Filozofia starożytnej Grecji
Warto wiedzieć
Grecy najbardziej cenili ludzi wykształconych, a szczególnie tych, którzy zastanawiali się nad sensem życia. Nazywano ich filozofami. Próbowali oni zrozumieć otaczający świat. Do najsłynniejszych myślicieli greckich zaliczamy Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Uczeń Sokratesa – Platon – uważał, że idealnym światem jest ten, którego człowiek nie widzi. Natomiast świat, który otacza człowieka jest bardzo niedoskonały. Arystoteles był autorem zasady „złotego środka”. Mówiła ona o tym, że człowiek powinien zachowywać umiar we wszystkich sprawach. Taki ma być również przy ocenie swojej osoby – ani zbyt zarozumiały, ani zbyt skromny. Filozofowie tworzyli w najwspanialszym okresie historii Aten – w VI i V wieku p.n.e.
Termin filozofia pochodzi od greckich wyrazów philéōphiléō - miłuję oraz sophiasophia – mądrość. Filozofia oznacza zatem umiłowanie mądrości. Jej kolebkąkolebką były greckie koloniekolonie w Jonii i w Italii Południowej. Starożytni Grecy zaczęli odchodzić od mitologicznego wyjaśnienia świata, szukając racjonalnychracjonalnych zasad tłumaczących jego porządek. W ten sposób narodziła się filozofia, która stała się matką wszelkich nauk.
Rozważ, czy we współczesnym świecie ceni się mądrość. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zapoznaj się z filmem „Filozofia starożytnej Grecji”, a następnie wykonaj polecenia i ćwiczenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R159rovOir2FO
Film opowiada o początku filozofii, wyjaśnia, czym jest filozofia, etyka, estetyka itd., a także o pierwszych filozofach: Talesie, Sokratesie, Heraklicie itd.
Rozważ, która z teorii greckich filozofów na temat powstania świata najbardziej cię przekonuje. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyjaśnij, czym dla ciebie jest szczęście.

Przeczytaj poniższy tekst Władysława Tatarkiewicza i wykonaj związane z nim ćwiczenie.
Historia filozofiiFilozofia starożytna Europy była filozofią grecką. Żaden inny naród w tym okresie nie wytworzył filozofii; żaden nawet nie współdziałał z Grekami, z wyjątkiem Rzymian, którzy pod koniec starożytnej epoki pielęgnowali filozofię wydaną przez Greków, nic wszakże do niej nie dodając istotnego. Rozkwit filozofii w Grecji nie był dziełem przypadku: ułatwiły go specjalne warunki tego kraju. Ziemia uboga, a przy tym morzem od innych krajów oddzielona, nie przyciągała cudzoziemców i długo chroniła od klęsk wojny; natomiast wywoływała kolonizację i czyniła, że Grecy obcowali z kulturą innych krajów; ustrój państwowy Grecji – duża ilość małych państw – sprzyjał wytwarzaniu się różnorodnych postaci kultury, a przy tym przez współzawodnictwo wzmagał ambicje. Szczep grecki, bogato przez naturę obdarzony, wydawał w dziedzinie nauki talenty nie mniejsze niż w poezji, plastyce czy sztuce wojskowej. Właściwe greckim umysłom zainteresowanie otaczającym światem, większe niż zainteresowanie własną osobą, postawa śmiała a życzliwa wobec rzeczywistości, kultura plastyczna, żądza jasności, umiłowanie rzeczy konkretnych, a jednocześnie zdolność do abstrakcyjnego rozumowania – przyczyniły się do stworzenia filozofii greckiej. Grecja rozpoczęła w VII w. pracę na filozofią, a po dwóch stuleciach wydała już arcydzieła filozoficznej myśli, stanowiące podstawę całej europejskiej filozofii.
Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, 2004, s. 17.
Na podstawie fragmentu Historii filozofii wyjaśnij, dlaczego to akurat w starożytnej Grecji narodziła się filozofia. Podaj przynajmniej trzy powody.

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.
SokratesFavorinusFavorinus w Historiach rozmaitych mówi, że Sokrates i jego uczeń Aischines byli pierwszymi nauczycielami retorykiretoryki. Potwierdzenie tej informacji znajdujemy w piśmie Idomeneusa O sokratykach. Był też Sokrates pierwszym filozofem, który rozprawiał o tym, jak najlepiej żyć, i pierwszym filozofem, który został skazany na śmierć i poniósł śmierć z wyroku. [...]
Doszedłszy do przekonania, że badanie przyrody nie ma żadnego praktycznego znaczenia dla nas, ludzi, Sokrates zajął się roztrząsaniem zagadnień etycznychetycznych, filozofując w warsztatach i na rynku. Mówił, że szuka wiedzy o tym, „Co jest dobre, a co złe w domostwach”. Dowiadujemy się też od Demetriosa z Bizancjum, że kiedy Sokrates z właściwą sobie pasją rozprawiał o filozofii, wywoływał nieraz wściekłość audytoriumaudytorium; rzucano się nań, bito go po twarzy, szarpano za włosy. Najczęściej jednak był przedmiotem drwin i pogardy. Wszystko to znosił cierpliwie. Nie zareagował nawet na kopniaka, którym go raz uraczonouraczono. A kiedy jeden ze świadków sceny dziwił się jego spokojowi, miał odpowiedzieć: „A gdyby kopnął mnie osioł, czy pozwałbym go przed sąd?”. [...]
Miał równy talent do zachęcania, jak i do odradzania. Z TeajtetemTeajtetem na przykład tak potrafił rozmawiać na temat wiedzy, że młodzieniec wyszedł z tej rozmowy - jak mówi Platon - pełen entuzjazmu. A znowu spotkawszy Eutyfrona, który już własnemu ojcu wytoczył proces o zabicie cudzoziemca, tak z nim rozmawiał na temat pobożności, że skłonił go do poniechania oskarżenia. Lyzis pod wpływem jego nauki, wzywającej do życia cnotliwego, stał się człowiekiem wysoce moralnym. Siła przekonywująca jego argumentów polegała na tym, że czerpał je z doświadczenia. […]
Mówiąc o rzeźbiarzach, dziwił się, że zadają sobie tyle trudu, aby kamień uczynić jak najbardziej podobnym do człowieka, a nie dbają ani trochę o to, aby sami nie byli bardziej podobni do głazów niż do ludzi. Młodzieńcom zalecał, by jak najczęściej przeglądali się w zwierciadle; pięknym będzie to przypominać - mówił - aby się zachowywali odpowiednio do swego wyglądu, brzydkim zaś, że zdobywając wiedzę, będą mogli zakryć swoją szpetotęszpetotę. […]
Potwierdzeniem jego pięknych wypowiedzi i pięknego postępowania była sławna odpowiedź PytiiPytii, udzielona ChajrefontowiChajrefontowi: Ze wszystkich ludzi Sokrates najmędrszy. To był też powód zawiści i nienawiści, którą wzbudzał; a już szczególnie był znienawidzony za to, że wykazywał, iż ludzie, którzy mają wielkie o sobie mniemanie, są w rzeczywistości głupcami; do ludzi tych zaliczał niewątpliwie, jak wiemy z Platońskiego MenonaMenona, AnytosAnytos, który nie mogąc darować Sokratesowi jego szyderstw, naprzód podjudziłpodjudził przeciw niemu ArystofanesaArystofanesa i jego przyjaciół, następnie zaś namówił MeletosaMeletosa do wniesienia przeciw filozofowi oskarżenia o bezbożność i psucie młodzieży. […]
Sokrates został wtrącony do więzienia, a w kilka dni później wypił cykutęcykutę: do ostatniej chwili prowadził wzniosłe rozmowy, które przekazał nam Platon w FedonieFedonie. [...]
Tak więc umarł Sokrates. Wnet po jego śmierci Ateńczycy opamiętali się i na znak żałoby zamknęli wszystkie palestrypalestry i gimnazjagimnazja. Oskarżycieli Sokratesa skazali na wygnanie, a Meletosa nawet na śmierć, Sokratesa zaś uczcili posągiem z brązu, wykonanym przez LizyppaLizyppa, który został ustawiony w PompejoniePompejonie.
Źródło: Diogenes Laertios [czyt. diogenes lertios], Sokrates, [w:] Mieczysław Łojek, Teksty filozoficzne dla uczniów szkół średnich, tłum. Irena Krońska, Warszawa 1987, s. 51–52.

Dlaczego Sokrates prowadził rozmowy z Ateńczykami?
Jaką umiejętność posiadał Sokrates?
Sokrates wzbudzał zawiść wśród niektórych Ateńczyków, ponieważ
Wyjaśnij, z czego wynikała skuteczność Sokratesa w przekonywaniu do swoich racji.
Wskaż znaczenie, w jakim zostały użyte wyrazy zapisane pogrubioną czcionką. W razie wątpliwości możesz skorzystać ze słownika języka polskiego.
Uporządkuj podane wyrazy według zakresu znaczeniowego - od najszerszego do najwęższego.

Malowidło ścienne namalowane przez Rafaela Santi w latach 1509–1511 nosi tytuł Szkoła Ateńska znajduje się w apartamentach papieskich na Watykanie. Ukazał na nim spotkanie wielkich filozofów starożytności. W centrum, u szczytu schodów stoją Platon i Arystoteles. Platon, siwy starzec o długiej brodzie, wskazuje palcem prawej ręki niebo, w lewej trzyma książkę. Arystoteles, po jego lewej stronie, wskazuje ziemię, przyrodę, na lewym udzie przytrzymuje tom Etyki. Starzec siedzący na schodach, czytający coś z kartki to Diogenes. Po jego prawej stronie, oparł się o niewielki kamienny blok Heraklit, dumając o czymś nad zapisaną do połowy stroną. Na pierwszym planie obrazu, po lewej stronie, otoczony grupą mężczyzn Pitagoras czyni zapiski w otwartej księdze. Powyżej Sokrates z uwagą rozmawiający z Alcybiadesem, wylicza coś na palcach. W prawym dolnym rogu Euklides, tłumaczy swoim uczniom tajniki geometrii. Za nim Zoroastra trzyma w ręku kulę ziemską, zaś Ptolemeusz kulę wszechświata.
![Fresk Rafaela Santi [czytaj: rafaela santi] przedstawia spotkanie wielkich filozofów starożytności na tle budowli, sufit o zwieńczeniu kolebkowym. Budynek tworzy ramę dla ukazanej sceny i posiada elementy charakterystyczne dla architektury renesansowej: półkoliste arkady, kasetonowe stropy, nisze z posągami starożytnych bóstw – Apollem po lewej, który patronuje sztuce, oraz Minerwą, patronką nauki po prawej. Wrażenie głębi w obrazie nadają arkady ustawione w amfiladzie. Niebo, które można dostrzec za ostatnią z nich, wywołuje poczucie nieskończonej przestrzeni. Na fresku znajduje się 40 postaci, w centrum znaleźli się Platon - siwy mężczyzna z długą brodą, wskazuje prawą ręką niebo, po jego lewej stronie o wiele młodszy Arystoteles kieruje prawą dłoń ku ziemi, patrząc na mistrza. Obaj trzymają księgi. Starzec okryty niebieską szatą siedzący na schodach, czytający coś z kartki to Diogenes. Po jego prawej stronie, oparł się o niewielki kamienny blok Heraklit, dumając o czymś nad zapisaną do połowy stroną. Na pierwszym planie obrazu, po lewej stronie, otoczony grupą mężczyzn Pitagoras czyni zapiski w otwartej księdze, jest otoczony grupą mężczyzn zaglądających mu przez ramię. Powyżej Sokrates z uwagą rozmawiający z Alcybiadesem, wylicza coś na palcach. W prawym dolnym rogu Euklides, tłumaczy swoim uczniom tajniki geometrii, rysując coś cyrklem na glinianej tabliczce, leżącej na podłodze. Czterech młodzieńców przygląda się tym rysunkom. Obok stoją dwaj filozofowie z kulami w ręku, Zoroastra, stojący tyłem trzyma w ręku kulę ziemską, zaś Ptolemeusz, stojący przodem kulę wszechświata. Wszyscy filozofowie noszą tuniki i chitony, są w różnym wieku, jedni noszą długie brody, są wśród nich młodzi uczniowie o długich włosach i dziewczęcych rysach.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RWIQuNeba2x7M/1710922969/BdnwwpuL6bjiTe3xMBxAW6kT39JYVaHV.jpg)
Wypisz imiona filozofów, którzy zostali uwiecznieni na tym obrazie Rafaela Santi „Szkoła Ateńska”.
Sprawdź, czy umiesz!
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Sokratesa: „A gdyby kopnął mnie osioł, czy pozwałbym go przed sąd?”.
Sformułuj argument potwierdzający stanowisko, że bycie filozofem może być niebezpieczne. Poprzyj go przykładem.
Dla chętnych
Zapoznaj się z filmem Grecja ojczyzną filozofii.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RBBMGO7Use52F
Film nawiązujący do treści materiału Grecja ojczyzną filozofii.
Przygotuj prezentację o najważniejszych filozofach starożytnej Grecji.
Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy warto słuchać filozofów. Odwołaj się do przytoczonego fragmentu tekstu Diogenesa Laertiosa o Sokratesie oraz do innego wybranego tekstu literackiego czy publicystycznego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.
Słownik
[czyt. filejn] - kochać
[czyt. sofia] - mądrość
sztuka i teoria wygłaszania mów
nauka o moralności
wzbudzać w kimś gniew, złość; namówić do złych czynów
grupa ludzi słuchających wykładu, przemówienia, koncertu, audycji
trucizna otrzymana z soku korzenia szaleju
prostokątny dziedziniec otoczony kolumnadą
brzydota; gdy ktoś wygląda nieestetycznie, odrażająco
uczcić, ugościć, poczęstować
(ur. ok. 445 p.n.e., zm. ok. 385 p.n.e.) komediopisarz grecki
(I‑II w.) – retor i pisarz grecki
poeta grecki, bliżej nieznany
kapłanka Apollina w Delfach
przyjaciel Sokratesa
wróg Sokratesa, majętny grabarz grecki
część gimnazjonu przeznaczona do ćwiczeń w zapasach i walce na pięści
za namową Anytosa wniósł do sądu oskarżenie przeciwko Sokratesowi
(ur. ok. 370 p.n.e., zm. ok. 320 p.n.e.) rzeźbiarz grecki
miejsce, gdzie coś powstało lub zaczęło się
wyrazy o identycznej pisowni i brzmieniu posiadające inne znaczenia
osada handlowa albo rolnicza, założona na obcym terenie, podporządkowana miastu‑państwu
oparty na rozumie, logice
w starożytnej Grecji teren z budynkiem służący do uprawiania ćwiczeń fizycznych, potem też miejsce na uczone rozmowy
dialog napisany przez Platona, podejmujący próbę zdefiniowania cnoty
dzieło filozoficzne Platona