RzvVDp3fdffzo
Zdjęcie przedstawia fragment białej koronki. Na pierwszym planie widoczny jest kwiat wykonany w technice koronki oraz ozdobny obręb. Tło jest granatowe.

Jak cię widzą, tak cię piszą. Opis postaci

Szydełkowa koronka koniakowska
Źródło: Nova, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Warto wiedzieć!

Koronka to popularny element ozdobny różnych przedmiotów, np. odzieży, serwet, firan, a także biżuterii. Jej ręczne wykonanie wymaga niezwykłej precyzji i cierpliwości, a wzór zależy od wyobraźni twórcy.

Można wyróżnić kilka rodzajów koronek w zależności od sposobu ich wykonania i wyglądu, np. szydełkowe, igłowe, klockowe, frywolitki, teneryfowe. Obecnie koronki wykonuje się najczęściej maszynowo.

Polecenie 1

Przyjrzyj się szydełkowej koronce koniakowskiej, którą przedstawia zdjęcie umieszczone na banerze do lekcji. Ułóż co najmniej trzy pytania do wywiadu z jej twórcą.

R56Cp9pvWxPx0
Miejsce na notatkę
Polecenie 1

Zapoznaj się z informacjami na temat koronki szydełkowej  zamieszczonymi w dowolnym źródle.

R14nWEnVfAk5M
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 1

Sformułuj definicję słowa: koronkarka (koronczarka) i porównaj ją z definicją w słowniku języka polskiego.

RmJkYIaXANdOG
Miejsce na notatkę
Ciekawostka

Koronka klockowa to jeden z typów koronki wykonywanej przy pomocy podłużnych szpulek zwanych klockami. Technika polega na przeplataniu w grupach po cztery wielu nici nawiniętych na klocki. Metoda ta powstała we Włoszech w XVI wieku, rozwinęła się szczególnie w Niderlandach, potem trafiła do Francji, Szwajcarii, Czech, Rosji, a także Polski. W naszym kraju największymi ośrodkami, które wypracowały własny styl są: Kraków, Zakopane i Bobowa. Krakowska koronka klockowa wpisana została na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Precyzja w opisie detali jest bardzo ważna - tak jak trudno słowami odtworzyć misterną strukturę koronczarskiej pracy, tak niełatwo szczegółowo opisać postać. Na opis wyglądu składa się bowiem wiele drobiazgowych informacji dotyczących  chociażby twarzy, sylwetki, budowy ciała czy ubioru.

R1B5E83KHu4vR
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie interaktywne dotyczące ułożenia w odpowiedniej kolejności elementów dotyczących kompozycji opisu postaci.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R4Qn3YGNlj5Vg
Ćwiczenie interaktywne - przyporządkowanie do odpowiednich pól elementów składających się na opis postaci.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przyjrzyj się uważnie obrazowi Jana Vermeera van Delfta [czyt. wermira wan delfta], a następnie wykonaj ćwiczenia.

RNISa3oQLy15I
Koronczarka
Źródło: Jan Vermeer van Delft, 1669, olej na płótnie, muzeum w Luwrze, domena publiczna.
R2QgWo1JSJdrf
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących nazwami kolorów użytych na obrazie Jana Vermeera "Koronczarka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Wyszukaj w dostępnym źródle znaczenie terminu „rękodzieło”. Ułóż z tym wyrazem zdanie.

Rrt3C1Ldgfmjo
R17TrAD7Tnn6s
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących elementami charakteryzującymi postać na obrazie "Koronczarka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ra3jUHL4NawZv
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi zawierającej nazwy stanów, które opisują postać na obrazie "Koronczarka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgmfErnnMHrbq
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary określeń z elementami wyglądu postaci przedstawionej na obrazie "koronczarka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Rt2x87sBaKt8r
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów, które uzupełnią opis obrazu "Koronczarka".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Podaj jak najwięcej synonimów do słowa detal.

RALQxupLNZjKP
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Wyobraź sobie, że możesz porozmawiać ze sportretowaną przez Vermeera postacią. Ułóż co najmniej pięć pytań do niej.

R1Jz19xEHlpZ0
Polecenie 3

Wyobraź sobie, że możesz porozmawiać z osobą zajmującą się wyrobem koronek. Ułóż co najmniej pięć pytań do niej.

Rmfh7ZPXuRYVg
Miejsce na notatkę
sparafrazować

Kiedyś ludzie śmiali się z dowcipu: „Pokaż mi swój dowód osobisty, a powiem ci, kim jesteś”. Dziś, patrząc na rysunki ukazujące twarze, można by sparafrazowaćsparafrazowaćsparafrazować ów żart: „Pokaż mi swoją twarz, a powiem ci, co czujesz”.

Oblicze człowieka może bardzo wiele wyrażać. Dlaczego? Z pewnością za sprawą oczu, o których powiada się, że są zwierciadłem duszy... A może to „zasługa” ust, które „mówią nie tylko słowami”, ale także poprzez swój wyraz - grymas, uniesienie lub opuszczenie kącików...

To właśnie twarz jest odbiciem naszego wnętrza - ma smutny wyraz, kiedy „dopadają” nas kłopoty, i  rozpromienia się, kiedy jesteśmy szczęśliwi. Kiedy rozmawiamy z innymi ludźmi, to patrzymy w oczy właśnie, obserwujemy usta i próbujemy odczytać ich uczucia czy intencje.

Polecenie 3

Napisz własnymi słowami definicję wyrazu „twarz”.

RvocPXKXeRXgL
Miejsce na notatki
R1F4tP2gvRqDp
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów będących synonimami słowa "twarz".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Rs7Bki0Bxt1kD
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w zbiorze liter wyrazów nazywających emocje.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Opisz krótko, w jakim celu wykonywany jest makijaż twarzy.

R1Lz6xKZrHO7E
Polecenie 4

Przyjrzyj się swojej twarzy w lustrze. Popatrz, jak wygląda, gdy się śmiejesz. Spróbuj mimiką wyrazić gniew, zdziwienie, zawiść, szczęście. Zwróć uwagę na to, które części twarzy zmieniają się, a które pozostają niezmienione.

R1EhlY95d5WlP
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11

Podaj wyrazy pokrewne do wyrazu „śmiech”.

R5povUpFD5D3P
Miejsce na notatkę
R1DJbpRlCMRBA
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polegające na wybraniu określeń, które pasują do opisu twarzy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1XCSpInzDr3P
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne. Ułóż portret z elementów. Powinien powstać obraz kobiety podpisany "Marylin Monroe".
Źródło: Mariola Posacka (II klasa liceum), licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, w jakim celu ludzie zamawiają u malarzy swoje portrety.

R5povUpFD5D3P
Miejsce na notatkę
R1d5QyqI9Ieja
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne - wybranie spośród podanych wyrazów synonimów słowa "portret".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1cZuKWOkLUJe
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów, określeń oczu, do odpowiednich pól.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Wykorzystując tylko rzeczowniki, nazwij uczucia, jakie może wyrażać twarz.

R4YMFDCzXV48U
Miejsce na notatkę
Rlnz9DjSqsok3
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację tekstu – określeń części twarzy Ariany Grande.
Źródło: David Shankbone, Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Określ, co, twoim zdaniem, mogą wyrażać ludzkie usta.

R1Tkt9X1lAqTg
Miejsce na notatkę
Polecenie 5

Opisz każdą z osób, przedstawiając kolejno: kim jest zaprezentowana postać, jaką ma twarz – zwróć uwagę na jej kształt, jakie ma oczy, usta, nos oraz włosy.

RBF2GSzWvJg6Z
Miejsce na notatkę
Polecenie 5

Opisz głos lub usta swojego kolegi/koleżanki.

R11dtQt8o3XxI
Miejsce na notatkę
RCQunkBybaweL
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne. Dopasuj określenia do rysunków "Piękna" i "Koleżanka". Określenia do dopasowania: Jestem zadowolona z życia. Dzisiaj spotkam się z ukochanym. Nie wiem, nie znam odpowiedzi. Jestem zdenerwowana. Dostałam świetną pracę. Jestem doskonała. Złoszczę się. Zadajesz trudne pytania. Jestem pewna siebie. Muszę to przemyśleć.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Określ, po czym poznajesz zdenerwowanie rozmówcy.

R46gxjhdQKwBj
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17

Przyjrzyj się dokładnie kształtowi brwi, podkreśleniom oczu oraz ustom Pięknej. Czy, twoim zdaniem, rysunek mógłby służyć do nauki sztuki makijażu? Odpowiedź uzasadnij.

RFRpvKuZc9OsA
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij, w jaki sposób odczytujesz strach drugiej osoby.

RBBlQ4geLMnga
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 18
RdTuTgiOwrJv2
Zadanie interaktywne. Dopasuj związki frazeologiczne do ich znaczenia. Związki frazeologiczne: twarzą w twarz, wyjść z twarzą, śmiać się w twarz, stracić twarz, powiedzieć w twarz. Znaczenie do dopasowania: bezpośrednio, obronić swój honor, kpić z kogoś w sposób jawny, stracić honor, powiedzieć coś bezpośrednio danej osobie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Napisz ogłoszenie do szkolnej gazetki o mającym się odbyć w twojej szkole konkursie plastycznym  pt. „Twarze Rodziny”.

RYzV0F4tsfXgF
Miejsce na notatkę
Polecenie 7

Poszukaj w rodzinnych albumach portretu pradziadka/prababci lub innego krewnego, pozyskaj jak najwięcej informacji na temat tej osoby  i, odwołując się do sportretowanego wizerunku oraz zebranych informacji, opisz swego przodka.

R1eh0ACPykUWH
Miejsce na notatkę
Polecenie 8

Zredaguj opis  wybranego członka twojej rodziny. Wykorzystaj w swojej pracy  zdobyte na lekcji  informacje na temat opisu postaci oraz słownictwo potrzebne do jego zredagowania. Szczególną uwagę zwróć na istotne w opisie wyglądu detale. Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji wypracowania.

R1d06OIHFklBM
(Uzupełnij).