R1BM1nm4gUIlE
Ilustracja przedstawia otwartą książkę. Na prawej stronie znajduje się czarny, kosmiczny otwór, z którego wydobywają się niebieskie smugi. Na końcu każdej z nich znajdują się przedmioty: ołówek, komputer, mapa, kartka trzymana przez ramię robota, skrzynka na listy, pergamin, gazeta, dymek z żarówką, cztery książki i biedronka. Tło jest jednolicie zielone.

Rodzaje i gatunki literackie

Okładka – epika
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Twórczość literacką, czyli wszystkie utwory literackie, dzieli się na trzy podstawowe rodzaje: lirykę, epikędramat. O tym, do którego z poszczególnych rodzajów zalicza się konkretny utwór, decydują: typ podmiotu literackiego, który wypowiada się w danym utworze, styl dzieła (sposób ukształtowania wypowiedzi) oraz jego kompozycja (budowa świata przedstawionego).

RPjt1EA82bEuQ
Ilustracja interaktywna przedstawia stos książek, który znajduje się po prawej stronie kadru. Po lewej stronie, na białym tle, znajdują się definicje liryki, epiki i dramatu wraz z definicjami i przykładami. Pierwsza definicja dotyczy liryki. Utwory liryczne zazwyczaj cechuje rytmiczność i metaforyczność języka, a przemawia przez nie podmiot liryczny. Przykłady: „Pan Tadeusz” (poemat epicki), „Na lipę” (fraszka). Druga definicja dotyczy epiki. Jest to wypowiedź postaci w opowieści narracyjnej. Przykłady: „Harry Potter i kamień filozoficzny” (powieść fantastyczna), „Potop” (powieść historyczna). Trzecia definicja dotyczy dramatu. Jest to wypowiedź w postaci dialogów uzupełnionych didaskaliami, czyli tekstem pobocznym. Przykłady: „Skąpiec” (komedia),„Balladyna” (tragedia).
Rodzaje literackie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Rodzaje literackie:

liryka

  • wypowiada się podmiot liryczny,

  • opis przeżyć, refleksji, zachwytów,

  • utwór wierszowany (podział na wersy i strofy),

  • język poetycki (np.: metafory, porównania, epitety),

  • gatunki: fraszka, hymn, oda, pieśń, sonet, tren,

  • przykładowe utwory: Na lipę Jana Kochanowskiego, Ojciec objaśnia Czesława Miłosza.

epika

  • wypowiada się narrator,

  • opis świata przedstawionego (czas, miejsce, wydarzenia, postaci),

  • narracja może być pierwszo– lub trzecioosobowa,

  • najczęściej pisane prozą,

  • gatunki: baśń, epopeja, legenda, mit, nowela, opowiadanie, pamiętnik, powieść,

  • przykładowe teksty: Krzyżacy H. Sienkiewicza, Kamizelka Bolesława Prusa, Hobbit, czyli tam i z powrotem J.R.R. Tolkiena.

dramat

  • brak narratora,

  • bohaterowie zostają opisani poprzez swoje zachowanie i działanie,

  • utwór jest przeznaczony do wystawienia na scenie,

  • dzieli się na tekst główny, są to dialogi i monologi postaci,

  • tekst poboczny (didaskalia),

  • gatunki: komedia, tragedia,

  • przykładowe utwory: Balladyna J. Słowackiego, Zemsta A. Fredry.

łokieć
czeladna
szedź
okiść
szuba
skra
talarów
Ćwiczenie 1

Przeczytaj uważnie trzy poniższe fragmenty tekstów. Wynotuj ich cechy charakterystyczne, wyjaśnij różnice między nimi i zdecyduj, jakie rodzaje literackie reprezentują.

Potop, tom I [fragment]Henryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz Potop, tom I [fragment]

Rozdział I

Przyszedł rok 1655. Styczeń był mroźny, ale suchy; zima tęga przy przykryła Żmudź świętą grubym na łokiećłokiećłokieć kożuchem; lasy gięły się i łamały pod obfitą okiściąokiśćokiścią, śnieg olśniewał oczy w dzień przy słońcu, a nocą przy księżycu migotały jakoby iskry niknące po stężałej od mrozu powierzchni; zwierz zbliżał się do mieszkań ludzkich, a ubogie, szare ptactwo stukało dziobami do szyb szedziąszedźszedzią i śnieżnymi kwiatami okrytych.

[...]

Wtem we drzwiach pojawiła się wyniosła jakaś postać w szubieszubaszubie i czapce futrzanej na głowie. Młody mężczyzna postąpił na środek izby i poznawszy, że się znajduje w czeladnejczeladnaczeladnej, spytał dźwięcznym głosem, nie zdejmując czapki:

– Hej! A gdzie to wasza panna?

– Jestem – odpowiedziała dość pewnym pewnym głosem Billewiczówna.

1 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Potop, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/potop-tom-pierwszy/ [dostęp 8.12.2022].
RxgdKE8gvxq0g
Miejsce na notatki ucznia.
Rozłączenie [fragment]Juliusz Słowacki
Juliusz Słowacki Rozłączenie [fragment]

Rozłączeni — lecz jedno o drugim pamięta;
Pomiędzy nami lata biały gołąb smutku
I nosi ciągłe wieści. Wiem, kiedy w ogródku,
Wiem, kiedy płaczesz w cichej komnacie zamknięta;

Wiem, o jakiej godzinie wraca bólu fala,
Wiem, jaka ci rozmowa ludzi łzę wyciska.
Tyś mi widna jak gwiazda, co się tam zapala
I łzę różową leje, i skrąskraskrą siną błyska.

A choć mi teraz ciebie oczyma nie dostać,
Znając twój dom — i drzewa ogrodu, i kwiaty,
Wiem, gdzie malować myślą twe oczy i postać,
Między jakimi drzewy szukać białej szaty.

2 Źródło: Juliusz Słowacki, Rozłączenie, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/rozlaczenie/ [dostęp 8.12.2022].
RxgdKE8gvxq0g
Miejsce na notatki ucznia.
Skąpiec [fragment]Molière
Molière Skąpiec [fragment]

Akt I

SCENA PIĄTA

HARPAGON; ELIZA i KLEANT rozmawiają z sobą w głębi

HARPAGON

myśląc, że jest sam

Mimo to, nie wiem, czy dobrze uczyniłem, zakopując w ogrodzie dziesięć tysięcy talarów, które mi wczoraj oddano. Dziesięć tysięcy talarówtalarówtalarów w złocie, to suma dosyć… (Na stronie, spostrzegając KLEANTA i ELIZĘ) O nieba! sam się zdradziłem! Zapał mnie uniósł; lękam się, iż rozprawiając sam ze sobą, mówiłem zbyt głośno. (Do KLEANTA i ELIZY) Co się stało?

KLEANT

Nic, ojcze.

HARPAGON

Dawno jesteście tutaj?

ELIZA

Weszliśmy właśnie.

HARPAGON

Słyszeliście...

3 Źródło: Molière, Skąpiec, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/skapiec/ [dostęp 8.12.2022].
RxgdKE8gvxq0g
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 2

Dopasuj pojęcia do odpowiednich rodzajów literackich z nimi związanych.

RCToE7I843HOw
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu określeń do odpowiednich rodzajów literackich.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Podaj przykłady znanych ci utworów, które należą do epiki, liryki oraz dramatu.

uzupełnij treść
R10CjUkG0TMyX
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Ballada, satyra i dramat romantyczny to  gatunki literackie, które łączą w sobie cechy różnych rodzajów literackich. Na przykład ballada to utwór, w którym występują elementy liryczne (nastrojowość, emocjonalność), epickie (narracyjność) oraz dramatyczne (dialog, akcja).

Rw3BWu8oCXkWw
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Przyporządkuj tytuły do odpowiednich gatunków powieści.

RZzUly1ZyJXYf
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu tytułów książek do odpowiednich grup.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

W utworach epickich historia opowiadana jest przez narratora. Ze względu na sposób wypowiedzi taką narrację dzielimy na:

  • pierwszoosobową, gdzie narrator wypowiada się w 1. osobie liczby pojedynczej i opowiada o wydarzeniach, w których sam bierze udział,

  • trzecioosobową, gdzie narrator mówi w 3. osobie liczby pojedynczej i opisuje wydarzenia z perspektywy obserwatora; taki narrator jest narratorem wszystkowiedzącym.

R1bUieMska9W7
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz, a następnie wykonaj ćwiczenia.

TestTadeusz Śliwiak
Tadeusz Śliwiak Test

Powiedziałem sześcioletniemu

narysuj dom

- narysował mrówkowiec

Powiedziałem narysuj ptaka

- narysował samolot

Powiedziałem narysuj niedzielę

- narysował ogromny stadion

wypełniony po brzegi

A gdzie ty jesteś - spytałem

- tu - odpowiedział stawiając

jeszcze jedną kropkę

4 Źródło: Tadeusz Śliwiak, Test, [w:] tegoż, Znaki wyobraźni, Warszawa 1975, s. 233.
1
Ćwiczenie 8

Scharakteryzuj podmiot liryczny z wiersza „Test”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Wymień bohaterów lirycznych wiersza T. Śliwiaka.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Opisz sytuację liryczną  z wiersza.

uzupełnij treść

Sprawdź, czy umiesz!

1
Ćwiczenie 11

Przekształć tekst zamieszczonego powyżej wiersza Tadeusza Śliwiaka tak, aby był on tekstem epickim z narracją:

  • pierwszoosobową,

  • trzecioosobową.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

Przekształć tekst zamieszczonego powyżej wiersza Tadeusza Śliwiaka tak, aby był on tekstem dramatycznym.

uzupełnij treść
didaskalia
1
Polecenie 1

Napisz treść zaproszenia do uczestnictwa w wydarzeniu, w czasie którego zostanie odczytany:

  • wybrany utwór epicki,

  • wybrany utwór liryczny.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Zastanów się, który z rodzajów literackich bardziej do ciebie przemawia - epika czy liryka. Uzasadnij swój wybór przy użyciu co najmniej trzech argumentów.

uzupełnij treść

Słownik

didaskalia
didaskalia

wskazówki oraz objaśnienia autora umieszczone w tekście, które dotyczą sposobu wystawienia dramatu