RqR8SiFiLzSeG
Czarno‑białe zdjęcie przedstawia zbliżenie szpuli taśmy filmowej. Jej kawałek jest rozwinięty - widać klatki przedstawiające sylwetkę człowieka.

Niezwykła historia kina

Źródło: Wikimedia Commons/Runner1616, licencja: CC BY-SA 3.0.

Warto wiedzieć!

Kiedy pod koniec XIX wieku kinematografiakinematografiakinematografia zaczęła się rozwijać, nikt nie przypuszczał, że pokazy filmowe zyskają ogromną popularność na całym świecie. Każdy z nas uwielbia oglądać filmy, ponieważ dzięki nim możemy się zrelaksować czy doświadczyć niezwykłych emocji. Filmy rozbudzają wyobraźnię, uczą empatii i skłaniają do refleksji nad sobą i otaczającym nas światem.

Pod koniec XIX wieku powstał wynalazek, który zapoczątkował błyskawiczny rozwój kina. Dwaj francuscy pasjonaci - bracia AugusteLouis Lumièrebracia LumiereAugusteLouis Lumière skonstruowali kinematograf. Urządzenie, będące jednocześnie kamerą i projektorem, umożliwiało zapisanie na taśmie celuloidowej ruchomych obrazów, a po dostawieniu źródła światła ich projekcję.

Pierwszy, publiczny pokaz działania kinematografu odbył się w Paryżu 28 grudnia
1895 roku. Widowni zaprezentowano trwające kilkadziesiąt sekund filmy, m.in. Wyjście robotników z fabryki. Ten dzień uznaje się za oficjalną datę narodzin kinematografii.

kinematografia
bracia Lumiere
Polecenie 1

Poszukaj dowolnej książki przeznaczonej dla młodego czytelnika, która zawiera wiele ilustracji. Odpowiedz na pytanie, jaką funkcję pełnią one w tym utworze.

RMjniX7LQwsra
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 1
R120vwgXw7RT5
Miejsce na notatkę ucznia.

1) Zastanów się i powiedz, w jakim celu książki zawierają ilustracje?

R1BlRzkM5ubq2
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 2

Wypisz z dostępnego ci słownika definicje wyrazów iluzja i iluzjonista. Przygotuj materiały na temat różnych efektów iluzjonistycznych.

RPlDxmy3m6hI3
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000002VB2v27_000tp001
j00000002VB2v27_000tp002
j00000002VB2v27_000tp003
humanoidalny
JPOL_E3_E4_Konteksty

Zapoznaj się z filmem pt.  Historia kina i wykonaj polecenia.

R1BIgrinRKGo3
Film pt. „Historia kina” przedstawia zmiany, jakie zaszły w kinie, począwszy od pierwszego filmu niemego aż do współczesnych filmów w technologii 5D. Przywołane są także tytuły filmów.
Polecenie 3

Oceń wpływ najnowocześniejszych technologii wykorzystywanych przy produkcji filmów na ich jakość i wrażenia widza. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R2Qe20zNUXNXd
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wskaż wydarzenie, które twoim zdaniem można uznać za przełomowe w historii kina. Uzasadnij swój wybór.

R1MsqiQbazuKf
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Zastanów się, w jakim kierunku rozwinie się dalej kinematografia. Opisz, jak twoim zdaniem może wyglądać kino za 50 lat. Uzasadnij swoje zdanie.

RSIMyX7O876xL
Miejsce na notatki

Sekrety kina

W mitologii greckiej czczono boga sztuki – Apollina. Wierzono, że otacza go dziewięć muz, które były opiekunkami sztuk pięknych i nauki:

Kaliope – muza poezji epickiej i filozofii,
Klio – muza historii,
Erato – muza poezji miłosnej,
Euterpe – muza poezji lirycznej,
Melpomena – muza tragedii,
Talia – muza komedii,
Polihymnia – muza pieśni,
Terpsychora – muza tańca,
Urania – muza astronomii i geometrii.

Za sprawą Karola Irzykowskiego, XX‑wiecznego polskiego pisarza, film nazwano dziesiątą muzą Apollina.

R11xnDS1OO7W7
Taśma filmowa
Źródło: Wikimedia Commons, Bart, licencja: CC BY 2.0.

Georges Mélièsj00000002VB2v27_000tp003Georges Méliès jako pionier kina

Georges Méliès19381861

Georges Méliès

- francuski iluzjonista, reżyser i producent filmowy, pionier kina, karykaturzysta. Nazywany „magiem kina” i „czarodziejem ekranu”. Wynalazca licznych trików filmowych, wykorzystywanych w kinie przez wiele następnych lat. Autor ponad 500 filmów.

Urodził się w 1861 roku w Paryżu. Wywodził się z bogatej rodziny, jego ojciec był fabrykantem obuwia. W 1888 roku, otrzymawszy część jego majątku, MélièsMeliesMéliès zakupił znany teatr iluzjonistyczny. Uczestnicząc 28 grudnia 1895 roku w pierwszym płatnym pokazie kinematografu, zachwycił się urządzeniem. Od 1896 roku wzbogacił program swojego teatru o projekcje kinowe, w tym samym roku zaczął produkować swoje własne filmy (pierwszym była Talia kart, gdzie sam zagrał),  a jego pierwszym filmem opartym na triku było Zniknięcie pewnej damy w Teatrze Robert‑Houdinj00000002VB2v27_000tp006Robert‑Houdin (damę zagrała przyszła żona reżysera). Od tego momentu rozpoczął tworzenie filmów opartych na trikach. W 1907 roku w swojej posiadłości wybudował pierwsze na świecie studio filmowe. Jego największym sukcesem była nakręcona w 1902 roku Podróż na księżyc. Z czasem filmy MélièsaMeliesaMélièsa stawały się coraz mniej popularne, gdyż nie nadążały za rozwojem kinematografii. Reżyser wpadł w kłopoty finansowe, zmuszony był sprzedać studio. W akcie rozpaczy w 1923 roku spalił i wyrzucił do SekwanySekwanaSekwany swoje prace. Nie tworzył już filmów, pracował jako sprzedawca w należącym do żony sklepiku ze słodyczami i zabawkami. W 1928 roku spotkał go tam i rozpoznał jeden z dziennikarzy filmowych, który doprowadził do ponownego odkrycia postaci tego pioniera kina. W 1930 roku odbyła się duża retrospektywaretrospektywaretrospektywa twórczości MélièsaMeliesaMélièsa.
W 1932 r. reżyser otrzymał miejsce w przytułku dla emerytowanych twórców filmowych. Zmarł w roku 1938. Większość jego spuścizny zaginęła, część z niej udało się odzyskać dzięki wnuczce filmowca, Madeleine Mathte‑Mélièsj00000002VB2v27_000tp007Madeleine Mathte‑Méliès.

Sekwana
retrospektywa
j00000002VB2v27_000tp005
j00000002VB2v27_000tp006
j00000002VB2v27_000tp007
JPOL_E3_E4_Konteksty

Początki kina

Lumière [czyt. Lumier] i Méliès [czyt. Melies]: fotograf i iluzjonista inicjują kinematografTadeusz Lubelski
Tadeusz Lubelski Lumière [czyt. Lumier] i Méliès [czyt. Melies]: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf

MélièsMeliesMéliès i tradycja teatru iluzjonistycznegoj00000002VB2v27_000tp008iluzjonistycznego

W XIX wieku teatr sztuki iluzji należał […] do najwyżej cenionych i najbardziej lubianych form popularnego widowiska scenicznego. W Paryżu okresu romantyzmu najwybitniejszym przedstawicielem tej dziedziny sztuki był Eugène Robert‑Houdinj00000002VB2v27_000tp009Eugène Robert‑Houdin (1805–1871). Syn zegarmistrza, zainteresowany wszelkimi mechanizmami, stał się nie tylko znakomitym prestidigitatoremj00000002VB2v27_000tp00Aprestidigitatorem i mistrzem „białej magii”, autorem podręcznika Jak zostaje się czarodziejem?, ale też wynalazcą i kolekcjonerem oryginalnych urządzeń do wykonywania sztuk magicznych. Wykorzystywał je w legendarnych przedstawieniach swego teatru, w których zgromadził najzdolniejszych francuskich iluzjonistów tego okresu. Zgodnie z wieloletnią tradycją, każdy spektakl kończył się pokazem latarni magicznej. W 1855 roku sam Robert‑Houdinj00000002VB2v27_000tp006Robert‑Houdin wycofał się z teatru, by poświęcić się badaniom naukowym. Przejąwszy ten teatr, Georges MélièsGeorges MeliesGeorges Méliès stał się kontynuatorem, a wkrótce też odnowicielem bogatej tradycji. W krótkim czasie został najwybitniejszym iluzjonistą swojej epoki, szczególną wagę przywiązywał jednak do inscenizacji wystawianych spektakli. Stworzył nowy gatunek rozbudowanego skeczuskeczskeczu iluzjonistycznego z udziałem 10–12 wykonawców.
W 1891 roku założył Akademię Prestidigitatorówj00000002VB2v27_000tp00APrestidigitatorów, a w roku 1904 wybrany został na szefa Izby Związkowej tego fachu i piastował tę godność aż do śmierci.

j00000002VB2v27_00000_BIB_003 Źródło: Tadeusz Lubelski, Lumière i Méliès : fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, [w:] Historia kina, t. 1, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2010.
Lumiere
Polecenie 6

Odszukaj w dostępnych źródłach zdjęcia z pokazów teatru iluzjonistycznego
 MélièsaMeliesaMélièsa oraz wykonane przez niego rysunki. Zastanów się, co zwraca twoją uwagę.

Możesz skorzystać z zasobów interentu i obejrzeć wystawęwystawawystawę prac artysty lub odwołać się do filmufilmfilmu Hugo i jego wynalazek (początkowe 30 min. i ostatnie –
15 min).

RX2zDj4AYV0rg
Polecenie 6

Odszukaj w dostępnych źródłach wyjaśnienie terminu „biała magia”.

RmFEDolLAfNBO
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 7

Narysuj graficzną notatkę na arkuszu brystolu, na której znajdą się najważniejsze informacje o słynnym iluzjoniście i filmowcu Mélièsie.

R1aOjsoLLwOpI
Polecenie 7

Wypisz najważniejsze informacje o  Mélièsie , zwróć uwagę na jego wkład w rozwój kinematografii.

RVLASlq3QcRKI
Miejsce na notatkę ucznia.
sketchnotka
Meliesa
wystawa
j00000002VB2v27_000tp008
j00000002VB2v27_000tp00A
j00000002VB2v27_000tp009
film
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej fragmentem tekstu Richarda PattaRicharda PattaRicharda Patta i wykonaj ćwiczenia.

Richarda Patta
Sekrety kina Richard Patt
Richard Patt Sekrety kina

Wynalazek ruchomych obrazów stał się wielką atrakcją. Publiczność chętnie płaciła za oglądanie na ekranie chodzących czy tańczących ludzi. Kiedy tego rodzaju kino opatrzyło się, wytwórnie filmowe Nowego Jorku i Filadelfii wybudowały kryte studia i rozpoczęły produkcję krótkich tanich filmów prezentujących wymyślone historyjki. Do dobrych zdjęć potrzebowano jednak światła słonecznego. Wkrótce filmowcy mieli dość oczekiwania na rozejście się chmur nad wschodnim wybrzeżem. W 1910 roku wielu z nich podążyło na zachód, do Kalifornii. Właśnie tam, w pobliżu Los AngelesLos AngelesLos Angeles, powstało miasto snów, któremu nadano nazwę HollywoodHollywoodHollywood. Ziemia była tu tania, siła robocza również, słońce świeciło bez przerwy, a okolice obfitowały w nieprawdopodobną różnorodność pejzaży, mogących stanowić tło dla filmów. Hollywood rozrastało się błyskawicznie – od 5000 mieszkańców 1910 roku do 35000 niecałe 10 lat później. Ludzie filmu zbudowali studia filmowe, studia wykreowały gwiazdy, gwiazdy wybudowały rezydencje i wkrótce nazwa Hollywood stała się synonimem kina.

Aktorzy filmu niemego, podobnie jak współcześni aktorzy pantomimypantomimapantomimy, byli mistrzami wypowiedzi bez użycia słów. Porozumiewali się za pomocą mimiki i ruchów rąk, przerysowując każdy gest. W 1927 roku niemy ekran przemówił. Wreszcie znaleziono sposób zapisu dźwięku i synchronizacjisynchronizacjasynchronizacji z obrazem. Kinomani uwielbiali nowe filmy. Publiczność tłumnie wypełniała kina tylko po to, by usłyszeć mówiących aktorów. Bawiło ją nawet skwierczenie smażonych jajek. W przeciwieństwie do widzów, gwiazdy  HollywoodHollywoodHollywood nie były zachwycone nowością. Przesadne gesty, tak pełne wyrazów ciszy, teraz sprawiały wrażenie złej gry. Co gorsza, zły akcent niektórych aktorów w połączeniu z niedoskonałym systemem zapisu dźwięku uniemożliwiał zrozumienie dialogów. Dla wielu gwiazd Hollywood nadejście filmu dźwiękowego oznaczało koniec olśniewającej kariery. Ale przed tymi, którzy przetrwali otwierały się nowe możliwości.

Czarno‑biały świat filmu po pewnym czasie przestał zachwycać. Filmowcy zdawali sobie sprawę, że filmy w kolorze przyciągałyby więcej widzów, więc starali się odtworzyć wszystkie barwy natury. Pierwsze kolorowe filmy barwiono pędzelkiem: „każda fotografia musi być pomalowana identycznymi barwami przy użyciu powiększającego szkła. Fotografie mają wielkość znaczka pocztowego…”. Ta metoda kolorowania taśm była bardzo wolna i wkrótce wyparł ją system malowania za pomocą matrycmatrycamatryc. Ale tu również efekty były niezadowalające, ponieważ w każdym ujęciu występowało najwyżej 6 kolorów. Od początku XX wieku próbowano różnych sposobów oddania kamerą naturalnych barw, ale film barwny odniósł sukces dopiero w roku 1932. Wówczas firma  TechnicolorTechnicolorTechnicolor wyprodukowała specjalną kamerę, w której użyto trzech taśm. Filmy barwne były kosztowne i sprawiały trudności podczas realizacji. Proces zastępowania kina czarno‑białego zachodził znacznie wolniej niż przypadku filmu dźwiękowego, który niemal z dnia na dzień wyparł film niemy. Do roku 1954 połowa produkowanych filmów była czarno‑biała.

platt Źródło: Sekrety kina, [w:] Richard Patt , Kino. Poznaj sekrety kina – jego historię, rozwój i efekty specjalne, Warszawa 1997, s. 18–26.
Los Angeles
Richard Platt
097NP_04
Hollywood
pantomima
synchronizacja
matryca
Technicolor
Ćwiczenie 1
RqPuAVBCYGgCo
Zadanie interaktywne polegające na uporządkowaniu elementów w logiczną całość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
RpKLlP0eYARXR
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Odwołując się do tekstu R. PlattaRicharda PattaR. Platta, oceń wpływ kolorowej fotografii na jakość filmu i odbiór produkcji filmowych przez widzów. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R3nfmTfVFmDWE
Miejsce na notatki
R2wQTepP0rgYD
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są opinią czy faktem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RULZ6sFHTP5Ae
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu kolorami odpowiednich fragmentów tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Odwołując się do tekstu R. PattaRicharda PattaR. Patta, wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę - „miasto snów”.

RSNlJUAvS7vLO
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7
RPLIwv40LPGM7
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Charlie Chaplin
Charlie
Polecenie 8

Obejrzyj zamieszczony poniżej fragment filmu niemego pt. CharlieCharlieCharlie strażakiemCharliemCharlie ChaplinCharliem ChaplinemCharlie ChaplinChaplinem. Rozważ, czy ten najsłynniejszy komik świata potrafi, rozbawić współczesnego widza. Uzasadnij swoją opinię.

R7VFXWXMu7S3A
Film niemy z udziałem Charliego Chaplina, który wciela się w rolę roztargnionego strażaka.
R19aTK2GLSxNs
Miejsce na notatki
Polecenie 8

W dostępnych źródłach poszukaj informacji na temat Charliego ChaplinaCharlie ChaplinCharliego Chaplina.  Wyjaśnij, na  czym polegał fenomen tego aktora i jego niemych filmów.

RloZ0eGONk5Hp
Miejsce na notatki

Hugo Cabert i początki kinematografu

O dziele

Odkrywanie tajemnicy początków kinematografii to niezwykle fascynujące zajęcie, również dla Hugona Cabretaj00000002VB2v27_000tp001Cabreta, sieroty mieszkającego na paryskim dworcu. Autorem
tej niesamowitej opowieści jest Brian Selznickj00000002VB2v27_000tp002Brian Selznick, który kreuje świat przedstawiony w utworze za pomocą wplecionych w narrację słowną czarno - białych ilustracji.

Niezwykłe zdarzenia, których bohaterem zostaje dziesięciolatek naprawiający na dworcu zegary, układają się w dynamicznie przedstawioną całość. Z kolei dziwne obrazy, które rysuje humanoidalnyhumanoidalnyhumanoidalny automat łączący przeszłość z teraźniejszością, sugerują coś więcej niż tylko przygodę. Chłopiec próbuje naprawić automat, kradnąc w sklepie z zabawkami brakujące części. Nagle zdaje sobie sprawę, że poznany przypadkowo sprzedawca może być kimś zupełnie innym… Hugo stara się za wszelką cenę poznać jego tajemnicę.

Informacja wydawnicza o książce „Wynalazek Hugona Cabreta”
Brian Selznick Informacja wydawnicza o książce "Wynalazek Hugona Cabreta"

„Hugo – sierota, zegarmistrz i złodziej – mieszka w korytarzach ukrytych w murach ruchliwego paryskiego dworca, gdzie jego przetrwanie zależy od zachowania tajemnicy i anonimowości. Kiedy jednak jego losy – niczym tryby zegarów, których dogląda – zazębiają się nagle z życiem ekscentrycznejekscentrycznyekscentrycznej dziewczynki uwielbiającej książki oraz zgorzkniałegozgorzkniałyzgorzkniałego starca prowadzącego na dworcu sklepik z zabawkami, podziemna egzystencja i największy sekret zostają zagrożone. Tajemniczy rysunek, cenny notes, skradziony klucz, mechaniczny człowiek i ukryta wiadomość od nieżyjącego ojca Hugona – oto elementy tworzące szkielet tej skomplikowanej, wzruszającej i fascynującej powieści.
Na stronach pokrytych oryginalnymi rysunkami, łącząc elementy książki obrazkowej, opowieści graficznejopowieść graficznaopowieści graficznej i filmu, Brian Selznickj00000002VB2v27_000tp002Brian Selznick przekracza ramy formy powieściowej, stwarzając zupełnie nową jakość narracyjną. Przedstawiamy oszałamiające, kinematograficznie genialne dziecko śmiałego i pomysłowego gawędziarza, artysty i autora książek”.
O tym, co go zainspirowało do napisania powieści, SelznickSelznickSelznick opowiada: „Kilka lat temu przeczytałem książkę Gaby WoodGaby WoodGaby Wood pod tytułem Edison's Eve: A Magical History of the Quest for Mechanical Livepublikacja Gaby WoodEdison's Eve: A Magical History of the Quest for Mechanical Live. Jest w niej mowa o rzeczywistej kolekcji skomplikowanych, mechanicznych, nakręcanych figur (zwanych automatami), którą ofiarowano pewnemu paryskiemu muzeum. Zbiór leżał zaniedbany na wilgotnym strychu, aż w końcu trzeba było go wyrzucić. Wyobraziłem sobie chłopca znajdującego owe połamane, zardzewiałe maszyny i w tej chwili narodził się Hugo i jego historia”.

j00000002VB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Brian Selznick , Wynalazek Hugona Cabreta - Informacja wydawnicza, tłum. Hanna Pasierska, Warszawa 2012, dostępny w internecie: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/wydania/8650/wynalazek-hugona-cabreta [dostęp 7.06.2021].
ekscentryczny
Ćwiczenie 8

Na podstawie informacji wydawniczej o książce wyjaśnij, co stało się inspiracją do napisania opowieści.

R1NAFwudJJjtq
opowieść graficzna
Selznick
Gaby Wood
publikacja Gaby Wood
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Tekst I

Wynalazek Hugona Cabreta Brian Selznick
Brian Selznick Wynalazek Hugona Cabreta

Krótkie wprowadzenie

Opowieść, którą chcę się z tobą podzielić, toczy się w roku 1931 pod dachami Paryża. Poznasz w niej chłopca zwanego Hugo CabretHugo CabretHugo Cabret. Kiedyś, dawno temu, odkrył on tajemniczy rysunek, który na zawsze odmienił jego życie. Zanim jednak przewrócisz stronę, chcę, abyś sobie wyobraził, że siedzisz w ciemnościach, tak jak w kinie przed rozpoczęciem seansu. Na ekranie wkrótce wzejdzie słońce i kamera zrobi najazd na dworzec kolejowy w centrum miasta. Poszybujesz przez drzwi do zatłoczonej dworcowej hali. Po chwili zauważysz w tłumie chłopca, a on ruszy przed siebie. Idź za nim, to bowiem jest właśnie Hugo CabretHugo CabretHugo Cabret. Z głową pełną sekretów czeka, aż rozpocznie się jego historia. […]

j00000002VB2v27_00000_BIB_002 Źródło: Brian Selznick , Wynalazek Hugona Cabreta , tłum. Hanna Pasierska, Warszawa 2012.
Hugo Cabret
Selznicka
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Tekst II

Brian Selznick
Brian Selznick Brian Selznick

Hugo przekradł się przejściem w murze, wyślizgnął przez otwór wentylacyjny i pospieszył korytarzem w stronę sklepiku. Nerwowo potarł notes ostatni raz, a potem ostrożnie wyciągnął rękę i zacisnął w dłoni nakręconą zabawkę, o którą mu chodziło.
W sklepiku nastąpiło poruszenie i raptem śpiący zerwał się na równe nogi. Zanim Hugo zdążył się uchylić, starzec chwycił go za ramię. Niebieska nakręcana myszka, którą chłopiec zabrał, wypadła mu z ręki, potoczyła się po ladzie i z trzaskiem spadła na ziemię.
– Złodziej! Złodziej! – krzyczał mężczyzna w pustym korytarzu. – Niech ktoś wezwie inspektora dworcowego! – Na wzmiankę o inspektorze Hugo wpadł w popłoch. Wykręcał się i wyrywał, ale starzec trzymał go mocno za ramię i nie puszczał.
– Nareszcie cię schwytałem. A teraz opróżnisz kieszenie.
Hugo zawarczał jak pies. Był na siebie wściekły, że dał się złapać. Starzec szarpnął mocniej, aż chłopiec niemal stanął na palcach.
– To boli!
– Opróżnij kieszenie!
Z ociąganiem, po jednym, Hugo zaczął wyjmować dziesiątki przedmiotów: śrubki, gwoździe i kawałki metalu, kółka zębate i pogięte karty do gry, drobne fragmenty mechanizmów zegarowych, trybiki i kółka. Wyciągnął pogniecione pudełko zapałek i kilka ogarków.
– Została ci jeszcze jedna kieszeń – zauważył mężczyzna.
– Nic tam nie ma.
– Więc ją wywróć na lewą stronę.
– Nie ma w niej nic należącego do pana. Niech mnie pan puści.
– Gdzież ten inspektor dworcowy? – zawołał znowu starzec, aż echo poniosło się po korytarzu. – Czemu nigdy go nie ma, kiedy jest potrzebny?
Hugo wiedział, że jeśli w okolicy pojawi się inspektor w swoim zielonym mundurze, wszystko będzie skończone. Wyrywał się starcowi, lecz na próżno. W końcu drżącą ręką sięgnął do kieszeni i wyjął niewielki, zniszczony tekturowy notes. Okładka była gładka od częstego dotykania.
Wciąż trzymając go za ramię, mężczyzna wyrwał mu książeczkę, położył na ladzie poza zasięgiem chłopca, otworzył i przekartkował. Jedna ze stron przyciągała jego wzrok.
– Niech mi pan to odda! To moje! – krzyknął Hugo.
– Duchy… – mruknął starzec do siebie. – Wiedziałem, że w końcu mnie odnajdą. – Zamknął notes. Wyraz jego twarzy zmieniał się gwałtownie: lęk, potem smutek, wreszcie gniew. – Kim jesteś, chłopcze? To twoje rysunki?
Hugo nie odpowiedział.
– Pytam, czy to ty je rysowałeś?
Chłopiec warknął znowu i splunął na ziemię.
– Komu ukradłeś notes?
– Wcale go nie ukradłem.
Mężczyzna chrząknął i odepchnął Hugona, wypuszczając go nareszcie.
– Więc zostaw mnie w spokoju! Trzymaj się z dala ode mnie i mojego sklepu.
Hugo cofnął się, rozcierając ramię, i niechcący nadepnął na myszkę, którą wcześniej upuścił.
Starzec wzdrygnął się, słysząc trzask pękającej zabawki.
Chłopiec zebrał połamane kawałki i położył je na ladzie.
– Nigdzie nie pójdę bez mojego notesu.
– To już nie jest twój notes. Należy do mnie i zrobię z nim, co mi się podoba. – Mężczyzna pomachał w powietrzu pudełkiem zapałek. – Może go spalę!
– Nie!
Starzec zebrał drobiazgi, które Hugo wyjął z kieszeni, włącznie z notesem. Włożył je do chustki, związał i nakrył dłońmi.
– Więc opowiedz mi o rysunkach. Kto je zrobił?
Chłopiec milczał.
Mężczyzna uderzył pięścią w ladę, aż wszystkie zabawki podskoczyły.
– Wynoś się stąd, ty mały złodzieju!
– To pan jest złodziejem! – wrzasnął Hugo i rzucił się do ucieczki.
Starzec krzyknął coś w ślad za nim, ale chłopiec słyszał jedynie stukot własnych butów, odbijający się echem od ścian korytarza. […]

j00000002VB2v27_00000_BIB_002 Źródło: Brian Selznick , Wynalazek Hugona Cabreta , tłum. Hanna Pasierska, Warszawa 2012.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Tekst III

Wynalazek Hugona Cabreta Brian Selznick
Brian Selznick Wynalazek Hugona Cabreta

Hugo […] nieźle sobie radził z mechanizmami. Ten talent był dziedziczny. Ojciec zawsze przynosił do domu zepsute zegarki do zabawy dla synka, więc zanim chłopiec skończył sześć lat, potrafił naprawić niemal wszystko. Później, kiedy odwiedzał ojca w warsztacie, obserwował go uważnie, a jeśli mu się nudziło, budował małe mechaniczne zwierzątka z poniewierających się wokół zbędnych drobiazgów. Ojciec ustawiał je z dumą na swoim stole roboczym.
– Mógłbym zobaczyć automat? – zapytał Hugo. – Proszę.
Parę wieczorów później ojciec zabrał go ukradkiem na strych muzeum. W półmroku chłopiec widział uszkodzone modele okrętów, głowy posągów oraz stare szyldy i stosy połamanych drzwi. Były tam szklane słoje pełne dziwnych płynów, wypchane ptaki i zamarłe w pół koty na drewnianych podstawkach.
Na koniec ojciec uniósł poplamioną białą płachtę i ukazał się on… mechaniczny człowiek. Hugo wiedział już wtedy, że nigdy nie zapomni chwili, gdy go zobaczył po raz pierwszy. Maszyna była tak złożona, tak skomplikowana, że od patrzenia chłopcu niemal zakręciło się w głowie. Nawet żałosna i popsuta wyglądała pięknie.
– Potrafisz ją naprawić – szepnął. – Nie chciałbyś się dowiedzieć, co umie napisać? Moglibyśmy ją nakręcić i odczytać wiadomość.
– Zobaczymy, czy uda mi się uporać z popsutymi zegarami w warsztacie i muzeum, Hugo – odparł ojciec.
Lecz nawet podczas pracy w warsztacie musiał rozmyślać o automacie. […]
Wkrótce ojciec zapełnił rysunkami automatu kilka notesów. Otworzył maszynę i rozłożył ją ostrożnie na części. Naszkicował szczegółowo wszystkie elementy, a potem oczyścił je i cierpliwie zaczął składać z powrotem w całość. Na urodziny jak zwykle zabrał chłopca do kina i podarował mu w przerwie jeden z notatników.
Z czasem opętała go myśl, by doprowadzić automat do stanu używalności. Jeszcze parę razy zabrał syna do muzeum i wyjaśniał, jak działają poszczególne mechanizmy. […]
Mechaniczny człowiek zanurzył pióro w kałamarzu i zaczął coś pisać […] nie były to żadne litery, żadne słowa, żadne zdania, tylko przypadkowe, niepowiązane ze sobą kreski […] Automat
nie pisał, on… rysowałj00000002VB2v27_000tp004rysował […].

Filmowiec Georges MélièsGeorges MeliesGeorges Méliès zaczynał karierę jako magik i był właścicielem teatru iluzji w Paryżu. Jego związki z iluzjonizmem pozwoliły mu natychmiast zrozumieć, jakie możliwości stwarza nowe medium - film. Należał do pierwszych twórców, którzy pokazali, że nie musi on naśladować rzeczywistości. Szybko uświadomił sobie, że film ma moc urzeczywistniania marzeń. MélièsMeliesMéliès darzony jest powszechnym podziwem za udoskonalenie trickutricktricku polegającego na podmianie, dzięki któremu przedmioty mogą się pojawić na scenie i znikać za sprawą czarów. To na zawsze odmieniło postać filmu. „Podróż na Księżyc”, najsłynniejszy film MélièsaMeliesaMélièsa, ukazuje losy grupy odkrywców, którzy wyprawiają się na Księżyc, walczą z jego mieszkańcami i w wielkiej chwale wracają do domu, przywożąc jeńca. Jeśli pewnego dnia w odległej przyszłości ludzkość istotnie poleci na Księżyc, właśnie Georges’owi MélièsowiGeorgesowi MeliesowiGeorges’owi Mélièsowi i jego filmom będziemy zawdzięczać uświadomienie nam, że wszystko jest możliwe, jeśli tylko nasze marzenia są dostatecznie śmiałe. […]

j00000002VB2v27_00000_BIB_002 Źródło: Brian Selznick , Wynalazek Hugona Cabreta , tłum. Hanna Pasierska, Warszawa 2012.
trick
Georges Melies
Melies
Georgesowi Meliesowi

Po zapoznaniu się z fragmentami powieści odpowiedz na pytania i wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 9

Zastanów się i odpowiedz, czy utwór SelznickaSelznickaSelznicka przypomina swoją budową i sposobem prowadzenia fabuły komiks, a może powieść graficzną.

R1MKPUndnD8c5
RKLYnlKVh2uKn
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu w kolejności przedstawionych we fragmentach utworu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, w jakich okolicznościach dochodzi do pierwszego spotkania i rozmowy między chłopcem a właścicielem sklepu z zabawkami.

ReumQ4cuATHVM
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, który przedmiot z kieszeni Hugona i dlaczego wzbudził zainteresowanie sklepikarza.

R16C8eWH4mafW
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, dlaczego tak ważny jest dla chłopca notes, którego nie chce oddać mu sprzedawca.

R9f875K3XxRMj
R1Pu8ltvv1uBf
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu wyrazów do jednej z dwóch kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Opisz relację między Hugonem a sklepikarzem.

RMFwVsON3AH80
Ciekawostka

Relacja między chłopcem a sklepikarzem ulegnie zmianie. Hugo odkryje, że mężczyzna jest znanym iluzjonistą i filmowcem, co da początek wielkiej przygodzie.

Rv6LLmk7UHPx4
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne, polega na przyporządkowaniu 14 wyrazów i sformułowań do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Wypisz z Tekstu  II pięć przykładów wyrazów wartościujących. Zdecyduj, czy jest to słownictwo wartościujące negatywnie czy pozytywnie. Wyjaśnij, jaką pełni ono funkcję w przytoczonym fragmencie.

RmjqBx5ieQP5V
Ćwiczenie 18

Na podstawie Tekstu III opisz wygląd miejsca, w którym znajdował się warsztat ojca Hugona i wymień emocje, jakie towarzyszyły chłopcu podczas wizyty w nim.

R1DkBOx423yYq
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, jak należy rozumieć słowa: „Z czasem opętała go myśl, by doprowadzić automat do stanu używalności”.

RCi0XCJHEV5DV
Ćwiczenie 20

Wyjaśnij, jakie znaczenie ma w opowieści humanoidalnahumanoidalnyhumanoidalna maszyna. Narysuj ją.

R11WfcgW3Wgoe
Miejsce na rysunek ucznia.
R1WIqoAL5MQU2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 20

Wyjaśnij, jakie znaczenie ma w opowieści humanoidalna maszyna. Opisz, jak ją sobie wyobrażasz.

R1QtegWSrOKHB
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000002VB2v27_000tp004
Meliesowi
JPOL_E3_E4_Preteksty

Ucieczka w sen

Ciekawostka

Na podstawie opowieści SelznickaSelznickaSelznicka w 2011 r. powstał film Hugo i jego wynalazek. Reżyser Martin ScorseseMartin ScorseseMartin Scorsese oddał nim hołd prekursorowi kinematografii MélièsowiMeliesowiMélièsowi.
Ta baśniowa produkcja okazała się sukcesem - zdobyła pięć OscarówOscarOscarów i wiele innych nagród.

Martin Scorsese
Oscar
Martina Scorsese
Ucieczka w senMichał Walkiewicz
Michał Walkiewicz Ucieczka w sen

Gdyby urodził się w dniu swojej śmierci, byłby monopolistąmonopolistamonopolistą celuloidowych snówceluloidowe snyceluloidowych snów. Zostałby ojcem popkulturypopkulturapopkultury, mecenasem kina fantastycznego i familijnego, filozofem i kuglarzem; marzycielem z wielkim kapitałem, nadpobudliwym dzieckiem z młotkiem i skarbonką bez dna. Wymyśliłby Muppetyj00000002VB2v27_000tp00BMuppety przed HensonemJim HensonHensonem, ruszył w odyseję kosmicznąodyseja kosmicznaodyseję kosmiczną przed Kubrickiemj00000002VB2v27_000tp00CKubrickiem, przeżył bliskie spotkania trzeciego stopnia razem ze SpielbergiemSteven SpielbiergSpielbergiem i wygrał gwiezdne wojnygwiezdne wojnygwiezdne wojnyLucasemj00000002VB2v27_000tp00ELucasem. Powracałby do przyszłości raz do roku i kradł księżyc w każdy poniedziałek. Niestety, musiał tę robotę zostawić innym i zadowolić się rolą pioniera. Dla kinomanów filmowy hołd złożony MélièsowiMeliesowiMélièsowi przez Martina ScorsesegoMartina ScorseseMartina Scorsesego będzie wart więcej niż jedenaście OscarówOscarOscarów.

MélièsMeliesMéliès zmarł 21 stycznia 1938 roku. Nie widział, jak świat płonie w ogniu drugiej wielkiej wojny. Pierwsza uczyniła z niego bankruta – jego studio zamieniono na polowy szpital, a celuloidowe dziedzictwo, którego rozgoryczony nie wrzucił do Sekwany, przetopiono na obcasy. W jednej z pierwszych scen „Hugo” ruchliwa kamera odnajduje go tam, gdzie spędził większość życia – zstępuje na ziemię prosto z wieży zegarowej i przeciska się przez tłum pasażerów na paryskim dworcu Montparnassej00000002VB2v27_000tp00FMontparnasse, kończy swój bieg w małym sklepiku z zabawkami. Prowadzący go starzec kiedyś tchnął w kino życie, z czasem jednak przestał śnić. O tym, że wszyscy wciąż potrzebują MélièsaMeliesaMélièsa, przypomni światu osierocony chłopiec, który marzyć nauczył się w kinie. Montparnassej00000002VB2v27_000tp00FMontparnasse, swoje dziecięce królestwo, zna jak własną kieszeń. Właśnie tam rozegra się filmowa walka o przyszłość X MuzyX MuzaX Muzy. Jej symbolem będzie automaton – tajemnicza humanoidalna maszyna, jedyna pamiątka po ojcu, którą tytułowy Hugo zdołał ocalić.  
Opowieści o samotnym Hugonie i zgorzkniałymzgorzkniałyzgorzkniałym MélièsieMeliesieMélièsie początkowo sprawiają wrażenie emocjonalnie oderwanych od siebie, biegnących równoległymi torami. Kiedy jednak malec wyciągnie do widza pomocną dłoń – przyrówna świat do wielkiego mechanizmu i wyjaśni, że każdy element musi mieć w nim własne przeznaczenie – dwie niezależne historie splotą się w przepiękny sen. Utrzymany w konwencji baśniowego filmu familijnego utwór to opus magnumj00000002VB2v27_000tp00Gopus magnum MélièsaMeliesaMélièsa, którego ten nigdy nie mógłby nakręcić. […]

j00000002VB2v27_00000_BIB_004 Źródło: Michał Walkiewicz, Ucieczka w sen, dostępny w internecie: https://www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-Hugo+i+jego+wynalazek-12405 [dostęp 7.06.2021].
Meliesie
R15ydQiXxDmSG
Ćwiczenie 21
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 10 par wyrazów/sformułowań z ich objaśnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
X Muza
celuloidowe sny
j00000002VB2v27_000tp00G
j00000002VB2v27_000tp00B
popkultura
gwiezdne wojny
odyseja kosmiczna
j00000002VB2v27_000tp00C
Steven Spielbierg
j00000002VB2v27_000tp00E
j00000002VB2v27_000tp00F
Jim Henson
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 22
R165GMjDVJesJ
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9

Narysuj komiks, którego bohaterem będzie mechaniczny człowiek we współczesnym świecie.

R1V8GF07lSxKA
Polecenie 9

Napisz krótkie opowiadanie, którego bohaterem będzie mechaniczny człowiek we współczesnym świecie.

R37PKxfvy0vxx
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 10
R1aqS34eN02cG
Przygotuj prezentację multimedialną (10 slajdów). Masz do wyboru dwa tematy:
1. Początki kinematografii.
2. Recenzja książki Briana Selznicka "Wynalazek Hugona Cabreta ".

Słownik

empatia
empatia

umiejętność wczuwania się w stan wewnętrzny drugiej osoby

inicjacja
inicjacja

- tu: zapoczątkowanie lub rozpoczęcie się czegoś

matryca
matryca

forma służąca do tworzenia wielu takich samych przedmiotów; część cyfrowego aparatu fotograficznego, która jest odpowiedzialna za rejestrację zdjęć

monopolista
monopolista

o osobie zajmującej dominującą pozycję, mającej wyłączne prawo do czegoś

pantomima
pantomima

nieme widowisko sceniczne, w którym treść przekazywana jest przez aktorów wyłącznie za pomocą gestów, mimiki i tańca

skecz
skecz

scenka o żartobliwej treści i żywym, dowcipnym dialogu, grywana w kabaretach i teatrach estradowych

synchronizacja
synchronizacja

w filmie: zgranie obrazu z tekstem mówionym, muzyką, efektami dźwiękowymi

zgorzkniały
zgorzkniały

niezadowolony z życia