R8bZWNm81pXBO
Zdjęcie przedstawia męską dłoń, która trzyma długopis w szarej obudowie i składa podpis na dokumencie.

Najtrudniej jest mówić i pisać o sobie – tworzymy życiorys, CV i list motywacyjny

Składanie podpisu na dokumentach aplikacyjnych.
Źródło: athree23, Pixaby, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

We współczesnym świecie wysoko cenionym atutem człowieka jest umiejętność autoprezentacji, a więc zaprezentowania samego siebie. Aby zrobić na kimś wrażenie, ważne jest, aby:

  • zadbać o schludny ubiór i stosowną fryzurę;

  • zachowywać się odpowiednio do sytuacji;

  • wypowiadać się zgodnie z zasadami języka polskiego.

Nie należy również zapominać, iż nasze wykształcenie, dokonania i doświadczenie może wpłynąć na naszą pozytywną ocenę. Gdy więc chcemy dokonać autoprezentacji przed potencjalnym pracodawcą lub inną ważną osobą, piszemy życiorys, CVCVCV oraz list motywacyjny.

CV
Już wiesz

Zastanów się, jakie masz mocne i słabe strony. Zapisz je poniżej.

RoWRNtZNQJ4qA
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j0000007WMB3v28_0000000F

Trzy gatunki wypowiedzi: życiorys, CV i list motywacyjny

Życiorys

Życiorys jest opisem życia człowieka uwzględniającym tylko informacje niezbędne, najważniejsze oraz istotne w danej sytuacji. Życiorys powinien zawierać:

  • miejscowość i datę;

  • imię i nazwisko osoby tworzącej życiorys;

  • adres zamieszkania autora życiorysu;

  • dane kontaktowe piszącego (np.: numer telefonu);

  • nagłówek „Życiorys”;

  • opis życia ułożony chronologicznie;

  • własnoręczny podpis.

Oto przykład życiorysu:

RX9IGZXg1fKxF
Przykładowy życiorys
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Curriculum vitae

Curriculum vitae

CVCVCV to forma życiorysu, w której umieszczamy najważniejsze informacje dotyczące naszego wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego. CV powinno zawierać:

  • nagłówek;

  • imię i nazwisko;

  • dane kontaktowe (np.: numer telefonu, adres e‑mail [czyt. imejl]);

  • wykształcenie (zapisane chronologicznie, z ostatnio ukończonym etapem edukacji na samej górze);

  • doświadczenie zawodowe (chronologicznie, z ostatnio ukończonym etapem edukacji na samej górze) wraz z wykonywanymi obowiązkami;

  • nagrody, wyróżnienia, certyfikaty;

  • znajomość języków;

  • umiejętności;

  • zainteresowania;

  • klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych.

Oto przykład Curriculum vitaeCurriculum vitaeCurriculum vitae.

R1Y87BY6zWD6R
Przykładowe CV
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

List motywacyjny

List motywacyjny jest rodzajem oficjalnego pisma, w którym przedstawia się swoje osiągnięcia, umiejętności i cechy po to, by zachęcić ewentualnego pracodawcę do zaproszenia nas na rozmowę kwalifikacyjną. List motywacyjny powinien zawierać:

  • miejscowość i datę;

  • dane piszącego (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, dane kontaktowe);

  • dane odbiorcy;

  • nagłówek;

  • nazwę stanowiska, na które aplikuje autor;

  • krótki opis doświadczenia;

  • argumenty przemawiające za zatrudnieniem;

  • zalety piszącego;

  • wyrażenie nadziei na spotkanie;

  • własnoręczny podpis.

Oto przykład listu motywacyjnego:

RcLq7dYkoxZEZ
Przykładowy list motywacyjny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
aplikować
Ćwiczenie 1.1
R1B7L7XOagByZ
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu przykładów do właściwej kategorii.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1.1

Wyobraź sobie, że chcesz aplikowaćaplikowaćaplikować do instytucji organizującej bezpłatne korepetycje dla młodszych uczniów szkół podstawowych. Zredaguj swój życiorys lub CV, w którym wyrazisz chęć zostania wolontariuszem.

RgzofF7K6PNTv
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1.2
R12MbsNqyOGpA
Zadanie interaktywne polegające na ułożeniu informacji we właściwej kolejności.
Źródło: Learnetic S.A, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Stwórz listę, w której zawrzesz swoje doświadczenie, umiejętności oraz zalety. Następnie wybierz te, o których warto wspomnieć w liście motywacyjnym, jeżeli:

  • chcesz zostać wolontariuszem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy;

  • starasz się o posadę redaktora w lokalnej gazecie;

  • chcesz zostać asystentem trenera piłki nożnej pracującego z dziećmi ośmioletnimi;

  • chcesz zostać instruktorem prowadzącym warsztaty artystyczne w miejskim ośrodku kultury.

RSuT6ETaVsKKA
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 3

Zredaguj list motywacyjny, odpowiedni dla wybranej przez siebie sytuacji z polecenia powyżej.

RYTmaIFybARWv
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 2

Zredaguj list motywacyjny, który będzie odpowiedzią na jedno z poniższych ogłoszeń. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy listu.

Ogłoszenie nr 1

„Dla większości z nas pójście do kina, teatru, restauracji, na koncert czy po prostu wyjście na spacer do parku jest czymś naturalnym i bez większych problemów osiągalnym. Jednakże są ludzie, dla których te zwyczajne sytuacje bywają czymś niezwykłym czy wręcz niemożliwym do zrealizowania. Często są to osoby niepełnosprawne, które ze względu na różnorakie ograniczenia nie mają możliwości pełnego uczestnictwa w świecie społecznym.

Dlatego stworzyliśmy wyjątkowy projekt – „Już nie jesteś sam”. Przedsięwzięcie to skierowane jest do osób niepełnosprawnych, które mają utrudniony dostęp do pełnego i samodzielnego życia społecznego. W ramach projektu organizowane będą różnego rodzaju wyjścia – do kina, teatru, kawiarni, na ciekawe imprezy kulturalne.

Poszukujemy wrażliwych, odpowiedzialnych wolontariuszy pragnących przyłączyć się do nas i wspomóc nas w naszym przedsięwzięciu. Głównym zadaniem wolontariuszy będzie pomoc beneficjentomj0000007WMB3v28_000tp001beneficjentom projektu w dotarciu na miejsca spotkań.

Wolontariusze mają zapewniony bezpłatny wstęp do miejsc, w których organizowane będą spotkania”.

Ogłoszenie nr 2

„Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK poszukuje wolontariuszy: ludzi młodych, odpowiedzialnych, otwartych na nowe wyzwania i spotkanie z drugim człowiekiem. Poszukujemy osób chętnych do:

  • pomocy przy obsłudze sztuki;

  • promocji zarówno spektakli, jak i zajęć edukacyjnych;

  • tłumaczeń tekstów na język angielski;

  • innych prac związanych z działaniami naszej placówki.

Wszystkich zainteresowanych współpracą z Teatrem ROZBARK prosimy o kontakt drogą elektroniczną [...]”.

RL8UoK2cAySu4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Wymień,  jakich informacji nie należy zamieszczać w CV lub liście motywacyjnym. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1TzHB8ESLwNt
Ćwiczenie 3

Ułóż we właściwej kolejności fragmenty listu motywacyjnego.

R1Um2KJWUDmzw
List motywacyjny
Przykładowy list motywacyjny
Źródło: zpe.gov.pl.
R1RvP1xyVuREF
Ćwiczenie 3
RTPIBmOeBk0RI
(Uzupełnij).
RT6ky489DQjkp
Ćwiczenie 4
Określ, w jakim stylu piszemy list motywacyjny. Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. w stylu publicystycznym, 2. w stylu urzędowym, 3. w stylu biblijnym, 4. w stylu potocznym, 5. w stylu naukowym
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R12Ien1Qly4UQ
Ćwiczenie 5
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. Objętość listu motywacyjnego nie powinna przekraczać jednej strony A4. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. List musi być napisany na komputerze. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. List intencyjny powinien mieć trójdzielną kompozycję. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powinien zawierać szczegółowy opis ukończonych przez nas szkół. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powinien opisywać naszą motywację do podjęcia pracy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 6

Poniżej znajdują się definicje słowa „aplikacja” według słownikasłowniksłownika języka polskiego. Zaznacz tę, która ma związek z tematem lekcji.

R1Goc6dmTaMWN
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zapoznaj się z poniższym listem motywacyjnym. Odszukaj popełnione w nim błędy i popraw je - zwróć uwagę na niepoprawny zapis tekstu, błędy w pisowni  i ułożeniu elementów listu, wyeliminuj potoczne sformułowania, zadbaj o właściwy styl wypowiedzi.

R1QgZiqxkld15
R18yJ48UJlEbF
Polecenie 6

Twoja koleżanka poszukuje pracy wakacyjnej. Poprosiła cię o pomoc w napisaniu listu motywacyjnego i zaprezentowała informacje na swój temat. Zredaguj list motywacyjny, uwzględniając otrzymane informacje.

Katarzyna Kowalska jest uczennicą czwartej klasy liceum ogólnokształcącego, ma doświadczenie w pracy wakacyjnej jako kelnerka oraz sprzedawczyni w sklepie z pamiątkami, potrafi obsługiwać komputer, komunikatywnie posługuje się językiem angielskim.

R19pVBgPKhgKo
(Uzupełnij).
słownik
RaOyp4qDeGBgQ1
Zadanie interaktywne polegające na ułożeniu słów‑kluczy.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: aplikacja, Curriculum vitae, list motywacyjny, życiorys.

R13gzZB8Rb4fY
Miejsc na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
j0000007WMB3v28_000tp001