R1FjSc5VZgA0x
Obraz przedstawia szkołę ateńską. W przestronnym, starożytnym budynku, pełnym rzeźb i płaskorzeźb znajduje się liczna grupa mężczyzn. Mężczyźni chodzą, siedzą, rozmawiają ze sobą, gestykulują.

Świat wartości starożytnych Greków

Rafael Santi, Szkoła ateńska, 1509–1511
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Na terenie antycznej Grecji, gdzie rozwijała się kultura śródziemnomorskakultura śródziemnomorskakultura śródziemnomorska, powstała filozofiafilozofiafilozofia, czyli nauka zajmująca się refleksją nad otaczającym nas światem. Za pierwszego filozofafilozoffilozofa uznaje się SokratesaSokratesSokratesa, który działał w Atenach w V w. p.n.e. W centrum swoich zainteresowań postawił on refleksję nad wartościami, tym samym stwarzając fundament dla europejskiej myśli o wartościach.

WartośćwartośćWartość to taka właściwość przedmiotu, osoby lub zjawiska, która powoduje, że dany przedmiot (osoba, zjawisko) jest dla kogoś cenny. Pojęcie wartości zostało zaczerpnięte przez filozofów z języka ekonomii. Dział filozofii zajmujący się wartościami nazywamy aksjologią.

Możemy wyróżnić wartości:

  • etyczne (dobro, cnota, zacność, uczciwość, szlachetność),

  • estetyczne (piękno, wielkość, wybitność artystyczna),

  • poznawcze (prawda, mądrość),

  • praktyczne (użyteczność, praktyczność).

Przeciwieństwem wartości są antywartości:

  • etyczne (zło, nieuczciwość, nędza etyczna),

  • estetyczne (nieumiejętność/marność estetyczna, kicz);

  • poznawcze (fałsz, nieprawda, błąd, kłamstwo);

  • praktyczne (nieużyteczność, niepraktyczność).

R1adSkUwWwq09
Ćwiczenie 1
Niżej wymienionym rodzajom wartości przyporządkuj wartości: Etyczne Możliwe odpowiedzi: 1. wzniosłość, 2. prawdziwość, 3. pożytek, 4. cnota Estetyczne Możliwe odpowiedzi: 1. wzniosłość, 2. prawdziwość, 3. pożytek, 4. cnota Poznawcze Możliwe odpowiedzi: 1. wzniosłość, 2. prawdziwość, 3. pożytek, 4. cnota Praktyczne Możliwe odpowiedzi: 1. wzniosłość, 2. prawdziwość, 3. pożytek, 4. cnota
Ra7HuAOPxj7r3
Kanon wartości tradycyjnych w kulturze Zachodu
Na podstawie: Grzegorz Żuk, Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016, s. 87–117.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2

Podaj po dwa przykłady wartości osobistych, wspólnotowych oraz absolutnych.

R1bJci4oIKL1O
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Safona była najsłynniejszą grecką poetką liryczną czasów antycznych. Żyła w VII/VI wieku p.n.e. na wyspie Lesbos, a w swoich pieśniach pisała przede wszystkim o miłości. Wśród jej wierszy znajdziemy również takie, w których porusza tematykę wartości.

RNfxdWArfNXye
Rzymska kopia greckiego popiersia Safony
Źródło: a. nn., Muzea Kapitolińskie, domena publiczna.
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższymi utworami Safony i wymień wartości oraz antywartości, o których poetka wspomina w poniższych pieśniach.

Safona Pieśni
  1. Złym sąsiadem bogactwo bez dobroci.
    Kto jedno i drugie posiada,
    Do szczęśliwych należy.

  2. Kiedy gniew zawładnie tobą,
    Trzymaj język za zębami.

  3. Zawsze miej w pamięci słowa Admeta:
    Kochaj odważnych, rezygnuj z tchórzliwych.
    Pamiętaj więc – mała jest tchórzliwych pociecha.

  4. Uroda cieszy tylko oczy,
    Dobroć jest wartością trwałą.

CART4 Źródło: Safona, Pieśni, tłum. Nikos Chadzinikolau, Poznań 1988.
R14IEVsPYdkwR

Sokrates i Platon

Słowniku mitów i tradycji kultury, redagowanym przez profesora Władysława Kopalińskiego, pod hasłem Sokrates znajdujemy między innymi:
[...] filozof ateński, syn rzeźbiarza Sofronikosa i akuszerki Fenarete, za młodu rzeźbiarz, szybko jednak porzucił ten zawód, odznaczył się w bitwach wojny peloponeskiej, mąż Ksantypy. […] Sokrates uważał, że cnota jest dobrem bezwzględnym, że związana jest z pożytkiem i szczęściem, że sama jest wiedzą, że się jej można uczyć.

Zapewne zdajesz sobie sprawę, jak ważną kwestią dla każdego wielkiego filozofa jest posiadanie w młodości dobrego nauczyciela. Co jednak z sytuacją, gdy jego mistrz sam jest filozofem wybitnym? Młody Aristokles, syn Aristona, uosabiał grecki ideał kalos–kagathos, piękna duszy i ciała. Atletyczna postura sprawiła, że wszyscy nazywali go Platonem (z greckiego – „szerokim”). Pisał dramaty, w planach miał udział w igrzyskach i zapowiadał się na świetnego polityka. Człowiek sukcesu pod każdym względem. Sokrates Ateńczyk był z kolei niskim, grubawym i łysiejącym mężczyzną, który spacerował po ateńskim rynku i wciągał przechodniów w intelektualne rozmowy, co bardzo ich irytowało. Jak głosi anegdota, pewnej nocy przyśniło mu się, że trzyma na kolanach małego łabędzia, który nagle urósł, wzbił się w powietrze i pięknie śpiewał. To był znak, następnego dnia bowiem przedstawiono mu Platona. Ten zachwycił się Sokratesem, spalił swoje dramaty i postanowił bez reszty oddać się filozofii. Tak rozpoczęła się historia znajomości jednego z najwybitniejszych filozofów w dziejach i jego ucznia.

R1LmcxvbsR3Pq1
Źródło: Sokrates – marmurowa rzeźba, Muzeum w Monachium, Niemcy, wikimedia.org.
Sokrates
Sokrates

(469 - 399 p.n.e.) filozof ateński, jeden z najsłynniejszych w całych dziejach filozofii. Był synem rzeźbiarza Sofroniskosa i położnej Fajnarete; całe życie spędził w Atenach. Prawdopodobnie w młodości uczył się sztuki rzeźbiarskiej, szybko ją jednak porzucił dla filozofii. Nie zostawił żadnego pisma, nie wiadomo też, czy wygłosił jakiś wykład filozoficzny; przez całe życie jedynie rozmawiał, najwyżej bowiem cenił żywy dialog. Stąd trudno jest poznać Sokratesa historycznego. Do czasów współczesnych dotrwał do nas obraz przekształcony i wyidealizowany przez jego słuchaczy — jego największego ucznia, Platona, który uczynił Sokratesa główną postacią większości swoich dialogów, oraz Ksenofonta (Obrona Sokratesa, Wspomnienia o Sokratesie, Uczta).

Platon
Platon

filozof grecki, uczeń Sokratesa i nauczyciel Arystotelesa, założyciel Akademii Platońskiej, najstarszy z filozofów, którego dzieła (obejmujące szerokie spektrum zagadnień, m.in. teorię poznania, ontologię, etykę, filozofię państwa i prawa) zachowały się do czasów obecnych. Żył i działał w Atenach w V i IV p.n.e.

Sokrates o wartościach

Najważniejszym pytaniem filozoficznym było dla Sokratesa to, czym jest dobro i co to znaczy dobrze postępować w życiu. Dobry jest wedle Sokratesa tylko ten czyn, który wynika z prawdy o dobru i pięknie. Czyn taki jest zatem czynem mądrego (znającego prawdę) człowieka. W świetle tej tradycji – fundamentalnej dla kultury śródziemnomorskiej – istnieje tylko jedna wartość: dobro, która występuje w dwu innych postaciach – piękna i prawdy. To jest najważniejsza, klasyczna w europejskiej tradycji triada wartości: dobrodobrodobroprawdaprawdaprawdapięknopięknopiękno.

Ksenofont Wspomnienia o Sokratesie

Także sprawiedliwość i każda inna cnota – mówił (Sokrates) – jest odmianą mądrości. To bowiem, co sprawiedliwe, i w ogóle wszystko, co czynimy, kierując się cnotą, jest jednocześnie i piękne, i dobre. Kto rozumny, nie zechce poza pięknem i dobrem szukać nic innego. A kto nierozumny, nie potrafi tworzyć tego, co piękne i dobre, i choćby nawet próbował, dozna niepowodzenia. Tak więc mądry czyni to, co jest piękne i dobre, niemądry zaś nie może się na to zdobyć, a choćby i chciał – nie zdoła. Jeżeli więc wszystko, co sprawiedliwe, i wszystko inne, co piękne i dobre, jest dziełem cnoty, jasne, że sprawiedliwość i każda cnota są odmianami mądrości.

CART3 Źródło: Ksenofont, Wspomnienia o Sokratesie, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1988, s. 21–22.

Sokrates swoim życiem dał świadectwo wartościom, które głosił: dobru, prawdzie i pięknu. Został skazany na śmierć za swoje poszukiwania prawdy o godnym i cnotliwym życiu. Jego współobywatele nie chcieli darować mu tego, że wskazywał i wypominał ich niegodne zachowania oraz pozbawione uzasadnionych podstaw przekonanie o własnej cnocie. Swą śmiercią udowodnił, że można pięknie umierać w obronie wartości, które się głosi. Stał się wzorem heroizmu dla Europejczyków wszystkich późniejszych pokoleń. Zrezygnował z możliwości ucieczki i poddał się karze, wskazując, że wyroki sądu w praworządnym, demokratycznym państwie powinny być wykonywane. Swą mowę obrończą zakończył wezwaniem do wychowania następnych pokoleń w duchu tych samych wartości, które głosił na ulicach Aten przez całe swoje życie. Legenda głosi, że mowę tę zapisał jego uczeń Platon (427 – 347 p.n.e.).

R16XWNSB369v0
Śmierć Sokratesa
Źródło: Jacques-Louis David [czyt. żak luis dejwid], Śmierć Sokratesa, 1787, olej na płótnie, domena publiczna.
RZ1PnFThVI3uI
Ćwiczenie 4
Wskaż, który naród stworzył starożytną filozofię. Możliwe odpowiedzi: 1. Grecy, 2. Rzymianie, 3. Fenicjanie
R1XMbmW7DxIzB

Posąg Sokratesa z Akademii Ateńskiej

Posąg Sokratesa z Akademii Ateńskiej
Źródło: C messier, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wysłuchaj nagrania tekstu Michela PiquemalaMichael PiquemalMichela Piquemala lub zapoznaj się z jego treścią zamieszczoną poniżej. Następnie odpowiedz na pytania sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem.

Michael Piquemal
R1Buc9iLcPkqV
Nagranie utworu Michaela Piquemala czyta Maciej Gudowski.
Michel Piquemal Trzy sita

Opowieść dydaktycznadydaktycznydydaktyczna greckiego filozofafilozoffilozofa SokratesaSokratesSokratesa

Któregoś dnia zjawił się u filozofa Sokratesa jakiś człowiek i chciał się z nim podzielić pewną wiadomością.

– Posłuchaj, Sokratesie, koniecznie muszę ci powiedzieć, jak się zachował twój przyjaciel.

– Od razu ci przerwę – powiedział mu Sokrates – i zapytam, czy pomyślałeś o tym, żeby przesiać to, co masz mi do powiedzenia, przez trzy sita?

A ponieważ rozmówca spojrzał na niego nic nierozumiejącym wzrokiem, Sokrates tak to objaśnił:

– Otóż, zanim zaczniemy mówić, zawsze powinniśmy przesiać to, co chcemy powiedzieć, przez trzy sita. Przypatrzmy się temu!

Pierwsze sito to sito prawdy. Czy sprawdziłeś, że to, co masz mi do powiedzenia, jest doskonale zgodne z prawdą?

– Nie, słyszałem, jak o tym mówiono, i...

– No cóż... Sądzę jednak, że przynajmniej przesiałeś to przez drugie sito, którym jest sito dobra. Czy to, co tak bardzo chcesz mi powiedzieć, jest przynajmniej jakąś dobrą rzeczą?

Rozmówca Sokratesa zawahał się, a potem odpowiedział:

– Nie, niestety, to nie jest nic dobrego, wręcz przeciwnie...

– Hm! – westchnął filozof. – Pomimo to przypatrzmy się trzeciemu situ. Czy to, co pragniesz mi powiedzieć, jest przynajmniej pożyteczne?

– Pożyteczne? Raczej nie...
– W takim razie nie mówmy o tym wcale! – powiedział Sokrates. – Jeżeli to, co pragniesz wyjawić, nie jest ani prawdziwe, ani dobre, ani pożyteczne, wolę nic o tym nie wiedzieć. A i tobie radzę, żebyś o tym zapomniał...

CART1 Źródło: Michel Piquemal, Trzy sita, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Helena Sobieraj, Warszawa 2008, s. 100–101.
Ćwiczenie 5

Na podstawie tekstu Piquemala określ, jakiej wiadomości nie chciałby usłyszeć filozof.

R1AmiS7fQ7oyf
Ćwiczenie 6

Zaznacz prawidłowe dokończenia zdań.

R9BdOiOORoQbu
Rozmówca spojrzał na Sokratesa nic nierozumiejącym wzrokiem, ponieważ
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RdZo6NAws0eLX1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1ZZ2cjnKYE5O1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Gg4hsDie4X81
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
REPMo9jVHZOz31
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RM2Ak3ghP2jeq1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1IBxrMdpFchN1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższą grafiką oraz zawartymi na niej informacjami, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RjD8EK1OLKXRd
Ilustracja interaktywna prezentująca schemat działania trzech sit Sokratesa. Na górze rysunku widnieje nagłówek: Trzy sita Sokratesa. Poniżej po lewej stronie znajdują się trzy sita ułożone jedno pod drugim. Po prawej stronie jedno pod drugim znajdują się hasła: sito prawdy, sito dobra i sito pożytku. Przy haśle sito pożytku cyfra 1, a pod nią treść: Sito prawdy, ustalenie faktów, osobiste doświadczenie, sprawdzenie źródeł, sumienie. Poniżej hasło Wiadomość i pod nim wyrazy: pewna, wiarygodna, sprawdzona, prawdziwa, niezbita. Jeszcze niżej wyraz Prawda i pod nią określenia: rzetelna, szczera, naga, gorzka, oczywista. Przy haśle sito dobra znajduje się cyfra 2 i pod nią treść: Sito dobra: potwierdzenie pozytywnego wpływu, kierowanie się dobrem, etyczne postępowanie, szlachetna postawa; niżej hasło Wiadomość i określenia: dobra, pomyślna, życzliwa, przychylna. Jeszcze niżej umieszczone hasło Dobro i pod nim określenia: ogółu, społeczne, rodziny. Trzecie hasło sito pożytku, obok cyfra 3 i pod nią treść:Sito pożytku: określenie skutku, przyniesienie pozytywnego rezultatu, pożyteczność. Poniżej hasło Wiadomość i określenia: pożyteczna, użyteczna, korzystna, przydatna. Niżej hasło pożytek i określenia:użytek, korzyść, dobrodziejstwo.
Trzy sita Sokratesa
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RtWk4qoCTXnnI
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWUgBZ2IA5CYc
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego wiadomości z powyższego ćwiczenia nie przeszły/przeszły przez sito prawdy.

R1FkbsSt5OMha
R1Q38wwXs6Vwq
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RSbOk9TqqrJok
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Uzasadnij, dlaczego wiadomości z powyższego ćwiczenia nie przeszły/przeszły przez sito dobra.

RXZrL6Nr6MbTa
Rvy56itmvV4fE
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EQs65uQgK0N
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, dlaczego wiadomości z powyższego ćwiczenia nie przeszły/przeszły przez sito pożytku.

R1AiTCIqChumU
Ćwiczenie 13

Przesiej poniższe wiadomości przez trzy sita Sokratesa. Ustal, które z nich nie przejdą przez sita: prawdy, dobra i pożytku, a które spełnią kryteria filozofa. Umieść wiadomości w odpowiednich miejscach na ilustracji. Tę wiadomość, która spełni wszystkie kryteria umieść na samym dole, pod sitami.

RtGHItg3JApKx
Zadanie polega na umieszczeniu informacji w odpowiednich miejscach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Wpisz poniższe wiadomości w odpowiednie miejsca:

Moja ciocia wygrała turniej szachowy 15 lat temu.

Jesteśmy dumni z twojego sukcesu.

Dostałaś jedynkę.

Chyba wygrałeś konkurs.

R1EtVfYXHVL6D
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1D2psJXoxkC0
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

RgJM9ts7GReDD
Ćwiczenie 15
Zadanie polega na uzupełnieniu luk odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ReBW8wShA8num1
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij, jak rozumiesz złotą myśl Stanisława Jerzego Leca:

Ceń słowa! Każde może być twoim ostatnim!

R1S18Votc59en
RgehMwk50S8bf
Układ wartości dominujących we współczesnej kulturze Zachodu
Na podstawie: Grzegorz Żuk, Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016, s. 87–117.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Zapoznaj się z grafiką obrazującą układ wartości dominujących we współczesnej kulturze Zachodu. Poszukaj definicji nieznanych ci słów, skorzystaj ze słownika języka polskiego lub wyrazów obcych. Zapisz je poniżej. Następnie stwórz wykres własnego systemu wartości lub wypisz wartości ważne dla ciebie. Zacznij od tych najważnieszych.

R1c6nGvs1YM72
Polecenie 2

Podyskutujcie w klasie na temat wartości ważnych w czasach starożytnych i dziś. Pamiętaj, aby uzasadniać swoje zdanie.

RYfIslxnlvF65
filozof
Sokrates
dydaktyczny

Słownik

kultura śródziemnomorska
kultura śródziemnomorska

kultura powstała w basenie Morza Śródziemnego, wywodząca się z tradycji judaistycznej, greckiej, a później chrześcijańskiej; w znaczeniu wąskim – kultura europejska, w szerszym – euroatlantycka obejmująca współcześnie także kulturę obu Ameryk i Australii, dla których kultura europejska była podstawowym źródłem idei i wartości

filozofia
filozofia

(gr. phileo – miłuję + sophia - mądrość) – refleksja nad fundamentalnymi sprawami otaczającego nas świata i człowieka; rozważanie zasadniczych i najbardziej ogólnych kwestii

etyka
etyka

(gr. ethos – zwyczaj) – ogół norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości w danym czasie historycznym, w sensie filozoficznym etyka to nauka dotycząca moralności; zajmuje się rozróżnieniem tego, co jest dobre, a co złe. epikureizm – system filozoficzny stworzony przez greckiego myśliciela Epikura w IV/III w. p.n.e., według którego szczęście równa się przyjemności; w korzystaniu z przyjemności filozof zalecał jednak umiar

wartość
wartość

to, co ujawnia się w przedmiotach, słowach oraz działaniach i dzięki czemu przedmioty te, słowa i działania uznawane są za cenne

dobro
dobro

najwyższa wartość etyczna, tj. wartość ludzkich intencji i czynów; jej przeciwieństwem jest zło w sensie etycznym

piękno
piękno

najwyższa wartość estetyczna, tj. wartość natury i sztuki w ich wyglądach; jej przeciwieństwem jest brzydota

prawda
prawda

najwyższa wartość poznawcza, tj. wartość sądów (przekonań, twierdzeń o rzeczywistości); jej przeciwieństwem jest fałsz