R1bY3cqikBA2o
Kolorowa ilustracja przedstawia „wodne perły”, czyli krople wody osiadłe na fantastycznych kwiatach, wyglądem przypominającym białe kocie wąsy. Tło ilustracji jest rozmazane w barwach błękitu, różu i zieleni.

Anielskie perły

Anielskie perły
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Według „Legendy o pieśni” Janusza Korczaka świat wypełnił się dźwiękami dzięki anielskim perłom, które spadły na Ziemię. W wielu kulturach świata perła symbolizujesymbolsymbolizuje doskonałość, nieśmiertelność, a także sztukę pięknej wymowy. Z kolei muszla, wewnątrz której formują się perły, jest między innymi symbolemsymbolsymbolem muzyki. Z połączenia muzyki oraz słów powstają pieśni.

symbol

Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej prezentacją i wykonaj ćwiczenia.

„Legenda o pieśni” Janusza Korczaka

RejasqRwWo1x6
1
RP092VjTNGksV
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum fal morskich]

R12GbOxaRvzn3
1
R1OuG8Doc6UmE
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum drzew w lesie, śpiew ptaków]

RoWtWDH62LTnW
1
RGtqKms0HA0ML
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum wiatru]

R1N5AooLCmgDc
1
R1aAd4JmPO3Xe
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[dźwięk otwierania skrzypiącej skrzyni]

R19wwPdqFaEVk
1
R5Ujg8RheQ7Zh
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[śpiew anielski]

RS9NRkjMmSFKo
1
R1MY0Zy0Pr3e3
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[śpiew ptaków]

R1HIZF2FvmQrr
1
R14MSGnZkKOF2
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum fal morskich]

RZDQpsH9XM5h0
1
RF04qV3upOi0m
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum drzew w lesie, śpiew ptaków]

RLocQ7K8Eptni
1
R18c5G7AnMpnf
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[dźwięki płynącego potoku]

RMNbXs8ywqguh
1
RE5xzNAHkTRWd
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum wiatru]

RQITEgQKtMxFe
1
R1T2iMtjYBeP3
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[śpiew ptaków]

RDQLxHr6GE4ox
1
R1XJZCvLwsb3m
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[melodia wygrywana na fujarce]

RPJ76NgCg94mZ
1
R2f1oRhyjBjpr
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[śpiew ptaków]

Głośność lektora
Głośność muzyki
1
Polecenie 1

Opisz swoje odczucia po wysłuchaniu dźwięków zamieszczonych w prezentacji.

uzupełnij treść
1
Polecenie 1

Wyobraź sobie, jak mogłaby brzmieć pieśń aniołów i opisz ją za pomocą trzech przymiotników.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Odtwórz za pomocą przedmiotów dostępnych w domu i nagraj następujące dźwięki:

  • szum morza,

  • odgłosy lasu,

  • perły spadające na ziemię.

1
Polecenie 2

Opisz, jakie zapachy można poczuć, przebywając: 

  • nad morzem,

  • w lesie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Opisz, jak może zmienić się odbiór tekstu po dodaniu do niego efektów dźwiękowych.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Zastanów się, czy dźwięki można sobie wyobrazić. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
Ciekawostka

Ciekawym zabiegiem stylistycznym, który można odnaleźć w wielu wierszach, jest onomatopeja -  polegająca na takim dobieraniu wyrazów, aby naśladowały one swym brzmieniem opisywane zjawisko, odgłosy otaczającego świata lub dźwięki wydawane przez jakiś przedmiot. Dzięki wyrazom dźwiękonaśladowczym  utwór jest bogatszy w swojej brzmieniowej warstwie i tym samym mocniej  wpływa na  wyobraźnię czytelnika.

R1XEAXm3E3POP
Ćwiczenie 1
Ułóż wydarzenia w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. Śpiew ptaków., 2. Pozostanie pieśni wśród ludzi., 3. Śpiew lasu., 4. Ponowna wizyta orła w niebie i kradzież pereł., 5. Lot orła do nieba., 6. Śpiew gór., 7. Śpiew aniołów., 8. Opis piękna stworzonego świata., 9. Przekazanie perły jaskółce., 10. Śpiew strumyka, 11. Rozsypanie się pereł., 12. Powrót orła na ziemię., 13. Śpiew morza., 14. Gra chłopca na fujarce., 15. Ofiarowanie największej perły słowikowi., 16. Oddanie perły człowiekowi., 17. Ukrycie największej perły przez orła.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego „spośród wszystkich istot żywych jedynie człowiek włada pieśnią, która naśladuje wszystkie głosy”.

uzupełnij treść
RKNYmPUX25JT7
Ćwiczenie 3
W poniższym fragmencie tekstu zaznacz onomatopeję. Jedna perła wpadła w morze i morze śpiewać zaczęło, druga padła w las – i las zanucił pieśń, i zaszemrał strumień, i zagadały góry.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLNZDtlbYP5Bc
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RuC5h5bYwKExD
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SzpzmqBkwDh
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Wymień minimum dwie emocje, jakie możesz odczuwać w trakcie wysłuchania:

  • hymnu narodowego,

  • piosenki rozrywkowej granej w radiu,

  • pieśni religijnej,

  • piosenki o nieszczęśliwej miłości,

  • pieśni w wykonaniu chóru.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, co autor „Legendy”, Janusz Korczak, mówi o wartości i znaczeniu pieśni w życiu ludzi.

uzupełnij treść
RxHpf6FBKjeLR
Ćwiczenie 9
W poniższym fragmencie tekstu zaznacz wartości. Kolorem fioletowym rzeczowniki, a kolorem zielonym czasowniki. Należy kochać i szanować pieśń, bo pochodzenie jej anielskie; dało nam ją poświęcenie królewskie i przywiązanie wiernej, małej ptaszyny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12ciSJCSQRD3
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1GT443sU2Xmx
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Ułóż z rozsypanych wyrazów zdania, w których zostały zastosowane związki frazeologiczne pochodzące z poprzedniego ćwiczenia.

R1V8lAqf0Gkuj
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1M1fMW9tIPYF
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ADj6TDuVtW5
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRAm1eNzIDxaM
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Narysuj Ziemię, która została opisana w utworze Janusza Korczaka. Skorzystaj ze szkicownika zamieszczonego poniżej.

R1PeM9ugSLktc
1
Polecenie 4

Zredaguj krótki wiersz, w którym zawrzesz opis Ziemi. Skorzystaj z informacji zawartych w utworze Janusza Korczaka.

uzupełnij treść

Sprawdź, czy umiesz!

1
Polecenie 5

Opisz, jak zmieniłby się świat, gdyby zabrakło w nim dźwięków.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Zredaguj własną legendę o kolorach, w której wyjaśnisz, skąd wzięły się one na Ziemi.

uzupełnij treść

Słownik

onomatopeja
onomatopeja

jeden ze środków stylistycznych; inaczej wyraz naśladujący dźwięki

Notatki 

Rhzs4s0btytdp
(Uzupełnij).