RdgCe4g5muXWx
Ilustracja przedstawia skrzydlatego diabła. Widoczny jest od piersi w górę. Zamiast rąk ma kurze łapy, które trzyma oparte na brzegu obrazu, ośle uszy, rogi, spiczaste zęby i żółte oczy. W kadrze widać nogi stojącej na nim postaci w czerwonych pantoflach. Tło jest ciemne.

Spotkanie z czartem - Adam Mickiewicz Pani Twardowska

Diabeł
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Postać diabła została uwieczniona w literaturze, dziełach plastycznych i filmowych, w potocznym języku. Jest symbolemsymbolsymbolem zła, upadku i wciąż zmienia swoje oblicze.

Podobno wspierał czarownice w ich niecnych uczynkach. Mistrz Twardowski podpisał z nim cyrograf. FaustFaustFaust zaprzedał mu duszę, aby zaznać pełni szczęścia. Niccolo PaganiniNIccolo PaganiniNiccolo Paganini, genialny skrzypek, miał mu zawdzięczać swój niezwykły talent...

W codziennym życiu mamy „diablo mało czasu”, ktoś jest „diabelskim nasieniem”, a komuś, kto nas denerwuje, każemy „iść do diabła”...

symbol
NIccolo Paganini
Polecenie 1

Jak wyobrażasz sobie diabła? Co wiesz na temat tej postaci? Uzupełnij poniższą mapę myśli do hasła „diabeł”.

RWcA33Bhx0ul5
Mapa myśli do uzupełnienia przez ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rm3mtmIe5yxo4

Odpowiedz na pytania:

  • Jak wyobrażasz sobie diabła?

  • Jak wygląda?

  • Jakie przedmioty/ są jego znakami rozpoznawczymi?

  • Jak może zachować się wobec człowieka?

R9WGW014OBvQ5
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 2

Przyjrzyj się obrazom zamieszczonym w poniższej galerii, zwróć uwagę na sposób przedstawienia postaci diabła przez artystów. Czy twoje wyobrażenia są podobne?

RTKmT277Veiix
Miejsce na notatkę.
Polecenie 2

Zastanów się, czy znasz filmy, teksty literackie, dzieła malarskie itp. przedstawiające wyobrażenia diabła. Wymień tytuły tych utworów.

R1NQRkrZpMQvO
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Podaj pięć synonimów słowa „diabeł”.

R1Lvu0pA5jzMP
Ćwiczenie 2
R1BnZ7Bxabd39
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1PVQyltE5YrQ
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RcpE21QpigQN5
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Utwórz i zapisz w polu poniżej:

  • dwa wyrazy pokrewne do słowa „diabeł”,

  • wyraz bliskoznaczny do słowa „pieklić się”,

  • wyraz przeciwstawny do słowa „diabeł”,

  • wyraz pokrewne do słowa „czart”,

  • wyraz pokrewny do słowa „piekło”.

    RRIL3ff0eERPs
Ćwiczenie 6
R17iSHe5nRhc5
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wyobraź sobie, że wbijasz gwoździe w makowe ziarenko. Jak myślisz, jakich efektów możesz się spodziewać? Zapisz swoje wnioski.

R1XsUQWLAL8Sq
Polecenie 4
RQaVnzpfwDen8
Przeczytaj tytuł zamieszczonego poniżej utworu Adama Mickiewicza. Jak sądzisz, co będzie tematem tego tekstu?
Polecenie 5

Obejrzyj film z recytacją balladyballadaballady pt. „Pani Twardowska”, a potem przeczytaj jej tekst. Zwróć uwagę na kolejność wydarzeń przedstawionych w utworze.

RaxG45k3OcEdZ
R1QH7VJddxxjm
Nagranie video. Na początku wyświetla się animacja z czarnymi napisami na białym. Następnie pojawia się plansza z napisem: „Pani Twardowska”, a pod nią logotypy: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Następnie pojawia się szpakowaty mężczyzna ubrany w fioletową, ozdobną szatę. Napis: „Jan Blecki czyta balladę „Pani Twardowska” Adama Mickiewicza”. W tle ściana imitująca mur. Na końcu pojawia się plansza z tymi samymi logotypami i napisem co na początku filmu.
Pani TwardowskaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pani Twardowska

BALLADA

[1] Jedzą, piją, lulkij0000008QGB6v21_000tp001lulki palą,
Tańce, hulanka, swawola;
Ledwie karczmy nie rozwalą,
Cha cha, chi chi, hejże, hola!

[5] Twardowski siadł w końcu stoła,
Podparł się w boki jak baszaj0000008QGB6v21_000tp002basza;
„Hulaj dusza! hulaj!” – woła,
Śmieszy, tumani, przestrasza.

Żołnierzowi, co grał zucha,
[10] Wszystkich łajej0000008QGB6v21_000tp003łaje i potrąca,
Świsnął szablą koło ucha,
Już z żołnierza masz zająca.

Na patrona z trybunałuj0000008QGB6v21_000tp004trybunału,
Co milczkiem wypróżniał rondel,
[15] Zadzwonił kieskąj0000008QGB6v21_000tp005kieską pomału,
Z patrona robi się kondelj0000008QGB6v21_000tp006kondel.

Szewcu w nos wyciął trzy szczutkij0000008QGB6v21_000tp007szczutki,
Do łba przymknął trzy rureczki,
Cmoknął, cmok, i gdańskiej wódki
[20] Wytoczył ze łba pół beczki.

Wtem gdy wódkę pił z kielicha,
Kielich zaświstał, zazgrzytał;
Patrzy na dno: „Co u licha?
Po coś tu, kumiej0000008QGB6v21_000tp008kumie, zawitał?”

[25] Diablik to był w wódce na dnie,
Istny Niemiec, sztuczka kusaj0000008QGB6v21_000tp009sztuczka kusa;
Skłonił się gościom układnie,
Zdjął kapelusz i dał susa.

Z kielicha aż na podłogę
[30] Pada, rośnie na dwa łokcie,
Nos jak haczyk, kurzą nogę
krogulczej0000008QGB6v21_000tp00Akrogulcze ma paznokcie.

„A! Twardowski; witam, bracie!”
To mówiąc, bieży obcesemj0000008QGB6v21_000tp00Bobcesem:
[35] „Cóż to, czyliż mię nie znacie?
Jestem Mefistofelesemj0000008QGB6v21_000tp00CMefistofelesem.

Wszak ze mnąś na Łysej Górze
Robił o duszę zapisy;
Cyrografj0000008QGB6v21_000tp00DCyrograf na byczej skórze
[40] Podpisałeś ty, i bisyj0000008QGB6v21_000tp00Ebisy

Miały słuchać twego rymuj0000008QGB6v21_000tp00Frymu;
Ty, jak dwa lata przebiegą,
Miałeś pojechać do Rzymu,
By cię tam porwać jak swego.

[45] Już i siedem lat uciekło,
Cyrograf nadal nie służy;
Ty, czarami dręcząc piekło,
Ani myślisz o podróży.

Ale zemsta, choć leniwa,
[50] Nagnała cię w nasze sieci;
Ta karczma Rzym się nazywa,
Kładę areszt na waszecij0000008QGB6v21_000tp00Gwaszeci”.

Twardowski ku drzwiom się kwapił
Na takie dictum acerbumj0000008QGB6v21_000tp00Hdictum acerbum,
[55] Diabeł za kuntuszj0000008QGB6v21_000tp00Ikuntusz ułapił:
„A gdzie jest nobile verbumj0000008QGB6v21_000tp00Jnobile verbum?”

Co tu począć? – kusa radaj0000008QGB6v21_000tp00Kkusa rada,
Przyjdzie już nałożyć głową.
Twardowski na konceptj0000008QGB6v21_000tp00Lkoncept wpada
[60] I zadaje trudność nową.

„Patrz w kontraktj0000008QGB6v21_000tp00Mkontrakt, Mefistofilu,
Tam warunki takie stoją:
Po latach tylu a tylu,
Gdy przyjdziesz brać duszę moją,

[65] Będę miał prawo trzy razy
Zaprząc ciebie do roboty,
A ty najtwardsze rozkazy
Musisz spełnić co do joty.

Patrz, oto jest karczmy godło,
[70] Koń malowany na płótnie;
Ja chcę mu wskoczyć na siodło,
A koń niech z kopyta utnie.

Skręć mi przy tym biczyk z piasku,
Żebym miał czym konia chłostać,
[75] I wymuruj gmach w tym lasku,
Bym miał gdzie na popasj0000008QGB6v21_000tp00Npopas zostać.

Gmach będzie z ziarnek orzecha,
Wysoki pod szczyt Krępakuj0000008QGB6v21_000tp00OKrępaku,
Z bród żydowskich ma być strzecha,
[80] Pobita nasieniem z maku.

Patrz, oto na miarę ćwieczekj0000008QGB6v21_000tp00Pćwieczek,
Calj0000008QGB6v21_000tp00QCal gruby, długi trzy cale,
W każde z makowych ziareczek
Wbij mi takie trzy bratnalej0000008QGB6v21_000tp00Rbratnale”.

[85] Mefistofil duchem skoczy,
Konia czyści, karmi, poi,
Potem bicz z piasku utoczy
I już w gotowości stoi.

Twardowski dosiadł biegusaj0000008QGB6v21_000tp00Sbiegusa,
[90] Probuje podskoków, zwrotów,
Stępaj0000008QGB6v21_000tp00TStępa, galopujej0000008QGB6v21_000tp00Ugalopuje, kłusaj0000008QGB6v21_000tp00Vkłusa,
Patrzy, aż i gmach już gotów.

„No! wygrałeś, panie bisiej0000008QGB6v21_000tp00Wbisie;
Lecz druga rzecz nie skończona,
[95] Trzeba skąpać się w tej misie,
A to jest woda święcona”.

Diabeł kurczy się i krztusi,
Aż zimny pot na nim bije;
Lecz pan każe, sługa musi,
[100] Skąpał się biedak po szyję.

Wyleciał potem jak z procy,
Otrząsł się, dbrum! parsknął raźnie.
„Teraz jużeś w naszej mocy,
Najgorętsząm odbył łaźnię”.

[105] „Jeszcze jedno, będzie kwita,
Zaraz pęknie moc czartowska;
Patrzaj, oto jest kobiétaj0000008QGB6v21_000tp00Xkobiéta,
Moja żoneczka Twardowska.

Ja na rok u Belzebubaj0000008QGB6v21_000tp00YBelzebuba
[110] Przyjmę za ciebie mieszkanie,
Niech przez ten rok moja luba
Z tobą jak z mężem zostanie.

Przysiąż jej miłość, szacunek
I posłuszeństwo bez granic;
[115] Złamiesz choć jeden warunek,
Już cała ugoda za nic”.

Diabeł do niego pół ucha,
Pół oka zwrócił do samkij0000008QGB6v21_000tp00Zsamki,
Niby patrzy, niby słucha,
[120] Tymczasem już blisko klamki.

Gdy mu Twardowski dokucza,
Od drzwi, od okien odpycha,
Czmychnąwszy dziurką od klucza,
Dotąd jak czmycha, tak czmycha.

wolnelektury Źródło: Adam Mickiewicz, Pani Twardowska, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ballady-i-romanse-pani-twardowska.html [dostęp 2022], domena publiczna.
Ćwiczenie 7

Uporządkuj plan wydarzeń przedstawionych w utworze „Pani Twardowska”.

Rc5PdqZWtOfCN1
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu planu wydarzeń w odpowiedniej kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Dopasuj informacje o zachowaniu Twardowskiego w karczmie do wskazanych osób.

RDTHuegO4ae8x1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu sposobów, w jaki Pan Twardowski dokuczał gościom karczmy do odpowiednich osób.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RwXbMUIg6QBsH
Źródło: Walery Eljasz-Radzikowski, Pan Twardowski i diabeł, 1878, domena publiczna.
Polecenie 6

Wybierz postać pana Twardowskiego lub Mefistofelesa i opisz ją, korzystając z poniższych wskazówek i pytań.

  • Sprawdź w encyklopedii, kim był pan Twardowski. Przedstaw tę postać. Na podstawie ballady odpowiedz na pytania: Jaki ma charakter? Jak się zachowuje? Odszukaj wybrane fragmenty tekstu: w. 5.−9., w. 21.−24., w. 53, w. 56.−57., w. 91., w. 119. i nazwij uczucia, jakie przeżywa Twardowski w karczmie Rzym.

  • Sprawdź w słowniku wyrazów obcych, kim jest Mefistofeles. Przedstaw tę postać. Na podstawie ballady odpowiedz na pytania: Jaki ma charakter? Jak się zachowuje? Odszukaj wybrane fragmenty tekstu: w. 49.−52., w. 83.−86., w. 95.−98., w. 99.−102., w. 115.−118., w. 119.−122. i nazwij uczucia, jakie przeżywa Mefistofeles.

    R1F9cOIuHV2c1
Ćwiczenie 9
ReCR9SqfrlTf6
Odszukaj w balladzie informacje o warunkach, jakie były zapisane w kontrakcie Mefistofelesa z panem Twardowskim.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, jakie zadania dał Mefistofelesowi pan Twardowski.

R177IzHrswRAI
Pierwsze zadanie (Uzupełnij) Drugie zadanie (Uzupełnij) Trzecie zadanie (Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
R19vfYEjOmHfL
Określ, które polecenie było dla Mefistofelesa najtrudniejsze i czy udało mu się je wykonać. Wyjaśnij, z czego to wynikało.
Polecenie 7

Narysuj ziarenko maku i duży gwóźdź - możesz skorzystać z poniższego szkicownika. Wyjaśnij, jak Mefistofilowi mogło udać się wbicie trzech gwoździ w ziarenko maku.

R1VxBIe4fd15U
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RhirjflvaOEbJ
Polecenie 7

Wytłumacz, jak udało się Mefistofilowi wbić trzy gwoździe w ziarenko maku.

RFqe75ScO2OZ8
Polecenie 8

Narysuj panią Twardowską tak, jak ją sobie wyobrażasz. Możesz skorzystać z poniższego szkicownika.

Rz4NRrEccY9za
Zadanie interaktywne polega na narysowaniu pani Twardowskiej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Opisz, jak wyobrażasz sobie panią Twardowską.

RO3dCKPj6KYi4
Polecenie 9

Zastanów się, dlaczego diabeł tak bardzo przestraszył się pani Twardowskiej. Jaką kobietą mogła być? Wymień jej cechy?

RsNBGSZg8AUkh
R18ciBNpJithY
Wyrazy dźwiękonaśladowcze
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 12

Odpowiedz na pytania:

  • Czy utwór rzeczywiście opowiada o tym, czego można się było spodziewać po jego tytule?

  • Dlaczego ballada nosi tytuł „Pani Twardowska”?

  • Jakie inne tytuły mógłby mieć ten utwór? Podaj propozycje.

Rb7VnK8YZTWc7
Ćwiczenie 13
R18u4wqTxa3zQ
Podaj przykłady wyrazów dźwiękonaśladowczych, które pojawiają się w balladzie „Pani Twardowska”.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 10
R1VfNRMuG4KE5
Opowiedz z punktu widzenia wybranego uczestnika wydarzeń, co się stało w karczmie Rzym.
Polecenie 11
R98OdMzsl35hN
Napisz list, w którym Mefistofeles wytłumaczyłby się Belzebubowi z niewykonanego zadania.
Polecenie 12

Naucz się recytować wybrany fragment ballady „Pani Twardowska”. Pamiętaj o właściwej interpretacji: oddaniu sensu utworu, emocji, zmianie tempa, odpowiedniej intonacji (zwróć uwagę na znaki interpunkcyjne) itp.

Rzf3DTBvz97ED
Polecenie 12

Opisz, jak wyobrażasz sobie wzorcową recytację utworu „Pani Twardowska”. Pamiętaj, by zwrócić uwagę na właściwą interpretację tego teksu: oddaniu sensu utworu, emocji, zmianie tempa, odpowiedniej intonacji (zwróć uwagę na znaki interpunkcyjne) itp.

R1eJTtbMA9iwX
j0000008QGB6v21_000tp001
j0000008QGB6v21_000tp002
j0000008QGB6v21_000tp00W
j0000008QGB6v21_000tp00S
j0000008QGB6v21_000tp00T
j0000008QGB6v21_000tp00U
j0000008QGB6v21_000tp00V
j0000008QGB6v21_000tp00K
j0000008QGB6v21_000tp008
j0000008QGB6v21_000tp004
j0000008QGB6v21_000tp009
j0000008QGB6v21_000tp00C
j0000008QGB6v21_000tp005
j0000008QGB6v21_000tp00G
j0000008QGB6v21_000tp006
j0000008QGB6v21_000tp00Y
j0000008QGB6v21_000tp003
j0000008QGB6v21_000tp007
j0000008QGB6v21_000tp00A
j0000008QGB6v21_000tp00B
j0000008QGB6v21_000tp00D
j0000008QGB6v21_000tp00E
j0000008QGB6v21_000tp00F
j0000008QGB6v21_000tp00H
j0000008QGB6v21_000tp00I
j0000008QGB6v21_000tp00J
j0000008QGB6v21_000tp00L
j0000008QGB6v21_000tp00M
j0000008QGB6v21_000tp00N
j0000008QGB6v21_000tp00O
j0000008QGB6v21_000tp00P
j0000008QGB6v21_000tp00Q
j0000008QGB6v21_000tp00R
j0000008QGB6v21_000tp00X
j0000008QGB6v21_000tp00Z

Słownik

atrybut
atrybut

przedmiot o charakterze symbolicznym, ściśle związany z życiem lub działalnością jakiejś postaci; cecha jakiejś rzeczy, osoby lub zjawiska wyróżniająca je spośród innych

ballada
ballada

wierszowany utwór o niezwykłej, często fantastycznej tematyce, zazwyczaj zaczerpniętej z ludowych opowieści; charakteryzuje ją tajemniczy nastrój, obecność narratora

basza
basza

dostojnik turecki

bies
bies

zły duch, diabeł

bretnal
bretnal

długi gwóźdź z dużym łebkiem do zbijania desek

cyrograf
cyrograf

 własnoręczne zobowiązanie na piśmie

Faust
Faust

bohater dramatu niemieckiego pisarza -  Goethego, który oddaje duszę diabłu

kontrakt
kontrakt

pisemna umowa między stronami, określająca warunki i zobowiązania

koncept
koncept

sprytny pomysł

kontusz
kontusz

staropolski strój męski, rodzaj długiej sukni z rozciętymi rękawami

motyw
motyw

postać, idea, wątek utrwalone w kulturze, powtarzające się w utworach literackich różnych epok