Zdjęcie przedstawia leżącego pod drzewem wilka. Zwierzę ma wyciągnięte przednie łapy i patrzy się na wprost. Ma postawione uszy. W tle widoczne są pnie drzew i ściółka leśna.
Zdjęcie przedstawia leżącego pod drzewem wilka. Zwierzę ma wyciągnięte przednie łapy i patrzy się na wprost. Ma postawione uszy. W tle widoczne są pnie drzew i ściółka leśna.
Motyw w literaturze to ideaideaidea, zdarzenie, postać, przedmiot, sytuacja, przeżycie - utrwalone w kulturze, powtarzające się w tekstach literackich różnych epok, np. motyw złej królowej (pojawiający się często w różnych baśniach, podaniach lub powieściach), motyw wędrówki głównych bohaterów utworów literackich czy motyw czarodziejskich przedmiotów zmieniających życie postaci.
Motyw wilka
Mowgli
czytaj: mołgli
Rudyarda Kiplinga
czytaj: radjurda kiplina
Władysław KopalińskiSłownik symboli
Jednym z najpopularniejszych motywówmotywmotywów w literaturze i sztuce jest postać wilka, możemy go spotkać w legendach, baśniach i mitachmitmitach. Wilk symbolizuje ciemności, noc, zimę i zniszczenie, szatana, strach, dzikość, drapieżność, krwiożerczość, naturę nieopanowaną, okrucieństwo, łupiestwo, szybkość, wojnę, agresję, upór, nieustępliwość, przebiegłość, podstęp, chciwość. Jako drapieżne, leśne zwierzę, żerujące nocą i za dnia, które widzi w ciemności, a oczy świecą w mroku, jest typowym symbolem nocy i nocnej zbrodni. Cechuje go nienasycona żarłoczność oraz żądza mordu. Jego wycie, a zwłaszcza pojawienie się uważano za złowieszczy omenomenomen.
Wędrowny tryb życia wilka łączy go w wyobraźni ludu z uciekinierami, banitamibanitabanitami i porzuconymi dziećmi. W mitologii rzymskiej wilczyca kapitolińska wykarmiła swym mlekiem porzucone bliźnięta Romulusa i Remusa. Jest to jedna z licznych opowieści o niemowlętach porzuconych i wykarmionych przez wilczycę albo wilczą rodzinę. Przykładem może być również MowgliMowgliMowgli z „Księgi dżungli” Rudyarda KiplingaRudyarda KiplingaRudyarda Kiplinga oraz Waligóra i Wyrwidąb wykarmieni przez wilczycę i niedźwiedzicę.
R129qdaQ9G0b7
Kolorowa fotografia przedstawia odlaną z brązu rzeźbę wilczycy karmiącej dwoje małych dzieci. Wilczyca jest nieproporcjonalnie większa od dzieci. Stoi z otwartym pyskiem, zwróconym w lewo. Pod jej brzuchem dwaj nadzy chłopcy próbują napić się mleka z jej nabrzmiałych sutków. Mają otwarte usta. Jeden chłopiec siedzi, drugi klęczy na lewym kolanie.
Wilczyca kapitolińska
Źródło: domena publiczna.
Siła i waleczność wilka czynią go alegoriąalegoriaalegorią wojny, u wielu ludów np. Turków, Mongołów, Indian, starożytnych Rzymian i Egipcjan był symbolem odwagi. W rzymskich legionachlegionlegionach wilk stał się emblematememblematemblematem wojskowym.
Wilk to również ludożerca. Jego brzuch jest grobem człowieka, a rozwarta paszcza bramą piekieł. W mitologii greckiej bóg Hades nosił płaszcz z wilczego futra. Wilk, podobnie jak pies, uważany był za przewodnika dusz ludzkich do świata podziemi.
Biblia wspomina o wilku wielokrotnie. Jezus tak powiedział do apostołów: „Oto ja was posyłam jak owce między wilki” (Ew. wg Mat. 10,16). „Strzeżcie się fałszywych prorokówprorokproroków, którzy przychodzą do was w odzieniu owczym, wewnątrz zaś są wilkami drapieżnymi” (Ew. wg Mat . 7.15).
W tradycji chrześcijańskiej wilk uosabia dwa grzechy główne: chciwość i nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu, natomiast w sztuce chrześcijańskiej jednym z atrybutówatrybutatrybutów św. Franciszka z Asyżu jest wilk z Gubbio, który pod wpływem świętego wstąpił na drogę poprawy.
R1I9XVoLmAaic
Czarno‑biały rysunek przedstawia zakonnika w lesie, który trzyma w dłoni łapę siedzącego wilka. Scena wygląda tak, jakby człowiek witał się z wilkiem. W tle znajdują się drzewa i niebo z chmurami. W prawym górnym rogu znajduje się duża cyfra 3.
W średniowieczuśredniowiecześredniowieczu wierzono, że czarownicy udawali się na sabatysabatsabaty w postaci wilka lub psa, zaś czarownice używały wilków jako wierzchowcówwierzchowiecwierzchowców. Przy czym jeździły na nich zwrócone twarzą do ogona zwierzęcia.
Według starożytnychstarożytnośćstarożytnych i średniowiecznychśredniowiecześredniowiecznych wierzeń, utrzymujących się w Europie do końca XIX w. istnieją ludzie umiejący się na czas pewien zmieniać w wilki, stając się wilkołakami. Miały one napadać na ludzi, wykopywać trupy, porywać niemowlęta. Dziś motyw ten występuje w kinematografiikinematografiakinematografii.
Mniemano powszechnie, że gdy wilk dostrzeże człowieka wcześniej niż ten jego, odbiera człowiekowi zdolność mowy; ale gdy zobaczy go później, nie może mu uczynić szkody.
W baśniach i bajkach wilk jest ludojadem, wielkim złym zwierzęciem czyhającym na bezbronne dzieci i zwierzęta.
Przysłowia i związki frazeologiczne z rzeczownikiem wilk
Wilczy głód, wilczy apetyt – niepohamowany głód .
Natura ciągnie wilka do lasu – trudno uwolnić się od wrodzonych skłonności i przyzwyczajeń.
Wilcze prawo — przemoc, bezprawie, prawo silniejszego.
PopiepopPopie oczy, wilcze gardło, co zobaczy to by zżarło – o osobie pazernej i chciwej.
Wilkiem patrzeć — ponuro spode łba, wrogo.
Wilkiem komuś z oczu patrzy — ktoś spogląda wrogo, ponuro.
Człowiek człowiekowi wilkiem — wrogiem.
Wilcza przyjaźń — o przyjaźni niegodnej zaufania.
Żelazny wilk — bajeczny, fantastyczny, stąd przysłowie: Bajki o żelaznym wilku – słuchać o czymś niewiarygodnym.
Wierzono, że wilk pojawia się wtedy, gdy się o nim mówi. Stąd przysłowia: Nie wywołuj wilka z lasu czy - O wilku mowa.
Wilk morski — stary, wytrawny marynarz, żeglarz.
Wilczy bilet — w Rosji carskiej dokument uniemożliwiający osobie wydalonej z jakiejś uczelni wstąpienie do jakiejkolwiek innej. Dziś oznacza również negatywną opinię o kimś, utrudniającą życie w społeczeństwie.
Od rzeczownika wilk pochodzi wiele nazwisk np. Wilk, Wilczyński, Wilkowski, nazw miejscowości Wilkowo, Wilkowyje oraz nazw geograficznych: Wilk - góra w Sudetach.
kop_1 Źródło: Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990, s. 462–465.
R1MrFIOUg75GJ
Ćwiczenie 1
Połącz związki frazeologiczne dotyczące wilka z ich objaśnieniami. bajka o żelaznym wilku Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym głodny jak wilk Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym patrzeć (na kogoś) wilkiem Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym wilk morski Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym wilk w owczej skórze Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym złapać wilka Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym
Połącz związki frazeologiczne dotyczące wilka z ich objaśnieniami. bajka o żelaznym wilku Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym głodny jak wilk Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym patrzeć (na kogoś) wilkiem Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym wilk morski Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym wilk w owczej skórze Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym złapać wilka Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zapoznaj się z fragmentem bajki kaszubskiej „Wilcze buty”, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.
Wilcze butyJerzy Samp
Jerzy SampWilcze buty
Spotkali się raz na drodze wilk z lisem, a że wilk był bardzo smutny, więc lis zapytał go o przyczynę tego zmartwienia. Wilk na to:
– Oj, jakże mi źle na tym świecie. Dawniej byłem tak silny, że z łatwością mogłem unieść cztery konie na raz, lecz dziś, z przetrąconym karkiem, nie poradziłbym sobie nawet z jednym. […]
Lis, słysząc te narzekania, zastanowił się, a po chwili mówi:
– Nie to jest najgorsze, że ci kark przetrącono, bo z pewnością jeszcze barana udźwigniesz, gorzej, że wciąż musisz biegać boso […].
– Masz rację – odrzekł wilk, spoglądając na swoje łapy – ale któż by mi uszył buty?
– Ostatecznie mógłbym ci je zrobić, kiedyś uczyłem się tego fachufachfachu u samego szewca. […] Zamówienie przyjmuję, lecz przecież nie zrobię ci butów z piasku i liści. Musisz najpierw mi przynieść wszystko, co do tej roboty będzie niezbędne, a wówczas otrzymasz to, czego pragniesz.
Wilk zgodził się bez słowa, lis zaś dodał szybko:
– Na początek potrzebny będzie baran, abym z niego zrobił dratwędratwadratwę.
Wilk pobiegł, ukradł szybko barana i przyniósł go lisowi. Ten, mając teraz co jeść, odprawiłodprawićodprawił wilka.
Po paru dniach bosy wilk przyszedł dowiedzieć się, co z butami, a że lis zdążył już zjeść barana, odrzekł mu:
– Oho! Dopiero zrobiłem dratew, musisz mi sprowadzić tu cztery konie, abym wyprawił z nich skóry na buty dla każdej z czterech łap.
Wilk go usłuchał i wnetwnetwnet przywlókł lisowi wszystkie potrzebne konie. Teraz dopiero lis spasł się jak bąk. A kiedy po jakimś czasie naszedł go wilk, by swoje buciska odebrać, rozzuchwalony do reszty lis mówi mu:
– Będzie jeszcze potrzebny wieprzek, a otrzymasz, czegoś pragnął.
Chcąc nie chcąc, wilk spełnił jego wolę, lis zaś tuczył się dalej, póki wilczysko zniecierpliwione tak długim wyczekiwaniem nie zjawiło się ponownie. Teraz z kolei lis zażądał żywicy, która zastąpić miała klej. Kiedy i ta się znalazła, zapewnił swojego klienta, że jutro buty będą gotowe. Gdy wilk odszedł, lis szybko zagotował żywicę w wielkim kuble i czekał.
Następnego dnia przybiega wilk i z daleka woła:
– Dawaj mi tu zaraz buty, bo jak nie, to żywcem cię połknę.
Na to lis odpowiada mu spokojnie:
– Twoje buty są gotowe, wejdź tylko w ten kubeł, a same przylgną ci do łap.
Wilk uczynił, jak mu „szewc” nakazał, żywicażywicażywica przylepiła mu się do łap, a kiedy wydostał się z kubła, przyjrzał się nowym butom. Lis zaś chwalił swoje dzieło:
– A widzisz, jak dobrze leżą ci moje błyszczące buciki, żaden szewc nie zrobiłby tego lepiej ode mnie.
Wilczysko oglądało je ze wszystkich stron, kręciło łbem i cieszyło się w gruncie rzeczy, że nie będzie odtąd już boso biegać po lesie. Gdy wracał przez pola, wytropili go ratajeratajrataje i zaczęła się pogoń. Wilk uciekał co sił, ci jednak dopędzili go wkrótce i otoczony ze wszystkich stron nie miał innego wyjścia, jak ratować się ucieczką przez jezioro. Rzucił się do wody i przepłynął jezioro wpław. Dopłynąwszy na drugi brzeg, ze zdziwieniem i smutkiem stwierdził, że żywica rozpuściła się w wodzie i znów jest bosy jak przedtem, lecz z usług lisiego szewca już nigdy więcej nie skorzystał.
Wilcze_buty Źródło: Jerzy Samp, Wilcze buty, [w:] tegoż, Zaklęta stegna. Bajki kaszubskie, Gdańsk 1985, s. 33–35.
żywica
gęsta, lepka i wonna wydzielina roślin iglastych, stosowana do wyrobu lakierów i w lecznictwie
Ćwiczenie 2
Określ typ narracji w bajce Wilcze buty. Uzasadnij swoją odpowiedź.
R1LaW1SRVGcwr
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że narrator to osoba, która opowiada o wydarzeniach w utworze, np. powieści, opowiadaniu. Może brać udział w opisywanych zdarzeniach lub przyglądać się im z boku.
W bajce Wilcze buty występuje narrator trzecioosobowy, wszechwiedzący, który przygląda się przedstawionym wydarzeniom z dystansu. Relacjonuje zdarzenia, używając trzecioosobowych form czasownika.
R1VpHpQriNUcb
Ćwiczenie 3
Uporządkuj chronologicznie wydarzenia przedstawione w bajce Wilcze buty. Elementy do uszeregowania: 1. Spotkanie wilka i lisa na drodze., 2. Roztopienie się butów., 3. Sprowadzenie koni., 4. Dostarczenie żywicy., 5. Przyniesienie barana., 6. Ucieczka przez jezioro., 7. Propozycja lisa., 8. Pogoń za wilkiem., 9. Przymiarka nowych butów., 10. Zadowolenie wilka., 11. Skargi wilka.
Uporządkuj chronologicznie wydarzenia przedstawione w bajce Wilcze buty. Elementy do uszeregowania: 1. Spotkanie wilka i lisa na drodze., 2. Roztopienie się butów., 3. Sprowadzenie koni., 4. Dostarczenie żywicy., 5. Przyniesienie barana., 6. Ucieczka przez jezioro., 7. Propozycja lisa., 8. Pogoń za wilkiem., 9. Przymiarka nowych butów., 10. Zadowolenie wilka., 11. Skargi wilka.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10cIUjTN8n89
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Na podstawie przytoczonego fragmentu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F, jeśli jest fałszywe.. Buty były potrzebne wilkowi.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Lis najadł się kosztem wilka.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Wilk okazał się groźną bestią.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Lis został ukarany za swoje kłamstwa.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bohaterowie bajki uosabiają cechy ludzkie.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Łączenie par. Na podstawie przytoczonego fragmentu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F, jeśli jest fałszywe.. Buty były potrzebne wilkowi.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Lis najadł się kosztem wilka.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Wilk okazał się groźną bestią.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Lis został ukarany za swoje kłamstwa.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Bohaterowie bajki uosabiają cechy ludzkie.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Zaznacz pouczenie, które wynika z bajki Wilcze buty. Możliwe odpowiedzi: 1. należy się pogodzić z własną naturą i możliwościami
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R87DZazoj2Nb2
Ćwiczenie 7
Zaznacz słowa wartościujące występujące w tekście bajki Wilcze buty. Możliwe odpowiedzi: 1. smutny, 2. zmartwienie, 3. silny, 4. rozzuchwalony, 5. zniecierpliwione, 6. spokojnie, 7. błyszczące, 8. wszystkie, 9. ponownie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Nazwij środek stylistyczny, jaki zastosowano w wyrazach wilczysko i buciska oraz określ jego funkcję w tekście.
RjyqbyPXojFDQ
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na przyrostki -ysko, - isko. Zastanów się, jakiego zabarwienia dodają one wyrazowi.
Środek stylistyczny występujący w słowach wilczysko i buciska to zgrubienie. Służy ono podkreśleniu wielkości lub negatywnych cech opisywanego przedmiotu, zwierzęcia.
RClyMaBW0rFBY
Ćwiczenie 9
Połącz związki frazeologiczne dotyczące wilka z ich objaśnieniami. bajka o żelaznym wilku Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym głodny jak wilk Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym patrzeć (na kogoś) wilkiem Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym wilk morski Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym wilk w owczej skórze Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym złapać wilka Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym
Połącz związki frazeologiczne dotyczące wilka z ich objaśnieniami. bajka o żelaznym wilku Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym głodny jak wilk Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym patrzeć (na kogoś) wilkiem Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym wilk morski Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym wilk w owczej skórze Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym złapać wilka Możliwe odpowiedzi: 1. patrzeć (na kogoś) wrogo, z niechęcią, nieprzychylnie, 2. ktoś umiejętnie ukrywający swój zły charakter, swoje złe zamiary; obłudnik, 3. doświadczony marynarz, 4. opowiadanie o czymś, co wydaje się nieprawdopodobne, nierealne, w co trudno uwierzyć, 5. bardzo głodny, 6. przeziębić się, siedząc na czymś zimnym
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
Podaj tytuł i autora tekstu literackiego, w którym pojawia się motyw wilka. Krótko opisz, w jaki sposób ten zwierzęcy bohater został ukazany w utworze.
Rzks5tyMCBycQ
(Uzupełnij).
Motyw lustra
Lustro jako zwykły przedmiot daje rzeczywiste odbicie osób, przedmiotów, otoczenia. Można w nim wyraźnie zobaczyć swoje odbicie bez upiększeń. Warto jednak zadać sobie pytanie, czy faktycznie pokazuje nas takimi, jakimi jesteśmy. Motyw lustra jest często wykorzystywany w literaturze i sztuce, gdyż od wieków było ono uważane za przedmiot magiczny. Sądzono, że dzięki niemu można nawiązać kontakt z inną rzeczywistością lub krainą śmierci, łączono je z magią Słońca i Księżyca.
Lustro jest symbolemsymbolsymbolem prawdy, jasności i czystego serca ludzkiego. W mitach było atrybutem bogini Afrodyty, w baśniach czarownice wykorzystywały jego moc do czynienia czarów, przepowiadania przyszłości i odkrywania tajemnic przeszłości lub przyszłości. Kiedyś wierzono, że kiedy po śmierci przed duszą otwierała się droga w zaświaty, moc zwierciadeł potęgowała się. Dlatego też w domu zmarłego, na wszelki wypadek, odwracano je lub przysłaniano, żeby przypadkiem nie zobaczyć w nich jakiegoś demona lub by nie być zabranym w zaświaty przez duszę zmarłego.
W czasach starożytnych, a potem w renesansie znana była sztuka wróżenia z powierzchni lustra. Wierzono, że kiedy ktoś uparcie wpatruje się w zwierciadło, zobaczy zarówno przyszłość, jak i przeszłość, a nawet wydarzenia, które dzieją się aktualnie w odległych miejscach. Starożytni Rzymianie uważali, że jeśli ktoś stłucze lustro, będzie miał pecha przez 7 lat.
Najczęściej lustra są postrzegane jako symbol próżności. Potwierdza to grecki mit o Narcyzie, który zakochał się we własnym odbiciu i umarł z tęsknoty. Wiara w magiczną moc luster znalazła swoje miejsce w literaturze. Najsłynniejszymi magicznymi lustrami są zwierciadło z baśni o królewnie Śnieżce, w którym przegląda się zła królowa, i z baśni Andersena o królowej Śniegu, którego okruchy zapadły w serce Kaja, zmieniając je w kawał lodu.
Ćwiczenie 10
Wyjaśnij, co oznacza słowo „zwierciadło”.
RMZ0ho2Wp4HwM
(Uzupełnij).
Skorzystaj ze słownika języka polskiego.
Słowo zwierciadło oznacza (cyt. za Słownik języka polskiego PWN):
lustro,
gładką, lśniącą powierzchnię odbijającą światło,
barwną plamę połyskującą metalicznie na piórkach niektórych ptaków.
Ćwiczenie 11
Wyjaśnij, do czego na co dzień służy lustro.
R1IBD1ibjVvwz
(Uzupełnij).
Zastanów się, w jakich sytuacjach lustro bardzo się przydaje. Zwróć uwagę na to, że w niektórych przedmiotach może być ono wmontowane wewnątrz lub dzięki niemu opracowywane są nowe systemy.
Lustro na co dzień wykorzystywane jest do odbijania obrazu. Przeglądają się w nim ludzie, aby ocenić swój wygląd, dostrzec szczegóły na przykład swojego ubioru. Lusterek używa się również w samochodzie, pomagają one kierowcom w obserwowaniu, co dzieje się na drodze. Są także one wmontowane w aparatach fotograficznych czy kamerach.
Ćwiczenie 12
Przypomnij sobie lustra o magicznej mocy ze znanych ci tekstów literackich lub filmów. Opisz ich właściwości.
Ri2JFYIYJpwX9
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie teksty literackie lub filmy, w których występował motyw lustra o magicznych właściwościach. W razie potrzeby skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.
Lustra o magicznej mocy:
powieść Akademia pana Kleksa – pan Kleks ustawiał przy łóżkach chłopców lusterka, które odbijały ich sny. Z dobrych wytwarzał pastylki na sen, dzięki którym chłopcy mogli mieć piękniejsze sny, a złe, nieudane wyrzucał;
film animowany Shrek [czyt. szrek](reż. Andrew Adamson [czyt. andrju adamson] Vicky Jenson [czyt. wiki dżenson], 2001 r.) – lustro, przed którym stoi bohater filmu, samo się rozbija się, gdyż „nie akceptuje” jego odbicia;
Dziadek do orzechów (reż. Andriej Konczałowski, 2010 r.) – lustro może przenosić bohaterów do świata wymyślonego, nierealnego, fantastycznego.
Dla zainteresowanych
Czy wiesz, że legenda o mistrzu Twardowskim opowiada o wywołaniu przez niego ducha królowej Barbary Radziwiłłówny za pomocą zwierciadła. Na prośbę pogrążonego w żałobie króla Zygmunta Augusta przywołał duszę jego żony za pomocą magicznego lustra. Król ujrzał Barbarę w tym zwierciadle, niestety, kiedy chciał jej dotknąć, mara zniknęła. Lustro, jak mówi legenda, przechowywane jest w kościele farnym w Węgrowie.
R17B5xdVV3N8R
Fotografia przedstawia lustro wykonane z białego metalu, oprawione w drewnianą ramę, na której widnieje napis w języku łacińskim: Bawił się tym lustrem Twardowski, magiczne sztuki czyniąc, teraz przeznaczone jest na służbę Bogu. U dołu lustra widać wyraźne pęknięcia.
Zwierciadło Twardowskiego z XVI wieku
Źródło: stop srebra, złota, cynku i cyny, kościół parafialny w Węgrowie, domena publiczna.
RiO0wIYfxS86f
Ilustracja przedstawiająca kobietę siedzącą na podwyższeniu, do którego prowadzą stopnie, zwróconą prawym profilem do widza, wpatrującą się w swoje odbicie w niewielkim lusterku. Kobieta ubrana jest w długie, brązowo‑białe szaty, które układają się obok niej na podłodze. Na głowie ma żółtą, delikatną koronę, na palcu pierścionek i przewieszony przez rękę długi sznur sporych korali, opadający aż do podłogi. Po prawej stronie znajdują się trzy długie świeczki w lichtarzach. Podłoga usiana jest drobnymi, żółtymi płatkami.
Winthrop Ames, Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, il. Charles Buckles Falls, 1913 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rz1wuKoV5JPHc
Ilustracja przedstawia dziewczynkę zwróconą tyłem do widza. Klęczy na półce znajdującej się nad kominkiem i prawą wyciągniętą dłonią dotyka dużego lustra umieszczonego przed nią. Dziewczynka ma długie rozpuszczone włosy, żółtą spódnicę, na której znajduje się fartuszek przewiązany z tyłu kokardą oraz białą bluzkę. Spod spódnicy wystaje jej prawa noga ugięta w kolanie, na której dziewczynka utrzymuje ciężar ciała. Po prawej stronie znajduje się stojący zegar nakryty szklanym kloszem, a po lewej podobnie nakryty wazonik. Pod kloszem brązowa serwetka zakończona frędzlami. U dołu widać część kominka.
Lewis Carroll, Alicja po drugiej stronie lustra, il. John Tenniel, 1871 r.
Źródło: Wikimedia Commons, John Tenniel, 1871 r., tusz i akwarela, domena publiczna.
RhEy1FhBdJaKq
Czarno‑biała ilustracja przedstawia grupę stworów trzymających poziomo duże eliptyczne lustro, od którego odbija się smuga światła. Stwory mają duże nosy, spiczaste uszy, skrzydła, ogony i owłosione nogi zakończone kopytami.
Hans Christian Andersen, Nowe baśnie, il. Vilhelm Pedersen, Kopenhaga 1844 r.
Źródło: Wikimedia Commons, Vilhelm Pedersen, domena publiczna.
RygKLMmTZoccn
Ilustracja przedstawiająca po lewej stronie kobietę. Jej postać zwrócona jest do widza, natomiast głowa ukazana z profilu i skierowana do lustra. Kobieta jedną ręką wachluje się, a drugą podtrzymuje za biodro, patrzy na swoje odbicie. Ubrana jest w długą, żółtą suknię i czerwono‑biały płaszcz, układający się na rękach w taki sposób, że odsłania cały ubiór kobiety. Lustro ma żółtą, grubą, zdobioną ramę, a u dołu podtrzymywane jest przez figurkę o twarzy człowieka i zwierzęcych uszach, od pasa w dół skrytą w liściu akantu.
Autor nieznany, Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, ilustracja pochodzi z islandzkiego tłumaczenia baśni Braci Grimm, 1852 r.
Źródło: Wikimedia Commons, Projekt Gutenberg, domena publiczna.
Ciekawostka
Pierwsze lustra metalowe produkowano w III tysiącleciu p.n.e. w Egipcie i Mezopotamii. Były to niewielkie, płaskie, zrobione ze srebra, brązu lub miedzi przedmioty o gładko polerowanej powierzchni. Najczęściej znajdowały się wśród podarków, jakie ofiarowywali sobie nawzajem królowie, były więc bardzo cenne. Niestety, ich jakość ustępowała dzisiejszym lustrom o szklanej tafli. W I wieku w Rzymie zaczęto wyrabiać małe, metalowe lusterka i pokrywać je szkłem. Zwierciadła szklane podlane warstwą srebra zaczęły się pojawiać w Europie w XII i XIII wieku n.e. Wytwarzano je w dwóch miastach Norymberdze i Wenecji, nadal były towarem luksusowym.
RWOZ0s2dQwgcm
Ćwiczenie 13
Połącz właściwości lustra z baśni z ich objaśnieniami. Lustro z baśni Królowa Śniegu Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. Lustro z powieści Alicja w Karinie Czarów Możliwe odpowiedzi: 1. , 2.
Połącz właściwości lustra z baśni z ich objaśnieniami. Lustro z baśni Królowa Śniegu Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. Lustro z powieści Alicja w Karinie Czarów Możliwe odpowiedzi: 1. , 2.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ITWYk9L8uYX
Ćwiczenie 14
Połącz związki wyrazowe z ich znaczeniem. jak w zwierciadle Możliwe odpowiedzi: 1. Oczy ukazują to, co człowiek skrywa w duszy., 2. Ukazywać coś nieprawdziwie., 3. Ukazywać coś idealnie. ukazywać coś w krzywym zwierciadle Możliwe odpowiedzi: 1. Oczy ukazują to, co człowiek skrywa w duszy., 2. Ukazywać coś nieprawdziwie., 3. Ukazywać coś idealnie. oczy są zwierciadłem duszy Możliwe odpowiedzi: 1. Oczy ukazują to, co człowiek skrywa w duszy., 2. Ukazywać coś nieprawdziwie., 3. Ukazywać coś idealnie.
Połącz związki wyrazowe z ich znaczeniem. jak w zwierciadle Możliwe odpowiedzi: 1. Oczy ukazują to, co człowiek skrywa w duszy., 2. Ukazywać coś nieprawdziwie., 3. Ukazywać coś idealnie. ukazywać coś w krzywym zwierciadle Możliwe odpowiedzi: 1. Oczy ukazują to, co człowiek skrywa w duszy., 2. Ukazywać coś nieprawdziwie., 3. Ukazywać coś idealnie. oczy są zwierciadłem duszy Możliwe odpowiedzi: 1. Oczy ukazują to, co człowiek skrywa w duszy., 2. Ukazywać coś nieprawdziwie., 3. Ukazywać coś idealnie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 15
Rozważ, czy sposób przedstawienia wilka w bajce Jerzego Sampa jest zgodny z obowiązującym stereotypemstereotypstereotypem i wizerunkiem zapisanym w literaturze.
RzgeviArLZfhr
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie wilka, który zjada babcię w baśni Czerwony Kapturek autorstwa braci Grimm.
Sposób przedstawienia wilka w utworze Jerzego Sampa nie jest zgodny z obowiązującym stereotypem i wizerunkiem zapisanym w literaturze. Wilk ukazywany jest zazwyczaj jako wcielenie zła, uważa się go za zagrożenie, zwierzę niebezpieczne. Tymczasem w bajce Wilcze buty jest on łatwowierny, spełnia życzenia przebiegłego lisa. Smuci się z powodu utraconej siły, boi się ludzi. Taki wilk budzi współczucie.
Polecenie 2
Wybierz jedną spośród ilustracji zamieszczonych w powyższej galerii i określ, jakie znaczenie miało lustro dla bohaterek baśni lub powieści. Zapisz swoją odpowiedź.
R1bqU5ZM95q09
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Odwołując się do opisu jednej z zamieszczonych w powyższej galerii ilustracji, wyjaśnij, jakie znaczenie miało lustro dla bohaterek baśni lub powieści. Zapisz swoją odpowiedź.
R1MUFraEAMAdX
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Przygotuj prezentację na temat motywu lustra w malarstwie. Zadbaj, aby znalazły się w niej przykłady dzieł z różnych epok. Opisz rolę i symbolikę tego przedmiotu w dziele malarskim.
Rpea1y1QOnZSr
Słownik
alegoria
alegoria
postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem mają również stałe i umowne znaczenie przenośne, w przeciwieństwie do symbolu, przesłanie alegorii jest zazwyczaj jednoznaczne np. kobieta z wagą i przepaską na oczach jest alegorią sprawiedliwości
atrybut
atrybut
symboliczny przedmiot ściśle związany z życiem lub działalnością danej osoby, na przykład korona jest atrybutem króla
banita
banita
ktoś zmuszony za karę do czasowego lub stałego opuszczenia jakiegoś miejsca
dratwa
dratwa
nić konopna lub lniana, używana przez szewców i rymarzy
emblemat
emblemat
przedmiot lub jego przedstawienie symbolizujące jakieś pojęcie, jakąś ideę
fach
fach
pot. zawód
kinematografia
kinematografia
twórczość filmowa
idea
idea
myśl przewodnia wyznaczająca cel i kierunek działania, np. twórczości naukowej, artystycznej itp.
legion
legion
jednostka wojskowa w starożytnym Rzymie
mit
mit
opowieść o bogach i bohaterach, fantastycznych wydarzeniach, wyjaśniająca odwieczne pytania człowieka o powstanie świata, człowieka, wyjaśniająca zagadnienia życia, śmierci, dobra i zła
motyw
motyw
zdarzenie, przedmiot, sytuacja, przeżycie - utrwalony w kulturze element powtarzający się w różnych utworach literackich np. motyw złej królowej pojawia się często w różnych baśniach, podaniach lub powieściach
odprawić
odprawić
pozbyć się kogoś, nie spełniwszy jego próśb lub żądań
omen
omen
wróżba, przepowiednia
pop
pop
duchowny, w przysłowiu: o osobie pazernej i chytrej
prorok
prorok
przywódca lub reformator religijny, osoba której przypisuje się zdolności przepowiadania przyszłości
rataj
rataj
chłop zatrudniany na folwarku; parobek
sabat
sabat
nocne spotkanie czarownic w odludnym miejscu
starożytność
starożytność
epoki historyczna, trwająca od 3 tys. lat p.n.e. do 476 r. n.e.
stereotyp
stereotyp
uproszczony i zabarwiony wartościująco – pozytywnie, neutralnie lub negatywnie – obraz rzeczywistości, utrwalony w świadomości człowieka
symbol
symbol
pojęcie, przedmiot, znak itp. mające jedno znaczenie dosłowne i większą liczbę znaczeń ukrytych
średniowiecze
średniowiecze
epoka w historii Europy trwająca od V do XV wieku (476 r. – 1492r.)
wierzchowiec
wierzchowiec
koń szlachetnej rasy do jazdy wierzchem
wnet
wnet
wkrótce
wytrawny
wytrawny
o człowieku doświadczonym, biegłym w swojej dziedzinie