Na ilustracji została przedstawiona głowa z mózgiem. Są widoczne neurony, które tworzą specjalną sieć. W środku jest umieszczony mężczyzna w okularach i z rękami w kieszeniach, który spogląda do góry.
Na ilustracji została przedstawiona głowa z mózgiem. Są widoczne neurony, które tworzą specjalną sieć. W środku jest umieszczony mężczyzna w okularach i z rękami w kieszeniach, który spogląda do góry.
Komunikacja i jej składniki
Źródło: HikingArtist, licencja: CC BY-SA 3.0.
Warto wiedzieć!
Słowo komunikacja, podobnie jak kilka tysięcy innych słów, którymi posługują się Polacy, zostało zapożyczone z łaciny. W tym języku słowo communicatiocommunicatiocommunicatio znaczyło ‘wymiana, łączność’ i wywodziło się od czasownika communicarecommunicarecommunicare ‘dzielić, brać udział’. Komunikacja kojarzy się zatem z porozumieniem, ze wspólnotą oraz łącznością i jest atrybutem wszystkich istot żywych, nie tylko człowieka.
Polecenie 1
R9mkZh7XvaTHq
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie, w jaki sposób ludzie komunikują się ze sobą.
j0000007XFB1v38_000tp001
Pieter Bruegel (ok. 1526–1569; czyt.: pieter brojgel) – malarz niderlandzki
communicatio
communicatio [czyt. komunikatio]
communicare
communicare [czyt. komunikare]
Różne sposoby porozumiewania się
Wyraz komunikacja ma we współczesnym języku polskim dwa znaczenia.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
komunikacja (łac. communicatio) 1. ruch polegający na utrzymywaniu łączności między odległymi od siebie miejscami, odbywający się środkami lokomocji na drogach lądowych, wodnych i szlakach powietrznych; także: drogi, szlaki i środki lokomocji służące do utrzymywania tej łączności: Komunikacja odbywała się bez przeszkód. Komunikacja lądowa, morska, powietrzna. Komunikacja autobusowa, kolejowa, samochodowa, tramwajowa. Komunikacja miejska, podmiejska, międzymiastowa. Komunikacja masowa. Komunikacja z najbliższym miastem. Stała komunikacja miedzy Krakowem a Warszawą. Przerwać komunikację. △ kolej. lotn. mors. żegl. Komunikacja regularna a. liniowa zob. regularny w zn. 1. 2. książk. a) połączenie, możliwość przedostania się z jednego pomieszczenia do drugiego, z jednego pobliskiego miejsca do drugiego: Brak komunikacji między przedpokojem a jadalnią. ◊ fraz. Przeciąć komuś, czemuś komunikację zob. przeciąć w zn. 1. b) porozumiewanie się, przekazywanie myśli, udzielanie wiadomości: Język jest narzędziem komunikacji między ludźmi. Komunikacja listowna, telefoniczna, telegraficzna. ż I, DCMs. ~cji, blm.
Źródło: Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. K–Ó, Warszawa 2003, s. 192.
Komunikacja to dzielenie się myślami, emocjami, sądami, wyrażanie woli. W tym rozumieniu synonimem komunikacji jest porozumiewanie się.
Można powiedzieć, że komunikacja językowa to transportowanie myśli od nadawcy do odbiorcy. Obrazowo ujął to Wilhelm Ostwaldj0000007XFB1v38_000tp002Wilhelm Ostwald, który stwierdził: „język jest środkiem transportu – tak jak pociąg przewozi towary z Lipska do Drezna, tak język przenosi myśli z jednego mózgu do innego”.
Komunikować się mogą różne istoty żywe. Specyficzny typ porozumiewania się ludzi określa się mianem komunikacji międzyludzkiej (interpersonalnej). Może ona mieć charakter językowy lub pozajęzykowy, najczęściej jednak łączymy oba typy. Nasze słowa są wspomagane przez gesty, mimikę, ton głosu, a w piśmie – znaki graficzne (np. wykrzykniki, emotikony).
Ro11rRlEwDvxc
Obraz przedstawia wieżę składającą się z siedmiu pięter, która stoi na środku. U stóp budowli, w prawym dolnym rogu znajduje się port, w którym stoją statki. Wieża z prawej strony się rozpada. Górne piętra nie są dokończone. Wieża w porównaniu z zabudową po lewej stronie jest wielka. Stoi tutaj władca w otoczeniu podwładnych. Jest ubrany w długą, białą szatę, a przed nim klęczą mężczyźni. Obok nich leżą cegły. Za wieżą rozciągają się góry. Niebo pokrywają białe chmury.
Budowa wieży Babel
Źródło: Pieter Bruegel starszy, 1563, olej na desce, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń (czyt.: kunsthistoriszes muzeum), wiedeńskie muzeum historii sztuki, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
Omów, do jakiego motywu biblijnego nawiązuje poniższy obraz Pietera Bruegelaj0000007XFB1v38_000tp001Pietera Bruegela. Wyjaśnij, co łączy porozumienie, wspólnotę i komunikację z tym motywem.
R1E1OEtolcOnE
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, w jakim celu ludzie budowali wieżę i jakie były tego konsekwencje.
Obraz nawiązuje do motywu biblijnego związanego z wieżą Babel. Zgodnie z przekazem Starego Testamentu wszyscy ludzie mówili tym samym językiem, więc nie mieli problemów z porozumiewaniem się i stanowili wspólnotę. Postanowili razem wybudować wieżę, zamiar ten nie spodobał się Bogu, więc postanowił pomieszać im języki, żeby nie mogli się skomunikować ze sobą. Wieża Babel to frazeologizm pochodzący z Biblii, czyli biblizm, który oznacza zgromadzenie ludzi wielu narodowości, mówiących różnymi językami oraz rozgardiasz, zamieszanie.
R1NhnphfRANXH
Na ilustracji został przedstawiony delfin. Jego ciało jest zanurzone w falującej wodzie. Wystawia szary pysk do góry. Widoczne oko jest czarne.
Delfin
Źródło: zoostar, domena publiczna.
RNJmsCk3ClCjo
Na ilustracji znajdują się trzy szympansy. Stoją obok siebie. Szympans w środku trzyma połówkę jabłka. Szympansy znajdujący się po bokach przyglądają się połówce jabłka. Zwierzęta siedzą na trawie.
Szympansy
Źródło: Matthew Hoelscher Bakie , licencja: CC BY-SA 2.0.
R1SraiXz9E6qa
Na zdjęciu znajduje się pszczoła. Jej przezroczyste skrzydła są złożone. Zbiera pyłek ze słonecznika. Pszczoła zasysa w głąb kwiatu trąbkę.
Pszczoła
Źródło: Wikimedia Commons/Pelikan13, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ćwiczenie 2
Wyszukaj informacje o sposobach porozumiewania się istot przedstawionych na ilustracjach. Omów również metody komunikowania się innych zwierząt. Wszystkie wiadomości zredaguj w formie krótkiej notatki.
R1AJULSLsuBtl
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, że delfiny wydają się z siebie dźwięki i przybierają odpowiednie pozy podczas komunikowania się. Szympansy gestykulują, przyjmują postawę „na czworaka” i robią różne miny. Pszczoły zaś poruszają się w odpowiedni sposób. Zauważ, co robią inne zwierzęta.
Delfiny porozumiewają się za pomocą wydawanych dźwięków, które są generowane dzięki wibracji tkanek znajdujących się w nosie, jak również sterując przepływem powietrza. W analogiczny sposób struny głosowe drgają podczas mówienia. Z kolei szympansy komunikują się poprzez różne rodzaje wydawanego przez siebie głosu, np. dyszące pohukiwanie, krzyk, pisk, chrząkanie. Mimika i przybieranie różnych postaw to składniki komunikacji niewerbalnej. Wyrażają one emocje. Natomiast pszczoły porozumiewają się ze sobą, stosując różne metody. Pierwszą z nich jest używanie feromonów, czyli szczególnych hormonów węchowych stosowanych przez królową pszczół do komunikowania się z robotnicami lub trutniami ula. Inną metodą porozumiewania się jest taniec dotyczący głównie jedzenia, który polega na bieganiu przez pszczołę po plastrze na odcinku kilku centymetrów i machaniu odwłokiem. Owad ten komunikuje nie tylko kierunek miejsca, gdzie trzeba dotrzeć, odległość, ale również ilość dostępnego pokarmu. Psy mogą porozumiewać się za pomocą wydobywanych przez siebie różnych dźwięków, np. szczekanie, piszczenie, wycie oraz komunikacji niewerbalnej np. machanie ogonem, lizanie po twarzy właściciela. Z kolei kot nawiązuje „dialog” poprzez sygnały wizualne, kiedy chodzi z podkulonym lub podniesionym ogonem, to sygnalizuje lęk lub agresję. Stroszenie sierści na całym ciele oznacza zestresowanie się zwierzęcia. Miauknięcie kota jest znakiem powitania, jego miauczenie nad pustą miską sygnalizuje głód. Zwierzę ociera się o nogi właściciela, aby wyrazić swoje przywiązanie i miłość.
Ćwiczenie 3
Omów, w jaki sposób ludzie mogą się komunikować, nie używając słów.
RfZOxFW7BF9c5
(Uzupełnij).
Komunikacja niewerbalna to sposób komunikacji bez słów. To wszystko, co ludzie pokazują.
Ludzie mogą się komunikować za pomocą gestów, ruchów ciała, wzroku, wyrazu twarzy, głosu, dotyku, a także wyglądu fizycznego.
Ćwiczenie 4.1
R1Jl0GUSZzG1H
Połącz wyrazy pokrewne do wyrazu komunikacja z ich definicjami zredagowanymi na podstawie definicji zawartych w słownikach (Uniwersalnym słowniku języka polskiego pod red. S. Dubisza i Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego). zdolność bycia komunikatywnym, czyli umiejętność porozumiewania się Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia o człowieku, który jasno i precyzyjnie wyraża swoje myśli, z którym łatwo się porozumieć Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia przyjmowanie hostii Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia hostia przeznaczona dla wiernych Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia zespół ludzi łączących się we wspólnoty majątkowe i wspólnoty pracy Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia miejski, podlegający samorządowi miejskiemu Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia ogólnie znany, niezbyt odkrywczy sąd Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia uczestnik Komuny Paryskiej z 1871 roku Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia przysłówek od przymiotnika komunikacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia oficjalna wiadomość, informacja podana do powszechnej wiadomości Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia zwolenniczka komunizmu Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia skłaniać kogoś lub skłaniać się ku komunizmowi Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia ideologia i doktryna społeczna krytykująca kapitalizm Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia
Połącz wyrazy pokrewne do wyrazu komunikacja z ich definicjami zredagowanymi na podstawie definicji zawartych w słownikach (Uniwersalnym słowniku języka polskiego pod red. S. Dubisza i Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego). zdolność bycia komunikatywnym, czyli umiejętność porozumiewania się Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia o człowieku, który jasno i precyzyjnie wyraża swoje myśli, z którym łatwo się porozumieć Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia przyjmowanie hostii Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia hostia przeznaczona dla wiernych Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia zespół ludzi łączących się we wspólnoty majątkowe i wspólnoty pracy Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia miejski, podlegający samorządowi miejskiemu Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia ogólnie znany, niezbyt odkrywczy sąd Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia uczestnik Komuny Paryskiej z 1871 roku Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia przysłówek od przymiotnika komunikacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia oficjalna wiadomość, informacja podana do powszechnej wiadomości Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia zwolenniczka komunizmu Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia skłaniać kogoś lub skłaniać się ku komunizmowi Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia ideologia i doktryna społeczna krytykująca kapitalizm Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4.2
Określ, które wyrazy pokrewne rzeczownika komunikacja wymienione w poprzednim ćwiczeniu związane są z:
porozumiewaniem się;
religią;
tym, co wspólne, powszechne.
RcgDZZSzcGtv9
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie znaczenie wyrazów.
Wyrazy związane z porozumiewaniem się to: komunikatywny, komunikatywność, komunikat. Wyrazy odnoszące się do religii: komunia, komunikant. Słowa związane z tym, co wspólne: komuna, komunalny, komunistka, komunizować.
Ćwiczenie 4.3
Uzupełnij listę wyrazów pokrewnych rzeczownika komunikacja z poprzedniego ćwiczenia.
RpyDZf024MdmB
(Uzupełnij).
Wyrazy pokrewne to wyrazy utworzone od wyrazu podstawowego. Mają wspólny rdzeń, np. dom, domofon, zadomowić.
Wyrazy pokrewne do komunikacji: zakomunikować, komunista, komunikator, komunikowanie, komunikologia, skomunikować.
Ćwiczenie 4.4
Podaj jak najwięcej synonimów rzeczownika komunał.
R1Sz6MMoxmX3R
(Uzupełnij).
Synonim to wyraz o tym samym lub zbliżonym znaczeniu, pozwalającym mu zastąpić dane słowo lub wyrażenie.
Synonimy rzeczownika komunał to banał, frazes, slogan, truizm, ogólnik, pustosłowie.
Polecenie 2
Wykorzystaj podany poniżej fragment wywiadu Droga do słowa przeprowadzonego przez Martynę Bundę z profesor Magdaleną Smoczyńską (autorką prac na temat rozwoju mowy dzieci) jako pretekst do rozmowy z rodzicami, starszym rodzeństwem lub dziadkami na temat twoich sposobów (indywidualnych strategii) porozumiewania się z otoczeniem w okresie niemowlęcym (do 1. roku życia) i poniemowlęcym (do 3. roku życia). Opisz sposoby komunikacji stosowane przez ciebie w okresie niemowlęcym i wymień słowa, jakich używałeś/ używałaś w okresie poniemowlęcym.
Martyna BundaDroga do słowa
Martyna Bunda: – Kiedy człowiek zaczyna operować językiem? Prof. Magdalena Smoczyńska: – Większość dzieci mówi pierwsze słowa około pierwszych urodzin. Ale nim to nastąpi, wiele musi się wydarzyć. Opanowanie języka to bardzo złożony proces zaczynający się dużo wcześniej niż samo mówienie. Niemowlęctwo, kiedy na pozór niewiele się dzieje, to okres kluczowy dla całego późniejszego rozwoju człowieka. Wtedy tworzą się podstawy całego rozwoju poznawczego, w tym językowego.
Droga_do słowa Źródło: Martyna Bunda, Droga do słowa, „Polityka. Niezbędnik Inteligenta. O języku w mowie i piśmie” 2012, s. 48.
R1UqMY99vIJ7l
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Zapoznaj się fragmentem tekstu Węgrzy z Kosmosu. Zastanów się, czy znasz inne pomysły na komunikowanie się z istotami pozaziemskimi, np. z literatury lub filmów. Jeśli tak, to krótko je opisz.
Lingua cosmicaj0000007XFB1v38_000tp003Lingua cosmica Nie ma pewności, kiedy padły pierwsze konkretne propozycje nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych planet. Carlowi Friedrichowi Gaussowi j0000007XFB1v38_000tp004 Carlowi Friedrichowi Gaussowi , niemieckiemu uczonemu wielu talentów, przypisuje się na przykład pomysł, by w syberyjskiej tundrze uprawiać, dosłownie, figury geometryczne. Drzewa i zboże sadzone tak, by utworzyły ilustrację twierdzenia Pitagorasa (trójkąt i trzy prostokąty), miałyby dawać dobrze widoczne z kosmosu świadectwo naszego istnienia oraz inteligencji. Podobnych propozycji było co najmniej kilka – większość z nich przywodziła na myśl rysunki na peruwiańskim płaskowyżu Nazca j0000007XFB1v38_000tp005rysunki na peruwiańskim płaskowyżu Nazca [...]. Sposób myślenia o komunikacji z kosmitami zmienił raz na zawsze artykuł opublikowany w tygodniku „ Nature” jesienią 1959 roku. Włoski fizyk cząstek elementarnych Giuseppe Cocconi j0000007XFB1v38_000tp006 Giuseppe Cocconi i jego amerykański kolega Philip Morrison j0000007XFB1v38_000tp007 Philip Morrison zaproponowali, by ewentualne kontakty prowadzić na falach radiowych – o częstości 1420 MHz.
Rdh2Xvet4Z2oP
(Uzupełnij).
j0000007XFB1v38_000tp002
Wilhelm Ostwald (1853–1932) – niemiecki chemik i filozof
j0000007XFB1v38_000tp006
Giuseppe Cocconi – [czyt. dżjuzepe kokoni]
j0000007XFB1v38_000tp007
Philip Morrison – [czyt. filip morison]
j0000007XFB1v38_000tp004
Carl Friedrich Gauss – [czyt. karl fridriś gaus]
j0000007XFB1v38_000tp003
Lingua cosmica [łac., czyt. lingła kosmika] – język kosmiczny
j0000007XFB1v38_000tp005
rysunki z Nazca [czyt. neska] – ogromnych rozmiarów rysunki wykonane na piaszczystych płaskowyżach w Peru, niedaleko miasta Nazca. Widziane z góry, przedstawiają zwierzęta, rośliny lub figury geometryczne. Zostały wykonane przez Indian Nazca między 300 p.n.e. a 900 n.e.
Akt komunikacji językowej
Podstawową jednostką komunikacji językowej jest akt komunikacji, czyli użycie języka do porozumiewania się, czynność mówienia lub pisania wraz z intencją (zamiarem) nadawcy. Do składników aktu komunikacji językowej (warunków współtworzących zdarzenie komunikacyjne) zaliczamy: nadawcę, odbiorcę, kontakt, kod, komunikat i kontekst.
Nadawca to osoba wypowiadająca tekst, ale również jego twórca, czyli autor lub redaktor. Kiedy opowiadamy znajomym o naszych przygodach wakacyjnych, jednocześnie tworzymy i przekazujemy wypowiedź. Zdarzają się jednak bardzo skomplikowane sytuacje, w których zauważamy „rozwarstwienie” nadawcy. Na przykład nadawcami wiadomości składającej się na serwis informacyjny emitowany w telewizji są:
prezenter odczytujący tekst,
dziennikarz tworzący informację,
redaktor korygujący tekst pod względem językowym,
agencja informacyjna udostępniająca wiadomość,
w końcu możemy też mówić o nadawcy instytucjonalnym, czyli kanale telewizyjnym, który nadał ten serwis informacyjny.
W przypadku niektórych tekstów możemy też wyróżnić nadawcę pierwotnego i wtórnego, który ten tekst powtarza. Z taką sytuacją mamy do czynienia np. w modlitwie. Liczna grupa ludzi wypowiada jej tekst, który został napisany kilkaset lat wcześniej. Niedopuszczalne jest jednak reprodukowanie (powtarzanie) cudzego tekstu i opatrywanie go własnym nazwiskiem. Taką sytuację – naganną z punktu widzenia etyki oraz niedopuszczalną i karaną z punktu widzenia prawa – nazywamy plagiatem. Warto pamiętać, że współcześnie możemy korzystać z cyfryzacji, sprawnie działających wyszukiwarek internetowych i skutecznych programów antyplagiatowych: wykrycie plagiatu okazuje się stosunkowo proste. Nie oznacza to oczywiście, że nie możemy sięgać do cudzych tekstów. Wręcz przeciwnie – powinniśmy jednak traktować je jako źródło wiedzy oraz inspiracji i nie wstydzić się przywoływania ich w przypisach i bibliografii.
Warto dodać, że nadawcą wypowiedzi może być jedna osoba (nadawca indywidualny) lub grupa osób (nadawca zbiorowy). Ta druga kategoria uwidacznia się w takich gatunkach, jak list otwartylist otwartylist otwarty lub memoriałmemoriałmemoriał.
Czasami autor tekstu ukrywa swoją tożsamość pod pseudonimem (np. Aleksander Głowacki znany jest jako Bolesław Prus) albo nie zdradza jej w żaden sposób – wówczas mamy do czynienia z autorem anonimowym.
Dotychczasowe informacje na temat nadawcy obrazują poniższe wykresy.
R6YqAYYSEyeif1
Na ilustracji został przedstawiony wykres obrazujący rodzaje nadawcy. Na górze wykresu został zapisany nadawca. Po lewej stronie zostały umieszczone w ramkach napisy: indywidualny, pierwotny, znany, posługujący się imieniem i nazwiskiem. Po prawej stronie zostało zapisane: zbiorowy, wtórny, nieznany, posługujący się pseudonimem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.
Odbiorca to osoba (odbiorca indywidualny) lub grupa osób (odbiorca zbiorowy), które odbierają komunikat przekazywany przez nadawcę. Zamierzonego przez nadawcę odbiorcę, czyli takiego, do którego nadawca świadomie kieruje komunikat, nazywamy adresatem. Pojęcie adresata jest zatem węższe od pojęcia odbiorcy. Czasami jednak wypowiedź trafia do osób, dla których nie jest przeznaczona. Z taką sytuacją mamy do czynienia np. w przypadku podsłuchu. Cechy odbiorcy, a także liczebność grupy, na którą składają się odbiorcy, przesądzają o formie komunikatu. Tę samą treść inaczej wyrazimy w stosunku do nauczyciela, rodzica, kolegi, a inaczej, gdy kierujemy ją do kilkusetosobowego grona audytorium wykładu lub wielomilionowej widowni telewizyjnej. W tym ostatnim przypadku możemy mówić o odbiorcy masowym, charakterystycznym dla komunikacji medialnej, która ma miejsce w prasie, radiu, telewizji czy internecie. Umiejętność dostosowania formy komunikatu do odbiorcy jest niezbędna w komunikacji, a brak kompetencji w tym zakresie staje się przyczyną błędów stylistycznych i rozmaitych nieporozumień.
Warto pamiętać, że nadawca i odbiorca mogą wymieniać się swoimi rolami, co obserwujemy np. w rozmowie, czyli w sytuacji dialogu. Taki charakter coraz częściej ma też komunikacja medialna, zwłaszcza internetowa, co przejawia się m.in. w tym, że odbiorca jakiegoś tekstu może go skomentować: w ten sposób przyjmie rolę nadawcy.
Powyższe wiadomości na temat odbiorcy można zaprezentować na następujących grafikach.
RY1LlHCquJ4c41
Na ilustracji został przedstawiony wykres ilustrujący rodzaje odbiorcy. Na górze wykresu został zapisany odbiorca. Po lewej stronie widnieje: indywidualny, zamierzony. Po prawej stronie zapisano: zbiorowy (w tym masowy), a pod spodem niezamierzony.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.
Aby komunikacja była udana, między nadawcą a odbiorcą musi wytworzyć się kontakt psychiczny, co oznacza, że obaj muszą mieć wolę współdziałania. Ważne jest też, by w komunikacji mówionej nadawca nawiązał i utrzymywał z odbiorcą kontakt fizyczny, czyli wzrokowy lub słuchowy. Niedopuszczalne jest, by mówiący przez całą swoją wypowiedź patrzył w podłogę, w sufit lub w dal. Komunikacja nie będzie też udana, gdy odbiorca np. pod wpływem czynników zewnętrznych, takich jak hałas lub ciemność, nie będzie mógł usłyszeć lub odczytać treści przekazywanej przez nadawcę.
Komunikat to treść przekazywana odbiorcy przez nadawcę. Komunikat musi być o czymś, czyli ważne jest, by miał odniesienie do jakiejś rzeczywistości: by był osadzony w kontekście. Wypowiedź musi się przecież odnosić do pojęć i wartości wspólnych nadawcy i odbiorcy, musi być osadzona w określonym miejscu i czasie, a więc w konkretnej sytuacji komunikacyjnej. Dzięki temu część informacji można pominąć, ponieważ sugeruje je sytuacja. Warto dodać, że komunikat jest przekazywany przez nadawcę do odbiorcy kanałem komunikacyjnym: wzrokowym (np. artykuły zamieszczane w prasie, publikacje książkowe, komunikacja przy użyciu języka migowego), słuchowym (audycje radiowe), wzrokowo–słuchowym (np. program telewizyjny, rozmowa z sugestywną gestykulacją), oraz dotykowym (alfabet Braille’aalfabet Braille’a alfabet Braille’a).
Każdy komunikat musi być sformułowany w jakimś języku, a więc jego tworzywem jest konkretny kod. Wyróżniamy kody werbalne, czyli językowe (ich podstawą są słowa), oraz kody pozawerbalane: gesty, położenie i ruchy naszego ciała, ton głosu, odległość między mówiącym a słuchającym, charakter pisma.
alfabet Braille’a
alfabet Braille’a [czyt. brajla]- alfabet umożliwiający zapisywanie i odczytywanie tekstów osobom niewidomym
Model komunikacji językowej
Omówione składniki aktu komunikacji tworzą model komunikacji językowej, którego autorem jest Roman Jakobson. Jego propozycja została opublikowana w 1960 roku w książce Poetyka w świetle językoznawstwa i przybiera formę poniższego schematu.
Rl30XtSlhpAll1
Na ilustracji znajduje się schemat komunikacji zaproponowany przez Romana Jakobsona. Nadawca kieruje komunikat do odbiorcy. Aby komunikat był efektywny, musi być zastosowany do kontekstu (coś musi znaczyć). Konieczny jest także kod w pełni lub przynajmniej w części wspólny dla nadawcy i odbiorcy. Musi istnieć także kontakt między nadawcą i odbiorcą, umożliwiający im obu nawiązanie i kontynuowanie komunikacji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.
Przedstawiona tu propozycja, choć najbardziej rozpowszechniona, nie jest jedyna.
Ćwiczenie 5
Omów sytuację (inną niż podsłuch), w której komunikat trafia do niezamierzonego odbiorcy.
Rg6JODuiRtDDZ
(Uzupełnij).
Niezamierzony odbiorca to osoba, do której komunikat nie był kierowany.
Przykładem sytuacji innej niż podsłuch jest nagrywanie konwersacji bez zgody rozmówcy, w której bierzemy udział. W ten sposób zostaje naruszona prywatność osoby, z którą rozmawiamy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
Zapisz jak najwięcej przykładów czasopism (wydawanych dawniej i współcześnie), których tytuł zawiera informacje o adresacie, np. „Miasto Kobiet”, „Dziewczyna”.
R1ZrNdkY7iE0A
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na poprawny zapis tytułów (m.in. użycie wielkiej litery).
Przykłady czasopism, których tytuł zawiera informacje o adresacie: „Przyjaciółka”, „Olivia”, „Pani”, „Świat Kobiety”, „Kobieta i Życie”, „Filipinka”, „Bravo Girl”, „Poradnik Domowy”, „Fakt dla Dziewczynek”, „Elle”, „Mama”.
Ćwiczenie 8
W opisanych poniżej sytuacjach nadawca nie dostosował komunikatu do właściwości odbiorcy. Wskaż błędy i niestosowności w wypowiedziach, a następnie tak zredaguj tekst, by uwzględnić cechy odbiorcy, ale nie zmienić sensu komunikatu.
a) Dziadek do sześcioletniego wnuczka: „Drogi młodzieńcze, zważywszy na twoją niekompetencję w zakresie zasad savoir‑vivre’u [czyt.: sawuar wiwru], będę musiał zastosować wobec ciebie daleko idące sankcje”.
b) Para narzeczonych do pracownicy urzędu stanu cywilnego: „My się chcieliśmy hajtnąć i chcemy zapytać, jakie papiery musimy złożyć. I jeszcze jedno: czy da się ten ślub załatwić na przyszły miesiąc? No bo wie pani, nam się nie chce dłużej czekać”.
c)E‑mail [czyt. imejl] uczennicy skierowany do nauczyciela: „Drogi Panie Profesorze, czy mogę się z Panem umówić na poprawę sprawdzianu, który nie poszedł mi w zeszłym tygodniu? Teraz na pewno zabłysnę i będzie Pan ze mnie szalenie dumny :). Gorąco pozdrawiam Natalka z VII C”.
RTKik0dv4TIIL
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, do kogo jest kierowany komunikat i jakie słownictwo zostało użyte.
a) Dziadek do sześcioletniego wnuczka: „Byłeś niegrzeczny, dlatego muszę cię ukarać”. Niestosowności w wypowiedziach: młodzieńcze, niekompetencję w zakresie zasad savoir‑vivre’u, daleko idące sankcje.
b) Para narzeczonych do pracownicy urzędu stanu cywilnego: „Jakie dokumenty są potrzebne, aby zawrzeć związek małżeński? Czy możliwy jest termin w przyszłym miesiącu?”. Niestosowności w wypowiedzi: hajtnąć, papiery, czy da się załatwić, no bo wie pani, nam się nie chce dłużej czekać.
c)E‑mail uczennicy skierowany do nauczyciela: „Szanowny Panie Profesorze, czy mogę poprawić sprawdzian, którego nie zaliczyłam w zeszłym tygodniu? Z wyrazami szacunku Natalia z VII C”. Niestosowności: drogi, umówić się, nie poszedł, zabłysnę, szalenie dumny, gorąco pozdrawiam.
Ćwiczenie 9
Wyobraź sobie, że podczas jazdy rowerem spadł ci łańcuch. Próbujesz go naprawić, ale nie potrafisz. Sformułuj prośbę o pomoc do poniższych adresatów. Postaraj się za każdym razem używać innych sformułowań.
ojciec, z którym jesteś na wycieczce;
siostra, z którą jesteś na wycieczce;
kolega, z którym jesteś na wycieczce;
znajoma twoich rodziców, która właśnie przechodzi obok ciebie;
nieznajomy chłopiec w twoim wieku, który przechodzi w pobliżu;
nieznajoma kobieta, która przechodzi w pobliżu.
R4kMJ2EnopkjT
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, kto jest odbiorcą komunikatu i dobierz odpowiednie słownictwo.
Tatusiu, proszę, pomóż mi naprawić łańcuch.
Asiu, pomogłabyś mi z tym łańcuchem?
Radku, pomożesz?
Proszę pani, czy mogłaby Pani mi pomóc?
Hej, wiesz może, jak naprawić ten łańcuch?
Dzień dobry, czy mógłbym panią prosić o pomoc przy naprawie tego łańcucha?
Ćwiczenie 10
Określ sytuację, w której użyjesz poniższych formuł podziękowań, i podaj przykład odbiorcy, do którego możesz je skierować.
Zwróć uwagę na formuły podziękowań używane w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych.
„Składam podziękowania” jest używane w sytuacjach oficjalnych, np. w czasie akademii szkolnych. Odbiorcą może być np. nauczyciel. Słowa „kieruję wyrazy wdzięczności” używa się w sytuacjach oficjalnych, np. pracownikom za ich wkład w pracę. Takie słowa mogą być kierowane np. do pracowników. Zwrot „jestem bardzo wdzięczny/wdzięczna” jest używany w sytuacjach oficjalnych, np. do dyrektora szkoły np. za wsparcie kwesty. Formuła „Bóg zapłać” jest używana w sytuacjach oficjalnych. Zwykle takie słowa kierujemy do kapłana. „Serdecznie dziękuję” jest stosowane w sytuacjach oficjalnych. Odbiorcą może być np. mama kolegi. W sytuacjach mniej oficjalnych można użyć sformułowań: wielkie podziękowania, jestem niezmiernie zobowiązana/zobowiązany. Odbiorcą może być ktoś nieznajomy. Natomiast w sytuacjach nieoficjalnych są stosowane sformułowania: szalenie dziękuję, dzięki, dzienks, thanks. Odbiorcą może być np. kolega, koleżanka. Samo słowo „dziękuję” może być użyte we wszystkich sytuacjach, oficjalnych i nieoficjalnych. Jest neutralne.
Ćwiczenie 11
Zgromadź jak najwięcej wyrażeń, które pomogą ci nawiązać kontakt z rozmówcą w sytuacji, kiedy masz wrażenie, że „mówisz jak do ściany”, np. „Czy ty mnie słuchasz?”.
RBtfFSgX5iVS2
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, w jaki sposób podtrzymywać rozmowę.
Wyrażenia, które pomogą nawiązać kontakt z rozmówcą, np.: Czy pomożesz odpowiedzieć na moje pytanie?, Czy ty możesz mnie posłuchać przez chwilę?, O czym tak myślisz?, Czy pomożemy porozmawiać?, Chciałabym się upewnić, że dobrze zrozumiałam, Co o tym sądzisz?
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Sprawdź, czy umiesz!
Polecenie 4
Zredaguj głos w dyskusji na temat roli gestykulacji w komunikowaniu: odpowiedz na poniższe pytania.
Jakie treści i emocje ludzie wyrażają gestami wykonywanymi za pomocą rąk?
Które z tych gestów świadczą o pozytywnych, a które – o negatywnych emocjach?
Które z nich są niegrzeczne?
R1bxu9a42TkTh
(Uzupełnij).
Polecenie 5
Zaobserwuj, jakimi gestami i jaką mimiką posługują się twoi najbliżsi w komunikacji codziennej. Poproś ich o obserwację twoich ruchów ciała podczas wypowiedzi. Wymieńcie się swoimi spostrzeżeniami.
RpJps7ltlbzyq
(Uzupełnij).
Polecenie 5
Wymień gesty, jakimi można posługiwać się podczas wypowiedzi.
R1GwJK5NqaxU0
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na położenie ciała, głowy i gestykulację.
Jeśli o coś prosimy, można złożyć dłonie, jak do modlitwy i pochylić głowę. Jeśli odmawiamy, można machnąć ręką od prawej do lewej strony. Jeśli chcemy kogoś pouczyć, można złożyć palce, zostawiając palec wskazujący i poruszać ręką od siebie do osoby stojącej przed nami.
j0000007XFB1v38_000tp008
Jane Goodall (ur. 1934; czyt.: dżejn gudol) – etolog brytyjski, założycielka ośr. badawczego szympansów w rezerwacie Gombe Stream Game Reserve [czyt. gamb strim gejm riserw] w Tanzanii
Słownik
list otwarty
list otwarty
pismo adresowane do jakiejś osoby lub instytucji, podane do wiadomości publicznej
memoriał
memoriał
pismo skierowane do władz, zawierające prośby lub uwagi w ważnych dla ogółu sprawach