Kolorowa ilustracja przedstawia fragment kuli ziemskiej, zza której wyłania się słońce. Ziemia znajduje się na tle czarnej przestrzeni kosmicznej.
Kolorowa ilustracja przedstawia fragment kuli ziemskiej, zza której wyłania się słońce. Ziemia znajduje się na tle czarnej przestrzeni kosmicznej.
Na początku był Chaos… Powstanie świata
Ziemia
Źródło: pixabay .com, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
W czasach obecnych nauka zajmuje się tłumaczeniem zasad rządzących światem. To dzięki niej wiemy, skąd się wzięły wulkany, jak powstaje echo, co wywołuje wiatr, dlaczego po zimie następuje wiosna… Na niektóre pytania próbują odpowiadać też teologowieteologteologowie i filozofowiefilozoffilozofowie. To oni dociekają, w jaki sposób ludzie pojawili się na Ziemi, czym należy kierować się w życiu, czy śmierć biologiczna jest końcem wszystkiego.
Odkrycia naukowe dostarczają współcześnie wyjaśnień o pochodzeniu i istocie świata. A w jaki sposób ludzie starożytni radzili sobie z tajemnicami wszechświata? Tworzyli mity! Dzięki nim oswajali otaczającą rzeczywistość, starali się zrozumieć, jak powstawały elementy natury (np. góry, pioruny, gwiazdy itd.).
Dzięki mitom Grecy próbowali wyjaśniać zasady funkcjonowania świata. Opowieści o bogach, herosach, niezwykłych wydarzeniach pomagały interpretować rzeczywistość, porządkować świat, pokazywały związki świata ludzkiego i boskiego.
Czym jest mit?
Mity są wyrazem pierwotnego zdziwienia światem oraz głęboko zakorzenionej w człowieku potrzeby wiary w to, co go nieskończenie przerasta. Zdziwienie ludzi starożytnych nieposiadających wiedzy z zakresu fizyki, biologii czy chemii wywoływały najprostsze, najbardziej oczywiste zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie: wschód i zachód słońca, erupcja wulkanu, śpiew ptaka, śmierć człowieka. Zdumieni otaczającą ich rzeczywistością i samymi sobą ludzie ci wielokrotnie zadawali sobie różnego rodzaju pytania. I odpowiadali na nie, tworząc mity, czyli opowieści o istotach boskich. Byli głęboko przekonani, że zarówno to, co w świecie piękne i dobre, jak i to, co w nim groźne i złe, jest ściśle związane z siłami nadprzyrodzonymi. Fantastyczne opowieści zawierały w sobie elementy trafnych obserwacji na temat rzeczywistości. Trudno dokładnie prześledzić proces powstawania mitów. Wiadomo, że pierwotnie występowały one w formie ustnej i przekazywane były z pokolenia na pokolenie jako „święta wiedza”, ulegając w ciągu wieków rozmaitym modyfikacjom i przekształceniom
Takich społeczności, których fundamentem kultury były mitologie (zbiory mitów) oraz związane z nimi obrzędy i rytuały, istniało bardzo wiele. Nie tylko starożytni Grecy i Rzymianie byli twórcami mitów. Powstawały one we wszystkich zakątkach świata. Znamy mity sumeryjskie, egipskie, indyjskie, celtyckie, słowiańskie, germańskie, skandynawskie. Mitologia Greków jest jednak obecnie najlepiej znana i rozpowszechniona. Do dziś inspiruje ona ludzi sztuki i wpływa na sposób naszego myślenia, stanowiąc jeden z najistotniejszych elementów europejskiej kultury.
Przeczytaj podane niżej informacje ze słownika Władysława Kopalińskiego i obejrzyj film o mitach, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.
Słownik mitów i tradycji kulturyWładysław Kopaliński
Władysław KopalińskiSłownik mitów i tradycji kultury
Mit to zazwyczaj opowieść nieznanego pochodzenia, przynajmniej w części tradycyjna, pozornie relacjonująca wypadki historyczne, mająca zazwyczaj służyć do wyjaśnienia zjawisk naturalnych, zwłaszcza związanych z magią albo kultem, albo wierzeniami religijnymi.
kop_1 Źródło: Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985, s. 699.
R970uM9nzNwJ5
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem „Pojęcie mitu”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna w szarym garniturze, białej koszuli oraz oliwkowej kamizelce i krawacie siedzi w fotelu. W tle widać regał z książkami. Podczas wypowiedzi mężczyzna gestykuluje (unosi lewą dłoń). Podczas wypowiedzi eksperta na ekranie pojawiają sią dwa dzieła sztuki. Pierwszym jest fresk pt. „Rada bogów”, którego autorem jest Rafael Santi, przedstawia bogów greckich, którzy przyjmują Psyche do grona mieszkańców Olimpu - pierwsza postać po lewej stronie, ubrana w oliwkową tunikę, za nogi obejmuje ją małe, nagie dziecko. Psyche odbiera z rąk nagiego Hermesa w skrzydlatej czapce czarkę z napojem. Na prawo znajdują się pozostali mieszkańcy Olimpu. Część bogów i bogiń stoi, a część siedzi. Część jest ubrana w luźne stroje i trzyma w dłoniach swoje atrybuty, część jest naga. Wszystkie postacie znajdują się na chmurze. Scenę otacza złota rama oraz szeroka girlanda z kwiatów i owoców. Drugim dziełem jest czarno‑biała rycina pt. „Saturn” autorstwa Johann Ladenspelder [czyt. Johana Ladenspeldera] przedstawia potężnego, umięśnionego i nagiego mężczyznę, który siedzi na koźle. Lewą dłonią uniesioną wysoko trzyma za nogę małe dziecko, które pożera. O nogę mężczyzny oparta jest kosa, której ostrze skierowane jest w dół. W lewym górnym rogu widnieje sylwetka postaci trzymającej w dłoniach dzban, z którego wylewa się płyn. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem „Pojęcie mitu”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna w szarym garniturze, białej koszuli oraz oliwkowej kamizelce i krawacie siedzi w fotelu. W tle widać regał z książkami. Podczas wypowiedzi mężczyzna gestykuluje (unosi lewą dłoń). Podczas wypowiedzi eksperta na ekranie pojawiają sią dwa dzieła sztuki. Pierwszym jest fresk pt. „Rada bogów”, którego autorem jest Rafael Santi, przedstawia bogów greckich, którzy przyjmują Psyche do grona mieszkańców Olimpu - pierwsza postać po lewej stronie, ubrana w oliwkową tunikę, za nogi obejmuje ją małe, nagie dziecko. Psyche odbiera z rąk nagiego Hermesa w skrzydlatej czapce czarkę z napojem. Na prawo znajdują się pozostali mieszkańcy Olimpu. Część bogów i bogiń stoi, a część siedzi. Część jest ubrana w luźne stroje i trzyma w dłoniach swoje atrybuty, część jest naga. Wszystkie postacie znajdują się na chmurze. Scenę otacza złota rama oraz szeroka girlanda z kwiatów i owoców. Drugim dziełem jest czarno‑biała rycina pt. „Saturn” autorstwa Johann Ladenspelder [czyt. Johana Ladenspeldera] przedstawia potężnego, umięśnionego i nagiego mężczyznę, który siedzi na koźle. Lewą dłonią uniesioną wysoko trzyma za nogę małe dziecko, które pożera. O nogę mężczyzny oparta jest kosa, której ostrze skierowane jest w dół. W lewym górnym rogu widnieje sylwetka postaci trzymającej w dłoniach dzban, z którego wylewa się płyn. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
Dr hab. Bogusław Bednarek o pojęciu mitu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem „Pojęcie mitu”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna w szarym garniturze, białej koszuli oraz oliwkowej kamizelce i krawacie siedzi w fotelu. W tle widać regał z książkami. Podczas wypowiedzi mężczyzna gestykuluje (unosi lewą dłoń). Podczas wypowiedzi eksperta na ekranie pojawiają sią dwa dzieła sztuki. Pierwszym jest fresk pt. „Rada bogów”, którego autorem jest Rafael Santi, przedstawia bogów greckich, którzy przyjmują Psyche do grona mieszkańców Olimpu - pierwsza postać po lewej stronie, ubrana w oliwkową tunikę, za nogi obejmuje ją małe, nagie dziecko. Psyche odbiera z rąk nagiego Hermesa w skrzydlatej czapce czarkę z napojem. Na prawo znajdują się pozostali mieszkańcy Olimpu. Część bogów i bogiń stoi, a część siedzi. Część jest ubrana w luźne stroje i trzyma w dłoniach swoje atrybuty, część jest naga. Wszystkie postacie znajdują się na chmurze. Scenę otacza złota rama oraz szeroka girlanda z kwiatów i owoców. Drugim dziełem jest czarno‑biała rycina pt. „Saturn” autorstwa Johann Ladenspelder [czyt. Johana Ladenspeldera] przedstawia potężnego, umięśnionego i nagiego mężczyznę, który siedzi na koźle. Lewą dłonią uniesioną wysoko trzyma za nogę małe dziecko, które pożera. O nogę mężczyzny oparta jest kosa, której ostrze skierowane jest w dół. W lewym górnym rogu widnieje sylwetka postaci trzymającej w dłoniach dzban, z którego wylewa się płyn. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
Rqg2zqMTascMK
Ćwiczenie 1
Na podstawie powyższego filmu o pojęciu mitu uzupełnij notatkę podanymi poniżej informacjami.
Na podstawie powyższego filmu o pojęciu mitu uzupełnij notatkę podanymi poniżej informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R5VBDEwlVd56x
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które stwierdzenie nie pasuje do definicji mitu.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Jak powstał świat według wierzeń starożytnych Greków?
Obejrzyj animację o powstaniu świata według mitologii greckiej, a następnie przeczytaj poniższe informacje i wykonaj związane z tym ćwiczenia.
R1UPbvy10sw9T
Animacja przedstawia grecki mit o stworzeniu świata.
Animacja przedstawia grecki mit o stworzeniu świata.
Animacja pt.: „Jak powstał świat według wierzeń starożytnych Greków?”
Animacja pt.: „Jak powstał świat według wierzeń starożytnych Greków?”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Animacja przedstawia grecki mit o stworzeniu świata.
RPds1a423x6Xw
Obraz przedstawia scenę wyłaniania się z Chaosu porządku świata. Po lewej stronie widać kilka postaci, które usiłują wydostać się z płomieni. W centrum obrazu widać postać, która wydostaje się z wody. Zmierza w kierunku leżących na lądzie postaci. W tle widać góry.
George Frederic Watts [czyt. Dżordż Frederik Łots] Chaos
Źródło: George Frederic Watts [czyt. Dżordż Frederik Łots], Chaos, 1875, olej na płótnie, Tate Britain [czyt. Tejt Brytyn] w Londynie, domena publiczna.
Zgodnie z mitologią grecką, zanim pojawił się kosmos, istniał Chaos. Skąd się wziął? Czym był? Nie da się tego jednoznacznie powiedzieć. Wiadomo jednak, że na samym początku świata z Chaosu wyłoniła się pierwsza para bogów: Uranos – Niebo i Gaja – Ziemia, czyli pierwsi rodzice.
RVZImdzPI0Tyo
Ilustracja przedstawia głowę Uranosa i Gai. Spoglądają oni na siebie, uśmiechając się. Głowa Gai leży na ziemi wśród drzew. Jest ona w stosunku do nich niewspółmiernie duża. Natomiast głowa Uranosa wychyla się spośród gwiazd. Obydwoje w oczach mają gwiazdy symbolizujące miłość i jedność.
Uranos i Gaja
Źródło: Uranos i Gaja, i.pinimg.com, licencja: CC BY 3.0.
Uranos i Gaja wydali na świat wiele dzieci. Najstarszymi byli tytanitytanitytani i tytanidy. Po nich narodzili się jednoocy cyklopicyklopicyklopi oraz sturęcy, czyli hekatonchejrowiehekatonchejrowiehekatonchejrowie. Potomstwo nie przypadło ojcu do gustu – wyglądało dość ohydnie! Strącił je więc do Tartaru, czyli najgłębszej części podziemnego królestwa. Wydawało się, że stamtąd nie ma ucieczki, a jednak – udało się… Najmłodszy z synów, tytan Kronos, uknuł spisek z matką. Postanowili się zemścić, zanim Uranos wtrąciłby w otchłań także Kronosa. Ten, by zhańbić ojca, zranił okrutnie władcę stalowym sierpem.
RlIDOt0CrFPyz
Ilustracja autorstwa Gustave Dore pod tytułem „Tytani i giganci uwięzieni w piekle”. Na pierwszym planie znajduje się pięciu mężczyzn przykutych kajdanami do skał. Mężczyźni są nadzy, dzięki czemu widać ich atletyczną budowę. Każdy z nich ma kręcone włosy opadające na ich czoła. Jeden z mężczyzn, przedstawiony w najjaśniejszym odcieniu szarości, nie ma zarostu, co wraz z kolorystyką odróżnia go od pozostałych. Ma rozchylone usta i przekrzywioną pod kątem dziewięćdziesięciu stopni głowę, a jedna z jego dłoni dotyka czoła. Mięśnie każdego z mężczyzn są napięte, a na ich twarzach widoczne są podkrążone oczy i grymasy cierpienia. Przed mężczyznami znajduje się fragment ceglanej budowli, do której przypięte są kajdany mężczyzn, woda, która ją otacza oraz skalisty brzeg. Na brzegu poniżej obecnych jest dwoje ludzi, znacznie mniejszych niż opisani mężczyźni. Odziana w długie szaty para spogląda w ich stronę, wskazując na nich dłonią.
Gustave Doré [czyt. gustaw dor],Tytani i giganci uwięzieni w piekle
Źródło: Gustave Doré, Tytani i giganci uwięzieni w piekle, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gustave_Dor%C3%A9_-_Dante_Alighieri_-_Inferno_-_Plate_65_(Canto_XXXI_-_The_Titans).jpg [dostęp 28.07.2021], domena publiczna.
tytani
tytani - sześciu synów Uranosa i Gai: Okeanos, Hyperion, Japet, Kronos, Kojos, Krios; pod wodzą najmłodszego z nich, Kronosa, obalili swojego ojca Uranosa i uwolnili starszych braci, cyklopów i hekatonchejrów z Tartaru
hekatonchejrowie
hekatonchejrowie – olbrzymie potwory o stu rękach i pięćdziesięciu głowach, synowie Uranosa i Gai: Kottos, Briareos i Gyges, strąceni przez Kronosa do Tartaru, uwolnieni przez Zeusa, pomogli mu w walce z tytanami
cyklopi
cyklopi - jednoocy olbrzymi; trzej synowie Uranosa i Gai: Brontes, Steropes i Arges, pomocnicy Hefajstosa
Uranos musiał ustąpić. Po nim rządy przejął Kronos, któremu oswobodzone rodzeństwo przyznało najważniejszą pozycję wśród bogów. Z racji tego, że na tronie powinna zasiadać królewska para, Kronos pojął za żonę swą siostrę, tytanidę Reę. Z tego związku narodziło się pięcioro dzieci: Hestia, Demeter, Hera, Hades i Posejdon. Los nie obszedł się z nimi łaskawie. Kronos, pamiętając o przepowiedni Uranosa, że potomstwo odbierze mu władzę, postanowił temu zapobiec. Szybko zrozumiał, że zamknięcie dzieci w podziemiach nie daje gwarancji spokoju. Postanowił zabezpieczyć się inaczej, połykając dzieci tuż po urodzeniu.
Jednak instynkt macierzyński Rei okazał się pomocny w zniweczeniu planów Kronosa. Rea nie mogła znieść myśli, że wszystkie jej dzieci zostaną pożarte. Dlatego postanowiła oszukać męża. Gdy urodził się Zeus (Dzeus), którego imię oznacza jasność, nie owinęła w pieluchy niemowlęcia, lecz kamień, a następnie podała go Kronosowi. Ten, nie spostrzegłszy podstępu, połknął głaz i – przekonany, że nic mu nie grozi – uznał, że może dalej spokojnie sprawować rządy. Tymczasem Rea musiała ukryć dziecko. Zabrała je na Kretę. Tam, w jednej z grot, nimfy zaopiekowały się małym Zeusem, a jego karmicielką została koza Amaltea.
R1PshqT4R1LVW
Obraz przedstawia scenę z dzieciństwa Zeusa. W centrum znajduje się siedząca na ziemi naga kobieta. Jej brzuch i biodra okrywa biały materiał. Obok niej, tyłem do widza, stoi koza. Kobieta prawą rękę opiera na zadzie zwierzęcia, a lewą dotyka wymion, pod którymi ustawione zostało naczynie. Po jej prawej stronie siedzi mały, nagi chłopczyk o jasnych, kręconych włosach. W lewej dłoni trzyma mały flakonik. Oboje siedzą na rozłożonym na ziemi czerwonym materiale, za nimi widać okazałe drzewo. Po prawej stronie obrazu, tuż obok kozy, widać sylwetkę kucającej postaci o torsie i twarzy mężczyzny oraz owłosionych nogach i kopytach. Spogląda on na kobietę i dziecko, prawą rękę unosi w ich kierunku, dotykając gałązki drzewa.
Dzieciństwo Zeusa
Źródło: Jakob Jordaens [czyt. Jakob Jordans], Luwr, Paryż, domena publiczna.
Kiedy Zeus dorósł, poczuł w sobie zew zemsty. Namówił matkę, by podała ojcu środek na wymioty. Efekt był piorunujący! Żarłoczny i okrutny Kronos zwrócił braci i siostry Zeusa. Wówczas dzieci przystąpiły do walki przeciw Kronosowi i tytanom. Na czele buntowników stał Zeus. Syn Kronosa używał – jako ochrony przed zranieniem ze strony wrogów – tarczy wykonanej ze skóry Amaltei.
R1GKwgzXqWHVf1
Ilustracja przedstawia płaskorzeźbę ukazującą Zeusa w walce ze złem. Zeus znajduje się na rydwanie zaprzężonym w cztery konie stające dęba. Pod kopytami koni wiją się dwaj mężczyźni, którzy od pasa w dół mają, zamiast nóg, wężowe ogony. Próbują uchronić się przed stratowaniem przez konie.
Źródło: Płaskorzeźba Zeusa w walce ze złem, Achillion, Gastouri, Grecja, licencja: CC BY 3.0.
Wojna Zeusa z Kronosem trwała 10 lat, ale nadal nie było widać szansy na jej zakończenie. Wówczas Zeus poszukał sojuszników. W tym celu uwolnił z Tartaru cyklopów i sturękich. Całą ziemię ogarnęła pożoga wojenna. Szala zwycięstwa przechyliła się na stronę zwolenników Zeusa – szczególne spustoszenie siały rzucane przez niego pioruny. Wszyscy tytani po kolei zostali zrzuceni do Tartaru i tylko Kronosowi udało się uniknąć straszliwej kary, został ułaskawiony i osiadł na Wyspach Szczęśliwych…
R1MORBb499s8N
Rzeźba Zeus ze Smyrny. Posąg przedstawia pięknie zbudowanego mężczyznę. Na lewym ramieniu i biodrach ma udrapowaną szatę, umięśniony tors jest odsłonięty. Ma kręcone, bujne włosy, sięgające do ramion i brodę. Lewą ręką przytrzymuje szatę na biodrze, w prawej, uniesionej ręce trzyma pochodnię.
Zeus ze Smyrny
Źródło: Artysta nieznany, Zeus ze Smyrny, 250, Muzeum w Luwrze w Paryżu, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
Według mitologii greckiej świat powstał z Chaosu. Podaj pięć synonimów wyrazu „chaos”.
RHMP1SwC99ucB
Pamiętaj, że synonim to wyraz bliskoznaczny - o podobnym, zbliżonym znaczeniu, np. alfabet i abecadło.
Synonimy słowa „chaos” to np.: zamieszanie, bezład, bałagan, nieład, rozgardiasz.
Ćwiczenie 4
R1U4jRCvVD0Hw
Ustal, czy podane poniżej stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe i przyporządkuj je do odpowiednich grup.
Ustal, czy podane poniżej stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe i przyporządkuj je do odpowiednich grup.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Omów, w czym greccy bogowie byli podobni do ludzi, a czym się od nich różnili.
RxZFVvrNWRvBu
Przypomnij sobie, jak wyglądali i zachowywali się greccy bogowie, a także jakie mieli umiejętności.
Greccy bogowie byli podobni do ludzi pod względem fizycznym, emocjonalnym i uczuciowym. Różnili się natomiast tym, że mieli nadprzyrodzone umiejętności oraz byli nieśmiertelni i wiecznie młodzi.
RSFhReND1DILB
Obraz przedstawia mitologiczną scenę rodzajową. Została tak namalowana, aby wyglądało, że malowidło znajduje się we wnętrzu kopuły, wokół której rozgrywają się mityczne zdarzenia. Postacie mężczyzn, kobiet w zwiewnych szatach ułożone są dookoła wnętrza namalowanej kopuły z kolumnami, wyłaniają się z białych, kłębiących się obłoków, znajdujących się na obrzeżach obrazu. Pośrodku obrazu na tronie siedzi orzeł Zeusa. Poniżej znajduje się zeus, który wypuszcza z ręki wiązkę błyskawic. Po prawej stronie od Zeusa przedstawiona jest żona Zeusa, Hera. Po ich lewej stronie jest Hades, pan podziemi. Jest także Ares z mieczem w ręku, Eros przedstawiony jako skrzydlaty młodzieniec ze strzałami i Afrodyta. Wszyscy bogowie przedstawieni są jako urodziwi ludzie, w pięknych szatach. Po prawej stronie obrazu znajdują się: Artemida siedząca na lwie, Demeter, Herkules, Dionizos w wieńcu, Hermes w kapeluszu ze skrzydłami, Hefajstos z młotem na ramieniu. Po przeciwnej stronie łuku, naprzeciwko Zeusa i Hery, znajduje się Posejdon z trójzębem. W jego pobliżu jest także Atena w hełmie i włóczni w ręku oraz Hestia. Uwiecznieni na obrazie bogowie są półnadzy i umięśnieni, kobiety noszą piękne stroje, mają ufryzowane włosy.
Przeczytaj podany fragment Mitologii Jana Parandowskiego i wykonaj związane z nim ćwiczenia.
Narodziny świataJan Parandowski
Jan ParandowskiNarodziny świata
Na początku był Chaos. Któż zdoła powiedzieć dokładnie, co to był Chaos? Niejedni widzieli w nim jakąś istotę boską, ale bez określonego kształtu. Inni – a takich było więcej – mówili, że to wielka otchłań, pełna siły twórczej i boskich nasieni, jakby jedna masa nieuporządkowana, ciężka i ciemna, mieszanina ziemi, wody, ognia i powietrza. Z tej napełnionej otchłani, kryjącej w sobie wszystkie zarodki przyszłego świata, wyłoniły się dwa potężne bóstwa, pierwsza królewska para bogów. Uranos – Niebo i Gaja – Ziemia. Oni dali początek wielu pokoleniom bogów.
Z ich małżeńskiego związku wyszedł wielki ród tytanów, wśród których najstarszy był Okeanos, bóg potężnej rzeki, co szerokim, błękitnym kręgiem opływa całą ziemię dokoła. Młodszym rodzeństwem tytanów byli kiklopowie (cyklopi) i hekatonchejrowie – sturęcy. Cyklopi, potwornego wzrostu, o dzikim wyglądzie, mieli jedno oko w środku czoła, a hekatonchejrowie o stu rękach przerażali swą siłą niezłomną. Uranos nie był zadowolony z tego potomstwa, które było szkaradne lub okrutne. Wszyscy oni napełniali go strachem i odrazą. Nie spodziewając się po nich ani wdzięczności, ani poszanowania swej władzy ojcowskiej, strącił ich w bezdenne czeluści Tartaru. Stamtąd nie było już powrotu. Tartar rozciągał się tak głęboko pod ziemią, jak wysoko ponad nią roztacza się niebo. [...]
Gaja słyszała jęk potępionych tytanów dobywający się z przepastnych wnętrzności ziemi. Znienawidziła wyrodnego ojca i zaczęła knuć spisek przeciw jego władzy bezwzględnej. Namowom matki uległ najmłodszy z tytanów – Kronos, dotychczas niepozbawiony wolności. Uzbrojony w żelazny sierp, zaczaił się na Uranosa, okaleczył go haniebnie i strącił ze świetlistego tronu niebios. Z krwi, która wyciekła z rany powalonego boga, zrodziły się trzy straszne boginie zemsty, Erynie, o włosach wężowych. Uranos, ukryty w błękitach nieba, zeszedł z widowni dziejów boskich.
Razem z bogami rodził się świat. Nad ziemią, która jako ląd stały wydobyła się z chaosu, świeciło młode słońce, a z chmur spadały deszcze obfite. Podniosły się pierwsze lasy i ziemię przykryła wielka, szumiąca puszcza. Po nieznanych wzgórzach błądziły rzadkie zwierzęta. Z wolna rzeczy zaczęły przybierać znajome kształty. Źródła znalazły swe groty, a jeziora wygodne kotliny; góry śnieżnym grzebieniem zarysowały się na jasnym niebie. Gwiazdy lśniły w ciemnych przestworzach nocy, a kiedy one bladły, ptaki wydzwaniały jutrzence swą pierwszą pieśń powitalną.
Światem rządził Kronos wraz z małżonką Reją. Był to władca ponury i podejrzliwy. Większą część uwięzionych braci pozostawił w otchłaniach Tartaru. Zachował w pamięci klątwę ojca, który mu przepowiedział, że i jemu syn odbierze berło. Każde więc dziecko, które powiła Reja, natychmiast połykał. W ten sposób pięcioro dzieci dostało się do potwornych wnętrzności tytana. Gdy urodziło się szóste dziecko, Reja podała Kronosowi kamień zawinięty w pieluszki. Kronos połknął kamień sądząc, że połyka syna.
Tymczasem Reja zeszła na ziemię. Chciała umyć niemowlę, ale nigdzie nie mogła znaleźć źródełka. Pomodliła się do Gai i uderzyła berłem o skałę. Z twardego głazu wypłynął jasny strumień wody. Wykąpawszy małego, nadała mu imię: Dzeus. Powędrowała na Kretę i w złotej kołysce złożyła go w grocie idajskiej, której wejście osłaniał gęsty las, a po ścianach pełzały lśniące zwoje bluszczu. Dzeus chował się pod opieką nimf górskich, karmiony mlekiem kozy Amaltei. Dziecko kochało ją bardzo. Kiedy Amalteja złamała sobie jeden róg, Dzeus wziął go w swe boskie ręce i pobłogosławił, tak że odtąd napełniał się on wszystkim, czego zapragnął ten, kto go posiadał. Tak powstał róg obfitości, zwany rogiem Amaltei. [...]
Dzeus dorósł i wyszedł z ukrycia, miał teraz stanąć do walki z ojcem. Poradził matce, aby przede wszystkim dała Kronosowi potajemnie środek na wymioty. Wtedy Kronos, wśród straszliwych męczarni, wyrzucił z powrotem połknięte potomstwo. Był to wcale piękny zastęp młodych bogów: synowie – Hades i Posejdon, i trzy siostry – Hera, Demeter i Hestia. Właśnie umarła dobra koza Amalteja. Nawet po śmierci oddała swemu wychowankowi jeszcze jedną przysługę, albowiem z jej skóry uczynił sobie Dzeus puklerz, którego nie mógł przebić żaden pocisk. Tak powstała egida, cudowna tarcza, którą Dzeus brał zawsze do bitwy. Pierwsza, którą stoczył, była przeciw ojcu. [...]
Kronos z tytanami zajął góry Otrys, Dzeus ze swoimi sprzymierzeńcami opanował śnieżne szczyty Olimpu. Dziesięć lat trwała wojna bez widocznego skutku, gdy Dzeus postanowił wprowadzić nowe siły do tych śmiertelnych zapasów. Uwolnił mianowicie z Tartaru cyklopów i sturękich, trzech olbrzymów, z których każdy miał sto rąk i głów pięćdziesiąt. W owym dniu wywiązała się zaciekła bitwa. Z gwałtownym hukiem morza mieszał się jęk ziemi i nieba. Pod nogami nieśmiertelnych drżał Olimp, a drżenie to dawało się odczuć w najdalszej głębi Tartaru. Z obu stron podnosił się zgiełk nieopisany. Gwiazdy spadały z firmamentu.
Ze szczytów Olimpu Dzeus bez przerwy ciskał pioruny, które dniem i nocą wykuwali cyklopi. Gromy rozbiegały się po górach, a na równiny lał się ogień święty. Ziemia pękała w płomieniach, lasy całe paliły się jak smolne pochodnie. Morza i rzeki wrzały. Płomienne opary otoczyły tytanów, którym oczy ślepły od niesamowitego blasku. Gwałtowne wiatry wzbijały tumany pyłu, zdawały się unosić w czarnych skrętach pioruny i błyskawice. [...] Stawali tytanowie ogłuszeni i bezradni, albowiem nikt z nich dotąd nie widział tej straszliwej ognistej broni. Raz wraz któryś z nich padał omdlały i bezwładny, w potoku czerwonego światła i wśród przeraźliwego huku gromów. Wówczas olbrzymi sturęcy (hekatonchejrowie) chwytali te ogromne ciała, z których, zda się, życie uciekło, i wrzucali je w przepaści Tartaru, [...] gdzie brał ich już w swe wieczyste posiadanie nieprzenikniony mrok i noc nieskończona.
Jak wprzód dostojny Uranos, tak obecnie Kronos zwalił się w nicość zapomnienia, z której dochodziły już tylko słabe echa. [...]
mit_2 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1967, s. 30–31.
RbvygyO7H589a
Ćwiczenie 6
Na podstawie treści mitu i informacji zawartych w animacji ułóż w w porządku chronologicznym poszczególne etapy powstawania świata.
Na podstawie treści mitu i informacji zawartych w animacji ułóż w w porządku chronologicznym poszczególne etapy powstawania świata.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
W pierwszym akapicie tekstu Jana Parandowskiego pojawiły się różne opinie dotyczące tego, czym/kim jest Chaos. Wyjaśnij, z czego wynikają różnice w określeniu jego istoty.
RkrIsdcrQOiWF
Zwróć uwagę na pierwszy akapit tekstu. Zastanów się, czy ktokolwiek mógł zobaczyć Chaos.
Różnice w określeniu istoty Chaosu wynikają z faktu, iż stanowił on wyobrażenie stanu, w jakim znajdował się świat, zanim powstały lądy, morza, góry, ludzie itd. Nie był on zatem istotą zmaterializowaną, którą można było zobaczyć.
Ćwiczenie 8
Wymień żywioły tworzące Chaos oraz wyjaśnij, w jaki sposób wpływały one na rozwój świata.
R1BJm76QGAWm9
Przeczytaj ponownie pierwszy oraz czwarty akapit tekstu Jana Parandowskiego. Odnajdź fragment o żywiołach oraz o tym, jak rozwijała się ziemia po jej stworzeniu.
W Chaosie wymieszane zostały ziemia, woda, ogień oraz powietrze. Żywioły wpływały na świat, ponieważ po stworzeniu ziemi na ląd docierały promienie słoneczne oraz deszcze, które sprzyjały rozwojowi przyrody. Kształtowały się również skały, a na niebie widoczne były gwiazdy. Słyszalny był także śpiew latających nad ziemią ptaków.
RkPm7BvNNXd27
Ćwiczenie 9
Z podanych liter ułóż wyrazy związane z mitem o stworzeniu świata.
Z podanych liter ułóż wyrazy związane z mitem o stworzeniu świata.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R44nZ0oJtxvu3
Ćwiczenie 10
Wskaż pierwszą parę bóstw, która wyłoniła się z Chaosu.
Ćwiczenie 11
Opisz, jaki był stosunek Uranosa do własnego potomstwa.
RXtJWV5buTkfx
Przeczytaj ponownie drugi akapit i odnajdź fragment, w którym pojawiają się nazwy opisujące uczucia Uranosa.
Uranos postrzegał swoje dzieci jako brzydkie oraz okrutne. Wywoływały w nim strach i obrzydzenie, dlatego nie był z nich zadowolony.
Ćwiczenie 12
Wyjaśnij, co wpłynęło na stosunek Kronosa do własnych dzieci.
R16VsyB0EhF1a
Przypomnij sobie, kim był ojciec Kronosa i jak wobec niego postąpił.
Na stosunek Kronosa do własnych dzieci wpłynęły negatywne wspomnienia z dzieciństwa i złe relacje z ojcem.
Polecenie 1
Oceń, czy Zeus słusznie wystąpił przeciw ojcu. Ustal, jakie były relacje między bogami.
R1ROjgGrtGctA
R1XX2YMEShu9b
Ćwiczenie 13
Na podstawie mitu wskaż cechy, które można przypisać pierwszym władcom świata, Uranosowi i Kronosowi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwF1Jz15wWhhU
Ćwiczenie 14
Zaznacz wartość, która była najważniejsza dla Uranosa, Kronosa i Zeusa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15
Przedstaw, jaki obraz matki i ojca wyłania się z greckich wyobrażeń o powstaniu świata. Uzasadnij swoją odpowiedź.
R1Q0rLVNwfRG8
Zwróć uwagę na działania Gai i Rei oraz Uranosa i Kronosa wobec swoich dzieci.
Przykładowa odpowiedź:
Z greckiego mitu o narodzinach świata wyłania się odmienny obraz matki i ojca. Zarówno dla Gai, jak i Rei dzieci były najważniejsze. Boginie kochały swe potomstwo i cierpiały, gdy dzieci były źle traktowane przez ojców. Ostatecznie matki nakłoniły Kronosa oraz Dzeusa do buntu przeciwko ojcom. Dla pierwszych ojców, Uranosa i Kronosa, rodzina miała niewielką wartość. Bogowie skupiali się na sprawowaniu władzy i to był ich priorytet. Względem swych dzieci byli bezwzględni i okrutni. Uranos zepchnął swe potomstwo w czeluści Tartaru, a Kronos połykał dopiero co urodzone dzieci.
Ćwiczenie 16
Na podstawie tekstu „Narodziny świata” wykonaj drzewo genealogiczne bogów greckich. Umieść na nim imiona bogów w odpowiednich miejscach.
RPfUgQIvVTidE
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Drzewo genealogiczne to historia rodu ukazana w postaci rozgałęzionego drzewa. Na samym dole pnia możesz umieścić imię postaci, która zapoczątkowała ród bogów greckich. Pamiętaj o tym, że małżonków umieszcza się na jednym poziomie drzewa, podobnie jak rodzeństwo.
R1ZwyiqNnHZcn
Ilustracja przedstawia drzewo, na którym zostały zapisane imiona bogów greckich. Od dołu pnia: Chaos, Uranos i Gaja, Kronos i Reja, Posejdon, Hestia, Dzeus, Hera, Demeter, Hades.
Drzewo genealogiczne bogów greckich
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16
Opisz ród bogów greckich – rodziców i dzieci poszczególnych bóstw.
RENeYlt1a4ue6
(Uzupełnij).
Zacznij opis rodu bogów greckich od tych, którzy go zapoczątkowali. Uwzględnij powiązania rodzinne, np. kto jest czyim bratem lub matką.
Ród greckich bogów zapoczątkował Chaos, z którego wyłonili się Uranos i Gaja. Z ich związku narodził się Kronos, którego żoną została Reja. Dziećmi Kronosa i Rei byli: Posejdon, Hestia, Dzeus, Hera, Demeter i Hades.
Ćwiczenie 17
R1PyWFfNPkK73
Uzupełnij zdania odpowiednimi formami imion: Gaja, Reja lub Amalteja.
Uzupełnij zdania odpowiednimi formami imion: Gaja, Reja lub Amalteja.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Imiona Reja, Amalteja, Zeus mają również wersje: Rea, Amaltea, Dzeus.
Ćwiczenie 18
Ułóż zdania, w których użyjesz imion Gaja, Reja, Amalteja w różnych formach.
RJKNPUxeNHTAm
Zastosuj podane imiona w różnych przypadkach poza mianownikiem. Pamiętaj o poprawnym zapisie.
Przykładowe zdania:
Okeanos był synem Gai i Uranosa. Światem rządził Kronos wraz z Reją. Amaltei Zeus zawdzięczał róg obfitości.
Przeczytaj podany fragment Mitów greckich autorstwa Lucilli Burnj00000000UB1v50_000tp008Lucilli Burn wykonaj związane z nim ćwiczenia.
j00000000UB1v50_000tp008
Lucilla Burn [czyt.: lusilla bern] – brytyjska autorka książek i publikacji na temat archeologii świata antycznego, specjalizująca się w greckim malarstwie wazowym i rzeźbie terakotowej; kustosz w Dziale Starożytności Grecko‑Rzymskich w British Museum; wykładowca akademicki
Zeus i jego bracia ciągnęli następnie losy, by rozstrzygnąć, w jaki sposób podzielą się władzą. Posejdonowi przypadło panowanie nad morzem, Hadesowi zwierzchnictwo nad podziemnym światem zmarłych, Zeus stał się naczelnym władcą rządzącym niebem i ziemią. Ich trzy siostry to: Hestia, bogini domowego ogniska, Demeter, pani zbiorów i zbóż, oraz Hera, żona Zeusa.
Sześcioro tych bóstw stanowiło starszą generację bogów olimpijskich, ale i wiele dzieci Zeusa uzyskało tę samą rangę. Niektóre spośród nich urodziła Hera, pozostałe przyszły na świat z innych matek. Hera urodziła Aresa, boga wojny, Hefajstosa, kalekiego boga‑kowala, oraz Hebe, boginię młodości, i Ejlejtyję […], opiekunkę porodów i kobiet w połogu. Istnieją różne przekazy na temat pochodzenia bogini miłości, Afrodyty: albo była ona córką Zeusa i Dione, albo też przyszła na świat z piany powstałej po tym, jak Kronos wrzucił do morza genitalia swego ojca, Uranosa. Atena […], bogini mądrości i wojny, córka Zeusa i Metis, personifikowała roztropność. Przyszła na świat w niecodzienny sposób: gdy Metis była brzemienna […] Zeus połknął […] Metis i w stosownym czasie Atena, dorosła i w pełni uzbrojona, wyskoczyła z głowy ojca. Dopomógł jej w tym Hefajstos, który rozpłatał toporem głowę Zeusa.
Jak już wiemy, córką Zeusa i Demeter była Persefona, bogini Podziemia. Leto urodziła Zeusowi bliźnięta: Apollona, boga muzyki i poezji, oraz Artemidę, panią łowów; Semele urodziła Dionizosa, boga wina; Maja była matką Hermesa, boga‑posłańca.
mit_3 Źródło: Lucilla Burn , Mity greckie, Warszawa 1999, s. 17–18.
Lucilla Burn
Lucilla Burn (ang.) - [czyt. lusila bern]
RUJooTODihlTM
Malowidło przedstawia bogów greckich, którzy przyjmują Psyche do grona mieszkańców Olimpu – pierwsza postać po lewej stronie, ubrana w oliwkową tunikę, za nogi obejmuje ją małe, nagie dziecko. Psyche odbiera z rąk nagiego Hermesa w skrzydlatej czapce czarkę z napojem. Na prawo znajdują się pozostali mieszkańcy Olimpu. Część bogów i bogiń stoi, a część siedzi. Część jest ubrana w luźne stroje i trzyma w dłoniach swoje atrybuty, część jest naga. Wszystkie postacie znajdują się na chmurze. Scenę otacza złota rama oraz szeroka girlanda z kwiatów i owoców.
Rada bogów
Źródło: Rafael Santi, 1517, fresk, Villa Farnesina, Włochy, domena publiczna.
RpAZw0dh9x1Bg
Ćwiczenie 19
Dopasuj bogów do części świata, nad którymi sprawowali władzę po tym, kiedy Zeus zasiadł na tronie.
Dopasuj bogów do części świata, nad którymi sprawowali władzę po tym, kiedy Zeus zasiadł na tronie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjoiocTfFpnDA
Ćwiczenie 19
Dopasuj bogów do części świata, nad którymi sprawowali władzę po tym, kiedy Zeus zasiadł na tronie.
Dopasuj bogów do części świata, nad którymi sprawowali władzę po tym, kiedy Zeus zasiadł na tronie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 20
Połącz imiona bogów greckich ze sprawowanymi przez nich funkcjami i ich atrybutamiatrybutatrybutami, czyli charakterystycznymi symbolami.
Rh5ayTeNptmIT
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 21
R1NIOCeM2kdYX
Dopasuj do imion bogów związane z nimi pojęcia.
Dopasuj do imion bogów związane z nimi pojęcia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
Przypomnij, jak w języku greckim brzmi słowo „bóg”. Następnie – wiedząc, że w tym samym języku wyraz polis oznacza „wiele” – wyjaśnij znaczenie terminu „politeizm”.
R1UKAnlNAb2hN
Skorzystaj ze słownika języka polskiego, aby odszukać objaśnienie terminu.
W języku greckim słowo „bóg” określa się jako theosj00000000UB1v50_000tp002theos. Politeizm jest wiarą w istnienie wielu bogów.
Polecenie 2
Zastanów się nad tym, czy twoim zdaniem bogowie greccy byli postaciami pozytywnymi, czy negatywnymi. Uzasadnij swoje stanowisko.
R1SvWWgPLAGvq
Dla zainteresowanych
Zagadka stworzenia świata intryguje ludzi do dziś. W przeszłości powstało wiele teorii próbujących wytłumaczyć powstanie świata i człowieka. Ich wspólnym motywem jest woda, chaos lub pustka, z których wyłania się ląd. W wielu kulturach świat do życia powołuje siła sprawcza, Bóg - stwórca, bogowie, a nawet zwierzę. Chrześcijanie wierzą, że stwórcą świata jest Bóg - tak napisano w biblijnej Księdze Rodzaju. Słowianie w czasach przedchrześcijańskich uważali, że za powstanie świata są odpowiedzialni Weles i Perun. Aztekowie z kolei wierzyli w wielu bogów - stworzycieli, a mieszkańcy Oceanii byli przekonani, że świat powstał za sprawą pająka. W XIX w. Karol Darwin sformułował teorię ewolucji, w której dowodził, iż kształt świata i człowieka jest efektem długotrwałych, stopniowych zmian. Tajemnica stworzenia świata i człowieka jest również częstym motywem sztuki, literatury i muzyki.
Sprawdź, czy umiesz!
Polecenie 3
Zapoznaj się z krótkim wykładem Bogusława Bednarka na temat roli mitów we współczesnym świecie. Wyszukaj definicji słowa: uniwersalny. Zapisz ją poniżej.
R4yU5BDFcGKeB
RQYOe195iEAxX
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem „Starożytne mity dzisiaj”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna w szarym garniturze, białej koszuli oraz oliwkowej kamizelce i krawacie siedzi w fotelu. W tle widać regał z książkami. Podczas wypowiedzi mężczyzna żywo gestykuluje (rozkłada i składa dłonie). Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem „Starożytne mity dzisiaj”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna w szarym garniturze, białej koszuli oraz oliwkowej kamizelce i krawacie siedzi w fotelu. W tle widać regał z książkami. Podczas wypowiedzi mężczyzna żywo gestykuluje (rozkłada i składa dłonie). Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
Dr hab. Bogusław Bednarek o roli mitów we współczesnym świecie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
Dr hab. Bogusław Bednarek o roli mitów we współczesnym świecie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem „Starożytne mity dzisiaj”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna w szarym garniturze, białej koszuli oraz oliwkowej kamizelce i krawacie siedzi w fotelu. W tle widać regał z książkami. Podczas wypowiedzi mężczyzna żywo gestykuluje (rozkłada i składa dłonie). Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
RiVlN3NuIvyR4
Ćwiczenie 23
Na podstawie powyższego materiału filmowego zaznacz zdania zawierające prawdziwe informacje.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1TFWEIkP6hFN
Czarno‑biała rycina przedstawia potężnego, umięśnionego i nagiego mężczyznę, który siedzi na koźle. Lewą dłonią uniesioną wysoko trzyma za nogę małe dziecko, które pożera. O nogę mężczyzny oparta jest kosa, której ostrze jest skierowane w dół. W lewym górnym rogu widnieje sylwetka postaci trzymającej w dłoniach dzban, z którego wylewa się płyn.
Saturn
Źródło: Johann Ladenspelder [czyt. Johan Ladenspelder], rycina, Blanton Museum of Art, Austin [czyt. Blanton Mjuzeum of Art, Ostin], domena publiczna.
Niemiecki artysta Johann Ladenspelderj00000000UB1v50_000tp007Johann Ladenspelder jest autorem ryciny przedstawiającej Kronosa (Saturna) pożerającego własne dzieci. Wyjaśnij, jaki mógł być powód umieszczenia boga na dzikim koźle.
R9W9mLXBQxjUX
Skorzystaj ze słownika symboli, aby odszukać informacje na temat symbolicznego znaczenia kozła.
Na rycinie pojawia się dziki kozioł, który symbolizuje ofiarę lub szatana. Artysta umieścił Kronosa na zwierzęciu, aby podkreślić ofiarę jego dzieci i ukazać boga jako kogoś złego, bezwzględnego i brutalnego.
Ćwiczenie 25
R18O5oqSB1VzV
Uzupełnij poniższymi wyrazami notatki wyjaśniające pochodzenie oraz współczesne znaczenie wyrazów i związków frazeologicznych zaczerpniętych z mitologii.
Uzupełnij poniższymi wyrazami notatki wyjaśniające pochodzenie oraz współczesne znaczenie wyrazów i związków frazeologicznych zaczerpniętych z mitologii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26
Zapoznaj się z komiksem prezentującym grecki mit o narodzinach świata. Wyjaśnij, z czego wynika komizm tej ilustrowanej opowieści.
R14Kg82JD2Kgh
(Uzupełnij).
RHJROPCuRZ8D0
„Narodziny świata" – komiks. Pierwsza strona komiksu. Pierwszy obrazek: czarna chmura z napisem: Chaos. Ma oczy i jest przewiązana wstążką. Drugi obrazek: NAPIS: ...Dał początek dwóm bóstwom, królewskiej parze! Obrazek przedstawia nagie szczyty górskie, nad nimi niebieskie niebo z różowymi chmurkami. NAPIS NA NIEBIE: Uranosowi (niebo). NAPIS NA LĄDZIE: Gai (ziemia). Trzeci obrazek: NAPIS: Z ich związku zrodził się wielki ród tytanów, z których najstarszy był Okeanos. Na obrazu widać potężnie zbudowanego mężczyznę stojącego w wodzie, z której wyłaniają się płetwy krążących wokół niego rekinów. Dymek 1: Gdzie są moje kąpielówki? Dymek 2: Gdzie brzeg? Czwarty obrazek: NAPIS: Młodszym rodzeństwem tytanów byli sturęcy i cyklopi. Uranos nie był zadowolony z tego potomstwa i... Na obrazku widać ogromną postać z jednym okiem i malutką postać z czterema parami rąk. Postacie rozmawiają. Dymek nad cyklopem: Misiek, ile ty masz rąk? Dymek nad sturękim: O 99 więcej niż ty oczu. Piąty obrazek: NAPIS: ...Wtrącił swoje dzieci do... Na obrazku widać ogromne dłonie wrzucające cyklopa i sturękiego do Tartaru - otchłani w dolinie, między dwoma skałami. Dymek nad cyklopem: Ej, tato, nie wygłupiaj się, ja nie chcę. Szósty obrazek: NAPIS: Gaja znienawidziła za to Uranosa i namówiła jednego z tytanów – Kronosa, do strącenia ojca z tronu. Widać chłopca, który myśli: Jakiś dziwny ten mój ojciec. Druga postać to literka U z rękami, nogami i oczami. Siódmy obrazek: NAPIS: Z krwi Uranosa narodziły się trzy straszne boginie zemsty, Erynie. Na obrazku widać wijącą się rzekę koloru różowego wypływającą z leżącej postaci w kształcie litery U. Na ścieżce trzy postacie kobiece ubrane w białe szaty, a na głowie zamiast włosów mające węże. Dymek nad jedna z kobiet: Dziewczyny, co my mamy na głowach?
Pierwsza strona komiksu „Narodziny świata"
Źródło: a. nn., Narodziny świata, licencja: CC BY 3.0.
RaLnoTbwEELM5
Narodziny świata – komiks. Druga strona komiksu. Pierwszy obrazek: NAPIS: Kronos był władcą ponurym. Zapamiętał słowa ojca, że i jemu syn odbierze berło. Dlatego każde dziecko, które urodziła jego żona Reja, pożerał. Na obrazku widać wysokiego chudego mężczyznę, który coś je. Za nim stoi kobieta trzymająca niemowlę. Dymek od mężczyzny: Ten dzieciak jest chyba na twardo. Dymek od kobiety: Tym razem zamiast dziecka zjesz kamień! Drugi obrazek: NAPIS: Matka nadała chłopcu imię Dzeus i oddała pod opiekę nimf górskich. Na obrazku widać kobietę trzymającą niemowlę. Dymek od niemowlęcia: Jeść! Trzeci obrazek: NAPIS: Chłopiec był karmiony mlekiem kozy Amaltei. Kiedy złamała róg, Dzeus wziął go w ręce i pobłogosławił. Od tej pory róg napełniał się wszystkim, czego chciał jego właściciel. Tak powstał róg obfitości. Na obrazku widać kozę. Dymek: Bee, oddajcie mi mój róg!? Czwarty obrazek: NAPIS: Kiedy Dzeus dorósł, poradził swojej matce Rei, aby dała Kronosowi środek na wymioty. Na obrazku widać wysokiego mężczyznę zakrywającego usta. Dymek 1: Niedobrze mi! Dymek 2: Chyba będę... Piąty obrazek: NAPIS: Tak na świat powróciło rodzeństwo Dzeusa: Hades, Posejdon, Hera, Demeter i Hestia. Na obrazku widać ogromne usta z wysuniętym językiem w trakcie wymiotów. Z ust wypływają dwie osoby. Szósty obrazek: NAPIS: Niestety w międzyczasie ze światem pożegnała się ulubiona koza Dzeusa, Amalteja. Po jej śmierci Dzeus zrobił z jej skóry puklerz, którego nie mógł przebić żaden pocisk. Tarczę nazwał Egidą. Na obrazku widać brodatego Dzeusa z tarczą. Siódmy obrazek: NAPIS: Rozpoczęła się wojna między Kronosem i Dzeusem. Po stronie Kronosa stanęli tytani, a po stronie Dzeusa bogowie. Dzeus uwolnił z Tartaru cyklopów i sturękich. Pierwsi wykuwali pioruny, które Dzeus ciskał na Otrys, drudzy zrzucali oślepionych tytanów do Tartaru. Na obrazku widać dwie postacie stojące na szczytach dwóch gór. Góry są podpisane: Otrys i Olimp. Dymek od Kronosa stojącego na górze Otrys: Zimno tu! Dymek od Dzeusa stojącego na górze Olimp: …I nie ma czym oddychać! Ósmy obrazek. NAPIS: Tak jak Uranos, Kronos zniknął w ciemnościach Tartaru. Na obrazku widać Dzeusa stojącego na górze, na lądzie stoi olbrzymi sturęki, który trzyma w jednej z rąk Kronosa. Między górą a lądem w dolinie znajduje się Tartar. Dymek od postaci stojącej na górze: Śmiało, przyjacielu! Puść go! Dymek od postaci trzymanej przez sturękiego: Jeszcze tu wrócę i zjem cię z zielonym groszkiem, Dzeusie.
Druga strona komiksu „Narodziny świata"
Źródło: a. nn., Narodziny świata, licencja: CC BY 3.0.
Komizm to wywołujące rozbawienie cechy kogoś lub czegoś, np. osoby czy sytuacji. Komizm pojawia się wtedy, gdy dana osoba, przedmiot lub sytuacja nas zaskakuje – jest inna niż się tego spodziewaliśmy.
Komizm tej rysunkowej opowieści wynika z zabawnego przedstawienia postaci, np. chodzącej literki „U” jako Uranosa. Bogowie sami są zdziwieni własnymi cechami, np. Erynie dziwią się temu, co mają na głowach. Śmieszą także komentarze postaci – bogowie komentują zachodzące wydarzenia jak zwykli ludzie.
Polecenie 4
Mity są poważne w swej wymowie. Można powiedzieć, że w mitologii prawie w ogóle nie ma tekstów podejmujących wątki komiczne. Dlatego warto spróbować stworzyć taką zabawną wersję mitu, np. o powstaniu świata. Poniżej znajdziesz początek takiej historii. Przeczytaj ją, a następnie dopisz dalszy ciąg mitu, pamiętając, że ostatecznie Zeus pokonał Kronosa.
„Kronos połknął już pięcioro dzieci. Rea, chcąc uchronić maleńkiego Zeusa, podała mężowi owinięty w pieluchy kamień, lecz syn Uranosa nie dał się nabrać. Pożarł najpierw najmniejszego potomka, a później swoją małżonkę. I został sam, całkiem sam… Kronosowi bardzo się nudziło, a tymczasem w jego wnętrzu reszta rodziny urządziła się całkiem znośnie. Bogowie stworzyli w brzuchu potomka Uranosa góry (np. wątroba), rzeki (np. krew w żyłach) i morza (zawartość nerek). W ogóle nie tęsknili do tego, aby wrócić do okrutnej rzeczywistości. Było im ciepło, przytulnie, niczego nie musieli się bać! Od czasu do czasu bawili się, wymyślając różne psoty. Nic w tym dziwnego, byli w końcu jeszcze dziećmi! Ich skoki i wrzaski denerwowały Kronosa, zwłaszcza wtedy, gdy bolał go brzuch. Na nic zdały się środki przeczyszczające, na nic było stawanie na głowie: lokatorzy nie chcieli opuścić swojego lokum...”
RP60fUjIsefkQ
Polecenie 5
Napisz mit genealogiczny, w którym przedstawisz początki swojej rodziny.
R13PtawhKrgzx
Słownik
antropogeneza
antropogeneza
powstanie i rozwój człowieka jako gatunku
atrybut
atrybut
cecha jakiejś osoby lub rzeczy; w mitologii przedmiot ściśle związany, symbolizujący postać mitologiczną
filozof
filozof
człowiek zajmujący się rozważaniem ważnych zagadnień; myśliciel; mędrzec
kosmogonia
kosmogonia
(gr. kósmos - wszechświat, ład; gónos - pochodzenie) - religijne lub mitologiczne wyobrażenie powstania wszechświata
mit
mit
opowieść wyrażająca i organizująca wierzenia danej społeczności, przede wszystkim starożytnej; mity dotyczyły zwłaszcza tego, co było na początku, opowiadały o powstaniu bogów, ludzi, świata; ich bohaterami były istoty boskie lub co najmniej wyposażone w nadludzkie cechy; zadaniem mitów było organizowanie wyobrażeń o świecie; pierwotnie występowały w formie ustnej
teogonia
teogonia
(gr. theós - bóg; gónos - pochodzenie) – część poglądów religijnych lub mitologicznych, których przedmiotem badań jest pochodzenie bóstw
teolog
teolog
osoba badająca naturę Boga oraz jego relację do świata i ludzi