Na zdjęciu znajduje się czarne pióro w białe plamy na brzegach.
Na zdjęciu znajduje się czarne pióro w białe plamy na brzegach.
Znaki przyrody w języku
Pióro
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
Warto wiedzieć!
Język opisujący świat przyrody jest bardzo bogaty. Nic w tym dziwnego, że zarówno w zwykłych porównaniach frazeologicznychporównania frazeologiczneporównaniach frazeologicznych, jak i w skomplikowanych alegoriachalegoriaalegoriach literackich, flora i fauna, czyli rośliny i zwierzęta, występują jako znaki ludzkich postaw, emocji, uczuć i stereotypówstereotypstereotypów.
Współczesny człowiek odwołuje się do języka przyrody na marginesie wielu dyskusji o roli człowieka w świecie. Ważnym hasłem dla nauk biologicznych i świadomie przez ludzi podjętych wyborów życiowych stała się „ekologia”. Można by mnożyć słowa, które zawierają przedrostek „eko-”. Dyskusja o ekologii jest nie tylko jednym z ważniejszych zagadnień naukowych, ale też głośnym tematem medialnym, mającym swych zwolenników i przeciwników.
Już wiesz
1) Znajdź w słowniku wyjaśnienie terminu „ekologia”. Możesz skorzystać także z Wielkiego słownika języka polskiegoWielki słownik języka polskiegoWielkiego słownika języka polskiego. Zgromadź do 10 wyrazów zawierających cząstkę (przedrostek) „eko-”. Wyjaśnij, co oznaczają te wyrazy.
R10cNfTvTZJet
Miejsce na notatkę
2) Uzasadnij, dlaczego ekologia jest obecnie jednym z najczęstszych tematów publicystycznych w środkach masowego przekazu.
R1ybcDCaKjckC
Miejsce na notatkę
Wielki słownik języka polskiego
Wielki słownik języka polskiego - strona internetowa dostępna pod adresem: https://www.wsjp.pl/index.php?id_hasla=6978&id_znaczenia=1491426&l=6&ind=0
R1CQZbQvKiVVr
Ilustracja przedstawia dwie dłonie - kobiety i mężczyzny. Dłoń mężczyzny trzyma piłkę, wyglądającą jak kula ziemska, którą podaje kobiecie. Tło ilustracji rozmyte.
Zapoznaj się z filmem poświęconym znakom przyrody w języku, a następnie wykonaj polecenia.
R1TJ8Fq8nprZs
Film pt. „Znaki przyrody w języku” opowiada o związkach frazeologicznych, odwołujących się do świata przyrody. Pojawiają się zdjęcia ilustrujące powiedzenia, np. psa, skrzydeł przyczepionych do człowieka.
Film pt. „Znaki przyrody w języku” opowiada o związkach frazeologicznych, odwołujących się do świata przyrody. Pojawiają się zdjęcia ilustrujące powiedzenia, np. psa, skrzydeł przyczepionych do człowieka.
Film pt. „Znaki przyrody w języku” opowiada o związkach frazeologicznych, odwołujących się do świata przyrody. Pojawiają się zdjęcia ilustrujące powiedzenia, np. psa, skrzydeł przyczepionych do człowieka.
Polecenie 1
Wymień przykłady związków frazeologicznych nawiązujących do żywiołów: wody, ziemi, ognia i powietrza.
R19zPq9jnEGQW
Miejsce na notatki
Polecenie 2
Podaj zabawne przykłady znaków przyrody w języku opisujące:
cechy charakteru (np. szczwany lis),
wygląd człowieka (np. lwia zmarszczka),
relacje międzyludzkie (np. żyć jak pies z kotem).
R1VKwAJtlr0Tq
Miejsce na notatki
Polecenie 3
Wybierz dowolny związek frazeologiczny dotyczący przyrody, który został wymieniony w filmie i stwórz do niego ilustrację. Skorzystaj z poniższego szkicownika.
RBMkJZiUGPRji
Polecenie 3
Wybierz trzy dowolne związki frazeologiczne dotyczące przyrody, które zostały wymienione w filmie i ułóż z nimi zdania.
RXBcPtAwpAObB
Miejsce na notatki
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem językoznawcy - profesora Jerzego Bralczyka - i wykonaj ćwiczenia.
Jerzy BralczykKaczka
Pełno kaczek w naszej metaforyce, we frazeologii. Płaskie kamyki puszczane dla zabawy po wodzie to kaczki, wymyślone dziennikarskie plotki też, specjalne intymne naczynia szpitalne też zwie się kaczkami. W ludowych piosenkach wraz z gęśmi są daleko, za wodą [...], w bajkach najczęściej symbolizują przyziemność i zdrowy rozsądek, brzydkie kaczątka wyrastają na piękne łabędzie, a trafiają się i dziwaczki. [...]
Zdrobnień kaczka ma co niemiara, zresztą kaczusia, kaczuchna czy kaczuszka to często pieszczotliwe nazwania kochanych osób, zwykle pań. Nie jesteśmy tu oryginalni, w Chinach kaczka jest wręcz symbolem miłości. Dla sprawiedliwości dodajmy jednak, że u naszych południowych sąsiadów kaczką właśnie, nie gęsią, nazywa się kobiety niezbyt rozgarnięte.
CART1 Źródło: Jerzy Bralczyk, Kaczka, [w:] tegoż, Zwierzyniec, Warszawa 2019, s. 100.
Ćwiczenie 1
Podaj co najmniej trzy inne niż wymienione w tekście nazwy zwierząt, które mogą być używane jako pieszczotliwe określenia bliskich osób.
RZPG01rdAo9iz
Zastanów się, które zwierzęta dobrze nam się kojarzą.
Przykładowe określenia:
kotku,
myszko,
misiu.
Ćwiczenie 2
Wymień utwory literackie, w których pojawia się postać kaczki.
RiqhqOZrZ8x5n
Przypomnij sobie przeczytane dotychczas lektury. W razie konieczności skorzystaj z dostępnych źródeł.
Teksty literackie, w których pojawia się kaczka:
Kaczka dziwaczka Jana Brzechwy,
Legenda o złotej kaczce,
Brzydkie kaczątko Hansa Christiana Andersena.
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem językoznawcy - profesora Jerzego Bralczyka - i wykonaj ćwiczenia.
Jerzy BralczykWilk
Czasem zresztą i człowiek, i wilk pojawiają się razem, gdy przychodzi przyganić złej ludzkiej naturze – bo przecież „człowiek człowiekowi wilkiem”. Ulegamy złym skłonnościom, bo „natura ciągnie wilka do lasu”; „patrzy nam z oczu wilkiem”; mamy „wilczy apetyt”, czasem dlatego, że jesteśmy „głodni jak wilk”, a czasem po prostu przez to, że mamy „wilcze gardła”; [...] jak się komuś nie powiedzie niegodny uczynek, mówimy, że „nosił wilk razy kilka...”, a obłudników nazywamy „wilkami w owczej skórze”. [...]
Tak bardzo nie lubimy wilków, że wilkiem nazywamy i pewną groźną chorobę skóry, i inną przypadłość, której od siedzenia na zimnej ziemi czy kamieniu dostać możemy, i chwast zbożowy, i niepożądane odgałęzienia drzew owocowych.
CART2 Źródło: Jerzy Bralczyk, Wilk, [w:] tegoż, Zwierzyniec, Warszawa 2019, s. 276–277.
Ćwiczenie 3
Podaj nazwy chorób, które mają swój językowy rodowód w świecie przyrody.
R1CgsJPNWNPsR
Zastanów się na przykład, jak nazywają się choroby, na które powinno zachorować się w dzieciństwie, aby przejść je łagodniej.
Przykładowe choroby z użyciem słownictwa ze świata przyrody:
różyczka,
świnka,
kurza ślepota.
R9wBGX2grciVf
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1P0pFYDUP4zB
Na ilustracji znajdują się rysunki zwierząt: dwa psy, dwa króliki, kura, 3 kurczaki, wiewiórka, sikorka modra, motyl, fragment tułowia z ogonem kota. Po lewej stronie siedzi biał‑czarny pies, powyżej mały żółty kurczak dziobie coś na ziemi, nad nim znajduje się brązowa wiewiórka z puszystym ogonem, która ma na grzbiecie pionowe prążki; obok niej znajduje się motyl, którego skrzydła obramowane są na niebiesko zaś środek jest pomarańczowy; poniżej siedzą dwa króliki jeden szar, drugi beżowy; pod nimi stoi duża kura, która patrzy na wprost; obok niej przedstawiony jest w skoku duży pies o brązowym łbie, czarnym grzbiecie i jasnych łapach, bokach tułowia i ogonie; nad nim leci sikorka. Z prawej strony obrazka stoi kura z ciemniejszymi piórami na kołnierzu i ogonie, która pochyla się do przodu; nad nią znajdują się dwa pisklęta z podniesionymi prawymi łapkami; jedno z nich pręży skrzydełka; obok nich fragment skrzydła ptaka; w prawym dolnym rogu znajduje się tułów kota, nie widać jego głowy.
Zwierzęta
Źródło: The Schmitz-Horning Co., 1907, chromolitografia, Cooper–Hewitt, Smithsonian Design Museum, Nowy Jork, domena publiczna.
Zapoznaj się z fragmentem wystąpienia językoznawcy - profesora Jana Miodka - i wykonaj ćwiczenia.
R37aoEuIpDLrD1
Na zdjęciu znajduje się mężczyzna w koszuli z krótkim rękawem, który stoi ze złożonymi rękami. Uśmiecha się. Przed nim znajduje się stół z jedzeniem.
Jan Miodek
Źródło: Grzegorz Wysocki, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 2.5.
Zwierzęta w językuJan Miodek
Jan MiodekZwierzęta w języku
Zaproszony przez Wydział Weterynarii Akademii Rolniczej we Wrocławiu do wygłoszenia okolicznościowego wykładu na pewnej uroczystości, postanowiłem rozwinąć parę myśli związanych z obecnością świata zwierząt w naszym codziennym językowym obcowaniu.
Zacząłem od głosów zwierząt. Stały się one źródłem wielu samodzielnych wyrazów – takich jak: syczeć, bzykać, miauczeć, buczeć, haukać czy mruczeć. Ich obecność w każdym języku od wieków prowokuje do formułowania hipotezy o naturalnym związku między znakami językowymi a otaczającą je rzeczywistością. Musiałyby one wtedy jednak brzmieć jednakowo we wszystkich językach, tymczasem tak – oczywiście – nie jest. My, na przykład, naśladując głos koguta, mówimy „kukuryku”, Niemcy – „kikeriki”, a Duńczycy – „kykeliky”. […]
Do zwierzęcych głosów nawiązują liczne metaforyczne określenia, na przykład: łabędzi śpiew – „ostatnie dzieło autora lub dzieło kończące jakiś okres historyczny, literacki, szerzej – czyjeś ostatnie przedsięwzięcie” (od legendarnej przedśmiertnej pieśni łabędzia), szczekać – „głośno i zaczepnie mówić”, szczekaczka – „megafon uliczny, przez który okupanci hitlerowscy podawali wiadomości dla ludności polskiej”, „gadatliwa, krzykliwa, kłótliwa kobieta, także plotkarka”, ujadać – „kłócić się, wymyślać komuś, złośliwie, napastliwie krytykować”.
Nazwy zwierząt są chyba najczęstszymi formami językowej ekspresji, obsługującymi przede wszystkim wołacze. Epitetami obraźliwymi będą z reguły: świnio, bydlaku (słyszałem też kiedyś: ty bydlę), ośle, baranie, małpo [...] hieno, capie, wole, mule, papugo; pieszczotliwymi – kotku, piesku, misiu, żabko, ptaszku, myszko. Zresztą w wyrażeniach porównawczych te negatywne i pozytywne skojarzenia z poszczególnymi gatunkami zwierząt są na ogół podtrzymywane: [...] brudny jak świnia; uparty jak osioł; dać się prowadzić jak stado baranów (ale: łagodny jak baranek); śmierdzieć jak cap; nadawać się do czegoś jak wół do karety (ale: pracować jak wół – „bardzo ciężko pracować”); objuczony jak muł; powtarzać, paplać jak papuga; zręczny jak kot; wierny jak pies; przywiązany jak pies. Można tu w ogóle mówić o stałych konotacjachkonotacjakonotacjach ludzko‑zwierzęcych, i to zarówno charakterologicznych, jak i związanych z wyglądem zewnętrznym, na przykład: słoń, niedźwiedź – wielkość, ociężałość, niezgrabność; lis – chytrość, przebiegłość; sarenka – zgrabność; zając – tchórzliwość, czujność; chomik – zapobiegliwość, przejawiająca się głównie w gromadzeniu czegoś; lew – odwaga, męstwo; gęś – głupota, naiwność; koza – młodość (ale tylko w odniesieniu do dziewczyny); żółw – powolność.
Wielofunkcyjny jest byk: patrzymy bykiem – „ponuro, wrogo, nieufnie”; coś działa na kogoś jak płachta na byka, czyli „działa podniecająco, drażniąco”; bierzemy byka za rogi – „od razu przystępujemy do rzeczy, do sedna sprawy”; pytamy: z byka spadłeś? – co znaczy: „co ty wygadujesz?”. W powszechnym obiegu są także porównania: silny, tęgi, zdrowy jak byk, oraz wulgarno‑rubaszny wołacz: ty skurczybyku! [...] Byk to również synonim błędu, omyłki, uderzenia głową w brzuch, a w żeglarstwie – nazwa jednomasztowego wiosłowo‑żaglowego statku rzecznego z rufą i dziobem ściętymi pionowo, używanego w Polsce do XIX wieku.
RCT5rxbgqK2N5
Ilustracja przedstawia byka z pochylonym łbem z rogami o masywnym grzbiecie. Ma uniesiony do góry ogon. Zwierzę jest naszkicowane ciemną kreską. Brak tła.
Rysunek byka
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Bardzo obfita jest również frazeologia związana z wilkiem: od przysłów „człowiek człowiekowi wilkiem”, „i wilk syty, i owca cała”, „natura ciągnie wilka do lasu”, „nie wywołuj wilka z lasu”, „o wilku mowa, a wilk tu”, „nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka” do takich wyrażeń i zwrotów, jak: wilk morski – „doświadczony marynarz”.
R1Z4OZQBksnU3
Na zdjęcie znajduje się wilk, który patrzy na wprost. Ma szare bujne futro z jaśniejszymi plamami, żółte oczy, postawione uszy i czarny błyszczący nos. Leży na ściółce leśnej. W tle widoczne rozmyte kolory: pomarańczowy, czerwony, żółty, zielony.
Wśród skrzydlatych słów natomiast – powszechnie znanych cytatów literackich – najliczniej jest reprezentowany kot, o czym można się przekonać, sięgając choćby po znany zbiór Henryka Markiewicza i Andrzeja Romanowskiego. Przywołajmy najpopularniejsze z nich: „Ala ma kota” (Marian Falski), „kot w butach”, „kupić kota w worku”, „opowiem ci bajkę, jak kot kurzył fajkę”, „zagłaskać kota na śmierć” (Hamilton – Jan Zbigniew Słojewski), „pan kotek był chory i leżał w łóżeczku” (Stanisław Jachowicz), „wlazł kotek na płotek i mruga”, „a‑a-a, kotki dwa”. Drugie miejsce – z jednakową liczbą cytatów – zajmują lew i ptak, na przykład: „na lwa srogiego bez obrazy wsiędziesz” (Jan Kochanowski), „należy więc być lisem i lwem” (Niccolò Machiavelli – w tłum.w tłum.w tłum. Wincentego Rzymowskiego), „po pazurach poznajemy lwa” (Alkajos z Mityleny), „wejść do jaskini lwa” (Ezop – w tłum. Mariana Goliasa; dodajmy, że „w jaskini lwa” jest to bardzo popularna metafora w języku sportowym, określająca boisko, stadion gospodarza danej rozgrywki), „lwia część” (Ezop), „ej, przeleciał ptaszek kalinowy lasek”, „lata ptaszek po ulicy”, „wejrzyjcie na ptaki niebieskie” (Biblia – w tłum. Jakuba Wujka), „ptak małego lotu” (Adam Mickiewicz), „wiem, co to być ptakiem” (Adam Mickiewicz).
Po kocie, lwie i ptaku następują pies, wilk, koń i orzeł: „czy to pies? czy to bies?” (Antoni Edward Odyniec), „nieżywy pies nie gryzie” (wykorzystane przez Stefana Batorego przysłowie łacińskie: canis mortuus non mordet), „będzie mieszkał wilk z jagnięciem” (Biblia – w tłum. Jakuba Wujka), „konia! konia! królestwo za konia!” (William Szekspir – w tłum. Leona UlrichaUlrichUlricha), „jaki znak twój? – orzeł biały” (Władysław Bełza).
Wszystkie te przykłady, a moglibyśmy je stokrotnie pomnożyć, pokazują ogromną językową zażyłość człowieka i zwierząt. Powiedzmy jednak na koniec, że ten pierwszy do dziś zastrzega tylko dla siebie dwa najważniejsze w życiu fakty – narodzin i śmierci. Dla większości rodaków rodzić się i umierać może tylko człowiek, a pojawiające się dziś coraz częściej w środkach masowego przekazu – zwłaszcza w programach popularnonaukowych – próby takiego określania narodzin i śmierci zwierząt budzą u niektórych nawet zgorszenie (zwierzę ma się szczenić, kocić, prosić, cielić i zdychać!).
j0000007V2B1v50_00000001 Źródło: Jan Miodek, Zwierzęta w języku, Wrocław 2019. Cytat za: fragment wystąpienia na posiedzeniu Rady Wydziału Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
konotacja
konotacja - znaczenie, treść nazwy
alegoria
alegoria - w dziele sztuki motyw, postać lub fabuła, które mają poza znaczeniem dosłownym stały umowny sens przenośny
porównania frazeologiczne
porównania frazeologiczne - związki frazeologiczne, w których występuje porównanie
stereotyp
stereotyp - wyobrażenie o kimś lub o czymś, utrwalone w świadomości dużej grupy osób i niełatwo poddające się zmianom, nie zawsze przy tym zgodne z rzeczywistością
w tłum.
w tłum. - w tłumaczeniu
Ulrich
Ulrich - wym. ulriś
Ćwiczenie 5
RFnL8jtm8jO7h
Zadanie interaktywne typu prawda/fałsz. Twierdzenia do zweryfikowania:
Wyrazy naśladujące odgłosy zwierząt (np. „bzykać”, „syczeć”) – to onomatopeje. Mogą być ciekawymi środkami stylistycznymi w literaturze. Wyrazy dźwiękonaśladowcze mogą być interesującym środkiem ekspresji. W każdym języku pojawiają się inne słowa zastępujące odgłosy ze świata przyrody. Wyrazy, wyrażenia i metafory nawiązujące do świata przyrody zawsze mają znaczenie pozytywne, ponieważ ochrona przyrody to jedna z najważniejszych wartości dla współczesnych społeczeństw i narodów. Wolność często w tekstach kultury (np. „w skrzydlatych słowach”) symbolizowana jest jako lot ptaka. Związki frazeologiczne, które zawierają słowa: „osioł”, „kozioł”, „koń”, „wilk”, „pies”, mają w polszczyźnie zawsze pozytywne skojarzenia. Za pomocą metafor odwołujących się do świata zwierząt możemy wyrażać pozytywne uczucia. Często nazwy zwierząt w tym celu przekształcamy w zdrobnienia lub spieszczenia językowe. Popularne w świecie kultury literackiej – a współcześnie także masowej – powiedzenia typu „pan kotek był chory i leżał w łóżeczku”, „wejść do jaskini lwa”, „być lisem i lwem” – nazywamy skrzydlatymi słowami.
Zadanie interaktywne typu prawda/fałsz. Twierdzenia do zweryfikowania:
Wyrazy naśladujące odgłosy zwierząt (np. „bzykać”, „syczeć”) – to onomatopeje. Mogą być ciekawymi środkami stylistycznymi w literaturze. Wyrazy dźwiękonaśladowcze mogą być interesującym środkiem ekspresji. W każdym języku pojawiają się inne słowa zastępujące odgłosy ze świata przyrody. Wyrazy, wyrażenia i metafory nawiązujące do świata przyrody zawsze mają znaczenie pozytywne, ponieważ ochrona przyrody to jedna z najważniejszych wartości dla współczesnych społeczeństw i narodów. Wolność często w tekstach kultury (np. „w skrzydlatych słowach”) symbolizowana jest jako lot ptaka. Związki frazeologiczne, które zawierają słowa: „osioł”, „kozioł”, „koń”, „wilk”, „pies”, mają w polszczyźnie zawsze pozytywne skojarzenia. Za pomocą metafor odwołujących się do świata zwierząt możemy wyrażać pozytywne uczucia. Często nazwy zwierząt w tym celu przekształcamy w zdrobnienia lub spieszczenia językowe. Popularne w świecie kultury literackiej – a współcześnie także masowej – powiedzenia typu „pan kotek był chory i leżał w łóżeczku”, „wejść do jaskini lwa”, „być lisem i lwem” – nazywamy skrzydlatymi słowami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RcddANwUVnyrD
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne. Uzupełnij związki frazeologiczne właściwymi wyrazami.
Związki frazeologiczne:
{właściwe słowo} w owczej skórze.
Żyć ja {właściwe słowo} z {właściwe słowo}.
Dostać {właściwe słowo} rozumu.
Siedzieć jak {właściwe słowo} pod miotłą.
Wybierać się jak {właściwe słowo} za morze.
Czuć się ja {właściwe słowo} w wodzie.
Znać się jak łyse {właściwe słowo}.
Dzielić skórę na {właściwe słowo}.
Drzeć z kimś {właściwe słowo}.
Mieć {właściwe słowo} w kieszeni.
Zapomniał {właściwe słowo}, jak {właściwe słowo} był.
Biały {właściwe słowo}.
Uciąć {właściwe słowo}.
{właściwe słowo} tempo.
{właściwe słowo} wzrok.
Płakać jak {właściwe słowo}.
Mieć {właściwe słowo} w nosie.
Kupować {właściwe słowo} w worku.
Wyrazy do wyboru: wilk, pies, kotem, małpiego, mysz, sójka, ryba, konie, niedźwiedziu, koty, węża, wół, cielęciem, kruk, komara, żółwie, sokoli, bóbr, muchy, kota, wiewiórkę, goryl, pająki, mrówkę, słoniu, wilczego, pies.
Zadanie interaktywne. Uzupełnij związki frazeologiczne właściwymi wyrazami.
Związki frazeologiczne:
{właściwe słowo} w owczej skórze.
Żyć ja {właściwe słowo} z {właściwe słowo}.
Dostać {właściwe słowo} rozumu.
Siedzieć jak {właściwe słowo} pod miotłą.
Wybierać się jak {właściwe słowo} za morze.
Czuć się ja {właściwe słowo} w wodzie.
Znać się jak łyse {właściwe słowo}.
Dzielić skórę na {właściwe słowo}.
Drzeć z kimś {właściwe słowo}.
Mieć {właściwe słowo} w kieszeni.
Zapomniał {właściwe słowo}, jak {właściwe słowo} był.
Biały {właściwe słowo}.
Uciąć {właściwe słowo}.
{właściwe słowo} tempo.
{właściwe słowo} wzrok.
Płakać jak {właściwe słowo}.
Mieć {właściwe słowo} w nosie.
Kupować {właściwe słowo} w worku.
Wyrazy do wyboru: wilk, pies, kotem, małpiego, mysz, sójka, ryba, konie, niedźwiedziu, koty, węża, wół, cielęciem, kruk, komara, żółwie, sokoli, bóbr, muchy, kota, wiewiórkę, goryl, pająki, mrówkę, słoniu, wilczego, pies.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RuB5os4u2L7gv
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne. Dopasuj wyrazy tak, aby utworzyły związki frazeologiczne.
Kolumna pierwsza: szczwany, kozi, małpie, kozia, krokodyle, łabędzi, wilczy, niebieski, mól, wilk.
Kolumna druga: morski, książkowy, ptak, bilet, śpiew, łzy, bródka, figle, róg, lis.
Zadanie interaktywne. Dopasuj wyrazy tak, aby utworzyły związki frazeologiczne.
Kolumna pierwsza: szczwany, kozi, małpie, kozia, krokodyle, łabędzi, wilczy, niebieski, mól, wilk.
Kolumna druga: morski, książkowy, ptak, bilet, śpiew, łzy, bródka, figle, róg, lis.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Sprawdź, czy umiesz!
RRJCSy4Z1J1UG
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne. Pogrupuj synonimy wyrazów "ekologiczny" i "przyroda".
Wyrazy do pogrupowania:
roślinność
środowisko
proekologiczny
przyrodniczy
flora i fauna
ekosystem
środowiskowy
nieszkodliwy dla środowiska
plener
żywioł
nieskażony
naturalny
Zadanie interaktywne. Pogrupuj synonimy wyrazów "ekologiczny" i "przyroda".
Wyrazy do pogrupowania:
roślinność
środowisko
proekologiczny
przyrodniczy
flora i fauna
ekosystem
środowiskowy
nieszkodliwy dla środowiska
plener
żywioł
nieskażony
naturalny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
Przygotuj wraz z kolegami i koleżankami z klasy debatę na temat ochrony przyrody na terenach górskich. Wyszukajcie potrzebne informacje na ten temat w dowolnych źródłach. Następnie wybierzcie spośród siebie moderatora - osobę prowadzącą dyskusję. Podzielcie się na zwolenników ścisłej ochrony dziedzictwa przyrody i zwolenników rozbudowy stacji narciarskich i sportowych na terenach górskich.
Możecie wykorzystać m.in. następujące metafory i schematy argumentacyjne:
Zwolennicy ścisłej ochrony środowiska:
Zwolennicy rozwoju turystyki na terenach przyrodniczych:
Prawo natury;
Dziedzictwo przyrody;
Katastrofa ekologiczna;
Zły stan przyrody;
Walka o zdrowe środowisko.
Prawa rynkowe;
Dziedzictwo kulturowe;
Kryzys gospodarczy;
Postawy niekorzystne dla ekologii;
Walka o klienta.
Podsumuj wyniki waszej debaty.
R7lzhTEtZ1TiZ
Miejsce na notatkę
Polecenie 5
Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność stwierdzenia, że we współczesnym świecie ochrona przyrody jest obowiązkiem każdego z nas.
R1ZIzsk67fHkb
Miejsce na notatkę
Polecenie 6
R7DKoxjLexegk1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przyroda, onomatopeja, związek frazeologiczny, metafora, ekologia.
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przyroda, onomatopeja, związek frazeologiczny, metafora, ekologia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R14sGIRkUPl2l
Miejsce na notatkę
Polecenie 6
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: przyroda, onomatopeja, związek frazeologiczny, zwierzęta, metafora, ekologia.