R8wYn6YxuoKqY1

Jak spędzać wolny czas? Stanisław Grochowiak Telewizor i Ludwik Jerzy Kern Historia wynalazcy

Ilustracja przedstawia fragment ściany i okna budynku. Po bokach oplatają je zielone pnącza, a po nich i po murze chodzą pająki. Przez szybę widać wnętrze szarego pokoju. Ma on jeszcze dwa okna, po jednym z prawej i lewej strony, również z pnączami. W ścianie przeciwległej do widza uchylone drzwi. W oknie lewym widać dwa czerwone balony na tle błękitnego nieba z niewielkimi białymi chmurkami. W prawym, na podobnym tle, unosi się kulista, niebieska planeta z dwoma okalającymi ją pierścieniami. W drzwiach pojawiła się głowa jakiegoś człowieka. W pokoju widzimy stół z mikroskopem i naczyniami laboratoryjnymi, z których wyciekła na blat zielona substancja. Stoi na nim jeszcze butelka, w której nastąpiło wyładowanie elektryczne. W lewe okno wycelowana jest luneta, umocowana na statywie. Za nią stoi na kółkach nieduży robot o cylindrycznym kształcie, z uniesioną w górę w geście pozdrowienia jedną z dwu kończyn. Z sufitu zwieszają się: żarówka na przewodzie i dwie lampy w kształcie modeli atomu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

System telewizyjny, który wprowadzono do powszechnego użytku po II wojnie światowej, wynalazł  szkocki inżynier John Logie BairdJohn Logie BairdJohn Logie Baird ,  który w  1924 roku skonstruował telewizor, a w 1928 roku przesłał transmisję telewizyjną z Europy do Ameryki Północnej i Południowej.

Oglądanie programu telewizyjnego jest możliwe dzięki przesyłaniu przetworzonego obrazu i dźwięku za pomocą fal radiowych. Na początku, ze względu na ograniczone możliwości techniczne, czarno‑biały obraz i dźwięk nadawano głównie na żywo. Przełomowym wynalazkiem okazał się magnetowid, na którym zaczęto nagrywać materiał, ponadto zapewniał lepszą jakość obrazu, więc można było nadawać wcześniej przygotowany program.

John Logie Baird
Polecenie 1

Wyjaśnij, jak rozumiesz sentencję Henryka Jagodzińskiego: „Telewizja przybliża nam świat, który telewizor nam przesłania”.

RTtPCJJYH6ojD
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z filmem, na którym przedstawiono recytację wiersza Stanisława Grochowiaka Telewizor, lub przeczytaj uważnie zamieszczony poniżej utwór, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RlWGuURTFLhS5
Nagranie video. Pojawia się plansza z napisem: Stanisław Grochowiak „Telewizor”. Następnie na ekranie widoczna jest postać kobiety siedzącej wśród krzeseł teatralnej widowni - Elżbiety Golińskiej. Ma ona okulary i  blond włosy, ubrana jest w niebieską bluzkę i różnokolorową chustę założoną wokół szyi. Czyta wiersz Stanisława Grochowiaka, w tle widoczne jest sala teatralna z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
TelewizorStanisław Grochowiak
Stanisław Grochowiak Telewizor

Z telewizorem trzeba rozważnie,
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.

Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec...
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to opowiedz.

Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem... eee tam”,
Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej
Niż inni popatrzeć.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Stanisław Grochowiak, Telewizor, [w:] tegoż, Biały bażant, Warszawa 1977.
Ćwiczenie 1

Określ, co jest tematem wiersza Stanisława Grochowiaka.

RrBU5UaA9ejhK
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Ustal, kim jest i do kogo się zwraca podmiot liryczny w wierszu. Wyszukaj i przytocz fragmenty, które na to wskazują.

R1Ju3KbRDk3Np
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
RhM1LMZB5uuSc
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R2bnMhnDmhbRk
Ilustracja: Porównanie i Przenośnia – pomoc do ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Rozpoznaj środki stylistyczne zastosowane w wierszu. Zaznacz prawidłową odpowiedź.

R1LwcOumEbj26
Możliwe odpowiedzi: 1. przenośnia, 2. porównanie, 3. epitet
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Qib97sZgGi9
Możliwe odpowiedzi: 1. porównanie, 2. uosobienie, 3. przenośnia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RTaV6a6jPSala
Możliwe odpowiedzi: 1. przenośnia, 2. uosobienie, 3. epitet
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RKbs6caAkqnoU
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Na podstawie wiersza Telewizor sformułuj praktyczne wskazówki dotyczące oglądania telewizji.

RfOUqlepp8sxG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Na podstawie wiersza Stanisława Grochowiaka wyjaśnij, jaki ekran ma w sobie każdy z nas.

RnBIfXSCJljd5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę:

„Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy”.

RrmyslNYwtNoo
Ćwiczenie 8

Na podstawie wiersza Telewizor wypisz cechy „fajnego chłopaczka”.

RAQj39Bvhk0wc
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wypisz tytuły programów telewizyjnych, z których warto czerpać wiedzę, i takich, które cię bawią.

R1XCmEmaKiW6G
Miejsce na notatki ucznia.
R1DuFhdE2ryXx
Ćwiczenie 9
Uzupełnij zdania odpowiednimi związkami wyrazowymi. Za oknem świecił księżyc w pełni, a ona 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził siebie przemierzającą kosmos za sterami rakiety.
Na to, by domyślić się, że cienki lód na kałuży pęknie, 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Myśleli, że 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził, gdy opowiadał o tym, jak pięknie śpiewały ptaki w lesie, na które oni zajęci rozmową nie zwrócili podczas spaceru uwagi.
To, że mieszkanie po remoncie będzie aż tak piękne 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Malarz 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził z mgły pośród drzew siwego starca okrytego płaszczem z pajęczyn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
RtJaQs5iYoBbZ
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R1Opo0NBiQLpZ
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1A5LZuPbiiBC
Ćwiczenie 11
Test wielokrotnego wyboru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Rozważ, który ze środków masowego przekazuśrodki masowego przekazuśrodków masowego przekazu wolisz - radio czy telewizję. Uzasadnij swoje zdanie.

R171r0W8MLSKC
(Uzupełnij).
środki masowego przekazu
Polecenie 5

Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć fotografii, filmów i innych materiałów z oficjalnej witryny stacji. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać następujące informacje:

  • Tytuł programu, nazwa stacji, dzień tygodnia i godzina nadawania.

  • Krótkie omówienie rodzaju i treści programu.

  • Uzasadnienie, dlaczego oglądasz ten program.

R1Xkt6KOiUKIE
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć formy wywiadu radiowego lub nagrania video. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać następujące informacje:

  • Tytuł programu, nazwa stacji, dzień tygodnia i godzina nadawania.

  • Krótkie omówienie rodzaju i treści programu.

  • Uzasadnienie, dlaczego oglądasz ten program.

Rj3hu5OLR4pxP
(Uzupełnij).

Czas...

Już od wielu wieków czas był przedmiotem refleksji, analiz i badań. Interesowali się nim filozofowie, artyści oraz naukowcy. Niektórzy starożytni oraz wczesnośredniowieczni myśliciele sądzili, że czas ma charakter cykliczny, podobnie jak pory roku czy fazy Księżyca. Wierzono, że pewne zdarzenia, narodziny i śmierć człowieka są powtarzalne, zataczają koła.

W niektórych kulturach wierzono w obecność bogów czasu, np. w starożytnej Grecji był to Chronos, w starożytnej Persji  – Zurwan, a w w starożytnym Egipcie  – Aah.

Na przełomie VII i VI w. p.n.e. w Persji zaczęto rozgraniczać przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, porównując czas do linii biegnącej w określonym kierunku. Ten nowy sposób postrzegania przyjęli Żydzi. Stał się on podstawą ich religii – judaizmu. Następnie chrześcijanie oznaczyli ważne wydarzenia na tej linii czasu, a mianowicie początek – narodzenie Chrystusa (stąd oznaczenia p.n.e. oraz n.e.) oraz koniec – Sąd Ostateczny.

Wraz z próbami ustalenia definicji czasu ludzie podejmowali starania, aby odliczać, porządkować i opisać jego bieg. Takie były początki kalendarza. Obserwowano ruch ciał niebieskich (kalendarz księżycowo‑słoneczny) i cykle zmian w przyrodzie (kalendarz agrarny). Za podstawową jednostkę czasu uznali dzień, czyli okres obrotu Ziemi wokół własnej osi. Kolejną jednostką czasu był miesiąc, który odpowiadał cyklowi Księżyca – jego obiegowi wokół orbity Ziemi (od pełni do pełni). Za kolejną jednostkę mniejszą od miesiąca uznano tydzień. Z kolei rok odnosił się do okresu, jakiego potrzebuje Ziemia, aby okrążyć Słońce, ustalono, że składa się z dwunastu miesięcy. Taki kalendarz stosowali już Babilończycy ok. XII wieku p.n.e.

Obecnie nadal bazujemy na kalendarzu księżycowo‑słonecznym, a właściwie na jego unowocześnionej wersji z 1582 roku, kiedy to papież Grzegorz VIII doprecyzował kwestię lat przestępnych i równonocy wiosennej.

Skoro najmniejszą jednostką czasu stosowaną w kalendarzach był dzień, zapewne ciekawi cię, jak zaczęto odmierzać godziny. Zanim skonstruowano pierwsze zegary mechaniczne napędzane sprężyną (Chiny – VIII w., Europa – X w.), wykorzystywano m.in. takie urządzenia:

  • gnomonzegar słoneczny – wynaleziony prawdopodobnie w Chinach około 3000 lat p.n.e., stosowany w tamtym czasie również w Egipcie, Mezopotamii i Indiach; był to pionowo ustawiony słup lub pręt, u jego podstawy oznaczano godziny, w zależności od kąta padania promieni słonecznych, cień gnomona przesuwał się i pełnił rolę wskazówki;

  • zegar wodny – wynaleziony w Egipcie (XIV w. p.n.e.), najpierw składał się z naczynia napełnionego wodą, z którego poprzez mały otwór sączyła się woda, później miał postać klepsydry;

  • klepsydra – wynaleziona przez Greków, działała na tej samej zasadzie co zegar wodny, tylko wypełniona była piaskiem;

  • zegar ogniowy – wynaleziony w Chinach (ok. XX w. p.n.e.), na początku miał formę świecy, której czas spalania oznaczał określoną ilość czasu, powstał nawet budzik ogniowy.

RsxMiJsnGM34P
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zegar słoneczny z punktami 1, 2 i 3, które objaśniają jego elementy. Jest umieszczony na podniszczonej ścianie budynku. Tarcza również również jest zniszczona. Ma kształt kwadratu z ukruszonymi brzegami. Na środku przymocowany jest wygięty pręt, na nim punkt nr 1, pod nim: gnomon – pręt wskazujący Gwiazdę Polarną i kierunek północny. Na tarczy wyryte są cienkie rowki w kształcie promieni wychodzących z miejsca przymocowania pręta, na jednym z nich punkt nr 2, pod nim: tarcza – zawiera podziałkę godzinową. Pręt rzuca cień w stronę lewego dolnego rogu ilustracji, na nim punkt nr 3, pod nim: cień – pełni funkcję wskazówki.
Zegar słoneczny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RnKxJ95ng32T9
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zabytkowy zegar wodny z punktami: 1, 2 i 3, które zawierają opisy jego elementów. Ujęcie z góry na jasną wzorzystą tkaninę ozdobioną wzorami w zielonym, czerwonym i czarnym kolorze oraz brązowymi postaciami saren, na którą postawiono okrągłą tacę. Ma ozdobny srebrny brzeg, środek jest brązowy. Na niej srebrna metalowa, o średnicy mniejszej niż taca, miska, jest porysowana i ma przebarwienia. Punkt nr 1, pod nim tekst: dolny zbiornik na wodę – zbiera wodę spływającą z górnego naczynia. W nim stoi mała metalowa miseczka w kolorze brązowym. Punkt nr 2, pod nim tekst: górny zbiornik na wodę – miał mały otwór na dnie woda powoli przelewała się do drugiego pojemnika. Punkt nr 3, pod nim tekst: woda – czas jej przesączania się do drugiego zbiornika jest miarą długości trwania danej czynności.
Zegar wodny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1BjFjlHVbQfm
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zegar piaskowy, czyli klepsydrę z punktami: 1, 2, 3 i 4, które zawierają opisy jego elementów. Stoi na zewnątrz, na starym drewnianym stole o deskach wyblakłych od słońca. W tle mały placyk wyłożony kostką brukową, z której gdzieniegdzie wyrasta trawa, łączy się z kamiennym murkiem. Klepsydra ma okrągłą drewnianą podstawkę, do której przykręcone są trzy metalowe rurki. Zabezpieczają szklane wnętrze oraz łączą się z taką samą okrągłą częścią na górze urządzenia. Punkt nr 1, pod nim tekst: górny zbiornik - z niego piasek przesypuje się w dół; wykonany ze szkła. Punkt nr 2, pod nim tekst: dolny zbiornik – do niego wsypuje się piasek z górnego zbiornika, gdy ten będzie już pusty należy obrócić klepsydrę, aby móc ponownie zmierzyć czas. Punkt nr 3, pod nim tekst: piasek – czas, w jakim wysypuje się z górnego zbiornika oznacza długość trwania danej czynności. Punkt nr 4, pod nim tekst: wąski otwór między zbiornikami – od jego średnicy zależy, jak szybko piasek się przesypuje.
Zegar piaskowy (klepsydra)
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Co przychodzi ci na myśl, kiedy słyszysz słowo „wynalazek”? Co według ciebie było największym – jak dotąd – wynalazkiem człowieka? Terry PratchettMbZX8i4jy_000tp001Terry Pratchet uważa, że to ludzie wymyślili czas i dlatego uważają, że jest ważny. Jakie jest twoje zdanie? Podyskutuj o tym w klasie.

R14bV2CcPfhlV
Polecenie 7

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowo „czas”. Porównaj swoją definicję z propozycjami koleżanek i kolegów z klasy.

R1Y6x3fNZ3LN3
Miejsce na notatki
Polecenie 8

Usiądź wygodnie. Zamknij oczy, zrelaksuj się i  spróbuj wyobrazić sobie czas. Jak wygląda? Co robi? Opisz swoje wyobrażenie.

R1DZs4NimNPbH
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 12
R3FQ1XUe5gJVQ
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1IQIOm8MI6H5
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Podaj co najmniej trzy wyrazy pokrewne do rzeczownika „czas”.

RMz4D7BO4Typm
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 15
R1IIYCIAWvCWV
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Zapisz związki wyrazowe z poprzedniego zadania i samodzielnie lub w parze wyjaśnij ich znaczenie. Podaj przykładowe sytuacje, w których można ich użyć.

R1at6dUf6kgry
Miejsce na notatki
Polecenie 9

Obejrzyj zamieszczone poniżej fotografie. Czy rozpoznajesz te przedmioty? Nazwij je.

RixmA1m7fIc6w
Miejsce na notatki
Polecenie 9

Dowiedz się z dostępnych źródeł, jakie rodzaje urządzeń do pomiaru czasu są obecnie używane. Które z nich można nadal kupić w sklepie? Opowiedz o jednym z nich.

R1PuU2lk3ME7n
Miejsce na notatki
Polecenie 10

Odpowiedz na pytania.

  • Do czego służą zegary pokazane na zdjęciach?

  • Czym się różnią?

  • Czy powstały w tym samym czasie?

  • Jak sądzisz, które są najstarsze, a które najnowocześniejsze?

  • O czym świadczy ta ekspozycja?

RcTpVLHNv00st
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 10

Odpowiedz na pytania:
– Do czego służą: budzik, klepsydra, stoper, zegarek kieszonkowy, zegar dworcowy i zegar słoneczny?
– Czym się różnią?
– Czy powstały w tym samym czasie?
– Które według ciebie są najstarsze, a które najnowocześniejsze?

R6xZ1WFLx6MVx
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 17
RivCdjktHaSKj
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
R1XlynyjpDgik
Zaznacz, które z podanych urządzeń do pomiaru czasu nie ma tarczy. Możliwe odpowiedzi: 1. budzik, 2. klepsydra, 3. stoper, 4. zegarek kieszonkowy, 5. zegar dworcowy, 6. zegar słoneczny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tMbZX8i4jy_000tp001
Ludwik Jerzy Kern20101920
R1ZzsHpRox5HC
Ludwik Jerzy Kern
Źródło: Mariusz Kubik, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ludwik Jerzy Kern

- polski poeta i satyryk, a także autor wielu utworów muzycznych, choćby znanej wielu uczniom piosenki pt. Lato, lato. Napisał wiele bajek, opowiadań i wierszy dla najmłodszych; na podstawie wielu z nich zrealizowano dobranocki, np. Ferdynand Wspaniały czy Proszę słonia.

Zapoznaj się z nagraniem recytacji wiersza Ludwika Jerzego Kerna lub przeczytaj jego tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RRb8g49SdJBQw
Wiersz Historia wynalazcy Ludwika Jerzego Kerna czytany przez Elżbietę Golińską
Historia wynalazcyLudwik Jerzy Kern
Ludwik Jerzy Kern Historia wynalazcy

Żeby zaoszczędzić czas, czas o wiele cenniejszy niż złoto,
człowiek, jako że nie jest idiotą, wynalazł te rzeczy oto:
koło,
jazdę konną,
druk,
kilka krótszych morskich dróg,
zestaw szybkich dań barowych,
pralkę,
silnik spalinowy,

long playlong‑playlong play (pół godziny graniapół godziny graniapół godziny grania)
zegarek bez nakręcania,
golenie się elektryczne,
tablice logarytmicznetablice logarytmicznetablice logarytmiczne,
aeroplanaeroplanaeroplan,
puszki groszku,
motorówkę,
kawę w proszku,
koszulę, co schnie raz dwa,
aż w końcu
któregoś dnia
podparł się z tyłu w szyję
i wynalazł telewizję.
Teraz godzinami przed niewielkim ekranem siedzi,
nachodzi go rodzina, znajomi, sąsiedzi,
i trwoni razem z nimi, razem z dziećmi, żoną,
ten czas, co przez wieki zaoszczędzono.

CART1 Źródło: Ludwik Jerzy Kern, Historia wynalazcy, [w:] Ludwik Jerzy Kern, Stańczyk, czyli śmiejemy się przez cały rok, Warszawa 1970.
Ćwiczenie 18

Określ, co jest myślą przewodnią wiersza Historia wynalazcy.

RyyN8VT6ADem1
Miejsce na notatki
long‑play
Ćwiczenie 19

Wypisz z tekstu wiersza wynalazki, dzięki którym człowiek mógłby zaoszczędzić czas.

R1Q4k4WWUbd5E
Miejsce na notatki
Polecenie 11

Zamień się w wynalazcę i wymyśl coś pożytecznego, co w jakiś sposób ułatwi, ulepszy życie człowieka albo pozwoli mu zaoszczędzić czas. Zaprezentuj swój wynalazek, opisz go i poddaj koleżeńskiej ocenie na forum klasy.

RfWsLy7IWrpHc
Miejsce na notatki
p.n.e.
n.e.
równonoc
long‑play
pół godziny grania
tablice logarytmiczne
aeroplan

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 12

Opisz, jak wykorzystujesz wolny czas.

R14T0vR4EtlQK
Miejsce na notatki
Polecenie 13

Zastanów się nad odpowiedziami na poniższe pytania. Porozmawiaj o nich w klasie, a następnie zapisz swoje wnioski poniżej.

  • Jakie inne wynalazki zmieniły życie ludzi? Dlaczego?

  • Przeczytaj wers, w którym poeta określił człowieka. Jak rozumiesz te słowa?

  • Jak można określić tych, którzy zbyt dużo czasu spędzają przed telewizorem?

  • Na co można przeznaczyć wolny czas?

  • Co sądzisz o osobach, które mówią: „Nudzi mi się”?

  • Czym są „pożeracze czasu”? W jaki sposób „zjadają” sekundy, minuty i godziny?

RDXJW3JbrRUtX
Miejsce na notatki
Polecenie 14

Wyszukaj programy telewizyjne różnych stacji i zaplanuj, co mogliby obejrzeć członkowie twojej rodziny, poświęcając na tę czynność tylko jedną godzinę dziennie.

RzF61VxGtkjRr
(Uzupełnij).