R9ilEdKaHQn4A
Fotografia przedstawia pióro ustawione złotą stalówką do góry, wśród traw i żółtych polnych kwiatów.

Podmiot liryczny w wierszu

Pióro w trawie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
RMCae9cVVb4CR
Zadanie polega na zapisaniu dowolnych skojarzeń z zawodem pisarza i czynnością pisania. Należy wypełnić i umieścić pola tekstowe w dowolnych miejscach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Podaj swoje skojarzenia z zawodem pisarza i czynnością pisania.

Ry0kx7z6ngHU9
Miejsce na notatkę

Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej lub obejrzyj film z recytacją.

RVBkCrLeysOLW
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Wisława Szymborska „Radość pisania”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Radość pisaniaWisława Szymborska
Wisława Szymborska Radość pisania

Dokąd biegnie ta napisana sarna przez napisany las?
Czy z napisanej wody pić,
która jej pyszczek odbije jak kalka?
Dlaczego łeb podnosi, czy coś słyszy?
Na pożyczonych z prawdy czterech nóżkach wsparta
spod moich palców uchem strzyże.
Cisza – ten wyraz też szeleści po papierze
i rozgarnia
spowodowane słowem „las” gałęzie.

Nad białą kartką czają się do skoku
litery, które mogą ułożyć się źle,
zdania osaczające,
przed którymi nie będzie ratunku.

Jest w kropli atramentu spory zapas
myśliwych z przymrużonym okiem,
gotowych zbiec po stromym piórze w dół,
otoczyć sarnę, złożyć się do strzału.

Zapominają, że tu nie jest życie.
Inne, czarno na białym panują tu prawa.
Oka mgnienie trwać będzie tak długo, jak zechcę.
pozwoli się podzielić na małe wieczności
pełne wstrzymanych w locie kul.

Na zawsze, jeśli każę, nic się tu nie stanie.
Bez mojej woli nawet liść nie spadnie
ani źdźbło się nie ugnie pod kropką kopytka.

Jest więc taki świat,
nad którym los sprawuję niezależny?
Czas, który wiążę łańcuchami znaków?
Istnienie na mój rozkaz nieustanne?

Radość pisania.
Możność utrwalania.
Zemsta ręki śmiertelnej.

j0000008PIB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Wisława Szymborska, Radość pisania, [w:] tejże, Sto pociech, Warszawa 1967.
Ćwiczenie 1

Określ, kim jest podmiot liryczny w wierszu. Czym się zajmuje?

R13aDwVcnO6L1
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Wymień przywołane w wierszu Wisławy Szymborskiej „narzędzia”, którymi posługuje się poeta, tworząc wiersz.

R1HPE9qewRaKd
Ćwiczenie 3

Jaki świat został stworzony przez podmiot liryczny? Wymień i opisz krótko jego  elementy.

R3nR7ieTC60R2
Ćwiczenie 4
R1KIVoLXCW8UB
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej wiersza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jakie są możliwości twórcy. Uzasadnij swoją odpowiedź, cytując właściwe fragmenty wiersza.

R1TF3R9i4uASD
Ćwiczenie 6
R1760NtFdwdKb
Miejsce na wpisanie tekstu
Ćwiczenie 7

Ustal, jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do swoich „mocy twórczych”.

R1Z8qCo18KACD
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Nazwij uczucia podmiotu lirycznego.

RQq2Y7o0g9Ztb
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9
R1BMdZxPN2WMu
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi stanowiących cechy podmiotu lirycznego w wierszu "Radość pisania".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, z czego wynika tytułowa „Radość pisania”.

R1bLe6pIemziO
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, jak rozumiesz ostatnie zdanie utworu: „Zemsta ręki śmiertelnej”.

Rm7GcYDG8Yb2m
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12

Określ, jaką funkcję pełnią pytania retoryczne zadane w przedostatniej strofie wiersza W. Szymborskiej.

R7lJ3hO79q8fv
R1a9mIARERxVX
Pytanie retoryczne
Źródło: a. nn.
Polecenie 2
RNVoYmDpsSjyf
Miejsce na wpisanie tekstu
Ćwiczenie 13
RkDyV8G5GGad0
Zadanie interaktywne polega na zakreśleniu wyrazów znajdujących się wśród przypadkowych liter.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Wymień przedmioty, jakich używa pisarz w swojej pracy.

RoQJyWj4xFkVm
Miejsce na notatkę
RfYeCk9qel1R5
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na połączeniu podanych związków frazeologicznych związanych z pisaniem z ich objaśnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Wybierz dwa frazeologizmy z poprzedniego zadania i użyj ich w zdaniach.

RUl9JXUN1pkMQ
Miejsce na odpowiedź
R1WgoGd2NN6mz
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu synonimów i antonimów wyrazu "radość" i przyporządkowaniu ich do odpowiednich pól.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 17
RFckdh5UM8Dn0
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu mapy myśli o wyrazy pokrewne do słowa "radość", dopisując po jednym wyrazie spośród wskazanych części mowy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Wypisz wyrazy pokrewne do słowa „radość”.

RgiakIE0glkoG
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 18

Wyjaśnij znaczenie sentencji: „Słowa ulatują, pismo pozostaje”.

Rf1TxeX4rjXD9
Miejsce na notatkę
R1CRnCss36pjd
Leśna droga
Źródło: a.nn., domena publiczna.

Przeczytaj tekst poniższej piosenki, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Leśna piosenkaAutor nieznany
Autor nieznany Leśna piosenka

Jak to miło wędrować z plecakiem
drożynkami z daleka od miast.
Gdy piosenką witają nas ptaki,
gdy piosenką rozdzwoni się las.
Jak to miło nocować w namiocie
i raniutko na jasny wyjść świat.
A tu szumią wysokie paprocie
i na liściach wesoło gra wiatr.

Wędrujemy, wędrujemy.
Ścieżynkami zielonymi
czy to słońce, czy to deszcz.
Wędrujemy po ojczystej naszej ziemi,
by ją zwiedzić wzdłuż i wszerz.

Jak to miło pod cieniem jarzębin
iść na przełaj, to w górę, to w dół.
Gęstwę boru przenikać do głębin,
pojąć życie owadów i pszczół.
Zbierać słodkie pachnące jagody,
poznać kwiaty z zapachów i nazw.
Pod drzewami się uczyć przyrody,
gdy gromadą idziemy przez las.

CART1 Źródło: a. nn., Leśna piosenka, s. 137, dostępny w internecie: https://www.ornak.gniezno.pttk.pl/files/spiewnikkgornakw20200518.pdf [dostęp 30.10.2021].
Ćwiczenie 19

Po przeczytaniu „Leśnej piosenki” opisz krótko, kim jest  podmiot liryczny.

RY1Nqv6k4PG5T
Ćwiczenie 20

Odpowiedz na pytanie: Kto i w jakich okolicznościach mógłby śpiewać „Leśną piosenkę”?

Rtle5UFTBfSoH
R1R2n6XPgSEt0
Ćwiczenie 21
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RB5y0erEBMKag
Ćwiczenie 22
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu cytatów do odpowiednich kategorii.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23

Wskaż w utworze „Leśna piosenka” epitety, jakimi określone są paprocie, jagody i ziemia. Określ ich funkcję w tekście.

R13rx2Y9aBJLU
R1TjuDgI6KxLB
Przenośnia
Źródło: a. nn., domena publiczna.
ReSqxq3N20A0g
Uosobienie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 24

Odszukaj w „Leśnej piosence” przykłady przenośni i uosobienia.  Wyjaśnij, czemu służą te środki stylistyczne.

RT3NEfez9CpTN
RFVo1aPM0HARX
Ćwiczenie 25
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQLVMpAR2Gih1
Ćwiczenie 26
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu pół prawidłowymi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ZQmJcJSgalT
Ćwiczenie 27
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkxiRNE9yoSaE
Ćwiczenie 28
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu objaśnień do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1VitmlUKItaM
Ćwiczenie 29
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Rc2Ddpz4OlHlz
Ćwiczenie 30
Uzupełnij tekst właściwymi informacjami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.