RPG2HlVW0Besp
Kolorowa fotografia przedstawia Wielki Mur Chiński wijący się przez szczyty i grzbiety gór. To podłużna budowla, w której co kilkadziesiąt metrów znajdują się nieco szersze punkty - wieże wartownicze w kształcie sześcianów. Góry, przez które biegnie mur, są zielone, pokryte bujną roślinnością, trawą lub niskimi krzewami. Na murze gdzieniegdzie widać bardzo małe sylwetki ludzi. Pagórki w oddali mają trochę chłodniejszy kolor, lekko zamglony.

Gdzie znaleźć ósmy cud świata?

Wielki Mur Chiński
Źródło: Severin.stalder, licencja: CC BY-SA 3.0.

Warto wiedzieć!

Polecenie 1

Dopisz do wyrazu cud jak najwięcej skojarzeń, a następnie zastanów się, co dla ciebie oznacza to słowo i co ty mógłbyś uznać za prawdziwy cud.

RkbsN0GRRVR6W
(Uzupełnij).

Przeczytaj zamieszczoną poniżej część artykułu hasłowego wyrazu „cud”, a następnie wykonaj ćwiczenie 1.

cud
Definicja: cud

m IV, D. -u, Ms. cudzie; lm M. -a (-y)
1. «zjawisko, które według wierzeń religijnych nie wynika z praw przyrody, lecz daje się wytłumaczyć tylko interwencją Boga»
2. «rzecz, zjawisko niepospolite, niezwykłe, wywołujące zdumienie, podziw; także osoba lub rzecz doskonała, bardzo piękna»

Ćwiczenie 1

Ułóż dwa zdania ze słowem „cud” tak, aby w każdym z nich ujęte zostało jedno jego znaczenie.

Ra6YnmQUvR1ca
RUmGSyrJ18Np5
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie interaktywne- łączenie związków wyrazowych z ich znaczeniem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Ułóż zdania z powyższymi związkami wyrazowymi.

RQ7VcuhsN9FNk
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RjM0Hs3Q6LxOk
Zadanie interaktywne - przyporządkowanie wyrazów do ich definicji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Starożytni  Grecy za  cuda świata uważali siedem słynnych  budowli i dzieł sztuki, które takie miano zyskały ze względu na swój monumentalizm, wyjątkowe walory artystyczne czy niezwykłe rozwiązania techniczne.

Cuda starożytnego świata

Cud

Data

Budowniczy

Zniszczone

Przyczyna

Piramida Cheopsa

2550 p.n.e.

Egipcjanie

ciągle istnieje

brak

Wiszące ogrody Semiramidy

600 p.n.e.

Babilończycy

po I wieku p.n.e.

trzęsienie ziemi

Świątynia Artemidy w Efezie

550 p.n.e.

Persowie, Grecy

356 p.n.e.

ogień

Posąg Zeusa w Olimpii

435 p.n.e.

Grecy

V–VI wiek n.e.

ogień

Mauzoleum w Halikarnasie

351 p.n.e.

Persowie, Grecy

w 1494 n.e.

trzęsienie ziemi

Kolos Rodyjski

292–280 p.n.e.

Grecy

224 p.n.e.

trzęsienie ziemi

Latarnia morska na Faros

III wiek p.n.e.

Egipcjanie

1303–1480 n.e.

trzęsienie ziemi

Ćwiczenie 5

Ustal, co zdecydowało o tym, że powyższe budowle uznano za „cudowne”. Zapisz swoje wnioski.

RT1RZr9b8gR7J
R14JVBVgjcNET
Ćwiczenie 6
Kolorowe ilustracje przedstawiająca siedem cudów świata. 1 ilustracja: Piramida Cheopsa; 2 ilustracja: Wiszące ogrody Semiramidy; 3 ilustracja: Świątynia Artemidy w Efezie; 4 ilustracja: Posąg Zeusa w Olimpii; 5 ilustracja: Mauzoleum w Halikarnasie; 6 ilustracja: Kolos Rodyjski; 7 ilustracja: Latarnia morska na Faros.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wybierz trzy spośród siedmiu cudów świata i ułóż zdania z ich nazwami.

REFawddEKVTBP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
RevOm8b6yEHQJ
Zadanie interaktywne - przyporządkowanie wyrazów do ich definicji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RJBxFcZt3gtuu
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wypisz trzy synonimy do wyrazu „cud”.

RiNCfO8V5chlJ
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Stwórz własną listę „siedmiu cudów Polski”, które warto zobaczyć. Możesz dołączyć do niej zdjęcia, krótkie opisy i zachętę do obejrzenia wybranych przez ciebie niezwykłych miejsc, budowli czy dzieł znajdujących się w naszym kraju.

RkbsN0GRRVR6W
(Uzupełnij).

Cudownie zachwycające mogą być  nadprzyrodzone zjawiska, piękne przedmioty lub monumentalne budowle, ale  mianem „cudownych” określić można także wartości duchowe. Dom i rodzina, ale także ojczyzna (kojarząca się z rodzimym miejscem czy wspólnotą) to zwykłe - niezwykłe wartości,  bez których trudno wyobrazić sobie szczęśliwą codzienność.

Przeczytaj lub wysłuchaj fraszki Jana Kochanowskiego „Na dom w Czarnolesie”, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RIOAkiMmrqGkU
Nagranie recytacji fraszki "Na dom w Czarnolesie".
Na dom w CzarnolesieJan Kochanowski
Jan Kochanowski Na dom w Czarnolesie

Panie, to moja praca, a zdarzenie Twojej0000008QOB6v21_000tp001zdarzenie Twoje;
Raczyszj0000008QOB6v21_000tp002Raczysz błogosławieństwo dać do końca swoje!
Inszy niechaj pałace marmórowej0000008QOB6v21_000tp003marmórowe mają
I szczerym złotogłowemj0000008QOB6v21_000tp004złotogłowem ściany obijają,
Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,
A Ty mięj0000008QOB6v21_000tp005mię zdrowiem opatrz i sumnieniemj0000008QOB6v21_000tp006sumnieniem czystym,
Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.

k_1 Źródło: Jan Kochanowski, Na dom w Czarnolesie, [w:] Jan Kochanowski, Fraszki, Pieśni i Treny, Warszawa 2005, s. 37.
j0000008QOB6v21_000tp003
j0000008QOB6v21_000tp001
j0000008QOB6v21_000tp006
j0000008QOB6v21_000tp004
j0000008QOB6v21_000tp002
j0000008QOB6v21_000tp005
ućciwy
Ćwiczenie 9

Do kogo zwraca się podmiot liryczny w wierszu „Na dom w Czarnolesie”? Zacytuj odpowiedni fragment z tekstu.

R1ehQL0Fgfx0S
R12ecGPoO2UTP
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij własnymi słowami znaczenie poniższej prośby:

„A Ty mię zdrowiem opatrz i  sumienniem czystym,
Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością”.

R35jGXKuf103k
Ćwiczenie 12

Wskaż, na czym podmiotowi lirycznemu nie zależy. Zacytuj odpowiedni fragment fraszki „Na dom w Czarnolesie”.

RocXaO7e1zdvq
Ćwiczenie 13

Podziel poniższe wartości, na te które ceni podmiot liryczny oraz te, które są ważne dla innych ludzi. Umieść je na odpowiednich szalach wagi.

R1UNaTXVwTvYc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RV5JIY2LMgl3D
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9tX9SaroZpRe
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1XmcEtnH1UKt
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1dbla7E6CNMY
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Wypisz wartości ważne dla podmiotu lirycznego. Porównaj je z wartościami ważnymi dla ciebie i twojej rodziny. Uzupełnij poniższe pola i zapisz wnioski.

R1XIZgjg93d4X
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

W formie kilkuzdaniowej notatki rozstrzygnij, czy można traktować swoją ojczyznę jak rodzinny dom. Uzasadnij własne zdanie.

RkbsN0GRRVR6W
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Napisz rozprawkę, w której potwierdzisz słuszność twierdzenia, że rodzina to prawdziwy  ósmy cud świata.  Odwołaj się do informacji zawartych w lekcji, fraszki Jana Kochanowskiego „Na dom w Czarnolesie” oraz do innego wybranego tekstu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

RA7aVA9hmme0d
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wraz z kolegami i koleżankami z klasy zorganizuj szkolny konkurs  recytatorski pt. „Dom, rodzina i ojczyzna w polskiej poezji”. O pomoc w przygotowaniu tego przedsięwzięcia poproście swoich nauczycieli, rodziców, dyrekcję szkoły. Jeśli będzie to możliwe, zaproście na spotkanie osobę, która na co dzień zajmuje się głosową interpretacją tekstów, np. aktora. Poszukajcie sponsorów, którzy zafundują atrakcyjne nagrody dla zwycięzców.

R1EavOj8EO3DF