RiprLEfSwhmw5
Zdjęcie przedstawia męską dłoń, która trzyma długopis w szarej obudowie i składa podpis na dokumencie.

Zbigniew Herbert Życiorys

Składanie podpisu na dokumentach aplikacyjnych.
Źródło: athree23, Pixaby, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

We współczesnym świecie wysoko cenionym atutem człowieka jest umiejętność autoprezentacji, a więc zaprezentowania samego siebie. Aby zrobić na kimś wrażenie, ważne jest, aby:

  • zadbać o schludny ubiór i stosowną fryzurę;

  • zachowywać się odpowiednio do sytuacji;

  • wypowiadać się zgodnie z zasadami języka polskiego.

Nasze wykształcenie, dokonania i doświadczenie może wpłynąć na naszą pozytywną ocenę. Gdy więc chcemy dokonać autoprezentacji przez potencjalnym pracodawcą lub inną ważną osobą, piszemy życiorys, CV.

Polecenie 1

Zastanów się, jakie masz mocne i słabe strony. Zapisz je poniżej.

RjlzYVA2K1i7n
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Życiorys

Życiorys jest opisem życia człowieka, uwzględniającym tylko informacje niezbędne, najważniejsze oraz istotne w danej sytuacji. Życiorys powinien zawierać:

  • miejscowość i datę;

  • imię i nazwisko osoby tworzącej życiorys;

  • adres zamieszkania autora życiorysu;

  • dane kontaktowe piszącego (np.: numer telefonu);

  • nagłówek 'Życiorys';

  • opis życia ułożony chronologicznie;

  • własnoręczny podpis.

Oto przykład życiorysu:

RdWEcXi85vfCi
Przykładowy życiorys
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Curriculum vitaecurriculum vitaeCurriculum vitae

CV to forma życiorysu, w której umieszczamy najważniejsze informacje dotyczące naszego wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego. CV powinno zawierać:

  • nagłówek;

  • imię i nazwisko;

  • dane kontaktowe (np.: numer telefonu, adres e‑mail);

  • wykształcenie (zapisane chronologicznie, z ostatnio ukończonym etapem edukacji na samej górze);

  • doświadczenie zawodowe (chronologicznie, z ostatnio ukończonym etapem edukacji na samej górze) wraz z wykonywanymi obowiązkami;

  • nagrody, wyróżnienia, certyfikaty;

  • znajomość języków;

  • umiejętności;

  • zainteresowania;

  • klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych.

Oto przykład CV:

R1KSAiDAbYlUv
Przykładowe CV
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
curriculum vitae

Zapoznaj się z poetyckim życiorysem Zbigniewa Herberta.

ŻyciorysZbigniew Herbert
Zbigniew Herbert Życiorys

Byłem chłopcem cichym trochę sennym – i o dziwo –
inaczej niż moi rówieśnicy – rozmiłowani w przygodach –
na nic nie czekałem – nie wyglądałem przez okno

W szkole – pracowity raczej niż zdolny posłuszny bez problemów

Potem normalne życie w stopniu referenta
ranne wstawanie ulica tramwaj biuro znów tramwaj dom sen

Nie wiem naprawdę nie wiem skąd to zmęczenie niepokój udręka
zawsze i nawet teraz – kiedy mam prawo odpocząć

Wiem nie zaszedłem daleko – niczego nie dokonałem
zbierałem znaczki pocztowe zioła lecznicze nieźle grałem w szachy

Raz byłem za granicą – na wczasach – nad Morzem Czarnym
na zdjęciu słomkowy kapelusz twarz ogorzałaogorzałyogorzała – prawie szczęśliwy

Czytałem to co pod ręką: o socjalizmie naukowymsocjalizm naukowysocjalizmie naukowym
o lotach kosmicznych maszynach myślących
i to co lubiłem najbardziej: książki o życiu pszczół
Tak jak inni chciałem wiedzieć co stanie się ze mną po śmierci
czy dostanę nowe mieszkanie i czy życie ma sens

A nade wszystko jak odróżnić dobro od tego co złe
wiedzieć na pewno co białe a co całkiem czarne

Ktoś mi polecił dzieło klasykaklasykklasyka – jak mówił –
zmieniło ono jego życie i życie milionów ludzi
Przeczytałem – nie zmieniłem się – wstyd wyznać –
zapomniałem doszczętnie jak nazywał się klasyk

Może nie żyłem – tylko trwałem – wrzucony bez mojej woli
w coś – nad czym trudno panować i nie sposób pojąć
jak cień na ścianie
więc nie było to życie
życie całą gębą

Jak mogłem wytłumaczyć żonie a także innym
że wszystkie moje siły
wytężałem żeby nie zrobić głupstwa nie ulegać podszeptom
nie bratać się z silniejszym

To prawda – byłem wiecznie blady. Przeciętny. W szkole wojsku
biurze we własnym domu i na wieczorkach tanecznych.

Leżę teraz w szpitalu i umieram na starość.
Tu także ten sam niepokój udręka.
Gdybym się drugi raz urodził może byłbym lepszy.

Budzę się w nocy spocony. Patrzę w sufit. Cisza.
I znów – raz jeszcze – zmęczoną do szpiku kości ręką
odganiam złe duchy i przywołuję dobre.

her_1 Źródło: Życiorys, [w:] Zbigniew Herbert, Poezje, Państwowy Instytut Wydawniczy Warszawa 1998, s. 579–580.
Polecenie 2

Życie ludzkie jest zbiorem wydarzeń, faktów, sytuacji. Ułóż w porządku chronologicznym najważniejsze wydarzenia twojego życia.

RngwtYxWNOjD3
Ćwiczenie 1

Po zapoznaniu się z treścią wiersza „Życiorys” określ, kim jest podmiot liryczny.

R16PsWryGVwEr
Ćwiczenie 2
RWPiccXMQuuJ7
Uzupełnij tabelę odpowiednimi cytatami, do każdego wydarzenia i cytatu dopisz przymiotniki określające cechy charakteru i usposobienia bohatera wiersza.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RUFccStxUMLpb
Ćwiczenie 3
Zaznacz na zielono fragmenty tekstu, w których bohater liryczny wiersza ocenia swoje życie.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Napisz, czego dotyczyły pytania, jakie zadawał sobie bohater wiersza w ciągu swojego życia.

RphEDNDHsfuda
R1F0xpIbIAYrX
Ćwiczenie 5
Połącz w pary związki frazeologiczne z ich wyjaśnieniami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Każdy człowiek ma swój świat wartości, opinii i prawd, zgodnie z którymi stara się żyć. Dla jednych najważniejsze są wartości związane z życiem (np. szczęście, zdrowie), dla innych – wartości moralne (np. godność, honor). Jeszcze inni cenią wartości poznawcze (np. prawda, poznanie, wiedza). Są też tacy, którzy wybierają wartości estetyczne (np. piękno, uroda). Dzięki językowi możemy mówić o naszych wartościach, porównywać je ze sobą, a nawet się o nie spierać.

Ćwiczenie 6
R1WAQtoubysjv1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu 13 "słów na sztandary" w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Uszereguj zamieszczone poniżej słownictwo zgodnie ze swoimi odczuciami: wygląd, zdrowie, rodzina, luksus, dobre oceny, przyjaźń, marzenia.

Zdecyduj, które wartości są dla ciebie najważniejsze, te umieść na górze listy, mniej ważne - w środku, a najmniej istotne na końcu.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.

RyPGdDVRZUkWr
Miejsce na notatkę ucznia.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Wciel się w bohatera wiersza i napisz kartkę z pamiętnika mężczyzny, który w szpitalu wspomina swoje życie.

R1dsllAcGjshD
Polecenie 4

Jak żył bohater wiersza Herberta? Co oznacza frazeologizm: żyć całą gębą? Zinterpretuj następujące fragmenty:
Może nie żyłem – tylko trwałem – wrzucony bez mojej woli
w coś – nad czym trudno panować i nie sposób pojąć
jak cień na ścianie
więc nie było to życie
życie całą gębą

[...] wszystkie moje siły
wytężałem żeby nie zrobić głupstwa nie ulegać podszeptom
nie bratać się z silniejszym

R1bkxvrje2ywT
Polecenie 5

Kiedy życie można nazwać wartościowym? Weź udział w dyskusji. Zbierz argumenty, nazwij wartości.

RJvglqwaC0wKa
Polecenie 6

Jesteś dopiero na początku swojego życia, możesz jednak już dokonać pierwszych podsumowań. Zastanów się, co już udało ci się osiągnąć, jakie masz plany, do czego dążysz, co jest dla ciebie ważne. Zapisz poniżej swoje przemyślenia.

Ruq6eIvhulF91

Słownik

klasyk
klasyk

twórca dzieł zaliczanych do klasyki, czyli dzieł sztuki i literatury z różnych okresów historycznych i stylów uznanych za doskonałe

ogorzały
ogorzały

mający śniadą skórę wskutek częstego przebywania na słońcu

referent
referent

urzędnik kierujący działem danego urzędu zajmującego się określonym rodzajem spraw

socjalizm naukowy
socjalizm naukowy

materialistyczna teoria Marksa, Engelsa i Lenina, głosząca, że socjalizm stanowi konieczne stadium rozwoju społecznego