Ilustracja przedstawia fragment ściany i okna budynku. Po bokach oplatają je zielone pnącza, a po nich i po murze chodzą pająki. Przez szybę widać wnętrze szarego pokoju. Ma on jeszcze dwa okna, po jednym z prawej i lewej strony, również z pnączami. W ścianie przeciwległej do widza uchylone drzwi. W oknie lewym widać dwa czerwone balony na tle błękitnego nieba z niewielkimi białymi chmurkami. W prawym, na podobnym tle, unosi się kulista, niebieska planeta z dwoma okalającymi ją pierścieniami. W drzwiach pojawiła się głowa jakiegoś człowieka. W pokoju widzimy stół z mikroskopem i naczyniami laboratoryjnymi, z których wyciekła na blat zielona substancja. Stoi na nim jeszcze butelka, w której nastąpiło wyładowanie elektryczne. W lewe okno wycelowana jest luneta, umocowana na statywie. Za nią stoi na kółkach nieduży robot o cylindrycznym kształcie, z uniesioną w górę w geście pozdrowienia jedną z dwu kończyn. Z sufitu zwieszają się: żarówka na przewodzie i dwie lampy w kształcie modeli atomu.
Jak spędzać wolny czas? Stanisław Grochowiak Telewizor i Ludwik Jerzy Kern Historia wynalazcy
Ilustracja przedstawia fragment ściany i okna budynku. Po bokach oplatają je zielone pnącza, a po nich i po murze chodzą pająki. Przez szybę widać wnętrze szarego pokoju. Ma on jeszcze dwa okna, po jednym z prawej i lewej strony, również z pnączami. W ścianie przeciwległej do widza uchylone drzwi. W oknie lewym widać dwa czerwone balony na tle błękitnego nieba z niewielkimi białymi chmurkami. W prawym, na podobnym tle, unosi się kulista, niebieska planeta z dwoma okalającymi ją pierścieniami. W drzwiach pojawiła się głowa jakiegoś człowieka. W pokoju widzimy stół z mikroskopem i naczyniami laboratoryjnymi, z których wyciekła na blat zielona substancja. Stoi na nim jeszcze butelka, w której nastąpiło wyładowanie elektryczne. W lewe okno wycelowana jest luneta, umocowana na statywie. Za nią stoi na kółkach nieduży robot o cylindrycznym kształcie, z uniesioną w górę w geście pozdrowienia jedną z dwu kończyn. Z sufitu zwieszają się: żarówka na przewodzie i dwie lampy w kształcie modeli atomu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Warto wiedzieć!
System telewizyjny, który wprowadzono do powszechnego użytku po II wojnie światowej, wynalazł szkocki inżynier John Logie BairdJohn Logie BairdJohn Logie Baird , który w 1924 roku skonstruował telewizor, a w 1928 roku przesłał transmisję telewizyjną z Europy do Ameryki Północnej i Południowej.
Oglądanie programu telewizyjnego jest możliwe dzięki przesyłaniu przetworzonego obrazu i dźwięku za pomocą fal radiowych. Na początku, ze względu na ograniczone możliwości techniczne, czarno‑biały obraz i dźwięk nadawano głównie na żywo. Przełomowym wynalazkiem okazał się magnetowid, na którym zaczęto nagrywać materiał, ponadto zapewniał lepszą jakość obrazu, więc można było nadawać wcześniej przygotowany program.
John Logie Baird
[czytaj: dżon logi berd]
Polecenie 1
Wyjaśnij, jak rozumiesz sentencję Henryka Jagodzińskiego: „Telewizja przybliża nam świat, który telewizor nam przesłania”.
RTtPCJJYH6ojD
(Uzupełnij).
Zapoznaj się z filmem, na którym przedstawiono recytację wiersza Stanisława Grochowiaka Telewizor, lub przeczytaj uważnie zamieszczony poniżej utwór, a następnie wykonaj ćwiczenia.
RlWGuURTFLhS5
Nagranie video. Pojawia się plansza z napisem: Stanisław Grochowiak „Telewizor”. Następnie na ekranie widoczna jest postać kobiety siedzącej wśród krzeseł teatralnej widowni - Elżbiety Golińskiej. Ma ona okulary i blond włosy, ubrana jest w niebieską bluzkę i różnokolorową chustę założoną wokół szyi. Czyta wiersz Stanisława Grochowiaka, w tle widoczne jest sala teatralna z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Nagranie video. Pojawia się plansza z napisem: Stanisław Grochowiak „Telewizor”. Następnie na ekranie widoczna jest postać kobiety siedzącej wśród krzeseł teatralnej widowni - Elżbiety Golińskiej. Ma ona okulary i blond włosy, ubrana jest w niebieską bluzkę i różnokolorową chustę założoną wokół szyi. Czyta wiersz Stanisława Grochowiaka, w tle widoczne jest sala teatralna z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Wiersz Telewizor czyta Elżbieta Golińska
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie video. Pojawia się plansza z napisem: Stanisław Grochowiak „Telewizor”. Następnie na ekranie widoczna jest postać kobiety siedzącej wśród krzeseł teatralnej widowni - Elżbiety Golińskiej. Ma ona okulary i blond włosy, ubrana jest w niebieską bluzkę i różnokolorową chustę założoną wokół szyi. Czyta wiersz Stanisława Grochowiaka, w tle widoczne jest sala teatralna z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
TelewizorStanisław Grochowiak
Stanisław GrochowiakTelewizor
Z telewizorem trzeba rozważnie, Wybierać to, co naprawdę uczy. Albo to, co śmieszy. Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię, I ją to właśnie uczyń Czarodziejką zwykłych rzeczy.
Dzbanek na stole, co światłami pryska, Autobus w deszczu, lśniący niby okoń, Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec... To są również filmy, dziwne widowiska, Naciesz nimi oko, Innym to opowiedz.
Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem... eee tam”, Inni się zadziwią: „On chyba poeta”. A tyś po prostu fajny jest chłopaczek, Co lubi trochę mądrzej Niż inni popatrzeć.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Stanisław Grochowiak, Telewizor, [w:] tegoż, Biały bażant, Warszawa 1977.
Ćwiczenie 1
Określ, co jest tematem wiersza Stanisława Grochowiaka.
RrBU5UaA9ejhK
(Uzupełnij).
Temat to główna myśl, problem lub refleksja zawarte w wierszu.
Tematem wiersza Stanisława Grochowiaka jest refleksja na temat roli wyobraźni w naszym życiu.
Ćwiczenie 2
Ustal, kim jest i do kogo się zwraca podmiot liryczny w wierszu. Wyszukaj i przytocz fragmenty, które na to wskazują.
R1Ju3KbRDk3Np
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że podmiot liryczny to osoba mówiąca w wierszu. Najczęściej jest to fikcyjna postać wymyślona przez autora wiersza.
Podmiot liryczny w utworze Stanisława Grochowiaka to dorosła osoba, która zwraca się do czytelnika. „A tyś po prostu fajny jest chłopaczek, Co lubi trochę mądrzej Niż inni popatrzeć”. W wierszu zastosowane zostały czasowniki w trybie rozkazującym: masz, uczyń, naciesz, opowiedz.
Ćwiczenie 3
RhM1LMZB5uuSc
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R2bnMhnDmhbRk
Ilustracja przedstawiająca dwoje ludzi. Z lewej strony ustawioną bokiem i skierowaną w prawo szczupłą kobietę o rozwichrzonych bujnych, rudych włosach. Ubraną w jasnofioletową krótką sukienkę, czarne rajstopy i buty. W wyciągniętych rękach dźwiga ona duże naczynie o kształcie półkuli. Jest ono pełne różnobarwnych owoców i warzyw. Niektóre z nich wypadają. Pośród nich są dwie pomarańcze i banan – posiadają one łapki, nóżki i oczka. Po prawej stronie stoi smukły mężczyzna w czarnym kapeluszu i takich spodniach z mankietami i szelkami. Ma on szare buty i golf. Jego uśmiechnięta twarz w połowie przypomina księżyc, a oczy są małymi plusikami z kropkami pośrodku. Nad kobietą widnieje jasnoniebieski dymek z tekstem: Hej, to ja, Przenośnia. Potrafisz mnie odnaleźć? Jestem blisko dzbanka, jestem blisko smugi… Natomiast dymek nad mężczyzną zawiera słowa: A ja, Porównanie, jadę autobusem.
Ilustracja: Porównanie i Przenośnia – pomoc do ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Rozpoznaj środki stylistyczne zastosowane w wierszu. Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1LwcOumEbj26
Możliwe odpowiedzi: 1. przenośnia, 2. porównanie, 3. epitet
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Qib97sZgGi9
Możliwe odpowiedzi: 1. porównanie, 2. uosobienie, 3. przenośnia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RTaV6a6jPSala
Możliwe odpowiedzi: 1. przenośnia, 2. uosobienie, 3. epitet
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RKbs6caAkqnoU
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Na podstawie wiersza Telewizor sformułuj praktyczne wskazówki dotyczące oglądania telewizji.
Jeśli chcesz odpocząć przed telewizorem, wybieraj programy humorystyczne, które cię rozbawią i wprowadzą w dobry nastrój.
Zwróć uwagę na ofertę edukacyjną programów telewizyjnych.
Nie spędzaj wolnego czasu tylko przed telewizorem.
Ćwiczenie 6
Na podstawie wiersza Stanisława Grochowiaka wyjaśnij, jaki ekran ma w sobie każdy z nas.
RnBIfXSCJljd5
(Uzupełnij).
Zastanów się, czy w wierszu wyraz „ekran” odnosi się do telewizora.
Podmiot liryczny w wierszu Stanisława Grochowiaka wskazuje na to, że każdy z nas ma w sobie ekran, którym jest nasza wyobraźnia.
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę:
„Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię, I ją to właśnie uczyń Czarodziejką zwykłych rzeczy”.
RrmyslNYwtNoo
Zwróć uwagę na to, że podmiot liryczny nazywa wyobraźnię ekranem, w którym odbija się świat oraz Czarodziejką.
Każdy człowiek ma wyobraźnię, którą powinien rozwijać. Częste oglądanie telewizji powoduje, że staje się uboga. Dzięki wyobraźni możemy zaczarować świat, w zwykłych rzeczach, zobaczyć coś niezwykłego. Zachód słońca, kropla rosy na listku, pajęczyna, dzięki wyobraźni, mogą wzbudzić zachwyt. Świat jest piękny, szkoda tracić czas na bierne oglądanie obrazów na ekranie telewizyjnym.
Ćwiczenie 8
Na podstawie wiersza Telewizor wypisz cechy „fajnego chłopaczka”.
RAQj39Bvhk0wc
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, do czego zachęca dzieci podmiot liryczny i na podstawie drugiej oraz trzeciej zwrotki opisz cechy chłopca.
Cechy „fajnego chłopaczka”:
wrażliwy,
zwraca uwagę na otaczający świat,
spostrzegawczy,
bacznie obserwuje świat;
dzieli się z innymi swoimi spostrzeżeniami;
pięknie opowiada o swoich doświadczeniach i obserwacjach.
Polecenie 3
Wypisz tytuły programów telewizyjnych, z których warto czerpać wiedzę, i takich, które cię bawią.
R1XCmEmaKiW6G
Miejsce na notatki ucznia.
R1DuFhdE2ryXx
Ćwiczenie 9
Uzupełnij zdania odpowiednimi związkami wyrazowymi. Za oknem świecił księżyc w pełni, a ona 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził siebie przemierzającą kosmos za sterami rakiety.
Na to, by domyślić się, że cienki lód na kałuży pęknie, 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Myśleli, że 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził, gdy opowiadał o tym, jak pięknie śpiewały ptaki w lesie, na które oni zajęci rozmową nie zwrócili podczas spaceru uwagi.
To, że mieszkanie po remoncie będzie aż tak piękne 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Malarz 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził z mgły pośród drzew siwego starca okrytego płaszczem z pajęczyn.
Uzupełnij zdania odpowiednimi związkami wyrazowymi. Za oknem świecił księżyc w pełni, a ona 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził siebie przemierzającą kosmos za sterami rakiety.
Na to, by domyślić się, że cienki lód na kałuży pęknie, 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Myśleli, że 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził, gdy opowiadał o tym, jak pięknie śpiewały ptaki w lesie, na które oni zajęci rozmową nie zwrócili podczas spaceru uwagi.
To, że mieszkanie po remoncie będzie aż tak piękne 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Malarz 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził z mgły pośród drzew siwego starca okrytego płaszczem z pajęczyn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
RtJaQs5iYoBbZ
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R1Opo0NBiQLpZ
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1A5LZuPbiiBC
Ćwiczenie 11
Test wielokrotnego wyboru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
Rozważ, który ze środków masowego przekazuśrodki masowego przekazuśrodków masowego przekazu wolisz - radio czy telewizję. Uzasadnij swoje zdanie.
R171r0W8MLSKC
(Uzupełnij).
środki masowego przekazu
środki masowego przekazu – za ich pomocą przesyła się różne treści do szerokiego grona odbiorców, zalicza się do nich radio, telewizję, internet, prasę
Polecenie 5
Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć fotografii, filmów i innych materiałów z oficjalnej witryny stacji. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać następujące informacje:
Tytuł programu, nazwa stacji, dzień tygodnia i godzina nadawania.
Krótkie omówienie rodzaju i treści programu.
Uzasadnienie, dlaczego oglądasz ten program.
R1Xkt6KOiUKIE
(Uzupełnij).
Polecenie 5
Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć formy wywiadu radiowego lub nagrania video. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać następujące informacje:
Tytuł programu, nazwa stacji, dzień tygodnia i godzina nadawania.
Krótkie omówienie rodzaju i treści programu.
Uzasadnienie, dlaczego oglądasz ten program.
Rj3hu5OLR4pxP
(Uzupełnij).
Czas...
Już od wielu wieków czas był przedmiotem refleksji, analiz i badań. Interesowali się nim filozofowie, artyści oraz naukowcy. Niektórzy starożytni oraz wczesnośredniowieczni myśliciele sądzili, że czas ma charakter cykliczny, podobnie jak pory roku czy fazy Księżyca. Wierzono, że pewne zdarzenia, narodziny i śmierć człowieka są powtarzalne, zataczają koła.
W niektórych kulturach wierzono w obecność bogów czasu, np. w starożytnej Grecji był to Chronos, w starożytnej Persji – Zurwan, a w w starożytnym Egipcie – Aah.
Na przełomie VII i VI w. p.n.e. w Persji zaczęto rozgraniczać przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, porównując czas do linii biegnącej w określonym kierunku. Ten nowy sposób postrzegania przyjęli Żydzi. Stał się on podstawą ich religii – judaizmu. Następnie chrześcijanie oznaczyli ważne wydarzenia na tej linii czasu, a mianowicie początek – narodzenie Chrystusa (stąd oznaczenia p.n.e. oraz n.e.) oraz koniec – Sąd Ostateczny.
Wraz z próbami ustalenia definicji czasu ludzie podejmowali starania, aby odliczać, porządkować i opisać jego bieg. Takie były początki kalendarza. Obserwowano ruch ciał niebieskich (kalendarz księżycowo‑słoneczny) i cykle zmian w przyrodzie (kalendarz agrarny). Za podstawową jednostkę czasu uznali dzień, czyli okres obrotu Ziemi wokół własnej osi. Kolejną jednostką czasu był miesiąc, który odpowiadał cyklowi Księżyca – jego obiegowi wokół orbity Ziemi (od pełni do pełni). Za kolejną jednostkę mniejszą od miesiąca uznano tydzień. Z kolei rok odnosił się do okresu, jakiego potrzebuje Ziemia, aby okrążyć Słońce, ustalono, że składa się z dwunastu miesięcy. Taki kalendarz stosowali już Babilończycy ok. XII wieku p.n.e.
Obecnie nadal bazujemy na kalendarzu księżycowo‑słonecznym, a właściwie na jego unowocześnionej wersji z 1582 roku, kiedy to papież Grzegorz VIII doprecyzował kwestię lat przestępnych i równonocy wiosennej.
Skoro najmniejszą jednostką czasu stosowaną w kalendarzach był dzień, zapewne ciekawi cię, jak zaczęto odmierzać godziny. Zanim skonstruowano pierwsze zegary mechaniczne napędzane sprężyną (Chiny – VIII w., Europa – X w.), wykorzystywano m.in. takie urządzenia:
gnomon, zegar słoneczny – wynaleziony prawdopodobnie w Chinach około 3000 lat p.n.e., stosowany w tamtym czasie również w Egipcie, Mezopotamii i Indiach; był to pionowo ustawiony słup lub pręt, u jego podstawy oznaczano godziny, w zależności od kąta padania promieni słonecznych, cień gnomona przesuwał się i pełnił rolę wskazówki;
zegar wodny – wynaleziony w Egipcie (XIV w. p.n.e.), najpierw składał się z naczynia napełnionego wodą, z którego poprzez mały otwór sączyła się woda, później miał postać klepsydry;
klepsydra – wynaleziona przez Greków, działała na tej samej zasadzie co zegar wodny, tylko wypełniona była piaskiem;
zegar ogniowy – wynaleziony w Chinach (ok. XX w. p.n.e.), na początku miał formę świecy, której czas spalania oznaczał określoną ilość czasu, powstał nawet budzik ogniowy.
RsxMiJsnGM34P
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zegar słoneczny z punktami 1, 2 i 3, które objaśniają jego elementy. Jest umieszczony na podniszczonej ścianie budynku. Tarcza również również jest zniszczona. Ma kształt kwadratu z ukruszonymi brzegami. Na środku przymocowany jest wygięty pręt, na nim punkt nr 1, pod nim: gnomon – pręt wskazujący Gwiazdę Polarną i kierunek północny. Na tarczy wyryte są cienkie rowki w kształcie promieni wychodzących z miejsca przymocowania pręta, na jednym z nich punkt nr 2, pod nim: tarcza – zawiera podziałkę godzinową. Pręt rzuca cień w stronę lewego dolnego rogu ilustracji, na nim punkt nr 3, pod nim: cień – pełni funkcję wskazówki.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zegar słoneczny z punktami 1, 2 i 3, które objaśniają jego elementy. Jest umieszczony na podniszczonej ścianie budynku. Tarcza również również jest zniszczona. Ma kształt kwadratu z ukruszonymi brzegami. Na środku przymocowany jest wygięty pręt, na nim punkt nr 1, pod nim: gnomon – pręt wskazujący Gwiazdę Polarną i kierunek północny. Na tarczy wyryte są cienkie rowki w kształcie promieni wychodzących z miejsca przymocowania pręta, na jednym z nich punkt nr 2, pod nim: tarcza – zawiera podziałkę godzinową. Pręt rzuca cień w stronę lewego dolnego rogu ilustracji, na nim punkt nr 3, pod nim: cień – pełni funkcję wskazówki.
Zegar słoneczny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RnKxJ95ng32T9
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zabytkowy zegar wodny z punktami: 1, 2 i 3, które zawierają opisy jego elementów. Ujęcie z góry na jasną wzorzystą tkaninę ozdobioną wzorami w zielonym, czerwonym i czarnym kolorze oraz brązowymi postaciami saren, na którą postawiono okrągłą tacę. Ma ozdobny srebrny brzeg, środek jest brązowy. Na niej srebrna metalowa, o średnicy mniejszej niż taca, miska, jest porysowana i ma przebarwienia. Punkt nr 1, pod nim tekst: dolny zbiornik na wodę – zbiera wodę spływającą z górnego naczynia. W nim stoi mała metalowa miseczka w kolorze brązowym. Punkt nr 2, pod nim tekst: górny zbiornik na wodę – miał mały otwór na dnie woda powoli przelewała się do drugiego pojemnika. Punkt nr 3, pod nim tekst: woda – czas jej przesączania się do drugiego zbiornika jest miarą długości trwania danej czynności.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zabytkowy zegar wodny z punktami: 1, 2 i 3, które zawierają opisy jego elementów. Ujęcie z góry na jasną wzorzystą tkaninę ozdobioną wzorami w zielonym, czerwonym i czarnym kolorze oraz brązowymi postaciami saren, na którą postawiono okrągłą tacę. Ma ozdobny srebrny brzeg, środek jest brązowy. Na niej srebrna metalowa, o średnicy mniejszej niż taca, miska, jest porysowana i ma przebarwienia. Punkt nr 1, pod nim tekst: dolny zbiornik na wodę – zbiera wodę spływającą z górnego naczynia. W nim stoi mała metalowa miseczka w kolorze brązowym. Punkt nr 2, pod nim tekst: górny zbiornik na wodę – miał mały otwór na dnie woda powoli przelewała się do drugiego pojemnika. Punkt nr 3, pod nim tekst: woda – czas jej przesączania się do drugiego zbiornika jest miarą długości trwania danej czynności.
Zegar wodny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1BjFjlHVbQfm
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zegar piaskowy, czyli klepsydrę z punktami: 1, 2, 3 i 4, które zawierają opisy jego elementów. Stoi na zewnątrz, na starym drewnianym stole o deskach wyblakłych od słońca. W tle mały placyk wyłożony kostką brukową, z której gdzieniegdzie wyrasta trawa, łączy się z kamiennym murkiem. Klepsydra ma okrągłą drewnianą podstawkę, do której przykręcone są trzy metalowe rurki. Zabezpieczają szklane wnętrze oraz łączą się z taką samą okrągłą częścią na górze urządzenia. Punkt nr 1, pod nim tekst: górny zbiornik - z niego piasek przesypuje się w dół; wykonany ze szkła. Punkt nr 2, pod nim tekst: dolny zbiornik – do niego wsypuje się piasek z górnego zbiornika, gdy ten będzie już pusty należy obrócić klepsydrę, aby móc ponownie zmierzyć czas. Punkt nr 3, pod nim tekst: piasek – czas, w jakim wysypuje się z górnego zbiornika oznacza długość trwania danej czynności. Punkt nr 4, pod nim tekst: wąski otwór między zbiornikami – od jego średnicy zależy, jak szybko piasek się przesypuje.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zegar piaskowy, czyli klepsydrę z punktami: 1, 2, 3 i 4, które zawierają opisy jego elementów. Stoi na zewnątrz, na starym drewnianym stole o deskach wyblakłych od słońca. W tle mały placyk wyłożony kostką brukową, z której gdzieniegdzie wyrasta trawa, łączy się z kamiennym murkiem. Klepsydra ma okrągłą drewnianą podstawkę, do której przykręcone są trzy metalowe rurki. Zabezpieczają szklane wnętrze oraz łączą się z taką samą okrągłą częścią na górze urządzenia. Punkt nr 1, pod nim tekst: górny zbiornik - z niego piasek przesypuje się w dół; wykonany ze szkła. Punkt nr 2, pod nim tekst: dolny zbiornik – do niego wsypuje się piasek z górnego zbiornika, gdy ten będzie już pusty należy obrócić klepsydrę, aby móc ponownie zmierzyć czas. Punkt nr 3, pod nim tekst: piasek – czas, w jakim wysypuje się z górnego zbiornika oznacza długość trwania danej czynności. Punkt nr 4, pod nim tekst: wąski otwór między zbiornikami – od jego średnicy zależy, jak szybko piasek się przesypuje.
Zegar piaskowy (klepsydra)
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
Co przychodzi ci na myśl, kiedy słyszysz słowo „wynalazek”? Co według ciebie było największym – jak dotąd – wynalazkiem człowieka? Terry PratchettMbZX8i4jy_000tp001Terry Pratchet uważa, że to ludzie wymyślili czas i dlatego uważają, że jest ważny. Jakie jest twoje zdanie? Podyskutuj o tym w klasie.
R14bV2CcPfhlV
Polecenie 7
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowo „czas”. Porównaj swoją definicję z propozycjami koleżanek i kolegów z klasy.
R1Y6x3fNZ3LN3
Miejsce na notatki
Polecenie 8
Usiądź wygodnie. Zamknij oczy, zrelaksuj się i spróbuj wyobrazić sobie czas. Jak wygląda? Co robi? Opisz swoje wyobrażenie.
R1DZs4NimNPbH
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 12
R3FQ1XUe5gJVQ
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1IQIOm8MI6H5
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
Podaj co najmniej trzy wyrazy pokrewne do rzeczownika „czas”.
RMz4D7BO4Typm
Miejsce na notatki
Wyrazy pokrewne to takie, które należą do tej samej rodziny wyrazów, czyli mają wspólną cząstkę znaczeniową (może to być cały wyraz lub jego część), np. domek - podomka.
Wyrazy pokrewne do rzeczownika „czas” to np.: ponadczasowy, czasochłonny, czasomierz.
Ćwiczenie 15
R1IIYCIAWvCWV
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
Zapisz związki wyrazowe z poprzedniego zadania i samodzielnie lub w parze wyjaśnij ich znaczenie. Podaj przykładowe sytuacje, w których można ich użyć.
R1at6dUf6kgry
Miejsce na notatki
Odwołaj się do wiedzy na temat tego, w jaki sposób sformułowania te używane są w mowie potocznej i w jakim kontekście najczęściej się je przywołuje.
Wyjaśnienie i przykłady zastosowania związków wyrazowych zawierających wyraz „czas”:
nadgryziony zębem czasu – stary i zniszczony; zastosowanie: gdy mówimy o starym i uszkodzonym meblu;
kwestia czasu – pewność, że coś prędzej czy później nastąpi; zastosowanie: gdy zimą ktoś nie nosi czapki, to przeziębienie jest kwestią czasu;
czas leczy rany – wraz z upływem czasu cierpienie staje się mniej dotkliwe; zastosowanie: gdy pocieszamy osobę, która doświadczyła cierpienie, np. straciła kogoś bliskiego;
zabić czas – znaleźć sobie zajęcie, aby się nie nudzić; zastosowanie: gdy ktoś musi czekać godzinę na wizytę lekarską i porządkuje galerię zdjęć w telefonie;
zyskać na czasie – uzyskać więcej czasu poprzez celowe działanie; zastosowanie: gdy uczniowie przed oddaniem zeszytów nauczycielowi zadają dodatkowe pytania;
komu w drogę temu czas – nadeszła pora, by wyjść, wyruszyć; zastosowanie: gdy kończy się przyjęcie i pora wracać do domu;
za naszych czasów – o okresie, w którym żyje lub żyła osoba mówiąca; zastosowanie: gdy babcia wspomina swoją naukę w szkole i chce podkreślić, że wtedy było lepiej;
w swoim czasie – bez pośpiechu, w odpowiednim momencie; zastosowanie: gdy uczeń spóźnia się z wykonaniem ćwiczenia, ale nie jest ono pilne, więc nauczyciel nie pospiesza go;
szkoda czasu i atłasu – określenie działania pozbawionego sensu, które niepotrzebnie zabiera czas i wymaga wysiłku; zastosowanie: gdy mama układa ubrania w szafie dziecka i przykleja na półkach kolorowe symbole, gdzie powinny leżeć poskładane np. bluzki z krótkim rękawem;
szczęśliwi czasu nie liczą – jeśli ktoś jest szczęśliwy, to nie zwraca uwagi na upływ czasu, tylko cieszy się życiem; zastosowanie: żartobliwie, gdy ktoś się spóźnia.
Polecenie 9
Obejrzyj zamieszczone poniżej fotografie. Czy rozpoznajesz te przedmioty? Nazwij je.
R107iWuTyMcZ4
Czarno‑białe zdjęcie współczesnego wskazówkowego budzika w kształcie trapezu. Stoi na płaskiej powierzchni, która przypomina lód albo skałę, ma niejednolity kolor, gdzieniegdzie widać rozsypane drobinki. Tło jest czarne. Budzik ma ciemną delikatną obudowę i białą tarczę. Cyfry od 1 do 12 są duże i wyraźne, minuty i godziny zaznaczone są małymi kreseczkami. Wskazówki pokazują godzinę 11.39, budzik nastawiony jest na godzinę 9.00.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1cJ6swX1iyvQ
Na ilustracji klepsydra ustawiona na ciemnym tle z delikatnymi smugami, zdjęcie jest profesjonalne, jak z katalogu. Klepsydra składa się z dwóch szklanych przezroczystych baniek, które stykają się ze sobą węższymi końcówkami. Miedzy nimi jest otwór, przez który przesypuje się wąska stróżka piasku. Górny zbiorniczek jest jeszcze prawie pełny. Szklane elementy przymocowane są wewnątrz metalowej prostokątnej ramki z zaokrąglonymi rogami. Całość umieszczona jest na ciemnobrązowej drewnianej podstawce, która przypomina ramkę. Dłuższe boki to drewniane okrągłe podpórki, które maja pionowe żłobienia a na górze i na dole mają metalowe rzeźbione ozdoby jak filary w starożytnych budowlach. Są w kolorze starego złota, podobnie jak wewnętrzna część ramki. Na górze taka sama część jak podstawka.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RKoWOnR6q7lh5
Na ilustracji okrągły stoper w srebrnej delikatnej obudowie sfotografowany z bliska, na czarnym tle. Ma białą tarczę, na której są cyfry i kreseczki zapisane na dwóch okręgach, jeden w drugim. Na zewnętrznym znajdują się liczby, na samej górze - 60, następne liczby zwiększają się o 5 aż do 55, po którym znów następuje 60. Pomiędzy każdą z liczb zaznaczone jest po 5 średnich kresek, między którymi z kolei jest po 5 najkrótszych kresek. Liczbę 60 od dołu zasłania drugi mniejszy licznik z małą wskazówką i liczbami zapisanymi na okręgu. Na samej górze umieszczona jest liczba 30, kolejne liczby wzrastają o 3, aż 27 dotrze znów do 30. Końcówka dużej głównej wskazówki zatrzymała się na wartości 18,5, z kolei mała wskazówka wewnętrznego licznika - na 3.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RWOPbzWfTeRUw
Na zdjęciu mały okrągły zegarek wskazówkowy w srebrnej obudowie z krótkim łańcuszkiem, do którego przyczepiona jest tasiemka lub smycz do kluczy. Ma białą tarczę z rzymskimi cyframi, ozdobna wskazówka zatrzymała się na godzinie 10.16. Środek tarczy wykonany jest ze szkła, dzięki czemu widać mechanizm ukryty wewnątrz. Zegarek leży na skórzanej powierzchni, być może na oparciu fotela.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RGUFD7eFLlilf
Na zdjęciu zegar wskazówkowy z sekundnikiem zakończonym kółkiem, umocowany na metalowych belkach pod szklanym sufitem hali. Zegar jest wykonany z blachy, na białej tarczy wskazówki pokazują godzinę 11.19 (i osiemnaście sekund). Na tarczy poszczególne godziny oznaczone są kreskami, a nie liczbami.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RnbCbu9HNnXjs
Na zdjęciu lekko wypukła okrągła tarcza zegara słonecznego sfotografowana z góry. Umieszczona jest na ziemi na kamiennych płytach, w tle widać fragment trawnika. Zegar wykonany jest z metalu w lekko złotym kolorze, z lewej strony widać, jak błyszczy się od słońca. Na środku umieszczony jest gruby pręt (gnomon) z ozdobną końcówką, przestrzeń kąta nachylenia między nim a płaszczyzną tarczy wypełnia fantazyjna ozdoba, również wykonana z metalu. Przypomina rzeźbione drewniane ozdoby na zabytkowych budynkach. Na środku tarczy umieszczona jest ośmioramienna gwiazda wskazująca główne i pośrednie kierunki świata. Zdjęcie wykonano z drugiej strony zegara, dlatego na pierwszym planie widać rzymską liczbę XII do góry nogami, po czym I i kolejne liczby są po lewej stronie, w miejscu po liczbie VIII jest przerwa na tarczy. Umieszczono tam małą okrągłą tabliczkę ozdobioną koroną i motywami roślinnymi, jest tam m.in. napis "London, 1719". Za tabliczką ciąg liczb jest kontynuowany aż do XII. Na zewnętrznej stronie tarczy między kolejnymi liczbami są wygrawerowane arabskie liczby od 10 do 60. Wszystkie ozdoby i napisy (w języku francuskim) na tarczy są artystycznie i starannie wygrawerowane.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RixmA1m7fIc6w
Miejsce na notatki
Polecenie 9
Dowiedz się z dostępnych źródeł, jakie rodzaje urządzeń do pomiaru czasu są obecnie używane. Które z nich można nadal kupić w sklepie? Opowiedz o jednym z nich.
R1PuU2lk3ME7n
Miejsce na notatki
Polecenie 10
Odpowiedz na pytania.
Do czego służą zegary pokazane na zdjęciach?
Czym się różnią?
Czy powstały w tym samym czasie?
Jak sądzisz, które są najstarsze, a które najnowocześniejsze?
O czym świadczy ta ekspozycja?
RcTpVLHNv00st
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 10
Odpowiedz na pytania: – Do czego służą: budzik, klepsydra, stoper, zegarek kieszonkowy, zegar dworcowy i zegar słoneczny? – Czym się różnią? – Czy powstały w tym samym czasie? – Które według ciebie są najstarsze, a które najnowocześniejsze?
R6xZ1WFLx6MVx
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 17
RivCdjktHaSKj
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
R1XlynyjpDgik
Zaznacz, które z podanych urządzeń do pomiaru czasu nie ma tarczy. Możliwe odpowiedzi: 1. budzik, 2. klepsydra, 3. stoper, 4. zegarek kieszonkowy, 5. zegar dworcowy, 6. zegar słoneczny
Fotografia portretowa starszego mężczyzny w pozycji siedzącej. Jego łokcie i dłonie (widoczne tylko częściowo) ma oparte jak na blacie. Patrzy przed siebie. Ma proste siwe włosy zaczesane do tyłu, widoczne zakola, na policzkach i na czole ma brązowe plamki. Ubrany jest w czerwoną koszulę i ciemnoszarą marynarkę w jasne paski. Z lewej kieszonki marynarki wystają trzy długopisy.
Ludwik Jerzy Kern
Źródło: Mariusz Kubik, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ludwik Jerzy Kern
- polski poeta i satyryk, a także autor wielu utworów muzycznych, choćby znanej wielu uczniom piosenki pt. Lato, lato. Napisał wiele bajek, opowiadań i wierszy dla najmłodszych; na podstawie wielu z nich zrealizowano dobranocki, np. Ferdynand Wspaniały czy Proszę słonia.
Zapoznaj się z nagraniem recytacji wiersza Ludwika Jerzego Kerna lub przeczytaj jego tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.
RRb8g49SdJBQw
Wiersz Historia wynalazcy Ludwika Jerzego Kerna czytany przez Elżbietę Golińską
Wiersz Historia wynalazcy Ludwika Jerzego Kerna czytany przez Elżbietę Golińską
Ludwik Jerzy Kern Historia wynalazcy , czyta Elżbieta Golińska
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ludwik Jerzy Kern Historia wynalazcy , czyta Elżbieta Golińska
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wiersz Historia wynalazcy Ludwika Jerzego Kerna czytany przez Elżbietę Golińską
Historia wynalazcyLudwik Jerzy Kern
Ludwik Jerzy KernHistoria wynalazcy
Żeby zaoszczędzić czas, czas o wiele cenniejszy niż złoto, człowiek, jako że nie jest idiotą, wynalazł te rzeczy oto: koło, jazdę konną, druk, kilka krótszych morskich dróg, zestaw szybkich dań barowych, pralkę, silnik spalinowy,
long playlong‑playlong play (pół godziny graniapół godziny graniapół godziny grania) zegarek bez nakręcania, golenie się elektryczne, tablice logarytmicznetablice logarytmicznetablice logarytmiczne, aeroplanaeroplanaeroplan, puszki groszku, motorówkę, kawę w proszku, koszulę, co schnie raz dwa, aż w końcu któregoś dnia podparł się z tyłu w szyję i wynalazł telewizję. Teraz godzinami przed niewielkim ekranem siedzi, nachodzi go rodzina, znajomi, sąsiedzi, i trwoni razem z nimi, razem z dziećmi, żoną, ten czas, co przez wieki zaoszczędzono.
CART1 Źródło: Ludwik Jerzy Kern, Historia wynalazcy, [w:] Ludwik Jerzy Kern, Stańczyk, czyli śmiejemy się przez cały rok, Warszawa 1970.
Ćwiczenie 18
Określ, co jest myślą przewodnią wiersza Historia wynalazcy.
RyyN8VT6ADem1
Miejsce na notatki
Jakiego tematu dotyczy utwór? Zwróć uwagę na związek między tytułem wiersza a podsumowaniem - ostatnimi czterema wersami. Myśl przewodnia to inaczej temat, istota sprawy, główna myśl utworu.
Główną myślą utworu są starania człowieka, aby ułatwić sobie życie i zaoszczędzić czas. Jednak okazuje się, że nie do końca świadomie nadal marnuje dużo czasu.
long‑play
[czyt. lonkplej], poprawna pisownia to longplay; płyta gramofonowa z drobnymi rowkami, której odtwarzanie (jednej strony) trwa do 30 minut
Ćwiczenie 19
Wypisz z tekstu wiersza wynalazki, dzięki którym człowiek mógłby zaoszczędzić czas.
R1Q4k4WWUbd5E
Miejsce na notatki
Przy nazwach czynności zwróć uwagę na przedmioty, dzięki którym stały się one możliwe, np. jazda konna – siodło.
Wynalazki, które zostały wymienione w wierszu: koło, jazda konna, druk, mapy i urządzenia do nawigacji, szybkie dania barowe, golarka elektryczna, tablice logarytmiczne, aeroplan, puszki groszku, motorówka, kawa w proszku, koszule ze specjalnego materiału, telewizja.
Polecenie 11
Zamień się w wynalazcę i wymyśl coś pożytecznego, co w jakiś sposób ułatwi, ulepszy życie człowieka albo pozwoli mu zaoszczędzić czas. Zaprezentuj swój wynalazek, opisz go i poddaj koleżeńskiej ocenie na forum klasy.
RfWsLy7IWrpHc
Miejsce na notatki
p.n.e.
p.n.e. – skrót od wyrażenia „przed naszą erą”, czyli przed początkiem ery chrześcijańskiej - rzekomą datą narodzenia Jezusa Chrystusa
n.e.
n.e. – skrót od wyrażenia „naszej ery”, czyli od początku chrześcijaństwa - od rzekomej daty narodzenia Jezusa Chrystusa
równonoc
równonoc wiosenna – na naszej półkuli przypada około 20‑21 marca i rozpoczyna kalendarzową wiosnę; zjawisko równonocy występuje 2 razy do roku na każdej półkuli; jeśli na półkuli północnej jest równonoc wiosenna, to na południowej jesienna i na odwrót; wiąże się to z następstwem pór roku, a więc w wyniku wędrówki Ziemi wokół Słońca
long‑play
long‑play – [czyt. lonkplej], poprawna pisownia to longplay; płyta gramofonowa z drobnymi rowkami, której odtwarzanie (jednej strony) trwa do 30 minut
pół godziny grania
Czas odtwarzania muzyki z płyty gramofonowej to pół godziny.
tablice logarytmiczne
tablice logarytmiczne – logarytm to funkcja matematyczna; tablice to zestawienie przybliżonych wartości logarytmów liczb, ułatwiające wykonywanie skomplikowanych obliczeń; były pomocne i chętnie stosowane zanim nie rozpowszechniły się kalkulatory elektroniczne i komputery
aeroplan
aeroplan– przestarzale: samolot
Sprawdź, czy umiesz!
Polecenie 12
Opisz, jak wykorzystujesz wolny czas.
R14T0vR4EtlQK
Miejsce na notatki
Polecenie 13
Zastanów się nad odpowiedziami na poniższe pytania. Porozmawiaj o nich w klasie, a następnie zapisz swoje wnioski poniżej.
Jakie inne wynalazki zmieniły życie ludzi? Dlaczego?
Przeczytaj wers, w którym poeta określił człowieka. Jak rozumiesz te słowa?
Jak można określić tych, którzy zbyt dużo czasu spędzają przed telewizorem?
Na co można przeznaczyć wolny czas?
Co sądzisz o osobach, które mówią: „Nudzi mi się”?
Czym są „pożeracze czasu”? W jaki sposób „zjadają” sekundy, minuty i godziny?
RDXJW3JbrRUtX
Miejsce na notatki
Polecenie 14
Wyszukaj programy telewizyjne różnych stacji i zaplanuj, co mogliby obejrzeć członkowie twojej rodziny, poświęcając na tę czynność tylko jedną godzinę dziennie.