RmNvj3t3vg78r
Fresk przedstawienie moment stworzenia człowieka. Po lewej stronie widzimy Adama leżącego nago na pustej ziemi. Po prawej stronie unosi się w powietrzu Bóg wraz z aniołami. Bóg przedstawiony jest jako siwowłosy i siwobrody starzec ubrany w bladoróżową szatę, a także czerwony płaszcz. Obie postacie wyciągają do siebie dłonie.

Motywy biblijne w sztuce

Michał Anioł Stworzenie Adama
Źródło: Michał Anioł, Stworzenie Adama, Fresk, Kaplica Sykstyńska w Watykanie w Rzymie, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

motyw literackiBiblia to nie tylko Księga do czytania przeznaczona dla osób wierzących, ale też skarbnica wątków, symboli i postaci pozostających niewyczerpanym źródłem inspiracji dla dawnych i współczesnych artystów, reprezentujących wszystkie dziedziny sztuki. Dzisiejsza sztuka właściwie nie mogłaby istnieć bez odniesień biblijnych, będących źródłem motywów literackich, czyli powtarzających się elementów świata przedstawionego w utworze, wykorzystywanych przede wszystkim w malarstwie.

Ćwiczenie 1
R6M4wqz56qjpI
Zadanie interaktywne polegające na układaniu puzzli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R3T9qtVrU7PeY
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2
RjP4vBeQS9QkU
Dzieło sztuki (Uzupełnij). Artysta (Uzupełnij). Motyw biblijny (Uzupełnij). Sposób realizacji (Uzupełnij).
R2lcDSHQFwQLT
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza
Źródło: domena publiczna.
RrUaT1I1zFA5U
Jacopo Bassano, Ostatnia wieczerza
Źródło: domena publiczna.
R1IEfPy3ICtrO
Juan de Juanes, Ostatnia wieczerza
Źródło: domena publiczna.
R1GWKG1emDELF
Andrea del Castagno, Ostatnia wieczerza
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1

Dla każdego z wymienionych powyżej obrazów znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat: dat życia artysty, daty powstania dzieł, motywu, jaki przedstawiają oraz wynotuj  cechy charakterystyczne dzieł.

RW8qyOaacCAut
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Jacopo Bassano, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Juan de Juanes, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Andrea del Castagno, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij).
Polecenie 1

Na podstawie opisów zamieszczonych powyżej  obrazów znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat: dat życia artysty, daty powstania dzieł, motywu, jaki przedstawiają oraz wynotuj  cechy charakterystyczne dzieł.

R1NuSQWbD2hYD
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Jacopo Bassano, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Juan de Juanes, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij). Andrea del Castagno, Ostatnia wieczerza Daty życia artysty (Uzupełnij). Data powstania dzieła (Uzupełnij). Cechy (Uzupełnij). Styl (Uzupełnij).
RIBs5Hv4ONAwS
Ćwiczenie 3
Obraz przedstawia
Źródło: Giovanni di Paolo, Stworzenie świata i wygnanie z raju, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R1evMoh1O5v3y
(Uzupełnij).
R3ANEfEfspygg
Okładka płyty do musicalu "Metro"
Źródło: Metro, dostępny w internecie: https://encyklopediateatru.pl/przedstawienie/24130/metro, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

W latach 90. dużą popularnością cieszył się polski musical „Metro”, który  opowiada o grupie młodych ludzi - artystów szukających szczęścia w życiu, o ich marzeniach i miłości. Każdy z nich przyjeżdża do wielkiego miasta na castingcastingcasting [czyt. kasting]do teatru, ale niestety nie zostają wybrani. Postanawiają więc zorganizować własny teatr - jest to musicalmusicalmusical [czyt. mjuzikal], który odgrywają na stacji metra. Okazuje się, że po sukcesie podziemnego musicalu [czyt. mjuzikal] dostają propozycję pracy w teatrze, który wcześniej odmówił ich przyjęcia. I tu pojawiają się dylematy: czy podążać za pieniędzmi, czy za  marzeniami, mieć swój honor czy  porzucić go dla sławy i życia w świetle jupiterów. Muzykę do „Metra” skomponował Janusz Stokłosa, libretto napisały Agata i Maryna Miklaszewskie, a wyreżyserował Janusz Józefowicz. Jedna z piosenek wykorzystujących znany biblijny motyw nosi tytuł „Wieża Babel”.

musical
casting
R1UPprs4XkUwP
Wieża Babel
Źródło: Pieter Bruegel , Wieża Babel, dostępny w internecie: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Odszukaj w dostępnych źródłach internetowych piosenkę  „Wieża Babel” w wykonaniu artystów z musicalu [czyt. mjuzikalu] „Metro” i wyraź swoją opinię na jej temat. W swojej wypowiedzi uwzględnij sposób nawiązania do biblijnego motywu.

RGhgbOmCckXps
Ćwiczenie 4

Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat obrazu Pietera Bruegela [czyt. pitera brojgla] „Wieża Babel” i zredaguj notatkę.

Rv2MJAjyUn3xl
symbol
Ćwiczenie 5

Podaj wyrazy bliskoznaczne do poniższych słów, a następnie  wyszukaj związki frazeologiczne związane z tymi wyrazami i wyjaśnij ich znaczenie.

R122yEwHp200A
Raj (Uzupełnij). Owoc (Uzupełnij). Wieża (Uzupełnij).
RzehefvhivNwb
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zdania odpowiednimi związkami frazeologicznymi we właściwej formie gramatycznej. Kiedy zgasły uliczne światła i latarnie, w mieście zapanowały Tu uzupełnij. Wszedł do pokoju i zobaczywszy, co się w nim stało, z przerażenia zamienił się w Tu uzupełnij. W tej trudnej sprawie, w której żadna ze stron nie chciała ustąpić i żadna nie przyznawała się do winy, sąd wydał Tu uzupełnij. Nieoczekiwana dotacja od tajemniczego sponsora była prawdziwą Tu uzupełnij dla kiepsko prosperującego przedsiębiorstwa. Na czas warsztatów tanecznych argentyńska szkoła tanga zamieniła się w Tu uzupełnij – zjechali się tu zawodowcy z całego świata. Rób, jak uważasz – ja Tu uzupełnij od twojego pomysłu pożyczenia auta od ojca.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R6cZAbd5yJtR3
Ćwiczenie 7
Które motywy pochodzą z ksiąg Starego, a które z Nowego Testamentu? Przyporządkuj je do odpowiednich grup. Stary Testament Możliwe odpowiedzi: 1. wygnanie z Raju, 2. ukrzyżowanie, 3. budowa wieży Babel, 4. gody w Kanie Galilejskiej, 5. Sąd Ostateczny, 6. potop, 7. stworzenie świata, 8. walka Dawida z Goliatem, 9. pokłon Trzech Króli, 10. cudowny połów ryb, 11. Ostatnia Wieczerza, 12. zwiastowanie Marii Nowy Testament Możliwe odpowiedzi: 1. wygnanie z Raju, 2. ukrzyżowanie, 3. budowa wieży Babel, 4. gody w Kanie Galilejskiej, 5. Sąd Ostateczny, 6. potop, 7. stworzenie świata, 8. walka Dawida z Goliatem, 9. pokłon Trzech Króli, 10. cudowny połów ryb, 11. Ostatnia Wieczerza, 12. zwiastowanie Marii
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.

Przeczytaj zamieszczony poniżej tekst Anny Kamieńskiej „Mądrość Salomona” i wykonania ćwiczenia.

Mądrość SalomonaAnna Kamieńska
Anna Kamieńska Mądrość Salomona

Tysiąc dymów ofiarnych poszło w niebo i zasnuło widnokrąg. A Salomon usnął w namiocie przy trzasku ognia, w dymnym zapachu palonego mięsa. […]
I wtedy ukazał mu się Bóg. Jasność przemawiająca.
– Proś, o co tylko chcesz, dam ci.
Przez głowę Salomona przebiegło w jednej chwili wszystko, czego pragnął w swoim krótkim życiu. Dziecinna zabawka. Miodowe ciastko. Pierwszy mieczyk i sztylet. Pierwszy koń. Piękna dziewczyna egipska o stu warkoczach. Królewska korona. Wszystko to zdobył i otrzymał w darze. A teraz mały i bezradny – on tylko sam w głębi duszy wie, jak bezradny – stoi pośrodku wielkiego ludu, którym ma władać i który ma sądzić.
– Panie! Panie Boże! – rzekł Salomon. – Dałeś mi wszystko, czego pragnąłem. A teraz tylko o jedno proszę, daj mi serce rozumne, aby miało rozeznanie, co jest złe, a co dobre. Serce rozumne, abym mógł sądzić Twój wielki lud.
– O dobrą rzecz prosisz. Nie żądasz dla siebie bogactw ani zwycięstw, ani krwi nieprzyjaciół, ale prosisz o mądrość, bo będzie ci potrzebna dla sądzenia ludu. Daję więc mądrość twemu sercu. Ale dlatego, żeś żądał dobrej rzeczy, dam ci także bogactwa i sławę, i potęgę.
Zbudził się Salomon. Blask dnia uderzył w jego oczy. Wspomnienie snu nie odchodziło. Przymknął powieki, ale pod powiekami widział jeszcze ten inny blask, który wypełniał sen. […]
Wszyscy siedzieli jeszcze przy wieczerzy, gdy oznajmiono królowi, że przyszły do niego z miasta dwie kobiety.
Chcieliśmy je odprawić – skarżą się słudzy. – Ale wdarły się aż tutaj, a kłócą się i jazgoczą.
– Czego chcą? – pyta Salomon.
– Aby król je rozsądził.
Kazał je wprowadzić Salomon. Królewska to rzecz sądzić. Królewski obowiązek. Wieczerza może poczekać.
Stanęły przed królem. Obie zaczerwienione od gniewu, obie z płonącymi oczami, z rękami gadatliwymi jak ich usta. Ledwie skłoniły się do ziemi, już pierwsza napadła na króla:
– Panie mój, królu. Ja i ona mieszkałyśmy w jednym domu. U niej w izbie urodziłam dziecko. A po trzech dniach i na nią przyszło rozwiązanie i ona też urodziła. Byłyśmy razem i nie było w domu nikogo oprócz nas dwóch. Obie miałyśmy synów. Syn tamtej kobiety umarł w nocy. Przygniotła go we śnie. Wstała o północy, wzięła moje dziecko, kiedy spałam i położyła je koło siebie, a swojego syna umarłego położyła przy mnie. Podnoszę się rano i chcę dać pierś mojemu synkowi, a on nie żyje. Ale gdy mu się przyjrzałam, poznałam, że to nie mój, nie ten, którego urodziłam.
– To nieprawda! Kłamiesz! – zawołała druga kobieta. – To twój syn umarł, a mój żyje.
– Nie! – wrzeszczała pierwsza. – To mój żyje, a twój umarł.
– Nieprawda! – i porwały się obie za włosy.
Król kazał je rozdzielić.
– Jakże to jest? Ta mówi: Mój syn żyje, a twój umarł. A tamta powiada: Twój umarł, a mój żyje.
– Panie! – rzekł jeden ze sług. – Nie rozsądzisz tej sprawy. Kto im dowiedzie kłamstwa? Trzeba je obie ukarać.
– Gdzie jest dziecko?
– Tu jest, panie.
– Przynieś mi miecz. Masz, podziel dziecko na dwie części. Niech połowę dostanie jedna, a połowę druga.
Wtedy jedna z kobiet padła królowi do nóg i objęła jego stopy.
– Proszę, panie, dajcie już jej dziecię, tylko nie zabijajcie go.
– A ty, co powiesz? – zwrócił się król do drugiej.
– Niech je rozdzielą, niech nie ma ani jedna, ani druga.
– Dajcie dziecko żywe tej, która przy mnie klęczy, bo jest matką – rzekł Salomon.
Cisza zaległa królewską salę. Wielka cisza, jak ukaże się coś ze spraw Bożych. A to zdumiała ludzi mądrość króla Salomona.

CART1 Źródło: Anna Kamieńska, Mądrość Salomona, [w:] tejże, Książka nad książkami, Warszawa 1988, s. 245.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, co i dlaczego pragnie otrzymać w darze od Boga król Salomon.

RqtnZ0ZEkv0Id
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Nadaj inny tytuł fragmentowi tekstu Anny Kamieńskiej. Zapisz swoje propozycje.

R1BD4xgcNvk38
(Uzupełnij).
RhYMdctUBhboa
Ćwiczenie 10
Zaznacz wyrazy pokrewne słowa „dar”. Możliwe odpowiedzi: 1. darować, 2. prezent, 3. upominek, 4. darowany, 5. niespodzianka, 6. podarek
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FGIizT5ZHSx
Ćwiczenie 11
Uzupełnij tabelę. W rozsypankach słów odnajdź nazwy darów, które Salomon otrzymał od Boga.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Scharakteryzuj króla Salomona.

R1OLwlyc77YqD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Zredaguj notatkę, w której opiszesz:

  • reakcję kobiet i podwładnych;

  • emocje: matek, zebranych, Salomona.

RmFG9pWnSjY6g
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14
Rij2ZxQs4cnBG
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Ułóż po jednym zdaniu ze związkiem wyrazowym i przysłowiem z poprzedniego ćwiczenia.

RkNSsMYNgO3zX
(Uzupełnij).
R1OGcCTlM1ZVv
Ćwiczenie 16
Przeczytaj poniższy tekst i zaznacz właściwe wyrazy spośród proponowanych. Zwróć uwagę na ich pisownię. }Salomon/salomon był prorokiem {Biblijnym/biblijnym, królem Izraela/izraela, synem i następcą Dawida/dawida. Niemal wszystko co o nim wiemy, pochodzi z Biblii/biblii. Według jej przekazu król zasłynął z wielkiej mądrości. Wybudował wielka świątynię w Jerozolimie/jerozolimie. Okres jego panowania to lata największej świetności monarchii {Hebrajskiej)/hebrajskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ćwiczenie 17

Dopisz po dwa synonimy do podanych słów: Salomon, Biblia, kobieta, dziecko.

R1T5EGDfr2vld
(Uzupełnij).
R1SBjE5YMKiDx
Ćwiczenie 18
Poniżej wypisane zostały niektóre związki frazeologiczne z Biblii. i frazeologiczne . Połącz je w pary z ich znaczeniem. W tym celu wybierz właściwą definicję z drugiej kolumny. egipskie ciemności Możliwe odpowiedzi: 1. coś pożądanego choć zabronionego, 2. symbol zdrady, 3. nieoczekiwany dar, 4. całkowita, nieprzenikniona ciemność, 5. zła, tragiczna wiadomość, 6. człowiek, który zrozumiał swój błąd i próbuje go naprawić syn marnotrawny Możliwe odpowiedzi: 1. coś pożądanego choć zabronionego, 2. symbol zdrady, 3. nieoczekiwany dar, 4. całkowita, nieprzenikniona ciemność, 5. zła, tragiczna wiadomość, 6. człowiek, który zrozumiał swój błąd i próbuje go naprawić hiobowa wieść Możliwe odpowiedzi: 1. coś pożądanego choć zabronionego, 2. symbol zdrady, 3. nieoczekiwany dar, 4. całkowita, nieprzenikniona ciemność, 5. zła, tragiczna wiadomość, 6. człowiek, który zrozumiał swój błąd i próbuje go naprawić zakazany owoc Możliwe odpowiedzi: 1. coś pożądanego choć zabronionego, 2. symbol zdrady, 3. nieoczekiwany dar, 4. całkowita, nieprzenikniona ciemność, 5. zła, tragiczna wiadomość, 6. człowiek, który zrozumiał swój błąd i próbuje go naprawić judaszowe srebrniki Możliwe odpowiedzi: 1. coś pożądanego choć zabronionego, 2. symbol zdrady, 3. nieoczekiwany dar, 4. całkowita, nieprzenikniona ciemność, 5. zła, tragiczna wiadomość, 6. człowiek, który zrozumiał swój błąd i próbuje go naprawić manna z nieba Możliwe odpowiedzi: 1. coś pożądanego choć zabronionego, 2. symbol zdrady, 3. nieoczekiwany dar, 4. całkowita, nieprzenikniona ciemność, 5. zła, tragiczna wiadomość, 6. człowiek, który zrozumiał swój błąd i próbuje go naprawić
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Napisz opowiadanie, w którym przedstawisz dalsze losy wybranego przez siebie bohatera opowieści o mądrym królu Salomonie.  W  wypracowaniu wykorzystaj dowolne biblijne frazeologizmy i wykaż się dobrą znajomością biblijnej historii. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.

RA2TNtRHUof2l
(Uzupełnij).