RwBHnRW4VAwJf
Kolorowa fotografia przedstawia ścianę skalną ujętą z dołu na tle niebieskiego nieba. Ściana jest stroma, skały są w różnych kolorach od brązu do szarości. Na nich znajdują się nacieki, jakby spływała po nich kiedyś czarna woda. Na niebie znajdują się białe, kłębiaste chmury, z których wyłania się ogromny księżyc, ale niepodobny do naszego, gdyż na jego powierzchni widać poziome pasy.

Dokąd wyobraźnia może nas zaprowadzić i co można tam odnaleźć - o literaturze fantasy ciąg dalszy

Księżyc
Źródło: Pixabay , domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Wyobrażenie sobie świata innego niż ten, który znamy z naszego doświadczenia, 
jest niezwykłą i zdecydowanie rzadką umiejętnością. W codziennych zmaganiach człowieka z rzeczywistością wyobraźnia niewątpliwie stanowi jedną z sił sprawczych wszelkich zmian. To dzięki niej rodzą się idee i dokonania świadczące o tym, że jest ona niezwykle ważną umiejętnością umysłu.

Sztuka i literatura czerpią z wyobraźni obficie i na różne sposoby. Każdy, wśród swych doświadczeń literackich, jest zapewne w stanie przywołać w pamięci spotkanie z utworami opowiadającymi o niesamowitych, niespotykanych w rzeczywistym świecie bohaterach i wydarzeniach. Być może były wśród nich lektury z nurtu fantasyfantasyfantasy. Właśnie tej odmianie fantastyki poświęcona jest ta lekcja.

fantasy
Już wiesz

1) Odszukaj w dostępnych źródłach definicję fantasyfantasyfantasy. Możesz skorzystać z wiadomości zawartych w lekcji Fikcja i prawda w literaturzeD7vsDdADWFikcja i prawda w literaturze.

R6rGaHBNGrzEb
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Wyjaśnij, co decyduje o popularności fantasyfantasyfantasy. Odwołaj się do własnych doświadczeń związanych z tym gatunkiem (literatura, film, gry) lub porozmawiaj z osobami interesującymi się tą odmianą fantastyki.

RrrTknTqBBaEl
Miejsce na notatkę ucznia.

3) Odszukaj w różnych źródłach informacje o najbardziej znanych utworach fantasyfantasyfantasy. Wynotuj pięć tytułów oraz ich autorów.

RrtAVG3Y0Yyh1
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Tajemnice fantasy

FantasyfantasyFantasy otwiera przed czytelnikami bramy światów, które powstały w wyobraźni twórców. Różnią się one jednak od realiów przedstawionych w baśniach, utworach fantastycznonaukowych bądź innych odmianach fantastyki. Szukając odpowiedzi 
na pytania: na czym polega ta różnica?, jakie pożytki płyną z czytelniczych wypraw 
do wymyślonych rzeczywistości?, jakie zasady obowiązują twórcę fantasyfantasyfantasy?, coraz głębiej wnikamy w istotę tego rodzaju twórczości i zbliżamy się do odkrycia tajemnicy jej popularności.

fantasy
Polecenie 1

Wyjaśnij, czy według ciebie fantazja odgrywa ważną rolę w codziennym życiu człowieka. Uzasadnij swoją wypowiedź.

R1SoNf8vMRzWs
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 2

Zastanów się i odpowiedz, czy i dlaczego cenisz dzieła sztuki i utwory literackie, dla których fantazja stała się główną siłą sprawczą. Uzasadnij swoje zdanie.

RWKh10gY3Eyfc
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 3

Ustal, czy wśród twoich wyborów literackich znajdują się utwory fantasyfantasyfantasy. Jeśli sięgasz po ten typ literatury, wyjaśnij, czym cię ona przyciąga. Jeśli zaś nie przepadasz za fantasyfantasyfantasy, wymień powody swojej niechęci.

RoPamgrRm1FQf
Miejsce na notatkę ucznia.
Tolkiena
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
O baśniach John Ronald Reuel Tolkien
John Ronald Reuel Tolkien O baśniach

(fragmenty)

POTĘGA PRZYMIOTNIKA [dopisek autora]

Umysł ludzki, [...] nie tylko postrzega „zieloną trawę” jako coś różnego od innych zjawisk (i przyjemnego dla oczu), ale widzi także, że jest to i „zieleń”, i „trawa”. Jakże więc potężnym odkryciem, jakże stymulującymstymulującystymulującym dla zdolności umysłu było wynalezienie przymiotnika: żadne zaklęcie, żadna magia w Królestwie Czarów nie ma większej mocy. I nic w tym zaskakującego - czarodziejskie zaklęcie można by uznać za jakąś odmianę przymiotnika, za część mowy w mitycznej gramatycemityczna gramatykamitycznej gramatyce. Umysł, który pomyślał o „lekkim”, „ciężkim”, „szarym”, „żółtym”, „nieruchomym” i „bystrym”, począł także i magię, która czyni ciężkie rzeczy lekkimi i gotowymi wznieść się w powietrze, przemienia szary ołów w żółte złoto, a nieruchomą skałę w bystrą wodę. Skoro jest zdolny do jednego, to jest i zdolny
do drugiego – i zdolności te zrealizował. Kiedy odbieramy trawie zieleń, niebiosom błękit, a krwi czerwień, już dysponujemy mocą czarnoksięską – na pewnym poziomie – i budzi się w nas pragnienie, by używać tej mocy także w świecie zewnętrznym, niezależnym od naszego umysłu. Nie oznacza to, że potrafimy wykorzystywać tę władzę na każdej płaszczyźnie rzeczywistości. Możemy położyć śmiertelną zieleń na ludzką twarz i stworzyć grozę; możemy rozkazać księżycowi, by jaśniał dziwnym i niesamowitym niebieskim światłem; możemy też sprawić,
że leśne drzewa wypuszczą srebrne liście, a baranki porosną złotym runem; wreszcie możemy umieścić gorący ogień
we wnętrzu zimnego gada. Ale w takich „fantazjach”, jak je zwą, poczynają się nowe formy, rodzi się Królestwo Czarów – człowiek staje się twórcą: „stwórcą pomniejszym”.

j000000031B2v27_00000_BIB_001 Źródło: John Ronald Reuel Tolkien , O baśniach, [w:] tegoż, Potwory i krytycy, tłum. Tadeusz Olszański, Poznań 2000, s. 160–161.
RPq4yANqE8GXG
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1Phwh07x3hRz
Zadanie interaktywne, podanych 11 zdań należy przyporządkować do kategorii: prawda lub fałsz, zgodnie z treścią tekstu Tolkiena .
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Dopisz do podanych rzeczowników „przymiotniki ze świata fantazji”.

  • noc

  • kula

  • krzew

R1eE1yYmD5FLX
Miejsce na notatkę
REt5S17ubAWjt
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RBRyPHrKxEFfF
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R13Ti7IdopYYN
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RXPMxhE4E2RNA
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Z6tk0tnURbR
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1IvVrjCyOZKH
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do terminów z kolumny lewej ich synonimów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
mityczna gramatyka
stymulujący
j000000031B2v27_000tp001
j000000031B2v27_000tp002
j000000031B2v27_000tp003
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fantastyka, fantasyfantasyfantasy czy fantazja?

Terminy fantastykafantasyfantasyfantasy nie są synonimami i nie mogą być stosowane zamiennie. FantastykafantastykaFantastyka jest pojęciem bardziej ogólnym i obejmuje różne odmiany literatury fantastycznej, filmu, gier fabularnych itd. FantasyfantasyFantasy, baśń i fantastyka naukowa stanową jej odmiany.

fantasy
fantasy

gatunek literacki należący do fantastyki, w którym świat przedstawiony ma nierealny, magiczny charakter, a tematyka przeważnie dotyczy waliki dobra ze złem; wydarzenia rozgrywają się w bliżej nieokreślonej przeszłości, w świecie krasnoludów, karłów, elfów, smoków itp.; twórcy powieści fantasy wprowadzają do swych utworów elementy baśniowe czy mitologiczne

baśń
baśń

opowieść o fantastycznych bohaterach i zdarzeniach, która rozgrywa się w bliżej nieokreślonym czasie; zazwyczaj kończy się szczęśliwie; w baśniach pojawiają się rycerze, księżniczki, wróżki, smoki, krasnoludki, zwierzęta mówiące ludzkim głosem, magiczne przedmioty (np. różdżka, latający dywan) itp.

fantastyka naukowa
fantastyka naukowa

ang. science fictionscience fictionscience fiction gatunek literacki należący do fantastyki, w którym świat przedstawiony oparty jest na możliwym rozwoju nauki i techniki, bohaterami powieści fantastycznonaukowych są zazwyczaj roboty, inteligentne maszyny

fantasy
baśń
fantastyka
science fiction
R1PtLlli7eDUm
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDFkFfiOdUabt
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
R1BbTTkWUx4fO
Zadanie interaktywne, siedem tytułów powieści należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: fantasy, fantastyka naukowa lub baśń.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ostatni jednorożec Peter Soyer Beagle
Peter Soyer Beagle Ostatni jednorożec

(fragment)

Długa droga biegła donikąd i nie miała końca. Mijała wsie i miasteczka, góry i równiny, kamieniste pustkowia i łąki wykwitłe spośród głazów, lecz wszędzie była obca i nigdzie ani na chwilę nie spoczywała. Pędziła Jednoroginię coraz dalej, niby przypływ szarpała ją za kopyta, nękała, nie pozwalając jak dawniej w spokoju wsłuchiwać się w powietrze. Jednorogini w oczach miała pełno kurzu, a grzywę ciężką i sztywną od brudu.

W lesie czas zawsze ją omijał, lecz teraz, w podróży, to ona go mijała: drzewa zmieniały barwy, zwierzęta porastały gęstym futrem i znów je zrzucały. Chmury pełzły lub mknęły, popędzane zmiennymi wiatrami, różowiły się i złociły w słońcu, siniały burzą. Wszędzie wypatrywała swoich pobratymców, lecz nie znalazła po nich ani śladu; języki, które słyszała po drodze, nie miały już nawet dla nich nazwy.

Kiedyś wczesnym rankiem miała akurat skręcić z gościńca i ułożyć się do snu, gdy ujrzała mężczyznę gracującegoj000000031B2v27_000tp005gracującego ogród. Wiedziała, że powinna się skryć, a jednak stała bez ruchu i przyglądała się, jak człowiek pracuje. W końcu wyprostował się i ją zauważył. Był tak tłusty, że przy każdym kroku trzęsły mu się policzki.

– Och – westchnął. – Och, jakaś ty śliczna.

Wyciągnął pas ze spodni, zrobił pętlę i niezdarnie ruszył w stronę Jednorogini. Przyjęła to raczej z zadowoleniem niż z trwogą: człowiek wiedział przecież, z kim na do czynienia, tak jak zdawał sobie sprawę, że sądzone mu jest okopywać rzepę i gonić za tym lśniącym, co biega szybciej niż on. Gdy zamachnął się pierwszy raz, usunęła się tak lekko, jakby sam podmuch wymiótł ją z zasięgu jego ręki.

– Swojego czasu tropiono mnie z dzwonkami i proporcami – powiedziała. – Ludzie wiedzieli, że jeśli chcą mnie pojmać, muszą urządzić czarowne łowy, to może się zbliżę, żeby popatrzeć. Ale i tak nigdy nie dałam się schwytać.

– Chyba noga mi się omskłaj000000031B2v27_000tp006omskła – rzekł mężczyzna. – Prrr, ślicznotko.

– Nigdy nie rozumiałam – zastanawiała się Jednorogini, podczas gdy dźwigał się z ziemi – co właściwie chcecie ze mną począć, kiedy już mnie złapiecie. – Znów dał susa, a ona wymknęła mu się jak deszcz. – Chyba sami siebie nie znacie.

– No, ciś, ciś, prrr. – Pot spływał mu po ubłoconej twarzy. Z trudem łapał oddech. – Ładnaś – sapnął. – Ładniutka kobyłka.

– Kobyłka? – Okrzyk Jednorogini zabrzmiał przenikliwie jak fanfarafanfarafanfara, aż człowiek przestał ją ścigać i zatkał sobie uszy. – Kobyła? – spytała. – Więc mam być koniem? Za to mnie masz? Tyle tylko widzisz?

– Dobry koniś – dyszał grubas. Oparł się o płot i wytarł twarz. – Wyczeszę cię, oczyszczę. Będzie z ciebie klaczka grackaj000000031B2v27_000tp007gracka, jak mało która. – Znów się zamierzył. – Wezmę cię na jarmark. No, pódźpódźpódź tu, koniś.

– Koniś – powtórzyła. – A więc to konia próbowałeś schwytać. Siwą klacz z grzywą pełną rzepówj000000031B2v27_000tp008rzepów. – Gdy znów się zbliżył, zahaczyła rogiem o pętlę, wyrwała mu ją z ręki i cisnęła w kępę stokrotek po drugiej stronie drogi. – Powiadasz, że jestem koniem? – parsknęła. – Dobre sobie!

Przez chwilę był tak blisko, że swymi wielkimi oczami spojrzała mu prosto w zmęczone, zdumione ślepka. Zaraz jednak odwróciła się i pognała gościńcem, tak chyżo, że na jej widok wołano:

– A to ci koń! To ci dopiero koń!

Jakiś staruszek rzekł cicho do żony:

– To arabski kuńkuńkuń. Byłem ja raz na takim statku, gdzie mieli arabskiego kunia.

Odtąd Jednorogini nawet nocą unikała miast, jeśli tylko mogła je jakoś obejść. Mimo to parokrotnie ruszano w pogoń, lecz nie za nią, tylko za zbłąkaną siwą klaczą, i nie tak, jak należy ścigać jednorożca: z czcią i weselem. Ludzie zbrojni w liny, sieci i kostki cukru gwizdali i wołali:

Bess! Nellie!Bess! Nellie!Bess! Nellie!

Czasem zwalniała – ot, na tyle, żeby konie mogły ją zwęszyć. Potem patrzyła, jak stają dęba, zawracają i pierzchają, unosząc przerażonych jeźdźców. Bo konie zawsze ją poznawały. „Jak to jest możliwe?”, zastanawiała się. „Gdyby wśród ludzi po prostu zaginęła pamięć o jednorożcach albo gdyby zmienili się do tego stopnia, że by je znienawidzili i przy lada okazji dybali na ich życie, chyba bym to zrozumiała. Ale że w ogóle nie są w stanie dostrzec jednorożca i patrząc nań, widzą zupełnie inne stworzenie? Czym wobec tego wydaje się człowiek człowiekowi? Czym są dla nich drzewa, domy, prawdziwe konie? Albo ich własne dzieci?”.

Kiedy indziej myślała: „Skoro ludzie sami już nie wiedzą, na co patrzą, to może są jeszcze na świecie jednorożce. Nikt o nich nie wie i w to im graj”. Lecz ani próżność, ani nadzieja nie mogła zagłuszyć w niej przekonania, że ludzie się zmienili, a z nimi cały świat, ponieważ zabrakło jednorożców. Podążała jednak znojnym szlakiem, choć coraz bardziej żałowała, że opuściła swój las.

j000000031B2v27_00000_BIB_002 Źródło: Peter Soyer Beagle , Ostatni jednorożec, tłum. Michał Kłobukowski, Warszawa 1998, s. 11–13.
fanfara
pódź
kuń
Bess! Nellie!

Po zapoznaniu się z fragmentem powieści Petera Soyera Beagle’aj000000031B2v27_000tp004Petera Soyera Beagle’a Ostatni jednorożec
wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 13

Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat jednorożca.

RXJXDpUNBkcmw
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 14

Na postawie tekstu Ostatni jednorożec wyjaśnij znaczenie poniższych zdań.

  • „W lesie czas zawsze ją omijał, lecz teraz, w podróży, to ona go mijała...”

  • „Wszędzie wypatrywała swoich pobratymców, [...] języki, które słyszała po drodze, nie miały już nawet dla nich nazwy”.

R1ZiDhDBBRJuX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RZpI9cCS3G7TX
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16

Wypisz z tekstu Ostatni jednorożec pięć przykładów wyrazów wartościujących. Ustal, czy jest to słownictwo wartościujące negatywnie czy pozytywnie.

RNysS8vXANqZK
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij, dlaczego ludzie patrząc na jednorożca, widzą jedynie konia.

R1BGGwjauWnWW
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j000000031B2v27_000tp004
j000000031B2v27_000tp005
j000000031B2v27_000tp006
j000000031B2v27_000tp007
j000000031B2v27_000tp008

Najważniejsze cechy powieści z gatunku fantasyfantasyfantasy

R1cBpI6larp111
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Główne wyróżniki gatunku fantasy
    • Elementy należące do kategorii Główne wyróżniki gatunku fantasy
    • Nazwa kategorii: występowanie magii i jej elementów w kreowanym świecie przedstawionym utworu
    • Nazwa kategorii: usytuowanie akcji utworu w quasi‑średniowiecznej rzeczywistości, mającej swój rodowód w baśni i romansie rycerskim
    • Nazwa kategorii: ukształtowanie akcji utworu w wokoło motywów takich jak:
      • Elementy należące do kategorii ukształtowanie akcji utworu wokół motywów takich jak:
      • Nazwa kategorii: inicjacja oraz przemiana duchowa głównego bohatera
      • Nazwa kategorii: odwieczna walka dobra ze złem
      • Nazwa kategorii: „magia i miecz” (sword & sorcery) oraz quest
      • Koniec elementów należących do kategorii ukształtowanie akcji utworu w wokoło motywów takich jak:
      Koniec elementów należących do kategorii Główne wyróżniki gatunku fantasy
Mapa myśli
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

„Magia i miecz” - podgatunek fantasyfantasyfantasy, w którym występują odważni bohaterowie, uczestniczący w niezwykłych przygodach.

QuasiQuasiQuasi-średniowieczny -  pierwszy człon określa coś, co jest czymś tylko pozornie lub nie jest tym w ogóle.

Quasi

Dla miłośników fantasyfantasyfantasy - wiedźmin Geralt

RTEkc1p1Ws3yo
Wiedźmin
Źródło: Midhras dostępny w internecie: Flickr.com, licencja: CC BY-SA 2.0.

Wiedźmin, bohater wykreowany przez Andrzeja Sapkowskiego, wciąż wzbudza emocje, najczęściej przy okazji prób adaptacji filmowych literackiego pierwowzoru. Jego wizerunek pojawia się na okładkach gazet, w Internecie, na afiszach filmowych i reklamowych. Wiedźmin stał się rodzimym towarem eksportowym – literackim i nie tylko. Polski film o wiedźminie Geralcie z 2001 roku spotkał się z bezlitosną krytyką. Z kolei amerykańsko – polski serial kręcony od 2019 roku stał się przedmiotem sporów, jeszcze zanim rozpoczęto zdjęcia do pierwszego sezonu. Nie ustają dyskusje dotyczące gier komputerowych opartych na prozie Sapkowskiego. Świadczy to o tym, że zabójca potworów jest dziś bardzo ważną częścią popkulturypopkulturapopkultury.

popkultura

Andrzej Sapkowski autor sagi o wiedźminie

Rjlqps6WpK9Vh
Andrzej Sapkowski, drugi, po Stanisławie Lemie, najpopularniejszy polski autor literatury fantastycznej. Ciepłe przyjęcie przygód bohatera opowiadania pt. Wiedźmin zaowocowało serią kontynuacji w postaci kolejnych opowiadań oraz pięciotomowego Sagi o wiedźminie. Choć Sapkowski znany jest głównie jako twórca fantasy, w jego dorobku znajdują także powieści historyczne wzbogacone o elementy nadprzyrodzone.
Źródło: Niccolò Caranti, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wielotomowa opowieść Andrzeja Sapkowskiego o świecie pełnym zabójczych potworów, fantastycznych istot oraz zwykłych ludzi z ich codziennymi troskami, pragnieniami i żądzami do dziś pobudza wyobraźnię odbiorców. Pisarz stworzył różnorodny świat, zamieszkany przez wiele narodów i ras, każdy z nich posiada własną historię i zwyczaje. Szeroko nakreśla relacje społeczne, opisuje świat polityki i zakulisowych układów oraz manipulacji informacjami. Proza ta zawdzięcza swą wyjątkowość przede wszystkim intrygującej akcji oraz wyrazistym bohaterom. Charakter postaci ujawnia się poprzez podejmowane przez nie decyzje, a także sposób wypowiadania się, niejednokrotnie pełen dowcipu i wyrafinowanej retorykiretorykaretoryki. Świat wiedźmina jest pełen aluzji do tekstów kultury, mitologii, a także współczesnych realiów.

Jak każdy gatunek literacki fantasyfantasyfantasy charakteryzuje się własnym zespołem cech, w granicach których pojawiają się specyficzne motywy i sposoby kształtowania świata przedstawionego, bohaterów oraz samego języka.

retoryka
RhzurWiEUWKJ1
Wiedźmin
Źródło: Enot91, dostępny w internecie: Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.

Inspiracje, aluzje, pomysły

inspiracje
Słowiańskie inspiracje

Na wyjątkowość fantasy Sapkowskiego składają się między innymi nawiązania do słowiańskich podań. W opowiadaniach i powieściach pojawiają się stworzenia takie jak strzyga, rokita czy kuroliszek. Autor inspirował się także podaniem o smoku wawelskim, którego pokonał sprytny szewczyk Dratewka. Przywołał je w pełnym humoru opowiadaniu Granica możliwości. Pojawia się w nim szewc Kozojed, który daje niebezpiecznemu smokowi do pożarcia owcę wypełnioną siarką. Stworzenie jest jednak odporniejsze niż jego legendarny pobratymca z Wawelu, a prawdziwymi potworami okazują się ludzie.

R1UgPOuMi3Tyh
Smok wawelski
Źródło: domena publiczna.
Legendy arturiańskie

Andrzeja Sapkowskiego inspirowały legendy arturiańskie, o których napisał esej Świat króla Artura. Ostatnia, piąta część Sagi o wiedźminie nosi tytuł Pani Jeziora. To czytelne odwołanie do jednej z kluczowych postaci legend o rycerzach Okrągłego Stołu, która pomaga czarodziejowi Merlinowi, wręcza królowi Arturowi magiczny miecz Excalibur oraz wychowuje Lancelota, gdy jego ojciec umiera. Inne nawiązanie można dostrzec w koncepcie Dziecka Przeznaczenia – Cirilli. Dziewczynka jest poszukiwana przez wielu władców i wojowników świata wiedźmina, zupełnie tak jak Święty Graal był obiektem poszukiwań rycerzy króla Artura.

RL1cSdtkU1Czi
Król Artur
Źródło: domena publiczna.
Mity greckie, skandynawskie i nordyckie

Sapkowski wprowadził do świata wiedźmina elementy zaczerpnięte z mitologii całego świata. W opisywanej przez niego historii pojawiają się takie stworzenia, jak driady z lasów Brokilonu (m.in. opowiadanie Miecz przeznaczenia) inspirowane greckimi nimfami drzewnymi czy syreny (opowiadanie Trochę poświęcenia) – nimfy morskie, również wywodzące się z tego kręgu kulturowego. W opowiadaniu Ostatnie życzenie występuje zaś dżinn – magiczna istota, która podobnie jak w mitologii arabskiej, potrafi spełnić dowolne życzenie swego pana lub pani. Nie bez znaczenia są też odwołania do wierzeń nordyckich. Co więcej, jedna z krain wiedźmińskiego świata, Skellige, została wykreowana na podobieństwo średniowiecznej Skandynawii. Wykreowana przez Sapkowskiego alternatywna rzeczywistość została zatem skonstruowana z wykorzystaniem wpływów z różnych kultur i nie można powiedzieć, aby któraś z nich pełniła rolę dominującą.

R1bNc5wTJeMoW
Nimfa wodna
Źródło: domena publiczna.
Fantasy

W powieściach Sapkowskiego nie sposób nie zauważyć odwołań do klasyków literatury fantasy, w tym do ojca gatunku, J.R.R. Tolkiena. Polski pisarz bawi się konwencją tolkienowską, dlatego drużyna Geralta w Chrzcie ognia znacznie różni się od drużyny Froda z Władcy Pierścieni – w jej skład wchodzą zarozumiały trubadur, rycerz z wrogiego Nilfgaardu, pyskata łuczniczka, wampir, piątka krasnoludów oraz sprytny gnom zwiadowca.

RlvtamBV06QqR
Pierścień z trylogii J. R. R. Tolkiena
Źródło: domena publiczna.
Ekonomia

Andrzej Sapkowski z wykształcenia jest ekonomistą. Jego zawodowe zainteresowania zaowocowały między innymi przekonującym opisem realiów handlu świata wiedźmina. Opisom towarzyszy często zgryźliwy komentarz, jak w poniższym fragmencie Wieży Jaskółki:

Miniaturowe samostrzały wymyślił i opatentował niejaki Gabriel, rzemieślnik z Verden. Reklamował je sloganem: „Obroń się sam”. Dookoła srożą się bandytyzm i przemoc, głosiła reklama. Prawo jest bezsilne i nieporadne. Obroń się sam! Nie wychodź z domu bez poręcznego samostrzału marki „Gabriel”. Gabriel to twój stróż, Gabriel uchroni przed bandytą ciebie i twoich bliskich. Sprzedaże były rekordowe. Wkrótce poręczne przy napadach gabriele nosili wszyscy bandyci.

Polecenie 4

Zapoznaj się z zamieszczoną powyżej galerią zdjęć i wyjaśnij, na czym polega awanturniczy charakter Geralta.

RoUMjIOv8nFlj
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zapoznaj się z opisem zdjęć znajdujących się w zamieszczonej powyżej galerii i wyjaśnij, na czym polega awanturniczy charakter Geralta.

R1PgD21GnsHPh
Polecenie 5
RRhYk1EI4uUuI
Zapoznaj się z galerią i opisami inspiracji, aluzji i pomysłów. Wypisz, jakie elementy, wątki, postacie zostały zaczerpnięte przez pisarza z różnych mitologii.

Konstrukcja głównego bohatera

Polecenie 6

Obejrzyj galerię grafik i zapoznaj się informacjami na temat konstrukcji bohatera sagi o wiedźminie. Scharakteryzuj postać Geralta z Rivii.

R1ZOQARjYrt3N
irracjonalny
RiKYSM09XOnWr
Ćwiczenie 18
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 19

Scharakteryzuj przestrzeń w powieściach o wiedźminie, podając cechy właściwe literaturze fantasy.

Ri8ZCjSpATe8u
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Sprawdź, czy umiesz!

Z otaczającej cię rzeczywistości wybierz przedmiot (np. krzesło, drzwi, długopis), który uznajesz za zupełnie zwyczajny i wykonaj poniższe polecenia.

Polecenie 7

Opisz wybrany przez siebie przedmiot.

Rac9fm62xZt1c
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 8

Puść wodze fantazji. Wyobraź sobie, jakie niesamowite cechy może mieć ten przedmiot. Opisz go jeszcze raz, używając „przymiotników ze świata fantazji”. Odpowiedz na pytanie: Jaką różnicę dostrzegasz między opisami?

R8k3lIkXGAQ29
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 8

Puść wodze fantazji. Wyobraź sobie, jakie niesamowite cechy może mieć ten przedmiot. Opisz go jeszcze raz. Porównaj obie prace.

Rm6IVuBzHbMPW
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 9

Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę na temat świata wiedźmina. Przed tobą 15 pytań o rosnącym poziomie trudności. Na każdą odpowiedź masz 30 sekund. Podczas gry trzy razy możesz skorzystać z kół ratunkowych: dodatkowego czasu, zawężenia wyboru odpowiedzi do dwóch oraz dodatkowej szansy. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa. W grze możesz zdobyć maksymalnie 1500 punktów.

Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę na temat świata wiedźmina. Przed tobą 15 pytań o rosnącym poziomie trudności. Należy w każdym z nich zaznaczyć poprawną odpowiedź. Podczas gry trzy razy możesz skorzystać z kół ratunkowych: dodatkowego czasu, zawężenia wyboru odpowiedzi do dwóch oraz dodatkowej szansy. Każdy błąd uniemożliwia kontynuowanie quizu – zacznij wtedy od nowa. W grze możesz zdobyć maksymalnie 1500 punktów.

1Sprawdź swoją wiedzę5470Brawo!Niestety, spróbuj jeszcze raz.1
Test

Sprawdź swoją wiedzę

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
4 min
Twój ostatni wynik:
-
R1GxdeOR3PcO9
Kim był Jaskier? Możliwe odpowiedzi: 1. malarzem, 2. skrybą, 3. bardem, 4. kupcem
R7cnwdRukGL7g
Borch Trzy Kawki należy do gatunku fantastycznych stworzeń, które pojawiają się w wielu różnych kulturach. Jest: Możliwe odpowiedzi: 1. wampirem, 2. smokiem, 3. trollem, 4. krasnoludem
R1JOAhRjwd106
Która epoka historyczna najmocniej zainspirowała kreację świata ukazaną w opowiadaniach o wiedźminie? Możliwe odpowiedzi: 1. starożytność, 2. średniowiecze, 3. barok, 4. romantyzm
RpKyDbrsKVOXz
Co wiedźmini mają wspólnego ze średniowiecznymi wiedźmami? Możliwe odpowiedzi: 1. według części społeczeństwa są sługami diabła, 2. wykazują ponadprzeciętnie rozwinięte umiejętności magiczne, 3. ich działalność jest zakazana przez władze, 4. potrafią leczyć ludzi przy użyciu magicznych ziół
RqBMgG0JYN5BO
Który z podanych elementów świata wiedźmina jest inspirowany osiągnięciami współczesnej nauki? Możliwe odpowiedzi: 1. przemiana w wiedźmina, 2. uprawianie magii przez czarodziejów, 3. produkcja broni długodystansowej, 4. sztuki walki
Rt5DUkie40WD5
Spośród wymienionych potworów występujących w świecie wiedźmina wskaż to stworzenie, które pojawia się mitologii słowiańskiej: Możliwe odpowiedzi: 1. elf, 2. strzyga, 3. syrena, 4. nimfa
R15u9z09DIpxS
Pierwowzorem driad z Brokilonu są: Możliwe odpowiedzi: 1. syreny z mitologii rzymskiej, 2. dżinny z mitologii arabskiej, 3. nimfy drzewne z mitologii greckiej, 4. dziwożony z mitologii słowiańskiej
R1UDjfcImdlvk
Kraina Skellige została zainspirowana przez: Możliwe odpowiedzi: 1. kulturę słowiańską, 2. kulturę skandynawską, 3. kulturę germańską, 4. kulturę starożytnej Grecji
R44eVZk2886np
W pierwszej bitwie na wzgórzu Sodden Yennefer utraciła: Możliwe odpowiedzi: 1. wzrok, 2. słuch, 3. mowę, 4. pamięć
RHpTSXByd8eoi
Opowiadanie o Borchu Trzy Kawki nawiązuje do legendy: Możliwe odpowiedzi: 1. o Lechu, Czechu i Rusie, 2. o smoku wawelskim, 3. o śpiących rycerzach, 4. o Szewczyku Dratewce
R13SBvVnqoIFR
Wskaż pisarza, który mógł zainspirować Sapkowskiego do stworzenia języka elfów żyjących w świecie wiedźmina. Możliwe odpowiedzi: 1. C.S. Lewis, 2. J.R.R. Tolkien, 3. George R.R. Martin, 4. J.K. Rowling
R1UHbg0YNzRPs
Z jakiej kultury Andrzej Sapkowski zapożyczył magiczne stworzenie wywołujące huragan w opowiadaniu Ostatnie życzenie? Możliwe odpowiedzi: 1. arabskiej, 2. skandynawskiej, 3. chińskiej, 4. greckiej
RfXnnGB06QVL9
W którym z poniższych opowiadań występuje istota zainspirowana przez ludowe podania o rokicie? Możliwe odpowiedzi: 1. Kraniec świata, 2. Miecz przeznaczenia, 3. Mniejsze zło, 4. Bitewny pył
Rt73fGciXLgrR
Sh’eenaz jest przedstawicielką fantastycznych stworzeń, które pojawiają się między innymi w jednym z kanonicznych utworów literatury europejskiej. Wskaż jego tytuł. Możliwe odpowiedzi: 1. Iliada, 2. Odyseja, 3. Pieśń o Rolandzie, 4. Tristan i Izolda
R1QajY9W0ag0V
Która mitologia mówi o mieście podobnym do zatopionego Ys z opowiadania Trochę poświęcenia? Możliwe odpowiedzi: 1. mitologia grecka, 2. mitologia germańska, 3. mitologia celtycka, 4. mitologia egipska
Polecenie 10

W grach komputerowych inspirowanych postacią wiedźmina gracz decyduje o zakończeniu fabuły w wybrany przez siebie sposób. Natomiast opowiadania i powieści mają jedno zakończenie. W poniższej grze możesz stworzyć nową wersję wydarzeń z opowiadania Wiedźmin. Podejmuj kolejne decyzje i sprawdź, jak historia się zakończy. Uwaga: jedno z ośmiu dostępnych zakończeń jest zgodne z pierwowzorem.

R1ZwhpIg85WTN1
Wyobraź sobie ze spotykasz Wiedźmina. O co chciałbyś go zapytać?
Polecenie 10
R1Z19C4X12MAZ
W grach komputerowych inspirowanych postacią wiedźmina gracz decyduje o zakończeniu fabuły w wybrany przez siebie sposób. Natomiast opowiadania i powieści mają jedno zakończenie. Stwórz własną wersję wydarzeń z opowiadania o Wiedźminie, które zaczyna się tak: Wiedźmin Geralt przybywa do Wyzimy zainteresowany ogłoszeniem króla Foltesta. Pragnie zdobyć trzy tysiące orenów nagrody za odczarowanie królewny zamienionej w strzygę. Wiedźmin zatrzymuje się w karczmie „Pod Lisem”, tam spotyka trzech mężczyzn, którzy najwyraźniej nie darzą obcych bratnią miłością.
Polecenie 11

Ułóż dodatkowe pytanie quizowe dotyczące świata wiedźmina i daj je do rozwiązania innym uczniom.

R1WUwL02APGmP1
Polecenie (Uzupełnij). Odpowiedź (Uzupełnij). Odpowiedź (Uzupełnij). Odpowiedź (Uzupełnij). Odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 11

Ułóż dodatkowe pytanie quizowe dotyczące świata wiedźmina i daj je do rozwiązania innym uczniom.

RPJtj8zAsaMhE
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 20

Czy postać Geralta można porównać do rycerzy ze średniowiecznych legend? Wskaż podobieństwa i różnice, weź pod uwagę wyznawane wartości, zasady postępowania, sposób życia.

R1OhTjWKzJxJm
Podobieństwa (Uzupełnij). Różnice (Uzupełnij).

Słownik

inspiracje 
inspiracje 

natchnienie, pomysł, wpływ

inicjacja
inicjacja

zdobywanie nowego doświadczenia

irracjonalny
irracjonalny

niedający się rozumowo uzasadnić

quasi
quasi

łac. [czytaj: kłazi] niby pozornie, rzekomo; pierwszy człon stosowany w jakimś wyrazem oznacza coś, co jest czym tylko pozornie