R1LytAY3eCVwJ
Grafika. Na niebieskim tle niebieska cząstka „nie", zapisana różną czcionką i w różnych rozmiarach.

Nikt nie lubi nieuchwytnych kolekcjonerów z Niebezpiecznego Królestwa, czyli pisownia z „nie"

Grafika z cząstką „nie".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Znajomość ortografii i poprawnej polszczyzny jest umiejętnością, którą uczniowie nabywają na początku swojej edukacji. W późniejszych latach mają możliwość udoskonalenia swoich umiejętności, które w przyszłości przekładają się na prawidłowo napisane oraz zredagowane teksty. Brak takich umiejętności może wystawić piszącego na śmieszność. Skorzystaj więc z wiadomości zawartych w tej lekcji, aby bezbłędnie posługiwać się partykułą „nie”.

Obejrzyj zamieszczoną poniżej animację, a poznasz zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy.

Rp5ztjmvfhZIa
Animacja dotycząca prawidłowej pisowni cząstki „nie” z rzeczownikami, przymiotnikami i czasownikami.
Polecenie 1

Zaprojektuj tabliczki z napisami zabraniającymi jakichś czynności na terenie szkoły, w których zastosujesz zasadę pisowni „nie” z rzeczownikami pochodzącymi od czasowników, np. nieśmiecenie, niewchodzenie itp.

R15tK9vaIEdYZ
Polecenie 1

Zaproponuj tekst na tabliczki z napisami zabraniającymi jakichś czynności na terenie szkoły, w których zastosujesz zasadę pisowni „nie” z rzeczownikami pochodzącymi od czasowników, np. nieśmiecenie, niewchodzenie itp.

RfftIapBuhu58
R1eKNGxoOeeFT
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnianiu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Zilustruj przykłady pisowni „nie” z rzeczownikami, czasownikami i przymiotnikami  zabawnymi rysunkami, dzięki którym zapamiętasz te zasady.

RdFjLNIthXVWf
Polecenie 2

Napisz śmieszny wierszyk, dzięki któremu zapamiętasz zasady pisowni z „nie” z czasownikiem, rzeczownikiem lub przymiotnikiem.

R1HA5AiqJfWcX
(Uzupełnij).
RJlTjx9qzueEd
Mapa interaktywna. Lista elementów: Tło. Pisownia łączna partykuły „nie”. Partykułę „nie” piszemy łącznie z: rzeczownikami (niepokój), rzeczownikami utworzonymi od przymiotników (niewierność), rzeczownikami utworzonymi od czasowników (niewchodzenie), przymiotnikami w stopniu równym (niewesoły), przysłówkami w stopniu równym (nierówno). Partykułę „nie” piszemy rozdzielnie z: czasownikami (nie śpiewaj), przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym (nie ładniejszy, nie najładniejszy), przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (nie równiej, nie najrówniej), liczebnikami (nie jeden), zaimkami (nie ja)

Ilustracja interaktywna

Ilustracja przedstawia otwartą książkę, a w niej tekst:

Pisownia łączna partykuły „nie”
Partykułę „nie” piszemy łącznie z:

  • rzeczownikami (np.: niepokój): 
    Przykład: Było już ciemno, więc ogarnął mnie wielki niepokój.

  • rzeczownikami utworzonymi od przymiotników (np.: niewierność)
    Przykład: Czy niewierność jest powodem do rozwodu?

  • rzeczownikami utworzonymi od czasowników (np.: niewchodzenie)
    Przykład: Prosi się o niewchodzenie na zaplecze sklepu.

  • przymiotnikami w stopniu równym (np.: niewesoły)
    Przykład: To był niewesoły człowiek.

  • przysłówkami w stopniu równym (np.: nierówno)
    Przykład: Niestety, fachowiec nierówno ułożył płytki w łazience.

Pisownia rozdzielna partykuły „nie”
Partykułę „nie” piszemy rozdzielnie z:

  • czasownikami (np.: nie śpiewaj)
    Przykład: Okropnie fałszował i wszyscy prosili: nie śpiewaj!

  • przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym (np.: nie ładniejszy, nie najładniejszy)
    Przykład: Tato kupił nie najładniejszy kwiat.

  • przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (np.: nie równiej, nie najrówniej)
    Przykład: Rysował te kreski nie równiej niż ja.

  • liczebnikami (np.: nie jeden)
    Przykład: Nie jeden, ale dwóch zawodników odpadło po pierwszym etapie.

  • zaimkami (np.: nie ja)
    Przykład: Babcia broniła mnie i wmawiała rodzicom, że to nie ja zbiłem wazon.

1
1
Polecenie 3
R1ZtbojghCJXK
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu mapy myśli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 3

Podaj po trzy przykłady wyrazów spełniających każdą z reguł pisowni z partykułą „nie”.

Zapisywane łącznie:

  • rzeczownik,

  • przymiotnik,

  • przysłówek.

Zapisywane rozłącznie:

  • czasownik,

  • przymiotnik,

  • przysłówek,

  • liczebnik,

  • zaimek.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Korzystając ze słownika ortograficznego, uzupełnij tabelę przykładami wskazanych części mowy zawierających cząstkę „nie”.

R1cntHDCqhLsx1
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu tabeli.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Korzystając ze słownika ortograficznego, podaj po trzy przykłady rzeczowników, przymiotników, przysłówków odprzymiotnikowych zawierających cząstkę „nie”.

R1abOSjoy3SQ4
Ćwiczenie 2
R1Yf24rFJufTn1
Zadanie interaktywne polegające na wpisaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1MMV694Tkfhq
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Partykułę „nie” piszemy rozdzielnie przed rzeczownikami, gdy:

  1. Partykuła „nie” jest nie tylko zaprzeczeniem, ale też wprowadza przeciwstawienie:
    To nie siostra, ale twoja koleżanka.
    To nie przyjaciel, ale twój wróg.
    Otaczał nas nie las, tylko puszcza.
    Anioł nie człowiek.
    Anioł nie kobieta.

  2. W zdaniu występuje przeciwstawienie logiczne, w którym człon drugi jest pisany wielką literą, np. nie‑Polak, nie‑Turek, nie‑Mickiewiczowski (dramat), nie‑Szekspirowska (komedia).
    Wielu nie‑Polaków zasłużyło się dla Polski. Z ciebie ani nie‑Polak, ani nie‑Turek.

Ćwiczenie 4
R1RhkPxL06EtA1
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu brakujących wyrazów i wpisaniu właściwych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R2nPDxb0OezS31
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu odpowiednich elementów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1JCs9sPojRxL1
Zadanie interaktywne polegające na ułożeniu tytułów w kolejności alfabetycznej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Ustal, który tytuł książki nie pasuje do pozostałych. Wyjaśnij, dlaczego tak uważasz.

R8KRVnthw9S2R
RZ83BUlSECuSS
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do reguł z kolumny lewej odpowiednich przykładów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUAayPZGFjIWq
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do reguł z kolumny lewej odpowiednich przykładów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SJr7rrvSgFC
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1dnd81dB2biR
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1OOli8FAZIxS
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu właściwego wyrazu w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Podaj po jednym przykładzie łącznej lub rozdzielnej pisowni „nie” z każdą częścią mowy.

Nie piszemy razem z:

  • rzeczownikami,

  • przymiotnikami w stopniu równym,

  • przysłówkami odprzymiotnikowymi w stopniu równym.

Nie piszemy osobno z:

  • czasownikami,

  • przysłówkami nieodprzymiotnikowymi,

  • przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym,

  • przysłówkami odprzymiotnikowymi w stopniu wyższym i najwyższym,

  • liczebnikami (wyjątek: „niejeden” – w znaczeniu „wielu”),

  • zaimkami,

  • pozostałymi nieodmiennymi częściami mowy.

RD3nEW7YWi0IH

Sprawdź, czy umiesz!

Sprawdź, czy opanowałeś zasady pisowni wyrazów z partykułą „nie” i zagraj w grę, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

R19eTJDwEU1lF1
Gra interaktywna - koło fortuny, utrwalająca pisownię z „nie”.
Gra interaktywna utrwalająca pisownię z „nie”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5

Uzasadnij pisownię 5 wyrazów, które pojawiły się w grze. W tym celu podaj odpowiednią regułę ortograficzną.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Utwórz zdania wielokrotnie złożone z co najmniej trzema wybranymi słowami pochodzącymi z gry.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Zredaguj krótką rymowankę z wyrazami, które pojawiły się w grze.

uzupełnij treść
Polecenie 8

Zredaguj list do kolegi lub koleżanki, w którym opiszesz swoją wakacyjną przygodę. Postaraj się użyć jak najwięcej wyrazów z partykułą „nie”. Pamiętaj o poprawnej pisowni „nie” z różnymi częściami mowy.

R8HtvEVzuowR6