RVmTvvtj6L7PT
Kolorowa fotografia przedstawia widok od frontu na starożytną świątynię grecką. Zniszczony fronton, czyli niski trójkątny szczyt nad główną fasadą budynku wsparty jest na 8 kolumnach. Na prawej stronie widać kolejną kolumnę. Po lewej stronie, w głębi świątyni widoczne są rusztowania. Na całej szerokości świątyni znajdują się zniszczone kamienne schody. Pogoda jest słoneczna, niebo bezchmurne.

Filozofia starożytnej Grecji

Akropol
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć

Grecy najbardziej cenili ludzi wykształconych, a szczególnie tych, którzy zastanawiali się nad sensem życia. Nazywano ich filozofami. Próbowali oni zrozumieć otaczający świat. Do najsłynniejszych myślicieli greckich zaliczamy Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Uczeń Sokratesa – Platon – uważał, że idealnym światem jest ten, którego człowiek nie widzi. Natomiast świat, który otacza człowieka jest bardzo niedoskonały. Arystoteles był autorem zasady „złotego środka”. Mówiła ona o tym, że człowiek powinien zachowywać umiar we wszystkich sprawach. Taki ma być również przy ocenie swojej osoby – ani zbyt zarozumiały, ani zbyt skromny. Filozofowie tworzyli w najwspanialszym okresie historii Aten – w VI i V wieku p.n.e.

Termin filozofia pochodzi od greckich wyrazów  philéōphiléōphiléō - miłuję oraz sophiasophiasophia – mądrość. Filozofia oznacza zatem umiłowanie mądrości. Jej kolebkąkolebkakolebką były greckie koloniekoloniakolonie w Jonii i w Italii Południowej. Starożytni Grecy zaczęli odchodzić od mitologicznego wyjaśnienia świata, szukając racjonalnychracjonalnyracjonalnych zasad tłumaczących jego porządek. W ten sposób narodziła się filozofia, która stała się matką wszelkich nauk.

philéō
Polecenie 1

Rozważ, czy we współczesnym świecie ceni się mądrość. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1ES8dPFgQxcJ
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z filmem „Filozofia starożytnej Grecji”, a następnie wykonaj polecenia i ćwiczenia.

R159rovOir2FO
Film opowiada o początku filozofii, wyjaśnia, czym jest filozofia, etyka, estetyka itd., a także o pierwszych filozofach: Talesie, Sokratesie, Heraklicie itd.
Polecenie 2

Rozważ, która z teorii greckich filozofów na temat powstania świata najbardziej cię przekonuje. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1StzEMU0cbZq
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, czym dla ciebie jest szczęście.

RdB5MVr212WAv
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
R7xCSJUYiTgG6
Odwołując się do wykładu, połącz wskazane poniżej nazwy dyscyplin filozoficznych z odpowiednimi definicjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CZgt0rKLf0g
Pozostałości antycznego Akropolu w Atenach
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Przeczytaj poniższy tekst Władysława Tatarkiewicza i wykonaj związane z nim ćwiczenie.

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

Filozofia starożytna Europy była filozofią grecką. Żaden inny naród w tym okresie nie wytworzył filozofii; żaden nawet nie współdziałał z Grekami, z wyjątkiem Rzymian, którzy pod koniec starożytnej epoki pielęgnowali filozofię wydaną przez Greków, nic wszakże do niej nie dodając istotnego. Rozkwit filozofii w Grecji nie był dziełem przypadku: ułatwiły go specjalne warunki tego kraju. Ziemia uboga, a przy tym morzem od innych krajów oddzielona, nie przyciągała cudzoziemców i długo chroniła od klęsk wojny; natomiast wywoływała kolonizację i czyniła, że Grecy obcowali z kulturą innych krajów; ustrój państwowy Grecji – duża ilość małych państw – sprzyjał wytwarzaniu się różnorodnych postaci kultury, a przy tym przez współzawodnictwo wzmagał ambicje. Szczep grecki, bogato przez naturę obdarzony, wydawał w dziedzinie nauki talenty nie mniejsze niż w poezji, plastyce czy sztuce wojskowej. Właściwe greckim umysłom zainteresowanie otaczającym światem, większe niż zainteresowanie własną osobą, postawa śmiała a życzliwa wobec rzeczywistości, kultura plastyczna, żądza jasności, umiłowanie rzeczy konkretnych, a jednocześnie zdolność do abstrakcyjnego rozumowania – przyczyniły się do stworzenia filozofii greckiej. Grecja rozpoczęła w VII w. pracę na filozofią, a po dwóch stuleciach wydała już arcydzieła filozoficznej myśli, stanowiące podstawę całej europejskiej filozofii.

CART2 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, 2004, s. 17.
Ćwiczenie 2

Na podstawie fragmentu Historii filozofii wyjaśnij, dlaczego to akurat w starożytnej Grecji narodziła się filozofia. Podaj przynajmniej trzy powody.

R1VwCFOlsyBqr
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1bRhNWgCBJMt
Sokrates
Źródło: Jastrow, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Diogenes Laertios [czyt. diogenes lertios] Sokrates

FavorinusFavorinusFavorinusHistoriach rozmaitych mówi, że Sokrates i jego uczeń Aischines byli pierwszymi nauczycielami retorykiretorykaretoryki. Potwierdzenie tej informacji znajdujemy w piśmie Idomeneusa O sokratykach. Był też Sokrates pierwszym filozofem, który rozprawiał o tym, jak najlepiej żyć, i pierwszym filozofem, który został skazany na śmierć i poniósł śmierć z wyroku. [...]

Doszedłszy do przekonania, że badanie przyrody nie ma żadnego praktycznego znaczenia dla nas, ludzi, Sokrates zajął się roztrząsaniem zagadnień etycznychetykaetycznych, filozofując w warsztatach i na rynku. Mówił, że szuka wiedzy o tym, „Co jest dobre, a co złe w domostwach”. Dowiadujemy się też od Demetriosa z Bizancjum, że kiedy Sokrates z właściwą sobie pasją rozprawiał o filozofii, wywoływał nieraz wściekłość audytoriumaudytoriumaudytorium; rzucano się nań, bito go po twarzy, szarpano za włosy. Najczęściej jednak był przedmiotem drwin i pogardy. Wszystko to znosił cierpliwie. Nie zareagował nawet na kopniaka, którym go raz uraczonouraczyćuraczono. A kiedy jeden ze świadków sceny dziwił się jego spokojowi, miał odpowiedzieć: „A gdyby kopnął mnie osioł, czy pozwałbym go przed sąd?”. [...]

Miał równy talent do zachęcania, jak i do odradzania. Z TeajtetemTeajtetTeajtetem na przykład tak potrafił rozmawiać na temat wiedzy, że młodzieniec wyszedł z tej rozmowy - jak mówi Platon - pełen entuzjazmu. A znowu spotkawszy Eutyfrona, który już własnemu ojcu wytoczył proces o zabicie cudzoziemca, tak z nim rozmawiał na temat pobożności, że skłonił go do poniechania oskarżenia. Lyzis pod wpływem jego nauki, wzywającej do życia cnotliwego, stał się człowiekiem wysoce moralnym. Siła przekonywująca jego argumentów polegała na tym, że czerpał je z doświadczenia. […]

Mówiąc o rzeźbiarzach, dziwił się, że zadają sobie tyle trudu, aby kamień uczynić jak najbardziej podobnym do człowieka, a nie dbają ani trochę o to, aby sami nie byli bardziej podobni do głazów niż do ludzi. Młodzieńcom zalecał, by jak najczęściej przeglądali się w zwierciadle; pięknym będzie to przypominać - mówił - aby się zachowywali odpowiednio do swego wyglądu, brzydkim zaś, że zdobywając wiedzę, będą mogli zakryć swoją szpetotęszpetotaszpetotę. […]

Potwierdzeniem jego pięknych wypowiedzi i pięknego postępowania była sławna odpowiedź PytiiPytiaPytii, udzielona ChajrefontowiChajrefontChajrefontowi: Ze wszystkich ludzi Sokrates najmędrszy. To był też powód zawiści i nienawiści, którą wzbudzał; a już szczególnie był znienawidzony za to, że wykazywał, iż ludzie, którzy mają wielkie o sobie mniemanie, są w rzeczywistości głupcami; do ludzi tych zaliczał niewątpliwie, jak wiemy z Platońskiego MenonaMenonMenona, AnytosAnytosAnytos, który nie mogąc darować Sokratesowi jego szyderstw, naprzód podjudziłpodjudzićpodjudził przeciw niemu ArystofanesaArystofanesArystofanesa i jego przyjaciół, następnie zaś namówił MeletosaMeletosMeletosa do wniesienia przeciw filozofowi oskarżenia o bezbożność i psucie młodzieży. […]

Sokrates został wtrącony do więzienia, a w kilka dni później wypił cykutęcykutacykutę: do ostatniej chwili prowadził wzniosłe rozmowy, które przekazał nam Platon w FedonieFedonFedonie. [...]

Tak więc umarł Sokrates. Wnet po jego śmierci Ateńczycy opamiętali się i na znak żałoby zamknęli wszystkie palestrypalestrapalestrygimnazjagimnazjongimnazja. Oskarżycieli Sokratesa skazali na wygnanie, a Meletosa nawet na śmierć, Sokratesa zaś uczcili posągiem z brązu, wykonanym przez LizyppaLizypLizyppa, który został ustawiony w PompejoniePompejonPompejonie.

CART1 Źródło: Diogenes Laertios [czyt. diogenes lertios], Sokrates, [w:] Mieczysław Łojek, Teksty filozoficzne dla uczniów szkół średnich, tłum. Irena Krońska, Warszawa 1987, s. 51–52.
R1ZG8OcmvkIHO
Jaques‑Louis David [czyt. żak luis dejwid], Śmierć Sokratesa, 1787
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R1FMRR1oE1tNs
Przyporządkuj poniższe tytuły do odpowiednich akapitów tekstu o Sokratesie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RTCtYzcxiekwa
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłową odpowiedź na poniższe pytanie.

Dlaczego Sokrates prowadził rozmowy z Ateńczykami?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
R14Pr1lTVH70S
Zaznacz prawidłową odpowiedź na poniższe pytanie.

Jaką umiejętność posiadał Sokrates?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RsrFTFCy5jTGx
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych poniżej.

Sokrates wzbudzał zawiść wśród niektórych Ateńczyków, ponieważ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, z czego wynikała skuteczność Sokratesa w przekonywaniu do swoich racji.

RVlq7CVsWZ7jd
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Wskaż znaczenie, w jakim zostały użyte wyrazy zapisane pogrubioną czcionką. W razie wątpliwości możesz skorzystać ze słownika języka polskiego.

R1BOPvwQ9JKxr
„Doszedłszy do przekonania, że badanie przyrody nie ma żadnego praktycznego znaczenia dla nas, ludzi, Sokrates zajął się roztrząsaniem zagadnień etycznych, filozofując w warsztatach i na rynku”.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8EZak632lcyd
„Sokrates z właściwą sobie pasją rozprawiał o filozofii, wywoływał nieraz wściekłość audytorium; rzucano się nań, bito go po twarzy, szarpano za włosy”.
R17Fz04R16Drz
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Wyrazy
Ćwiczenie 9

Uporządkuj podane wyrazy według zakresu znaczeniowego - od najszerszego do najwęższego.

R17fzNbe58Y4G
R1CFcu7aZME6I
R4npyKYmrCgEH
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgGcOyMHcNnHX
Główne założenia filozofii Sokratesa
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o.,, licencja: CC BY 3.0.
REmvIsfzEOwMX
Ćwiczenie 10
Wstaw właściwe wyrazy do zdań charakteryzujące filozofię Sokratesa.
Ciekawostka

Malowidło ścienne namalowane przez Rafaela Santi w latach 1509–1511 nosi tytuł Szkoła Ateńska znajduje się w apartamentach papieskich na Watykanie. Ukazał na nim spotkanie wielkich filozofów starożytności. W centrum, u szczytu schodów stoją PlatonArystoteles. Platon, siwy starzec o długiej brodzie, wskazuje palcem prawej ręki niebo, w lewej trzyma książkę. Arystoteles, po jego lewej stronie, wskazuje ziemię, przyrodę, na lewym udzie przytrzymuje tom Etyki. Starzec siedzący na schodach, czytający coś z kartki to Diogenes. Po jego prawej stronie, oparł się o niewielki kamienny blok Heraklit, dumając o czymś nad zapisaną do połowy stroną. Na pierwszym planie obrazu, po lewej stronie, otoczony grupą mężczyzn Pitagoras czyni zapiski w otwartej księdze. Powyżej Sokrates z uwagą rozmawiający z Alcybiadesem, wylicza coś na palcach. W prawym dolnym rogu Euklides, tłumaczy swoim uczniom tajniki geometrii. Za nim Zoroastra trzyma w ręku kulę ziemską, zaś Ptolemeusz kulę wszechświata.

RWIQuNeba2x7M
Rafael Santi [czytaj: rafael santi] "Szkoła Ateńska"
Źródło: Rafael Santi, Szkoła Ateńska, fresk, Muzeum Watykańskie, domena publiczna.
RWI5P1fjS4MWd
Ćwiczenie 11
Szkoła Ateńska
Źródło: Rafael Santi, zpe.gov.pl, Szkoła Ateńska, domena publiczna.
Ćwiczenie 11

Wypisz imiona filozofów, którzy zostali uwiecznieni na tym obrazie Rafaela Santi „Szkoła Ateńska”.

R1AG9pkpc5wQB

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Sokratesa: „A gdyby kopnął mnie osioł, czy pozwałbym go przed sąd?”.

RhBtNk3jfMaSo
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 13

Sformułuj argument potwierdzający stanowisko, że bycie filozofem może być niebezpieczne. Poprzyj go przykładem.

R1YrdV51WbRlD
Miejsce na notatki

Dla chętnych

Ciekawostka

Zapoznaj się z filmem Grecja ojczyzną filozofii.

RBBMGO7Use52F
Film nawiązujący do treści materiału Grecja ojczyzną filozofii.
Polecenie 4

Przygotuj prezentację o najważniejszych filozofach starożytnej Grecji.

Rsj8yHXTSMC0q
Polecenie 5

Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy warto słuchać filozofów. Odwołaj się do przytoczonego fragmentu tekstu Diogenesa Laertiosa o Sokratesie oraz do innego wybranego tekstu literackiego czy publicystycznego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

RyNUIiFETejUI

Słownik

philein
philein

[czyt. filejn] - kochać

sophia
sophia

[czyt. sofia] - mądrość

retoryka
retoryka

sztuka i teoria wygłaszania mów

etyka
etyka

nauka o moralności

podjudzić
podjudzić

wzbudzać w kimś gniew, złość; namówić do złych czynów

audytorium
audytorium

grupa ludzi słuchających wykładu, przemówienia, koncertu, audycji

cykuta
cykuta

trucizna otrzymana z soku korzenia szaleju

Pompejon
Pompejon

prostokątny dziedziniec otoczony kolumnadą

szpetota
szpetota

brzydota; gdy ktoś wygląda nieestetycznie, odrażająco

uraczyć
uraczyć

uczcić, ugościć, poczęstować

Arystofanes
Arystofanes

(ur. ok. 445 p.n.e., zm. ok. 385 p.n.e.) komediopisarz grecki

Favorinus
Favorinus

(I‑II w.) – retor i pisarz grecki

Teajtet
Teajtet

poeta grecki, bliżej nieznany

Pytia
Pytia

kapłanka Apollina w Delfach

Chajrefont
Chajrefont

przyjaciel Sokratesa

Anytos
Anytos

wróg Sokratesa, majętny grabarz grecki

palestra
palestra

część gimnazjonu przeznaczona do ćwiczeń w zapasach i walce na pięści

Meletos
Meletos

za namową Anytosa wniósł do sądu oskarżenie przeciwko Sokratesowi

Lizyp
Lizyp

(ur. ok. 370 p.n.e., zm. ok. 320 p.n.e.) rzeźbiarz grecki

kolebka
kolebka

miejsce, gdzie coś powstało lub zaczęło się

homonimy
homonimy

wyrazy o identycznej pisowni i brzmieniu posiadające inne znaczenia

kolonia
kolonia

osada handlowa albo rolnicza, założona na obcym terenie, podporządkowana miastu‑państwu

racjonalny
racjonalny

oparty na rozumie, logice

gimnazjon
gimnazjon

w starożytnej Grecji teren z budynkiem służący do uprawiania ćwiczeń fizycznych, potem też miejsce na uczone rozmowy

Menon
Menon

dialog napisany przez Platona, podejmujący próbę zdefiniowania cnoty

Fedon
Fedon

dzieło filozoficzne Platona