R1a58W5YVlVLX
Obraz przedstawia dwie czaple stojące nad brzegiem bagna. Jedna z nich wsuwa dziób pod skrzydła, druga stoi bokiem do oglądającego. Gdzieniegdzie z bagna wystają kępy roślin, krzaków, połamanych gałęzi. Dokoła widać różnej wielkości drzewa, krzaki, fragmenty polany, a dalej las. Niebo jest przysłonięte jasnymi chmurami.

Każdy ma swojego "dusiołka"... - Bolesław Leśmian Dusiołek

Źródło: Iwan Szyszkin , Bagno. Polesie, 1890, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Nikt w poezji polskiej nie pisał tak jak Bolesław Leśmian. Jego twórczość była oryginalna, niespotykana, wyjątkowa, dlatego spotkała się z niezrozumieniem współczesnych mu pisarzy i krytyków. Jednym z powodów nieprzychylnych recenzji, był język poetycki. Autor chcąc oddać istotę rzeczywistości, tworzył całkiem nowe słowa – tak nietypowe i specyficzne, że literaturoznawcyliteraturoznawcaliteraturoznawcy wprowadzili specjalny termin: „leśmianizmy”.

Bolesław Leśmian (1877‑1937)

R1EkAPOW8t3IS
Bolesław Leśmian
Źródło: domena publiczna.

Prawdziwe nazwisko Bolesława Leśmiana brzmiało Lesman. Urodził się w zasymilowanejzasymilowaćzasymilowanej rodzinie żydowskiej w 1877 roku. Jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych polskich poetów. Tworzył w dwudziestoleciu międzywojennym – okresie obfitującym w interesujące zjawiska poetyckie. Nie wpisał się w żaden nurt, nie podążał za żadną grupą poetycką, ale wypracował osobny i charakterystyczny styl. Twórczość Bolesława Leśmiana została doceniona przez czytelników i krytykę literacką dopiero po II wojnie światowej.

Ważne!

Zdrobnienie powstaje przez dodanie następujących formantów: -ka, -ko, -utki, -nik, -ek, - eńko, -ić, -enie, -eczek.

Na przykład: malutki, kapustka, jabłuszko, matołek, serdeńko, domeczek.

Powstałe w ten sposób słowa niosą ze sobą wartość emocjonalną. Najczęściej mają wyrażać tkliwość i czułość, jednak niekiedy mogą oddawać pogardę lub lekceważenie.

Bolesław Leśmian pragnął oddać rzeczywistość w sposób głębszy, dotrzeć do istoty rzeczy, zjawiska, dlatego wykorzystywał różne sposoby budowania neologizmówneologizmneologizmów. Chętnie wykorzystywał w swoich wierszach zdrobnienia, które tworzył przy użyciu różnych formantów np. dusiołek, półbabek, ludzieńki, próchniatka.

Polecenie 1

Zastanów się, czego się boisz. Porozmawiaj o tym z koleżankami i kolegami w klasie.

RTNGxxTR1IrSF
Polecenie 2
RtG3oFQ9S4vU6
Zadanie polega na wpisaniu w pola skojarzeń ze słowem "ciemny las" i umieszczeniu ich w dowolnym punkcie na tablicy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RJiKYdSBQLzWn
Wyobraź sobie, że jesteś w ciemnym lesie, nie możesz znaleźć drogi powrotnej. Co czujesz? Wypisz skojarzenia i uczucia.
Ćwiczenie 1
RCGP6PSDfNNqC
Czego boją się bohaterowie znanych ci utworów literackich? Wypisz tytuły tych utworów i podaj przyczynę strachu.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Bolesława Leśmiana, a następnie wykonaj ćwiczenia.

DusiołekBolesław Leśmian
Bolesław Leśmian Dusiołek

Szedł po świecie Bajdała,
Co go wiosna zagrzała –
Oprócz siebie – wiódł szkapęszkapaszkapę, oprócz szkapy – wołuwółwołu,
Tyleż tędy, co wszędyTyleż tędy, co wszędyTyleż tędy, co wszędy, szedł z nimi pospołu.

Zachciało się Bajdale,
Przespać upał w upale,
Wypatrzył zezem ściółkę ze mchu popod lasem,
Czy dogodna dla karku – spróbował obcasem.

Poległ cielska tobołem
Między szkapą a wołem,
Skrzywił gębę nana bakierna bakierna bakierbakier i jęzorem mlasnął
I ziewnął wniebogłosy i splunął i zasnął.

Nie wiadomo dziś wcale,
Co się śniło Bajdale?
Lecz wiadomo, że szpecąc przystojnośćprzystojnośćprzystojność przestworza,
Wylazł z rowu Dusiołek, jak półbabek z łoża.

Pysk miał z żabia ślimaczy –
(Że też taki żyć raczy!) –
A zad tylitylityli, co kwoka, kiedy znosi jajo.
Milcz gębo nieposłuszna, bo dziewki wyłająwyłająwyłają!

Ogon miał ci z rzemykarzemykrzemyka,
Podogonie zaś z łykałykołyka.
Siadł Bajdale na piersi, jak ten kruk na snopie –
Póty dusił i dusił, aż coś warkło w chłopie!

Warkło, trzasło, spotniałospotniałospotniało!
Coć się stało, Bajdało?
Dmucha w wąsy ze zgrozy, jękiem złemu przeczy –
Słuchajta, wszystkie wierzby, jak chłop przez sen beczy!

SterałsterałSterał we śnie Bajdała
Pół duszy i pół ciała,
Lecz po prawdzie niedługo ze zmorą marudził –
Wyparskał ją nozdrzami, zmarszczył się i zbudził.

Rzekł Bajdała do szkapy:
Czemu zwieszasz swe chrapychrapychrapy?
Trzebać było kopytem Dusiołka przetrącić,
Zanim zdążył mój spokój w całym polu zmącić!

Rzekł Bajdała do wołu:
Czemuś skąpił mozołu?
Trzebać było rogami Dusiołka postronić,
Gdy chciał na mnie swej duszy paskudę wyłonić!

Rzekł Bajdała do Boga:
O, rety – olaboga!
Nie dość ci, żeś potworzył mnie, szkapę i wołka,
Jeszcześ musiał takiego zmajstrować Dusiołka?

dus_1 Źródło: Bolesław Leśmian, Dusiołek, [w:] tegoż, Poezje wybrane, s. 68–70.
wół
łyko
Tyleż tędy, co wszędy
przystojność
tyli
wyłają
chrapy
spotniało
rzemyk
sterał
na bakier
szkapa
RRZOBCObsmw3C
Bagno. Polesie
Źródło: Iwan Szyszkin , Bagno. Polesie, 1890, domena publiczna.
Ćwiczenie 2

Po przeczytaniu ballady Dusiołek Bolesława Leśmiana napisz własnymi słowami, co przydarzyło się głównemu bohaterowi wiersza.

R1FRRkqW7EjG2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
R9z4b5x3wzOAQ
Wyjaśnij, kim jest Bajdała i czym się zajmuje.
Ważne!

Słownik języka polskiego podaje dwa znaczenia czasownika: bajać:

1. barwnie opowiadać jakieś historie np. baśnie, legendy;

2. mówić coś niezgodnego z prawdą, zmyślać.

Związki frazeologiczne: opowiadać baśnie, snuć opowieści, prawić o czymś, opowiadać niestworzone rzeczy, pleść bez sensu, bajdurzyć, ględzić.

Polecenie 3

Przeczytaj uważnie definicję czasownika bajać. Wyjaśnij, które znaczenie tego słowa wykorzystał Leśmian w wierszu, tworząc postać Bajdały. Uzasadnij odpowiedź.

ReC7GgdYpUHEN
R15qVgo6ppfG1
Żaba wodna i ślimak winniczek
Źródło: opracowanie: ORE, domena publiczna.
Ćwiczenie 4
RqFQLKoS2Z9Cq
Na podstawie przytoczonych cytatów opisz wygląd Dusiołka. Wpisz do tabeli własną interpretację fragmentów opisujących bohatera wiersza.
Źródło: opracowanie ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Narysuj, jak wyobrażasz sobie Dusiołka.

RUX6Uz2m7iyX3
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1Ba3DubIq72k
Jak wygląda Dusiołek? Opisz, jak sobie go wyobrażasz.
Ważne!

Słownik języka polskiego podaje wiele znaczeń czasownika dusić:

1. ściskać kogoś za gardło lub zatykać nos i usta, uniemożliwiając oddychanie;

2. utrudniać oddychanie, podrażniać drogi oddechowe;

3. gnieść, przyciskać coś;

4. ukrywać coś lub tłumić w sobie;

5. wymuszać coś od kogoś;

6. gotować coś na wolnym ogniu pod przykryciem, w niewielkiej ilości wody albo w tłuszczu;

dusić się

1. dusić jeden drugiego

2. oddychać z trudem

3. o potrawach: być duszonym

4. czuć się przytłoczonym czymś

duszący (o zapachu): silny, odurzający

Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, kim lub czym jest w wierszu Dusiołek. Jak się zachowuje?

RJedim8tONSd1
(Uzupełnij).
RTfoFPUqYfBP5
Ćwiczenie 6
Wstaw synonimy określające Dusiołka. Ułóż je w kolejności alfabetycznej.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RLJGNy5oa5xCs
Wypisz synonimy określające Dusiołka.
Polecenie 5
RGMAUFavSgL9p
Zapoznaj się z obrazami zamieszczonymi w poniższej galerii i zastanów, który z nich mógłby być ilustracją wiersza Leśmiana "Dusiołek". Porozmawiaj o tym z kolegami i koleżankami z klasy. Uzasadnij swoją wypowiedź.
Ćwiczenie 7

Dokonaj  analizy słowotwórczej wyrazu dusiołek będącego neologizmem słowotwórczym.

Rg1PahWNUwwAI
1
Wskazówka

Bajdała jest reprezentantem kultury ludowej. Śpi w ciągu dnia, łamiąc tym samym porządek, w którym dzień przeznaczony jest na pracę, a noc – na wypoczynek.

Polecenie 6

Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Dlaczego Dusiołek nęka Bajdałę? Wykorzystaj informacje ze Wskazówki.

R1EFTsnnXfGcV
(Uzupełnij).
RHg5JKqje7r8F
Ćwiczenie 8
Zaznacz zielonym kolorem przenośnie, czerwonym - porównania, fioletowym - onomatopeje.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R3qKWh9pOqSsh
Wypisz z wiersza o Dusiołku przenośnie, epitety i onomatopeje.
RlLcB7f4TnGXw
Ćwiczenie 9
Jaką funkcję w wierszu pełnią zaznaczone w poprzednim ćwiczeniu środki stylistyczne? Dopasuj funkcje do środków stylistycznych.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Wypisz z wiersza „Dusiołek” neologizmy poetyckie (leśmianizmy).

R1sWy7u0QI3NL
Ćwiczenie 11

W dwóch ostatnich wersach wiersza  pojawia się czasownik „potworzyć”. Określ, jakie znaczenia można rozpoznać w tym słowie.

R1RyNa2kxwYFg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, czego symbolem może być  Dusiołek.

R6gN2cIsT5SHd
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Przeczytaj dwa ostatnie wersy wiersza i odpowiedz na pytanie: O co ma pretensje Bajdała do Boga?

R1N8R59pHwuwa
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Czy Stwórca odpowiada Bajdale?  Jak ci się wydaje, dlaczego? Porozmawiajcie w klasie o problemie zła na świecie.

Rd7nPeyR6fSh7

Ballada

Już wiesz

Ballada jest gatunkiem literackim łączącym cechy trzech rodzajów literackich: liryki, epiki i dramatu. Wykorzystuje motywy fantastyczne i ludowe. Opowiada o wydarzeniach dziwnych i zagadkowych, sposób ujęcia tematu cechuje ludowa naiwność i prostota. Jednowątkowa fabuła zwykle jest wzbogacona partiami dialogowymi. W warstwie językowej ballada operuje typowymi środkami poetyckimi: epitetami, porównaniami, powtórzeniami. Często pojawiają się zapożyczenia z języka potocznego czy gwary wiejskiej.

Ćwiczenie 14
RWMIL2SLAM9g4
Uzasadnij, że "Dusiołek" Bolesława Leśmiana jest balladą.

Sprawdź, czy umiesz!

RWDIHBeWL1GJ2
Ćwiczenie 15
Uzupełnij tekst będący podsumowaniem analizy wiersza Dusiołek.
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Leśmianowskie światy zaludniają niezwykłe istoty - Topielec, Srebroń i wiele innych. Na podstawie wiersza opisz postać Dusiołka lub innego osobliwego bohatera z wybranego utworu poety.

R99PHQWz8mhV3
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Jaka jest filozoficznafilozofiafilozoficzna wymowawymowawymowa wiersza Leśmiana? Czy każdy z nas ma swojego „dusiołka”? Przedstaw własne refleksje i przemyślenia na ten temat w formie notatki.

R12FHxatnrqpi
(Uzupełnij).

Słownik

ballada
ballada

(gr. ballo - miotać się, wł. ballare - tańczyć) gatunek literacki pochodzenia ludowego, obejmujący teksty o charakterze epicko‑lirycznym, łączący cechy trzech rodzajów literackich: liryki, epiki i dramatu. Posiada stałe cechy charakterystyczne: tematem ballad są wydarzenia dziwne i zagadkowe, sposób ujęcia tematu cechuje naiwność i prostota, w balladach występuje jednowątkowa fabuła wzbogacona partiami dialogowymi. W warstwie językowej ballada operuje typowymi środkami poetyckimi: epitetami, porównaniami, powtórzeniami

filozofia
filozofia

nauka zajmująca się rozważaniami na temat sensu ludzkiego istnienia, źródeł poznania, miejsca człowieka w świecie

literaturoznawca
literaturoznawca

historyk, badacz literatury

neologizm
neologizm

neo z łaciny oznacza nowy, logos - słowo, neologizm, to nowo utworzone słowo

symbol
symbol

pojęcie, przedmiot, znak itp. mające jedno znaczenie dosłowne i większą liczbę znaczeń ukrytych

wymowa
wymowa

to, co można z czegoś wnioskować

zasymilować
zasymilować

przejąć cechy, obyczaje i kulturę jakiejś społeczności

Źródło:

https://zpe.gov.pl/a/przeciw-nicosci-czyn-i-poryw-ku-innemu-swiatu/DW7fNUY40

https://zpe.gov.pl/a/wprowadzenie/DUlCWH8Q2