RzKRPJE0J8TdH
Fotografia przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie znajduje się fragment drogi, przy której stoją dwa większe i trzy mniejsze drzewa, ich gałęzie odchylają się w prawą stronę. Za nimi jest łąka, na której stoją wysokie metalowe wiatraki. W oddali widać wzgórza porośnięte kępkami drzew. W tle niewysokie góry, na których rośnie las. Niebo jest zachmurzone.

Ożywić zjawiska przyrody. Recytacja - interpretacja głosowa

Fotografia barwna
Źródło: Leonard Low, licencja: CC BY 2.0.

Warto wiedzieć!

Zanim recytator stanie przed publicznością, by zaprezentować recytację, czeka go kilkuetapowa praca nad tekstem. Zacznij od analizy tekstu wiersza Juliana Tuwima „Dwa wiatry”.

Polecenie 1

Określ, jakie uczucia wzbudza w tobie wietrzny dzień. Zapisz je poniżej.

R1L0AXSY5FFMG
ROKf9FCCIEoay
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne. Należy pogrupować nazwy wiatrów ze względu na ich natężenie na wiatry przyjemne i wiatry groźne.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Jakie dźwięki wydaje wiatr? Wynotuj odpowiednie czasowniki dźwiękonaśladowcze.

R1SnlcAN8eBuh
Polecenie 2

Narysuj swoje wyobrażenie wiatru.

RuKsS8gEXw9Sg
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Opisz, jak wyobrażasz sobie wiatr.

Rodyfo3nD3i57
Miejsce na notatkę

Zapoznaj się z wierszem Juliana Tuwima „Dwa wiatry” i wykonaj ćwiczenia.

Dwa wiatryJulian Tuwim
Julian Tuwim Dwa wiatry

Jeden wiatr – w polu wiał,
Drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
Liście pieścił i szeleścił,
Mdlał...
Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
Skoczył, zawiał, zaszybował,
Świdrem w górę zakołował
I przewrócił się, i wpadł
Na szumiący senny sad,
Gdzie cichutko i leciutko
Liście pieścił i szeleścił
Drugi wiatr...
Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
Parsknął śmiechem cały sad,
Wziął wiatr brata za kamrataj0000008IIB5v22_000tp001kamrata,
Teraz z nim po polu lata,
Gonią obaj chmury, ptaki,
Mkną, wplątują się w wiatraki,
Głupkowate mylą śmigi,
W prawo, w lewo, świst, podrygi,
Dmą płucami ile sił,
Łobuzują, pal je licho!...
A w sadzie cicho, cicho...

j0000008IIB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Julian Tuwim, Dwa wiatry, [w:] tegoż, Sokrates tańczący, Warszawa 1930, s. 31.
Ćwiczenie 3

Określ, kim jest podmiot liryczny w utworze Juliana Tuwima. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RDnm4BT3pDcUk
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Wypisz z wiersza Dwa wiatry fragmenty dotyczące jednego wiatru i drugiego wiatru oraz fragment opisujący jednocześnie oba wiatry.

RSTSs6h6CFMIC
Miejsce na odpowiedź.
R1JwMGsF9IOs7
Miejsce na odpowiedź
RTEbbmPRAmpIJ
Miejsce na odpowiedź
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj tekst wiersza i wynotuj słownictwo opisujące wiatry:

  • czasowniki,

  • przysłówki,

  • rzeczowniki.

Określ, która z użytych przez autora części mowy podkreśla szybkość i żywiołowość wiatru.

R12FTVH4ddTrk
Ćwiczenie 6

Znajdź w wierszu trzy pary wyrazów rymujących się ze sobą i wynotuj je.

R1CC19dsTDT0m
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Opisz krótko nastrój wiersza.

R1eW1DNqKgfYd
Polecenie 3

Znajdź w tekście wiersza wyrazy, które naśladują odgłosy wiatru. Przeczytaj je głośno tak, aby jak najwierniej oddać te odgłosy.

ReLV3q3e4t37N
Miejsce na notatki ucznia
Polecenie 3

Znajdź w tekście wiersza i wypisz wyrazy, które naśladują odgłosy wiatru.

R1Ydmv1AQQHSk
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 4

Zastanów się, o czym jest wiersz Juliana Tuwima i dokończ zadnie:  Wierszem Juliana Tuwima można opowiedzieć o ...

RLcTTtFUOTUsc

Rozgrzewka przed recytacją

Polecenie 5

Zacznij przygotowania do recytacji od rozgrzewki narządów mowy. Wykonaj następujące ćwiczenia:

1. Ćwiczenie

Wędrówka języka: otwórz szeroko usta i dotykaj językiem po kolei: podniebienia, zębów, wewnętrznej strony policzków.

2 . Ćwiczenie

Zrób różne miny, wykrzyw usta, wyciągnij język. To jest czas na wykrzywianie!

3. Ćwiczenie

Otwierając szeroko usta powtórz kilka razy serię głosek: „a”, „o”, „u”, „e”, „i”, „y”, „ą”, „ę”.

4. Ćwiczenie

Nabierz powietrze do ust i wypuść je, parskając jak koń, powinno ono trwać jak najdłużej, aż do uczucia mrowienia w wargach. Powtórz ćwiczenie kilka razy.

5. Ćwiczenie

Ściągnij usta w dzióbek, a następnie wykonaj dzióbkiem kolisty ruch od nosa, policzka, brody i drugiego policzka i ponownie nosa. Wykonaj ruch w prawo, potem w lewo.

6. Ćwiczenie

Maksymalnie wyciągnij język i postaraj się dotknąć nim nosa, brody, prawego i lewego policzka, powtórzcie serię parę razy.

7. Ćwiczenie

Otwierając szeroko usta, powtórz kilka razy serię głosek: „a”, „o”, „u”, „e”, „i”, „y”, „ą”, „ę”, dodając po kolei spółgłoski alfabetu oraz  głoskę „r”, zacznij od „b” np:

bra, bro, bru, bre, bri, bry, brą, brę,

cra, cro, cru,  cre, cri, cry, crą, crę itd.

RF0fsm6pdEKL7
Polecenie 5

Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje o tym, jakie ćwiczenia narządów mowy dobrze jest wykonać, przygotowując się do recytacji.

R1VKr8Kkp3eJP

Ćwiczenia dykcyjne

Polecenie 6

Przeczytaj wyraźnie podane poniżej zdania. Zrób to raz wolno, potem coraz szybciej. Zadbaj o wyraźną wymowę.

Na wyrewolwerowanym wzgórzu przy wyrewolwerowanym rewolwerowcu leży wyrewolwerowany rewolwer wyrewolwerowanego rewolwerowca.

Na wyścigach wyścigowych wyścigowa wyścigówka wyścignęła wyścigową wyścigówkę numer cztery.

Nie pieprz Pietrze wieprza pieprzem, bo przepieprzysz pieprzem wieprza

Pan profesor Fiutykultykiewicz razem z panią profesorową Fiutykultykiewiczową napiwszy się najwydestylowajniuchniejszego spirytusiku rektyfikowanego wyindywidualizowali się z rozentuzjazmowanego tłumu prestidigitatorów.

Pchła pchłę pchła, pchła przez pchłę płakała, że pchła pchłę pchała.

Poczmistrz z Tczewa, rotmistrz z Czchowa.

Przeleciały trzy pstre przepiórzyce przez trzy pstre kamienice.

Rozrewolweryzowany rewolwerowiec z rozrewolweryzowanym rewolwerem rozrewolweryzował rewolwer rozrewolweryzowanego rewolwerowca.

Siedzi Jerzy na wieży i nie wierzy, że na wieży leży gniazdo nietoperzy.

Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł.

Szedł Sasza suchą szosą, aż się szosa wysuszyła.

RD8rrgFuC22vs
Polecenie 6

Wyszukaj w dostępnych źródłach zabawne wierszyki , których wymowa poprawia dykcję.  Wypisz ten, który najbardziej ci się spodobał.

RRAl3NeEWPjQD
Polecenie 7

Przeczytaj kilkakrotnie tekst wiersza Tuwima, dbając przesadnie o wymowę każdego wyrazu, na początku powoli, potem coraz szybciej.

Jeden wiatr – w polu wiał,
Drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
Liście pieścił i szeleścił,
Mdlał...
Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
Skoczył, zawiał, zaszybował,
Świdrem w górę zakołował
I przewrócił się, i wpadł
Na szumiący senny sad,
Gdzie cichutko i leciutko
Liście pieścił i szeleścił
Drugi wiatr...
Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
Parsknął śmiechem cały sad,
Wziął wiatr brata za kamrata,
Teraz z nim po polu lata,
Gonią obaj chmury, ptaki,
Mkną, wplątują się w wiatraki,
Głupkowate mylą śmigi,
W prawo, w lewo, świst, podrygi,
Dmą płucami ile sił,
Łobuzują, pal je licho!...
A w sadzie cicho, cicho...

R1IiwUVYmfhPA
Polecenie 7

Zastanów się, jak powinna wyglądać wzorcowa recytacja wiersza „Dwa wiatry”.

R1YPb8hdLTBKV
Polecenie 8

Z tekstu wiersza Juliana Tuwima wybierz i zaznacz fragmenty, które należy powiedzieć delikatnie i cicho oraz te, które wyrecytujesz szybko, wesoło i głośno.

R35RdaIi1K4jZ
Miejsce na notatki ucznia
Polecenie 9

Zapoznaj się z aktorską interpretacją wierszy: „Kto jest poetą” Tadeusza Różewicza oraz „Do czytelnika” Jarosława Iwaszkiewicza w wykonaniu Andrzeja Seweryna, aktora teatralnego i filmowego, reżysera teatralnego, pedagoga i dyrektora Teatru Polskiego w Warszawie.

Podyskutujcie w klasie o tym wykonaniu. Zwróćcie uwagę na tempo, wyrazistość recytacji oraz dykcję aktora.

Tadeusz Różewicz

Kto jest poetą

Poetą jest ten który pisze wiersze

I ten który wierszy nie pisze

Poetą jest ten który zrzuca więzy

I ten który więzy sobie nakłada

Poetą jest ten który wierzy

I ten który uwierzyć nie może

Poetą jest ten który kłamał

I ten którego okłamano

Ten który upadł

Poetą jest ten który odchodzi

I ten który odejść nie może

Jarosław Iwaszkiewicz

Do czytelnika

Chciałbym napisać, jak pies biegnie,

Wóz cały w słońcu jedzie laskiem,

Baba rowerem skręca jezdnią

I bańki lśnią blaszanym blaskiem.

Czerwony pociąg mija domy,

A z elektrowni czarne dymy,

Spłoszony kasztan szarpie brony,

Topola składa liść jak rymy.

Żeby to wszystko w słońcu błysło

I żeby było tak jak żywe –

I żebyś ty to widział wszystko,

I żebyś był, jak ja – szczęśliwy.

Źródło: https://zpe.gov.pl/a/sztuka-pisania-wierszy-w-dwoch-odslonach/DzGERmYBk

R1DDFCQxBI0ui

Fillm edukacyjny: Poetów dwóch

R1I7Fqxmsol69
Film edukacyjny prezentuje aktorską interpretację wierszy: „Kto jest poetą” Tadeusza Różewicza oraz „Do czytelnika” Jarosława Iwaszkiewicza w wykonaniu Andrzeja Seweryna. Aktor siedzi na widowni teatralnej, jest mężczyzną w średnim wieku, o siwych włosach. Na nosie ma okulary w czarnych oprawkach. Tło stanowią rzędy foteli. Ma granatową koszulę, w ręku trzyma kartki z tekstami wierszy. Końcowa plansza z logotypami Unii Europejskiej i ORE.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 10

Przygotuj recytację wiersza pt. „Dwa wiatry”.

RC3b4dQ9WiC7P
Miejsce na notatki ucznia
Polecenie 10

Zastanów się i odpowiedź, która z recytatorskich interpretacji wierszy w wykonaniu Andrzeja Seweryna bardziej ci się spodobała. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RzrJWua4ALOrK
j0000008IIB5v22_000tp001