Rwlr5ZEt0iUux
Trzy kamienie ułożone w rzędzie. Każdy z kamieni ma nieregularny kształt – pierwszy z lewej jest brązowy, podłużny i okrągły, środkowy jest brązowy i okrągły, a trzeci jest szary i spłaszczony.

Dziwne dialogi człowieka i rzeczy

Kamyki
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Otaczają nas rozmaite przedmioty. Najczęściej traktujemy je użytkowo i nie poświęcamy im zbyt wiele uwagi. Tymczasem rzeczy wokół nas nie są jedynie wytworem kultury materialnejkultura materialnakultury materialnej. Poza swym znaczeniem dosłownym mogą stać się także nośnikami głębszych treści i posiadać wartość symbolicznąsymbolsymboliczną. Wiele z nich ma swoją historię, przypomina o przeszłości, odzwierciedla ludzkie emocje. W ujęciu artystycznym świat przedmiotów jest równie bogaty jak świat ludzi. Poetyckie dialogi prowadzone między człowiekiem a przedstawicielami materiimateriamaterii nieożywionej (np. kamieniami) pozwalają odkryć nieznany wymiar otaczającej każdego człowieka rzeczywistości. Są sposobem dotarcia do prawdy o nim samym – prawdy, której być może nigdy wcześniej nie był świadomy…

symbol
materia
kultura materialna
Polecenie 1
RQTFU46H7OUAK
Miejsce na odpowiedź.

UWAGA!

Sprawdź, w dowolnym źródle, które kamienie nazywa się szlachetnymi.

Polecenie 2
R19gZQQ8URSrs
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 3

Na podstawie wyjaśnionych przez ciebie związków frazeologicznych, zastanów się, czy kamienie mają jakieś wspólne cechy. Wymień je.

R1DfkvpjAtBpl
Miejsce na notatkę
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Rozmowa z kamieniem Wisławy Szymborskiej

Ćwiczenie 1

Obejrzyj dokładnie zebrane przez siebie kamienie i porównaj je z tymi, przedstawionymi w powyższej galerii. Ustal, co je łączy.

RQSpT10J5c32z
Ćwiczenie 1

Znajdź informacje na temat kamieni półszlachetnych. Zapisz poniżej ich definicję i wymień kilka nazw takich kamieni.

RGEXl9oq0vRli
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 4

Zredaguj kilkuzdaniową notatkę, w której opiszesz, jakie skojarzenia budzi w tobie kamień. Wykorzystaj zgromadzone w poprzednich ćwiczeniach słownictwo.

R1ZwvPFDerWly
Miejsce na notatkę
RPf92UjQ4D9aP1
Wisława Szymborska
Źródło: Mariusz Kubik, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
Wisława Szymborska20121923

Wisława Szymborska

– polska poetka, eseistka, tłumaczka. Debiutowała na łamach „Dziennika Polskiego” w 1945 roku. Pierwszym zbiorem poetyckim Szymborskiej był tom Dlatego żyjemy (1952). W 1996 roku poetka została laureatką literackiej Nagrody Nobla.

Wisława Szymborska jest jedną z najczęściej tłumaczonych polskich autorów. Do jej najważniejszych tomów poetyckich należą: Wołanie do Yeti (1957), Sól (1962), Sto pociech (1967), Wielka liczba (1976), Ludzie na moście (1986), Koniec i początek (1993), Widok z ziarnkiem piasku (1996).

Przeczytaj uważnie wiersz Wisławy Szymborskiej Rozmowa z kamieniem, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Rozmowa z kamieniemWisława Szymborska
Wisława Szymborska Rozmowa z kamieniem

Pukam do drzwi kamienia.
– To ja, wpuść mnie.
Chcę wejść do twego wnętrza,
rozejrzeć się dokoła,
nabrać ciebie jak tchu.

– Odejdź – mówi kamień. –
Jestem szczelnie zamknięty.
Nawet rozbite na części
będziemy szczelnie zamknięte.
Nawet starte na piasek
nie wpuścimy nikogo.

Pukam do drzwi kamienia.
– To ja, wpuść mnie.
Przychodzę z ciekawości czystej.
Życie jest dla niej jedyną okazją.
Zamierzam przejść się po twoim pałacu,
a potem jeszcze zwiedzić liść i krople wody.
Niewiele czasu na to wszystko mam.
Moja śmiertelność powinna cię wzruszyć.

– Jestem z kamienia – mówi kamień –
i z konieczności muszę zachować powagę.
Odejdź stąd.
Nie mam mięśni śmiechu.

Pukam do drzwi kamienia.
– To ja, wpuść mnie.
Słyszałam, że są w tobie wielkie puste sale,
nieoglądane, piękne nadaremnie,
głuche, bez echa czyichkolwiek kroków.
Przyznaj, że sam niedużo o tym wiesz.

– Wielkie i puste sale – mówi kamień –
ale w nich miejsca nie ma.
Piękne, być może, ale poza gustem
twoich ubogich zmysłów.
Możesz mnie poznać, nie zaznasz mnie nigdy.
Całą powierzchnią zwracam się ku tobie,
a całym wnętrzem leżę odwrócony.

Pukam do drzwi kamienia.
– To ja, wpuść mnie.
Nie szukam w tobie przytułku na wieczność.
Nie jestem nieszczęśliwa.
Nie jestem bezdomna.
Mój świat jest wart powrotu.
Wejdę i wyjdę z pustymi rękami.
A na dowód, że byłam prawdziwie obecna,
nie przedstawię niczego prócz słów,
którym nikt nie da wiary.

– Nie wejdziesz – mówi kamień. –
Brak ci zmysłu udziału.
Żaden zmysł nie zastąpi ci zmysłu udziału.
Nawet wzrok wyostrzony aż do wszechwidzenia
nie przyda ci się na nic bez zmysłu udziału.
Nie wejdziesz, masz zaledwie zamysł tego zmysłu,
ledwie jego zawiązek, wyobraźnię.

Pukam do drzwi kamienia.
– To ja, wpuść mnie.
Nie mogę czekać dwóch tysięcy wieków
na wejście pod twój dach.

– Jeżeli mi nie wierzysz – mówi kamień –
zwróć się do liścia, powie to, co ja.
Do kropli wody, powie to, co liść.
Na koniec spytaj włosa z własnej głowy.
Śmiech mnie rozpiera, śmiech, olbrzymi śmiech,
którym śmiać się nie umiem.

Pukam do drzwi kamienia.
– To ja, wpuść mnie.

– Nie mam drzwi – mówi kamień.

Z tomu Sól (1962)

j0000007ZLB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Wisława Szymborska, Rozmowa z kamieniem, [w:] tejże, Wiersze wybrane, Kraków 2012, s. 109–111.
Ćwiczenie 2

Określ, kim jest podmiot liryczny w wierszu i kogo lub co reprezentuje. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do właściwych cytatów z utworu.

R7WG6SAxDMTfL
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj kamień jako bohatera lirycznego utworu, wskazując trzy cechy, które go wyróżniają.

R1d3jh6pkmjyJ
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, w jakim celu podmiot liryczny rozmawia z kamieniem i czego chce się dowiedzieć.

R105ABWjkcMnA
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, czym jest „zmysł udziału”, którego nie posiada podmiot liryczny.

RdZYxnnwf2P19
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jaki związek zachodzi między brakiem drzwi a przedstawioną sytuacją liryczną/wymową całego tekstu Szymborskiej.

RL1e0rYQ1kKiw
Ćwiczenie 7

Zastanów się nad tajemnicą, jaką skrywa kamień. Oceń, czy w jego wnętrzu znajduje się coś naprawdę cennego oraz czy ludzkie istnienie jest bardziej wartościowe niż istnienie kamienia.

RQPsKNplUUcMu
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
1
Polecenie 5

Stwórz mapę myśli do słowa „kamień”. Dopisz w wyznaczonych miejscach pasujące do słowa związki frazeologiczne, określenia, synonimy, wyrazy pokrewne oraz utwory literackie.

RnVKEaKF7rxyY
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu mapy myśli.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Sporządź notatkę na temat słowa „kamień”. Uzupełnij poniższe pola.

R1Nyv39N61eGr
Miejsce na notatki ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Polecenie 6

Napisz rozprawkę, w której rozważysz, co jest niezaprzeczalną wartością bycia człowiekiem. W argumentacji odwołaj się do Rozmowy z kamieniem Wisławy Szymborskiej oraz do innego utworu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

RVLGGGmUg6YE2
Miejsce na notatkę
JPOL_E3_E4_Konteksty

Kamyk Zbigniewa Herberta

R1BEALWkhAnGT1
Popiersie Zbigniewa Herberta w Alei Sław na skwerze Harcerskim w Kielcach
Źródło: Arkadiusz Latos, licencja: CC BY-SA 4.0.
Zbigniew Herbert19981924

Zbigniew Herbert

– polski poeta, dramaturg, eseista, laureat wielu nagród literackich. Zadebiutował w 1950 roku na łamach prasy. Debiut książkowy Herberta stanowił tom Struna światła (1956). Najsłynniejszym dziełem autora jest zbiór poetycki Pan Cogito (1974), w którym po raz pierwszy pojawia się postać Pana Cogito – współczesnego inteligenta, niemogącego pogodzić się z otaczającą rzeczywistością. Do innych ważnych tomów poetyckich artysty należą: Hermes, pies i gwiazda (1957), Studium przedmiotu (1961), Napis (1969), Raport z oblężonego miasta i inne wiersze (1983). Zbigniew Herbert jest także autorem zbiorów tekstów dramatycznych, np.: Jaskinia filozofów (1956) i Rekonstrukcja poety (1960). Artysta zasłynął również swoją twórczością eseistyczną, np.: Barbarzyńca w ogrodzie (1962) i Martwa natura z wędzidłem (1993).

Codzienność oczami Herberta

Na tom poetycki Studium przedmiotu składają się wiersze i proza poetycka. Głównym tematem tego zbioru Herberta są rozważania o roli i zadaniach sztuki oraz poetyckie opisy  z pozoru  zwykłych przedmiotów znanych z codzienności. Poeta odkrywa nieznane oblicze otaczających go rzeczy: pisze o drewnianej kostce, zegarze, krzesłach, stole, tworzy odę skierowaną do szuflady, która chroniła jego utwory przed cenzurącenzuracenzurą. Herbert pokazuje świat materialny, poszukując w nim treści metafizycznychmetafizycznymetafizycznych. Autor Studium przedmiotu zachęca do zgłębiania „istoty rzeczy” i odkrywania „serca rzeczy”, gdzie ukryta jest głębsza prawda o otaczającej ludzi rzeczywistości.

metafizyczny
cenzura

Wysłuchaj recytacji wiersza Kamyk Zbigniewa Herberta lub przeczytaj tekst utworu i wykonaj ćwiczenia.

R1dgTehRxqbxb
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z napisem: Zbigniew Herbert „Kamyk”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz Herberta w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
KamykZbigniew Herbert
Zbigniew Herbert Kamyk

kamyk jest stworzeniem
doskonałym

równy samemu sobie
pilnujący swych granic

wypełniony dokładnie
kamiennym sensem

o zapachu który niczego nie przypomina
niczego nie płoszy nie budzi pożądania

jego zapał i chłód
są słuszne i pełne godności

czuję ciężki wyrzut
kiedy go trzymam w dłoni
i ciało jego szlachetne
przenika fałszywe ciepło

– Kamyki nie dają się oswoić
do końca będą na nas patrzeć
okiem spokojnym bardzo jasnym

Z tomu Studium przedmiotu (1961)

j0000007ZLB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Zbigniew Herbert, Kamyk, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Kraków 2017, s. 106.
j0000007ZLB1v50_0000000F
Ćwiczenie 8

Określ, kim jest podmiot liryczny w wierszu.

R9YIwlEMSJyi4
Ćwiczenie 9

Opisz sytuację liryczną przedstawioną w utworze.

R1OKZgLB0kK33
Ćwiczenie 10

Wymień cechy, jakie podmiot liryczny przypisuje kamieniowi w wierszu Herberta.

R6MMY9QiTdShL
Ćwiczenie 11

Opisz tytułowego bohatera tekstu. W odpowiedzi uwzględnij właściwe fragmenty wiersza.

RhF8m5KOS4P2u
RyiKqpg3uGJvN
Ćwiczenie 12
RWIyxjtEk2D491
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Scharakteryzuj obraz człowieka ukazanego w wierszu Herberta. Oceń, czym różni się natura człowieka od natury kamienia.

Rf3sanla3Jfn0
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, jaką prawdę o człowieku i świecie natury kryje ostatnia strofa wiersza: „Kamyki nie dają się oswoić/do końca będą na nas patrzeć/okiem spokojnym bardzo jasnym”. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RshFevTTStSJX
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Preteksty

Kamienie nie tylko poetyckie

R15bO2VUmfgTg
Źródło: Rene Magritte, Czyste idee, 1958, domena publiczna.
Polecenie 7

Przyjrzyj się obrazowi René Magritte’aj0000007ZLB1v50_000tp001René Magritte’a Czyste idee (1958), opisz, co on przedstawia.

R1eUwpZG0lCbv
Miejsce na notatkę
Polecenie 7

Znajdź w dostopis kamienia, który ma wartość historyczną. Streść go.

R1B2AAFY817xf
Miejsce na notatkę
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8

Opisz emocje, jakie wywołuje w tobie obraz belgijskiego artysty. Uzasadnij swoje zdanie.

R1Dn9yYgv705C
Miejsce na notatkę
Polecenie 8

Wypisz przymiotniki, za pomocą których można opisać kamień.

R10ELewKNZZey
Miejsce na notatkę
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16

Zastanów się i wyjaśnij, jaki wpływ na odczytanie tego tekstu kultury ma symbolika barw zastosowanych przez Magritte’a.

RaARZ1ioj3sDw
Ćwiczenie 16

Zastanów się i odpowiedz, do czego mogą służyć kamienie.

RBhDLecZlKB0B
Miejsce na notatkę
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Magritte posługuje się w swoich pracach symbolami. Zinterpretuj dzieło belgijskiego malarza, odnieś się do symboliki barw i elementów umieszczonych na obrazie.

R1ckdD8EwhzRc
Ćwiczenie 17

Ułóż listę pytań, jakie można zadać kamieniowi.

R1Z39IEFPj6HL
Miejsce na notatkę
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000007ZLB1v50_000tp001

Sprawdź, czy umiesz!

JPOL_E3_E4_Zadaniowo
RVwtfD0ClUNsp
Źródło: Rene Magritte, Portret Stephy Langui, 1961, domena publiczna.
j0000007ZLB1v50_0000000F
Polecenie 9

Przyjrzyj się obrazowi Portret Stephy Languij0000007ZLB1v50_000tp002Portret Stephy Langui (1961) Rene Magritte’a. Wymyśl i zapisz dialog, który mogliby prowadzić ze sobą kamień i kobieta, ukazani na obrazie Portret Stephy Langui.

RjWKV8UcZl68E
Miejsce na notatkę
Polecenie 9

Wymyśl dialog między człowiekiem a kamieniem. Zapisz go.

R1CU96ZZJssKC
Miejsce na notatkę
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RzWCqHRYq3n2l
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu z rozsypanki obrazu.
Źródło: Tycjan, Sisyphus, olej na płótnie, Museo Nacional del Prado, Madryt. Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Streść mit o Syzyfie.

Rn9hFH6SBAuID
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, jaką rolę pełnił kamień w micie o Syzyfie, zarówno w sensie dosłownym, jak i symbolicznym. Zredaguj wypowiedź pisemną w formie kilkuzdaniowej notatki.

R1bmM1GtaYo73
R1d9KpaluFpWm1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: kamień, natura, człowiek, uczucia, poznanie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: kamień, natura, człowiek, uczucia, poznanie.

RjFgFdHE5nSlD
Miejsce na notatki ucznia.
j0000007ZLB1v50_000tp002