Sprawozdanie z pola bitwy - Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni
Warto wiedzieć!
Sprawozdanie to szczegółowe i wierne przedstawienie przebiegu jakichś wydarzeń.
Pisząc sprawozdanie, należy:
• nadać sprawozdaniu tytuł;
• dokładnie określić, jakich wydarzeń dotyczy (np. wycieczki, uroczystości, zawodów sportowych);
• przedstawić uczestników wydarzeń;
• opisać okoliczności, czyli gdzie i kiedy miały miejsce; • przedstawić w kolejności chronologicznejchronologicznej ich przebieg, czyli odtworzyć przebieg wydarzeń, wybierając to, co istotne.
Pamiętaj!
Sprawozdanie powinno mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
Warto zastosować różne formy czasowników i ich określeń.
Słownictwo nacechowane emocjonalnie przyda się do opisu własnych wrażeń
i oceny wydarzenia.
Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment książki Ferenca Molnára zatytułowany Przebieg bitwy i wykonaj ćwiczenia.
Przebieg bitwyW dniu bitwy była piękna, wiosenna pogoda. Rano padał wprawdzie deszcz, więc na pauzie chłopcy z przygnębieniem wyglądali przez okna na dwór. Obawiali się, że deszcz pokona obie walczące strony. Ale w południe przestało padać i przejaśniło się. O godzinie pierwszej słońce świeciło już pełnym blaskiem, zrobiło się ciepło i wyschły chodniki. Kiedy chłopcy wracali ze szkoły, od strony wzgórz BudyBudy wiał lekki, wiosenny wiatr. Lepszą pogodę na bitwę trudno było sobie wymarzyć! Piasek nagromadzony w fortecach stał się wilgotny i świetnie nadawał się do lepienia kartaczy.
O godzinie pierwszej w szkole rozpoczęła się nerwowa krzątanina. Wszyscy pędzili do domu i już za kwadrans druga cała armia zebrała się na Placu. Niektórzy wyciągali z kieszeni zabrany z obiadu chleb i dojadali go. Chłopcy byli dziś znacznie spokojniejsi. Wczoraj nie wiedzieli jeszcze, co ich czeka. Pojawienie się posłów wyjaśniło sytuację, przestali się denerwować i w pełnym pogotowiu czekali na bitwę. Wiedzieli już, kiedy nadciągnie wróg i w jaki sposób będą z nim walczyć. Wszyscy płonęli wojennym zapałem i pragnęli jak najszybciej znaleźć się w ogniu walki. W ostatniej chwili w planach wojennych Boki zaszła istotna zmiana. Po przyjściu na Plac chłopcy ze zdumieniem stwierdzili, że przed fortecami numer cztery i pięć wykopano głęboki rów. Co bardziej strachliwi natychmiast pomyśleli, że to nieprzyjaciel przygotował jakąś zasadzkę, i przybiegli do Boki.
Źródło: Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa 2019.

Zapoznaj się z animacją pt. Wiadomości z Placu Broni, a następnie wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Gawha4lbGKE
Animacja przedstawiająca spikera relacjonującego najnowsze wiadomości z Budapesztu. Ich tematem jest bitwa stoczona pomiędzy dwiema grupami chłopców.
Sprawdź na mapie i napisz, gdzie leży Budapeszt, nad jaką rzeką i jakiego kraju jest stolicą.
Sprawdź w encyklopedii i napisz, gdzie leży Budapeszt, nad jaką rzeką
i jakiego kraju jest stolicą.
Ustal, gdzie w Budapeszcie znajdował się Plac Broni. Określ jego położenie.
Podaj, jak nazywali się przywódcy obu grup chłopców. Wypisz ich imiona i nazwiska.
Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment książki Ferenca Molnára zatytułowany Wspaniała przestrzeń i wykonaj ćwiczenia.
Wspaniała przestrzeńPlac, pusty plac... O, zdrowe i rumiane wiejskie dzieci z Wielkiej Niziny Węgierskiej! Żyjecie oto na rozległych przestrzeniach i wystarczy wam uczynić jeden tylko krok, aby znaleźć się w szczerym polu, pod błękitem cudownego nieboskłonu. Wasze spojrzenia przywykły do bezkresnych pól i szerokich horyzontów. Wy nie zostałyście wtłoczone w mury wysokich kamienic i nie domyślacie się nawet, jak wielkim skarbem jest dla budapeszteńskich chłopców zwykły, pusty plac. Taki plac to dla miejskich dzieci rozległa równina, to wspaniała przestrzeń! Słowem - ich Wielka Nizina. Taki plac to wolność, to pełna swoboda. I pomyśleć, że ów plac jest tylko zwykłym skrawkiem ziemi ogrodzonym z jednej strony rozwalającym się płotem, a z pozostałych stron zamkniętym przez szare mury kamienic, wznoszących się wysoko pod niebo.
[...]
Czy można było znaleźć piękniejsze miejsce do zabaw? Dla nas, chłopców z miasta, było to coś wspaniałego! Nie potrafiliśmy wyobrazić sobie bardziej indiańskiego, piękniejszego i rozleglejszego placu, który by tak doskonale zastępował amerykańską prerię. A położony na tyłach skład drzewa stawał się wszystkim tym, czego akurat potrzebowaliśmy. Bywał więc miasteczkiem na Dzikim Zachodzie, puszczą, górami skalistymi pełnymi kanionów, słowem tym, czym go w danej chwili mianowano. I nie myślcie, że był to wystawiony na ataki, bezbronny plac! Przeciwnie, był to Plac Broni! Szczyty sągów chłopcy zamienili bowiem w fortece i twierdze. O tym, które punkty trzeba umocnić, decydował Boka. Fortece natomiast budowali Czonakosz i Nemeczek. Znajdowały się one w czterech czy pięciu punktach. Każda z nich miała kapitana, porucznika i podporucznika. Oni stanowili armię.
[...]
Jeden z najważniejszych punktów obowiązującego na Placu regulaminu przewidywał, że każdy, kto tu wchodzi, winien starannie zamknąć za sobą furtkę. Kto tego obowiązku nie dopełnił, tego czekał areszt. A dyscyplina na Placu obowiązywała surowa. Jak w wojsku.
Źródło: Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa 2019.
Na podstawie fragmentu powieści określ, jaką rolę odgrywał Plac w życiu budapeszteńskich chłopców.
Wielowyrazowe nazwy własne określające grupy ludzi piszemy dużymi literami (z wyjątkiem wewnętrznych przyimków i spójników), np.: Czerwone Gitary (polski zespół muzyczny), Piwnica pod Baranami (kabaret założony w 1956 w Krakowie), Ruch dla Rzeczpospolitej (partia polityczna działająca w latach 1992‑1999).
opisać okoliczności, czyli gdzie i kiedy miały miejsce;
Popraw podany fragment sprawozdania w taki sposób, aby uniknąć powtórzeń.
Najpierw chłopcy zajęli wcześniej ustalone pozycje. Potem Boka zrobił przegląd batalionów i zajął pozycję na dachu budki, aby obserwować przebieg bitwy. Potem pojawili się wartownicy z informacją, że nadchodzą Czerwone Koszule. Potem rozpoczęła się bitwa.
Sprawdź, czy umiesz!
Napisz wstęp sprawozdania z bitwy na Placu Broni.
Napisz zakończenie sprawozdania z bitwy na Placu Broni.
Słownik
część Budapesztu, dawniej odrębne miasto leżące na prawym brzegu Dunaju; na lewym brzegu znajduje się Peszt, który też był oddzielnym miastem; w wyniku połączenia Budy, Pesztu (i Óbudy) powstał Budapeszt
kolejność następowania po sobie wydarzeń
wielka radość; stan bardzo dobrego samopoczucia i radosnego podniecenia