RAS5plY1mkwpI
Ilustracja przedstawia troje uczniów pochylonych nad szkolną ławką. Uczniowie trzymają w dłoni długopisy, którymi zapisują coś w leżących przed nimi brulionach.

Ortografia - pisownia zakończeń rzeczowników: -ii, -ji, -i

Pisownia
Źródło: zpe.gov.pl.

Warto wiedzieć!

Pewnie nie raz zdarzyło ci się pomyśleć, że dużo łatwiej byłoby posługiwać się polszczyzną, gdyby ortografia nie była tak skomplikowana. Dlaczego jednakowo brzmiące głoski zapisujemy w dwojaki sposób: rz - ż, ch - h, ó - u? Dlaczego pewne formy piszemy łącznie, a inne oddzielnie? Zasady ortografii mają różne podłoże i nie da się ich ujednolicić. Nie ma też pewności, czy wprowadzenie pewnych uproszczeń przyniosłoby zamierzony efekt. Być może więc wystarczy inne, historyczne spojrzenie, bo ortografię trudno zrozumieć bez odwoływania się do jej dziejów.

Przyjęcie chrztu w 966 r. w obrządku łacińskim spowodowało wkroczenie naszego kraju w przestrzeń kultury tekstów rękopiśmiennychrękopiśmiennyrękopiśmiennych. W XII w. Polacy przyjęli alfabet łaciński. To duży krok w rozwoju cywilizacyjnym, litery pisma łacińskiego trzeba było przystosować do dźwięków mowy polskiej.  Na początku do zapisu kilku różnych głosek polskich wykorzystywano jedną literę łacińską.  Uregulowanie konieczne było także w przypadku spółgłosek miękkich, tzw. samogłosek pochylonych i nosowych, i - y - j oraz l - ł.

Bardzo długo nie było w polskiej ortografii litery j. Stosowano zazwyczaj i przed samogłoskami (iasny) oraz y przed spółgłoskami i w wygłosiewygłoswygłosie (bayka, kray), czasem również g (gest = jest). J pojawiało się właściwie wyłącznie na początku pewnych wyrazów, np. Jezor (Jęzor), Janouici (Janowicy) można znaleźć w Bulli gnieźnieńskiej.

R11PjHsJHpbTT
Najstarsze zdanie zapisane w języku polskim Daj ać ja pobruszę a ty poczywaj.
Źródło: domena publiczna.

Jeszcze w 1936 r., kiedy podjęto kilka ważnych ustaleń dotyczących pisowni, uznano sprawę j za najtrudniejszą! Komitet Ortograficzny przyjął, że j w wyrazach zapożyczonych pisane będzie po s, c, z, by zapobiec możliwości odczytania tych spółgłosek jako ś, ć, ź.

wygłos
rękopiśmienny

Pisownia rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -ja, -ia

Pisownia rzeczowników rodzaju żeńskiego  zakończonych w mianowniku liczby pojedynczej  na -ja, -ia czasami sprawia kłopot.

Rzeczowniki te w dopełniaczu (kogo? czego?), celowniku (komu? czemu?) i miejscowniku (o kim? o czym?) mogą mieć różne zakończenia.

Rzeczowniki zakończone na -ja po spółgłoskach c, s, z, na przykład: lekcja, poezja, Azja, procesja w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku  mają zakończenie -ji, na przykład: lekcji, poezji, Azji, procesji.

Rzeczowniki zakończone na -ja po samogłoskach, na przykład: szyja, nadzieja, aleja mają w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku zakończenie -i, na przykład: szyi, nadziei, alei.

Rzeczowniki zakończone na -ia po spółgłoskach b, p, f, w, m, n na przykład: Zofia, utopia, Arabia, armia, Dania w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku mają zakończenie -ii, na przykład: Zofii, utopii, Arabii, armii, Danii.

Rzeczowniki pochodzenia obcego zakończone na -ea np. idea, orchidea

Końcówkę -ii piszemy w wyrazach obcego pochodzenia, np.: komedia – komedii, historia – historii.

Końcówkę -i piszemy w wyrazach rodzimych lub zapożyczonych, całkowicie przyswojonych, np.: jadalnia – jadalni, uczelnia – uczelni.

Końcówkę -i piszemy bez względu na wymowę, np.: ziemia – ziemi, głębia – głębi.

Ważne!

Rzeczowniki pochodzenia obcego zakończone na - ea, -ua, na przykład idea, orchidea, statua, mają w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku zakończenie -ei, -ui, na przykład idei, orchidei, statui.

statua
Ćwiczenie 1
RqZZYYHpzai7N
Do podanych rzeczowników rodzaju żeńskiego dopisz formy dopełniacza liczby pojedynczej.
RgMuZGEIR96os
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tabelę odpowiednimi formami deklinacyjnymi liczby pojedynczej i mnogiej podanych rzeczowników.
RhrkIaciK5bRD
Ćwiczenie 3
Wstaw nazwy krajów na planszę z konturową mapą Europy.
Źródło: opracowanie: ORE, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R10TLV72LiMo7
Wypisz nazwy państw europejskich zakończonych na - ia, -ja.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Do podanych nazw geograficznych dopisz formy dopełniacza liczby pojedynczej.

R1BAQaJacXwmJ
R118TEhNDt9Al
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst poprawnymi formami dopełniacza liczby mnogiej.

Przeczytaj zamieszczony poniżej krótki tekst zatytułowany „Lekcja biologii” i wykonaj ćwicz. 7.

Lekcja biologii

Nauczycielka biologii poinformowała uczniów, że w nadchodzącym tygodniu zajęcia dotyczyć będą różnych roślin, takich jak: szałwia, soja, cykoria, dalia, cukinia, akacja, forsycja, brzoskwinia, dynia, bazylia, czereśnia, wiśnia, papaja, aronia, pistacja, nasturcja, hortensja, frezja.

poniedziałek odbędzie się lekcja o roślinach, które w dopełniaczu liczby pojedynczej mają końcówkę –i, natomiast we wtorek lekcja o roślinach, które w dopełniaczu liczby pojedynczej mają końcówkę –ii. We środę uczniowie uczyć się będą o roślinach, które w dopełniaczu liczby pojedynczej mają końcówkę  –ji.

RTurH8aYaMh4I
Ćwiczenie 6
Na podstawie tekstu o lekcji biologii uzupełnij tabelę formami dopełniacza liczby pojedynczej rzeczowników: szałwia, soja, cykoria, dalia, cukinia, akacja, forsycja, brzoskwinia, dynia, bazylia, czereśnia, wiśnia, papaja, aronia, forsycja, hortensja, nasturcja, frezja, pistacja.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RC6JliiDdI2Im
Ćwiczenie 7
Tata otrzymał od mamy listę spraw do załatwienia w tygodniu.
Oto lista miejsc, w których powinien się znaleźć: pralnia, księgarnia, kwiaciarnia, piekarnia, wypożyczalnia, przechowalnia, cukiernia, lodziarnia, pasmanteria.
Uzupełnij tekst i spraw, aby tata wiedział, co ma w tych miejscach załatwić. Wstaw poprawną formę dopełniacza rzeczowników rodzaju żeńskiego.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

R19A3JjhGkGCm
Ćwiczenie 8
Odgadnij hasła, a następnie wpisz do krzyżówki poprawne formy dopełniacza liczby pojedynczej poszczególnych wyrazów.