Przypowieść O miłosiernym Samarytaninie
Warto wiedzieć!
Przypowieść O miłosiernym Samarytaninie to historia, która nie powinna się wydarzyć, ponieważ opowiada o dobrym Żydzie, który pomógł Samarytaninowi. I chociaż nic w tym nadzwyczajnego, to jednak w czasach Chrystusa udzielanie takiej pomocy nie było codziennością, ponieważ Żydzi pogardzali Samarytanami od dawna. Uważając ich za wrogów, nie chcieli mieć z nimi nic wspólnego. Jednak Jezus pomimo istniejącej nienawiści między tymi nacjami, starał się ukazywać w swoich przypowieściach prawdę o tym, że każdy jest powołany do bycia dobrym i miłosiernym bez względu na wyznawane poglądy czy pochodzenie narodowościowe.
Opisz fikcyjną historię, w której ważnym motywem jest pomoc udzielona komuś, z kim się rywalizuje, kogo się nie lubi, a nawet – nienawidzi.
Bliźni – czyli kto?
Ewangelia wg św. Łukasza, 10, 25‑29(25) A oto powstał jakiś uczony w Prawieuczony w Prawie i wystawiając Go na próbę, zapytał: Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne? (26) Jezus mu odpowiedział: Co jest napisane w Prawie? Jak czytasz? (27) On rzekł: Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całą swoją mocą i całym swoim umysłem; a swego bliźniego jak siebie samego. (28) Jezus rzekł do niego: Dobrześ odpowiedział. To czyń, a będziesz żył. (29) Lecz on, chcąc się usprawiedliwić, zapytał Jezusa: A kto jest moim bliźnim?
Źródło: Ewangelia wg św. Łukasza, [w:] Biblia Tysiąclecia, wyd. IV, Poznań 1983.
Po przeczytaniu fragmentu Ewangelii wykonaj ćwiczenia.
Określ źródło wyrazu „bliźni”.
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Chrystusa: „a swego bliźniego jak siebie samego”.
Sprawdź w słowniku etymologicznym języka polskiego, czy twoja odpowiedź zgadza się z definicją słownikową.
Wyjaśnij, na czym według ciebie miałoby polegać wystawianie Jezusa na próbę przez uczonego w Prawie.
Na pytanie postawione przez uczonego Jezus odpowiada przypowieścią
O miłosiernym Samarytaninie.
Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie
Ewangelia wg św. Łukasza, 10, 30‑37(30) Jezus nawiązując do tego, rzekł: Pewien człowiek schodził z Jerozolimy do Jerycha i wpadł w ręce zbójców. Ci nie tylko że go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na pół umarłego, odeszli. (31) Przypadkiem przechodził tą drogą pewien kapłan; zobaczył go i minął. (32) Tak samo lewitalewita, gdy przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął. (33) Pewien zaś SamarytaninSamarytanin, będąc w podróży, przechodził również obok niego. Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko: (34) podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem; potem wsadził go na swoje bydlę, zawiózł do gospody i pielęgnował go. (35) Następnego zaś dnia wyjął dwa denary, dał gospodarzowi i rzekł: Miej o nim staranie, a jeśli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał. (36) Któryż z tych trzech okazał się, według twego zdania, bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców? (37) On odpowiedział: Ten, który mu okazał miłosierdzie. Jezus mu rzekł: Idź, i ty czyń podobnie!
Źródło: Ewangelia wg św. Łukasza, [w:] Biblia Tysiąclecia, wyd. IV, Poznań 1983.
Wszyscy słuchający przypowieści dobrze wiedzieli, dlaczego z Jerozolimy do Jerycha należy zejść w dół. Jerozolima leży na wysokości 740 m n.p.m., a Jerycho jest położone w depresjidepresji – 230 m p.p.m. Oba miasta dzieli odległość 27 km.
Po przeczytaniu fragmentu Ewangelii wykonaj ćwiczenia.
Rozważ, czy kolejność osób przedstawionych we fragmencie Ewangelii według św. Łukasza jest przypadkowa. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zastanów się i odpowiedz, czym kierował się Samarytanin, kiedy postanowił udzielić pomocy nieznajomemu. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Jezus zapytał uczonego: „Któryż z tych trzech okazał się, według twego zdania, bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców?”. Wyjaśnij, dlaczego uczony nie odpowiedział po prostu: „Samarytanin”.
Odwołując się do poznanej przypowieści, rozważ, czy miłosierdzie ma swoje granice i jakie jest miłosierdzie Boga, a jakie człowieka. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zastanów się i odpowiedz, które osoby szczególnie potrzebują miłosierdzia innych ludzi.
Zwróć uwagę, że słowo Samarytanin raz piszemy wielką literą, a innym razem małą. Pisownia ta zależy od tego, czy myślimy o mieszkańcu Samarii (Samarytaninie) czy o samarytaninie w znaczeniu dobroczyńcy.
Zredaguj trzy krótkie notatki, udzielając w nich odpowiedzi na poniższe polecenia.
Znajdź usprawiedliwienie dla kapłana, który nie zatrzymał się przy człowieku leżącym na poboczu drogi.
Znajdź usprawiedliwienie dla lewity, który nie zatrzymał się przy człowieku leżącym na poboczu drogi.
Spróbuj znaleźć usprawiedliwienie dla Samarytanina, gdyby nie zatrzymał się przy człowieku leżącym na poboczu drogi.

Po zapoznaniu się z obrazem Miłosierny Samarytanin wykonaj ćwiczenia.
Opisz postacie przedstawione na obrazie, odpowiadając na poniższe polecenia.
Objaśnij symbolikęsymbolikę kolorów, jakimi namalowano postacie.
Ustal, kim są uciekające postacie ukazane po lewej stronie obrazu.
Wyjaśnij, co oznaczają dwa psy u stóp pobitego człowieka.
Korzystając z dostępnych źródeł, określ symbolikęsymbolikę czerwonej tuniki Samarytanina i jasnej tkaniny okrywającej rannego człowieka.
Zastanów się, jak mogły potoczyć się dalsze losy Samarytanina i uratowanego przez niego człowieka, co mogło dziać się z lewitą i kapłanem i napisz dalszy ciąg przypowieści O miłosiernym Samarytaninie.
Uczenie się drugiego człowieka
*** [Uczę się ciebie, człowieku]Uczę się ciebie, człowieku.
Powoli się uczę, powoli.
Od tego uczenia trudnego
Raduje się serce i boli.O świcie nadzieją zakwita,
Pod wieczór niczemu nie wierzy,
Czy wątpi, czy ufa – jednako –
Do ciebie, człowieku, należy.Uczę się ciebie i uczę
I wciąż cię jeszcze nie umiem –
Ale twe ranne wesele,
Twą troskę wieczorną rozumiem.Źródło: Jerzy Liebert, *** [Uczę się ciebie, człowieku], [w:] tegoż, Wiersze, oprac. Stefan Frankiewicz, Toruń 1994, s. 115.
Po przeczytaniu wiersza Jerzego Lieberta wykonaj ćwiczenia.
Określ, kto i do kogo zwraca się w tym utworze. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: „Uczę się ciebie, człowieku”.
Wyjaśnij metaforyczne znaczenie pór dnia, o których mowa w wierszu Jerzego Lieberta.
Odwołując się do wiersza, wyjaśnij, dlaczego człowiek ma inne odczucia i zachowuje się inaczej „rankiem”, a inne emocje i zachowania „wieczorem”. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zastanów się i odpowiedz, jaki jest związek wiersza Jerzego Lieberta z przypowieścią O miłosiernym Samarytaninie. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Modlitwa poety
LitaniaModlę się, Boże, żarliwie,
Modlę się, Boże, serdecznie:
Za krzywdę upokorzonych,
Za drżenie oczekujących,
Za wieczny niepowrót zmarłych,
Za konających bezsilność,
Za smutek niezrozumianych,
Za beznadziejnie proszących,
Za obrażonych, wyśmianych,
Za głupich, złych i maluczkich,
Za tych, co biegną zdyszani
Do najbliższego doktora,
Za tych, co z miasta wracają
Z bijącym sercem do domu,
Za potrąconych grubiańsko,
Za wygwizdanych w teatrze,
Za nudnych, brzydkich, niezdarnych,
Za słabych, bitych, gnębionych,
Za tych, co usnąć nie mogą,
Za tych, co śmierci się boją,
Za czekających w aptekach
I za spóźnionych na pociąg,
– ZA WSZYSTKICH MIESZKAŃCÓW ŚWIATA,
Za ich kłopoty, frasunki,
Troski, przykrości, zmartwienia,
Za niepokoje i bóle,
Tęsknoty, niepowodzenia,
Za każde drgnienie najmniejsze,
Co nie jest szczęściem, radością,
Która niech ludziom tym wiecznie
Przyświeca jeno życzliwie –
Modlę się, Boże, serdecznie,
Modlę się, Boże, żarliwie!Źródło: Julian Tuwim, Litania, [w:] tegoż, Wiersze , t. 1, oprac. Alina Kowalczykowa, Warszawa 1986, s. 301.
Po przeczytaniu wiersza Litania Juliana Tuwima wykonaj polecenia.
Określ, jakie cechy utworu Juliana Tuwima wskazują na to, że jest on litanią. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Odszukaj w wierszu Juliana Tuwima anaforę i określ jej funkcję w tekście.
Określ funkcję powtórzenia zastosowanego w dwóch pierwszych i w dwóch ostatnich wersach wiersza.
W utworze pojawiają się synonimy słowa „kłopoty”. Podaj je, a następnie dopisz
do każdego z nich po jednym wyrazie bliskoznacznym.
Określ, jaką funkcję pełni wyliczenie w wierszu Juliana Tuwima.
Zastanów się i odpowiedz, jaki jest związek pomiędzy wierszem Litania a przypowieścią O miłosiernym Samarytaninie. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Iskierka miłości
PrzepaśćBabcia w czarnych sukniach
w drucianych okularach
z laseczką
stawia stopę
nad przepaścią krawężnika cofa
rozgląda się bojaźliwie
choć nie widać śladu samochoduPodbiega do niej chłopczyk
bierze za rękę
i przeprowadza
przez otchłań ulicy
na drugi brzegRozstępują się
straszliwe ciemności
nagromadzone nad światem
przez złych ludzi
kiedy w sercu
małego chłopca
świeci iskierka
miłościŹródło: Tadeusz Różewicz, Przepaść, [w:] tegoż, Poezje zebrane, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1971, s. 309.
Po przeczytaniu wiersza Przepaść wykonaj poniższe polecenia.
W utworze Tadeusza Różewicza jest mowa o przepaści i otchłani. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu poeta użył obu słów.
Wyszukaj w utworze te wyrażenia, które odnoszą się do mroku, oraz te, które odnoszą się do światła. Podaj ich symboliczne bądź przenośne znaczenie.
Wyjaśnij, co spowodowało, że: „rozstąpiły się straszliwe ciemności”.
Zastanów się i odpowiedz, jaki jest związek wiersza Tadeusza Różewicza z przypowieścią O miłosiernym Samarytaninie. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Sprawdź, czy umiesz!
Przyjrzyj się zamieszczonej poniżej fotografii. Zredaguj opowiadanie
z dialogiem, którego bohaterem uczynisz przedstawionego na niej mężczyznę.
Zapoznaj się z opisem zamieszczonej poniżej fotografii. Zredaguj opowiadanie z dialogiem, którego bohaterem uczynisz przedstawionego na niej mężczyznę.

Zredaguj kilkuzdaniową notatkę o tym, jak możesz pomóc osobie, której nie darzysz sympatią. Wykorzystaj cytaty z przypowieści O miłosiernym Samarytaninie.
Sformułuj argumenty do poniższych tez.
Nawet największy zbrodniarz zasługuje na miłosierdzie.
Nie każdy zasługuje na miłosierdzie.
Byłeś w potrzebie i ktoś, od kogo nigdy byś się nie spodziewał pomocy, udzielił ci jej. Napisz podziękowanie dla tej osoby.