Muzeum
Wisława Szymborska Muzeum
Wyszukaj w dostępnych źródłach najczęściej odwiedzanych przez turystów nazwy muzeów i miejscowości, w których się znajdują.
Zredaguj zaproszenie, które zachęci do zwiedzenia interesującej wystawy czasowejwystawy czasowej wybranego muzeum. Pamiętaj o słowach zachęty i atrakcyjnej formie.
Zbadaj historię starych przedmiotów w swoim domu. Opisz najstarszą bądź najciekawszą rzecz, która mogłaby się stać eksponatem muzealnym.
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. Muzeum. Kim jest podmiot liryczny wiersza? Odpowiedź uzasadnij cytatem.
MuzeumSą talerze, ale nie ma apetytu.
Są obrączki, ale nie ma wzajemności
od co najmniej trzystu lat.Jest wachlarz – gdzie rumieńce?
Są miecze – gdzie gniew?
I lutnia ani brzęknie o szarej godzinie.Z braku wieczności zgromadzono
dziesięć tysięcy starych rzeczy.
OmszałyOmszały woźny drzemie słodko
zwiesiwszy wąsy nad gablotką.Metale, glina, piórko ptasie
cichutko tryumfują w czasie.
Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu.Korona przeczekała głowę.
Przegrała dłoń do rękawicy.
Zwyciężył prawy but nad nogą.Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadal trwa.
A jaki ona upór ma!
A jak by ona chciała przeżyć!Źródło: Wisława Szymborska, Muzeum, [w:] tejże, Poezje, Warszawa 1977, s. 58.
Jakimi przymiotnikami można określić muzeum opisane w wierszu Wisławy Szymborskiej?
Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsce.
Wypisz przymiotniki, jakimi można określić muzeum w wierszu Wisławy Szymborskiej.
Wyjaśnij, co czuje podmiot liryczny, kiedy przygląda się eksponatom.
Uzupełnij tabelę według wzoru.
Do podanych poniżej eksponatów z wiersza Wisławy Szymborskiej dopisz to, czego im brakuje.
obrączki
wachlarz
miecze
lutnia
szpilka
korona
rękawica
but
Zaznacz fragmenty wiersza, w których zastosowano uosobienie.
- Są talerze, ale nie ma apetytu
- Są obrączki, ale nie ma wzajemności
- Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu
- Omszały woźny drzemie słodko
- Korona przeczekała głowę
- Zwyciężył prawy but nad nogą
- A jaki ona upór ma!
Wyjaśnij, czemu służy zabieg wymieniony w poprzednim ćwiczeniu.
Wyjaśnij, kto, zdaniem podmiotu lirycznego, wygrał wyścig z czasem. Uzasadnij swoje zdanie cytatami z wiersza.
Określ, czyj wyścig „nadal trwa”. Jaki będzie jego wynik?
Jakie jest przesłanie wiersza Muzeum?
Sprawdź, czy umiesz!
Stwórz listę muzeów znajdujących się najbliżej twojego miejsca zamieszkania, a następnie wskaż to, do którego warto się wybrać. Uzasadnij swój wybór.
Wybierz się do muzeum, które znajduje się w najbliższej okolicy i po obejrzeniu ekspozycji zapisz swoje refleksje lub wiersz.
Słownik
pokryty mchem, puchem, pleśnią
wystawa urządzana na czas określony na terenie danego muzeum i udostępniana tylko w wyznaczonym czasie np. przez dwa miesiące
Źródło:
https://zpe.gov.pl/a/w-muzeum/D13ixZHTO
https://zpe.gov.pl/a/zaproszenie-dla-czarownicy/DkoGl3iPT





