Prometeusz - dobroczyńca ludzkości
Warto wiedzieć
Prometeusz jest bohaterem kojarzonym z kilkoma wydarzeniami ważnymi dla dziejów ludzkości. Według niektórych wersji mitów nie byłoby człowieka, gdyby nie on! Warto jednak wspomnieć, że według HezjodaHezjoda, początki ludzkości nastąpiły bez udziału tego boga. W wieku złotymwieku złotym ludzie po prostu… się pojawili (oczywiście za sprawą bogów). Jednakże większość greckich mitów za twórcę ludzkości uznaje właśnie Prometeusza.
Prometeusz lepi człowieka
Prometeusz ulepił człowieka z gliny zmieszanej ze łzami i wykradł ogień bogom. Dał go ludziom, a potem nauczył ich przetapiać metale i kuć zbroje, budować domy i statki, a nawet liczyć, czytać i pisać. Nie są to wszystkie jego zasługi dla ludzkości...

Przeczytaj poniższy fragment mitologii dotyczący Prometeusza, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.
PrometeuszInne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów – Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem resztki niezużytego materiału. Dziś jeszcze czerwona ziemia przypomina baśń o stworzycielu rodu ludzkiego.
Człowiek Prometeusza był słaby i nagi. Palce miał zakończone zbyt kruchymi paznokciami, by mu były obroną przed pazurami dzikich zwierząt. Jedynie jego postać, niepodobna do otaczających stworzeń, była widocznym obrazem bogów. Brakowało mu tylko ich siły. Niby mdłe zjawy senne błądzili ludzie, bezradni wobec potęg przyrody, której nie rozumieli. Wszystkie ich czyny były nieświadome i bezładne. Widząc to, Prometeusz ponownie zakradł się do wielkiego spichlerza ognia niebieskiego i przyniósł na ziemię pierwsze zarzewie. W siedzibach ludzkich zapłonęły jasne ogniska, ogrzewając mieszkańców i płosząc drapieżne bestie. Mądry tytan uczył ludzi umiejętnego używania ognia, sztuk i rzemiosł.
Nie podobało się to Dzeusowi. Mając w pamięci niedawną walkę z gigantami, obawiał się wszystkiego, co pochodzi z ziemi. Kazał wtedy Hefajstosowi, z bogów najbieglejszemu we wszystkich kunsztach, stworzyć kobietę cudnej urody, na wzór bogiń nieśmiertelnych. Gdy misterne to dzieło już było gotowe, Atena nauczyła pierwszą niewiastę pięknych robót kobiecych; Afrodyta otoczyła jej oblicze wdziękiem i w oczy wlała urok uwodzicielski; Hermes dał jej skryty i pochlebczy charakter wraz z darem kuszącej wymowy; w końcu ubrano ją w złoto i uwieńczono kwiatami. I nazwano ją PandorąPandorą, albowiem była ona darem dla ludzi od wszystkich bogów i każdy z bogów obdarzył ją jakąś szczególną właściwością. W posagu otrzymała glinianą beczkę szczelnie zamkniętą, której zawartości nikt nie znał.
Tak wyposażoną Pandorę zaprowadził Hermes, posłaniec bogów, na ziemię i zostawił ją przed chatą Prometeusza. Mądry tytan wyszedł przed dom przyjrzeć się pięknej nieznajomej i od razu zwietrzył jakiś podstęp. Nie przyjął jej więc, ale odprawił i innym doradzał tak samo postąpić. Lecz Prometeusz miał brata nie bardzo rozumnego, imieniem Epimeteusz, co się wykłada: „wstecz myślący”. Ten nie tylko nie wygnał Pandory, lecz natychmiast z nią się ożenił. Pandora ciekawa była zajrzeć do owej beczki, którą bogowie dali jej we wianie. Ale przyszedł Prometeusz, odwiódł brata na stronę i przestrzegał: „Niemądry Epimeteuszu – rzekł – zrobiłeś już jedno głupstwo, żeś tę niewiastę, na zło chyba stworzoną przez bogów, przyjął do domu. Nie czyń przynajmniej drugiego głupstwa i nie otwieraj beczki ani żonie nie pozwalaj, bo tak mi się zdaje, że w niej jakieś wielkie licho siedzi”. Epimeteusz przyrzekł, że się nad tym zastanowi. Miał zwyczaj myśleć bardzo długo i powoli, tak że zanim zdążył rozważyć słowa brata, szybkomówna Pandora nakłoniła go do otwarcia beczki. I oczywiście stało się nieszczęście. Ledwo podniesiono wieko, wyleciały na świat wszystkie smutki, troski, nędze i choroby i jak kruki obsiadły biedną ludzkość.
Prometeusz chciał teraz bogom podstępem za podstęp odpłacić. Zabił wołu i podzielił go na dwie części: osobno złożył mięso, które owinął skórą, oddzielnie zaś kości, i nakrył je tłuszczem. Za czym poprosił Dzeusa: „Którą część weźmiesz, będzie odtąd bogom poświęcona”. Dzeus wybrał tę, gdzie było więcej tłuszczu, domyślając się pod jego grubą warstwą najdelikatniejszego mięsa. Natychmiast przekonał się, że były to same kości, okryte najgorszym tłuszczem. Ale wyrok był nie cofniony: te właśnie części zwierząt składano w ofierze bogom niebieskim.
Dzeus zemścił się okrutnie. Na jego rozkaz przykuto Prometeusza do skały Kaukazu. Co dzień zgłodniały orzeł zlatywał, by mu wyjadać wątrobę, która wciąż odrastała. Wokoło było pusto i głucho. Skazaniec nie słyszał głosu ludzkiego ani nie ukazywała mu się twarz przyjazna. Palony gorącymi promieniami słońca, bez ruchu i spoczynku, trwał Prometeusz, niby wieczny wartownik, dla którego zawsze za późno przychodzi noc w płaszczu gwiaździstym i za późno zorza poranku roztapia się w ciepłocie dnia. Jego próżne jęki spadały w przepaść gór jak martwe kamienie.
Prometeusz jest jedną z najwznioślejszych postaci w mitologii – bóg, który cierpiał przez miłość dla ludzi. Zanim do nich przemówił, byli jak ślepcy i brodzili w mroku, nie wiedząc ani o sobie nic, ani o świecie otaczającym, były im obce budowy kamienne, strzelające ku słońcu, nie znali sztuki ciesielskiej. Nie umieli powiedzieć, kiedy następuje kres zimy lub kwietnej wiosny albo jesieni bogatej w plony. Żyli jak mrówki w ciemnych jaskiniach, aż on im pokazał, gdzie wschodzą gwiazdy i kędy zachodzą. Dał im naukę o liczbach, najprzedniejszą wiedzę i objawił kunszt pisma, ten skarbiec pamięci i źródło poezji. Oswoił zwierzęta, konie zaprzągł do wozu i na słone morze spuścił płóciennoskrzydłe statki. Dał chorym lekarstwa kojące i wynalazł zioła, które ból usuwają. W głębi ziemi wyśledził cenne metale i objawił, jak ze snu, lotu ptaków i głosów w przyrodzie odgadywać przyszłość. Prometeusz w człowieku rozbudził ducha i dał mu moc panowania nad światem.
Źródło: Jan Parandowski, Prometeusz, [w:] tegoż, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn 1992, s. 44–47.

Jakich materiałów użył Prometeusz do stworzenia człowieka?
Dokończ zdanie:
Jeśli imię Epimeteusz znaczy „wstecz myślący”, to Prometeusz znaczy...

Wyjaśnij, jak Grecy tłumaczyli:
powstanie człowieka,
pojawienie się na świecie cierpień, chorób i trosk.
Grecy wierzyli, że dusza człowieka tkwi w jego ciele w postaci małej laleczki widocznej przez źrenicę oka. Dlatego też nazwali źrenicę kore – dziewczynką.

Odwołując się do powyższego obrazu, wyjaśnij, dlaczego właśnie Atena obdarzyła człowieka rozumem.
Zinterpretuj powiedzenie: „Zdrowy rozsądek to rzecz, której każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje.” (Benjamin Franklin)
Postępowanie Prometeusza zazwyczaj postrzega się jednoznacznie pozytywnie. Opisując to, co zrobił dla ludzi, widzi się w nim boga cierpiącego za tych, których stworzył, określa się go wręcz mitologicznym Chrystusem.
Wyjaśnij, w jakich sytuacjach ujawniły się podane niżej cechy tytana.

Wymień dziedziny życia, w jakich Prometeusz okazał się pomocny ludziom.

Znajdź w podanych fragmentach Mitologii Jana Parandowskiego sformułowania, które wyjaśniają przyczyny postępowania Prometeusza wobec ludzi. Przytocz odpowiednie cytaty.
Wpisz do tabeli uczynki Prometeusza, przedstawiając je z punktu widzenia bogów i ludzi.
Podpisz rzeźbę cytatem (z ostatniego akapitu tekstu Jana Parandowskiego), wyjaśniającym, kim jest Prometeusz. Zastosuj cudzysłów.

Wpisz z ostatniego akapitu mitu zdanie wyjaśniające, kim jest Prometeusz. Zastosuj cudzysłów.

iskra bogów, natchnienie; ogień, którym Prometeusz tchnął życie w gliniane figury ludzkie; to także umiejętności i rzemiosła, których tytan nauczył ludzi
przen. śmiały, twórczy, heroiczny, tytaniczny, buntowniczy, występujący w obronie praw ludzkości
postawa etyczna, która nakazuje jednostce poświęcenie się w imię dobra społeczności (np. narodu); prometeizm wiąże się z buntem wobec wyroków boskich czy wyroków losu
Wyjaśnij, dlaczego wyrazy „prometejski” i „Prometeuszowy” różnią się pisownią (mała i wielka litera). Ułóż dwa zdania, stosując te wyrazy zgodnie z ich znaczeniem.
Przymiotniki pochodzące od nazwisk i imion twórców piszemy wielką literą, gdy odpowiadają na pytanie „czyj?” (np. poezja Miłoszowa, dramat Szekspirowski), a małą, gdy odpowiadają na pytanie „jaki?” (np. rok mickiewiczowski, wiek balzakowski).

Przyjrzyj się powyższej ilustracji przedstawiającej obraz Prometeusz. Wyjaśnij, dlaczego - twoim zdaniem - malarz wybrał na tło ciemne barwy.
Opisz uczucia, jakie mogły towarzyszyć Prometeuszowi, kiedy został przykuty do skały.
W XIX wieku polscy twórcy kojarzyli los Prometeusza z sytuacją naszego kraju. Dostrzegali podobieństwo między męką mitologicznego tytana a cierpieniami narodu polskiego znajdującego się pod zaborami. Wiązało się to z odpowiednią postawą etyczną – każdy powinien być jak Prometeusz, czyli poświęcić się dla społeczności, w której żyje. W ten sposób Prometeusz stał się symbolem poświęcenia się jednostki w imię dobra społeczności, a także symbolem buntu wobec wyroków losu albo władzy.

Francuski malarz Horace VernetHorace Vernet namalował powyższy obraz pod wpływem klęski Polski w powstaniu listopadowym. Wyjaśnij, czego symbolem jest ptak siedzący na piersi martwego oficera.
Wyzwolony Prometeusz
Zdecydowana większość dzieł poświęconych Prometeuszowi koncentrowała się albo na jego całej historii, albo na którymś z epizodów, jak stworzenie człowieka, wykradzenie dla niego ognia, poniesienie surowej kary ustanowionej przez Zeusa. Znacznie rzadziej wspominano o tym, co wydarzyło się później. Uwagę temu poświęcił Władysław Kopaliński w Słowniku mitów i tradycji kultury.
Słownik mitów i tradycji kulturyWreszcie, po setkach lat tej męki, Herakles strzałą z łuku zabił orła, a także uwolnił Prometeusza na polecenie Zeusa, któremu tytan wyjawił w zamian tajemnicę powierzoną Prometeuszowi przez matkę (Temidę): „Ktokolwiek z bogów czy ludzi będzie miał syna z nereidą Tetydą, syn ten będzie potężniejszy od ojca”. Odwiodło to Zeusa od zalotów; wyswatał wtedy Tetydę śmiertelnikowi Peleusowi […]. Ostatecznie wyzwolenie Prometeusza nastąpić miało jednak dopiero wówczas, gdy któryś z nieśmiertelnych zrzeknie się dla niego swej nieśmiertelności.
Źródło: Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1987, s. 150.
Słownik mitów i tradycji kulturyChiron […] najsławniejszy z centaurów, prawy, mądry i uczony […]. Był […] przyjacielem Herkulesa, który go przypadkowo zranił w kolano zatrutą strzałą. Rana była nieuleczalna, więc Chiron, nie mogąc wytrzymać bólu, zrzekł się nieśmiertelności na rzecz Prometeusza.
Źródło: Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1987, s. 932.
Herakles (mit. grecka).; Herkules (mit. rzymska); najsłynniejszy heros grecki; syn Zeusa i Alkmeny; znienawidzony przez Herę, dotknięty przez nią obłędem, zamordował swych synów z małżeństwa z Megarą; wykonał dwanaście słynnych prac.


Pracuj z atlasem geograficznym. Wpisz w okienka: Kaukaz, Morze Kaspijskie, Morze Czerwone, Grecja i przeciągnij je na poniższą mapę, wskazując położenie gór, mórz i miejsca zamieszkania Greków. Opisz położenie Kaukazu.
Na podstawie dowolnych źródeł opisz, gdzie leżą góry Kaukazu.
Sprawdź, czy umiesz!
Zilustruj wybrany fragment mitu o Prometeuszu.
Napisz streszczenie mitu o Prometeuszu.
Zredaguj list do Dzeusa, w którym poprosisz o zakończenie kary Prometeusza.
Słownik
poeta grecki, żyjący na przełomie VIII i VII wieku p.n.e., twórca epickich poematów dydaktycznych oraz Teogonii, dzieła o pochodzeniu i genealogii bóstw