Obraz przedstawia impresjonistyczną wizję ogrodu. Ukazuje w nie do końca realistyczny sposób namalowane mocnymi pociągnięciami pędzla rośliny. Trudno jednak określić ich gatunki. W centralnej części obrazu znajduje się postać. To kobieta. Ma długie, jasne włosy. Jest ubrana w białą suknię. Na drugim planie ukazane są drzewa i prawdopodobnie dom.
Obraz przedstawia impresjonistyczną wizję ogrodu. Ukazuje w nie do końca realistyczny sposób namalowane mocnymi pociągnięciami pędzla rośliny. Trudno jednak określić ich gatunki. W centralnej części obrazu znajduje się postać. To kobieta. Ma długie, jasne włosy. Jest ubrana w białą suknię. Na drugim planie ukazane są drzewa i prawdopodobnie dom.
I dokąd uciec w za ciasnym bucie, gdy twardy bruk...? - Jonasz Kofta Pamiętajcie o ogrodach
Vincent van Gogh, Panna Gachet w ogrodzie, 1890.
Źródło: domena publiczna.
Warto wiedzieć!
I dokąd uciec w za ciasnym bucie, gdy twardy bruk...? W chwili, gdy człowiek przeżywa trudne sytuacje czy czuje się emocjonalnie wyczerpany, pomocna może okazać się cisza, wypoczynek na łonie natury, gdzie czas spędza się miło i spokojnie. W takich chwilach ludzie czują potrzebę oderwania się od rzeczywistości, wsłuchania w szumiącą na wietrze trawę i liście, spojrzenia na stojące drzewa.
O tym, jakich przeżyć emocjonalnych bądź duchowych na łonie natury doświadczała ludzkość, informują nas wybitni artyści w dziełach literackich (od mitologii, poprzez Biblię, aż po utwory współczesne) czy malarskich.
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij, co może symbolizować ogród.
R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że symbol to umowny znak czegoś, może nim być osoba, przedmiot itp.; w utworze literackim symbol przekazuje ukryte treści, niejednoznaczne, takie, które wprost nie są ukazane.
Z Biblii wynika, że w zasadzonym przez Boga Edenie panuje spokój, ład, sielankowa szczęśliwość oraz beztroska i taki właśnie obraz rajskiego ogrodu przywołują literaci i malarze na przełomie wszystkich dziejów.
R14mrkw36bPER
Obraz przedstawia biblijną scenę rodzajową. Na obrazie Adam i Ewa, nago w lesie. Adam ukazany jest jako młody, brodaty mężczyzna. Ma kędzierzawe włosy. Duże, ciemne oczy. Jego sylwetka jest atletyczna. Ewa charakteryzuje się delikatną urodą. Ma duże, ciemne oczy i rozpuszczone, lekko rozwiane, falujące włosy. Adam i Ewa stoją naprzeciw Boga Ojca. Ukazany jest on jako siwy mężczyzna z długą brodą. Ma na sobie czerwony płaszcz. Prawą ręką wskazuje na parę. Wokół grupki widać różne zwierzęta. Na drugim planie znajdują się inne nagie pary. Nad jedną z nich leci anioł. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Ogród rajski to świat uporządkowany (sacrum): założony przez Boga i uprawiany przez Boga w przeciwieństwie do świata poza ogrodem – przestrzeni chaosu (profanum). 2. Eden jako przestrzeń obfitości i beztroski jest obrazowym wyrazem uniwersalnej tęsknoty człowieka za szczęściem i nieśmiertelnością. Symbolizuje bezgrzeszny prabyt ludzkości.
Obraz przedstawia biblijną scenę rodzajową. Na obrazie Adam i Ewa, nago w lesie. Adam ukazany jest jako młody, brodaty mężczyzna. Ma kędzierzawe włosy. Duże, ciemne oczy. Jego sylwetka jest atletyczna. Ewa charakteryzuje się delikatną urodą. Ma duże, ciemne oczy i rozpuszczone, lekko rozwiane, falujące włosy. Adam i Ewa stoją naprzeciw Boga Ojca. Ukazany jest on jako siwy mężczyzna z długą brodą. Ma na sobie czerwony płaszcz. Prawą ręką wskazuje na parę. Wokół grupki widać różne zwierzęta. Na drugim planie znajdują się inne nagie pary. Nad jedną z nich leci anioł. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Ogród rajski to świat uporządkowany (sacrum): założony przez Boga i uprawiany przez Boga w przeciwieństwie do świata poza ogrodem – przestrzeni chaosu (profanum). 2. Eden jako przestrzeń obfitości i beztroski jest obrazowym wyrazem uniwersalnej tęsknoty człowieka za szczęściem i nieśmiertelnością. Symbolizuje bezgrzeszny prabyt ludzkości.
Motyw ogrodu biblijnego Edenu. Obraz Titiana, Upadek człowieka, 1550 r. Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał. A przy tym Pan Bóg dał człowiekowi taki rozkaz: «Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz». (Rdz 2, 15–17).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1TIymzJ6PfYL
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R1NyQLK48kDBd
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie okrśleń.
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie okrśleń.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
MotywmotywMotyw ogrodu jest tematem niezwykłego dzieła Hieronima BoschaBoschaBoscha, malarza żyjącego na przełomie XV i XVI wieku.
Ciekawostka
Ogród rozkoszy ziemskich to jeden z najsłynniejszych obrazów Hieronima BoschaBoschaBoscha. Dzieło jest tryptykiem, czyli składa się z trzech części. Na lewym skrzydle tryptyku ukazano raj, w środkowej części – ogród rozkoszy ziemskich, a na prawym skrzydle – piekło. Malarstwo BoschaBoschaBoscha jest nasycone skomplikowaną symboliką, która do tej pory w dużej mierze nie została objaśniona. W lewym skrzydle tryptyku widoczne jest stworzenie Ewy i przedstawienie jej Adamowi, lecz ta znana z Biblii scena rozgrywa się w zaskakującym otoczeniu. Uwagę przykuwa przedziwna różowa budowla wzniesiona na wodzie – być może jest to wyobrażenie źródła życia, ale może być to także drzewo wiadomości dobrego i złego, o którym mowa w Biblii. W raju żyją nie tylko istniejące w rzeczywistości zwierzęta, ale i fantastyczne stwory. Ptaki przelatują przez zagadkową budowlę, a szczyty górskie z pewnością nie przypominają tych, które znamy. Jakby tego było mało, w sadzawce u stóp Ewy pływa pochłonięty lekturą książki dziwny stwór o kaczym dziobie, rybim ogonie i i ludzkich rękach, ubrany w przykrótką czarną pelerynkę.
RDz6eb1XfHg7h
Ilustracja przedstawia obraz - tryptyk. Dwa boczne skrzydła mają kształt prostokątów, środkowe kwadratu. Na skrzydle po lewej stronie przedstawiony jest fragment ziemskiego raju. W jego centrum znajduje się źródło życia, które wygląda jak sadzawka, na środku znajduje się różowa fontanna w kształcie strzelistej wieży, siedzą na niej ptaki. Do źródła podążają różne zwierzęta. Jednorożce piją wodę na brzegu, pływają kaczki i łabędzie, na brzegu wylegują się jaszczurki i żółwie. Na pierwszym planie, poniżej źródła życia znajdują się trzy osoby, starszy mężczyzna w różowej szacie, trzyma za rękę nagą, klęczącą przy nim kobietę o jasnej skórze i długich włosach. Po lewej stronie znajduje się nagi mężczyzna, który siedzi z wyprostowanymi nogami i patrzy na kobietę. Są to Adam, Ewa i Bóg. Za Adamem rośnie Drzewo Życia. Dookoła nich znajdują się różne zwierzęta, ptaki, płazy i ssaki oraz stwory wymyślone przez malarza np. ptak o trzech głowach, ryba o głowie konia. Za postaciami znajduje się jaskinia, z której wylatuje mnóstwo ptaków. W tle góruje niezwykłe pasmo górskie. Na skrzydle z prawej strony przedstawione zostało piekło. Dominują tu ciemne kolory. Postacie namalowane w tej części obrazu przeżywają tortury: są zjadane przez ogromne ptaki, bici i torturowani. Narzędziami tortur są instrumenty muzyczne. W centrum tego skrzydła, znajdują się białe konstrukcje: ogromne, pęknięte jajo z nogami i głową, czaszka zwierzęcia, uszy, z których wystaje nóż. W tle znajdują się rozświetlone wybuchami i pożarami budynki i góry. Nastrój jest mroczny. Tematem środkowej, największej części tryptyku jest zwycięstwo grzechu i upadek ludzkości. Przedstawia łąkę z płynącą rzeką i małymi sadzawkami, gdzieniegdzie rosną drzewa i krzewy. Wszędzie kłębią się tłumy nagich, białych postaci oraz zwierzęta. Ludzie jedzą wielkie owoce, pływają w okrągłych łódkach, jeżdżą na oklep na zwierzętach, spędzają czas na jedzeniu, piciu i cielesnych igraszkach. W tle znajduje się staw, wokół którego znajdują się wysokie konstrukcje, pośrodku niego pływa wielka, niebieska kula, zakończona wieżą. W jeziorze kąpią się nagie kobiety. Na dole obrazu kłębią się grupy kochanków. W tle znajdują się góry, na niebie latają fantastyczne stwory.
Hieronim Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich, ok. 1480‑1505.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Bosch
[czytaj: bosz]
Boscha
[czytaj: bosza]
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się dokładnie z wizją raju ukazaną na obrazie Hieronima BoschaBoschaBoscha lub z jej opisem i wskaż elementy niezgodne z przekazem biblijnym.
lajd 1 z 1
REnpC5a0mz7Yo
Obraz stanowi lewe skrzydło tryptyku zatytułowanego Ogród rozkoszy ziemskich i ukazuje rajski ogród. Pośrodku raju stoi Chrystus ubrany w purpurowe szaty, który lewą ręką przytrzymuje rękę klęczącej po prawej stronie Ewy, a prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa. Ewa jest naga, ma falowane długie włosy, a jej spuszczone oczy i twarz wyrażają pokorę i posłuszeństwo. Po lewej stronie Chrystusa siedzi na trawie nagi Adam i patrzy na Chrystusa. Na lewo od Adama rośnie egzotyczne drzewo z kępami spiczastych liści na końcach zdrewniałych gałęzi, oplecione gałązkami z owocami przypominającymi ciemne winogrona. Przed postaciami rozciąga się łąka pełna zwierząt oraz sadzawka z ciemną wodą. Wśród zwierząt można rozpoznać małego lamparta z upolowaną jaszczurką w pysku, a także ptaka pożerającego żabę. Wokół sadzawki widać liczne ptactwo i fantastyczne stwory, np. trzygłowego ptaka. Z sadzawki wypełza zwierzę przypominające fokę, a w samej sadzawce pływa fantastyczne zwierzę podobne do ryby, ale z głową jednorożca. Po prawej stronie sadzawki widać tkwiącego w wodzie dziwnego stwora, który czyta książkę. Stwór ma kaczy dziób, rybi ogon, ludzkie ręce i jest okryty przykrótką czarną peleryną z kapturem. Za pierwszymi ludźmi i Chrystusem ciągnie się łąka przechodząca w gęsty las. Za lasem znajduje się sadzawka z niebieską wodą, pośrodku której z małej ciemnogranatowej wysepki wyrasta różowa budowla przypominjąca egzotyczny kwiat, z którego pączków i czułków wypływają strumienie. Podstawę tej budowli stanowi różowa kula z otworem, w którym siedzi sowa. Na wodach sadzawki widać liczne ptactwo. Po lewej stronie sadzawki piją z niej wodę różne zwierzęta, niektóre z nich są fantastyczne (np. biały jednorożec). Po prawej stronie z sadzawki wypełzają na brzeg żaby, żółwie i fantastyczne zwierzęta, np. trzygłowa jaszczurka i biały stwór przypominający nieco żółwia. Na różowej budowli pośrodku sadzawki przysiadły ptaki. Na brzegu sadzawki, po prawej stronie znajdują się piaskowe skały, a na nich kolejne fantastyczne zwierzęta, a także drzewo, po którym wije się wąż. Za sadzawką rozciągają się zielone łąki pełne zwierząt rzeczywistych (słoń, jeżozwierz, antylopa, małpa, dzik) i fantastycznych (biała żyrafa z dwoma rogami, dwunożny pies, nieduży smok). Po lewej stronie zielonych pastwisk wznosi się piętrowa budowla w piaskowym kolorze, pełna otworów, przez które wlatują ptaki. Na zielonych łąkach przysiadły stada różnorodnych ptaków. W oddali widać błękitne góry, jednak o dziwacznych poskręcanych szczytach, z których wystają jakby błękitne łodyżki kwiatów. Nastrój obrazu jest dość niepokojący.
Hieronim Bosch [czytaj: bosz] lewe skrzydło tryptyku Ogród rozkoszy ziemskich
Zwróć uwagę na to, że w biblijnym raju wszyscy byli szczęśliwi i nie czuli strachu.
Na obrazie można dostrzec zwierzęta pożerające inne zwierzęta, do czego nie dochodziło w biblijnym raju, w którym wszystkie stworzenia żyły w zgodzie i harmonii. Widać też wiele fantastycznych zwierząt, dziwnych stworów oraz kilka niespotykanych na co dzień budowli, o których także nie ma mowy w Biblii.
RegskL7Q0vdnL
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu podpisów do poszczególnych elementów obrazu.
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu podpisów do poszczególnych elementów obrazu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.
Polecenie 1
W formie kilkuzdaniowej notatki opisz, jak wyobrażasz sobie raj.
R3yANkU5pDUaK
Ogród jest przestrzenią i miejscem kontaktu człowieka z naturą, ale staje się też metaforycznym obrazem duszy bądź psychiki człowieka, jego lęków i marzeń. Często ogród oznacza także tajemnicę.
RMlqb3h2JulfP
Obraz przedstawia scenę rodzajową w ogrodzie. Ukazane są cztery kobiety. Są ubrane w eleganckie, długie suknie, białe suknie z krynoliną, które kontrastują z ciemną zielenią liści na drzewach i traw. Wszystkie znajdują się na skraju ścieżki. Dwie z nich stoją i rozmawiają. Jedna trzyma duży bukiet kolorowych kwiatów. Trzecia, odwrócona tyłem do widza, podąża gdzieś ścieżką. Czwarta kobieta przykucnęła na trawie, na kolanach trzyma bukiet kwiatów. W lewej ręce przytrzymuje mały parasol, który chroni jej twarz od słońca. Wokół kobiet rośnie dużo drzew i krzewów. Kwitną kwiaty.
Claude Monet [czytaj: klod mone], Kobiety w ogrodzie, 1866–1867
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
W mitologii ogród wiązał się z wyobrażeniem Złotego Wieku, Pól ElizejskichPola ElizejskiePól Elizejskich bądź Wysp SzczęśliwychWyspy SzczęśliweWysp Szczęśliwych. Rajem w mitologii grecko‑rzymskiej był Elysion, kraina położona na zachodnich krańcach świata, gdzie miała panować wieczna wiosna; tam znajdowały się Wyspy Szczęśliwe, na których mieszkali bohaterowie oraz inni szczęśliwcy wybrani przez Zeusa.
Przywoływany w literaturze obraz ogrodu wyrażał tęsknotę za utraconym rajem lub marzenie o szczęściu, nawet jeśli miało być one chwilowe i nietrwałe. Panowała w nim wieczna wiosna, wszystko spowijała zieloność, a po ścieżkach chodzili tylko ludzie szczęśliwi. Życie mieszkańców takiego ogrodu upływało na pogrążaniu się w myślach oraz nieustannym zachwycie nad stworzeniem.
R1SFiW0ECZO5K
Obraz przedstawia scenę rodzajową w jasny, słoneczny dzień. Jest lato, w ogrodzie bawi się dwoje dzieci, chłopiec i dziewczynka. Chłopiec nosi jasną koszulę z długimi rękawami i spodenki za kolana. Na głowie ma kapelusz. W prawej ręce trzyma konewkę, z której leje wodę na kwiaty na klombie. Tuż za nim stoi dziewczynka w kapeluszu i sukience z długimi rękawami, która sięga jej do połowy łydki. W ogrodzie znajduje się wiele różnobarwnie kwitnących roślin. Ogród jest ogrodzony drewnianym płotem. Prowadzi do niego bielona furtka, przez którą można wyjść na zieloną łąkę przed lasem.
Władysław Podkowiński, Dzieci w ogrodzie, 1892
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Zmiana w postrzeganiu ogrodu jako przestrzeni idyllicznejidyllaidyllicznej nastąpiła w wieku XVIII. Odtąd krajobraz ten mógł skłaniać także do smutnych wspomnień i poważnych rozmyślań. W przestrzeń ogrodu wkroczyła jesień oraz refleksje związane z przemijaniem, stratą i śmiercią. Ogród zaczął być nośnikiem treści filozoficznych, które nie pomijają tematów trudnych.
R1dKCmtMRNFWt
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu parku. Na pierwszym planie znajduje się akwen, w którym pływają kaczki. W tle po prawej stronie znajduje się niewielki pawilon, przed którym umieszczono fontannę. Po lewej stronie znajduje się alejka parkowa z ławkami i klombami. Spacerują tam ludzie. W tle rosną wysokie zielone drzewa. Nad całym zdjęciem góruje niebieskie niebo.
Widok na Pawilon Flory w Parku Zofiówka w Humaniu na terenie Ukrainy - Dolny Staw.
Źródło: Anna Picasso, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
W kulturze polskiej szczególną rolę odegrał ogród Zofiówka założony w 1796 roku w Humaniu (obecnie terytorium Ukrainy) przez Stanisława Szczęsnego Potockiego dla jego żony Zofii Potockiej. Pod wpływem fascynacji tym niezwykłym ogrodem, o który troszczyło się 200 ogrodników, powstały m.in. poemat Stanisława Trembeckiego Sofiówka, poemat opisowy Seweryna Goszczyńskiego Noc w Zofiówce czy opowiadanie Lucjana Siemieńskiego Ogrody i poeci.
Przeczytaj utwór Jonasza KoftyJonasz KoftaJonasza KoftyPamiętajcie o ogrodach i wykonaj ćwiczenia.
Jonasz Kofta
Jonasz Kofta (właśc. Janusz Kaftal, 1942‑1988) – polski poeta, dramaturg, satyryk, piosenka i malarz
Ciekawostka
Jan PietrzakJan PietrzakJan Pietrzak do tekstu „Pamiętajcie o ogrodach” skomponował muzykę. Wyszukaj w internecie i wysłuchaj piosenki w wykonaniu Jana Pietrzaka lub Jonasza Kofty.
Jan Pietrzak
satyryk, aktor, piosenkarz i publicysta, twórca kabaretu Pod Edigą, autor znanych przebojów: „Żeby Polska była Polską”, „Gdzie ci mężczyźni”
Jonasz KoftaPamiętajcie o ogrodach
Bluszczem ku oknom Kwiatem w samotność Poszumem traw Drzewem co stoi Uspokojeniem Wśród tylu spraw
Pamiętajcie o ogrodach Przecież stamtąd przyszliście W żar epoki użyczą wam chłodu Tylko drzewa, tylko liście Pamiętajcie o ogrodach Czy tak trudno być poetą W żar epoki nie użyczy wam chłodu Żaden schron, żaden beton
Kroplą pamięci Nicią pajęczą Zapachem bzu Wiesz już na pewno Świeżością rzewną To właśnie tu
Pamiętajcie o ogrodach Przecież stamtąd przyszliście W żar epoki użyczą wam chłodu Tylko drzewa, tylko liście Pamiętajcie o ogrodach Czy tak trudno być poetą W żar epoki nie użyczy wam chłodu Żaden schron, żaden beton
I dokąd uciec W za ciasnym bucie Gdy twardy bruk Są gdzieś daleko Przejrzyste rzeki I mamy dwudziesty wiek
Pamiętajcie o ogrodach Przecież stamtąd przyszliście W żar epoki użyczą wam chłodu Tylko drzewa, tylko liście Pamiętajcie o ogrodach Czy tak trudno być poetą W żar epoki nie użyczy wam chłodu Żaden schron, żaden beton
CART1 Źródło: Jonasz Kofta, Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa 1991.
Ćwiczenie 6
Określ, do kogo zwraca się i o co apeluje podmiot liryczny w wierszu Jonasza Kofty.
R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na formy czasowników i zaimków w tekście , np.: wam, przyszliście, a także wyszukaj w tekście wiersza, o czym powinien pamiętać adresat apelu podmiotu lirycznego.
Podmiot liryczny zwraca się do czytelnika, każdego współczesnego człowieka. Apeluje, by człowiek nie zapominał o swoim związku z naturą, doceniał jej wartość w swoim życiu, zauważał jej piękno.
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę z wiersza - żar epoki.
R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że metafora to językowy środek stylistyczny, w którym obce znaczeniowo wyrazy są ze sobą zestawione i tworzą związek frazeologiczny o innym znaczeniu niż dosłowny sens wyrazów, np. morze łez.
Np. : problemy życiowe, problemy wynikające z życia w świecie cywilizacji, ale też wszystko, co negatywne, złe, związane z oderwaniem człowieka od wartości i natury itp.
Ćwiczenie 8
Ustal, czego symbolem w wierszu Jonasza Kofty jest ogród.
R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że symbol to znak, osoba, przedmiot itp.; w utworze literackim symbol przekazuje takie treści, które wprost nie są ukazane.
Ogród w utworze symbolizuje naturę, czyli środowisko naturalne, ale też miejsce spokoju, miejsce zapewniające ukojenie i poczucie bezpieczeństwa; ogród to także biblijny raj - miejsce, z którego wyszedł człowiek.
Polecenie 1
Korzystając z zamieszczonego poniżej szkicownika, stwórz ilustrację do wybranego obrazu poetyckiego z wiersza Jonasza Kofty.
R7xZtDS0NfGur
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
Wybierz i opisz jeden z wybranych obrazów poetyckich przedstawionych w wierszu Jonasza Kofty.
RCXJvFOmxcFVB
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Czy podzielasz zdanie podmiotu lirycznego z wiersza Pamiętajcie o ogrodach? Wyraź swoją opinię w postaci wpisu na forum internetowym.
RbkbJwTZjsMZC
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 9
Wyjaśnij znaczenie słowa raj w podanych zdaniach.
Bóg stworzył dla pierwszego człowieka raj.
Te wyspy to prawdziwy raj na ziemi.
R1VwrvMifTDyD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwróć uwagę na to, że w pierwszym zdaniu chodzi o odwołanie do Biblii.
W pierwszym zdaniu słowo raj oznacza biblijny ogród, miejsce pobytu Adama i Ewy, pierwszych ludzi. W drugim zdaniu słowo raj oznacza piękne miejsce.
R175t6w1VN7f5
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich przeciwieństw z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich przeciwieństw z kolumny prawej.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
Podaj co najmniej 5 wyrazów pokrewnych do słowa ogród.
R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Wyrazy pokrewne to wyrazy podobne znaczeniowo, utworzone od jednego wspólnego wyrazu, np. dom - domek, domeczek, domowy, podomka.
Zadanie interaktywne polegające na rozwiązaniu krzyżówki.
Zadanie interaktywne polegające na rozwiązaniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
Wyobraź sobie, że przenosisz się na jeden dzień do raju ukazanego na obrazie Hieronima Boscha. Napisz krótkie opowiadanie na ten temat.
RDeuTBnF1Mb9q
Słownik
idylla
idylla
wyidealizowany obraz uroków życia wiejskiego
sacrum
sacrum
[czyt. sakrum] sfera rzeczy świętych
motyw
motyw
idea, wątek lub postać utrwalone w kulturze, powtarzające się w tekstach kultury różnych epok
profanum
profanum
rzeczy świeckie w przeciwieństwie do rzeczy świętych
Pola Elizejskie
Pola Elizejskie
w mitologii greckiej część Hadesu przeznaczona dla dusz ludzi dobrych i sprawiedliwych, herosów, kraina szczęśliwości i wiecznej wiosny
Wyspy Szczęśliwe
Wyspy Szczęśliwe
w mitologii greckiej część państwa zmarłych (Hadesu), tam mieli udawać się ludzie cnotliwi, aby zaznawać wiekuistego spokoju, miały się znajdować na krańcu świata za Słupami Heraklesa na Atlantyku