R1StwmIS1h6D4
Zdjęcie przedstawia czerwone, metalowe krzesło, stojące na drewnianej podłodze, na której odbija się jego ciemny cień.

Wypowiedz życzenie, czyli historia pewnego krzesła. Andrzej Maleszka Magiczne drzewo. Czerwone krzesło

Czerwone krzesło
Źródło: pexels, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Cykl trzynastu powieści pod tytułem Magiczne drzewo autorstwa Andrzeja Maleszki wciąż cieszy się ogromną popularnością wśród młodszych i starszych czytelników. Seria ta została zekranizowana w latach 2003–2008, a do kin na kolejne filmy o magicznych przedmiotach przychodziły tłumy fanów.

Historia opisana w książkach zaczyna się w momencie, gdy magiczne drzewo – duży, stary dąb – łamie się w trakcie burzy, a jego elementy zostają zebrane i przerobione na różne przedmioty. O jednym z nich - czerwonym krześle, opowiada pierwsza książka cyklu - Czerwone krzesło. Jej bohaterowie to niezwykłe rodzeństwo -  Kuki, Tośka i Filip, które przeżywa niezwykłe przygody za sprawą czarodziejskiego krzesła, które spełnia wszystkie życzenia, również te wypowiedziane przez przypadek. Magiczny przedmiot trafia w ręce dzieci, kiedy ich rodzice rozpoczynają pracę na statku wycieczkowym, a one zostają oddane pod opiekę nielubianej ciotki...

Polecenie 1

Wypisz jak najwięcej magicznych przedmiotów, które odmieniły życie znanych ci bohaterów książkowych.

RXntXjsiEgTHG
Miejsce na notatki ucznia.

Zapoznaj się z animacją pt. „Elementy fantastyczne w utworach literackich”, a następnie wykonaj polecenia.

RJHftLZ01lsvr
Animacja dotyczy elementów fantastycznych, które mogą pojawić się w utworach literackich.
Polecenie 2

Na podstawie animacji wymień przedmioty fantastyczne występujące w utworach literackich, których akcja nie dzieje się w świecie rzeczywistym. Dopisz informacje, na czym polega ich niezwykłe działanie.

RIteT1mhRHhzC
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 3

Wymyśl własny „przedmiot magiczny”. Opisz jego wygląd oraz niezwykłe właściwości.

Rn7Kia4PiLwLi
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 4

Wyobraź sobie, że udało ci się odnaleźć cudowny pierścień, który spełnia życzenia. Sformułuj dwie prośby, które uczyniłyby świat lepszym miejscem.

RZri8mubj1sWR

Zapoznaj się z przytoczonymi poniżej fragmentami powieści Andrzeja Maleszki pt. „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Andrzej Maleszka Magiczne drzewo. Czerwone krzesło

Czerwone niewiadomoco zbliżało się. Kuki położył się na mostku i wyciągną rękę. Na szczęście most był niski i do wody było niedaleko. Wychylił się jeszcze mocniej, omal nie wpadając do rzeki, ale wciąż nie mógł dosięgnąć przedmiotu. Już myślał, że mu ucieknie, kiedy ten nagle zatrzymał się i podpłynął wprost do jego ręki. Kuki złapał go z trudem i wyciągnął z wody.

Był rozczarowanyrozczarowaćrozczarowany. To nie był żaden skarb, to zwykłe krzesło. Ale wyglądało jak nowe. Czerwony lakier lśnił w słońcu. Kuki wytarł siedzisko rękawem bluzy i usiadł. Poczuł coś dziwnego, jakby przeszedł do lekki prąd.

1 Źródło: Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo. Czerwone krzesło, Kraków 2015, s. 30–31.
R1Xenu6UZQDzX
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R6RxDxMlQsSn2
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ROeybTTMVErsu
Czerwone krzesło
Źródło: pixaby, domena publiczna.
Andrzej Maleszka Magiczne drzewo. Czerwone krzesło

„Kuki popatrzył na Marcelinę bez słowa. Nagle zerwał się z krzesła i zawołał.

– Już wiem! Wiem!

– Co?

– Wiem!!! Podbiegł do rodzeństwa. – Pamiętacie!? Ja wtedy powiedziałem, że chcę pizzę i zaraz ją dostaliśmy. Tam, na jarmarkujarmarkjarmarku!

– To była promocja – powiedziała niepewnie Tosia.

– To była magia!!!

– To znaczy, że czarujesz?

– Nie ja. KRZESŁO!”

2 Źródło: Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo. Czerwone krzesło, Kraków 2015, s. 90.
R1IXVLDPyxKcS
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z kolejnym fragmentem powieści Andrzeja Maleszki pt. „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Andrzej Maleszka Magiczne drzewo. Czerwone krzesło

Filip błyskawicznie usiadł na krześle. Rodzeństwo stanęło za nim. Mercedes ciotki nadjechał i zahamował kilka metrów od dzieci. [...] Ciotka podeszła do nich i wrzasnęła:

– Wsiadajcie do samochodu! Porozmawiamy sobie w domu! Wsiadajcie, ale to już!

– Już wiem! – zawołał Filip. – Niech ciotka będzie mniejsza od nas!

Natychmiast zerwała się straszliwa wichura. Wiatr uderzył w ciotkę i odepchnął ją. Zaczęła wirować jak karuzela i krzyczeć na całe gardło. [...] Zobaczyli, jak z okna samochodu wychyla się twarz w ciemnych okularach. Była to twarz siedmioletniej dziewczynki! [...]

– No to cześć, ciociu! – powiedział Filip. – Musimy już lecieć! Pa!

Pokiwał wrzeszczącej ze strachu dziewczynce. Chwycił krzesło i poszedł w stronę przystanku autobusowego. Rodzeństwo ruszyło za nim. Ciotka wyszła z samochodu [...]. Ocierała łzy. Tosia zatrzymała się.

[...]

– Nie możemy jej tak zostawić. Ona jest za mała. Musimy ją odczarować albo zabrać.

– Zwariowałaś? – krzyknął Filip.

Tosia obróciła się i podeszła do małej ciotki. Spojrzała niepewnie na dziewczynkę, która jeszcze niedawno była wysoką groźną kobietą [...].

– Chodź z nami… ciociu. [...]

– Dobrze – powiedziała przez zaciśnięte zęby. – Pojadę z wami. Ale jak będę znów duża, to was spiorę!

[...]

Na szczycie stało krzesło, a na nim siedziała dziewczynka w czarnym płaszczu. Przerażone rodzeństwo skoczyło do rowurówrowu, kryjąc się przed wzrokiem ciotki.

Ale ta nie patrzyła w ich stronę. Wygodnie rozparła się na krześle i powiedziała głośno:

– Na początek chcę... Żądam wygodnych butów!

I natychmiast na jej stopach pojawiły się czerwone sandałki z miękkiej skóry. Mała uniosła stopy i mruknęła:

– Może być. Teraz chcę parasol od słońca.

R1AjgzaSz4GMW
Żółty parasol
Źródło: pexels, domena publiczna.

I żółty parasol wyrósł z trawy, jak wielki grzyb. Rozłożył się, rzucając łagodny, żółty cień na dziewczynkę i krzesło.

– Bardzo dobrze. A teraz poczekam na tych smarkaczysmarkaczsmarkaczy. A jak przyjdą, to… - Uśmiechnęła się złowieszczo. – Jeszcze nie wiem, co z nimi zrobię. Ale na pewno wymyślę coś strasznego. […]

– Przyjdźcie tu wreszcie, bo mi się nudzi! – zawołała. – Może się nad wami zlitujęzlitowaćzlituję i wyczaruję wam tylko świńskie ogony.

Kiedy to powiedziała, zrobiło jej się trochę głupio, bo czterdziestoletnia dyrektorka banku nie powinna mówić takich rzeczy. […]

– Dobrze! – krzyknęła tak, żeby usłyszało ją rodzeństwo. – Wyczaruję różne rzeczy, tylko dla mnie! Chcę lody. I owoce. Grzanki z serem, pizzę. I kawę! […]

– Nie chcę być sama przez całą noc… Przyjdźcie tu, nic wam nie zrobię!

Ale nikt jej nie odpowiedział. Wtedy wyprostowała się na krześle i zawołała:

– Chcę zobaczyć, gdzie oni są! Chcę ich widzieć. Teraz! Rozkazuję!

FRU! Krzesło gwałtownie poleciało w górę. Frunęło w stronę chmur wraz z ciotką, aż ta zaczęła wrzeszczeć.

– Aaa! To nie był dobry pomysł… Nie tak wysoko! Ratunku!

Krzesło wzleciało na wysokość kilkuset metrów. Było stąd widać całą okolicę. Także dzieci ukryte za krzakami. Ale ciotka już o nich nie myślała. Zamknęła oczy. Kurczowo trzymała się oparciaoparcieoparcia i szeptała:

– Ja mam lęk wysokości. Niech to krzesło wyląduje na ziemi!

I krzesło natychmiast poleciało w dół. Niestety, poleciało samo, a ciotka pozostała w powietrzu! […]

– Lepiej ją tam zostawić – powiedział Filip. – Niech ją wróble rozdziobią!

– Filip, nie wygłupiaj się! Każ jej wrócić – zawołała Tosia – słyszysz?

– No dobra. Spadaj!

– Aaa!

Ciotka poleciała w dół jak zestrzelony samolot. […]

Rozległo się głośne CHLUP i ciotka wpadła do wody. Rodzeństwo pobiegło na wysoki brzeg jeziora. Zobaczyli, jak na środku ciotka miota się i rzuca w wodzie.

– Ona nie umie pływać!

Nie mogli jej uratować żadnym czarem, bo ciotka co chwila zanurzała się pod wodą i była niewidocznaniewidocznaniewidoczna. Filip, który zdobył kiedyś mistrzostwo klasy w pływaniu, natychmiast zdarł z siebie bluzę i popędził do niej, ale był jeszcze daleko.

– Wyczaruj koło ratunkowe – zawołał Kuki.

Tośka usiadła na krześle i krzyknęła:

– Chcę koło ratunkowe! […]

Filip właśnie dopłynął do małej ciotki i złapał ją za ramię. Zaczął holowaćholowaćholować topiącą się dziewczynkę w stronę brzegu. Nie dawał rady, sam zaczynał się topić. Wtedy doleciało do niego pierwsze koło ratunkowe.

3 Źródło: Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo. Czerwone krzesło, Kraków 2015, s. 133–201.
Ćwiczenie 4
R1ALRhxF09Ew4
Wyjaśnij, na czym polegała magiczna moc krzesła.
R1R0NZEHS1nto
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1PQg7V3n8nD6
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RzS9Yi2r5yQpt
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R5kVogolYwv0f
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wydarzeń w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wypisz z ćwiczenia 8. wydarzenia fantastyczne.

RYPHOfnzFBtHj

Zapoznaj się z fragmentem powieści Andrzeja Maleszki pt. „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Andrzej Maleszka Magiczne drzewo. Czerwone krzesło

Tym razem czaru dokonała Tosia. Nie żądała superpojazdu ani ferrariferrariferrari. Po prostu poprosiła o „cokolwiek”, co pozwoli im wydostać się z tego pustkowiapustkowiepustkowia. [...] Po chwili usłyszeli szum wody. Tafla jeziora się poruszyła i wynurzyły się z niej cztery konie. Były niebieskie.

6 Źródło: Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo. Czerwone krzesło, Kraków 2015, s. 225.
R10YI8EwjxqPi
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 5

Jakie książki lubisz? Takie, które opowiadają o niezwykłych, fantastycznych przygodach, a może takie, które ukazują realny świat i codzienne problemy rówieśników? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R10bHbk33ZNmk
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 10

Wymień tytuły dwóch znanych ci utworów literackich, w których występuje motyw magicznego przedmiotu. Wyjaśnij, na czym polega niezwykłość pojawiających się w tych tekstach przedmiotów.

uzupełnij treść
Polecenie 6

Rozważ, jakie korzyści i zagrożenia może nieść ze sobą posiadanie przedmiotu spełniającego marzenia. Uzasadnij swoje zdanie.

R1bps42PrUATQ
Miejsce na notatki ucznia.

Słownik

ferrari
ferrari

marka samochodu

holować
holować

ciągnąć za sobą

jarmark
jarmark

miejsce, w którym odbywa się sprzedaż przez określony czas

niewidoczna
niewidoczna

taka, której nie można zobaczyć

oparcie
oparcie

część krzesła, o którą można oprzeć plecy

rozczarować
rozczarować

zawieść czyjeś oczekiwania

pustkowie
pustkowie

teren, na którym nikt nie mieszka

rów
rów

wykopany w ziemi podłużny dół

smarkacz
smarkacz

lekceważące określenie osoby młodej lub dziecka

zlitować
zlitować

okazać komuś współczucie