RqrOk6HgZrjxk
Zdjęcie przedstawia stos ułożonych gazet. Są one złożone, zawierają tekst oraz kolorowe ilustracje.

Ludzie lubią czytać felietony

Gazety
Źródło: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Są czytelnicy, którzy zaczynają od felietonu każdą lekturę czasopisma, również tacy, dla których jest on wizytówką konkretnego tytułu, ale też inni, którzy wiernie podążają za autorem swoich ulubionych felietonów nawet wtedy, gdy ten zmienia redakcję. Choć felieton jest pozornie lekki, łatwy i nieograniczony sztywnymi wymogami formalnymi, to napisanie dobrego tekstu z tego gatunku jest prawdziwym wyzwaniem.

Polecenie 1

Odszukaj w dowolnym dzienniku, tygodniku lub dostępnych źródłach felietony i wskaż jakich tematów one dotyczą.

RZsBPU9Dff1zu

Krótka historia felietonu

Felieton pojawił się już w XVIII w. na łamach francuskiego „Journal des Débats” [czyt.  żurnalde deba] i brytyjskiego „Spectatora”[czyt. spektejtora]. Jako gatunek dziennikarski rozwijał się i kształtował wraz z rozwojem wysokonakładowej prasy w XIX wieku.

Początkowo nazwą tą określano dział pisma, w którym publikowane były powieści w odcinkach, nowele i opowiadania, artykuły na różne tematy. Teksty umieszczano na dole kolumny i wyodrębniano graficznie, np. odcinając je kreską. Z czasem uformował się odrębny gatunek o charakterystycznych cechach. Początkowo na określenie felietonu używano również terminów: „kartka”, „list”, „odcinek”. Odmianą felietonu była kronika.

dygresja

Felieton jako gatunek

O charakterze felietonu decydują przede wszystkim: cykliczność ukazywania się, dowolność tematyki, aktualność, subiektywizmsubiektywizmsubiektywizm ujęcia. Autor felietonu posługuje się literackimi środkami ekspresji, np. metaforą, porównaniem, dygresjądygresjadygresją. Często wykorzystuje się w nim dowcip, elementy satyrysatyrasatyry, ironięironiaironię.

Gatunek ten z pogranicza dziennikarstwa i lit pełni często funkcję perswazyjnąperswazjaperswazyjną, skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, stąd jego lekkość, zwięzła forma oraz różnorodność tematyczna.

subiektywizm
perswazja

Cechy felietonu

R1J6mO2D9fDst
Mapa myśli, która przedstawia cechy felietonu: subiektywizm, swobodny styl, uniwersalizm, zwięzłość, uniwersalizm, synkretyzm gatunkowy, ograniczona spójność tekstu, swoboda stylistyczna, brak rygorów kompozycji, luźne dywagacje.

Jak napisać felieton?

R8PNESyVncoMs
Nagranie filmu rozpoczyna plansza tytułowa przedstawiająca zapisaną pismem odręcznym kartkę, na której leży pióro wieczne, na planszy widoczny napis: Jak napisać felieton? . Następnie na ekranie na jasnym tle ściany pojawia się młoda kobieta - językoznawczyni, dr Agata Hącia, kobieta siedzi na krześle, widoczna jest jej postać tylko od pasa. Ma ciemne, sięgające za uszy, lekko kręcone włosy, ubrana jest w ciemny rozpinany sweter, spod którego widoczna jest ciemna bluzka. Kobieta w dłoniach trzyma kilka białych kartek papieru formatu A4.
Polecenie 2

Na podstawie filmu wyjaśnij swoimi słowami, czym różni się felieton od tekstu naukowego.

R15qda6eVsE4f
(Uzupełnij).

Felietoniści i ich teksty

Bolesław Prus, autor publikowanych od 1874 roku na łamach „Kuriera Warszawskiego” czy „Nowin” felietonów, był klasykiem polskiej felietonistyki. Swoje zajęcie autor Katarynki traktował bardzo poważnie, a za najważniejsze zadanie dla felietonisty uważał (jako kronikarzowi codzienności) badanie aktualnej rzeczywistości i kształtowanie opinii publicznej.

Bolesław Prus radził:

  • obserwować życie i naturę,

  • gromadzić najrozmaitsze fakty,

  • układać je w kombinacje dające efekt komizmu, operować kontrastem, dowcipem, wzniosłością i lekkością,

  • czytywać arcydzieła literatury,

  • rzeczy przedstawiać historycznie i wyczerpująco,

  • nadążać za najważniejszymi potrzebami kraju.
    (Za: Józef Bachórz, Wstęp, [w:] Bolesław Prus, Kroniki, Wrocław 1994, s. XXV.)

Kroniki Prusa dotyczą spraw politycznych, społecznych i gospodarczych. Autor interesował się także sportem i kulturą. W tekstach wykorzystywał motywy krótkiej rozmowy (jak w reportażu), parodieparodiaparodie wywiadów, dialogi, listy, raporty i sprawozdania cudzoziemców, ogłoszenia, sloganysloganslogany, pastiszepastiszpastisze.

Zapoznaj się z fragmentami felietonów Bolesława Prusa zamieszczanych cyklicznie w „Kronice tygodniowej”  i wykonaj polecenia.

kwesta
minorowy
Bolesław Prus Kronika tygodniowa

[...] z dnia na dzień, z miesiąca na miesiąc, z roku na rok, w Warszawie zwiększa się ilość odpadków, które przechodzą wprawdzie z podwórza Pawła na dziedziniec Piotra, z odzieży Jana na odzież Januarego, z ulicy Królewskiej na ulicę Marszałkowską, ale — żadną siłą nie dają się wyrzucić za rogatki. Tym sposobem powietrze gęstnieje, bruki wznoszą się, brudy potężnieją, a ludzie słabną. Walka między śmieciem a rodem człowieczym zaostrza się i — ród człowieczy ustępuje na Powązki.

[...]

Śmiecie zawsze tworzyć się będą, ale każdą ich garstkę strumień wody ukrytymi drogami wyrzuci za miasto. Toż samo zrobi się z pyłem ulicznym: deszcz bowiem spłucze go i zepchnie do kanałów. Tym sposobem sługi nasze mniej będą miały kłopotu z zamiataniem i trzepaniem, a my sami lżej oddychać będziemy.

CART4 Źródło: Bolesław Prus, Kronika tygodniowa, „Kurier Warszawski” 17.05.1879, nr 98, s. 141–142.
Bolesław Prus Kronika tygodniowa

Załatwiwszy się z poświęceniem dla dobra sztuki, panie nasze poświęcają się z kolei dobru ludzkości i odziane pobożnie, nastrojone na minoroweminorowyminorowe tony, kwestująkwestakwestują po kościołach dla ubogich, aby następnie kwestować po domach na kościoły. Niektórzy uważają to za dalszy ciąg obowiązków społecznych, jakimi Opatrzność obarczyła żywot każdego dobrze wychowanego człowieka. Inni sądzą, że wielkotygodniowa kwesta jest rodzajem pokuty za grzechy karnawałowe, i lękają się: ażali zadośćuczynienie zmaże winy?

CART5 Źródło: Bolesław Prus, Kronika tygodniowa, „Kurier Warszawski” 27.03.1879, nr 68.
Bolesław Prus Kronika tygodniowa

O ludzie! Zważcie w sercach waszych to, że brak oświaty w czasach dzisiejszych jest najstraszniejszym niebezpieczeństwem, jakie nam kiedykolwiek zagrażało, i że tej sprawie służyć możemy wszyscy wedle sił naszych: ci pieniędzmi, owi talentem, inni energią, jeszcze inni pochodzeniem, a jeszcze inni gadaniem, które jak wiemy, za niewielki wydatek śliny sprawia gadającemu wiele satysfakcji wewnętrznej i rozgłosu.

CART7 Źródło: Bolesław Prus, Kronika tygodniowa, „Kurier Warszawski” 4.06.1879, nr 98.
Ćwiczenie 1
Rqi691B8qgq3T
Wersja alternatywna: Mapa myśli. Na podstawie fragmentów felietonów Bolesława Prusa uzupełnij mapę myśli o problemy, które dostrzegał w codziennym życiu w Warszawie.. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Warszawskie problemy według Prusa
    • Elementy należące do kategorii Warszawskie problemy według Prusa
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Warszawskie problemy według Prusa
RmmL5YWNzwekZ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 2

Wskazane w poprzednim ćwiczeniu problemy przyporządkuj do obrazów Aleksandra Gierymskiego, które mogłyby być ilustracją tych problemów.

Wskazane w poprzednim ćwiczeniu problemy przyporządkuj do opisanych poniżej obrazów Aleksandra Gierymskiego, które mogłyby być ilustracją tych problemów.

RJRijqFXML8bk
A. Gierymski, Żydówka handlująca cytrynami
Źródło: Aleksander Gierymski, Żydówka handlująca cytrynami, 1881, Wikimedia Commons.
R1YEnnhHwfPQI
(Uzupełnij).
RbjFceKpHsPP1
A. Gierymski, Piaskarze
Źródło: Aleksander Gierymski, Piaskarze, 1887, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RsWEvpVbEUep2
(Uzupełnij).
RBJVO0oqQwjBg
A. Gierymski, Święto trąbek
Źródło: Aleksander Gierymski, Święto Trąbek I, 1884, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RM92RguQPvJvq
(Uzupełnij).
RBTZBdC1tCdXY
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie interaktywne polegające na poprawnym zaznaczeniu dokończenia zdania.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Podaj użyte w przytoczonych fragmentach Kroniki tygodniowej kolokwializmy, a następnie wyjaśnij, w jaki sposób język stosowany przez Prusa może przyczyniać się do poprawy życia mieszkańców Warszawy.

R1CyGwoT3XVoz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Przeczytaj poniższy tekst. Odnajdź w nim trzy cechy felietonu i zapisz w tabeli wraz z odpowiednimi cytatami.

Antoni Słonimski Kroniki tygodniowe 1927-1937

Niedawno władze konfiskujące pisma codzienne zwróciły i na nas łaskawe oczy. Urzędnik Komisariatu Rządu ostrzegł nas przed mieszaniem się do spraw „politycznych”. Pismo stronnictwa rządowego poucza, o czym ma pisać literat w Polsce, a o czym nie ma prawa. Bardzo słusznie; byłoby przecież wygodniej, gdyby pisarz zajmował się dzisiaj tylko ptaszkami, nenufarami, motylkami i aniołami. [...] A może panowie stojący na straży zadań pisarskich zechcieliby jeszcze wytłumaczyć, jakie dziś literatura ma granice? [...]
„Gazeta Polska” poucza, czym jest literatura. O czym powinno się pisać, o czym nie. Ale nie wszystko jeszcze rozumiem. Chciałem zadać parę pytań. Jeżeli nie wolno literaturze wpływać na obyczaje i charaktery, jeżeli nie wolno spełniać tej roli wychowawczej, to pewnie dlatego, że władze same okazują dostateczną dbałość.

CART2 Źródło: Antoni Słonimski, Kroniki tygodniowe 1927-1937, [w:] Kto winien? Wybór felietonów polskich, red. M. Radgowski, Warszawa 1994, s. 46–47.
Rpn51WdJbUh99
Tabela składa się z dwóch kolumn. Pierwsza kolumna: Cecha. Druga kolumna: Cytat. 1. (Uzupełnij) (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij) (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij) (Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

RVVYBTpnLC6Zb
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie interaktywne polegające na dopasowaniu fragmentów tekstów prasowych do odpowiednich gatunków publicystycznych.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Pretekstem do podjęcia jakiegoś tematu bywa określona sytuacja, której uczestnikiem lub świadkiem był autor felietonu. Napisanie dobrego felietonu to prawdziwe wyzwanie, „podejmij rękawicę” i spróbuj swoich sił, redagując felieton do szkolnej gazetki, w którym:

  • odwołasz się do aktualnego wydarzenia,

  • użyjesz literackich środków wyrazu,

  • wprowadzisz dygresję.

R1FCB0VVmt7JQ
(Uzupełnij).

Słownik

dygresja
dygresja

wypowiedź oddalona od głównego toku mowy, stosowana dla jej urozmaicenia, pobudzenia słuchaczy, uniknięcia monotonii

dywagacja
dywagacja

długie, rozwlekłe rozważania, zwykle odbiegające od tematu

ironia
ironia

drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

satyra
satyra

utwór literacki ośmieszający lub krytykujący ukazywane w nim zjawiska, najczęściej wady ludzkie, stosunki społeczne, instytucje; ogół utworów mających na celu ośmieszenie, piętnowanie szkodliwych zjawisk, obyczajów, wad, stosunków społecznych. Satyra jest anonimowa, nie uderza w konkretne osoby, operuje wyolbrzymieniem, karykaturą, groteską i ukazuje świat w krzywym zwierciadle

pastisz
pastisz

dzieło plastyczne lub utwór literacki albo muzyczny będące świadomym naśladownictwem innego dzieła lub jakiegoś stylu

parodia
parodia

wypowiedź lub utwór będące ośmieszającym naśladowaniem jakiegoś stylu, dzieła, gatunku literackiego itp.

slogan
slogan

krótkie hasło propagujące lub reklamujące coś