Dobra rada nie zawada!
Warto wiedzieć!
Współczesne poradniki cechuje dydaktyzmdydaktyzm i informacyjność, ale również użyteczność, perswazyjnośćperswazyjność, propagandowośćpropagandowość oraz komercyjnośćkomercyjność. Mają one także walory terapeutyczneterapeutyczne, podejmują np. kwestie związane ze zrozumieniem samego siebie, wzmacnianiem wiary we własne możliwości czy też rozwiązywaniem różnych problemów i kształceniem nowych umiejętności. Jednym z poradników dobrego wychowania dla dziewcząt był wydany w 1819 roku utwór Klementyny z Tańskich Hoffmanowej Pamiątka po dobrej matce, czyli ostatnie jej rady dla córki. Spróbujmy cofnąć się o 200 lat…
Przejrzyj kilka kolorowych czasopism i wyszukaj artkuły, w których znajdują się różne porady. Ustal, czego one dotyczą oraz dla kogo są przeznaczone.
Zapisz kilka porad, jak bezpiecznie spędzić wolny czas.
Dobre rady matki sprzed dwóch wieków

Klementyna z Tańskich Hoffmanowa
– pedagog, pisarka, edytorka, tłumaczka. W jej dorobku można odnaleźć m.in.: powieści i powiastki na temat kobiet, literaturę dla dzieci i młodzieży, publikacje o charakterze historycznym i obyczajowym. W tych ostatnich refleksje i propozycje o charakterze pedagogicznym, związane z moralno‑patriotycznym wychowaniem kobiet, wynikały z gruntownego wykształcenia oraz jej osobistych doświadczeń. Była kobietą niezwykłą i światłą, przyjaźniła się z wybitnymi intelektualistami epoki. Po powstaniu listopadowym przeniosła się do Francji. Większość utworów Hoffmanowej odwołuje się do propagowania idei połączenia wychowania domowego i służby publicznej. Bliskie jej były problemy emancypacji kobiet. W swoich tekstach poruszała kwestie bliskie dorastającym pannom, np. przyszłego zamążpójścia, wyboru kandydata na męża, wszechstronnego wykształcenia, relacji młodych niewiast z rodzicami, dziewczęcych marzeń i pragnień skrojonych na miarę świadomości społecznej XIX wieku i kulturowych wyzwań tych czasów.
O dziele
Utwór Klementyny z Tańskich Hoffmanowej Pamiątka po dobrej matce czyli ostatnie jej rady dla córki wydany został anonimowo w 1819 roku i uznany za pierwszą polską powieść dla dziewcząt. Rozprawa przyjmuje, dość popularny w tych czasach, kształt moralizującego testamentu (pedagogicznego traktatu), w którym umierająca matka, na podstawie życiowych praktyk, formułuje zestaw rad i pouczeń związanych z wychowaniem swej córki. Narracja prowadzona jest w pierwszej osobie, w którą autorka wplata złote myśli, przysłowia, aforyzmy. Kompozycja Pamiątek… jest spójna, przemyślana i logiczna. Zamysł artystyczny autorki cztery kolejne rozdziały sprowadza do czterech głównych myśli: pierwsza rozpatruje „stanowisko kobiety w życiu i jej »powinności wobec siebie«”, druga – wartości wewnętrzne – „duszy i umysłu”, trzecia – wady najczęściej spotykane, czwarta omawia „stosunek do ludzi i świata”.
Pamiątka po dobrej matce czyli ostatnie jej rady dla córkiDo Amelii
Już dusza moja do lepszego przeniesie się mieszkania, kiedy ty, córko moja, czytać to pismo będziesz. Są to uwagi, rady, napomnienia, prośby umierającej już matki, nie wątpię, że korzystnymi będą dla ciebie. Zanadto mnie kochasz, abyś kiedy obojętnym okiem patrzeć na nie mogła, abyś nie spełniła ostatnich życzeń, jakie zawierają. […]
O płci żeńskiej
Różne o płci naszej są mniemania. Jedni przysądzają nam najwyższe cnoty i często psują zbytkiem pochlebstwa, drudzy widzą tylko wady i w swojej surowości krzywdę nam czynią. Same nawet kobiety odmiennie płeć swoją uważają, jedne zaszczyt, drugie upośledzenie w niej widzą […].
Ty więc, córko moja, nie trap się, że do płci słabszej należysz i jej przeznaczenie jest pięknym; wszak i kobieta kochaną i użyteczną być może. Natura mężczyznę mocą udarowała, bo obronę słabszych, sprzeciwianie się niesprawiedliwości, karę występku jemu powierzyła. On krew swoją na placu bitwy wylewa, mądre pisze ustawy, pilnuje ich wykonania, kraje podbija, wznosi, broni mocarstwa i rządzi nimi, słowem – jest mężczyzną.
Czulszą i słabszą Bóg stworzył kobietę: łagodzić, miękczyć, uszczęśliwiać śmiałego mężczyznę powinna. Dzikim i ponurym byłby świat, gdyby sami na nim byli mężczyźni, gnuśnym i nieczynnym, gdyby go tylko napełniły niewiasty. Wspólny ich związek i wzajemna pomoc są zasadą towarzyskiego porządku i jeżeli płeć męska włada światem, nasza go upięknia. […]
O domowych i kobiecych zatrudnieniach
Cóż więcej zachwyca w dobrze urządzonym domu, jak młoda i wesoła jego gospodyni, czynna bez ustanku? Z upodobaniem patrzymy na nią. Nad wszystkim czuwa bacznie jej oko. Duszą jest całego domu, wzorem dla sąsiadów i służących, nagrodą męża, ozdobą familii swojej, Bogu i ludziom się podoba.
Ty, Amelio, bądź zawsze gotowa do pracy, zawsze chętnie i pilnie czynna. Czynność jest prawdziwym życiem człowieka i źródłem jego szczęścia. Nuda, ta najokropniejsza choroba w świecie, bo duszę i ciało dręczy, opanuje cię, skoro tylko lenistwu i próżniactwu się poddasz. Nie poznasz jej nigdy, jeśli zawsze zatrudnioną będziesz. Kiedy cię napadnie zły jaki humor, nieukontentowanienieukontentowanie, przykrości niechybne w tym życiu, zajmij się czym pilnie, a zatrudnienie wypędzi je od razu. Kiedy krew w twoich żyłach pomału płynąć zacznie, nadaj jej pracą ruch nowy. Chcesz zawsze być wesołą i zdrową? Pracuj szczerze i z upodobaniem. […]
O ozdobie umysłu
Po pięknej duszy, czułym i delikatnym sercu nie ma trwalszych wdzięków, nie ma większej ponęty nad ozdobny umysł. Minęły czasy, kiedy skarb ten wyłącznie mężczyzn był własnością, dziś i kobietom nie tylko wolno, ale i użytecznie jest starać się o niego […]. Kobiety zapewne mniej potrzebują posiadać umiejętności niż mężczyźni nauki; nauki nie celem, ale ozdobą ich życia być powinny […]. Nigdy nie chwalę kobiety, kiedy się oddaje wysokim naukom, kiedy się uczy łacińskiego, greckiego, hebrajskiego języka, doświadczenia robi w fizyce, chemii i nad algebrąalgebrą lub matematyką głowę sobie łamie. Umieć uszczęśliwić małżonka, uprzyjemnić jego życie, wychować dobre dzieci, wynajdywać nowe i niewinne sposoby podobania się każdemu to są systemy naukowe dla kobiety. Bez algebry potrafi, aby się w żadnych rachubach, widokach ani sama nie omyliła, ani drugim nie dała; a matematykę niech zna tylko tyle, żeby nigdy z prostej nie zboczyła linii.
Źródło: Klementyna z Tańskich Hoffmanowa, Pamiątka po dobrej matce czyli ostatnie jej rady dla córki, Warszawa 1819, s. 17–148.
Po przeczytaniu przytoczonych powyżej fragmentów utworu Klementyny Hoffmanowej wykonaj ćwiczenia.
Wynotuj złote myśli z tekstu Hoffmanowej i ustal, czy zgadzasz się z wynotowanymi stwierdzeniami. Uzasadnij swoją opinię.
Wymień te rady autorki Pamiątki po dobrej matce..., które, twoim zdaniem, zachowały aktualność. Zilustruj swoją odpowiedź przykładami „złotych myśli” z tekstu.
Wiele tekstów autorstwa Hoffmanowej wypełnia zarówno moralno‑wychowawczy, jak i społeczno‑kulturowy, ideał młodej kobiety, przed którą stają nowe cele, nowe wyzwania i nowe role w zmieniającym się ekonomicznie społeczeństwie. Przygotuj mapę myśli na temat: „Ideał kobiety dzisiaj”.
Zredaguj kilkuzdaniową notatkę na temat: „Ideał kobiety dzisiaj”.
Gdybyś był/była doradcą w sprawach wychowania, co uwzględniłbyś/uwzględniłabyś w zestawie porad związanych z:
obrazem idealnej pary;
osiągnięciem zawodowego sukcesu.
Sformułuj co najmniej dziesięć zasad, używając form trybu rozkazującego.
Ustal, jakie znaczenie dla rozumienia tekstu ma użycie słownictwa wartościującego w tytule. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Argumentowanie jest bardzo istotnym i częstym działaniem podejmowanym przez człowieka. Może być podporządkowane różnym celom: służyć przekonaniu
do własnych racji, rozstrzygnięciu wątpliwości (czyli dążności do prawdy), znalezieniu rozwiązania w trudnej sytuacji. Czasami argumentujemy, by zdobyć podziw odbiorcy lub lepszą pozycję w określonym środowisku.
W dowodzeniu stosuje się trzy rodzaje argumentów: logiczne, rzeczowe lub emocjonalne.
Argumenty emocjonalne polegają na odwoływaniu się do uczuć odbiorców.
Argumenty logiczne przybierają postać wnioskowania. Nadawca najpierw przedstawia prawdy ogólne i na ich podstawie dochodzi do wniosków szczegółowych lub najpierw przedstawia fakty, a dopiero potem, na ich podstawie, dochodzi się do prawd ogólnych.
Argumenty rzeczowe polegają na podawaniu autentycznych przykładów (faktów, cytatów, danych itp) potwierdzających słuszność głoszonej tezy.
Określ, jakie rodzaje argumentów występują w przytoczonym fragmencie utworu Hoffmanowej. Zilustruj swoją wypowiedź przykładami z tekstu.
Współczesne ideały i wzorce
Opisz współczesny ideał kobiety i mężczyzny.
Przedstaw pisemnie swój wizerunek ideału (dziewczyny i/lub chłopca). W opisie zwróć uwagę na: wygląd (w tym ubranie), cechy charakteru, zainteresowania i hobby. Wprowadź modalne formy czasownika (np. jaki on/ona powinien/powinna być) oraz sformułowania typu: on/ona „zwraca uwagę na…”, co on/ona „ceni najbardziej”.
Porównaj swój wizerunek ideału (dziewczyny i/lub chłopca) z tym, który pojawia się w mediach.
Przygotuj krótkie pisemne wypowiedzi w formie porad dotyczące poniższych zagadnień:
bezpieczeństwo na dyskotece;
uzależnienie od komputera;
decyzja o nauce dodatkowego języka obcego.
Poradnictwo w dzisiejszych czasach
Wymień interesujące cię zawody, które mogłyby w przyszłości być twoimi profesjami.
Ustal, czy bibliotekarz to zawód dla ciebie. Wypisz wady i zalety wykonywania tego zawodu.
Ustal, czym powinien charakteryzować się dobry bibliotekarz. Wymień co najmniej dziesięć cech typowych dla osób wykonujących ten zawód, a następnie skonfrontuj je z tekstem znajdującym się poniżej.
Jakie cechy powinien mieć ktoś, kto chce zostać pracownikiem biblioteki? Musi być to osoba wszechstronna, która poza dużą wiedzą na temat książek jest też bardzo komunikatywna, łatwo nawiązuje kontakty i jest lubiana, lubi pracować w zespole, umie dopasować się do zmieniających się wymagań i nowych sytuacji, jest uprzejma i zaangażowana, a przy tym ma zdolności językowe. Aby móc dokonać odpowiedniej selekcji zbiorów, a także fachowo decydować o nowych zakupach, bibliotekarz musi mieć dużą wiedzę o świecie i być otwarty na ciągłą naukę. A to znaczy – mieć wciąż ochotę, by się uczyć. Wielu bibliotekarzy decyduje się na studia podyplomowe, by np. nauczyć się zarządzania albo marketingu.
Źródło: Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Na podstawie poniższego fragmentu tekstu dotyczącego pozytywnego wpływu czekolady i tańca na organizm zredaguj notatkę lub przedstaw w formie komiksu, jak powinien wyglądać zdrowy tryb życia. Skorzystaj ze szkicownika.
Udowodniono, że zjedzenie kawałka czekolady sprawia, że lepiej się czujemy. Niestety, spożywanie czekolady w dużych ilościach jest niewskazane! Są jednak inne sposoby na sprowokowanie mózgu, by dał nam odczuć szczęście i radość. Tym sposobem może być taniec towarzyski […]. Cierpisz z powodu kompleksów? Jesteś mało spontaniczny? Chcesz umieć odnaleźć się w grupie, nauczyć się zaufania do innych? Zapisz się na lekcje tańca!.
Źródło: Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Na podstawie poniższego fragmentu tekstu dotyczącego pozytywnego wpływu czekolady i tańca na organizm zredaguj notatkę, jak powinien wyglądać zdrowy tryb życia.
Udowodniono, że zjedzenie kawałka czekolady sprawia, że lepiej się czujemy. Niestety, spożywanie czekolady w dużych ilościach jest niewskazane! Są jednak inne sposoby na sprowokowanie mózgu, by dał nam odczuć szczęście i radość. Tym sposobem może być taniec towarzyski […]. Cierpisz z powodu kompleksów? Jesteś mało spontaniczny? Chcesz umieć odnaleźć się w grupie, nauczyć się zaufania do innych? Zapisz się na lekcje tańca!
Źródło: Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Sprawdź, czy umiesz!
Przygotuj scenkę dramową na temat: „Idealne zawody za 100 lat”.
Napisz poradnik na temat zdrowego stylu życia. Swój tekst opatrz rysunkami.
Napisz krótki poradnik na temat zdrowego stylu życia.
Ułóż krzyżówkę, której rozwiązaniem będzie wyraz „ideał”. Postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.
W polu „Tu wpisz polecenie” wpisz treść polecenia, np. Rozwiąż krzyżówkę.
W polu „Tu wpisz pytanie” wpisz pytanie, na które osoba rozwiązująca krzyżówkę udzieli odpowiedzi, np. Jak nazwiesz osobę, która ci imponuje?
W kolejnej linii wpisz odpowiedź: idol. Pamiętaj, że litera (w tym przypadku „i”), musi znaleźć się w początkowej kolumnie (i‑dol).
Ułóż kolejne pytania i wpisz odpowiedzi.
Pamiętaj, że litery z hasła „ideał” muszą się znaleźć na początku, na końcu lub w środku wyrazów tworzących krzyżówkę.
.
Zapisz skojarzenia do słowa „ideał”.
Słownik
jeden z podstawowych działów matematyki, obejmujący naukę o działaniach
dążenie do kształtowania u kogoś właściwych postaw lub poglądów poprzez pouczanie go lub dawanie wzorów do naśladowania
brak satysfakcji, zadowolenia
namawianie do czegoś lub odradzanie czegoś z przytoczeniem odpowiednich argumentów
szerzenie jakichś poglądów, haseł politycznych, mające na celu pozyskanie zwolenników; technika sterowania poglądami i zachowaniami ludzi polegająca na celowym, natarczywym, połączonym z manipulacją oddziaływaniu na innych
leczniczy