczy ślepły od niesamowitego blasku. Gwałtowne wiatry wzbijały tumany pyłu, zdawały się unosić w czarnych skrętach pioruny i błyskawice. [...] Stawali tytanowie ogłuszeni i bezradni, albowiem nikt z nich dotąd nie widział tej straszliwej ognistej broni. Raz wraz któryś z nich padał omdlały i bezwładny, w potoku czerwonego światła i wśród przeraźliwego huku gromów. Wówczas olbrzymi sturęcy (hekatonchejrowie) chwytali te ogromne ciała, z których, zda się, życie uciekło, i wrzucali je w przepaści Tartaru, [...] gdzie brał ich już w swe wieczyste posiadanie nieprzenikniony mrok i noc nieskończona.

Jak wprzód dostojny Uranos, tak obecnie Kronos zwalił się w nicość zapomnienia, z której dochodziły już tylko słabe echa. [...]

mit_2 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1967, s. 30–31.
RbvygyO7H589a
Ćwiczenie 6
Na podstawie treści mitu i informacji zawartych w animacji ułóż w w porządku chronologicznym poszczególne etapy powstawania świata.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

W pierwszym akapicie tekstu Jana Parandowskiego pojawiły się różne opinie dotyczące tego, czym/kim jest Chaos. Wyjaśnij, z czego wynikają różnice w określeniu jego istoty.

RkrIsdcrQOiWF
Ćwiczenie 8

Wymień żywioły tworzące Chaos oraz wyjaśnij, w jaki sposób wpływały one na rozwój świata.

R1BJm76QGAWm9
RkPm7BvNNXd27
Ćwiczenie 9
Z podanych liter ułóż wyrazy związane z mitem o stworzeniu świata.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R44nZ0oJtxvu3
Ćwiczenie 10
Wskaż pierwszą parę bóstw, która wyłoniła się z Chaosu.
Ćwiczenie 11

Opisz, jaki był stosunek Uranosa do własnego potomstwa.

RXtJWV5buTkfx
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, co wpłynęło na stosunek Kronosa do własnych dzieci.

R16VsyB0EhF1a
Polecenie 1

Oceń, czy Zeus słusznie wystąpił przeciw ojcu. Ustal, jakie były relacje między bogami.

R1ROjgGrtGctA
R1XX2YMEShu9b
Ćwiczenie 13
Na podstawie mitu wskaż cechy, które można przypisać pierwszym władcom świata, Uranosowi i Kronosowi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwF1Jz15wWhhU
Ćwiczenie 14
Zaznacz wartość, która była najważniejsza dla Uranosa, Kronosa i Zeusa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Przedstaw, jaki obraz matki i ojca wyłania się z greckich wyobrażeń o powstaniu świata. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1Q0rLVNwfRG8
Ćwiczenie 16

Na podstawie tekstu „Narodziny świata” wykonaj drzewo genealogiczne bogów greckich. Umieść na nim imiona bogów w odpowiednich miejscach.

RPfUgQIvVTidE
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16

Opisz ród bogów greckich – rodziców i dzieci poszczególnych bóstw.

RENeYlt1a4ue6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17
R1PyWFfNPkK73
Uzupełnij zdania odpowiednimi formami imion: Gaja, Reja lub Amalteja.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Imiona: Gaja, Reja, Amalteja sprawiają pewne trudności ortograficzne podczas odmiany przez przypadki. Zapamiętaj ich odmianę.
Mianownik: Gaja, Reja, Amalteja
Dopełniacz: Gai, Rei, Amaltei
Celownik: Gai, Rei, Amaltei
Biernik: Gaję, Reję, Amalteję
Narzędnik: Gają, Reją, Amalteją
Miejscownik: Gai, Rei, Amaltei
Wołacz: Gaju!/Gajo!, Rejo!, Amaltejo!

Ciekawostka

Imiona Reja, Amalteja, Zeus mają również wersje: Rea, Amaltea, Dzeus.

Ćwiczenie 18

Ułóż zdania, w których użyjesz imion Gaja, Reja, Amalteja w różnych formach.

RJKNPUxeNHTAm

Przeczytaj podany fragment Mitów greckich autorstwa Lucilli Burnj00000000UB1v50_000tp008Lucilli Burn wykonaj związane z nim ćwiczenia.

j00000000UB1v50_000tp008
Mity greckie Lucilla Burn
Lucilla Burn Mity greckie

Zeus i jego bracia ciągnęli następnie losy, by rozstrzygnąć, w jaki sposób podzielą się władzą. Posejdonowi przypadło panowanie nad morzem, Hadesowi zwierzchnictwo nad podziemnym światem zmarłych, Zeus stał się naczelnym władcą rządzącym niebem i ziemią. Ich trzy siostry to: Hestia, bogini domowego ogniska, Demeter, pani zbiorów i zbóż, oraz Hera, żona Zeusa.

Sześcioro tych bóstw stanowiło starszą generację bogów olimpijskich, ale i wiele dzieci Zeusa uzyskało tę samą rangę. Niektóre spośród nich urodziła Hera, pozostałe przyszły na świat z innych matek. Hera urodziła Aresa, boga wojny, Hefajstosa, kalekiego boga‑kowala, oraz Hebe, boginię młodości, i Ejlejtyję […], opiekunkę porodów i kobiet w połogu. Istnieją różne przekazy na temat pochodzenia bogini miłości, Afrodyty: albo była ona córką Zeusa i Dione, albo też przyszła na świat z piany powstałej po tym, jak Kronos wrzucił do morza genitalia swego ojca, Uranosa. Atena […], bogini mądrości i wojny, córka Zeusa i Metis, personifikowała roztropność. Przyszła na świat w niecodzienny sposób: gdy Metis była brzemienna […] Zeus połknął […] Metis i w stosownym czasie Atena, dorosła i w pełni uzbrojona, wyskoczyła z głowy ojca. Dopomógł jej w tym Hefajstos, który rozpłatał toporem głowę Zeusa.

Jak już wiemy, córką Zeusa i Demeter była Persefona, bogini Podziemia. Leto urodziła Zeusowi bliźnięta: Apollona, boga muzyki i poezji, oraz Artemidę, panią łowów; Semele urodziła Dionizosa, boga wina; Maja była matką Hermesa, boga‑posłańca.

mit_3 Źródło: Lucilla Burn , Mity greckie, Warszawa 1999, s. 17–18.
Lucilla Burn
RUJooTODihlTM
Rada bogów
Źródło: Rafael Santi, 1517, fresk, Villa Farnesina, Włochy, domena publiczna.
RpAZw0dh9x1Bg
Ćwiczenie 19
Dopasuj bogów do części świata, nad którymi sprawowali władzę po tym, kiedy Zeus zasiadł na tronie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjoiocTfFpnDA
Ćwiczenie 19
Dopasuj bogów do części świata, nad którymi sprawowali władzę po tym, kiedy Zeus zasiadł na tronie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 20

Połącz imiona bogów greckich ze sprawowanymi przez nich funkcjami i ich atrybutamiatrybutatrybutami, czyli charakterystycznymi symbolami.

Rh5ayTeNptmIT
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 21
R1NIOCeM2kdYX
Dopasuj do imion bogów związane z nimi pojęcia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22

Przypomnij, jak w języku greckim brzmi słowo „bóg”. Następnie – wiedząc, że w tym samym języku wyraz polis oznacza „wiele” – wyjaśnij znaczenie terminu „politeizm”.

R1UKAnlNAb2hN
Polecenie 2

Zastanów się nad tym, czy twoim zdaniem bogowie greccy byli postaciami pozytywnymi, czy negatywnymi.  Uzasadnij swoje stanowisko.

R1SvWWgPLAGvq
Dla zainteresowanych

Zagadka stworzenia świata intryguje ludzi do dziś. W przeszłości powstało wiele teorii próbujących wytłumaczyć powstanie świata i człowieka. Ich wspólnym motywem jest woda, chaos lub pustka, z których wyłania się ląd. W wielu kulturach świat do życia powołuje siła sprawcza, Bóg - stwórca, bogowie, a nawet zwierzę. Chrześcijanie wierzą, że stwórcą świata jest Bóg - tak napisano w biblijnej Księdze Rodzaju. Słowianie w czasach przedchrześcijańskich uważali, że za powstanie świata są odpowiedzialni Weles i Perun. Aztekowie z kolei wierzyli w wielu bogów
- stworzycieli, a mieszkańcy Oceanii byli przekonani, że świat powstał za sprawą pająka. W XIX w. Karol Darwin sformułował teorię ewolucji, w której dowodził, iż kształt świata i człowieka jest efektem długotrwałych, stopniowych zmian. Tajemnica stworzenia świata i człowieka jest również częstym motywem sztuki, literatury i muzyki.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Zapoznaj się z krótkim wykładem Bogusława Bednarka na temat roli mitów we współczesnym świecie. Wyszukaj definicji słowa: uniwersalny. Zapisz ją poniżej.

R4yU5BDFcGKeB
RQYOe195iEAxX
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem „Starożytne mity dzisiaj”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna w szarym garniturze, białej koszuli oraz oliwkowej kamizelce i krawacie siedzi w fotelu. W tle widać regał z książkami. Podczas wypowiedzi mężczyzna żywo gestykuluje (rozkłada i składa dłonie). Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
RiVlN3NuIvyR4
Ćwiczenie 23
Na podstawie powyższego materiału filmowego zaznacz zdania zawierające prawdziwe informacje.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1TFWEIkP6hFN
Saturn
Źródło: Johann Ladenspelder [czyt. Johan Ladenspelder], rycina, Blanton Museum of Art, Austin [czyt. Blanton Mjuzeum of Art, Ostin], domena publiczna.
j00000000UB1v50_000tp007
Ćwiczenie 24

Niemiecki artysta Johann Ladenspelderj00000000UB1v50_000tp007Johann Ladenspelder jest autorem ryciny przedstawiającej Kronosa (Saturna) pożerającego własne dzieci. Wyjaśnij, jaki mógł być powód umieszczenia boga na dzikim koźle.

R9W9mLXBQxjUX
Ćwiczenie 25
R18O5oqSB1VzV
Uzupełnij poniższymi wyrazami notatki wyjaśniające pochodzenie oraz współczesne znaczenie wyrazów i związków frazeologicznych zaczerpniętych z mitologii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26

Zapoznaj się z komiksem prezentującym grecki mit o narodzinach świata. Wyjaśnij, z czego wynika komizm tej ilustrowanej opowieści.

R14Kg82JD2Kgh
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Mity są poważne w swej wymowie. Można powiedzieć, że w mitologii prawie w ogóle nie ma tekstów podejmujących wątki komiczne. Dlatego warto spróbować stworzyć taką zabawną wersję mitu, np. o powstaniu świata. Poniżej znajdziesz początek takiej historii. Przeczytaj ją, a następnie dopisz dalszy ciąg mitu, pamiętając, że ostatecznie Zeus pokonał Kronosa.

„Kronos połknął już pięcioro dzieci. Rea, chcąc uchronić maleńkiego Zeusa, podała mężowi owinięty w pieluchy kamień, lecz syn Uranosa nie dał się nabrać. Pożarł najpierw najmniejszego potomka, a później swoją małżonkę. I został sam, całkiem sam… Kronosowi bardzo się nudziło, a tymczasem w jego wnętrzu reszta rodziny urządziła się całkiem znośnie. Bogowie stworzyli w brzuchu potomka Uranosa góry (np. wątroba), rzeki (np. krew w żyłach) i morza (zawartość nerek). W ogóle nie tęsknili do tego, aby wrócić do okrutnej rzeczywistości. Było im ciepło, przytulnie, niczego nie musieli się bać! Od czasu do czasu bawili się, wymyślając różne psoty. Nic w tym dziwnego, byli w końcu jeszcze dziećmi! Ich skoki i wrzaski denerwowały Kronosa, zwłaszcza wtedy, gdy bolał go brzuch. Na nic zdały się środki przeczyszczające, na nic było stawanie na głowie: lokatorzy nie chcieli opuścić swojego lokum...”

RP60fUjIsefkQ
Polecenie 5

Napisz mit genealogiczny, w którym przedstawisz początki swojej rodziny.

R13PtawhKrgzx

Słownik

antropogeneza
antropogeneza

powstanie i rozwój człowieka jako gatunku

atrybut
atrybut

cecha jakiejś osoby lub rzeczy; w mitologii przedmiot ściśle związany, symbolizujący postać mitologiczną

filozof
filozof

człowiek zajmujący się rozważaniem ważnych zagadnień; myśliciel; mędrzec

kosmogonia
kosmogonia

(gr. kósmos - wszechświat, ład; gónos - pochodzenie) - religijne lub mitologiczne wyobrażenie powstania wszechświata

mit
mit

opowieść wyrażająca i organizująca wierzenia danej społeczności, przede wszystkim starożytnej; mity dotyczyły zwłaszcza tego, co było na początku, opowiadały o powstaniu bogów, ludzi, świata; ich bohaterami były istoty boskie lub co najmniej wyposażone w nadludzkie cechy; zadaniem mitów było organizowanie wyobrażeń o świecie; pierwotnie występowały w formie ustnej

teogonia
teogonia

(gr. theós - bóg; gónos - pochodzenie) – część poglądów religijnych lub mitologicznych, których przedmiotem badań jest pochodzenie bóstw

teolog
teolog

osoba badająca naturę Boga oraz jego relację do świata i ludzi

uniwersalny
uniwersalny

powszechny, ogólny, o wszechstronnym zastosowaniu