R1FqwZWGkA3Sl
Zdjęcie przedstawia rozsypane tabletki różnej wielkości i kształtu – podłużne kapsułki, małe i okrągłe, duże i spłaszczone. Różne są również kolory tabletek: czarne, różowe, koralowe, białe i żółte. Tło jest białe.

Chwilowe uspokojenie - Wisława Szymborska Prospekt 

Tabletki
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Tabletka jest obecnie najczęściej i najpowszechniej stosowaną postacią leku, przeznaczoną do stosowania doustnego. Składa się ze sprasowanego proszku, złożonego z substancji leczniczej oraz substancji pomocniczych. Czy wiesz, że do lecznictwa została wprowadzona przez brytyjskiego wynalazcę Williama Brockedon'aWiliama Brockedon'aWilliama Brockedon'a, który w połowie XIX wieku uzyskał patent na urządzenie pozwalające sprasować proszek w tabletkę?

Jej kształt może być różny, najczęściej formuje się je w postaci płaskich lub wypukłych krążków z wyciśniętym na powierzchni wzorem lub napisem. Warto wiedzieć, że w tabletkach stosuje się tzw. substancje wypełniające. Używa się ich wtedy, gdy masa substancji leczniczej jest zbyt mała. Mogą nimi być: laktoza, skrobia, sacharoza, mannoza, glukoza. Aby zapobiec zawilgoceniu substancji leczniczej stosuje się między innymi glinkę białą, krzemionkę koloidalną, tlenek magnezu, węglan magnezu, bentonit, krzemian magnezu, fosforan wapnia. Aby związać sproszkowany lek, stosuje się żelatynę, kleiki skrobiowe, gumę arabską itp. Na koniec należy wspomnieć o substancjach powlekających, które tworzą cienką warstewkę na powierzchni tabletki, zwiększając jej odporność na czynniki zewnętrze i ułatwiając połykanie.

Tabletki wytwarza się obecnie fabrycznie w przemysłowych tabletkarkach. Dawniej były prasowane ręcznie w pracowniach aptecznych. Współcześnie produkcja tabletek polega na mechanicznym prasowaniu masy tabletkowej w odpowiedniej matrycy, która nadaje im kształt.

Wiliama Brockedon'a
Polecenie 1

Sięgnij do słownika języka polskiego lub wyrazów obcych i wyszukaj definicji nieznanych ci terminów użytych w Warto wiedzieć! Zapisz je poniżej w kolejności alfabetycznej.

RiISWZpB9wAdv
1
Ćwiczenie 1

Wymień sytuacje, w jakich ludzie sięgają po tabletki. Opisz ich działanie.

uzupełnij treść

Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. Prospekt, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

ProspektWisława Szymborska
Wisława Szymborska Prospekt

Jestem pastylka na uspokojenie.
Działam w mieszkaniu,
skutkuję w urzędzie,
siadam do egzaminów,
staję na rozprawie,
starannie sklejam rozbite garnuszki –
tylko mnie zażyj,
rozpuść pod językiem,
tylko mnie połknij,
tylko popij wodą.

Wiem, co robić z nieszczęściem,
jak znieść złą nowinę,
zmniejszyć niesprawiedliwość,
rozjaśnić brak Boga,
dobrać do twarzy kapelusz żałobny.
Na co czekasz –
zaufaj chemicznej litości.

Jesteś jeszcze młody (młoda),
powinieneś (powinnaś) urządzić się jakoś.
Kto powiedział,
że życie ma być odważnie przeżyte?

Oddaj mi swoją przepaść –
wymoszczę ją snem,
będziesz mi wdzięczny (wdzięczna)
za cztery łapy spadania.

Sprzedaj mi swoją duszę.
Inny się kupiec nie trafi.

Innego diabła nie ma.

j0000008PPB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Wisława Szymborska, Prospekt, [w:] tejże, Wszelki wypadek, Warszawa 1972, s. 15.
1
Ćwiczenie 2

Określ, jaki jest nastrój wiersza Wisławy Szymborskiej pt. Prospekt.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Określ, kto wypowiada się w wierszu pt. Prospekt.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4
RRe3zI2ngqUpo
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród 4 wariantów.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, kogo przypomina podmiot liryczny.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, do kogo zwraca się podmiot liryczny. Wskaż odpowiednie fragmenty wiersza.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7
RwjFp2uglaBfA
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu form czasownika.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ri1hFywhgSLGt
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu form czasownika.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Wynotuj zdania rozkazujące z drugiej, czwartej i piątej zwrotki wiersza Prospekt. Omów, jaką pełnią funkcję w utworze.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Na podstawie wiersza wymień, co obiecuje pastylka.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 10
R1LFpOd6JZ3SF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 11

Wypisz cytat, w którym ukazano łatwość skorzystania z usług pastylki.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, co symbolizuje „pastylka na uspokojenie”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, dlaczego nie warto skorzystać z usług cudownej pastylki.

uzupełnij treść

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 2

Jak myślisz, czy „życie ma być odważnie przeżyte”? Odpowiadając na pytanie, zbierz argumenty i kontrargumenty.

Rred9Zi5R8WR8
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RcSwETH13dcp6
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Zaprojektuj prospektj0000008PPB6v21_000tp001prospekt reklamowy pastylki na uspokojenie. Wykorzystaj fragmenty wiersza Wisławy Szymborskiej.

RPo7r5T7w7yAG
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Napisz tekst reklamy pastylki na uspokojenie. Skorzystaj z fragmentów wiersza Wisławy Szymborskiej.

RzO8yhIGCTBVk
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 14

Wymień kilka innych środków, czynności, które przynoszą człowiekowi chwilowe uspokojenie, a w rzeczywistości prowadzą go ku przepaści „wymoszczonej snem”.

uzupełnij treść
j0000008PPB6v21_000tp001