R1CAHcLm16qVI
Na grafice znajdują się okrągłe znaki drogowe nakazu ze strzałkami w różnych kierunkach.

Pisownia przyimków i wyrażeń przyimkowych

Kierunki
Źródło: Pixabay , domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Otaczający nas świat to ogromna i nieskończona przestrzeń. Język, którym posługujemy się na co dzień, pokazuje to, co bliskie i dalekie – w tekstach i w strukturze gramatycznej. Na przykład w dłuższych wypowiedziach podkreślamy ważne akapity i fragmenty tekstów, używając wyrażeń „w tym miejscu pokażę”, „tutaj opiszę” itp. Potrafimy też wyznaczać kierunki – głównie za pomocą przyimków: „idę do domu”, „idę ze szkoły”, „idę po moście”.

Polecenie 1

Często posługujemy się przyimkami, by pokazać ruch i kierunek. Zilustruj na rysunku przestrzeń opisywaną przez podane poniżej przyimki. Możesz posłużyć się strzałkami określającymi ruch.

W, ZA, PRZY, POD, NAD, PRZED, Z, OD, PONAD

Wzór:

RnoF7rlzl7yds
Przed lekcją – rysunek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rp7mUU2T2OtrF
Miejsce na szkic
Polecenie 2

Napisz kilka zdań, w których użyjesz przyimków określających kierunek i ruch: W, ZA, PRZY, POD, NAD, PRZED, Z, OD, PONAD.

RxGDyKrb9HVME
Miejsce na notatkę

Przyimek

RR0dTZZzvoAVL
Przyimek
Źródło: zpe.gov.pl.

Przyimek umożliwia wyrażenie zależności między obiektami, m.in.:

  • czasowych (po południu, przed północą, za kwadrans),

  • przestrzennych (nad głową, wśród drzew, obok ratusza),

  • przyczynowych (z powodu, za karę, przez nieuwagę),

  • celowych (po radę, na spacer, dla sławy).

RJ0JI62sFuuZg
Przyimek
Źródło: zpe.gov.pl.

We współczesnej polszczyźnie występują przyimki:

  • proste: np.: „z”, „nad”, „o”, „w”, „za”, „po”, „pod”, „przy”, „przed” itp.;

  • złożone (połączenia dwóch prostych) np.: „znad”, „popod”, „zza”, „ponad”, „spod”, „sprzed” itp.

Niektóre z nich pojawiają się w formie dłuższej (przed wyrazami trudnymi do wymówienia) lub krótszej (przed wyrazami łatwiejszymi w wymowie), np.: „bez” – „beze”, „przed” – „przede”, „przez” – „przeze”, „w” – „we”, „z” – „ze”, „od” – „ode”, „nad” – „nade”.

Przyimki występują w połączeniach z innymi wyrazami (głównie rzeczownikami i zaimkami). Takie połączenia nazywamy wyrażeniami przyimkowymi: „idę do domu”, „wracam ze szkoły”, „dostałem to od siostry”, „zobaczymy się we wtorek”, „jestem wyższy od ciebie”.

Ważne!

Wyrażeniem przyimkowym nazywamy połączenie przyimka z:

  • rzeczownikiem (np. do szkoły);

  • przymiotnikiem (np. za duży);

  • liczebnikiem (np. do dziesięciu);

  • zaimkiem (np. bez was);

  • przysłówkiem (np. na pewno).

Wyrażenia przyimkowe zawsze piszemy oddzielnie.

Przyimki się nie odmieniają, ale pełnią bardzo ważną funkcję w zdaniach. Informują one, które wyrazy są nadrzędne, a które podrzędne:

wyraz nadrzędny (określany) ← wyraz podrzędny (określający)
tablet ← dla taty
biuro ← w Warszawie
prezent ← ode mnie

RfTNbHsfNr594
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne. Podpisz strzałki i punkty oznaczone na ilustracji. Podpisy: w środku, pod, nad, w lewo, w prawo, przy, na ukos.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Wyobraź sobie, że chcesz wskazać komuś drogę ze swojego domu do szkoły. Ułóż kilka zdań na ten temat. Użyj w nich wyrażeń: w prawo, w lewo, na ukos, przy itp.

R8DOdMtlNXfhO
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Dopisz wyrażenia przyimkowe do podanych wyrazów. Przepisz przykłady do zeszytu wraz ze strzałkami określającymi wyrazy nadrzędne (określane) oraz wyrazy podrzędne (określające):

Wzór: wyjechać ← do Anglii

R1b5cxEp449uV
wracam ................. pracowali ................. płot ................. spotkać się ................. kiosk ................. poczekalnia .................
RctsMsX5kk53g
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3
R2cXDevF9UUZ9
Zadanie interaktywne polega uzupełnieniu tekstu poprzez wstawienie odpowiednich przyimków.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1WKtkPZtHr711
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na rozpoznaniu i zaznaczeniu, czy dane wyrażenie przyimkowe pojawia się w znaczeniu: miejsca, czasu, sposobu, przyczyny, czy celu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RT9icRkI0NQQP
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne. Wskaż na zdjęciu elementy: na stole, w wazonie, przy łóżku, nad łóżkiem, pod łóżkiem, za oknem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Opisz, jak wygląda twój pokój. Ułóż zdania z wyrażeniami przyimkowymi: za oknem, na stole, nad łóżkiem, pod łóżkiem, na ścianie, przy łóżku.

R1cWChoqWd5dD
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 6
RPMBZooxPrjBv
Zadanie interaktywne polega na utworzeniu rzeczowników lub przymiotników od wyrażeń przyimkowych, a następnie określeniu, do jakich części mowy należą.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RVd9bQMAjuZR8
Zadanie interaktywne polega na posegregowaniu podanych wyrazów i określeniu czy należą do: rzeczowników, przymiotników, przysłówków, czasowników, przyimków.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007V5B1v50_0000002W
Ćwiczenie 8
R1IOnSBhoCgO5
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych z poprzedniego ćwiczenia.

RSm0YJZwgBFgd
Ćwiczenie 10
R1AYWUG3W3Ygq1
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R6k7utf4pLh2x
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.