R1amWeRWJ3AFK
Zdjęcie przedstawia dwie złote monety ułożone na złotej gładkiej powierzchni, za nimi kolejne 4, a z tyłu 3 nierówne stosy monet.

Śmiać się czy płakać, czyli jak pogodzić komedię z dramatem?

Monety
Źródło: moritz320, Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

R1MqiN4CP4iUD
Ilustracja interaktywna przedstawia wykres ilustrujący rodzaje literackie. Na środku napis: Rodzaje literackie, od napisu odchodzą trzy strzałki, pod nimi napisy: liryka, epika, dramat. Przy każdym znajdują się numerki. 1. liryka (rysunek kartki z piórem gęsim) • występuje podmiot liryczny, • opis przeżyć, refleksji, zachwytów, • teksty pisane wierszem (podział na wersy i strofy), • język poetycki (np.: metafory, porównania, epitety), • gatunki: fraszka, hymn, oda, pieśń, sonet, tren, • przykładowe utwory: Na lipę Jan Kochanowski, Świtezianka Adam Mickiewicz, W pamiętniku Zofii Bobrówny Juliusz Słowacki. 2. epika (rysunek stosu książek) • występuje narrator, • opis świata przedstawionego (czas, miejsce, wydarzenia, postaci), • narracja może być pierwszo– lub trzecioosobowa, • teksty pisane prozą, • gatunki: baśń, epopeja, legenda, mit, nowela, opowiadanie, pamiętnik, powieść, • przykładowe teksty: Akademia Pana Kleksa Jan Brzechwa, Katarynka Bolesław Prus. 3. dramat (rysunek dwóch masek teatralnych) • brak narratora, • dialogi i monologi postaci, • utwór jest przeznaczony do wystawienia na scenie, • dzieli się na tekst główny (wypowiedzi postaci) oraz poboczny (didaskalia), • gatunki: komedia, tragedia, dramat, • przykładowe utwory: Zemsta Aleksandra Fredry, Skąpiec Moliera.
Rodzaje literackie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Rodzaje literackie:

liryka

  • występuje podmiot liryczny,

  • opis przeżyć, refleksji, zachwytów,

  • teksty pisane wierszem (podział na wersy i strofy),

  • język poetycki (np.: metafory, porównania, epitety),

  • gatunki: fraszka, hymn, oda, pieśń, sonet, tren,

  • przykładowe utwory: Na lipę Jan Kochanowski, Świtezianka Adam Mickiewicz, W pamiętniku Zofii Bobrówny Juliusz Słowacki.

epika

  • występuje narrator,

  • opis świata przedstawionego (czas, miejsce, wydarzenia, postaci),

  • narracja może być pierwszo– lub trzecioosobowa,

  • tekst pisany prozą,

  • gatunki: baśń, epopeja, legenda, mit, nowela, opowiadanie, pamiętnik, powieść,

  • przykładowe teksty: Akademia Pana Kleksa Jan Brzechwa, Katarynka Bolesław Prus.

dramat

  • brak narratora,

  • dialogi i monologi postaci,

  • utwór jest przeznaczony do wystawienia na scenie,

  • tekst może być pisany prozą lub wierszem, dzieli się na tekst główny (wypowiedzi postaci) oraz poboczny (didaskalia),

  • gatunki: komedia, tragedia, dramat

  • przykładowe utwory: Zemsta Aleksandra Fredry, Skąpiec Moliera.

Ćwiczenie 1

Dopasuj wyrazy do odpowiednich rodzajów literackich.

R1LJ8TMptZzjj
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu określeń do odpowiednich rodzajów literackich.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RRrRw1tiKMIQ8
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Rzeczownik dramat oznacza rodzaj i gatunek literacki. Dramat, czyli utwór przeznaczony do wystawienia na scenę może nie tylko ukazywać jakąś dramatyczną, smutną treść, ale i rozśmieszać, jeśli jest komedią. Niezależnie od tego teksty dramatyczne pisane w czasach MolieraMolièreMoliera miały skłaniać do refleksji, jak w przypadku Skąpca - utworu,  który nie tylko bawi swojego czytelnika, ale i daje mu do myślenia nad złożoną naturą człowieka, chorobliwie żądnego pieniędzy. Zatem, czy można pogodzić komedię z dramatem? Oczywiście można, ponieważ każda komedia przeznaczona do wystawienia na scenę jest dramatem, chociaż nie każdy dramat jest komedią, jak Romeo i Julia Williama Shakespeare’aWilliam ShakespeareWilliama Shakespeare’a.

Molière
William Shakespeare
Polecenie 1

Wypisz przykłady bohaterów literackich, którzy popełniali błędy wynikające z ich nadmiernej chciwości lub skłonności do przesady.

R1OkK4FMLKbu0
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej fragmentem tekstu Moliera Skąpiec, a następnie wykonaj ćwiczenia.

SkąpiecMolier
Molier Skąpiec

AKT V, SCENA TRZECIA
HARPAGON, KOMISARZ, WALERY, JAKUB

HARPAGON

Zbliż się tu, wyznaj najczarniejszy postępek, najniegodziwszy zamach, jaki kiedykolwiek popełniono na ziemi!

WALERY

O co chodzi?

HARPAGON

 Jak to, zdrajco! Nie rumienisz się za swą zbrodnię?

WALERY

Jaką zbrodnię?

HARPAGON

Jaką zbrodnię, bezwstydny! Nie wiesz niby, o czym mówię! Próżno udawać; cała rzecz odkryta; dowiedziałem się o wszystkim. Jak śmiałeś nadużyć mej dobroci, wciskać się w dom, aby mnie zdradzić, aby mnie podejść w sposób tak haniebny?

WALERY

Panie, skoro więc wszystko odkryto, nie będę szukał wykrętów; nie chcę się niczego wypierać.

JAKUB
na stronie

Ej, ej, czyżbym, sam o tym nie wiedząc, trafił w sedno?

WALERY
Zamiarem moim było mówić z panem i czekałem tylko pomyślniejszych okoliczności; ale skoro tak się stało, zaklinam, byś się nie unosił i raczył wysłuchać mego usprawiedliwienia.

HARPAGON

I cóż za usprawiedliwienie możesz przytoczyć, złodzieju nikczemny?

WALERY

Och, panie, nie zasłużyłem na takie nazwisko. To prawda, zawiniłem ciężko względem pana, ale, zważywszy wszystko, błąd mój jest do przebaczenia.

HARPAGON

Jak to? Do przebaczenia! Taka zasadzka! Taki bezczelny rabunek!

WALERY

Przez litość, nie unoś się pan takim gniewem. Skoro mnie wysłuchasz, przekonasz się, że zło nie jest tak wielkie, jak się wydaje.

HARPAGON

Nie tak wielkie, jak się wydaje! Jak to! To moja krew, moje wnętrzności, ty wisielcze!

WALERY

Krew pańska nie dostała się w niegodne ręce. Osoba moja i pochodzenie nie przynoszą jej bynajmniej wstydu; nie stało się zgoła nic, czego bym nie mógł naprawić.

HARPAGON

Tego też żądam, abyś oddał to, coś zrabował.

WALERY

Honor pański otrzyma pełne zadośćuczynienie.

HARPAGON

Tu nie chodzi o żaden honor. Ale powiedz, co cię popchnęło do takiego czynu?

WALERY

Och! i pan pyta?

HARPAGON

Oczywiście, że pytam!

WALERY

Bóstwo niosące z sobą uniewinnienie błędów, do których przywodzi: miłość.

HARPAGON

Miłość?

WALERY

Tak.

HARPAGON

Ładna miłość, słowo daję: miłość do moich dukatów!

WALERY

Nie, panie, nie bogactwa mnie skusiły; nie to mnie wcale olśniło. Przysięgam zrzec się wszelkich pretensji do twego majątku, bylebyś mi zostawił to, co posiadam.

HARPAGON

Nie zostawię, u wszystkich diabłów! Nic nie zostawię! A to szczyt bezczelności: chcieć zatrzymać owoc kradzieży, jakiej się na mnie dopuścił!

WALERY

Czyż pan to nazywasz kradzieżą?

HARPAGON

Czy ja to nazywam kradzieżą? Taki skarb!

WALERY

Prawda, skarb najcenniejszy, jaki pan posiadasz, to pewna; ale nie tracisz go przecież, zostawiając go w moich rękach. Błagam pana na kolanach o ten skarb tak pełen uroku; jeśli masz trochę serca, nie możesz mi go odmówić.

WALERY

Przysięgliśmy sobie wiarę i uczyniliśmy ślub, że nic nas nie rozdzieli.

HARPAGON
Znakomita przysięga! Paradne śluby!

WALERY

Tak, przyrzekliśmy sobie, że będziemy do siebie należeć na zawsze…

HARPAGON

Już ja ci to wybiję z głowy, bądź pewny!

WALERY

Śmierć tylko jedna zdoła nas rozłączyć.

HARPAGON

A to się zapalił do moich pieniędzy!

WALERY

Mówiłem już, nie chciwość popchnęła mnie do tego. Nie te sprężyny, które pan przypuszcza, poruszały mym sercem; pobudki szlachetniejszej natury stały się źródłem tego postępku.

HARPAGON

On chce tu we mnie wmówić, że przez miłość chrześcijańską dybie na moje pieniądze. Ale ja dam sobie z tobą radę, bezczelny obwiesiu! Sąd zrobi z tobą należyty porządek.

WALERY

Uczynisz pan, jak zechcesz; jestem gotów przecierpieć wszystko z twojej ręki; ale błagam pana, bądź przekonany, że jeśli stało się złe, mnie jednego należy oskarżać. Córka pańska nie ponosi w tym żadnej winy.

HARPAGON

Myślę sobie! Doprawdy, to byłoby dość szczególne, gdyby córka miała maczać palce w takim łajdactwie. Ale, przede wszystkim, chcę odebrać mą własność: zaraz mi tu śpiewaj, gdzie ją ukryłeś.

WALERY

Ja? Jest jeszcze tu, u pana.

HARPAGON
na stronie

O moja droga szkatułka!

Głośno

Mówisz, że nie opuściła domu?

WALERY

Nie, panie.

HARPAGON

No, a powiedz teraz, nie naruszyłeś jej?

WALERY

Ja, naruszyć! Ach, krzywdę pan jej robisz, tak samo jak i mnie; pałałem dla niej jedynie uczuciem niewinnym i pełnym szacunku.

HARPAGON
na stronie

Pałał do mojej szkatułki!

WALERY
Wolałbym raczej umrzeć, niż obrazić ją by myślą najlżejszą: zbyt jest na to czysta i uczciwa.

HARPAGON
na stronie

Moja szkatułka zbyt uczciwa!

WALERY

Jedynym mym pragnieniem było posiadać szczęście jej widoku; żadna zbrodnicza myśl nie skalała uczucia, jakim natchnęły mnie jej cudne oczy.

HARPAGON
na stronie

Cudne oczy mojej szkatułki! Mówi jak kochanek o kochance.

WALERY

Pani Claude02Claude wie wszystko i może zaświadczyć, jak się rzeczy miały.

HARPAGON

Co? Ona jest wspólniczką tej sprawki?

WALERY

Tak, panie; była świadkiem naszych wzajemnych zobowiązań i dopiero upewniwszy się o uczciwości mych zamiarów, pomogła mi nakłonić pańską córkę, aby przyjęła me słowo i dała mi swoje.

HARPAGON
na stronie

A to co znowu? Czyżby obawa przed sądem pomieszała mu zmysły?

Do Walerego

Cóż ty tu bredzisz o jakiejś córce?

WALERY

Mówię, panie, że zaledwie z największym trudem
zdołałem nakłonić jej skromność do pragnień mej miłości.

HARPAGON

Czyją znów skromność?

WALERY

Córki pańskiej; zaledwie wczoraj dała się namówić do podpisania wzajemnych przyrzeczeń małżeństwa.

HARPAGON

Córka podpisała przyrzeczenie małżeństwa?

WALERY

Tak, panie, i ja również.

HARPAGON

O nieba! Nowe nieszczęście!

JAKUB
do komisarza

Pisz pan, panie komisarzu.

HARPAGON

O, cóż za zbieg niedoli! Cóż za nawał rozpaczy!

Do komisarza

Dalej, pełń pan obowiązki swego urzędu: opisz go w protokole jako opryszka i uwodziciela.

JAKUB

Jako opryszka i uwodziciela.

WALERY

Nie zasłużyłem na te imiona: i gdy się wykryje, kim jestem…

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Molier, Skąpiec, tłum. Tadeusz Żeleński (Boy), Wrocław 1971, s. 130–138.
Ćwiczenie 3
RLQMr08UE4chi
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RdGhhkLHCX42F
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Rodzaje komizmu:

  • komizm sytuacyjny – zabawne, zaskakujące i niekiedy absurdalne wydarzenia;

  • komizm językowy – dowcipne dialogi, gra słów, przeinaczenia;

  • komizm postaci – wyolbrzymienie określonych cech charakteru bohaterów i ukazanie ich w niekorzystnym świetle, np. każda z postaci przedstawiona we wspomnianej komedii ma wyolbrzymioną charakterystyczną cechę, dzięki której charakter bohaterów staje się przejaskrawiony.

Ćwiczenie 5

Wskaż w przytoczonym powyżej tekście komedii Moliera przykład:

  • komizmu sytuacyjnego;

  • komizmu słownego;

  • komizmu postaci.

R16dqLFcYvbiq
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6
Rfm4HYyaD5qnH
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Określ funkcję środka stylistycznego wskazanego w poprzednim ćwiczeniu.

RNrvu7Ge7X1Uq
Miejsce na notatki
R11EHWe0XSQU9
Ćwiczenie 8
Jak nazywa się ośmieszająca deformacja w przedstawianiu postaci lub przedmiotu, polegająca na przesadnym uwydatnianiu pewnym cech fizycznych lub psychicznych? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. karykatura, 2. krytyka, 3. portret
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1YJglcChythx
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie interaktywne - przyporządkowanie do wskazanych zabiegów komediowych ich definicji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Podaj przykłady groteski w Skąpcu Moliera.

R1Qvok114LCQ3
Miejsce na notatki

Zapoznaj się z filmem pt. „Skąpiec Moliera”, a następnie wykonaj polecenia.

RbKeDVbm7js0r
Film, w którym na tle epoki przedstawiono komedię Moliera Skąpiec.
Polecenie 2

Określ funkcje komedii jako gatunku literackiego w czasach Moliera i współcześnie.

R13X31ZHRGtkR
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Wyjaśnij, na czym polegała i z czego wynikała dysfunkcyjnośćdysfunkcyjnośćdysfunkcyjność rodziny Harpagona.

Run6kgpBF9ouO
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Określ, jakie przesłanie niesie ze sobą utwór Moliera i rozstrzygnij, czy ma ono charakter ponadczasowy. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RkEm7jlEiQWnH
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Rozważ, czy gromadzenie dóbr materialnych to droga do osiągnięcia szczęścia. W pracy odwołaj się do komedii Moliera Skąpiec oraz innej wybranej lektury .

R1b8y062w4ECG
Miejsce na notatki
063NP_001d
02

Dzieła dramatyczne już w antyku dzielono na dwa podstawowe gatunki: komedie i tragedie. Te pierwsze miały przede wszystkim wywoływać śmiech, zazwyczaj ukazując ludzi z nizin społecznych. Te drugie ukazywały bohaterów wywodzących się z wyższych sfer i popadających w perypetie kończące się wygnaniem, śmiercią itp. Mimo przemian w europejskim dramacie to główne rozróżnienie nadal było aktualne. William ShakespeareWilliam ShakespeareWilliam Shakespeare tworzył więc zarówno tragedie (np. Hamlet, Makbet, Król LearLearLear), jak i komedie (np. Poskromienie złośnicy, Wesołe kumoszki z WindsoruWindsoruWindsoru).

Lear
Windsoru

Zapoznaj się z tekstem dramatu Romeo i Julia Williama Shakespeare’aWilliam ShakespeareWilliama Shakespeare’a.

Polecenie 6

Wymień cechy dramatu jako rodzaju literackiego.

RHgtKzamewts4
Miejsce na notatki ucznia.

Wyjaśnij, czym różni się komedia od tragedii.

RgDTxOIdCxYPP
Miejsce na notatki ucznia.

Emocje w dramacie Romeo i Julia

Niektórzy badacze twórczości Wiliama Shakespeare'aWilliam ShakespeareWiliama Shakespeare'a, dostrzegając wielkość dramatu Romeo i Julia, sugerują, że być może pierwotnym zamiarem autora było napisanie komedii. Dopiero w trakcie tworzenia dzieła zmieniła się jego koncepcja, co miałoby wynikać z braku doświadczenia pisarskiego. Inni badacze podkreślają jednak, że angielski dramaturg w każdej swej tragedii zamieszczał sceny komediowe. Przeplatanie się wydarzeń tragicznych z komicznymi sprawiało, że świat ukazany w jego utworach był bliższy rzeczywistości.

Śmiech w dramacie

William Shakespeare Romeo i Julia

Akt I, scena 3
Pokój w domu Capulettich.

Wchodzą Pani Capuletti i Marta.

PANI CAPULETTI
Gdzie moja córka? Czemu jej nie wołasz?

MARTA
Wołałam – jak mi własna cnota miła:
To znaczy, cnota, której strzegłam pilnie
Aż do dwunastej wiosny życia.
Julciu! Złotko! Gdzie jesteś? No gdzie ta dziewczyna?

Wchodzi Julia.

JULIA
Czy ktoś mnie wołał?

MARTA
Pani matka.

JULIA
Jestem. Słucham cię, matko.

PANI CAPULETTI
Chodzi mi o sprawę…
Marto, ty odejdź; muszę z nią pomówić
Sam na sam.
Czekaj, Marto, lepiej zostań;
Przyszło mi na myśl, że możesz się przydać.
Wiesz, w jakim wieku jest Julia.

MARTA
A jakże,
Mogłabym podać go co do godziny.

PANI CAPULETTI
Już wkrótce skończy czternaście lat.

MARTA
Racja,
Czternaście własnych zębów stawiam w zakład
(Chociaż, co prawda, mam ich tylko cztery),
Że to już wkrótce.
Kiedy będzie pierwszy sierpnia?

PANI CAPULETTI
Zostały jeszcze dwa tygodnie.

MARTA
Ile by ich tam było, dwa czy więcej,
W wieczór przed pierwszym sierpnia Julcia skończy
Równe czternaście.
Obie z Zuzią (wieczne odpoczywanie!) były w jednym wieku.
Zuzia już teraz między aniołkami:
Za dobre było dziecko dla mnie grzesznej.
Ale, jak mówię, nasza Julcia w wieczór
Przed pierwszym sierpnia skończy lat czternaście –
Dobrze pamiętam. Jedenaście lat
Minie niedługo od trzęsienia ziemi,
A trzeba było trafu, że w ten dzień
Właśnie od piersi była odstawiana:
Tak, nie zapomnę tego, póki żyję.
Jak dziś pamiętam: siedzę sobie w słońcu
Pod gołębnikiem i nacieram pierś piołunem.
Państwo obydwoje wtedy
Byli w Mantui: co, niedobra pamięć?
Więc, jak powiadam, gdy tylko poczuła
Piołun na cycku, gdy się jej zrobiło
Gorzko w niemądrej buzi – jak nie wrzaśnie,
Jak się nie skrzywi, szarpnie precz od cycka!
A tu gołębnik za plecami trzeszczy:
Trzęsienie ziemi! Nie trzeba mi było
Dwa razy mówić: wiałam, gdzie pieprz rośnie.
Odtąd minęło jedenaście lat,
Bo już umiała stać; nie, co ja mówię,
Umiała chodzić i truchtać po domu. […]

PANI CAPULETTI
Dosyć już. Proszę, uciszże się wreszcie.

[…]

MARTA
Toć już przestałam.
Pan Bóg z tobą, dziecko:
Z wszystkich niemowląt, jakie wykarmiłam,
Ty byłaś najśliczniejsza.
Gdybym jeszcze
Mogła zobaczyć cię w ślubnej sukience!

PANI CAPULETTI
O właśnie: o tym chciałam z wami mówić.
[…]
Kiedy w małżonku posiądziesz skarb rzadki,
Własny twój wymiar wzrośnie w krótkim czasie.

MARTA
Oj tak, od chłopa rośnie obwód w pasie.

PANI CAPULETTI
Mów więc: co sądzisz o młodym Parysie?

JULIA
Cóż, matko, sądzę, że spodoba mi się:
Muszę się przyjrzeć – tak, aby nikt o mnie
Źle nie pomyślał: uważnie, lecz skromnie.

02 Źródło: William Shakespeare, Romeo i Julia, tłum. Stanisław Barańczak, Poznań 1990, s. 31–35.
RVwyLZBHwlTUe
Ilustracja do aktu I sceny 3 „Romea i Julii” (Pani Capuletti [czytaj: kapulteti] i piastunka Marta namawiają Julię do poślubienia Parysa)
Źródło: John Gilbert, domena publiczna.

Po przeczytaniu przytoczonego powyżej fragmentu dramatu Williama Shakespeare’aWilliam ShakespeareWilliama Shakespeare’a wykonaj ćwiczenia.

Capuletti
Ćwiczenie 11.1

Wyjaśnij, w jakim celu pani CapulettiCapulettiCapuletti chciała porozmawiać z Julią.

R15oeNjvnvH34
Ćwiczenie 11.2

Podaj cechy Julii, które uwidoczniają się w tej scenie.

RhMBwSHJz6u3k
Ćwiczenie 11.3

Określ, czy Julię lepiej znała jej matka czy piastunka Marta. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RKRfqbngm0Cne
Ćwiczenie 11.4

Przedstaw, czego dotyczą wypowiedzi Marty, które mogą w odbiorcy „budzić uśmiech”. Określ występujący w nich rodzaj komizmu.

R1Mw5qW5XWykQ
Ćwiczenie 11.5
R118ShjAb6FBh
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R13myuSJziYBy
Ilustracja do Romea i Julii z XIX–wiecznej edycji The Illustrated Shakespeare [czyt. di ilustrejted szekspir]. Tak wyobrażał sobie Martę jeden z angielskich ilustratorów dzieł Szekspira.
Źródło: Kenny Medows, 1847, drzeworyt, domena publiczna.
Ćwiczenie 12.1

Wyjaśnij, na czym polegał tragizm tytułowych bohaterów dramatu.

R2Z1sgCJkww8J
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 7

Wybierz i przedstaw postać z Romea i Julii, której historia wydaje ci się szczególnie tragiczna. Uzasadnij swój wybór.

R1Fc3GDjMiAvY
Miejsce na notatki ucznia.

„Romeo i Julia” z przymrużeniem oka

Akcję Romea i Julii łączą motywy komediowe z tragicznymi. Żartobliwie charakteryzuje ją wierszowane streszczenie napisane przez Stanisława Barańczaka (1946‑2014) tłumacza Szekspirowskich dramatów, cenionego poety i eseisty (prywatnie brata Małgorzaty Musierowicz, autorki serii powieści dla młodzieży z cyklu Jeżycjada).

R1VeMHciQGFt3
Mural w okolicy Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, który przedstawia Stanisława Barańczaka
Źródło: Tomasz Sienicki (tsca), licencja: CC BY 4.0.
Romeo i JuliaStanisław Barańczak
Stanisław Barańczak Romeo i Julia

Rody Werony: wraży raban.
Młodzi: hormony. Starzy: szlaban.
Mnich: lekarstwem zielarstwo?
Finał: trup grubą warstwą.

03 Źródło: Stanisław Barańczak, Romeo i Julia, [w:] tegoż, Biografioły, Poznań 1991, s. 43.
R1IpCuHlgwTrG
Władysław Sikora w czasie występu w Kabarecie Teatr Absurdu „Żżżżż”, podczas Festiwalu Kabaretu 2007 w Zielonej Górze
Źródło: Marcin Gierasimowicz, licencja: CC BY-SA 3.0.

Władysław Sikora jest polskim artystą kabaretowym, liderem kultowego kabaretu Potem*.* Komponuje muzykę do piosenek, pisze teksty skeczy, jest scenarzystą i reżyserem kabaretowych programów i filmów.

Romee i JuliaWładysław Sikora
Władysław Sikora Romee i Julia

Osoby:
Julia – obiekt westchnień i innych oddechów
Romee – postać zbiorowa. Skład:
Romeo A – typ tragiczny
Romeo Be – realista
Romeo Ce – optymista
Romeo Er‑zet – po prostu typ

Romee:
(stoją pod balkonem)
– Julio!

Julia:
(wychyla się przez poręcz)
– Kto to? Kto to?

Romee:
– My!

A‑Romeo:
– Czy nie poznajesz Romeów?

Julia:
– Ach, to wy najdrożsi…

Romee:
– No!
(przesyłają uśmiechy w kierunku balkonu. Uśmiechy obsiadają poręcz i okolice balkonu).
Nareszcie jesteśmy sami. Tylko księżyc, ty i my…

Julia:
– Czy powiecie mi, jak mnie kochacie?

Ce‑Romeo:
– Zaśpiewamy ci serenadę:

Romee:
(śpiewają, przygrywając sobie we czterech na gitarze)
Miłość nasza taka wielka
Jej nie zniszczy żaden wróg
Jakby co, to uciekniemy
Mamy przecież osiem nóg…

Julia:
– Brawo!!!
(zachwycona śpiewem przesyła całusa. Całus upada pomiędzy A‑Romeem i Ce‑Romeem).
Dajcie mi rękę…

Romee:
(prezentują wszystkie swoje ręce)
– Którą?

Julia:
– Czwartą.

Romee:
(podają czwartą rękę lirycznie)
– Aaaach…

Julia:
– Aaaach…

Romee:
– Julio, nasza Julio…

Julia:
– Co…

Romee:
– Julio, nasza Julio…

Julia:
– Co?

Romee:
– Julio, nasza Julio…

Julia:
(coś zaczyna podejrzewać)
– Piliście!

Romee:
– To z miłości!

Be‑Romeo:
– Tak krótko się widujemy, że chcielibyśmy cię widzieć podwójnie…

Romee:
– Wybacz!

Julia:
– Wybaczam. To z winy naszych rodziców. Ach, z jakiego powodu nasze rody tak się nienawidzą?

A‑Romeo:
– O! To stara i długa historia jest!

Julia:
– Opowiedzcie…

Be‑Romeo:
– Było to dawno, dawno temu. Twój prapraprapra…

Er‑zet‑Romeo:
(uzupełnia)
– …prapraprapraprapra…

Be‑Romeo:
– …prapraprapradziadek naszemu prapraprapra…

Er‑zet‑Romeo:
– …prapraprapraprapra…

Be‑Romeo:
– …praprapradziadkowi zjadł pterodaktyla!

Ce‑Romeo:
– Pterodaktyle już wyginęły, ale waśń pozostała.

Julia:
– Musimy coś wymyślić!

Romee:
(po dużym wysiłku umysłowym)
– Ba!!!

Julia:
(wpada na pomysł mało oryginalny, ale efektowny)
– Zabijmy się z miłości!

A‑Romeo:
– Czy mamy jakieś narzędzie przydatne w takich okazjach?

Julia:
– Sztylet!
(podaje sztylet, który przypadkiem miała w dekolcie)

Romee:
(ustawiają się w kolejkę: A‑Romeo, Be‑Romeo, Ce‑Romeo, Er‑zet‑Romeo)

Er‑zet‑Romeo:
– Niech ten sztylet przetnie nić naszego istnienia. Żegnajcie!

A‑Romeo:
(wbija sztylet w początek kolejki. Sam upada nieżywy, pozostali nie)

Er‑zet‑Romeo:
– Witajcie! Sztylet jest za krótki na taką wielką miłość.

KONIEC

Autor: Władysław Sikora (no… trochę Szekspir)

04 Źródło: Władysław Sikora, Romeo i Julia, [w:] tegoż, Nie tylko… kabaret POTEM, Wrocław 1998, s. 26–28.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 13
R1BWg7pkCPyuq
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14
RLGBJ5FfdGhZN
Uzupełnij zdania podanymi poniżej wyrazami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15.1

Wyszukaj w tekście Romea i Julii przykłady komizmu słownego i sytuacyjnego. Podaj, w których aktach i scenach występują wskazane rodzaje komizmu i opisz krótko, czego dotyczą.

R1VeDaN22wmMP
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 8

Napisz rozprawkę na temat: „Miłość przezwycięża wszelkie przeciwności”. Rozważ problem, odwołując się do:

  • Romea i Julii WiliamaWiliamaWiliama Szekspira.

  • wybranej lektury lub dowolnej znanej ci książki.

R19lPIkWmBQPI
Miejsce na rozprawkę ucznia.
Polecenie 9

Zastanów się, która sytuacja zaważyła o tragicznym finale dramatu. Opisz scenę finałową, zmieniając jej przebieg w taki sposób, by doprowadzić do szczęśliwego zakończenia.

R7zAYpbVys8mx
Miejsce na zakończenie ucznia.
Wiliama

Słownik

dysfunkcyjność
dysfunkcyjność

nieprawidłowe funkcjonowanie;  nieprzystosowanie czegoś do pełnienia określonych funkcji

paradny
paradny

zaskakujący, absurdalny, śmieszny

dydaktyzm
dydaktyzm

uczenie kogoś poprzez przekazywanie mu odpowiednich wzorów do naśladowania