Zdjęcie przedstawia białą kartkę, na której leży gumka do ścierania ołówek oraz narysowana jest czarnym mazakiem żarówka oraz znaki zapytania.
Zdjęcie przedstawia białą kartkę, na której leży gumka do ścierania ołówek oraz narysowana jest czarnym mazakiem żarówka oraz znaki zapytania.
Paradoks i ironia w literaturze, malarstwie i fotografii
Biała kartka, gumka, żarówka i znaki zapytania
Źródło: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.
Warto wiedzieć!
Wśród paradoksówparadoksparadoksów żyjemy, często nas złoszczą, niepokoją, nawet przerażają, przeraża bowiem to, co przeczy rozumowi, a jednak istnieje. Niekiedy, przeciwnie, bawią – pisała Barbara SkargaBarbara SkargaBarbara Skarga. Paradoksy są cechą charakterystyczną twórczości Wisławy Szymborskiej. Dzięki nim poetka ukazuje ludzkie niepokoje oraz z ironicznym dystansem pielęgnuje humanistyczne ideały i uniwersalne wartości.
Barbara Skarga
Barbara Skarga (1919‑2009) filozof, profesor nauk humanistycznych, wykładowca. W czasie II wojny światowej łączniczka Armii Krajowej.
O autorce
R1NzJrBmYHHqi1
Zdjęcie przedstawia portret starszej kobiety. Jej twarz jest szczupła, widać na niej liczne zmarszczki. Kobieta uśmiecha się. Ubrana jest w płaszcz, pod szyją ma zawiązaną apaszkę, a na głowie ma założony niewielki kapelusz.
Wisława Szymborska, październik 2009
Źródło: Mariusz Kubik, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Wisława Szymborska (1923–2012) to współczesna polska poetka, uhonorowana w 1996 roku literacką Nagrodą Nobla. W swoich utworach poetyckich w charakterystycznym ironicznym, a zarazem serdecznym tonie podejmowała filozoficzne tematy dotyczące istoty człowieczeństwa, sensu życia oraz problemów dnia codziennego, czy relacji międzyludzkich: przyjaźni, miłości, wrogości. Stworzyła kilkanaście tomów poezji, z których najbardziej znane to Sto pociech (1967), Wielka liczba (1976), Chwila (2002). Oprócz dłuższych form poetyckich pisała też limeryki, czyli krótkie, pięciowersowe utwory o żartobliwej, a niekiedy wręcz groteskowej wymowie.
R1GHCzruOAOj9
Tabela z cytatami paradoksalnych formuł w wierszach Wisławy Szymborskiej. W nawiasach znajdują się tytuły wierszy. Treść: I jest nam odmówiony idiotyzm doskonałości. (Cebula). Jeszcze nie mamy czasów tak pogodnych, żeby na twarzy zagościł zwykły smutek. (Uśmiechy). Nawet najwyższe góry nie są bliżej nieba niż najgłębsze doliny (Niebo). Duszyczko, tylko wątpiąc w zaświaty, szersze masz perspektywy. (Nad Styksem). Uczę milczenie we wszystkich językach. (Drobne ogłoszenia). Życie, choćby i długie, zawsze będzie krótkie. (Krótkie życie naszych przodków)
Tabela z zestawieniem paradoksalnych formuł w wierszach Wisławy Szymborskiej.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Paradoksy istnienia
ParadoksparadoksParadoks jest kunsztowną konstrukcją językową, która zawiera w sobie logiczną sprzeczność. Ten rodzaj zaskakującego stwierdzenia jest charakterystyczny między innymi dla poezji barokowej. W poezji Wisławy Szymborskiej paradoksy pełnią jednak inną funkcję niż w wierszach poetów okresu XVII wieku. Ich celem jest nie tylko zaskakiwanie i szokowanie czytelnika oraz demaskowanie egzystencjalnychegzystencjalnyegzystencjalnych niepokojów. W twórczości Szymborskiej często łączą się z dowcipem językowym oraz typową dla niej ironiąironiaironią i autoironiąautoironiaautoironią.
Vermeer
[czytaj: wermir]
egzystencjalny
egzystencjalny - odnoszący się do nurtu filozoficznego zwanego egzystencjalizmem, dotyczący życia człowieka, jego miejsca, w którym żyje i roli w świecie, którą musi odegrać oraz jego wyborów moralnych, często związany z sytuacjami trudnymi np. z doświadczeniami wojennymi
paradoks
paradoks
zaskakujące twierdzenie, często sprzeczne z powszechnie przyjętą opinią; także twierdzenie logiczne prowadzące do zaskakujących i sprzecznych wniosków
ironia
ironia
figura stylistyczna polegająca na celowo wprowadzanej sprzeczności między przekazywaną informacją a jej znaczeniem ukrytym; wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje ironii: retoryczną, sokratejską i romantyczną; bywa trudna do zidentyfikowania, nie można jej identyfikować z kłamstwem i sarkazmem
autoironia
autoironia
(autos– ja, gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – ironia w stosunku do samego siebie; specyficzny rodzaj dystansu wobec siebie lub swojej twórczości
Polecenie 1
Wybierz dwa wiersze Wisławy Szymborskiej, np.: Pierwsza fotografia Hitlera, Dwie małpy Bruegla, Znieruchomienie, Pejzaż, Ludzie na moście i wyszukaj w dostępnych źródłach informacji na ich temat, a następnie wynotuj przykłady paradoksów w nich zawartych. Wyjaśnij, na czym one polegają.
Rn29bCm0IZ3Ou
Polecenie 1
Po zapoznaniu się galerią interaktywną wynotuj przykłady paradoksów istnienia, na jakie w swojej twórczości zwraca uwagę Wisława Szymborska. Wyjaśnij, na czym one polegają.
R1a4q9CRukQbS
RBFH8JdzxkywT
Obraz przedstawia dwie niewielkie małpy siedzące z wykuszu okiennym. Zwierzęta są skute za nogi łańcuchem. Są osowiałe. Wokół nich widać łupiny po orzechach. Za oknem widać morze i pływające statki.
Opis: 1. Ilustracja przedstawia starszego mężczyznę z pędzlem i stojącego za nim drugiego mężczyznę, który przygląda się malowanemu obrazowi. Starszy, Malarz i kupiec (domniemany autoportret artysty), ok. 1565, domena publiczna. Dwie małpy to obraz olejny niderlandzkiego malarza starszego z 1562 roku, który przedstawia panoramę Antwerpii od strony morza. W tym czasie w mieście dochodziło do konfliktów politycznych, które przyczyniły się do sprzeniewierzenia wartości moralnych.
2. Obraz przedstawia ciemną kuchnię, w której pali się ogień w kominku. Widać w niej kilka małp. Niektóre z nich siedzą na klepisku, inne na stołkach. Część zwierząt ma na głowach czapki z piórami. Kilka zwierząt zajada owoce. David Teniers [czytaj: dawid ternirs] młodszy, Małpy w kuchni, ok. 1645, domena publiczna. Na pierwszym planie widać dwie skute łańcuchami małpy, które siedzą na oknie. W ikonografii chrześcijańskiej zwierzęta te symbolizują głupotę, próżność, skąpstwo i arogancję.
3. Fragment obrazu przedstawiający łańcuch, którym skuta jest jedna z małp. Wokół małp można dostrzec porozrzucane łupiny orzechów, które według interpretatorów obrazu nawiązują do niderlandzkiego przysłowia „sądzić się o orzech laskowy”, co sugeruje, że mogły utracić wolność z bardzo błahego powodu.
4. Wisława Szymborska w wierszu Dwie małpy Bruegla (tom Wołanie do Yeti [czytaj: jeti], 1957) zawarła zwięzły, ale bardzo dokładny opis tła obrazu oraz tytułowych małp: Tak wygląda mój wielki maturalny sen: siedzą w oknie dwie małpy przykute łańcuchem, za oknem fruwa nie boi kąpie się morze. Zdaję z historii ludzi. Jąkam się i brnę. Małpa wpatrzona we mnie, ironicznie słucha, druga niby to drzemie –a kiedy po pytaniu nastaje milczenie, podpowiada mi cichym brząkaniem łańcucha. Źródło: Wisława Szymborska, Dwie małpy Bruegla , [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, strona 60.
Obraz przedstawia dwie niewielkie małpy siedzące z wykuszu okiennym. Zwierzęta są skute za nogi łańcuchem. Są osowiałe. Wokół nich widać łupiny po orzechach. Za oknem widać morze i pływające statki.
Opis: 1. Ilustracja przedstawia starszego mężczyznę z pędzlem i stojącego za nim drugiego mężczyznę, który przygląda się malowanemu obrazowi. Starszy, Malarz i kupiec (domniemany autoportret artysty), ok. 1565, domena publiczna. Dwie małpy to obraz olejny niderlandzkiego malarza starszego z 1562 roku, który przedstawia panoramę Antwerpii od strony morza. W tym czasie w mieście dochodziło do konfliktów politycznych, które przyczyniły się do sprzeniewierzenia wartości moralnych.
2. Obraz przedstawia ciemną kuchnię, w której pali się ogień w kominku. Widać w niej kilka małp. Niektóre z nich siedzą na klepisku, inne na stołkach. Część zwierząt ma na głowach czapki z piórami. Kilka zwierząt zajada owoce. David Teniers [czytaj: dawid ternirs] młodszy, Małpy w kuchni, ok. 1645, domena publiczna. Na pierwszym planie widać dwie skute łańcuchami małpy, które siedzą na oknie. W ikonografii chrześcijańskiej zwierzęta te symbolizują głupotę, próżność, skąpstwo i arogancję.
3. Fragment obrazu przedstawiający łańcuch, którym skuta jest jedna z małp. Wokół małp można dostrzec porozrzucane łupiny orzechów, które według interpretatorów obrazu nawiązują do niderlandzkiego przysłowia „sądzić się o orzech laskowy”, co sugeruje, że mogły utracić wolność z bardzo błahego powodu.
4. Wisława Szymborska w wierszu Dwie małpy Bruegla (tom Wołanie do Yeti [czytaj: jeti], 1957) zawarła zwięzły, ale bardzo dokładny opis tła obrazu oraz tytułowych małp: Tak wygląda mój wielki maturalny sen: siedzą w oknie dwie małpy przykute łańcuchem, za oknem fruwa nie boi kąpie się morze. Zdaję z historii ludzi. Jąkam się i brnę. Małpa wpatrzona we mnie, ironicznie słucha, druga niby to drzemie –a kiedy po pytaniu nastaje milczenie, podpowiada mi cichym brząkaniem łańcucha. Źródło: Wisława Szymborska, Dwie małpy Bruegla , [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, strona 60.
Peter Bruegel [czytaj: piter brojgl] starszy, Dwie małpy, 1562
Źródło: domena publiczna.
R1bg8GB7H65LU
Obraz przedstawia drewniany, wysoki most prowadzący przez rzekę. Mostem idą Japończycy, osłaniając się od gęstego deszczu parasolami, kapeluszami. Rzeką płynie tratwa.
Opis: 1. Obraz przedstawia starszego Japończyka w kimonie, klęczącego na macie. Obok postaci mężczyzny widoczne są liczne zapiski w języku japońskim. Wisława Szymborska była miłośniczką sztuki Hiroshige Andō [czytaj: hiroszige ando](1797–1858) – japońskiego malarza i grafika znanego również jako Hiroshige Utagawa [czytaj: hiroszige utagawa].
2. Obraz przedstawia pejzaż Japonii. Na pierwszym planie widać wzburzone fale morza, na drugim płynącą żaglówkę i ogromną górę. Hiroshige Andō [czytaj: hiroszige ando] uznaje się za jednego z twórców , czyli japońskiej sztuki drzeworytniczej, ukazującej obrazy „przepływającego”, przemijającego świata.
3. W wierszu Ludzie na moście (tom Ludzie na moście, 1986) poetka w zwięzły, ale szczegółowy sposób opisała obraz Hiroshige Andō [czytaj: hiroszige ando] (Utagawa): Dziwna planeta i dziwni na niej ci ludzie. Ulegają czasowi, ale nie chcą go uznać. Mają sposoby, żeby swój sprzeciw wyrazić. Robią obrazki jak na przykład ten: Nic szczególnego na pierwszy rzut oka. Widać wodę. Widać jeden z jej brzegów. Widać czółno mozolnie płynące pod prąd.2 Widać nad wodą most i widać ludzi na moście. Ludzie wyraźnie przyspieszają kroku, bo właśnie z ciemnej chmury zaczął deszcz ostro zacinać. Cała rzecz w tym, że nic nie dzieje się dalej. Chmura nie zmienia barwy ani kształtu. Deszcz ani się nie wzmaga, ani nie ustaje. Czółno płynie bez ruchu. Ludzie na moście biegną ściśle tam, co przed chwilą. Trudno tu obejść się bez komentarza: To nie jest wcale obrazek niewinny. Zatrzymano tu czas. Przestano liczyć się z prawami jego. Pozbawiono go wpływu na rozwój wypadków, Zlekceważono go i znieważono. Za sprawą buntownika, jakiegoś Hiroshige Utagawy [czytaj: hiroszige utagawy], (istoty, która zresztą dawno i jak należy minęła), czas potknął się i upadł. Może to tylko psota bez znaczenia, wybryk na skalę paru zaledwie galaktyk, na wszelki jednak wypadek dodajmy, co następuje: Bywa tu w dobrym tonie wysoko sobie cenić ten obrazek, zachwycać się nim i wzruszać od pokoleń. Są tacy, którym i to nie wystarcza. Słyszą nawet szum deszczu, czują chłód kropel na karkach i plecach, patrzą na most i ludzi, jakby widzieli tam siebie, w tym samym biegu nigdy nie dobiegającym drogą bez końca, wiecznie do odbycia i wierzą w swoim zuchwalstwie, że tak jest rzeczywiście. Źródło: Wisława Szymborska, Ludzie na moście, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 311–313.
Obraz przedstawia drewniany, wysoki most prowadzący przez rzekę. Mostem idą Japończycy, osłaniając się od gęstego deszczu parasolami, kapeluszami. Rzeką płynie tratwa.
Opis: 1. Obraz przedstawia starszego Japończyka w kimonie, klęczącego na macie. Obok postaci mężczyzny widoczne są liczne zapiski w języku japońskim. Wisława Szymborska była miłośniczką sztuki Hiroshige Andō [czytaj: hiroszige ando](1797–1858) – japońskiego malarza i grafika znanego również jako Hiroshige Utagawa [czytaj: hiroszige utagawa].
2. Obraz przedstawia pejzaż Japonii. Na pierwszym planie widać wzburzone fale morza, na drugim płynącą żaglówkę i ogromną górę. Hiroshige Andō [czytaj: hiroszige ando] uznaje się za jednego z twórców , czyli japońskiej sztuki drzeworytniczej, ukazującej obrazy „przepływającego”, przemijającego świata.
3. W wierszu Ludzie na moście (tom Ludzie na moście, 1986) poetka w zwięzły, ale szczegółowy sposób opisała obraz Hiroshige Andō [czytaj: hiroszige ando] (Utagawa): Dziwna planeta i dziwni na niej ci ludzie. Ulegają czasowi, ale nie chcą go uznać. Mają sposoby, żeby swój sprzeciw wyrazić. Robią obrazki jak na przykład ten: Nic szczególnego na pierwszy rzut oka. Widać wodę. Widać jeden z jej brzegów. Widać czółno mozolnie płynące pod prąd.2 Widać nad wodą most i widać ludzi na moście. Ludzie wyraźnie przyspieszają kroku, bo właśnie z ciemnej chmury zaczął deszcz ostro zacinać. Cała rzecz w tym, że nic nie dzieje się dalej. Chmura nie zmienia barwy ani kształtu. Deszcz ani się nie wzmaga, ani nie ustaje. Czółno płynie bez ruchu. Ludzie na moście biegną ściśle tam, co przed chwilą. Trudno tu obejść się bez komentarza: To nie jest wcale obrazek niewinny. Zatrzymano tu czas. Przestano liczyć się z prawami jego. Pozbawiono go wpływu na rozwój wypadków, Zlekceważono go i znieważono. Za sprawą buntownika, jakiegoś Hiroshige Utagawy [czytaj: hiroszige utagawy], (istoty, która zresztą dawno i jak należy minęła), czas potknął się i upadł. Może to tylko psota bez znaczenia, wybryk na skalę paru zaledwie galaktyk, na wszelki jednak wypadek dodajmy, co następuje: Bywa tu w dobrym tonie wysoko sobie cenić ten obrazek, zachwycać się nim i wzruszać od pokoleń. Są tacy, którym i to nie wystarcza. Słyszą nawet szum deszczu, czują chłód kropel na karkach i plecach, patrzą na most i ludzi, jakby widzieli tam siebie, w tym samym biegu nigdy nie dobiegającym drogą bez końca, wiecznie do odbycia i wierzą w swoim zuchwalstwie, że tak jest rzeczywiście. Źródło: Wisława Szymborska, Ludzie na moście, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 311–313.
Hiroshige Andō [czytaj: hiroszige ando], Wieczorna ulewa nad Wielkim Mostem i Atake, 1857
Źródło: domena publiczna.
R1ZKbvh3g7tOS
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widać drogę otoczoną szpalerem wysokich drzew o niewielkich koronach. Wzdłuż drogi płynie niewielkim rowem rzeczka. Widać pola uprawne, a w oddali majaczy się niewielkie miasteczko, widać także kościelną wieżę. Drogą idzie mężczyzna z psem, daleko za nim kolejne osoby. Opis: 1. Wiersz Pejzaż (tom Sto pociech, 1967) jest przykładem utworu, w którym świat realny spotyka się ze światem alternatywnym., 2. Pejzaż jest ekfrazą, czyli poetyckim opisem obrazu Droga w Middelharnis [czytaj: midlhanis] holenderskiego malarza Meinderta Hobbemy [czytaj: majnderta hobemy] z 1689 roku., 3. Ilustracja przedstawia zestawienie trzech fragmentów obrazu Pejzaż. Na każdym z nich widoczne są ludzkie postacie. Są one mocno wtopione w elementy kompozycji, niekiedy niemal niezauważalne. Na obrazie widać wiejski krajobraz z tzw. sztafażem – w tym przypadku postaciami ludzkimi, które są dodatkowo wkomponowane w pejzaż, ale nie odciągają uwagi odbiorcy od głównego tematu dzieła., 4. Ilustracja przedstawia cztery fragmenty obrazu Pejzaż. Dominują w nich elementy przyrody: drzewa, niebo, pola. Widać niebo przesłonięte kłębiastymi chmurami, wiejską zabudowę z kościołem, pole uprawne, drzewa oraz drogę prowadzącą do gospodarstwa, przed którym rozmawiają osoby. Drogą spaceruje mężczyzna z psem., 5. Wisława Szymborska Pejzaż. W pejzażu starego mistrza drzewa mają korzenie pod olejną farbą, ścieżka na pewno prowadzi do celu, sygnaturę z powagą zastępuje źdźbło, jest wiarygodna piąta po południu, maj delikatnie ale stanowczo wstrzymany, więc i ja przystanęłam – ależ tak, drogi mój, to ja jestem ta niewiasta pod jesionem. Przyjrzyj się, jak daleko odeszłam od ciebie, jaki mam biały czepek i żółtą spódnicę, jak mocno trzymam koszyk, żeby nie wypaść z obrazu, jak paraduję sobie w cudzym losie i odpoczywam od żywych tajemnic. Choćbyś zawołał, nie usłyszę, a choćbym usłyszała, nie odwrócę się, a choćbym i zrobiła ten niemożliwy ruch, twoja twarz wyda mi się obca. Znam świat w promieniu sześciu mil. Znam zioła i zaklęcia na wszystkie boleści. Bóg jeszcze patrzy w czubek mojej głowy. Modlę się jeszcze o nienagłą śmierć. Wojna jest karą a pokój nagrodą. Zawstydzające sny pochodzą od szatana. Mam oczywistą duszę jak śliwka ma pestkę. Nie znam zabawy w serce. Nie znam nagości ojca moich dzieci. Nie podejrzewam Pieśni nad Pieśniami o pokreślony zawiły brudnopis. To, co pragnę powiedzieć, jest w gotowych zdaniach. Nie używam rozpaczy, bo to rzecz nie moja, a tylko powierzona mi na przechowanie. Choćbyś zabiegł mi drogę, choćbyś zajrzał w oczy, minę cię samym skrajem przepaści cieńszej niż włos. Na prawo jest mój dom, który znam dookoła razem z jego schodkami i wejściem do środka, gdzie dzieją się historie nie namalowane: kot skacze na ławę, słońce pada na cynowy dzban, za stołem siedzi kościsty mężczyzna i reperuje zegar. Źródło: Wisława Szymborska, Pejzaż, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 133–135.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widać drogę otoczoną szpalerem wysokich drzew o niewielkich koronach. Wzdłuż drogi płynie niewielkim rowem rzeczka. Widać pola uprawne, a w oddali majaczy się niewielkie miasteczko, widać także kościelną wieżę. Drogą idzie mężczyzna z psem, daleko za nim kolejne osoby. Opis: 1. Wiersz Pejzaż (tom Sto pociech, 1967) jest przykładem utworu, w którym świat realny spotyka się ze światem alternatywnym., 2. Pejzaż jest ekfrazą, czyli poetyckim opisem obrazu Droga w Middelharnis [czytaj: midlhanis] holenderskiego malarza Meinderta Hobbemy [czytaj: majnderta hobemy] z 1689 roku., 3. Ilustracja przedstawia zestawienie trzech fragmentów obrazu Pejzaż. Na każdym z nich widoczne są ludzkie postacie. Są one mocno wtopione w elementy kompozycji, niekiedy niemal niezauważalne. Na obrazie widać wiejski krajobraz z tzw. sztafażem – w tym przypadku postaciami ludzkimi, które są dodatkowo wkomponowane w pejzaż, ale nie odciągają uwagi odbiorcy od głównego tematu dzieła., 4. Ilustracja przedstawia cztery fragmenty obrazu Pejzaż. Dominują w nich elementy przyrody: drzewa, niebo, pola. Widać niebo przesłonięte kłębiastymi chmurami, wiejską zabudowę z kościołem, pole uprawne, drzewa oraz drogę prowadzącą do gospodarstwa, przed którym rozmawiają osoby. Drogą spaceruje mężczyzna z psem., 5. Wisława Szymborska Pejzaż. W pejzażu starego mistrza drzewa mają korzenie pod olejną farbą, ścieżka na pewno prowadzi do celu, sygnaturę z powagą zastępuje źdźbło, jest wiarygodna piąta po południu, maj delikatnie ale stanowczo wstrzymany, więc i ja przystanęłam – ależ tak, drogi mój, to ja jestem ta niewiasta pod jesionem. Przyjrzyj się, jak daleko odeszłam od ciebie, jaki mam biały czepek i żółtą spódnicę, jak mocno trzymam koszyk, żeby nie wypaść z obrazu, jak paraduję sobie w cudzym losie i odpoczywam od żywych tajemnic. Choćbyś zawołał, nie usłyszę, a choćbym usłyszała, nie odwrócę się, a choćbym i zrobiła ten niemożliwy ruch, twoja twarz wyda mi się obca. Znam świat w promieniu sześciu mil. Znam zioła i zaklęcia na wszystkie boleści. Bóg jeszcze patrzy w czubek mojej głowy. Modlę się jeszcze o nienagłą śmierć. Wojna jest karą a pokój nagrodą. Zawstydzające sny pochodzą od szatana. Mam oczywistą duszę jak śliwka ma pestkę. Nie znam zabawy w serce. Nie znam nagości ojca moich dzieci. Nie podejrzewam Pieśni nad Pieśniami o pokreślony zawiły brudnopis. To, co pragnę powiedzieć, jest w gotowych zdaniach. Nie używam rozpaczy, bo to rzecz nie moja, a tylko powierzona mi na przechowanie. Choćbyś zabiegł mi drogę, choćbyś zajrzał w oczy, minę cię samym skrajem przepaści cieńszej niż włos. Na prawo jest mój dom, który znam dookoła razem z jego schodkami i wejściem do środka, gdzie dzieją się historie nie namalowane: kot skacze na ławę, słońce pada na cynowy dzban, za stołem siedzi kościsty mężczyzna i reperuje zegar. Źródło: Wisława Szymborska, Pejzaż, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 133–135.
Meindert Hobbema [czytaj: majndert hobema], Droga w Middelharnis [czytaj: midlhanis], 1689
Źródło: domena publiczna.
RXYNHfW9E6Acd
Obraz przedstawia portret młodej kobiety. Kobieta siedzi, odwrócona do widza lewym bokiem. Ubrana jest w długą, powłóczystą suknię, Na ramionach ma przeźroczysty szal. Ręce kobiety spoczywają splecione na jej kolanach. Twarz kobiety jest owalna, rysy regularne. Kobieta ma przedziałek na środku głowy i gładko zaczesane włosy w kok, podtrzymywany jasną przepaską.
Opis: Punkt 1.: Obraz przedstawia portret młodej kobiety. Jej twarz jest owalna, brwi wyraziste. Kobieta ubrana jest w suknię z odsłoniętymi ramionami. Portret Isadory Duncan, ok. 1906–1912 Licencja: domena publiczna Wisława Szymborska pisała również wiersze inspirowane fotografiami., Punkt 2.: Zdjęcie przedstawia stojącą na łące nagą, młodą kobietę. Jest ona pochylona w swoją lewą stronę, trzyma ręce ponad głową. Fotografia Isadory Duncan autorstwa Edwarda Steichena, 1921. Licencja: domena publiczna. Wiersz Znieruchomienie (tom Wszelki wypadek, 1972) jest poetyckim opisem fotografii amerykańskiej tancerki Isadory Duncan (1878–1927)., Punkt 3.: Obraz przedstawia młodą kobietę. Kobieta tańczy, ma rozwianą długą suknię, uniesione ręce. Jej piersi są nagie. Fotografia Isadory Duncan autorstwa Arnolda Genthe. Licencja: domena publiczna. Tekst: Isadora Duncan wykonywała taniec wyzwolony, przeciwstawiający się regułom klasycznego baletu. Odniosła światowy sukces. Zginęła tragicznie w Nicei: podczas przejażdżki szal tancerki zaplątał się w szprychy koła automobilu., Punkt 4.: Obraz przedstawia młodą, ciemnowłosą kobietę. Kobieta siedzi na fotelu, po obu jej stronach są przytulone do niej dzieci – dwie małe dziewczynki. Dziewczynka po jej lewej stronie jest naga, siedzi skulona na kolanach kobiety. Dziewczynka po jej prawej stronie stoi przytulona do ramienia kobiety. Isadora Duncan z dziećmi, 1913. Licencja: domena publiczna W 1930 roku ukazał się słynny pamiętnik tancerki pt. Moje życie, który zainspirował Szymborską do napisania wiersza Znieruchomienie., Punkt 5. Wisława Szymborska Znieruchomienie. Miss Duncan, tancerka jaki tam obłok, zefirek, bachantka, blask księżyca na fali, kołysanie, tchnienie. Kiedy tak stoi w atelier fotograficznym, z ruchu, z muzyki – ciężko, cieleśnie wyjęta, na pastwę pozy porzucona, na fałszywe świadectwo. Grube ramiona wzniesione nad głową, węzeł kolana spod krótkiej tuniki, lewa noga do przodu, naga stopa, palce, 5 (słownie pięć) paznokci. Jeden krok z wiecznej sztuki w sztuczną wieczność – z trudem przyznaję, że lepszy niż nic i słuszniejszy niż wcale. Za parawanem różowy gorset, torebka, w torebce bilet na statek parowy, odjazd nazajutrz, czyli sześćdziesiąt lat temu; już nigdy, ale za to punkt dziewiąta rano. Źródło: Wisława Szymborska, Znieruchomienie, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 215–216.
Obraz przedstawia portret młodej kobiety. Kobieta siedzi, odwrócona do widza lewym bokiem. Ubrana jest w długą, powłóczystą suknię, Na ramionach ma przeźroczysty szal. Ręce kobiety spoczywają splecione na jej kolanach. Twarz kobiety jest owalna, rysy regularne. Kobieta ma przedziałek na środku głowy i gładko zaczesane włosy w kok, podtrzymywany jasną przepaską.
Opis: Punkt 1.: Obraz przedstawia portret młodej kobiety. Jej twarz jest owalna, brwi wyraziste. Kobieta ubrana jest w suknię z odsłoniętymi ramionami. Portret Isadory Duncan, ok. 1906–1912 Licencja: domena publiczna Wisława Szymborska pisała również wiersze inspirowane fotografiami., Punkt 2.: Zdjęcie przedstawia stojącą na łące nagą, młodą kobietę. Jest ona pochylona w swoją lewą stronę, trzyma ręce ponad głową. Fotografia Isadory Duncan autorstwa Edwarda Steichena, 1921. Licencja: domena publiczna. Wiersz Znieruchomienie (tom Wszelki wypadek, 1972) jest poetyckim opisem fotografii amerykańskiej tancerki Isadory Duncan (1878–1927)., Punkt 3.: Obraz przedstawia młodą kobietę. Kobieta tańczy, ma rozwianą długą suknię, uniesione ręce. Jej piersi są nagie. Fotografia Isadory Duncan autorstwa Arnolda Genthe. Licencja: domena publiczna. Tekst: Isadora Duncan wykonywała taniec wyzwolony, przeciwstawiający się regułom klasycznego baletu. Odniosła światowy sukces. Zginęła tragicznie w Nicei: podczas przejażdżki szal tancerki zaplątał się w szprychy koła automobilu., Punkt 4.: Obraz przedstawia młodą, ciemnowłosą kobietę. Kobieta siedzi na fotelu, po obu jej stronach są przytulone do niej dzieci – dwie małe dziewczynki. Dziewczynka po jej lewej stronie jest naga, siedzi skulona na kolanach kobiety. Dziewczynka po jej prawej stronie stoi przytulona do ramienia kobiety. Isadora Duncan z dziećmi, 1913. Licencja: domena publiczna W 1930 roku ukazał się słynny pamiętnik tancerki pt. Moje życie, który zainspirował Szymborską do napisania wiersza Znieruchomienie., Punkt 5. Wisława Szymborska Znieruchomienie. Miss Duncan, tancerka jaki tam obłok, zefirek, bachantka, blask księżyca na fali, kołysanie, tchnienie. Kiedy tak stoi w atelier fotograficznym, z ruchu, z muzyki – ciężko, cieleśnie wyjęta, na pastwę pozy porzucona, na fałszywe świadectwo. Grube ramiona wzniesione nad głową, węzeł kolana spod krótkiej tuniki, lewa noga do przodu, naga stopa, palce, 5 (słownie pięć) paznokci. Jeden krok z wiecznej sztuki w sztuczną wieczność – z trudem przyznaję, że lepszy niż nic i słuszniejszy niż wcale. Za parawanem różowy gorset, torebka, w torebce bilet na statek parowy, odjazd nazajutrz, czyli sześćdziesiąt lat temu; już nigdy, ale za to punkt dziewiąta rano. Źródło: Wisława Szymborska, Znieruchomienie, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 215–216.
Isadora Duncan [czytaj: izadora danken] w atelier fotograficznym
Źródło: domena publiczna.
RaWYREpxf5KTK
Obraz przedstawia portret małego chłopca. Dziecko siedzi w dużym fotelu. Ma pulchną, owalną buzię i ciemne włosy. Ubrane jest w koszulkę i skarpety.
Opis: Punkt 1. Zdjęcie przedstawia Adolfa Hitlera w mundurze wojskowym. To dojrzały, szczupły mężczyzna z niewielkim wąsem. Adolf Hitler Autor nieznany, German Federal Archives, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0 DE Adolf Hitler (1889–1945) uznawany jest za jedną z najbardziej złowrogich postaci w historii świata, twórca nazizmu, dyktator III Rzeszy, urodził się w miasteczku span lang="de">Braunauam Inn w północno-zachodniej Austrii., Punkt 2. Zdjęcie prezentuje dużą grupę ludzi stojącą przed towarowym wagonem. W grupie tej znajdują się przede wszystkim kobiety i dzieci, są także starsze osoby. Część z osób trzyma w rękach niewielkie tobołki. Zdjęcie przedstawia Przyjazd Żydów z Węgier do obozu koncentracyjnego Auschwitz w maju 1944 roku Licencja: Ernst Hofmann lub Bernhard Walte, German Federal Archives, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0 DE Tekst: „Europa, w której [Hitler] przyszedł na świat i którą miał później zniszczyć, robiła niezwykłe wrażenie ustabilizowanej na wieki”. Źródło: Alan Bullock, Hitler. Studium tyranii, tłum. T. Evert, Warszawa 1969, s. 25., Punkt 3. Tekst: Znana jest fotografia Hitlera z okresu jego dzieciństwa. Była ona wielokrotnie reprodukowana i udostępniana w internecie. Wisława Szymborska opisuje to zdjęcie w wierszu Pierwsza fotografia Hitlera (tom Ludzie na moście, 1986)., Punkt 4. Zdjęcie przedstawia młodą kobietę. Jej twarz jest owalna, oczy wyraziste, nos duży. Kobieta ma gładko zaczesane włosy i krótką grzywkę. Klara Hitler (1860–1907), matka Adolfa Licencja: domena publiczna Tekst: W wierszu Pierwsza fotografia Hitlera Wisława Szymborska pisze o „małym Adolfku, synu państwa Hitlerów”., Punkt 5. Wisława Szymborska wiersz pt. "Pierwsza fotografia Hitlera". A któż to jest ten dzidziuś w kaftaniku? Toż to mały Adolfek, syn państwa Hitlerów! Może wyrośnie na doktora praw? Albo będzie tenorem w operze wiedeńskiej? Czyja to rączka, czyja, uszko, oczko, nosek? Czyj brzuszek pełen mleka, nie wiadomo jeszcze: drukarza, konsyliarza, kupca, księdza? Dokąd te śmieszne nóżki zawędrują, dokąd? Do ogródka, do szkoły, do biura, na ślub może z córką burmistrza? Bobo, aniołek, kruszyna, promyczek, kiedy rok temu przychodził na świat, nie brakło znaków na niebie i ziemi: wiosenne słońce, w oknach pelargonie, muzyka katarynki na podwórku, pomyślna wróżba w bibułce różowej, tuż przed porodem proroczy sen matki: gołąbka we śnie widzieć – radosna nowina, tegoż schwytać – przybędzie gość długo czekany. Puk puk, kto tam, to stuka serduszko Adolfka. Smoczek, pieluszka, śliniaczek, grzechotka, chłopczyna, chwalić Boga i odpukać, zdrów, podobny do rodziców, do kotka w koszyku, do dzieci z wszystkich innych rodzinnych albumów. No, nie będziemy chyba teraz płakać, pan fotograf pod czarną płachtą zrobi pstryk. Atelier Klinger, Grabenstrasse Braunau, a Braunau to niewielkie, ale godne miasto, solidne firmy, poczciwi sąsiedzi, woń ciasta drożdżowego i szarego mydła. Nie słychać wycia psów i kroków przeznaczenia. Nauczyciel historii rozluźnia kołnierzyk i ziewa nad zeszytami. Źródło: Wisława Szymborska, Pierwsza fotografia Hitlera, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 287–289.
Obraz przedstawia portret małego chłopca. Dziecko siedzi w dużym fotelu. Ma pulchną, owalną buzię i ciemne włosy. Ubrane jest w koszulkę i skarpety.
Opis: Punkt 1. Zdjęcie przedstawia Adolfa Hitlera w mundurze wojskowym. To dojrzały, szczupły mężczyzna z niewielkim wąsem. Adolf Hitler Autor nieznany, German Federal Archives, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0 DE Adolf Hitler (1889–1945) uznawany jest za jedną z najbardziej złowrogich postaci w historii świata, twórca nazizmu, dyktator III Rzeszy, urodził się w miasteczku span lang="de">Braunauam Inn w północno-zachodniej Austrii., Punkt 2. Zdjęcie prezentuje dużą grupę ludzi stojącą przed towarowym wagonem. W grupie tej znajdują się przede wszystkim kobiety i dzieci, są także starsze osoby. Część z osób trzyma w rękach niewielkie tobołki. Zdjęcie przedstawia Przyjazd Żydów z Węgier do obozu koncentracyjnego Auschwitz w maju 1944 roku Licencja: Ernst Hofmann lub Bernhard Walte, German Federal Archives, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0 DE Tekst: „Europa, w której [Hitler] przyszedł na świat i którą miał później zniszczyć, robiła niezwykłe wrażenie ustabilizowanej na wieki”. Źródło: Alan Bullock, Hitler. Studium tyranii, tłum. T. Evert, Warszawa 1969, s. 25., Punkt 3. Tekst: Znana jest fotografia Hitlera z okresu jego dzieciństwa. Była ona wielokrotnie reprodukowana i udostępniana w internecie. Wisława Szymborska opisuje to zdjęcie w wierszu Pierwsza fotografia Hitlera (tom Ludzie na moście, 1986)., Punkt 4. Zdjęcie przedstawia młodą kobietę. Jej twarz jest owalna, oczy wyraziste, nos duży. Kobieta ma gładko zaczesane włosy i krótką grzywkę. Klara Hitler (1860–1907), matka Adolfa Licencja: domena publiczna Tekst: W wierszu Pierwsza fotografia Hitlera Wisława Szymborska pisze o „małym Adolfku, synu państwa Hitlerów”., Punkt 5. Wisława Szymborska wiersz pt. "Pierwsza fotografia Hitlera". A któż to jest ten dzidziuś w kaftaniku? Toż to mały Adolfek, syn państwa Hitlerów! Może wyrośnie na doktora praw? Albo będzie tenorem w operze wiedeńskiej? Czyja to rączka, czyja, uszko, oczko, nosek? Czyj brzuszek pełen mleka, nie wiadomo jeszcze: drukarza, konsyliarza, kupca, księdza? Dokąd te śmieszne nóżki zawędrują, dokąd? Do ogródka, do szkoły, do biura, na ślub może z córką burmistrza? Bobo, aniołek, kruszyna, promyczek, kiedy rok temu przychodził na świat, nie brakło znaków na niebie i ziemi: wiosenne słońce, w oknach pelargonie, muzyka katarynki na podwórku, pomyślna wróżba w bibułce różowej, tuż przed porodem proroczy sen matki: gołąbka we śnie widzieć – radosna nowina, tegoż schwytać – przybędzie gość długo czekany. Puk puk, kto tam, to stuka serduszko Adolfka. Smoczek, pieluszka, śliniaczek, grzechotka, chłopczyna, chwalić Boga i odpukać, zdrów, podobny do rodziców, do kotka w koszyku, do dzieci z wszystkich innych rodzinnych albumów. No, nie będziemy chyba teraz płakać, pan fotograf pod czarną płachtą zrobi pstryk. Atelier Klinger, Grabenstrasse Braunau, a Braunau to niewielkie, ale godne miasto, solidne firmy, poczciwi sąsiedzi, woń ciasta drożdżowego i szarego mydła. Nie słychać wycia psów i kroków przeznaczenia. Nauczyciel historii rozluźnia kołnierzyk i ziewa nad zeszytami. Źródło: Wisława Szymborska, Pierwsza fotografia Hitlera, [w:] tejże, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 287–289.
Adolf Hitler jako dziecko na fotografii
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1
Zapoznaj się z wierszami znajdującymi się w galerii interaktywnej. Wynotuj przykłady paradoksów istnienia, na jakie w swojej twórczości zwraca uwagę Wisława Szymborska. Wyjaśnij, na czym one polegają.
RL7ZnNNgWr4he
Zapoznaj się z wierszem Sto pociech Wisławy Szymborskiej i wykonaj polecenia.
Wisława SzymborskaSto pociech
Zachciało mu się szczęścia, zachciało mu się prawdy, zachciało mu się wieczności, patrzcie go!
Ledwie rozróżnił sen od jawy, ledwie domyślił się, że on to on, ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem krzesiwo i rakietę, łatwy do utopienia w łyżce oceanu, za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć, oczami tylko widzi, uszami tylko słyszy, rekordem jego mowy jest tryb warunkowytryb warunkowytryb warunkowy, rozumem gani rozum, słowem: prawie nikt, ale wolność mu w głowie, wszechwiedza i byt poza niemądrym mięsem, patrzcie go!
Bo przecież chyba jest, naprawdę się wydarzył pod jedną z gwiazd prowincjonalnych. Na swój sposób żywotny i wcale ruchliwy. Jak na marnego wyrodka kryształu – dość poważnie zdziwiony. Jak na trudne dzieciństwo w koniecznościach stada – nieźle już poszczególny. Patrzcie go!
Tylko tak dalej, dalej choć przez chwilę, bodaj przez mgnienie galaktyki małej! Niechby się wreszcie z grubsza okazało, czym będzie, skoro jest. A jest – zawzięty. Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo. Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze. Sto pociech, bądź co bądź. NiebożęniebożęNiebożę. Istny człowiek.
01 Źródło: Wisława Szymborska, Sto pociech, [w:] tejże, Wybór poezji, oprac. W. Ligęza, Wrocław 2016, s. 178–179.
Ćwiczenie 1
Określ, kim jest podmiot liryczny i bohater wiersza .
R1NqeelOGnuE9
Zwróć uwagę na to, czy w wierszu znajdują się czasowniki wskazujące na to, kim jest podmiot liryczny. Zastanów się, o kim mówi podmiot liryczny.
Nie wiadomo, kim jest podmiot liryczny. Bohaterem lirycznym jest człowiek.
R1BRZmbqsPxOx
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie interaktywne - właściwe zaznaczenie przysłowia lub związku frazeologicznego.
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij, na czym polega przekształcenie związku frazeologicznego zaznaczone w poprzednim ćwiczeniu?
RIn0T62toW5Nn
Zwróć uwagę na zastąpienie sformułowania łyżka wody - łyżką oceanu.
Przekształcenie jest paradoksem, ponieważ ocean nie może zmieścić się w łyżce.
RT0h2pifYV6JK
Ćwiczenie 4
Zaznacz typ liryki, jaki występuje w wierszu Wisławy Szymborskiej Sto pociech: Możliwe odpowiedzi: 1. liryka roli, 2. liryka pośrednia, 3. liryka inwokacyjna, 4. liryka bezpośrednia, 5. liryka podmiotu zbiorowego
Ćwiczenie 5
Na podstawie analizy czterech strof wiersza nazwij stosunek podmiotu lirycznego do człowieka oraz jego ewolucyjnych osiągnięć.
R1E5A3wyRJFON
Zachciało mu się szczęścia, zachciało mu się prawdy, zachciało mu się wieczności, patrzcie go!. (Uzupełnij). Ledwie rozróżnił sen od jawy, ledwie domyślił się, że on to on, ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem krzesiwo i rakietę, łatwy do utopienia w łyżce oceanu, za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć, oczami tylko widzi, uszami tylko słyszy, rekordem jego mowy jest tryb warunkowy, rozumem gani rozum, słowem: prawie nikt, ale wolność mu w głowie, wszechwiedza i byt poza niemądrym mięsem, patrzcie go!. (Uzupełnij). Bo przecież chyba jest, naprawdę się wydarzył pod jedną z gwiazd prowincjonalnych. Na swój sposób żywotny i wcale ruchliwy. Jak na marnego wyrodka kryształu – dość poważnie zdziwiony. Jak na trudne dzieciństwo w koniecznościach stada –nieźle już poszczególny. Patrzcie go!. (Uzupełnij). Tylko tak dalej, dalej choć przez chwilę, bodaj przez mgnienie galaktyki małej! Niechby się wreszcie z grubsza okazało, czym będzie, skoro jest. A jest – zawzięty. Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo. Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym swetrze. Sto pociech, bądź co bądź. Niebożę. Istny człowiek. (Uzupełnij).
Zwróć uwagę między innymi na emocje podmiotu lirycznego, które można wyodrębnić w poszczególnych strofach.
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi pojawiły się informacje o ironicznym stosunku podmiotu lirycznego do człowieka oraz podziwie, zdziwieniu i zaskoczeniu wobec jego ewolucyjnych osiągnięć.
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij znaczenie metafor i epitetów użytych przez Wisławę Szymborską w wierszu Sto pociech.
Odczytaj przenośne znaczenie podanych sformułowań w kontekście całej strofy, w której występują.
gwiazda prowincjonalna: kosmos jest prowincją; wszechświat jest jak mikrokosmos
marny wyrodek kryształu: człowiek jako istota biologiczna jest dziwną mutacją; człowiek jako istota biologiczna wydaje się kimś gorszym od tak pierwotnych form natury, jak kryształ
trudne dzieciństwo w koniecznościach stada: człowiek na przestrzeni dziejów przeszedł trudny proces ewolucyjny i cywilizacyjny; człowiek w procesie ewolucyjnym nabył umiejętności społeczne
Ćwiczenie 7
Podaj przykłady środków stylistycznych zastosowanych w wierszu Sto pociech oraz określ, jakie pełnią funkcje.
Pamiętaj, że określając funkcję środków stylistycznych, należy uwzględnić efekt artystyczny, jaki poetka uzyskała dzięki ich zastosowaniu w wierszu. Sprawdź, czy podczas analizy zastosowanych środków stylistycznych udało ci się podać przykłady oraz ich wpływ na ogólny obraz człowieka i jego dokonań, jaki wyłania się z wiersza.
ironia - przykład: Sto pociech, bądź co bądź. /Niebożę./Istny człowiek.; funkcja: człowiek nie jest wyjątkowym stworzeniem, podmiot liryczny współczuje i trochę drwi z człowieka, określając go jako „niebożę”.
anafora - przykład: Zachciało mu się szczęścia,/ zachciało mu się prawdy, /zachciało mu się wieczności,/ patrzcie go!; funkcja: podkreślenie niemożliwości osiągnięcia wszystkiego, co zaplanował sobie człowiek, w ironiczny sposób podkreśla potrzeby człowieka – pragnienie szczęścia, prawdy, wieczności
wyliczenie - przykład: oczami tylko widzi/ uszami tylko słyszy; funkcja: podkreślenie, że człowiek nie zadaje sobie trudu, aby zobaczyć i usłyszeć coś więcej niż tylko to, co dostrzega zmysłami.
Ćwiczenie 8
Wskaż przykładowe sformułowania z języka potocznego, czyli kolokwialnego, którym posługuje się w swoim wierszu Wisława Szymborska i wyjaśnij czemu służy ich użycie w wierszu ?
RdHt1GSQCpqva
Zwróć uwagę na sformułowania, które podobne są do tych, jakie można usłyszeć na ulicy, tramwaju, którymi posługujemy się w rozmowach ze znajomymi. Zastanów się, w jakim celu język poetycki czyli bogaty w środki stylistyczne miesza się z językiem potocznym.
Przykładowe sformułowania kolokwialne: Zachciało mu się, /Patrzcie go!; funkcja: ukazanie kontrastu między wielkimi celami, jakie stawia sobie człowiek - ludzkość, a tym, co w rzeczywistości osiąga.
Zapoznaj się z filmem, w którym profesor Bogusław Bednarek tłumaczy, czym jest ironia.
R1FyLx7PlJbfW
Biała plansza z pojawiającymi się i znikającymi czarnymi napisami: RETORYKA, SZTUKA, GRAMATYKA, LITERATURA, POEZJA, PROZA, KUTLURA, WARTOŚCI. Kolejna plansza z napisem: Ironia. Pod nim logo Kapitału Ludzkiego, ORE, Scholarisa i Unii Europejskiej. Filmowa scena przedstawia bójkę trzech osób na podwórku przed domem. Na tym tle w prawym rogu stoi mężczyzna w średnim wieku, ubrany w elegancki, jasny garnitur, koszulę i krawat. Na końcu biała plansza z nieruchomymi napisami: SZTUKA, GRAMATYKA, LITERATURA, POEZJA.
Biała plansza z pojawiającymi się i znikającymi czarnymi napisami: RETORYKA, SZTUKA, GRAMATYKA, LITERATURA, POEZJA, PROZA, KUTLURA, WARTOŚCI. Kolejna plansza z napisem: Ironia. Pod nim logo Kapitału Ludzkiego, ORE, Scholarisa i Unii Europejskiej. Filmowa scena przedstawia bójkę trzech osób na podwórku przed domem. Na tym tle w prawym rogu stoi mężczyzna w średnim wieku, ubrany w elegancki, jasny garnitur, koszulę i krawat. Na końcu biała plansza z nieruchomymi napisami: SZTUKA, GRAMATYKA, LITERATURA, POEZJA.
Biała plansza z pojawiającymi się i znikającymi czarnymi napisami: RETORYKA, SZTUKA, GRAMATYKA, LITERATURA, POEZJA, PROZA, KUTLURA, WARTOŚCI. Kolejna plansza z napisem: Ironia. Pod nim logo Kapitału Ludzkiego, ORE, Scholarisa i Unii Europejskiej. Filmowa scena przedstawia bójkę trzech osób na podwórku przed domem. Na tym tle w prawym rogu stoi mężczyzna w średnim wieku, ubrany w elegancki, jasny garnitur, koszulę i krawat. Na końcu biała plansza z nieruchomymi napisami: SZTUKA, GRAMATYKA, LITERATURA, POEZJA.
Ćwiczenie 9
Na podstawie filmu i komentarza profesora B. Bednarka wyjaśnij własnymi słowami, czym jest ironia.
Rbw5huymPRMxD
Zwróć uwagę na kontrast między przedstawioną sceną, a słownictwem, jakiego używa profesor, aby zilustrować to, co widzi.
Ironia polega na sprzeczności między tym, co widzimy, a tym jak ktoś przedstawia nam/- sugeruje coś, co widzimy/słyszymy. Przedstawiona bójka jest chuligańskim wybrykiem, natomiast użyte przez profesora sformułowania, np.: „przesympatycznych chuliganów”, „podziwiam rytmiczne ruchy bioder”, „zaiste” nie pasują do tej sceny, są sprzeczne z agresywnym zachowaniem chłopaków.
Ćwiczenie 10
Kiedy nie należy posługiwać się ironią? Odpowiedz na podstawie wypowiedzi profesora i własnych przemyśleń.
Rwr32TtpEW0kT
Zastanów się, czy każdy jest w stanie dostrzec ironię?
Ironią nie należy posługiwać się wtedy, kiedy ktoś nie jest w stanie dostrzec sprzeczności między sensem dosłownym (tym, co widzi/słyszy), a sensem sugerowanym, czyli tym, na co ktoś go naprowadza, na co wskazuje. Używając ironicznych sformułowań można kogoś obrazić.
Ćwiczenie 11
Na podstawie tekstów Wisławy Szymborskiej zamieszczonych w materiale podaj przykłady ironii i wyjaśnij, na czym one polegają.
RceUjH9MkYZD8
Szukaj przykładów, które z jednej strony poruszają ważne zagadnienia, a z drugiej strony obraz poetycki/użyte słownictwo przez poetkę w sposób celowy kontrastuje z nimi.
Np. w wierszu w wierszu „Pierwsza fotografia Hitlera” Szymborska używa języka zdrobniałego, pieszczotliwego wypowiadając się na temat dziecka, którym jest przyszły zabójca ludzkości, np. „Czyja to rączka”, „Adolfek”. Takim językiem zwracają się rodzice do swojego ukochanego dziecka. Język ten kontrastuje z tym, kim okazało się w dorosłym życiu dziecko na fotografii i jest refleksją na temat okrucieństwa człowieka. W wierszu „Dwie małpy” podmiot liryczny zdaje egzamin maturalny z historii...ludzkości, jąka się i nie potrafi odpowiedzieć na postawione pytanie. Egzaminatorami są tytułowe małpy, co oznacza, że są postawione wyżej w hierarchii niż człowiek (ironia).
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 12
Co oznacza związek frazeologiczny sto pociech? Wyjaśnij, jak rozumiesz tytuł wiersza Wisławy Szymborskiej.
RrUWN55JDxe25
(Uzupełnij).
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi pojawiły się informacje o pozytywnym nacechowaniu związku frazeologicznego odnoszącego się do osoby, o której z rozrzewnieniem mówimy, że swoim zachowaniem lub sposobem bycia wywołuje uśmiech, wesołość. w razie potrzeby skorzystaj ze słownika frazeologicznego.
Człowiek na przestrzeni wieków dokonał rzeczy wielkich, świadczą o tym wynalazki i odkrycia, charakteryzuje go ciekawość świata, ma rozliczne talenty i wielkie możliwości, jednak jest kruchą istotą kruchą, śmieszną drobiną w porównaniu do wszechświata. Niby silny, a nieporadny, jak małe dziecko.
Polecenie 2
Zgromadź w dostępnych źródłach inne przykłady zastosowania ironii przez poetkę w jej twórczości i wyjaśnij, na czym ona polega.
Rw3oEZriageH4
Polecenie 3
Wybierz jeden z paradoksów - cytatów z wierszy Wisławy Szymborskiej zamieszczonych na początku lekcji i wyjaśnij, jak go rozumiesz.
R1OKPw2sqqQAl
Słownik
niebożę
niebożę
ze współczuciem o biednym, słabym człowieku lub zwierzęciu
paradoks
paradoks
1. twierdzenie zaskakująco sprzeczne z przyjętym powszechnie mniemaniem, często ujęte w formę aforyzmu;
2. sytuacja pozornie niemożliwa, w której współistnieją dwa całkowicie różne lub wykluczające się fakty
sto pociech (o kimś lub o czymś)
sto pociech (o kimś lub o czymś)
ktoś doświadcza radości, z obserwacji zachowania, sytuacji, wypowiedzi
tryb warunkowy
tryb warunkowy
w języku angielskim używany w sytuacjach, które prawdopodobnie będą miały miejsce w przyszłości