Zdjęcie przedstawia fragment białej koronki. Na pierwszym planie widoczny jest kwiat wykonany w technice koronki oraz ozdobny obręb. Tło jest granatowe.
Zdjęcie przedstawia fragment białej koronki. Na pierwszym planie widoczny jest kwiat wykonany w technice koronki oraz ozdobny obręb. Tło jest granatowe.
Jak cię widzą, tak cię piszą. Opis postaci
Szydełkowa koronka koniakowska
Źródło: Nova, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
Warto wiedzieć!
Koronka to popularny element ozdobny różnych przedmiotów, np. odzieży, serwet, firan, a także biżuterii. Jej ręczne wykonanie wymaga niezwykłej precyzji i cierpliwości, a wzór zależy od wyobraźni twórcy.
Można wyróżnić kilka rodzajów koronek w zależności od sposobu ich wykonania i wyglądu, np. szydełkowe, igłowe, klockowe, frywolitki, teneryfowe. Obecnie koronki wykonuje się najczęściej maszynowo.
Polecenie 1
Przyjrzyj się szydełkowej koronce koniakowskiej, którą przedstawia zdjęcie umieszczone na banerze do lekcji. Ułóż co najmniej trzy pytania do wywiadu z jej twórcą.
R56Cp9pvWxPx0
Miejsce na notatkę
Polecenie 1
Zapoznaj się z informacjami na temat koronki szydełkowej zamieszczonymi w dowolnym źródle.
R14nWEnVfAk5M
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 1
Sformułuj definicję słowa: koronkarka (koronczarka) i porównaj ją z definicją w słowniku języka polskiego.
RmJkYIaXANdOG
Miejsce na notatkę
Możesz skorzystać ze wzoru: Garncarka – kobieta wykonująca naczynia z gliny.
Przykładowa definicja: koronkarka (koronczarka) - kobieta zajmująca się wyrabianiem koronek.
Ciekawostka
Koronka klockowa to jeden z typów koronki wykonywanej przy pomocy podłużnych szpulek zwanych klockami. Technika polega na przeplataniu w grupach po cztery wielu nici nawiniętych na klocki. Metoda ta powstała we Włoszech w XVI wieku, rozwinęła się szczególnie w Niderlandach, potem trafiła do Francji, Szwajcarii, Czech, Rosji, a także Polski. W naszym kraju największymi ośrodkami, które wypracowały własny styl są: Kraków, Zakopane i Bobowa. Krakowska koronka klockowa wpisana została na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
RXZMpLkstaQ4U
Fotografia przedstawia fragment koronki wykonanej z nici w kolorze beżowym. Na pierwszym planie widoczne są trzy kwiaty koronkowe. Koronka ozdobiona jest metalowymi ćwiekami.
Zdjęcie przedstawia proces tworzenia koronki. Z lewej strony widoczne są szpulki, tzw. klocki, z nawiniętą nicią oraz dwie dłonie przeplatające klocki. Na środku fotografii widoczna jest koronka przypięta do kartki papieru szpilkami. Z prawej strony znajduje się fragment gotowej koronki. W tle widoczne szpulki i nożyczki.
Fotografia przedstawia zawieszone na oparciu krzesła dwa pasy białej koronki z powtarzającymi się kolorowymi kwiatami w środku. Część koronki owinięta jest wokół kartonika. Widoczna jest też część, która jest w trakcie tworzenia: na poduszeczce ułożony jest narysowany wzór, do niego przypięte są szpilki, wokół nich owinięte są nici nawinięte na szpulki, znajdujące się u dołu zdjęcia.
Na fotografii widoczna jest ozdobna poduszeczka, do której przymocowany jest narysowany na kawałku papieru wzór. We wzór wbite są kolorowe szpilki, przytrzymujące wykonaną część koronki. W oddali widać gotowy fragment koronki. W lewym dolnym rogu znajdują się szpulki z nawiniętymi nićmi.
Fotografia przedstawia kobietę w białym nakryciu głowy i sukni ludowej, która ręcznie wyplata koronkę. Przed nią znajduje się stelaż, na którym ułożona jest walcowata poduszka z przypiętym do niej papierowym wzorem oraz wiszącymi szpulkami. Wokół kobiety znajdują się kosze i stelaże, na których umieszczone są większe poduszki, przygotowane do pracy. Za kobietą widoczne są szpulki z nićmi, umocowane do jednej z poduszek.
Koronczarka w trakcie wyplatania koronki klockowej
Precyzja w opisie detali jest bardzo ważna - tak jak trudno słowami odtworzyć misterną strukturę koronczarskiej pracy, tak niełatwo szczegółowo opisać postać. Na opis wyglądu składa się bowiem wiele drobiazgowych informacji dotyczących chociażby twarzy, sylwetki, budowy ciała czy ubioru.
R1B5E83KHu4vR
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie interaktywne dotyczące ułożenia w odpowiedniej kolejności elementów dotyczących kompozycji opisu postaci.
Ćwiczenie interaktywne dotyczące ułożenia w odpowiedniej kolejności elementów dotyczących kompozycji opisu postaci.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R4Qn3YGNlj5Vg
Ćwiczenie interaktywne - przyporządkowanie do odpowiednich pól elementów składających się na opis postaci.
Ćwiczenie interaktywne - przyporządkowanie do odpowiednich pól elementów składających się na opis postaci.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Przyjrzyj się uważnie obrazowi Jana Vermeera van Delfta [czyt. wermira wan delfta], a następnie wykonaj ćwiczenia.
RNISa3oQLy15I
Obraz przedstawia młodą dziewczynę wykonującą koronki. Ma ona misternie upięte włosy, po obu stronach policzków widoczne są pasma, które układają się w poskręcane loki. Koronczarka ubrana jest w żółtą sukienkę z białym kołnierzykiem. Widoczne jest jej skupienie na wykonywanym zajęciu. Skoncentrowana na pracy wzrok ma spuszczony i skupiony na miniaturowym warsztacie pracy. Pochylona dziewczyna z rumieńcami na twarzy wyszywa koronkę przy specjalnym stole, na którym leży niebieski materiał; w rękach trzyma klocki. Obok, na stole przykrytym kolorowym materiałem, znajduje się pudełko oraz duża, niebieska poduszka krawiecka. Z otwartej poduszki wystają białe i czerwone nici.
Koronczarka
Źródło: Jan Vermeer van Delft, 1669, olej na płótnie, muzeum w Luwrze, domena publiczna.
R2QgWo1JSJdrf
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących nazwami kolorów użytych na obrazie Jana Vermeera "Koronczarka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
Wyszukaj w dostępnym źródle znaczenie terminu „rękodzieło”. Ułóż z tym wyrazem zdanie.
Rrt3C1Ldgfmjo
Możesz skorzystać ze słownika języka polskiego.
Przykładowe zdanie: Na jarmarku można było kupić polskie rękodzieło, np. ręcznie wykonaną biżuterię, robione na drutach czapki i szaliki oraz wypalane w drewnie obrazki.
R1Mbw1OweBmdC
Miejsce na notatkę
R17TrAD7Tnn6s
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących elementami charakteryzującymi postać na obrazie "Koronczarka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ra3jUHL4NawZv
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi zawierającej nazwy stanów, które opisują postać na obrazie "Koronczarka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgmfErnnMHrbq
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary określeń z elementami wyglądu postaci przedstawionej na obrazie "koronczarka".
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary określeń z elementami wyglądu postaci przedstawionej na obrazie "koronczarka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Rt2x87sBaKt8r
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów, które uzupełnią opis obrazu "Koronczarka".
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów, które uzupełnią opis obrazu "Koronczarka".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
Podaj jak najwięcej synonimów do słowa detal.
RALQxupLNZjKP
Miejsce na notatkę
Synonim to wyraz o podobnym znaczeniu, np. dom - chata.
Synonimy do słowa „detal” to: drobiazg, drobnostka, szczegół, część, cząstka, element, segment, fragment, ogniwo, składnik, kawałek.
Polecenie 2
Wyobraź sobie, że możesz porozmawiać ze sportretowaną przez Vermeera postacią. Ułóż co najmniej pięć pytań do niej.
R1Jz19xEHlpZ0
Polecenie 3
Wyobraź sobie, że możesz porozmawiać z osobą zajmującą się wyrobem koronek. Ułóż co najmniej pięć pytań do niej.
Rmfh7ZPXuRYVg
Miejsce na notatkę
sparafrazować
dokonać swobodnej przeróbki jakiegoś tekstu, zachowując jednak związek z oryginałem
Kiedyś ludzie śmiali się z dowcipu: „Pokaż mi swój dowód osobisty, a powiem ci, kim jesteś”. Dziś, patrząc na rysunki ukazujące twarze, można by sparafrazowaćsparafrazowaćsparafrazować ów żart: „Pokaż mi swoją twarz, a powiem ci, co czujesz”.
Oblicze człowieka może bardzo wiele wyrażać. Dlaczego? Z pewnością za sprawą oczu, o których powiada się, że są zwierciadłem duszy... A może to „zasługa” ust, które „mówią nie tylko słowami”, ale także poprzez swój wyraz - grymas, uniesienie lub opuszczenie kącików...
To właśnie twarz jest odbiciem naszego wnętrza - ma smutny wyraz, kiedy „dopadają” nas kłopoty, i rozpromienia się, kiedy jesteśmy szczęśliwi. Kiedy rozmawiamy z innymi ludźmi, to patrzymy w oczy właśnie, obserwujemy usta i próbujemy odczytać ich uczucia czy intencje.
Polecenie 3
Napisz własnymi słowami definicję wyrazu „twarz”.
RvocPXKXeRXgL
Miejsce na notatki
R1F4tP2gvRqDp
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów będących synonimami słowa "twarz".
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów będących synonimami słowa "twarz".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Rs7Bki0Bxt1kD
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w zbiorze liter wyrazów nazywających emocje.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w zbiorze liter wyrazów nazywających emocje.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Opisz krótko, w jakim celu wykonywany jest makijaż twarzy.
R1Lz6xKZrHO7E
Zwróć uwagę, jaki efekt można uzyskać dzięki makijażowi.
Makijaż twarzy wykonywany jest w celu podkreślenia naturalnych atutów urody, a także w celu zamaskowania jej niedoskonałości.
R13EKDLOuVEy3
Miejsce na notatkę
Polecenie 4
Przyjrzyj się swojej twarzy w lustrze. Popatrz, jak wygląda, gdy się śmiejesz. Spróbuj mimiką wyrazić gniew, zdziwienie, zawiść, szczęście. Zwróć uwagę na to, które części twarzy zmieniają się, a które pozostają niezmienione.
R1EhlY95d5WlP
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11
Podaj wyrazy pokrewne do wyrazu „śmiech”.
R5povUpFD5D3P
Miejsce na notatkę
Wyrazy pokrewne to takie, które mają wspólny rdzeń, np. dom - domostwo - domek.
Przykładowe wyrazy pokrewne do wyrazu „śmiech”: śmieszny, uśmiech, uśmiechać się, uśmieszek, śmieszność.
R1DJbpRlCMRBA
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polegające na wybraniu określeń, które pasują do opisu twarzy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1XCSpInzDr3P
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne. Ułóż portret z elementów. Powinien powstać obraz kobiety podpisany "Marylin Monroe".
Zadanie interaktywne. Ułóż portret z elementów. Powinien powstać obraz kobiety podpisany "Marylin Monroe".
Źródło: Mariola Posacka (II klasa liceum), licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
Wyjaśnij, w jakim celu ludzie zamawiają u malarzy swoje portrety.
R5povUpFD5D3P
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na potrzeby człowieka związane z zachowanie pamięci o sobie dla przyszłych pokoleń.
Portret jest artystycznym wizerunkiem osoby - może stanowić pamiątkę, często oprócz podobieństwa oddaje on cechy charakteru sportretowanego człowieka. Bywa, że malarskie wizerunki „upiększają”, gdyż wykonywane są na zamówienie i artysta - malarz, chcąc zadowolić klienta, „wychodzi” naprzeciw jego potrzebom i oczekiwaniom.
R1d5QyqI9Ieja
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne - wybranie spośród podanych wyrazów synonimów słowa "portret".
Zadanie interaktywne - wybranie spośród podanych wyrazów synonimów słowa "portret".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1cZuKWOkLUJe
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów, określeń oczu, do odpowiednich pól.
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów, określeń oczu, do odpowiednich pól.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14
Wykorzystując tylko rzeczowniki, nazwij uczucia, jakie może wyrażać twarz.
R4YMFDCzXV48U
Miejsce na notatkę
Zastanów się, co może wyrażać mimika twarzy, np. zmarszczone czoło, podniesione brwi, otwarta buzia, itp.
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację tekstu – określeń części twarzy Ariany Grande.
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację tekstu – określeń części twarzy Ariany Grande.
Źródło: David Shankbone, Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15
Określ, co, twoim zdaniem, mogą wyrażać ludzkie usta.
R1Tkt9X1lAqTg
Miejsce na notatkę
Znajdź w dostępnych źródłach osoby wykonujące taki wyraz twarzy i odpowiedz na pytanie.
Ludzkie usta mogą wyrażać zdziwienie, radość, smutek.
RV0RKP7SwTgrX
Rysunek ołówkiem uśmiechniętej kobiety o ciemniejszym kolorze skóry. Ma długie ciemne włosy spięte z prawej strony w węzeł. Ma białe zęby, mały, szeroki nos, wyraźnie zarysowane kości policzkowe. Jej oczy są małe, podkreślone ciemną kreską. Nad nimi znajdują się lekko łukowate cienkie brwi. Widoczne jest jej prawe ucho, w którym znajduje się podłużny kolczyk. Widoczny jest tylko fragment ubrania z prostym dekoltem przy szyi.
Piękna
Źródło: Mariola Posacka, licencja: CC BY 3.0.
Rdc6O8dcbIXOc
Rysunek przedstawia dziewczynę o średniej długości rozpuszczonych włosach, na które ma nałożoną opaskę z kokardą. Ma lewe oko zmrużone, a jej twarz przedstawia grymas. Jej usta są zaciśnięte. Widoczny jest dołek w policzku. Rękę trzyma za głową. Na nadgarstku ma zawiązany sznurek.
Koleżanka
Źródło: Dawid Laszewicz, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
Opisz każdą z osób, przedstawiając kolejno: kim jest zaprezentowana postać, jaką ma twarz – zwróć uwagę na jej kształt, jakie ma oczy, usta, nos oraz włosy.
RBF2GSzWvJg6Z
Miejsce na notatkę
Polecenie 5
Opisz głos lub usta swojego kolegi/koleżanki.
R11dtQt8o3XxI
Miejsce na notatkę
RCQunkBybaweL
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne. Dopasuj określenia do rysunków "Piękna" i "Koleżanka".
Określenia do dopasowania: Jestem zadowolona z życia.
Dzisiaj spotkam się z ukochanym. Nie wiem, nie znam odpowiedzi. Jestem zdenerwowana. Dostałam świetną pracę. Jestem doskonała. Złoszczę się. Zadajesz trudne pytania. Jestem pewna siebie. Muszę to przemyśleć.
Zadanie interaktywne. Dopasuj określenia do rysunków "Piękna" i "Koleżanka".
Określenia do dopasowania: Jestem zadowolona z życia.
Dzisiaj spotkam się z ukochanym. Nie wiem, nie znam odpowiedzi. Jestem zdenerwowana. Dostałam świetną pracę. Jestem doskonała. Złoszczę się. Zadajesz trudne pytania. Jestem pewna siebie. Muszę to przemyśleć.
Przyjrzyj się rysunkom „Piękna" i „Koleżanka". Co mówią te twarze? Dopasujcie określenia do rysunków.
Jestem pewna siebie., Nie wiem, nie znam odpowiedzi., Dzisiaj spotkam się z ukochanym., Zadajesz trudne pytania., Jestem zdenerwowana., Jestem zadowolona z życia., Muszę to przemyśleć., Złoszczę się., Dostałam świetną pracę., Jestem doskonała.
PIĘKNA
KOLEŻANKA
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
Określ, po czym poznajesz zdenerwowanie rozmówcy.
R46gxjhdQKwBj
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na gesty, jakie wykonuje osoba zdenerwowana, np. związane z mimiką twarzy, rękami, ect.
Zdenerwowanie rozmówcy można poznać nie tylko po wyrazie twarzy. Znaczenie ma także ton głosu.
Ćwiczenie 17
Przyjrzyj się dokładnie kształtowi brwi, podkreśleniom oczu oraz ustom Pięknej. Czy, twoim zdaniem, rysunek mógłby służyć do nauki sztuki makijażu? Odpowiedź uzasadnij.
RFRpvKuZc9OsA
Miejsce na notatkę
Makijaż jest to sztuka malowania twarzy specjalnymi kosmetykami mającymi na celu zatuszowanie wad i podkreślenie atutów urody.
Rysunek mógłby służyć do nauki sztuki makijażu, gdyż narysowana postać ma ładnie zarysowane usta i kształt brwi. Oczy są podkreślone delikatnymi kreskami i subtelnie wycieniowane.
Ćwiczenie 17
Wyjaśnij, w jaki sposób odczytujesz strach drugiej osoby.
RBBlQ4geLMnga
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na gesty, jakie wykonuje osoba wystraszona, np. związane z mimiką twarzy, ciałem, e.
Strach drugiej osoby można odczytywać na kilka sposobów. Wyraża go twarz, ton głosu, a także mowa ciała.
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 18
RdTuTgiOwrJv2
Zadanie interaktywne. Dopasuj związki frazeologiczne do ich znaczenia.
Związki frazeologiczne: twarzą w twarz, wyjść z twarzą, śmiać się w twarz, stracić twarz, powiedzieć w twarz.
Znaczenie do dopasowania:
bezpośrednio, obronić swój honor, kpić z kogoś w sposób jawny, stracić honor, powiedzieć coś bezpośrednio danej osobie
Zadanie interaktywne. Dopasuj związki frazeologiczne do ich znaczenia.
Związki frazeologiczne: twarzą w twarz, wyjść z twarzą, śmiać się w twarz, stracić twarz, powiedzieć w twarz.
Znaczenie do dopasowania:
bezpośrednio, obronić swój honor, kpić z kogoś w sposób jawny, stracić honor, powiedzieć coś bezpośrednio danej osobie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
Napisz ogłoszenie do szkolnej gazetki o mającym się odbyć w twojej szkole konkursie plastycznym pt. „Twarze Rodziny”.
RYzV0F4tsfXgF
Miejsce na notatkę
Polecenie 7
Poszukaj w rodzinnych albumach portretu pradziadka/prababci lub innego krewnego, pozyskaj jak najwięcej informacji na temat tej osoby i, odwołując się do sportretowanego wizerunku oraz zebranych informacji, opisz swego przodka.
R1eh0ACPykUWH
Miejsce na notatkę
Polecenie 8
Zredaguj opis wybranego członka twojej rodziny. Wykorzystaj w swojej pracy zdobyte na lekcji informacje na temat opisu postaci oraz słownictwo potrzebne do jego zredagowania. Szczególną uwagę zwróć na istotne w opisie wyglądu detale. Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji wypracowania.