Różne typy notatek
Warto wiedzieć
Notowanie to niezbędna umiejętność w procesie edukacji. Dobrze skonstruowana notatka pomoże ci w powtarzaniu materiału, przygotuje do egzaminu, uporządkuje twoją wiedzę, utrwali wiadomości, a przede wszystkim oszczędzi czas.
Istotą dobrych notatek jest wyszukanie najważniejszych informacji i połączenie ich z już zapamiętanymi. Ważne jest dobranie odpowiedniej metody notowania. Notatka nie musi być zapisana „drobnym maczkiem”. Jej tekst powinien być przejrzysty, warto stosować odstępy, posługiwać się krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań, skrótami, pojedynczymi wyrazami.
Opisz sposób, w jaki najczęściej sporządzasz notatki.
Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj ćwiczenia i polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R7CbhbuCZAG3Q
W animacji jest mowa o różnego rodzaju notatkach, takich jak: streszczenie, tabele, schematy, mapy myśli, notatki wizualne.
Wyjaśnij, dlaczego nie powinno się notować słowo w słowo tego, co się usłyszy lub przeczyta.
Wyjaśnij, dlaczego nowe informacje warto łączyć z tym, co się już wie.

Dlaczego warto notować?
Notowanie:
bardzo pomaga w przyswajaniu wiadomości;
zwiększa ponad dwukrotnie poziom zrozumienia usłyszanych informacji;
porządkuje informacje podczas czytania lektur, artykułów w czasopismach;
utrwala wiadomości z obejrzanych filmów, widowisk telewizyjnych i przedstawień teatralnych, z audycji radiowych.
Formy notatek
Zastanów się, z jakich form notatek najczęściej korzystasz. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.
Wymień najważniejsze cechy dobrych notatek. Możesz to zrobić w polu poniżej lub w zeszycie.
Streszczenie
Notatka w formie krótkiego tekstu: Bajka jako utwór literacki.
Tabela
Jedną z form notatki stanowią zestawienia tabelaryczne poznanych treści, pojęć, tez i ich wzajemnych stosunków. Tego rodzaju notatki są bardzo użyteczne zwłaszcza dla tych, którzy mają rozwiniętą pamięć wzrokową i orientację przestrzenną.
Notatka w formie tabeli: Odmienne części mowy.
Schemat
Notatka w formie schematu łączy w sobie elementy graficzne i tekst. Zawiera linie, strzałki, pokazujące pewne zależności, powiązania w zakresie budowy czy zjawiska albo też wyjaśnia jakiś proces.
Notatka w formie schematu: Wykres zdania pojedynczego.
Przedstaw na schemacie zdanie: Miły pan odprowadził psa do domu*.*
W każdej ramce umieść odpowiednią część zdania, np. pan (po prawej stronie) oraz jej nazwę, np. podmiot (po lewej stronie).
Notatka wizualna
Ilustracja interaktywna
Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: „Hasło i słowa‑klucze”. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: „Słowo‑klucz”, a poniżej ramka z napisem „bloki tekstowe”. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania.
Z prawej strony ilustracji lista zatytułowana „notatka wizualna”. Poniżej lista zagadnień, która rozwija dodatkowe informacje po naciśnięciu na nie.
notatka wizualna
Czym jest notatka wizualna?
Notatka wizualna łączy słowa z obrazkami, pozwalając łatwo i przyjemnie przyswajać wiedzę. Za pomocą prostych słów i graficznych elementów zbiera się informacje na dany temat.
Na jednej kartce papieru powinien się znaleźć zbiór informacji, które warto zrozumieć i zapamiętać.słowa‑klucze
Słowa‑klucze to najważniejsze pojęcia związane z hasłem. Umieszczamy je na całej kartce, wokół hasła.bloki tekstowe
Bloki tekstowe zawierają cytaty lub większe partie tekstu. Można zapisać je w punktach i umieścić w ramkach lub chmurkach.
Pudełka
Pudełka, to inaczej ramki, w których umieszcza się tekst. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na to, co jest zapisane. Można w nich umieszczać cytaty, złote myśli, słowa kluczowe.
Chmurki
Różne kształty chmurek mają na celu wyróżnienie informacji.
Układ i wielkość elementów
W notatce stosuje się zasadę „od ogółu do szczegółu”. Na początku należy się zastanowić, co ma przykuć wzrok w pierwszej kolejności? Czytelność, przejrzystość notatki, nieprzeładowanie rysunkami jest bardzo ważne!
Litery
W notatce stosuje się różne kształty i wielkość liter, w zależności od tego, co chcemy podkreślić. Pismo musi być czytelne, z umiarem umieszcza się elementy ozdobne przy literach np. zawijasy. Duże, pogrubione litery w zapisie zwrócą uwagę na istotne, bazowe informacje. Małe litery można zastosować do treści mniej istotnych.
Kolorystyka
Dzięki kolorom można podkreślić ważne treści, wybić je na pierwszy plan, czy zaakcentować.
Punktory
Punktory porządkują wymieniane elementy, wprowadzają ład. Stosuje się je przy wyliczeniach jakichś elementów.Ilustracje
Ilustracje to nieodłączny element notatek wizualnych.
Strzałki
Wskazują, na pewne ważne elementy notatki, mogą wskazywać na cel lub kierunek, kilka strzałek może symbolizować siłę lub jej natężenie. Kolejność wykonywania zadań również można wyrazić strzałkami.
Linie
Linie w notatce podkreślają, oddzielają i łączą treści. Mogą być: przerywane, falowane, fastrygowane, podwójne, grube, cienkie. Łączą pola z tekstem, tworzą ramki zamykające treść, wydzielają bloki tekstu, łączą grupy tekstu.
Banery
Banery, czyli wstęgi, szarfy, na nich zapisuje się tytuł notatki lub wskazówki, na które warto zwrócić uwagę.
Emotikony/ buźki
Buźki służą do wyrażania emocji.
Rysunki
Rysunki powinny być schematyczne i jednoznaczne. Ułatwiają zrozumienie treści notatki. Zwykle mają na celu uzupełnienie przekazu notatki. Uwaga! nie mogą być tylko ozdobnikiem, gdyż odwracają uwagę od treści notatki.
Ludziki
Proste rysunki ludzików mogą wyrażać emocje, działania lub cechy.
Elementy, o których mowa w definicji, zostają podświetlone na ilustracji.
Przyjrzyj się poniższej notatce wizualnej. Co sądzisz o takim sposobie notowania? Zapisz swoje spostrzeżenia.

Opisz sposób, który najbardziej pomaga ci w zapamiętaniu danego materiału.

Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni z „ch”, a następnie na jego podstawie wykonaj notatkę wizualną.
„Ch” piszemy:
Gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si), np. mucha – muszka, piachu – piasku, Stacha – Stasia
Na końcu wyrazu, np. dach, gmach, piach, nogach. Wyjątek: druh.
Po spółgłosce s, np. scharakteryzować, schować, schody.
W wyrazach, których pisownię należy zapamiętać: chałwa, chatka, chemia, chirurg, chodzić, choinka, chomik, choroba, chór, chudy, chaber, chwalić, chyba, chrypka, chrust, chustka, chorągiew, chrzan, puchar, kucharz, chmura, chłopiec, rachunek, tchórz, przychodnia, szlachta, zachwyt i w wielu innych.
Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni z „ch”, a następnie na jego podstawie wykonaj notatkę w sposób, który najbardziej lubisz.
„Ch” piszemy:
Gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si), np. mucha – muszka, piachu – piasku, Stacha – Stasia.
Na końcu wyrazu, np. dach, gmach, piach, nogach. Wyjątek: druh.
Po spółgłosce s, np. scharakteryzować, schować, schody.
W wyrazach, których pisownię należy zapamiętać: chałwa, chatka, chemia, chirurg, chodzić, choinka, chomik, choroba, chór, chudy, chaber, chwalić, chyba, chrypka, chrust, chustka, chorągiew, chrzan, puchar, kucharz, chmura, chłopiec, rachunek, tchórz, przychodnia, szlachta, zachwyt i w wielu innych.
Przeczytaj tekst japońskiej baśni Urashima Tarō [czyt. uraszima taro], a następnie wykonaj związane z nim zadania.
UrashimaTarōJest to jedna z najstarszych opowieści japońskich [...]. Jej bohaterem jest rybak Urashima TarōUrashima Tarō. Pewnego dnia, przechadzając się plażą, ujrzał dzieci znęcające się nad żółwiem. Bez chwili wahania uratował go, a wtedy wdzięczne zwierzę zabrało go na swoich plecach do pałacu władcy mórz na dnie oceanu. Podjęty z honorami przez córkę władcy, Tarō spędził w podwodnym pałacu kilka dni. W końcu jednak zatęsknił za domem i postanowił wrócić. Wtedy księżniczka wręczyła mu bogato zdobioną szkatułkę, jednocześnie kategorycznie zabraniając kiedykolwiek ją otwierać. Po powrocie na ląd Urashima TarōUrashima Tarō ze zdumieniem stwierdził, że jego rodzinna wioska znacznie się zmieniła i nie mógł trafić do swojego domu. Zupełnie nie poznawał też mieszkańców. W końcu spytał jednego z nich, jak dojść do domu Urashima TarōUrashima Tarō. „Urashima TarōUrashima Tarō?” – odparł zapytany – „Nie znam nikogo takiego. Podobno żył tu kiedyś ktoś o tym imieniu, ale było to sto lat temu”. Urashima TarōUrashima Tarō pojął wtedy, że choć spędził w pałacu władcy mórz zaledwie kilka dni, na lądzie minęły całe dziesięciolecia. Zrozpaczony przypomniał sobie o podarunku od OtsuhimeOtsuhime i otworzył szkatułkę. Z wnętrza wydobył się dym i Urashima TarōUrashima Tarō w jednej chwili stał się osiwiałym starcem. W szkatułce zamknięta była bowiem jego młodość.
Źródło: UrashimaTarō , „Biuletyn Informacyjny Ambasady Japonii w Polsce” Bydgoszcz 2011, s. 4, licencja: CC BY 3.0 (tekst skrócony i zmodyfikowany).
Uzupełnij poniższą notatkę na podstawie baśni o rybaku.
Streść w kilku zdaniach baśń o rybaku. Pamiętaj o tym, żeby układać krótkie, najlepiej pojedyncze zdania i przedstawić tylko najważniejsze fakty.
Przeczytaj tekst Mathildy MastersMathildy Masters o złotych rybkach, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Złote rybki mają doskonałą pamięćCzy ktoś ci kiedyś powiedział, że masz pamięć złotej rybki? I chciał przez to dać do zrozumienia, że ciągle o czymś zapominasz? Jeśli chodzi o złotą rybkę, to jest to nieprawda. Ma doskonałą pamięć. Potrafi pamiętać niektóre rzeczy przez kilka miesięcy.
Skąd to wiemy? Sprytni uczeni przeprowadzili kilka eksperymentów. Umieścili w akwarium małą dźwignię. Kiedy rybki ją przyciskały, dostawały jedzenie. Prędko się tego nauczyły. Wtedy naukowcy zmienili zasady: po przyciśnięciu dźwigni dostawały jedzenie tylko w określonej porze dnia.
I… Tak jest, w krótkim czasie złote rybki jedynie wtedy zaczęły przyciskać dźwignię.
W innym eksperymencie w porze karmienia odtwarzano określony dźwięk. Po pewnym czasie rybki wiedziały, że kiedy go usłyszą, dostaną pożywienie. Następnie wypuszczono je na wolność. Po pięciu miesiącach ponownie odtworzono ten sam dźwięk. Nie uwierzycie! Złote rybki zjawiły się w miejscu początkowego karmienia. Zapamiętały więc, że ten dźwięk oznacza jedzenie.
Źródło: Mathilda Masters, Złote rybki mają doskonałą pamięć, [w:] tejże, 321 intrygujących faktów o zwierzętach, Warszawa 2020, s. 12, licencja: CC BY 3.0.
Określ temat tekstu Mathildy MastersMathildy Masters. Informację zapisz jednym zdaniem.
Opisz w tabelce eksperymenty, którym uczeni poddawali rybki.
Wykonaj ilustrację do eksperymentu nr 3.
Napisz i uzasadnij, czy złote rybki mają dobrą pamięć.
Przeczytaj tekst o wikingach autorstwa Jane Chisholm [czyt. dżejn czyzym], a następnie wykonaj ćwiczenia.
WikingowieWikingowie, zwani również Normanami, pochodzili ze SkandynawiiSkandynawii. Zajmowali się rolnictwem, handlem, byli wojownikami. Kiedy przybywało ludzi, a ziemi nie wystarczało dla wszystkich, niektórzy porzucali Skandynawię, by wziąć udział łupieżczych najazdach. Od VIII do XI wieku Europa była terroryzowana przez grupy wikingów. Początkowo, od lat 90. VIII wieku, najeźdźcy przybywali z Norwegii, od końca lat 40. IX wieku często ataki przeprowadzali Normanowie z Danii. Lecz wikingowie nie byli wyłącznie rozbójnikami. Umieli budować znakomite statki i znali się na nawigacjinawigacji. Wielu z nich przemierzało morza, odkrywając nieznane lądy i handlując. Niektórzy osiedlali się na nowym miejscu. We Francji ziemia, na której zamieszkali Normanowie, została nazwana Normandią. Na Rusi wikingów zwano Waregami i to oni właśnie założyli tam pierwsze państwo. Sama nazwa Ruś pochodzi od Rusów – jednego z plemion normańskich.
Wikingowie przepłynęli Atlantyk, dotarli na Grenlandię i jako pierwsi Europejczycy dopłynęli do Ameryki Północnej. Około 1000 roku Leif EricssonLeif Ericsson wylądował na wyspie, którą zapewne była Ziemia BaffinaZiemia Baffina albo Nowa FunlandiaNowa Funlandia.
Źródło: Jane Chisholm , Wikingowie, [w:] tejże, Historia świata. Księga dat i wydarzeń, Warszawa 1998, s. 40, licencja: CC BY 3.0.
Wskaż główny temat powyższego tekstu.
Napisz na podstawie fragmentu tekstu Jane Chisholm „Wikingowie”, na jakich ziemiach osiedlali się wikingowie.
Dokonaj selekcji informacji zawartych w tekście Jane Chisholm „Wikingowie” i sporządź notatkę w dowolnej formie na temat wikingów.
Sprawdź, czy umiesz!
Przedstaw wady i zalety wybranej formy notatki, np.: tabeli, schematu, wykresu, notatki graficznej itp. Zapisz poniżej swoje wnioski.
Określ, jaką formę sporządzania notatek lubisz najbardziej. Uzasadnij swoje zdanie.