RiHZwRT9PiNjK
Zdjęcie grzbietów książek w dużym przybliżeniu; mieszczą się w kadrze tylko mniej więcej w połowie ich wysokości. Książki oprawione są w bordowy materiał przypominający skórę. Każdy grzbiet ozdobiony jest złotymi podwójnymi ramkami w kształcie prostokątów. Najmniejszy znajduje się na dole, powyżej są czarne kwadratowe pola z numerami tomów, nad nimi w pionie kolejne 2 ramki. Numeracja zaczyna się od numeru 1, od lewej strony, za 6. tomem w głębi, pozostałe grzbiety widać już niewyraźnie.

Słownik frazeologiczny

Słowniki
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Zawsze, kiedy mamy jakiekolwiek wątpliwości związane z używaniem słów, pomocne są słowniki. Szczególnie przydatne okazują się słowniki frazeologiczne, które wyjaśniają znaczenie i sposób użycia frazeologizmów. 
Warto mieć w domu dwutomowy Słownik frazeologiczny języka polskiego pod redakcją Stanisława Skorupki lub Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami.

RbKeFfwdJ93ab
Okładka I tomu "Słownika frazeologicznego języka polskiego" autorstwa Stanisława Skorupki.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Słownik frazeologiczny języka polskiego. Wstęp

1. Cel słownika

Słownik ten w intencji autora nie ma być tylko suchym rejestrem utartych wyrażeń i zwrotów, ma on być inwentarzeminwentarzinwentarzem obrazującym raczej sposoby wyrażania  się, a więc zawierającym również  i nieco luźniejsze, zwykle przenośne konstrukcje frazeologiczne i składniowe. Ta szeroko rozumiany słownik frazeologiczny powinien pełnić funkcje również stylistyczne i pomagać w formułowaniu myśli i w różnorodnym  ujmowaniu ich w szatę językową. Dlatego też obcowanie ze słownikiem frazeologicznym powinno polegać nie na wyszukiwaniu potrzebnych zwrotów pod odpowiednimi hasłami, lecz na czytaniu poszczególnych haseł w całości. Wtedy tylko można zdać sobie sprawę z właściwego użycia wyrazu w jakimś związku frazeologicznym, kiedy się zna wszystkie jego związki, zarówno łączliwezwiązki frazeologiczne łączliwełączliwe jak i stałezwiązki frazeologiczne stałestałe. Zasadniczym celem Słownika jest zebranie i pokazanie możliwie wszystkich związków wyrazowych występujących najczęściej w języku polskim. Przede wszystkim łączliwychzwiązki frazeologiczne łączliwełączliwychstałychzwiązki frazeologiczne stałestałych. Frazeologię luźnązwiązki frazeologiczne luźneluźną Słownik podaje tylko przygodnie, najczęściej jako ilustrację składniskładniaskładni wyrazu lub przenośnych jego użyć. Słownik powinien oddać usługi wszystkim piszącym i miłośnikom języka, pragnącym poznać całe jego bogactwo, szczególnie frazeologiczne. Powinien być przydatny literatom, dziennikarzom,  tłumaczom literatury pięknej, popularnonaukowej, słownikarzom układającym słowniki dwujęzyczne, wreszcie nauczycielom języka do ćwiczeń leksykograficznychleksykografialeksykograficznych. Te szerokie możliwości zastosowania materiału słownikowego pozwalają autorowi mieć nadzieję, że Słownik spełni swe zadanie i wieloletni trud autora nie pójdzie na marne.

slownik_1 Źródło: Stanisław Skorupka, Słownik frazeologiczny języka polskiego. Wstęp, t. I, Wiedza Powszechna Warszawa 1967, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RfvqsjvkVSRea
Rodzaje związków frazeologicznych
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Na podstawie Wstępu do Słownika frazeologicznego języka polskiego pod redakcją Stanisława Skorupki, umieszczonego powyżej, napisz, jaki cel przyświecał jego twórcy.

R1MmFJFXpbNpJ
Ćwiczenie 2
R8bN8ct1u9RR5
Wypisz, jakie funkcje powinien pełnić "Słownik frazeologiczny języka polskiego".
Ćwiczenie 3
RlAMjMUzaRFf5
Na podstawie Wstępu wypisz, dla kogo przeznaczony jest "Słownik frazeologiczny języka polskiego".
Polecenie 1

Zapoznaj się ze wstępem i objaśnieniami skrótów w twoim słowniku frazeologicznym. Sporządź krótką notatkę na temat budowy artykułu hasłowego i najważniejszych, potrzebnych ci, w korzystaniu ze słownika, skrótów.

R1CCdASGLLReq
Miejsce na notatkę
Polecenie 2
R1VBUqP6vygaY
Strona słownika frazeologicznego
Źródło: Stanisław Skorupka, Słownik frazeologiczny języka polskiego, t. I, Wiedza Powszechna Warszawa 1967, s. 82.

Przeanalizuj  artykuły hasłowe znajdujące się na stronie słownika frazeologicznego, wypisz skróty i ich wyjaśnienia. Skorzystaj z wykazu skrótów umieszczonych na pierwszych stronach Słownika frazeologicznego języka polskiego pod redakcją S. Skorupki. Zwróć uwagę na hasła rzeczownikowe, przymiotnikowe i czasownikowe.

RCTzwvtEuZIkC
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Przeanalizuj  artykuły hasłowe znajdujące się na stronie wybranego przez ciebie słownika frazeologicznego, wypisz skróty i ich wyjaśnienia. Skorzystaj z wykazu skrótów umieszczonych na pierwszych stronach.

R1J0t0qFl69fw
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Achilles, achillesowy
Pięta Achllesa albo pięta achillesowa <czyjaś słaba strona>: Niech by mię {...}nie obchodziły {...} wszystkie twoje myśli i czyny {...} gdybyś nie godził w to, co, jakby Grek powiedział, jest moją achillesową piętą. Orzesz. Czciciel 54.

Adam, adamowy
1. Jabłko Adama albo adamowe <wystająca część krtani u mężczyzny>.  2. Od Adama i Ewy <od początku>: 3. W adamowym stroju <nago>: W adamowy stroju grzałem się w słonku złotym. Boy Słówka 103.

Rqhgoh8UnGUZ8
Na podstawie dwóch artykułów hasłowych: Achilles, achillesowy i Adam, adamowy, odpowiedz na pytania.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Artykuł hasłowy ze słownika frazeologicznego

panika
1. Nagła, okropna, olbrzymia, straszna, straszliwa p.
2. p. wojenna. 3. p. p r z e d  c z y m: przed kryzysem ekonomicznym. 4. p. ogarnia (kogo, co), powstaje, robi się, wzrasta. 5. p. udziela się komu. 6. Budzić, robić, siać, szerzyć, wywoływać, wzniecać panikę. 7. Ulegać panice, poddawać się: popadać, wpadać w panikę. 8. Cofać się, pierzchać, uciekać w panice.

R1AcHVDNcwGax
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z powyższym artykułem hasłowym słownika frazeologicznego i zaznacz poprawne odpowiedzi.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Ułóż 6 zdań z wyrazem: panika, użyj w nich wyrażeń i zwrotów. Skorzystaj z artykułu hasłowego słownika frazeologicznego.

RSOfqSNzlqtCv
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6

Wypisz jak najwięcej frazeologizmów z wyrazem ucho, a następnie uzupełnij tę listę, korzystając z wybranego słownika frazeologicznego.

R12WCOqUP7ihY
Miejsce na notatki
RWbvrAwXDn5Dz
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7
RyBmOEzxBRPmu
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RZF40azzgeYnP
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wypisz utworzone w powyższym ćwiczeniu związki wyrazowe ze słowem „serce”,
a następnie wyjaśnij  ich znaczenie.

RZSQXgmi8rJon
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij znaczenia poniższych związków frazeologicznych.

RoIzPUbAW3Hft
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Ze związków frazeologicznych z poprzedniego ćwiczenia wybierz trzy i ułóż z nimi zdania.

R1BoDLXqaQ6V2
(Uzupełnij).

Związki frazeologiczne a dzieje społeczeństwa

W języku utrwalone są przekonania, obyczaje i historia naszych przodków. Takim nośnikiem wiedzy o dawnych epokach są przede wszystkim wyrazy i związki frazeologiczne.

RZzWIJZATnZLu1
Rycerz
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wiele z nich łączy się z walkami rycerskimi, np. „odsłonić przyłbicę”, średniowiecznymi karami, np. „postawić pod pręgierzem” czy obyczajami, np. „cienko prząść”.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że „puścić płazem” nie ma nic wspólnego z płazami takimi jak żaby. Dawniej uwalnianiu słabszego w walce przeciwnika towarzyszyło po prostu uderzenie go płazem, czyli boczną powierzchnią szabli.

Natomiast zwrot „smalić cholewki do panny” nawiązuje do zwyczaju przypalania skóry wysokich butów przez kawalera, który udawał się do wybranki swego serca. Takie zabiegi pielęgnacyjne sprawiały, że obuwie wyglądało bardziej elegancko.

Dawne znaczenie wyrazu „przerazić” to „przebić kogoś na wylot” (na przykład mieczem). Z czasem słowo to zaczęło oznaczać „bardzo mocno przestraszyć”.

Warto także zauważyć, że wyrazy, które dziś mają różne znaczenia, np. „ksiądz”, „książę” i „księżyc”, pierwotnie były blisko spokrewnione znaczeniowo. Wyraz „ksiądz” oznaczał bowiem władcę, „książę” – jego syna, a „księżyc” – syna księcia.

Polecenie 4

Korzystając z dostępnych ci źródeł, wyjaśnij, co oznacza zwrot „ktoś podał komuś czarną polewkę”. Czego o dawnych obyczajach dowiadujesz się z tego frazeologizmu?

R1Hzc3uO3bqfD
(Uzupełnij).

Przeczytaj poniższy tekst o frazeologii i wykonaj ćwiczenia.

FrazeologiaAnna Pajdzińska, Andrzej Maria Lewicki
Anna Pajdzińska, Andrzej Maria Lewicki Frazeologia

Wiele połączeń idiomatycznychidiomidiomatycznych może być [...] traktowanych 
jako dokument życia w bardziej lub mniej odległych epokach. 
Na przykład zwrotom: „ktoś zdobywa ostrogi”, „ktoś wstępuje w szranki”, „ktoś kruszy kopie o coś”, „ktoś wysadził kogoś z siodła”, „ktoś zażył kogoś z mańki”, „ktoś rzuca komuś rękawicę”, „ktoś podejmuje rękawicę”, „ktoś zwija chorągiewkę”, dały początek średniowieczne zwyczaje rycerskie. Podczas uroczystego ceremoniału inicjacji rycerskiej nowo pasowany rycerz otrzymywał ostrogi. Od tej chwili istotny element jego życia stanowiły turnieje, które odbywały się na ogrodzonym placu, zwanym szrankami. Wstąpienie w szranki oznaczało gotowość do walki. W turniejach, a także w prawdziwych bitwach używano różnej broni, m.in. kopii, niekiedy zdarzało się, 
że łamano, inaczej – kruszono – owe kopie. Walczący rycerz starał się wysadzić przeciwnika z siodła, zrzucić go z konia. Szanse w walce rosły, gdy rycerz potrafił niespodziewanie przerzucić broń z prawej ręki do lewej (mańki) i zadać trudny 
do odparowania cios. Według średniowiecznego obyczaju rzucenie rękawicy oznaczało wyzwanie na pojedynek, a podjęcie jej – przyjęcie wezwania. Zwinięcie chorągwi symbolizowało zakończenie bitwy lub zaprzestanie dalszej walki, wezwanie 
do odwrotu.

CART1 Źródło: Andrzej Maria Lewicki, Anna Pajdzińska, Frazeologia, [w:] Andrzej Maria Lewicki, Anna Pajdzińska, Współczesny język polski, Wrocław 1993.
idiom
RKvOWowxpIEEy
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne. Dopaduj znaczenie do podanych związków frazeologicznych. Związki frazeologiczne: wrócić z tarczą lub na tarczy, rycerz na białym koniu, walczyć z podniesioną przyłbicą, czyn rycerski, walka z wiatrakami. Znaczenie: wygrać lub przegrać, ideał, wzorzec walecznego i uczciwego mężczyzny, jawnie, bez obłudy ujawnić swoje stanowisko, waleczny, honorowy, mężny postępek, walka z czymś nierealnym, urojonym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rm8G6fZugQ1p2
Ćwiczenie 13
Dwóch rycerzy walczy ze sobą. Siedzą na koniach, w rękach trzymają kopie skierowane do przeciwnika. W oddali widownia. Do zaznaczenia: ostrogi, kopia, szranki.
Rycerze walczący w turnieju, fotografia barwna
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Ułóż po jednym zdaniu z wyrazami: kopia, szranki, ostrogi.

R1EjNszD5uo6V
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 14

Wyjaśnij znaczenie poniższych zwrotów i wyrażeń. Określ, z którego słownika skorzystasz w razie wątpliwości.

szata Dejaniry, beczka Diogenesa, pogoda jak drut, chować się za podwójną gardą, gonić w piętkę, krzesać hołubce, języczek u wagi, prawem kaduka, niedźwiedzia przysługa.

R5o8U77JyVCSS
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Zachęć swoich kolegów i koleżanki do korzystania ze słownika frazeologicznego. Wypisz argumentyargumentargumenty uzasadniające zdanie, że warto sięgać po słownik frazeologiczny.

ReiWKqzJ9Wzco
Miejsce na notatki

Słownik

argument
argument

fakt lub twierdzenie przytaczane dla uzasadnienia lub obalenia jakichś tez lub decyzji

fraza
fraza

zespół wyrazów, który strukturę zdaniową. Każda fraza ma postać zdania, ale nie każde zdanie jest frazą. Frazami są wszelkiego rodzaju przysłowia, sentencje, maksymy i powiedzenia używane zawsze w tej samej formie i często powtarzane np. nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło

inwentarz
inwentarz

tu: zespół, zbiór

leksykografia
leksykografia

nauka o metodach opracowywania słowników

składnia
składnia

dział gramatyki, zajmujący się budową wypowiedzenia i funkcją wyrazów w zdaniu

wyrażenie
wyrażenie

zespół co najmniej dwóch wyrazów, którego ośrodkiem jest rzeczownik lub przymiotnik np. fala morska, świeżo malowany

zwrot
zwrot

zespół co najmniej dwóch wyrazów, którego ośrodkiem jest czasownik np. czytać w myślach, pleść trzy po trzy

związki frazeologiczne stałe
związki frazeologiczne stałe

wielowyrazowe związki wyrazów, o przenośnym, stałym znaczeniu, w których nie dopuszcza się zmian np. drzeć z kimś koty - spierać się, kłócić się

związki frazeologiczne luźne
związki frazeologiczne luźne

to połączenia wyrazów tworzone każdorazowo, składniki możemy zmieniać, w zależności od tego, co chcemy powiedzieć np. drewniany dom, drewniane schody

związki frazeologiczne łączliwe
związki frazeologiczne łączliwe

związki wyrazów, w których jeden ze składników można wymienić, ale tylko na jego synonim np. wziąć się w garść, wziąć się w karby