R1QNx7uWzTvmA

Wakacyjne opowieści - J. Brzechwa Globus

Ruchoma grafika przedstawia pustynię, na której rozłożone są namioty. Między nimi leży wielbłąd. W tle woda, na której pływa mała łódeczka z piracką banderą na żaglu.
Obóz podróżników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Obóz podróżników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wszyscy, którzy są w Obozie Podróżników, w czerwcu, lipcu i sierpniu odpoczywali lub podróżowali. Teraz opowiadają o swoich przygodach. Dołącz do nich!

Polecenie 1
RpnCpmZFFoq4D
Zadanie polega na wypełnieniu pól informacjami na temat przebytych wakacji i umieszczeniu ich w dowolnych miejscach na tablicy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Opowiedz o swoich wakacjach. Napisz, gdzie spędziłeś/-aś poszczególne miesiące wakacji, z kim, co robiłeś/-aś.

RR8pr2pS7pwiF
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Opowiedz, jak spędzasz czas w lecie.

R5qhVaMDdYHJZ
Miejsce na notatki ucznia
Ćwiczenie 1
R4bRiXWnFIWeA
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu do odpowiednich pól przedstawionych sytuacji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Z obrazków, które zostały zamieszczone poniżej, w tajemniczy sposób zniknęła część napisów w dymkach. Przeczytaj odpowiedzi i spróbuj ułożyć pytania, które będą do nich pasować. Zapisz je.

R1RRCqqlKByCb
Ćwiczenie 2

Ułóż trzy pytania, które zadałbyś/-ałabyś koleżance podczas rozmowy o wakacjach.

RrO95NN6vznjT
Ćwiczenie 3

Czy łatwo się domyślić, o czym rozmawiają osoby na obrazkach? Czy bez pytań można zrozumieć odpowiedzi? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RfFPa01wU6lXO
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4
R1YxOtuluLIFg1
Zadanie polega na dopasowaniu dymków z tekstem do ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Ułóż odpowiedzi do pytań z ćwiczenia 2. Odpowiadaj pełnym zdaniem.

RLlOZxQMCPYOw
RE8t6OGHSpFno1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Pan Epitet, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Ułóż kilka pytań, które pozwolą ci uzyskać informacje o tym, jak spędzili wakacje twoi rówieśnicy.

RN71sedGWwFIt
Polecenie 3

Czy pamiętasz opowieści wakacyjne swoich kolegów i koleżanek? Opowiedz o ich przygodach innej osobie.

R1NInCqMD3j8F
Miejsce na notatki ucznia

Wielka wyprawa

Ćwiczenie 6

Czy dzięki wakacyjnym opowieściom lepiej znasz różne rejony Polski? A jak jest z twoją ortografią? Sprawdź się!

Test

Przeciągnij i upuść elementy w odpowiednie miejsca.

Liczba pytań:
4
Limit czasu:
min
Twój ostatni wynik:
-
Ćwiczenie 6

Podaj przykłady miejsc w Polsce, w które można pojechać na wakacje.

RB0whdvAeobj4
Ćwiczenie 7

Czy znasz regułę ortograficzną, która rządzi pisownią nazw : Morze Bałtyckie, Pojezierze Mazurskie, Góry Świętokrzyskie? Podaj ją.

RkwE3yYMbxIEd
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8
R1aKjKjd69PNK
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luki w zdaniu jednym z podanych sformułowań.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Obejrzyj zamieszczoną poniżej animację. Jak sądzisz, czego mogli dowiedzieć się Marsjanie na temat pisowni nazw różnych krajów i ich mieszkańców? Sformułuj wniosek i zapisz go.

RkwE3yYMbxIEd
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, czego mogli dowiedzieć się Marsjanie na temat pisowni nazw krajów i ich mieszkańców. Sformułuj wniosek i zapisz go w zeszycie.

R1BU1EnBmBA1x
Miejsce na notatkę
R1Go1YCbytAIK
Animacja komputerowa dotycząca pisowni nazw mieszkańców planet, kontynentów, krajów i miast.
Ćwiczenie 10
RLBhBRYSvheWK1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu pustych pól nazwami krajów, mieszkańców podanych miejsc i utworzonymi od nich przymiotnikami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RgaRwJKoLLSGA
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu brakującymi słowami tak, aby całość utworzyła regułę ortograficzną.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Jana Brzechwy i wykonaj ćwiczenia.

GlobusJan Brzechwa
Jan Brzechwa Globus

W szkole
Na stole
Stał globus –
Wielkości arbuza,
Aż tu naraz jakiś łobuz
Nabił mu guza.
Z tego wynikła
Historia całkiem niezwykła:
Siedlce wpadły do Krakowa,
Kraków zmienił się w jezioro,
Nowy Targ za San się schował,
A San urósł w górę sporą.
Tatry, nagle wywrócone,
Okazały się w dolinie,
Wieprz popłynął w inną stronę
I zawadził aż o Gdynię.
Tam gdzie wpierw płynęła Wisła,
Wyskoczyła wielka góra,
Rzeka Bzura całkiem prysła,
A powstała góra Bzura.
Stary Giewont zląkł się wielce
I przykucnął pod parkanem,
Każdy myślał, że to Kielce,
A to było Zakopane.
Łódź pobiegła pod Opole
W jakichś bardzo ważnych sprawach –
Tylko nikt nie wiedział w szkole,
Gdzie podziała się Warszawa.
Nie było jej na Śląsku ani w Poznańskiem,
Ani na Pomorzu, ani pod Gdańskiem,
Ani na Ziemiach Zachodnich,
Ani na północ od nich,
Ani blisko, ani daleko,
Ani nad żadną rzeką,
Ani nad żadnym z mórz.
Po prostu przepadła – i już!
Trzeba prędzej oddać globus do naprawy,
Bo nie może Polska istnieć bez Warszawy!

ta1bFoOYnG_00000_BIB_001 Źródło: Jan Brzechwa, Globus, [w:] tegoż, Globus, Warszawa 1965, s. 27.
Ćwiczenie 12

Wypisz z wiersza „Globus” występujące w nim nazwy własne.

RkwE3yYMbxIEd
Miejsce na notatkę
1
R1XsD0Wg4MxC5
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na właściwym oznaczeniu nazwami miast punktów na mapie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Od podanych w wierszu nazw miast utwórz nazwy mieszkańców. Pamiętaj o zasadach pisowni.

R15u9FpFO0L6h
Ćwiczenie 14
RdldZ0RO1zbK81
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu do odpowiednich pól nazw własnych pojawiających się w wierszu "Globus".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Przyjrzyj się mapie Polski, np. w atlasie lub w internecie. Odszukaj wszystkie wymienione w wierszu nazwy miast, rzek, gór, regionów. Jak wyobrażasz sobie zmiany na mapie spowodowane pojawieniem się guza, o których opowiada podmiot liryczny? Wypisz wszystkie zmiany i umieść je na mapie konturowej Polski.

R1YIO70agadsT
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RPA2Wlgf99pYr
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Sprawdź w dostępnych źródłach, w jakich województwach znajdują się wymienione w wierszu nazwy miast, rzek, gór i regionów. Jak wyobrażasz sobie zmiany na mapie Polski spowodowane powstaniem guza? Wypisz te zmiany.

RQzD5ET3gUgzq
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 15

Co by się stało, gdyby ktoś nieuważny pomieszał na mapie lub w nawigacji GPS nazwy miejscowości, rzek, gór, regionów? Porozmawiaj o tym z kolegami. Zapisz kilka możliwych do przewidzenia skutków takiego bałaganiarstwa.

R1TDu9LI6P1pt
Ćwiczenie 16

Zastanów się, czy umiejętność korzystania z mapy jest potrzebna. Uzasadnij swoje zdanie.

RJAUvWGQ3W3KG
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 17
Rx2iUT0yvCD0r
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu znajdujących się wśród liter wyrazów będących synonimem słowa "podróż".
Ćwiczenie 17

Podaj dziesięć synonimów do słowa „podróż”.

R1Fwpa0nMgjN1
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 18

Dlaczego niektóre słowa są pisane raz małą literą, a raz wielką? Przeczytaj zdania i odpowiedz na pytanie.

  • Chory na odrę Piotrek patrzył przez okno na Odrę.

  • Mała Polka wygrała konkurs polki.

  • Harcerze z obozu nad Wartą całą noc trzymali wartę.

RRhk53b4fLPbA
Miejsce na notatkę
R8jlkYiwA6dSb
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu elementu na ilustracji będącego prawidłowym stwierdzeniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, dlaczego poetka uczyniła powoje bohaterkami swojego wiersza.

Wybierz prawdziwe stwierdzenie:

  • a) Znaczenie niektórych wyrazów zmienia się w zależności od tego czy napiszemy je małą czy wielką literą.

  • b) Znaczenie wyrazów nie zależy od tego, czy piszemy je małą czy wielką literą.

  • c) Znaczenie niektórych wyrazów zależy od tego, czy napiszemy je wyraźnie czy nie.

R1InuTGYV1kEV
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 20
R1NeF3e7sCQbj
Zadanie interaktywne polega na właściwym dopasowaniu wyrazów do pustych miejsc w podanych zdaniach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.