Dokąd wyobraźnia może nas zaprowadzić i co można tam odnaleźć - o literaturze fantasy ciąg dalszy
Warto wiedzieć!
Wyobrażenie sobie świata innego niż ten, który znamy z naszego doświadczenia,
jest niezwykłą i zdecydowanie rzadką umiejętnością. W codziennych zmaganiach człowieka z rzeczywistością wyobraźnia niewątpliwie stanowi jedną z sił sprawczych wszelkich zmian. To dzięki niej rodzą się idee i dokonania świadczące o tym, że jest ona niezwykle ważną umiejętnością umysłu.
Sztuka i literatura czerpią z wyobraźni obficie i na różne sposoby. Każdy, wśród swych doświadczeń literackich, jest zapewne w stanie przywołać w pamięci spotkanie z utworami opowiadającymi o niesamowitych, niespotykanych w rzeczywistym świecie bohaterach i wydarzeniach. Być może były wśród nich lektury z nurtu fantasyfantasy. Właśnie tej odmianie fantastyki poświęcona jest ta lekcja.
1) Odszukaj w dostępnych źródłach definicję fantasyfantasy. Możesz skorzystać z wiadomości zawartych w lekcji Fikcja i prawda w literaturzeFikcja i prawda w literaturze.
2) Wyjaśnij, co decyduje o popularności fantasyfantasy. Odwołaj się do własnych doświadczeń związanych z tym gatunkiem (literatura, film, gry) lub porozmawiaj z osobami interesującymi się tą odmianą fantastyki.
3) Odszukaj w różnych źródłach informacje o najbardziej znanych utworach fantasyfantasy. Wynotuj pięć tytułów oraz ich autorów.
Tajemnice fantasy
FantasyFantasy otwiera przed czytelnikami bramy światów, które powstały w wyobraźni twórców. Różnią się one jednak od realiów przedstawionych w baśniach, utworach fantastycznonaukowych bądź innych odmianach fantastyki. Szukając odpowiedzi
na pytania: na czym polega ta różnica?, jakie pożytki płyną z czytelniczych wypraw
do wymyślonych rzeczywistości?, jakie zasady obowiązują twórcę fantasyfantasy?, coraz głębiej wnikamy w istotę tego rodzaju twórczości i zbliżamy się do odkrycia tajemnicy jej popularności.
Wyjaśnij, czy według ciebie fantazja odgrywa ważną rolę w codziennym życiu człowieka. Uzasadnij swoją wypowiedź.
Zastanów się i odpowiedz, czy i dlaczego cenisz dzieła sztuki i utwory literackie, dla których fantazja stała się główną siłą sprawczą. Uzasadnij swoje zdanie.
O baśniach(fragmenty)
POTĘGA PRZYMIOTNIKA [dopisek autora]
Umysł ludzki, [...] nie tylko postrzega „zieloną trawę” jako coś różnego od innych zjawisk (i przyjemnego dla oczu), ale widzi także, że jest to i „zieleń”, i „trawa”. Jakże więc potężnym odkryciem, jakże stymulującymstymulującym dla zdolności umysłu było wynalezienie przymiotnika: żadne zaklęcie, żadna magia w Królestwie Czarów nie ma większej mocy. I nic w tym zaskakującego - czarodziejskie zaklęcie można by uznać za jakąś odmianę przymiotnika, za część mowy w mitycznej gramatycemitycznej gramatyce. Umysł, który pomyślał o „lekkim”, „ciężkim”, „szarym”, „żółtym”, „nieruchomym” i „bystrym”, począł także i magię, która czyni ciężkie rzeczy lekkimi i gotowymi wznieść się w powietrze, przemienia szary ołów w żółte złoto, a nieruchomą skałę w bystrą wodę. Skoro jest zdolny do jednego, to jest i zdolny
do drugiego – i zdolności te zrealizował. Kiedy odbieramy trawie zieleń, niebiosom błękit, a krwi czerwień, już dysponujemy mocą czarnoksięską – na pewnym poziomie – i budzi się w nas pragnienie, by używać tej mocy także w świecie zewnętrznym, niezależnym od naszego umysłu. Nie oznacza to, że potrafimy wykorzystywać tę władzę na każdej płaszczyźnie rzeczywistości. Możemy położyć śmiertelną zieleń na ludzką twarz i stworzyć grozę; możemy rozkazać księżycowi, by jaśniał dziwnym i niesamowitym niebieskim światłem; możemy też sprawić,
że leśne drzewa wypuszczą srebrne liście, a baranki porosną złotym runem; wreszcie możemy umieścić gorący ogień
we wnętrzu zimnego gada. Ale w takich „fantazjach”, jak je zwą, poczynają się nowe formy, rodzi się Królestwo Czarów – człowiek staje się twórcą: „stwórcą pomniejszym”.Źródło: John Ronald Reuel Tolkien , O baśniach, [w:] tegoż, Potwory i krytycy, tłum. Tadeusz Olszański, Poznań 2000, s. 160–161.
Dopisz do podanych rzeczowników „przymiotniki ze świata fantazji”.
noc
kula
krzew
Fantastyka, fantasyfantasy czy fantazja?
Terminy fantastyka i fantasyfantasy nie są synonimami i nie mogą być stosowane zamiennie. FantastykaFantastyka jest pojęciem bardziej ogólnym i obejmuje różne odmiany literatury fantastycznej, filmu, gier fabularnych itd. FantasyFantasy, baśń i fantastyka naukowa stanową jej odmiany.
gatunek literacki należący do fantastyki, w którym świat przedstawiony ma nierealny, magiczny charakter, a tematyka przeważnie dotyczy waliki dobra ze złem; wydarzenia rozgrywają się w bliżej nieokreślonej przeszłości, w świecie krasnoludów, karłów, elfów, smoków itp.; twórcy powieści fantasy wprowadzają do swych utworów elementy baśniowe czy mitologiczne
opowieść o fantastycznych bohaterach i zdarzeniach, która rozgrywa się w bliżej nieokreślonym czasie; zazwyczaj kończy się szczęśliwie; w baśniach pojawiają się rycerze, księżniczki, wróżki, smoki, krasnoludki, zwierzęta mówiące ludzkim głosem, magiczne przedmioty (np. różdżka, latający dywan) itp.
ang. science fictionscience fiction gatunek literacki należący do fantastyki, w którym świat przedstawiony oparty jest na możliwym rozwoju nauki i techniki, bohaterami powieści fantastycznonaukowych są zazwyczaj roboty, inteligentne maszyny
Ostatni jednorożec(fragment)
Długa droga biegła donikąd i nie miała końca. Mijała wsie i miasteczka, góry i równiny, kamieniste pustkowia i łąki wykwitłe spośród głazów, lecz wszędzie była obca i nigdzie ani na chwilę nie spoczywała. Pędziła Jednoroginię coraz dalej, niby przypływ szarpała ją za kopyta, nękała, nie pozwalając jak dawniej w spokoju wsłuchiwać się w powietrze. Jednorogini w oczach miała pełno kurzu, a grzywę ciężką i sztywną od brudu.
W lesie czas zawsze ją omijał, lecz teraz, w podróży, to ona go mijała: drzewa zmieniały barwy, zwierzęta porastały gęstym futrem i znów je zrzucały. Chmury pełzły lub mknęły, popędzane zmiennymi wiatrami, różowiły się i złociły w słońcu, siniały burzą. Wszędzie wypatrywała swoich pobratymców, lecz nie znalazła po nich ani śladu; języki, które słyszała po drodze, nie miały już nawet dla nich nazwy.
Kiedyś wczesnym rankiem miała akurat skręcić z gościńca i ułożyć się do snu, gdy ujrzała mężczyznę gracującegogracującego ogród. Wiedziała, że powinna się skryć, a jednak stała bez ruchu i przyglądała się, jak człowiek pracuje. W końcu wyprostował się i ją zauważył. Był tak tłusty, że przy każdym kroku trzęsły mu się policzki.
– Och – westchnął. – Och, jakaś ty śliczna.
Wyciągnął pas ze spodni, zrobił pętlę i niezdarnie ruszył w stronę Jednorogini. Przyjęła to raczej z zadowoleniem niż z trwogą: człowiek wiedział przecież, z kim na do czynienia, tak jak zdawał sobie sprawę, że sądzone mu jest okopywać rzepę i gonić za tym lśniącym, co biega szybciej niż on. Gdy zamachnął się pierwszy raz, usunęła się tak lekko, jakby sam podmuch wymiótł ją z zasięgu jego ręki.
– Swojego czasu tropiono mnie z dzwonkami i proporcami – powiedziała. – Ludzie wiedzieli, że jeśli chcą mnie pojmać, muszą urządzić czarowne łowy, to może się zbliżę, żeby popatrzeć. Ale i tak nigdy nie dałam się schwytać.
– Chyba noga mi się omskłaomskła – rzekł mężczyzna. – Prrr, ślicznotko.
– Nigdy nie rozumiałam – zastanawiała się Jednorogini, podczas gdy dźwigał się z ziemi – co właściwie chcecie ze mną począć, kiedy już mnie złapiecie. – Znów dał susa, a ona wymknęła mu się jak deszcz. – Chyba sami siebie nie znacie.
– No, ciś, ciś, prrr. – Pot spływał mu po ubłoconej twarzy. Z trudem łapał oddech. – Ładnaś – sapnął. – Ładniutka kobyłka.
– Kobyłka? – Okrzyk Jednorogini zabrzmiał przenikliwie jak fanfarafanfara, aż człowiek przestał ją ścigać i zatkał sobie uszy. – Kobyła? – spytała. – Więc mam być koniem? Za to mnie masz? Tyle tylko widzisz?
– Dobry koniś – dyszał grubas. Oparł się o płot i wytarł twarz. – Wyczeszę cię, oczyszczę. Będzie z ciebie klaczka grackagracka, jak mało która. – Znów się zamierzył. – Wezmę cię na jarmark. No, pódźpódź tu, koniś.
– Koniś – powtórzyła. – A więc to konia próbowałeś schwytać. Siwą klacz z grzywą pełną rzepówrzepów. – Gdy znów się zbliżył, zahaczyła rogiem o pętlę, wyrwała mu ją z ręki i cisnęła w kępę stokrotek po drugiej stronie drogi. – Powiadasz, że jestem koniem? – parsknęła. – Dobre sobie!
Przez chwilę był tak blisko, że swymi wielkimi oczami spojrzała mu prosto w zmęczone, zdumione ślepka. Zaraz jednak odwróciła się i pognała gościńcem, tak chyżo, że na jej widok wołano:
– A to ci koń! To ci dopiero koń!
Jakiś staruszek rzekł cicho do żony:
– To arabski kuńkuń. Byłem ja raz na takim statku, gdzie mieli arabskiego kunia.
Odtąd Jednorogini nawet nocą unikała miast, jeśli tylko mogła je jakoś obejść. Mimo to parokrotnie ruszano w pogoń, lecz nie za nią, tylko za zbłąkaną siwą klaczą, i nie tak, jak należy ścigać jednorożca: z czcią i weselem. Ludzie zbrojni w liny, sieci i kostki cukru gwizdali i wołali:
– Bess! Nellie!Bess! Nellie!
Czasem zwalniała – ot, na tyle, żeby konie mogły ją zwęszyć. Potem patrzyła, jak stają dęba, zawracają i pierzchają, unosząc przerażonych jeźdźców. Bo konie zawsze ją poznawały. „Jak to jest możliwe?”, zastanawiała się. „Gdyby wśród ludzi po prostu zaginęła pamięć o jednorożcach albo gdyby zmienili się do tego stopnia, że by je znienawidzili i przy lada okazji dybali na ich życie, chyba bym to zrozumiała. Ale że w ogóle nie są w stanie dostrzec jednorożca i patrząc nań, widzą zupełnie inne stworzenie? Czym wobec tego wydaje się człowiek człowiekowi? Czym są dla nich drzewa, domy, prawdziwe konie? Albo ich własne dzieci?”.
Kiedy indziej myślała: „Skoro ludzie sami już nie wiedzą, na co patrzą, to może są jeszcze na świecie jednorożce. Nikt o nich nie wie i w to im graj”. Lecz ani próżność, ani nadzieja nie mogła zagłuszyć w niej przekonania, że ludzie się zmienili, a z nimi cały świat, ponieważ zabrakło jednorożców. Podążała jednak znojnym szlakiem, choć coraz bardziej żałowała, że opuściła swój las.
Źródło: Peter Soyer Beagle , Ostatni jednorożec, tłum. Michał Kłobukowski, Warszawa 1998, s. 11–13.
Po zapoznaniu się z fragmentem powieści Petera Soyera Beagle’aPetera Soyera Beagle’a Ostatni jednorożec
wykonaj ćwiczenia.
Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat jednorożca.
Na postawie tekstu Ostatni jednorożec wyjaśnij znaczenie poniższych zdań.
„W lesie czas zawsze ją omijał, lecz teraz, w podróży, to ona go mijała...”
„Wszędzie wypatrywała swoich pobratymców, [...] języki, które słyszała po drodze, nie miały już nawet dla nich nazwy”.
Wypisz z tekstu Ostatni jednorożec pięć przykładów wyrazów wartościujących. Ustal, czy jest to słownictwo wartościujące negatywnie czy pozytywnie.
Wyjaśnij, dlaczego ludzie patrząc na jednorożca, widzą jedynie konia.
Najważniejsze cechy powieści z gatunku fantasyfantasy
- Nazwa kategorii: Główne wyróżniki gatunku fantasy
- Nazwa kategorii: występowanie magii i jej elementów w kreowanym świecie przedstawionym utworu
- Nazwa kategorii: usytuowanie akcji utworu w quasi‑średniowiecznej rzeczywistości, mającej swój rodowód w baśni i romansie rycerskim
- Nazwa kategorii: ukształtowanie akcji utworu w wokoło motywów takich jak:
- Nazwa kategorii: inicjacja oraz przemiana duchowa głównego bohatera
- Nazwa kategorii: odwieczna walka dobra ze złem
- Nazwa kategorii: „magia i miecz” (sword & sorcery) oraz quest Koniec elementów należących do kategorii ukształtowanie akcji utworu w wokoło motywów takich jak:
- Elementy należące do kategorii Główne wyróżniki
gatunku fantasy
- Elementy należące do kategorii ukształtowanie
akcji utworu
wokół motywów
takich jak:
Dla miłośników fantasyfantasy - wiedźmin Geralt

Wiedźmin, bohater wykreowany przez Andrzeja Sapkowskiego, wciąż wzbudza emocje, najczęściej przy okazji prób adaptacji filmowych literackiego pierwowzoru. Jego wizerunek pojawia się na okładkach gazet, w Internecie, na afiszach filmowych i reklamowych. Wiedźmin stał się rodzimym towarem eksportowym – literackim i nie tylko. Polski film o wiedźminie Geralcie z 2001 roku spotkał się z bezlitosną krytyką. Z kolei amerykańsko – polski serial kręcony od 2019 roku stał się przedmiotem sporów, jeszcze zanim rozpoczęto zdjęcia do pierwszego sezonu. Nie ustają dyskusje dotyczące gier komputerowych opartych na prozie Sapkowskiego. Świadczy to o tym, że zabójca potworów jest dziś bardzo ważną częścią popkulturypopkultury.
Andrzej Sapkowski autor sagi o wiedźminie

Wielotomowa opowieść Andrzeja Sapkowskiego o świecie pełnym zabójczych potworów, fantastycznych istot oraz zwykłych ludzi z ich codziennymi troskami, pragnieniami i żądzami do dziś pobudza wyobraźnię odbiorców. Pisarz stworzył różnorodny świat, zamieszkany przez wiele narodów i ras, każdy z nich posiada własną historię i zwyczaje. Szeroko nakreśla relacje społeczne, opisuje świat polityki i zakulisowych układów oraz manipulacji informacjami. Proza ta zawdzięcza swą wyjątkowość przede wszystkim intrygującej akcji oraz wyrazistym bohaterom. Charakter postaci ujawnia się poprzez podejmowane przez nie decyzje, a także sposób wypowiadania się, niejednokrotnie pełen dowcipu i wyrafinowanej retorykiretoryki. Świat wiedźmina jest pełen aluzji do tekstów kultury, mitologii, a także współczesnych realiów.
Jak każdy gatunek literacki fantasyfantasy charakteryzuje się własnym zespołem cech, w granicach których pojawiają się specyficzne motywy i sposoby kształtowania świata przedstawionego, bohaterów oraz samego języka.

Inspiracje, aluzje, pomysły
Zapoznaj się z zamieszczoną powyżej galerią zdjęć i wyjaśnij, na czym polega awanturniczy charakter Geralta.
Zapoznaj się z opisem zdjęć znajdujących się w zamieszczonej powyżej galerii i wyjaśnij, na czym polega awanturniczy charakter Geralta.
Konstrukcja głównego bohatera
Obejrzyj galerię grafik i zapoznaj się informacjami na temat konstrukcji bohatera sagi o wiedźminie. Scharakteryzuj postać Geralta z Rivii.
Scharakteryzuj przestrzeń w powieściach o wiedźminie, podając cechy właściwe literaturze fantasy.
Sprawdź, czy umiesz!
Z otaczającej cię rzeczywistości wybierz przedmiot (np. krzesło, drzwi, długopis), który uznajesz za zupełnie zwyczajny i wykonaj poniższe polecenia.
Opisz wybrany przez siebie przedmiot.
Puść wodze fantazji. Wyobraź sobie, jakie niesamowite cechy może mieć ten przedmiot. Opisz go jeszcze raz, używając „przymiotników ze świata fantazji”. Odpowiedz na pytanie: Jaką różnicę dostrzegasz między opisami?
Puść wodze fantazji. Wyobraź sobie, jakie niesamowite cechy może mieć ten przedmiot. Opisz go jeszcze raz. Porównaj obie prace.
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę na temat świata wiedźmina. Przed tobą 15 pytań o rosnącym poziomie trudności. Na każdą odpowiedź masz 30 sekund. Podczas gry trzy razy możesz skorzystać z kół ratunkowych: dodatkowego czasu, zawężenia wyboru odpowiedzi do dwóch oraz dodatkowej szansy. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa. W grze możesz zdobyć maksymalnie 1500 punktów.
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę na temat świata wiedźmina. Przed tobą 15 pytań o rosnącym poziomie trudności. Należy w każdym z nich zaznaczyć poprawną odpowiedź. Podczas gry trzy razy możesz skorzystać z kół ratunkowych: dodatkowego czasu, zawężenia wyboru odpowiedzi do dwóch oraz dodatkowej szansy. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa. W grze możesz zdobyć maksymalnie 1500 punktów.
Sprawdź swoją wiedzę
W grach komputerowych inspirowanych postacią wiedźmina gracz decyduje o zakończeniu fabuły w wybrany przez siebie sposób. Natomiast opowiadania i powieści mają jedno zakończenie. W poniższej grze możesz stworzyć nową wersję wydarzeń z opowiadania Wiedźmin. Podejmuj kolejne decyzje i sprawdź, jak historia się zakończy. Uwaga: jedno z ośmiu dostępnych zakończeń jest zgodne z pierwowzorem.
Ułóż dodatkowe pytanie quizowe dotyczące świata wiedźmina i daj je do rozwiązania innym uczniom.
Question: ...
- ...
- ...
- ...
- ...
Ułóż dodatkowe pytanie quizowe dotyczące świata wiedźmina i daj je do rozwiązania innym uczniom.
Czy postać Geralta można porównać do rycerzy ze średniowiecznych legend? Wskaż podobieństwa i różnice, weź pod uwagę wyznawane wartości, zasady postępowania, sposób życia.
Słownik
natchnienie, pomysł, wpływ
zdobywanie nowego doświadczenia
niedający się rozumowo uzasadnić
łac. [czytaj: kłazi] niby pozornie, rzekomo; pierwszy człon stosowany w jakimś wyrazem oznacza coś, co jest czym tylko pozornie





