RKsDSLeooVyO8
Zdjęcie przedstawia kolorowe liście, zrobione z  kolorowego płótna, zawieszone na sznurku. Od lewej widoczne są liście w następujących kolorach: ciemnozielony, zielony, jasnozielony, ciemnopomarańczowy, pomarańczowy, bordowy, brązowy oraz ciemnofioletowy. W tle widoczny jest las z pomarańczowymi liśćmi.

Pory roku

Liście
Źródło: pexels, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Pory roku na Ziemi są wynikiem ruchu naszej planety dookoła Słońca oraz nachylenia jej osi obrotu. Wiedzę tę posiedliśmy stosunkowo niedawno. Od zamierzchłych czasów ludzie chcieli wiedzieć dlaczego zmieniają się pory roku, dlaczego po dniu następuje noc, dlaczego wiatry wieją na morzu. Starożytni, poznając świat, tłumaczyli zjawiska przyrodnicze w opowieściach zwanych mitami. Badacze literatury uważają, że mity są wyrazem zdziwienia człowieka światem. Starożytni Grecy następstwo pór roku łączyli z miłością matki Demeter do córki Kory (Persefony). Więcej wiadomości na ten temat znajdziesz w lekcji: Skąd się wzięły pory roku?P5P96J4mkSkąd się wzięły pory roku?

Pory roku i związane z nimi zmiany pogody mają wpływ na język. W przysłowiach utrwalono obserwacje przyrody, cykliczność i powtarzalność zjawisk pogodowych.

R2BGYhY1kGfF5
Ćwiczenie 1
Połącz porę roku z datą jej rozpoczęcia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Y3YGWt3T6ry
Ćwiczenie 2
Uzupełnij przysłowia brakującymi wyrazami. Właściwe odpowiedzi należy wybrać z podanych poniżej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z animacją pt.: „Skąd się wzięły pory roku?” i wykonaj poniższe polecenia.

RLRmQS2icCvYK
Animacja opowiada o porach roku.
Polecenie 1

Wyjaśnij, dlaczego na Ziemi występują pory roku.

RqeKiJ9IfSnk0
Polecenie 2

W jaki sposób VivaldiVivaldiVivaldi ukazał wiosnę w swoim utworze? Opisz swoje wrażenia po wysłuchaniu fragmentu.

R166wxzmqszvU
Polecenie 2

Opisz, w jaki sposób kompozytor lub malarz może ukazać wiosnę. Jakich środków użyje w tym celu?

Rk8iHc7vSppR2
Vivaldi
Polecenie 3

Skorzystaj z dostępnych źródeł internetowych i wymień inne teksty kultury, w których twórcy inspirowaliinspirowaćinspirowali się porami roku.

R1eTWI15hWxYu

Przeczytaj wiersze o porach roku, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

Bolesław Leśmian Tęcza

Słychać go było, jak po młodym życieżytożycie
Biegł coraz śpieszniej – ciepły deszcz majowy,
ZbryzganyzbryzganyZbryzgany słońcem, co przez obłok płowypłowypłowy
Wzdłuż mu kropliste rozwidniało nicienicienicie.

Pyląc, uderzał w piach drogi spróchniały,
Poszperał w krzaku, co lśniąc się kołysze,
Strącił liść z wierzby, przyciemnił głaz biały
I ustał, w nagłą zasłuchany ciszę.

Teraz mu patrzeć, jak wierzchem obłoku
Tęcza, bezmiary objąwszy, rozkwita,
Poprzerywana i niecałkowita,
Jakby się śniła zmrużonemu oku.

(...)

CART4 Źródło: Bolesław Leśmian, Tęcza, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Wrocław 1991, s. 54.
Ćwiczenie 3
R11jxZwMAIFaQ
Opisz własnymi słowami sytuację liryczną wiersza. Określ kim jest bohater i co robi.
Rp6pdsNiuHuaA
Ćwiczenie 4
Zaznacz w tekście wiersza „Tęcza” czasowniki, określające zachowanie majowego deszczu.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wyszukaj w dostępnych źródłach lub w internecie, w jaki sposób powstaje tęcza. Napisz na ten temat krótką notatkę.

RubaajjKl0mhF
Polecenie 5
RE0ol6teeXVwr
Zilustruj, wybrany z wiersza "Tęcza", obraz poetycki. Zadbaj, aby odmalowywał opisywaną porę roku.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R1cBP7EuPKx6o
Opisz, wybrany z wiersza "Tęcza", obraz poetycki. Zadbaj, aby ilustrował opisywaną porę roku.
R8L1nt04r4Qjp
Ćwiczenie 5
Uzupełnij wniosek dotyczący interpretacji wiersza.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Julian Tuwim Czereśnie

Siostrze1Siostrze

Rwałem dziś rano czereśnie,
Ciemnoczerwone czereśnie,
W ogrodzie było ćwierkliwiećwierkliwyćwierkliwie,
Słonecznie, rośnie i wcześnie.

Gałęzie, jak opryskane
Dojrzałą wiśni jagodą,
Zwieszały się omdlewając,
Nad stawu odniebną wodą.

Zwieszały się, omdlewając
I myślą tonęły w stawie,
A plamki słońca migały
Na lśniącej, soczystej trawie.

CART5 Źródło: Julian Tuwim, Czereśnie, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Wrocław 1964, s. 4–5.
Ćwiczenie 6

Określ, kim jest bohater liryczny wiersza, gdzie się znajduje i co robi.

R12Q4W8tThQxJ
Ważne!

Neologizmy poetyckie, to wyrazy nowe, utworzone przez autora tekstu literackiego. Są stosowane w celu wzbogacenia języka wiersza lub wywołania efektów artystycznych.

Ćwiczenie 7
R4NAmsykM3Nnx
W wierszu "Czereśnie" znajdują się trzy neologizmy, wypisz je i wyjaśnij ich znaczenie.
Ćwiczenie 8
Rr9wo6qx9HGOD
Przeanalizuj wiersz i zastanów się, jak poeta opisał letni poranek w wierszu "Czereśnie". Stwórz obrazy poetyckie, łącząc fragmenty wiersza w jeden zwrot.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R1cTSA42C3bEa
Zilustruj, wybrany z wiersza "Czereśnie", obraz poetycki. Zadbaj, aby odmalowywał, opisaną przez poetę, porę roku.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
RDWyr8jleCABr
Opisz, wybrany z wiersza "Czereśnie", obraz poetycki. Zadbaj, aby ilustrował opisywaną porę roku.
Światopełk Karpiński III. Jesień

Wicher się nad miastem ślizgał,
białe kręgi w kurzu pisał,
gruzem z chmur wydartym bryzgałbryzgaćbryzgał,
wszystkie windy rozkołysał.

Zdmuchnął pannę z parasolem,
szarpał nerwy telefonom,
stado wron odrzucił w pole,
potem niebo cisnął wronom.

(...)

CART6 Źródło: Światopełk Karpiński, III. Jesień, [w:] tegoż, Trzynaście wierszy, Warszawa 1936, s. 23.
Ćwiczenie 10
R1OcYdjMUAgGU
Na podstawie wiersza "Jesień" wyjaśnij, jak zachowuje się jesienny wicher. Opisz własnymi słowami sytuacje, wywołane jego podmuchem.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Obejrzyj w telewizji prognozę pogody. Na podstawie wiersza „Jesień”, ułóż prognozę meteorologiczną, ostrzegającą przed jesiennym wichrem.

R1bpIqUqoSwAO
Polecenie 7
R1L0Io1pHXBH2
Zilustruj, wybrany z wiersza "Jesień", obraz poetycki. Zadbaj, aby odmalowywał opisaną w nim porę roku.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
REDtMRs9gWXpN
Opisz, wybrany z wiersza "Jesień", obraz poetycki. Zadbaj, aby ilustrował opisywaną porę roku.
RATg0CGm6RGwM
Ćwiczenie 11
Uzupełnij wniosek dotyczący interpretacji wiersza "Jesień".
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Jarosław Iwaszkiewicz Zima

I oto białe leżą na wszystkim zasłony.
Z siwego nieba chmurą upadają gwiazdy
Zabite śniegiem. Lecą kracząc wrony,
I sanie gwiżdżą gotowe do jazdy.
Wstańmy i chodźmy. Nie wkładaj okrycia.
Ogrzeją nas wszak świerki i śniegowe zwojezwójzwoje,
Wejdziemy jak najdalej w głąb naszego życia.
Ja patrzę w twoje oczy, a ty popatrz w moje.
Na dnie, za śniegiem i za zimnym lodem
Czarne źródełko cierpi i wodę wylewa,
Nie idź przede mną, droga, ja nie pójdę przodem,
Razem słuchajmy życia, co pod zimą śpiewa.
(...)

CART7 Źródło: Jarosław Iwaszkiewicz, Zima, [w:] Poezja polska okresu międzywojennego. Antologia, t. I, Wrocław 1987, s. 184.
Ćwiczenie 12
Rg1r3dSVCExr2
Opisz własnymi słowami sytuację liryczną wiersza. Określ kim jest bohater i co robi.
1
R1F27UstD8gaj
Ćwiczenie 13
Na podstawie wiersza "Zima" uporządkuj obrazy poetyckie.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RncUc9hBvGA9A
Wyjaśnij, jak poeta opisał zimowe krajobrazy. Na podstawie wiersza "Zima" nazwij środki stylistyczne oraz uzupełnij wniosek.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
ROxmw98BnhZu9
Uzupełnij wniosek zaznaczając poprawną odpowiedź.
Polecenie 8
RQwqlohboFK8Q
Zilustruj, wybrany z wiersza "Zima", obraz poetycki. Zadbaj, aby odmalowywał opisaną w nim porę roku.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
R1bzx5jJ4XS0u
Opisz, wybrany z wiersza "Zima", obraz poetycki. Zadbaj, aby ilustrował opisywaną porę roku.
Giuseppe Arcimboldo
Ćwiczenie 15

Zapoznaj się z obrazami GiuseppeGiuseppe ArcimboldoGiuseppe ArcimboldoGiuseppe ArcimboldoArcimboldo, a następnie wypisz elementy, które świadczą o ukazaniu wybranej pory roku.

RBKxwiLNHkT9c
Ćwiczenie 15

Do każdej pory roku dopisz co najmniej dwa charakterystyczne elementy, po których poznajemy, że jest to zima, wiosna, lato lub jesień.

RbHzGm9kiNDwu
Ćwiczenie 16

Zaproponuj inne elementy, które mogłyby znaleźć się na obrazach ArcimboldaGiuseppe ArcimboldoArcimbolda.

RNWBSkRpKJZjO
Ćwiczenie 16

Podaj minimum dwa wydarzenia charakterystyczne dla każdej pory roku.

RfGnsy3q43fs7

Sprawdź, czy umiesz!

Ra2nVtIDzB2cD
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do nazwisk z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1HdjTLQ8Ej5s
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Y0tb6kMNzLj
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RuG9ZXc0vyXLi
Ćwiczenie 20
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9

Napisz wiersz, w którym opiszesz swoją ulubioną porę roku.

RWo4wFWuqz4xS

Słownik

bryzgać
bryzgać

ochlapać drobinkami płynu, np. kroplami

ćwierkliwy
ćwierkliwy

podobny do ćwierkania

inspirować
inspirować

czerpać pomysł

nicie
nicie

właściwie: nici; cienkie sznureczki używane do szycia

płowy
płowy

żółtawy z odcieniami szarości

zbryzgany
zbryzgany

oblany kroplami wody

zwój
zwój

coś, co jest zwinięte w rulon, kłębek

żyto
żyto

gatunek zboża, które sieje się jesienią, a wzrasta wczesną wiosną

Ćwiczenie 21
Rg7sDOmuak6bl
Opisz, wybrany z wiersza "Tęcza", obraz poetycki. Zadbaj, aby ilustrował opisywaną porę roku.