ROoktfavykPJn
Zdjęcie przedstawia stos książek ustawionych na drewnianym blacie. Książka leżąca na wierzchu jest otwarta. Zza stosu książek widać dwie opierające się o blat ręce zgięte w łokciach.

Różne typy notatek

Notowanie
Źródło: pexels, domena publiczna.

Warto wiedzieć

Notowanie to niezbędna umiejętność w procesie edukacji. Dobrze skonstruowana notatka pomoże ci w powtarzaniu materiału, przygotuje do egzaminu, uporządkuje twoją wiedzę, utrwali wiadomości, a przede wszystkim oszczędzi czas.
Istotą dobrych notatek jest wyszukanie najważniejszych informacji i połączenie ich z już zapamiętanymi. Ważne jest dobranie odpowiedniej metody notowania. Notatka nie musi być zapisana „drobnym maczkiem”. Jej tekst powinien być przejrzysty, warto stosować odstępy, posługiwać się krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań, skrótami, pojedynczymi wyrazami.

Polecenie 1

Opisz sposób, w jaki najczęściej sporządzasz notatki.

R18qriKR7ejiv
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj ćwiczenia i polecenia.

R7CbhbuCZAG3Q
W animacji jest mowa o różnego rodzaju notatkach, takich jak: streszczenie, tabele, schematy, mapy myśli, notatki wizualne.
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego nie powinno się notować słowo w słowo tego, co się usłyszy lub przeczyta.

R6hENrAjAj5AS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Wyjaśnij, dlaczego nowe informacje warto łączyć z tym, co się już wie.

R1dmGLUqUx1nG
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1
Rs9wIYMg8OUF3
Podziel porady na te przydatne w robieniu notatek i te niewłaściwe. przydatne przy robieniu notatek Możliwe odpowiedzi: 1. stosować krótkie zdania, 2. pisać pełnymi zdaniami, 3. pisać pełnymi akapitami, 4. zapisywać skrótami myślowymi, 5. pisać od akapitu do akapitu, w całej linijce, 6. robić kolorowe podkreślenia, 7. wypunktowywać najważniejsze zagadnienia, 8. zapisywać symbole, 9. zapisywać na marginesie słowa kluczowe, 10. stosować skróty, 11. dbać o ciągłość tekstu, 12. stosować różną formę graficzną np. mapę myśli, 13. rysować strzałki wskazujące na powiązania treści, 14. zapisywać całą stronę od pierwszej do ostatniej linijki nieprzydatne przy robieniu notatek Możliwe odpowiedzi: 1. stosować krótkie zdania, 2. pisać pełnymi zdaniami, 3. pisać pełnymi akapitami, 4. zapisywać skrótami myślowymi, 5. pisać od akapitu do akapitu, w całej linijce, 6. robić kolorowe podkreślenia, 7. wypunktowywać najważniejsze zagadnienia, 8. zapisywać symbole, 9. zapisywać na marginesie słowa kluczowe, 10. stosować skróty, 11. dbać o ciągłość tekstu, 12. stosować różną formę graficzną np. mapę myśli, 13. rysować strzałki wskazujące na powiązania treści, 14. zapisywać całą stronę od pierwszej do ostatniej linijki
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R137ZRgAxdzEI1
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Dlaczego warto notować?

Notowanie:

bardzo pomaga w przyswajaniu wiadomości;

zwiększa ponad dwukrotnie poziom zrozumienia usłyszanych informacji;

porządkuje informacje podczas czytania lektur, artykułów w czasopismach;

utrwala wiadomości z obejrzanych filmów, widowisk telewizyjnych i przedstawień teatralnych, z audycji radiowych.

Formy notatek

RhYpS974ajzbu
Tabela Służy zestawianiu różnych informacji, porównywaniu, grupowaniu., Punkty Pomagają w chronologicznym wyliczaniu, porządkowaniu., Schemat Ułatwia ukazanie budowy opisywanego zjawiska, wzajemnych zależności., Rysunek z opisem Służy do opisania jakiegoś obiektu, zjawiska i jego elementów., Wykres Prosty schemat, niezbyt rozbudowany system znaków (strzałki, linie)., Streszczenie, opis Słowny, krótki opis najważniejszych faktów., Mapa myśli Graficzny zapis najważniejszych informacji zgrupowanych wokół centralnie umieszczonego tematu.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RgRITktX5ephd
Forma notatki. Tytuł. tabela. (Uzupełnij). punkty. (Uzupełnij). schemat. (Uzupełnij). wykres. (Uzupełnij). streszczenie. (Uzupełnij).
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zastanów się, z jakich form notatek najczęściej korzystasz. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

R1S8EMEVbCuM5
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wymień najważniejsze cechy dobrych notatek. Możesz to zrobić w polu poniżej lub w zeszycie.

R12uvkNpiI7fY
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Streszczenie

R7gEO8pxg3fsT
Streszczenie
licencja: CC 0
RP9QURXt7zwcI
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na segregowaniu informacji - zaznaczeniu najważniejszej informacji w wypowiedzeniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJqxoNoYniO15
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu wypowiedzeń w mowie zależnej i niezależnej do odpowiednich miejsc w tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Notatka w formie krótkiego tekstu: Bajka jako utwór literacki.

R1etOkKZEk7oY
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Tabela

Jedną z form notatki stanowią zestawienia tabelaryczne poznanych treści, pojęć, tez i ich wzajemnych stosunków. Tego rodzaju notatki są bardzo użyteczne zwłaszcza dla tych, którzy mają rozwiniętą pamięć wzrokową i orientację przestrzenną.

Ćwiczenie 6

Notatka w formie tabeli: Odmienne części mowy.

RCjCcDhvkVAp4
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Schemat

Notatka w formie schematu łączy w sobie elementy graficzne i tekst. Zawiera linie, strzałki, pokazujące pewne zależności, powiązania w zakresie budowy czy zjawiska albo też wyjaśnia jakiś proces.

Ćwiczenie 7

Notatka w formie schematu: Wykres zdania pojedynczego.

Przedstaw na schemacie zdanie: Miły pan odprowadził psa do domu*.*

W każdej ramce umieść odpowiednią część zdania, np. pan (po prawej stronie) oraz jej nazwę, np. podmiot (po lewej stronie).

R6kvE1vou21pU
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu podpisów do ilustracji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1YTVyalnZJl3
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Notatka wizualna

R4cZKQ4ctrcQM
Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: hasło i słowa - klucze. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: Słowo - klucz, a poniżej ramka z napisem bloki tekstowe. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ilustracja interaktywna

Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: „Hasło i słowa‑klucze”. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: „Słowo‑klucz”, a poniżej ramka z napisem „bloki tekstowe”. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania.

Z prawej strony ilustracji lista zatytułowana „notatka wizualna”. Poniżej lista zagadnień, która rozwija dodatkowe informacje po naciśnięciu na nie.

  • notatka wizualna
    Czym jest notatka wizualna?
    Notatka wizualna łączy słowa z obrazkami, pozwalając łatwo i przyjemnie przyswajać wiedzę. Za pomocą prostych słów i graficznych elementów zbiera się informacje na dany temat.
    Na jednej kartce papieru powinien się znaleźć zbiór informacji, które warto zrozumieć i zapamiętać.

  • słowa‑klucze
    Słowa‑klucze to najważniejsze pojęcia związane z hasłem. Umieszczamy je na całej kartce, wokół hasła.

  • bloki tekstowe
    Bloki tekstowe zawierają cytaty lub większe partie tekstu. Można zapisać je w punktach i umieścić w ramkach lub chmurkach.
    Pudełka
    Pudełka, to inaczej ramki, w których umieszcza się tekst. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na to, co jest zapisane. Można w nich umieszczać cytaty, złote myśli, słowa kluczowe.
    Chmurki
    Różne kształty chmurek mają na celu wyróżnienie informacji.
    Układ i wielkość elementów
    W notatce stosuje się zasadę „od ogółu do szczegółu”. Na początku należy się zastanowić, co ma przykuć wzrok w pierwszej kolejności? Czytelność, przejrzystość notatki, nieprzeładowanie rysunkami jest bardzo ważne!
    Litery
    W notatce stosuje się różne kształty i wielkość liter, w zależności od tego, co chcemy podkreślić. Pismo musi być czytelne, z umiarem umieszcza się elementy ozdobne przy literach np. zawijasy. Duże, pogrubione litery w zapisie zwrócą uwagę na istotne, bazowe informacje. Małe litery można zastosować do treści mniej istotnych.
    Kolorystyka
    Dzięki kolorom można podkreślić ważne treści, wybić je na pierwszy plan, czy zaakcentować.
    Punktory
    Punktory porządkują wymieniane elementy, wprowadzają ład. Stosuje się je przy wyliczeniach jakichś elementów.

  • Ilustracje
    Ilustracje to nieodłączny element notatek wizualnych.
    Strzałki
    Wskazują, na pewne ważne elementy notatki, mogą wskazywać na cel lub kierunek, kilka strzałek może symbolizować siłę lub jej natężenie. Kolejność wykonywania zadań również można wyrazić strzałkami.
    Linie
    Linie w notatce podkreślają, oddzielają i łączą treści. Mogą być: przerywane, falowane, fastrygowane, podwójne, grube, cienkie. Łączą pola z tekstem, tworzą ramki zamykające treść, wydzielają bloki tekstu, łączą grupy tekstu.
    Banery
    Banery, czyli wstęgi, szarfy, na nich zapisuje się tytuł notatki lub wskazówki, na które warto zwrócić uwagę.
    Emotikony/ buźki
    Buźki służą do wyrażania emocji.
    Rysunki
    Rysunki powinny być schematyczne i jednoznaczne. Ułatwiają zrozumienie treści notatki. Zwykle mają na celu uzupełnienie przekazu notatki. Uwaga! nie mogą być tylko ozdobnikiem, gdyż odwracają uwagę od treści notatki.
    Ludziki
    Proste rysunki ludzików mogą wyrażać emocje, działania lub cechy.

Elementy, o których mowa w definicji, zostają podświetlone na ilustracji.

Polecenie 5

Przyjrzyj się poniższej notatce wizualnej. Co sądzisz o takim sposobie notowania? Zapisz swoje spostrzeżenia.

RGjWnkeHkCnbd
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ezo6bMN3sP3
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 5

Opisz sposób, który najbardziej pomaga ci w zapamiętaniu danego materiału.

RB8hN9SZiFb7H
Miejsce na odpowiedź ucznia.
REnF9xtwQQAXX
Notatka wizualna "Kiedy piszemy ó"
Polecenie 6

Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni z „ch”, a następnie na jego podstawie wykonaj notatkę wizualną.

„Ch” piszemy:

  1. Gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si), np. mucha – muszka, piachu – piasku, Stacha – Stasia

  2. Na końcu wyrazu, np. dach, gmach, piach, nogach. Wyjątek: druh.

  3. Po spółgłosce s, np. scharakteryzować, schować, schody.

  4. W wyrazach, których pisownię należy zapamiętać: chałwa, chatka, chemia, chirurg, chodzić, choinka, chomik, choroba, chór, chudy, chaber, chwalić,  chyba, chrypka, chrust, chustka, chorągiew, chrzan, puchar, kucharz, chmura, chłopiec, rachunek, tchórz, przychodnia, szlachta, zachwyt i w wielu innych.

Rw2WNlvv4cDO6
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni z „ch”, a następnie na jego podstawie wykonaj notatkę w sposób, który najbardziej lubisz.

„Ch” piszemy:

  1. Gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si), np. mucha – muszka, piachu – piasku, Stacha – Stasia.

  2. Na końcu wyrazu, np. dach, gmach, piach, nogach. Wyjątek: druh.

  3. Po spółgłosce s, np. scharakteryzować, schować, schody.

  4. W wyrazach, których pisownię należy zapamiętać: chałwa, chatka, chemia, chirurg, chodzić, choinka, chomik, choroba, chór, chudy, chaber, chwalić,  chyba, chrypka, chrust, chustka, chorągiew, chrzan, puchar, kucharz, chmura, chłopiec, rachunek, tchórz, przychodnia, szlachta, zachwyt i w wielu innych.

RXVPM0d1w9nJw
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Przeczytaj tekst japońskiej baśni Urashima Tarō [czyt. uraszima taro], a następnie wykonaj związane z nim zadania.

UrashimaTarō

Jest to jedna z najstarszych opowieści japońskich [...]. Jej bohaterem jest rybak Urashima TarōUrashima TarōUrashima Tarō. Pewnego dnia, przechadzając się plażą, ujrzał dzieci znęcające się nad żółwiem. Bez chwili wahania uratował go, a wtedy wdzięczne zwierzę zabrało go na swoich plecach do pałacu władcy mórz na dnie oceanu. Podjęty z honorami przez córkę władcy, Tarō spędził w podwodnym pałacu kilka dni. W końcu jednak zatęsknił za domem i postanowił wrócić. Wtedy księżniczka wręczyła mu bogato zdobioną szkatułkę, jednocześnie kategorycznie zabraniając kiedykolwiek ją otwierać. Po powrocie na ląd Urashima TarōUrashima TarōUrashima Tarō ze zdumieniem stwierdził, że jego rodzinna wioska znacznie się zmieniła i nie mógł trafić do swojego domu. Zupełnie nie poznawał też mieszkańców. W końcu spytał jednego z nich, jak dojść do domu Urashima TarōUrashima TarōUrashima Tarō. „Urashima TarōUrashima TarōUrashima Tarō?” – odparł zapytany – „Nie znam nikogo takiego. Podobno żył tu kiedyś ktoś o tym imieniu, ale było to sto lat temu”. Urashima TarōUrashima TarōUrashima Tarō pojął wtedy, że choć spędził w pałacu władcy mórz zaledwie kilka dni, na lądzie minęły całe dziesięciolecia. Zrozpaczony przypomniał sobie o podarunku od OtsuhimeOtsuhimeOtsuhime i otworzył szkatułkę. Z wnętrza wydobył się dym i Urashima TarōUrashima TarōUrashima Tarō w jednej chwili stał się osiwiałym starcem. W szkatułce zamknięta była bowiem jego młodość.

tek_1 Źródło: UrashimaTarō , „Biuletyn Informacyjny Ambasady Japonii w Polsce” Bydgoszcz 2011, s. 4, licencja: CC BY 3.0 (tekst skrócony i zmodyfikowany).
Urashima Tarō
Otsuhime
Ćwiczenie 8

Uzupełnij poniższą notatkę na podstawie baśni o rybaku.

RuejKvLDOMNBx
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Streść w kilku zdaniach baśń o rybaku. Pamiętaj o tym, żeby układać krótkie, najlepiej pojedyncze zdania i przedstawić tylko najważniejsze fakty.

Rm2eSqLwmVbfF
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Przeczytaj tekst Mathildy MastersMathildy MastersMathildy Masters o złotych rybkach, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Mathildy Masters
Mathilda Masters Złote rybki mają doskonałą pamięć

Czy ktoś ci kiedyś powiedział, że masz pamięć złotej rybki? I chciał przez to dać do zrozumienia, że ciągle o czymś zapominasz? Jeśli chodzi o złotą rybkę, to jest to nieprawda. Ma doskonałą pamięć. Potrafi pamiętać niektóre rzeczy przez kilka miesięcy.

Skąd to wiemy? Sprytni uczeni przeprowadzili kilka eksperymentów. Umieścili w akwarium małą dźwignię. Kiedy rybki ją przyciskały, dostawały jedzenie. Prędko się tego nauczyły. Wtedy naukowcy zmienili zasady: po przyciśnięciu dźwigni dostawały jedzenie tylko w określonej porze dnia.

I… Tak jest, w krótkim czasie złote rybki jedynie wtedy zaczęły przyciskać dźwignię.

W innym eksperymencie w porze karmienia odtwarzano określony dźwięk. Po pewnym czasie rybki wiedziały, że kiedy go usłyszą, dostaną pożywienie. Następnie wypuszczono je na wolność.  Po pięciu miesiącach ponownie odtworzono ten sam dźwięk. Nie uwierzycie! Złote rybki zjawiły się w miejscu początkowego karmienia. Zapamiętały więc, że ten dźwięk oznacza jedzenie.

tek_2 Źródło: Mathilda Masters, Złote rybki mają doskonałą pamięć, [w:] tejże, 321 intrygujących faktów o zwierzętach, Warszawa 2020, s. 12, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Określ temat tekstu Mathildy MastersMathildy MastersMathildy Masters. Informację zapisz jednym zdaniem.

RMqaGw6Sycf8m
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 10

Opisz w tabelce eksperymenty, którym uczeni poddawali rybki.

R6DjU61TXRubu
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8

Wykonaj ilustrację do eksperymentu nr 3.

RwuZNpxwEeqdK
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8

Napisz i uzasadnij, czy złote rybki mają dobrą pamięć.

R1MCFajWrfS9E
(Uzupełnij).

Przeczytaj tekst o wikingach autorstwa Jane Chisholm [czyt. dżejn czyzym], a następnie wykonaj ćwiczenia.

Jane Chisholm Wikingowie

Wikingowie, zwani również Normanami, pochodzili ze SkandynawiiSkandynawiaSkandynawii. Zajmowali się rolnictwem, handlem, byli wojownikami. Kiedy przybywało ludzi, a ziemi nie wystarczało dla wszystkich, niektórzy porzucali Skandynawię, by wziąć udział łupieżczych najazdach. Od VIII do XI wieku Europa była terroryzowana przez grupy wikingów. Początkowo, od lat 90. VIII wieku, najeźdźcy przybywali z Norwegii, od końca lat 40. IX wieku często ataki przeprowadzali Normanowie z Danii. Lecz wikingowie nie byli wyłącznie rozbójnikami. Umieli budować znakomite statki i znali się na nawigacjinawigacjanawigacji. Wielu z nich przemierzało morza, odkrywając nieznane lądy i handlując. Niektórzy osiedlali się na nowym miejscu. We Francji ziemia, na której zamieszkali Normanowie, została nazwana Normandią. Na Rusi wikingów zwano Waregami i to oni właśnie założyli tam pierwsze państwo. Sama nazwa Ruś pochodzi od Rusów – jednego z plemion normańskich.

Wikingowie przepłynęli Atlantyk, dotarli na Grenlandię i jako pierwsi Europejczycy dopłynęli do Ameryki Północnej. Około 1000 roku Leif EricssonLejfLeif Ericsson wylądował na wyspie, którą zapewne była Ziemia BaffinaZiemia BaffinaZiemia Baffina albo Nowa FunlandiaNowa FunlandiaNowa Funlandia.

tek_3 Źródło: Jane Chisholm , Wikingowie, [w:] tejże, Historia świata. Księga dat i wydarzeń, Warszawa 1998, s. 40, licencja: CC BY 3.0.
Skandynawia
nawigacja
Lejf
Ziemia Baffina
Nowa Funlandia
Ćwiczenie 11

Wskaż główny temat powyższego tekstu.

Rjd1JjdzajdWv
Możliwe odpowiedzi: 1. zdobycze terytorialne Wikingów, 2. podbój Ameryki Północnej przez Wikingów, 3. talenty i rzemiosło Wikingów, 4. czym zajmowali się Wikingowie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
REiLY1hZfMZwd
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polegające na umieszczaniu napisów na mapie.
Mapa świata
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Napisz na podstawie fragmentu tekstu Jane Chisholm „Wikingowie”, na jakich ziemiach osiedlali się wikingowie.

RAMkxOIBX5q5c
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Dokonaj selekcji informacji zawartych w tekście Jane Chisholm „Wikingowie” i sporządź notatkę w dowolnej formie na temat wikingów.

R1xNDZLu5XS4B
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 10

Przedstaw wady i zalety wybranej formy notatki, np.: tabeli, schematu, wykresu, notatki graficznej itp. Zapisz poniżej swoje wnioski.

RlVQWaEUv3Ie7
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 11

Określ, jaką formę sporządzania notatek lubisz najbardziej. Uzasadnij swoje zdanie.

R1Ip87T1y7urZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.