RaiNXhLgXTda7
Kolorowa ilustracja przedstawia otwartą książkę o lekko pożółkłych stronach, która niczym ptak unosi się w powietrzu. Książka ułożona jest grzbietem do góry, jej strony nasuwają skojarzenie ze skrzydłami. Tło jest rozmazane, widać jasne ściany, okno, za którym jest błękitne niebo. Wokół książki, w powietrzu unoszą się niewyraźne, brązowe przedmioty - prawdopodobnie również książki.

Skrzydlate słowa, inspiracje, nawiązania, aluzje

Okładka
Źródło: pixabay. com, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Teksty kultury, a więc m.in. dzieła sztuki, utwory literackie, filmy, często pojawiają się w różnych odsłonach w pracach innych twórców. Do utworów, które powstały w przeszłości, powracają nie tylko artyści, ale także zwykli użytkownicy języka.
Nie musimy szczegółowo znać tekstów kultury, by zrozumieć sentencje wywodzące się ze znanych utworów literackich, wypowiedzi twórców i myślicieli. Niektóre fragmenty dzieł (np. autorstwa HoracegoHoracyHoracego, Williama SzekspiraWilliam SzekspirWilliama Szekspira, Adama MickiewiczaAdam MickiewiczAdama Mickiewicza) są tak bardzo utrwalone w języku, że powtarzamy je w ich metaforycznymsens metaforycznymetaforycznym lub wieloznacznym sensie. Takie powiedzenia nazywamy skrzydlatymi słowami.

Polecenie 1

Przeczytaj poniższe powiedzenia. Wyjaśnij ich znaczenie oraz pochodzenie.

  • Koń, jaki jest, każdy widzi.

  • Cukier krzepi!

  • Róbta, co chceta.

  • Jestem za, a nawet przeciw.

  • A świstak siedzi i zawija sreberka.

  • Śpiewać każdy może.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
sens metaforyczny
Horacy
William Szekspir
Adam Mickiewicz

Skrzydlate słowaj0000007VSB2v27_000tp001Skrzydlate słowa to cytaty, powiedzenia, aforyzmyaforyzmaforyzmy i wypisy z tekstów kultury, które pojawiają się zarówno w języku oficjalnym, literackim, jak i potocznym. Mają one swe źródło w tekstach literatury (cytaty z arcydzieł i popularnych w danej epoce utworów), a także w innych tekstach kultury (np. w piosenkach estradowych i kabaretowych, dziełach filmowych, nawet w reklamie i polityce).

Ogromna wartość stylistyczna skrzydlatych słów polega na tym, że nie tylko wywołują one skojarzenia ze źródłami, z których pochodzą, np. filmów, piosenek, wypowiedzi znanych osób, ale mogą również pojawiać się w codziennym użyciu jako utrwalone związki wyrazowe (frazeologizmy) oraz przekształcenia i nawiązania (celowo zmienione, odwołujące się jednak do oryginału).

aforyzm

Skrzydlatych słów używamy wtedy, gdy:

  • nawiązujemy do dzieł, z których skrzydlate słowa się wywodzą – świadczy
    to wówczas o naszym oczytaniu i wszechstronnej wiedzy,

  • szukamy potwierdzenia dla naszych sądów (myśli, interpretacji) w słowach ważnych dla kultury i cywilizacji – to bardzo przydatna umiejętność w rozważaniach naukowych, ale również w tekstach o charakterze argumentacyjnym,

  • szukamy skojarzeń, tworzymy teksty wieloznaczne bądź aluzyjnealuzyjnyaluzyjne - wówczas skrzydlate słowa stają się źródłem licznych przekształceń i parafrazparafrazaparafraz,
    np. w nagłówkach, tytułach tekstów i w hasłach,

  • piszemy dedykację lub wprowadzamy mottomottomotto.

motto
aluzyjny
aluzja literacka
parafraza
erudycja
R8NDObLZPb4vB
Tabela prezentuje 5 kategorii skrzydlatych słów oraz ich przykłady.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Skrzydlate słowa mogą się pojawiać jako:

sentencja
maksyma
złota myśl
przysłowie
slogan
frazeologizm
śródtytuł
termin naukowy
j0000007VSB2v27_000tp001
Ćwiczenie 1
RJFIFOho86EdQ
Przyporządkuj poniższe powiedzenia do odpowiednich grup.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R15lSaFD8Wy4U
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rvz5obfkemZ9P
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na rozwiązaniu haseł krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Wskaż tytuły utworów literackich, do których nawiązują poniższe nagłówki prasowe:

  • Stary człowiek i życie,

  • Wyprawa na Giewont, czyli tam i z powrotem,

  • W 96 filmów dookoła świata.

    RMD89xwqmR0YI
    Miejsce na notatkę ucznia.
RCdcCzpUWGSgP
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu 12 powiedzeń zależnie od źródła ich pochodzenia: literatura, polityka, reklama, piosenka kabaretowa, film, nauka.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RuElIR4Ss7Msv
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu 14 sentencji do nazwisk ich autorów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Wypisz z ćwiczenia 5. i 6. po dwa przykłady skrzydlatych słów nacechowanych pozytywnie i negatywnie.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 8

Odszukaj błędy w poniższych skrzydlatych słowach. Zapisz ich prawidłowe wersje.

  • Kostki zostały rzucone.

  • O gustach się nie rozmawia.

  • Wszystkie drogi prowadzą do Mediolanu.

  • Tęsknić jest rzeczą ludzką.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 9

Wybierz dwa skrzydlate słowa, a następnie ułóż z nich zdanie. Zastosuj odpowiednie spójniki.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
Ważne!

Warto zapamiętać, że związek frazeologiczny można nazwać skrzydlatym słowem tylko, gdy jego źródło jest znane (autorstwo, tekst, np. mitologia, Biblia). Przysłowia, których twórcy najczęściej pozostają anonimowi, nie należą do skrzydlatych słów.

Skrzydlate słowa
Aldona Skudrzykowa, Krystyna Urban Skrzydlate słowa

[...] rozpowszechnione i najczęściej przytaczane wyrażenia, zwroty, frazy, czy nawet dłuższe fragmenty tekstów, których pochodzenie daje się ustalić (w odróżnieniu od tzw. mądrości ludowej zawartej w anonimowych przysłowiach), a które z czasem weszły do zasobów języka potocznego i bywają w nim stosownie do sytuacji używane.

CART1 Źródło: Aldona Skudrzykowa, Krystyna Urban, Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków 2000, s. 124.
R1NZs98NQuEWz
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDVp7kVwMQR4O
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Utwórz listę skrzydlatych słów wywodzących się z literatury, które twoim zdaniem powinien znać każdy uczeń. Dopisz do nich tytuł dzieła oraz nazwisko autora.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.

Inspiracje, nawiązania, aluzje

RNs471guLzeH1
Odys drwiący z Polifema
Źródło: Joseph Mallord William Turner, Odys drwiący z Polifema, 1829, olej na płótnie, National Gallery w Londynie, domena publiczna.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Leopolda Staffa pt. Odys i wykonaj ćwiczenia.

OdysLeopold Staff
Leopold Staff Odys

Niech cię nie niepokoją
Cierpienia twe i błędy.
Wszędy są drogi proste,
Lecz i manowce wszędy.

O to chodzi jedynie,
By naprzód wciąż iść śmiało,
Bo zawsze się dochodzi
Gdzie indziej, niż się chciało.

Zostanie kamień z napisem:
Tu leży taki i taki.
Każdy z nas jest Odysem,
Co wraca do swej Itaki.

S_2 Źródło: Leopold Staff, Odys, [w:] Leopold Staff, Dziewięć muz, Warszawa 1958, s. 30.
Ćwiczenie 13

 Określ, kto jest podmiotem lirycznym w wierszu.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 14

Do kogo zwraca się podmiot liryczny w wierszu Odys? Wypisz z utworu fragment, który na to wskazuje.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, na czym polega związek wiersza Leopolda Staffa z mitem o Odysie.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 16

Przepisz i uzupełnij poniższe zdania:

  • Wędrówka Odyseusza i podróż człowieka przez życie mają wiele cech wspólnych, ponieważ...

  • Podmiot liryczny z wiersz Odys zachęca do...

  • Każdy z nas jest Odysem, ponieważ...

    RMD89xwqmR0YI
    Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 17

Określ, jaki według ciebie jest nastrój wiersza - optymistyczny czy pesymistyczny. Uzasadnij swój wybór.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
R1E8X2b6NoiLe
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu cytatów w odpowiednie miejsca.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rpr8VnWqm0Uq1
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ZL54X8FskIE
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RS5JnTu4bLYyw
Ćwiczenie 20
Zadanie interaktywne polega na połączeniu występujących w wierszu środków stylistycznych z ich objaśnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9BdlZKsbgYay
Ćwiczenie 21
Zadanie interaktywne, 14 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Władysława Broniewskiego pt. Obietnica i wykonaj ćwiczenia.

ObietnicaWładysław Broniewski
Władysław Broniewski Obietnica

Córeczko moja daleka,
pusto, pusto koło mnie,
serce krwawi i czeka,
ono nie umie zapomnieć.

Umarłaś, lecz niezupełnie:
nadal razem się trudzim.
Com ci obiecał – spełnię:
wiersz mój odniosę ludziom,

by dawał pokój i światło,
miłość, nadzieję, radość,
choć niełatwo, córeczko, niełatwo
nieść wiersz i pod nim upadać...

Ta noc straszliwym ptaszydłem
siadła na mnie i kracze.
Oberwę, oberwę jej skrzydła,
wyrwę się, wyrwę rozpaczy.

S_3 Źródło: Władysław Broniewski, Obietnica, [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980.
RfPfKSBXUYO1S1
Ćwiczenie 22
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1aqEyBz6Nqph
Ćwiczenie 23
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000007VSB2v27_00000026
Ćwiczenie 24

Określ relację łączącą ojca i córkę. W odpowiedzi przywołaj odpowiednie cytaty z wiersza Obietnica.

RLWAHwOecSTzc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Ćwiczenie 25

Wyjaśnij znaczenie słów: „Umarłaś, lecz niezupełnie”.

R18dTaaxdZuTB
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RO19E9yWVZc3d
Ćwiczenie 26
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 27
RzmsWU5b3TK8X
Zadanie interaktywne, należy wskazać prawidłową odpowiedź na pytanie o typ środka stylistycznego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 28

Wskaż znany cykl utworów,  do którego nawiązuje wiersz Władysława Broniewskiego. Uzasadnij swoje zdanie.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
tren
Definicja: tren

utwór poetycki o nastroju elegijnym i żałobnym charakterze, poświęcony wspomnieniu osoby zmarłej, rozpamiętywaniu jej zalet i uczynków; gatunek powstał w antyku, wykonywano go na cześć dostojnych osób – królów, mędrców, bohaterów; do literatury polskiej wprowadził go Jan Kochanowski

Ćwiczenie 29

Słowa podmiotu lirycznego w wierszu Obietnica: „nieść wiersz i pod nim upadać” stanowią aluzję literacką. Wyjaśnij, do jakiego wydarzenia z przeszłości nawiązują. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1FugKHZe0ikE
Miejsce na odpowiedź.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 2

Napisz dedykację, którą mógłbyś/mogłabyś zamieścić w książce przeznaczonej dla bliskiej ci osoby. Wzbogać ją o wybrane skrzydlate słowa.

RMD89xwqmR0YI
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 3

Napisz opowiadanie o dalszych losach wybranego bohatera literackie, w którym użyjesz  skrzydlatych słów lub wiersz, w którym zastosujesz aluzję do znanego utworu literackiego.

RLuSLeaQEGUwp