R1PnQWnwSg7lg
Ilustracja przedstawia głowy czterech młodych osób - dwóch mężczyzn i dwóch kobiet, nad głowami których widoczne są dymki w różnych kształtach i kolorach.

Przestrzeń – kierunek – ruch w komunikacji językowej

Rozmowa
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Warto wiedzieć!

Otaczający nas świat to ogromna i nieskończona przestrzeń. Język, którym posługujemy się na co dzień, pokazuje to, co bliskie i dalekie – w tekstach i w strukturze gramatycznej. Na przykład w dłuższych wypowiedziach podkreślamy ważne akapity i fragmenty tekstów, używając wyrażeń „w tym miejscu pokażę”, „tutaj opiszę” itp. Potrafimy wyznaczać kierunki – głównie za pomocą przyimków: „idę do domu”, „idę ze szkoły”, „idę po moście”. Wskazujemy także jakąś – określoną lub nieokreśloną – przestrzeń dzięki zaimkom „gdzieś”, „tu”, „tam” się zdarzyło.

W naszych wyobrażeniach wyrazy odnoszące się do kierunków kojarzą się z ocenami lub metaforami: „sięgnąć nieba” (pozytywne emocje i wartości) czy „spaść na ziemię” (negatywne emocje i wartości), a nawet z pewnymi utartymi przekonaniami (stereotypami). W języku zawarta jest więc „mapa”, której kontury tworzone są przez różne części mowy i znaczenia wyrazów.

Polecenie 1

Wyobraź sobie, że rysujesz „językową mapę świata”. Poszukaj jak najwięcej określeń, w których pojawiają się pojęcia:

POLSKA – np. polska gościnność,
EUROPA – np. Unia Europejska, europejski porządek,
WSCHÓD – np. kultura Dalekiego Wschodu, Bliski Wschód,
ZACHÓD – np. państwa zachodnie, zachodnie demokracje,
CENTRUM – np. centrum mody, centrum kultury,
PERYFERIE – np. peryferie kultury.

RfLSfNuxoUw3y
Miejsce na notatkę
RJ5xtJINWgTrH
Mapa Europy
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Polecenie 2

Odwołując się do określeń z polecenia 1., wypisz wartości i uczucia, jakie kojarzą ci się z nimi kojarzą. Zastanów się i odpowiedz, czy wiążą się z nimi jakieś utarte skojarzenia, zwane stereotypamistereotypstereotypami.

RwicGnnPN2nus
Miejsce na notatkę
stereotyp
Polecenie 3

Znajdź w dowolnym słowniku i w tekstach prasowych ( internetowych) kilka wypowiedzi, w których pojawią się:

  • przymiotniki: „europejski”, „globalny”, „światowy”,

  • rzeczownik „świat”,

  • cząstka „euro-”.

RXV8yyZN9J5Tg
Miejsce na notatkę
RVU5n2P9AvAX2
Mapa świata
Źródło: Pixabay , domena publiczna.
Polecenie 4

Stwórz własną ilustrację lub animację komputerową, w której pokażesz informacje o ruchu i przestrzeni zawarte w wyrazach: WYJECHAĆ, DOJECHAĆ, ROZJECHAĆ, PODJECHAĆ, PRZEJECHAĆ, NAJECHAĆ, ZJECHAĆ, ODJECHAĆ itp. Możesz posłużyć się grafiką samochodu, motoru, roweru lub innego pojazdu (także wymyślonego).

R18yIheh1eZnf
Miejsce na szkic
Polecenie 4

Ułóż zdania z czasownikami: WYJECHAĆ, DOJECHAĆ, ROZJECHAĆ, PODJECHAĆ, PRZEJECHAĆ, NAJECHAĆ, ZJECHAĆ, ODJECHAĆ użytymi w formie osobowej.

RN2f4pfxSWkmB
Miejsce na notatkę

Zaimki i ich rodzaje

Gramatycznymi środkami, które opisują kierunek, przestrzeń czynności i zdarzeń opisanych w tekście, są przede wszystkim zaimki.

Zaimki wskazują coś lub służą do łączenia zdań ze sobą, a nawet do budowania pytań. Często zastępują inne części mowy, np.:

  • przysłówki: TU, TAM, GDZIE, GDZIEŚ, GDZIEŻ, GDZIEKOLWIEK, WSZĘDZIE, NIGDZIE – są to zaimki przysłowne;

  • przymiotniki: TEN (TA, TO), TAMTEN (TAMTA, TAMTO), ÓW (OWA, OWO) – są to zaimki przymiotne.

Ważne!

Jeśli zaimki zastępują odmienne części mowy (np. zaimek przymiotny) – odmieniają się w taki sam sposób jak wyrazy, w których roli występują. Jeśli zaimki zastępują nieodmienne części mowy (np. zaimek przysłowny) – pozostają również nieodmienne.

Ćwiczenie 1
R8rl6urbpxsQ5
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu i zaznaczeniu, czy dany zaimek jest przymiotny, czy przysłowny, odnosi się do przestrzeni, czy spaja tekst (łączy zdania).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przyimek

Przyimek umożliwia wyrażenie zależności między obiektami, m.in. czasowych (po południu, przed północą, za kwadrans), przestrzennych (nad głową, wśród drzew, obok ratusza), przyczynowych (z powodu, za karę, przez nieuwagę), celowych (po radę, na spacer, dla sławy). We współczesnej polszczyźnie występują przyimki:

  • proste: np.: „z”, „nad”, „o”, „w”, „za”, „po”, „pod”, „przy”, „przed” itp.;

  • złożone (połączenia dwóch prostych) np.: „znad”, „popod”, „zza”, „ponad”, „spod”, „sprzed” itp.

Niektóre z nich pojawiają się w formie dłuższej (przed wyrazami trudnymi do wymówienia) lub krótszej (przed wyrazami łatwiejszymi w wymowie), np.: „bez” – „beze”, „przed” – „przede”, „przez” – „przeze”, „w” – „we”, „z” – „ze”, „od” – „ode”, „nad” – „nade”.

Przyimki występują w połączeniach z innymi wyrazami (głównie rzeczownikami i zaimkami). Takie połączenia nazywamy wyrażeniami przyimkowymi: „idę do domu”, „wracam ze szkoły”, „dostałem to od siostry”, „zobaczymy się we wtorek”, „jestem wyższy od ciebie”. Przyimki się nie odmieniają, ale pełnią bardzo ważną funkcję w zdaniach. Informują one, które wyrazy są nadrzędne, a które podrzędne:

wyraz nadrzędny (określany) ← wyraz podrzędny (określający)
tablet ← dla taty
biuro ← w Warszawie
prezent ← ode mnie

Ćwiczenie 2

Dopisz wyrażenia przyimkowe do podanych wyrazów.

Wzór: wyjechać ← do Anglii

RSV07UCfniYy3
wracam ................. pracowali ................. płot ................. spotkać się ................. kiosk ................. poczekalnia .................
R1LLyoAYZBPQh
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3
R11IrTHB1W6ut1
Zadanie interaktywne polega uzupełnieniu tekstu poprzez wstawienie odpowiednich przyimków.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RokX2UaH8WzhC
Zadanie interaktywne polega na rozpoznaniu i zaznaczeniu, czy dane wyrażenie przyimkowe pojawia się w znaczeniu: miejsca, czasu.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RpvTONP9KenTz
Zadanie interaktywne polega na utworzeniu rzeczowników lub przymiotników od wyrażeń przyimkowych, a następnie określeniu, do jakich części mowy należą.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Przestrzeń w języku

Przestrzeń realną również opisujemy za pomocą nazw miejscowych – zarówno pospolitych: „śródmieście”, „miasto”, „wieś”, „ulica”, „plac”, „biuro”, „kawiarnia” itp., jak i własnych: „Europa”, „Ziemia” – nazwa planety, „Polska”, „Warszawa”, „Miasto Królewskie Kraków”, „Hala Stulecia” itp. (te ostatnie pisane są wielkimi literami). Wyznaczamy za pomocą słów kierunki, odległości, a nawet cechy miejsc ze względu na ich geograficzny czy przyrodniczy charakter („górzysty”, „środkowoeuropejski”, „nadmorski”).

Człowiek – nie znając wszystkich miejsc na ziemi lub nigdy wcześniej ich nie zwiedziwszy – potrafi stworzyć mapę świata w swoich myślach. Ta „mentalna mapa” – jak nazywają ją językoznawcy – raczej oddaje skojarzenia na temat świata, jego mieszkańców, a co więcej, pełna jest różnych dodatkowych znaków, w których kryją się wartości (oceny, postawy wobec ludzi) oraz emocje (od radości po niepokój i negatywne odczucia).

Przestrzeń – choć sama niepoznana do końca – pozwala również tłumaczyć zjawiska abstrakcyjne. Nasze myśli związane z uczuciami, postawami, opisami charakteru układają się w figury słowne, tzw. przenośnie. Potrafimy opisywać stany psychiczne, porównując ludzkiego ducha do pojemnika, w którym gromadzą się emocje lub z którego uchodzą uczucia, myśli itp. Potrafimy również oddzielić rzeczy ważne – są one w centrum naszej uwagi – od spraw drugorzędnych – myślimy o nich jak o peryferiach. Ponadto bardzo często korzystamy z metafor, za pomocą których rzeczy ważne, znane, pozytywne opisujemy jako działania ukierunkowane „naprzód” lub „w górę”, a o rzeczach, sytuacjach, zdarzeniach negatywnych, prozaicznych lub błahych mówimy, że zostały „w tyle” lub „sięgnęły dna”.

W tym potocznym myśleniu pojawia się wiele porównań do miejsc geograficznych (także konkretnych lub bezpośrednio wskazanych), np. „himalaje głupoty”, „rzeka pieniędzy”, „zalew korespondencji”, „księżycowy krajobraz”, „paryska moda”, „syberyjskie mrozy”. Często w języku mediów pojawia się także środek stylistyczny zwany peryfrazą. Jest to wyrażenie zastępujące jakieś słowo. Peryfrazy mogą odnosić się do nazw krajów („Kraj Kwitnącej Wiśni” = Japonia), nazw miast i stolic („stolica światowej mody” = Paryż, „Wenecja Północy” = Petersburg), a nawet ważnych instytucji politycznych („Biały Dom” = urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych).

Ćwiczenie 6
Rv319QvbY6ZJS1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu wyrażeń do odpowiednich pól.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij znaczenie metaforycznemetaforametaforyczne podanych związków wyrazowych dotyczących relacji przestrzennych:

wyjść z siebie, rozważać w duchu, być w centrum uwagi, wyjść przed szereg, pierwszoplanowy, nie wytykać nosa, patrzeć przed siebie, patrzeć w przyszłość, iść przed siebie, wzloty i upadki, zapaść się pod ziemię ze wstydu, być u szczytu sławy, spaść z obłoków na ziemię, niebo w gębie, zajmować najwyższe stanowisko.

R1N7VhjbDXTpo
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 7
RZmHSUYLFED92
Zadanie interaktywne polega na posegregowaniu podanych wyrazów i określeniu czy należą do: rzeczowników, przymiotników, przysłówków, czasowników, przyimków.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R19VbNarvGnJh1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przestrzeń, kierunek, ruch, przyimek, zaimek, czynność, opis.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: przestrzeń, kierunek, ruch, przyimek, zaimek, czynność, opis.

R8Pw7TzYBerE0
Miejsce na notatkę

Słownik

metafora
metafora

(inaczej przenośnia) to środek artystyczny polegający na zestawieniu wyrazów w taki sposób, że tworzą one nowy sens