R1FOx1MyC5N3E
Zdjęcie przedstawia brązowego osła, który idzie po jezdni. W tle widoczne są bariery energochłonne i trawa.

Piszemy streszczenie

Osiołek na Cyprze
Źródło: Dickelbers, licencja: CC BY-SA 3.0.

Warto wiedzieć!

Streszczenie to forma wypowiedzi, której celem jest przedstawienie treści utworu. Polega na przekształceniu tekstu lub utworu literackiego, „zmniejszeniu” objętości, ale przy zachowaniu najważniejszych elementów jego treści. W przypadku tekstów wielowątkowych (np. epopei lub powieści) streszczenie może dotyczyć losów tylko jednego wybranego bohatera.

R7gEO8pxg3fsT
Streszczenie
licencja: CC 0

Przeczytaj poniższy wiersz Józefa Ratajczaka i wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Osiołek na drodzeJózef Ratajczak
Józef Ratajczak Osiołek na drodze

Szedł osiołek
ścieżką krętą
do miasta
na wielkie święto.

Mówiono mu:

„Idźże prosto,
nie unikaj dróg
i mostów!

Musisz szybko iść
do celu,
by się cieszyć i weselić.”

Lecz osiołek
z drogi zboczył,
piął się wciąż
po stromym zboczu.

Śmiał się, śpiewał:

„W tym przyjemność,
że święto jest wciąż
przede mną.

Bo gdy w sercu
kwitną róże,
droga wcale
się nie dłuży.”

Wreszcie jest w miasteczku osioł.
Z wesołą się żegna drogą.
Chce powitać wszystkich głośno,
a tu nie ma już nikogo.

Orkiestra przestała grać,
ludzie poszli spać,
nie tańczy nikt na tarasie,
nie ma lodów
ani kiełbasek.

Osiołek ze smutkiem grzbiet ugiął.

„Nie było się po co spieszyć.
Dobrze jeszcze, że szedłem długo,
bo się po drodze mogłem nacieszyć!”

CART1 Źródło: Józef Ratajczak, Osiołek na drodze, [w:] Józef Ratajczak, Pierwsze wiersze, Warszawa 1983, s. 24.
Ćwiczenie 1

Jak najkrócej odpowiedz na pytania:

  • Kto, dokąd i w jakim celu wędrował?

  • Co mu mówiono?

  • Co zobaczył u celu swej podróży?

  • Jaki wyciągnął wniosek?

R1VA0xq2SL5RE
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Na podstawie wiersza Józefa Ratajczaka pt. „Osiołek na drodze” wyjaśnij, w jaki sposób osiołek tłumaczy sobie okoliczności, w których się znalazł.

R17A9icrkpuYt
Miejsce na notatkę
R1C5Vf1NY7J0e
Ćwiczenie 3
Zaznacz cechy, którymi nie charakteryzował się osiołek z wiersza Józefa Ratajczaka.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RTQa1hgIBanGY
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem związku frazeologicznego "znać się jak osioł na ananasach".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R16bM1LvYYtf8
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu wydarzeń opisanych w wierszu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Odwołując się do treści wiersza Józefa Ratajczaka, zredaguj zwięzły tekst o przygodzie osiołka. Swoje streszczenie zapisz poniżej lub w zeszycie.

R16Biznh3aIt9

Przeczytaj tekst Niemądry żółw, którego autorem jest Bruno Ferrero[czyt. bruno ferero], a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Niemądry żółw
Bruno Ferrero Niemądry żółw

Pewnego dnia w odległej dolinie zaczął padać deszcz i padał tak długo, że cała wieś została zalana. Jeszcze trochę i sponad ciągle przybierającej wody widać by było jedynie szczyty gór.

Nagle dał się słyszeć jakiś płacz. To płakał żółw: najpowolniejszy i najmniej rozsądny ze wszystkich żółwi na świecie.

– Dlaczego płaczesz? – zapytała przelatująca ponad nim gęś.

– Tonę! – zaszlochał żółw. – Tobie to dobrze, potrafisz fruwać. Ale moje nogi są tak krótkie, że dotarcie do szczytu góry zajmie mi co najmniej miesiąc!

– A cóż to za ceregiele? – ucięła krótko gęś. – Zawołam moją siostrę i razem zaniesiemy cię na górę!

Gdy gęsi powróciły, woda sięgała już szyi żółwia. Zniżyły lot, trzymając w dziobach giętką gałązkę. Żółw uchwycił za nią i z głośnym szumem skrzydeł gęsi wzniosły się w powietrze.

Leciały tak ponad wodą w stronę gór, gdzie schroniła się już cała grupa żółwi.

Bowiem inne, mądrzejsze żółwie, kiedy tylko zauważyły, że poziom wody zaczyna wzrastać, natychmiast wyruszyły w góry. Mimo to teraz były bardzo zadowolone, widząc dwa lecące ptaki, które uratowały najpowolniejszego, głupiutkiego żółwia.

Zaczęły wznosić okrzyki radości i chórem zaśpiewały na cześć odważnych ptaków.

– Niech żyją! Hurra! Śpiewajmy razem dla bohaterskich gęsi!

Znajdując się jeszcze w powietrzu, najpowolniejszy i najgłupszy żółw także zapragnął dołączyć do chóru swych braci. Otworzył pyszczek, którym trzymał gałąź i zaśpiewał:

– Hip, hip, hurra… AAAACH!!!

CART2 Źródło: Bruno Ferrero, Niemądry żółw, [w:] Bruno Ferrero, 40 opowiadań na pustyni, tłum. Ewa Ramz, Warszawa 2002, s. 10–11.
Ćwiczenie 7

Odwołując się do tekstu pt. „Niemądry żółw”, określ, ile części można wyodrębnić w tej  opowieści.

R1VA0xq2SL5RE
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższymi fotografiami, które mogłyby być ilustracjami do przeczytanego tekstu. Zatytułuj je.

R6sEMusVmK8el
R1U3Cl9kmLlEJ
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu elementów dotyczących treści tekstu "Niemądry żółw".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Zredaguj plan wydarzeń opowiadania o żółwiu

R1SEXq8if9Tix
1
Ćwiczenie 10
R8ovUW3czN2iX1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podpisów do fotografii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R11XwsOz1qGi6
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu treści elementów tak, aby utworzyły spójną całość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1GZrd52JQ4Bn
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi stanowiącej morał opowiadania "Niemądry żółw".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1JVc0Z02RDCr
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem wyrażenia "poruszać się w żółwim tempie".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwKvlx0leyxHl
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów bliskoznacznych i wyrazów przeciwstawnych do słowa "niemądry".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Skróć kolejne akapity tekstu o żółwiu i gęsiach i zapisz streszczenie tekstu poniżej lub w zeszycie.

R1aPETqWimElS
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

R3r03phrs1AtX
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu wyrazów o szerszym znaczeniu do grup wyrazów o znaczeniu węższym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RHFe1WS63gpY9
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na segregowaniu informacji - zaznaczeniu najważniejszej informacji w wypowiedzeniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.