Zbigniew Herbert Życiorys
Warto wiedzieć!
We współczesnym świecie wysoko cenionym atutem człowieka jest umiejętność autoprezentacji, a więc zaprezentowania samego siebie. Aby zrobić na kimś wrażenie, ważne jest, aby:
zadbać o schludny ubiór i stosowną fryzurę;
zachowywać się odpowiednio do sytuacji;
wypowiadać się zgodnie z zasadami języka polskiego.
Nasze wykształcenie, dokonania i doświadczenie może wpłynąć na naszą pozytywną ocenę. Gdy więc chcemy dokonać autoprezentacji przez potencjalnym pracodawcą lub inną ważną osobą, piszemy życiorys, CV.
Zastanów się, jakie masz mocne i słabe strony. Zapisz je poniżej.
Życiorys
Życiorys jest opisem życia człowieka, uwzględniającym tylko informacje niezbędne, najważniejsze oraz istotne w danej sytuacji. Życiorys powinien zawierać:
miejscowość i datę;
imię i nazwisko osoby tworzącej życiorys;
adres zamieszkania autora życiorysu;
dane kontaktowe piszącego (np.: numer telefonu);
nagłówek 'Życiorys';
opis życia ułożony chronologicznie;
własnoręczny podpis.
Oto przykład życiorysu:

Curriculum vitaeCurriculum vitae
CV to forma życiorysu, w której umieszczamy najważniejsze informacje dotyczące naszego wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego. CV powinno zawierać:
nagłówek;
imię i nazwisko;
dane kontaktowe (np.: numer telefonu, adres e‑mail);
wykształcenie (zapisane chronologicznie, z ostatnio ukończonym etapem edukacji na samej górze);
doświadczenie zawodowe (chronologicznie, z ostatnio ukończonym etapem edukacji na samej górze) wraz z wykonywanymi obowiązkami;
nagrody, wyróżnienia, certyfikaty;
znajomość języków;
umiejętności;
zainteresowania;
klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych.
Oto przykład CV:

Zapoznaj się z poetyckim życiorysem Zbigniewa Herberta.
ŻyciorysByłem chłopcem cichym trochę sennym – i o dziwo –
inaczej niż moi rówieśnicy – rozmiłowani w przygodach –
na nic nie czekałem – nie wyglądałem przez oknoW szkole – pracowity raczej niż zdolny posłuszny bez problemów
Potem normalne życie w stopniu referenta
ranne wstawanie ulica tramwaj biuro znów tramwaj dom senNie wiem naprawdę nie wiem skąd to zmęczenie niepokój udręka
zawsze i nawet teraz – kiedy mam prawo odpocząćWiem nie zaszedłem daleko – niczego nie dokonałem
zbierałem znaczki pocztowe zioła lecznicze nieźle grałem w szachyRaz byłem za granicą – na wczasach – nad Morzem Czarnym
na zdjęciu słomkowy kapelusz twarz ogorzałaogorzała – prawie szczęśliwyCzytałem to co pod ręką: o socjalizmie naukowymsocjalizmie naukowym
o lotach kosmicznych maszynach myślących
i to co lubiłem najbardziej: książki o życiu pszczół
Tak jak inni chciałem wiedzieć co stanie się ze mną po śmierci
czy dostanę nowe mieszkanie i czy życie ma sensA nade wszystko jak odróżnić dobro od tego co złe
wiedzieć na pewno co białe a co całkiem czarneKtoś mi polecił dzieło klasykaklasyka – jak mówił –
zmieniło ono jego życie i życie milionów ludzi
Przeczytałem – nie zmieniłem się – wstyd wyznać –
zapomniałem doszczętnie jak nazywał się klasykMoże nie żyłem – tylko trwałem – wrzucony bez mojej woli
w coś – nad czym trudno panować i nie sposób pojąć
jak cień na ścianie
więc nie było to życie
życie całą gębąJak mogłem wytłumaczyć żonie a także innym
że wszystkie moje siły
wytężałem żeby nie zrobić głupstwa nie ulegać podszeptom
nie bratać się z silniejszymTo prawda – byłem wiecznie blady. Przeciętny. W szkole wojsku
biurze we własnym domu i na wieczorkach tanecznych.Leżę teraz w szpitalu i umieram na starość.
Tu także ten sam niepokój udręka.
Gdybym się drugi raz urodził może byłbym lepszy.Budzę się w nocy spocony. Patrzę w sufit. Cisza.
I znów – raz jeszcze – zmęczoną do szpiku kości ręką
odganiam złe duchy i przywołuję dobre.Źródło: Życiorys, [w:] Zbigniew Herbert, Poezje, Państwowy Instytut Wydawniczy Warszawa 1998, s. 579–580.
Życie ludzkie jest zbiorem wydarzeń, faktów, sytuacji. Ułóż w porządku chronologicznym najważniejsze wydarzenia twojego życia.
Po zapoznaniu się z treścią wiersza „Życiorys” określ, kim jest podmiot liryczny.
Napisz, czego dotyczyły pytania, jakie zadawał sobie bohater wiersza w ciągu swojego życia.
Każdy człowiek ma swój świat wartości, opinii i prawd, zgodnie z którymi stara się żyć. Dla jednych najważniejsze są wartości związane z życiem (np. szczęście, zdrowie), dla innych – wartości moralne (np. godność, honor). Jeszcze inni cenią wartości poznawcze (np. prawda, poznanie, wiedza). Są też tacy, którzy wybierają wartości estetyczne (np. piękno, uroda). Dzięki językowi możemy mówić o naszych wartościach, porównywać je ze sobą, a nawet się o nie spierać.
Uszereguj zamieszczone poniżej słownictwo zgodnie ze swoimi odczuciami: wygląd, zdrowie, rodzina, luksus, dobre oceny, przyjaźń, marzenia.
Zdecyduj, które wartości są dla ciebie najważniejsze, te umieść na górze listy, mniej ważne - w środku, a najmniej istotne na końcu.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Sprawdź, czy umiesz!
Wciel się w bohatera wiersza i napisz kartkę z pamiętnika mężczyzny, który w szpitalu wspomina swoje życie.
Jak żył bohater wiersza Herberta? Co oznacza frazeologizm: żyć całą gębą? Zinterpretuj następujące fragmenty:
Może nie żyłem – tylko trwałem – wrzucony bez mojej woli
w coś – nad czym trudno panować i nie sposób pojąć
jak cień na ścianie
więc nie było to życie
życie całą gębą
[...] wszystkie moje siły
wytężałem żeby nie zrobić głupstwa nie ulegać podszeptom
nie bratać się z silniejszym
Kiedy życie można nazwać wartościowym? Weź udział w dyskusji. Zbierz argumenty, nazwij wartości.
Jesteś dopiero na początku swojego życia, możesz jednak już dokonać pierwszych podsumowań. Zastanów się, co już udało ci się osiągnąć, jakie masz plany, do czego dążysz, co jest dla ciebie ważne. Zapisz poniżej swoje przemyślenia.
Słownik
twórca dzieł zaliczanych do klasyki, czyli dzieł sztuki i literatury z różnych okresów historycznych i stylów uznanych za doskonałe
mający śniadą skórę wskutek częstego przebywania na słońcu
urzędnik kierujący działem danego urzędu zajmującego się określonym rodzajem spraw
materialistyczna teoria Marksa, Engelsa i Lenina, głosząca, że socjalizm stanowi konieczne stadium rozwoju społecznego