Jak budować akapity i skonstruować spójny tekst? Sprawozdanie
Warto wiedzieć!
Czym jest sprawozdanie? To tekst informacyjny, który ma na celu szczegółowe przedstawienie przebiegu danego zdarzenia. Na ogół pisane jest z punktu widzenia świadka lub uczestnika wydarzeń. Może dotyczyć imprez szkolnych, wycieczek do kina czy teatru, zawodów lub spotkań z ciekawymi ludźmi. Zanim przystąpisz do rozwiązywania ćwiczeń, zapoznaj się z treścią graficznych podpowiedzi.


Przeczytaj uważnie tekst Nocne zwiedzania zamku Książ. Zastanów się, co jest jego celem. Nazwij cel tej wypowiedzi.
Nocne zwiedzanie zamku w Książu
16 września 2023 roku wybraliśmy się na nocne zwiedzanie zamku w Książu. Liczyliśmy, że zobaczymy nieudostępniane w dzień miejsca oraz przeżyjemy wyjątkową przygodę, spacerując w nocy wąskimi schodami, zaglądając do komnat i zakamarków. Organizatorzy prosili o założenie wygodnych butów i ciepłego ubrania, więc zapowiadała się niezwykła wycieczka.
Nasza grupa liczyła kilkanaście osób, wszyscy byli bardzo podekscytowani. Pan przewodnik rozdał nam lampki i udaliśmy się na zwiedzanie. Sale i korytarze olbrzymiego, trzeciego w Polsce pod względem wielkości, zamku sprawiały upiorne wrażenie. Wysłuchaliśmy barwnej opowieści o historii zamku, dowiedzieliśmy się, że pierwsze wzmianki o budowli pojawiają się w XIII –wiecznych dokumentach. Jego właścicielami byli polscy książęta, Czesi, Węgrzy, husycihusyci i rozbójnicy. Ostatnią mieszkanką zamku była piękna DaisyDaisy, brytyjska arystokratka, żona Jana Henryka XV HochbergaHochberga, pochodzącego z jednego z najzamożniejszych europejskich rodów. W latach międzywojennych przebudowywał on zamek i unowocześniał. Kiedy wybuchła II wojna światowa hitlerowcy przejęli całą posiadłość i w 1941 roku musiała ją opuścić.
Oglądane nocą, przy słabym świetle lampek, obrazy i rzeźby, wywoływały niezwykłe wrażenia. W rogach komnat i zakamarkach czaiły się zjawy i duchy. Okazało się, że zamek ma też wiele tajemnic, szczególnie jego podziemia. Legenda głosi, że Niemcy produkowali tutaj supertajną broń i schowali słynną Bursztynową Komnatę. Wędrowaliśmy korytarzami i tunelami rozległych piwnic zamkowych. Emocje były ogromne, gdyż przewodnik opowiadał o przerażających wydarzeniach, które tu się rozgrywały.
Niezwykłe wrażenie zrobiło na nas, oglądane w nocy, mauzoleummauzoleum Hochbergów - skrytej w parku kaplicy, która została pięknie wyremontowana.
Choć nocne zwiedzanie było dla nas niesamowitym doświadczeniem, na pewno odwiedzimy to miejsce za dnia.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zadaj pytania do wyróżnionych fragmentów sprawozdania ze zwiedzania zamku w Książu.
Zadaj pytania do wyróżnionych pogrubioną czcionką fragmentów tekstu:
16 września 2023 roku;
nocne zwiedzanie zamku w Książu;
zobaczymy nieudostępniane w dzień miejsca oraz przeżyjemy wyjątkową przygodę;
Pan przewodnik
trzeciego w Polsce pod względem wielkości;
pierwsze wzmianki o budowli pojawiają się w XIII –wiecznych dokumentach;
właścicielami byli polscy książęta, Czesi, Węgrzy, husyci i rozbójnicy;
brytyjska arystokratka, żona Jana Henryka XV Hochberga, pochodzącego z jednego z najzamożniejszych europejskich rodów
Niemcy produkowali tutaj supertajną broń i schowali słynną Bursztynową Komnatę
mauzoleum Hochbergów, skryta w parku kaplica.
Znajdź trzy przykłady zdań, w których użyto form 1. os. lm. czasownika. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Na podstawie powyższego tekstu napisz plan sprawozdania ze zwiedzania zamku Książ.

Przeczytaj tekst sprawozdania z wycieczki szlakiem wrocławskich krasnali. Zwróć uwagę na to, kiedy wycieczka się rozpoczęła, a kiedy zakończyła.
Podaj po trzy przykłady, w jaki sposób można w sprawozdaniu określić początek i koniec wydarzenia.
Przeczytaj sprawozdanie Poszukiwaczki Krasnoludków i odpowiedz na pytania:
Kto prowadził wycieczkę?
Ilu było uczestników spaceru krasnoludkowym szlakiem?
Jakie krasnoludki obejrzeli zwiedzający?
Dopisz wyrazy o znaczeniu bliskoznacznym, które będą przydatne przy pisaniu sprawozdania.
Akapity
Przeczytaj fragment książki Savoir‑vivre dla nastolatków Jana Kamyczka. Określ, jakie sytuacje zostały opisane w przytoczonym tekście.
Nastolatek w domuWychodząc z domu na parę godzin, wracając, należy zaznaczyć wobec domowników ewenementewenement jakimś słówkiem: do widzenia, mamo, cium, żegnam, pa, wrócę koło trzeciej, cześć, jestem, ależ leje, witam ojca, jak się macie itp. Bywa to okazją do ucałowania rodzicielki, co w niektórych domach jest obowiązkowe, w innych nie. Wychodząc na dłużej, w niewiadomym rodzinie celu, grzecznie jest powiedzieć, że do koleżanki albo na mecz, i podać przybliżoną godzinę powrotu. Na temat tego ostatniego może być z rodzicami spór, ale gdy się nastolatek do jakiegoś terminu zobowiąże, wypada dotrzymać, a przynajmniej zatelefonować o spóźnieniu się z konieczności. […]
Obowiązkiem każdego domownika, w tym również nastolatka, a jakże, jest dbanie o schludnośćschludność mieszkania i swojej osoby. Powinna jednostka nastoletnia czyścić buciki, […] najpierw umyć buty z kurzu i błota, dopiero potem pastować, szczotkować i glansowaćglansować, a nie suchy kurz z butów rozpylać szczotką wokoło. Po umyciu się należy wannę czy miednicę oczyścić, wytrzeć posadzkę. Nie żeby to robiła po was mama! […]
Nie wypada przebywać w domu, a zwłaszcza siadać do wspólnego posiłku w stanie rozmamłanymrozmamłanym, dziewczyna w „przydeptanym” szlafroku, chłopiec w spodniach przeznaczonych na złom, czyli obszarpanych […]. Nie należy do stołu siadać w slipach, bo goły biesiadnik wśród innych, normalnie ubranych sprawia niezbyt apetyczne wrażenie.
Córka oczywiście, ale oczywiście także infantinfant domu powinni w miarę możności odciążać mamę, zwłaszcza pracującą poza tym zawodowo, w domowych zajęciach. Nie mówcie mi, że chłopiec nie potraf zrobić przepierki, gdy trzeba, ani ulepić pierogów. Śmieszne. Potrafi i niemowlę przewinąć, i obejść się z kombajnem, i usmażyć truskawki. Nie mówiąc o fizycznych pracach niewymagających kwalifikacji, a które mamę wykańczają: trzepanie, czyszczenie podłóg. Szczególnie znakomicie chłopcy froterują, szkoda, żeby się talent marnował.
Wskazane jest wczesne osiągnięcie samodzielności względem problemów domowych. Niech nastolatek sam sobie umie zrobić śniadanie (kanapki na drugie), a nie żeby mama koniecznie wstawała o godzinę wcześniej, niż z innych względów musi. Niech umie nastolatek, jednej i drugiej płci, przyszyć sobie urwany wieszak, łatę na dżinsach, dziewczyna wyprasować bluzkę, chłopiec koszulę (no, może nie tę najlepszą […], za dużo nie żądam).
Do tradycji rodzinnych, kultywowanych w domu przez starsze pokolenie, nastolatki powinny się nagiąć, chodzi tu o pewne zakorzenione formy i zwyczaje codzienne i okolicznościowe, nietrudne na ogół do praktykowania, a na których zależy rodzicom: fetowaniefetowanie rocznic, tryb przyjmowania gości, kura na obiad w niedzielę itp. Powinno akceptować się to bez grymasów, nawet pomagać w realizowaniu.
Nastolatek ma prawo do posiadania własnego kąta. W małym mieszkaniu będzie to kąt dosłownie: biurkowy stół z krzesełkiem plus sporej wielkości półka, plus koszyk na papiery. W tym kącie jest gospodarzem. Rodzina nie powinna szperać mu w szufladach. Książki może rozmieścić na półce według własnej koncepcji. Przybory do zajęć szkolnych i uprawianego hobby są nietykalne. Może kąt przyozdobić własnym gustem (zakładam, że w taktownych granicach).
Ma również prawo do spokoju, gdy odrabia lekcje. Gdy uczy się do egzaminu albo ważnej odpowiedzi, a pokoju swego nie ma, nie powinni być zapraszani w te dni goście.
Ma prawo do odpoczynku. Po kilkugodzinnej nauce nie będzie go rodzina zapędzać do domowych robót, tylko mu pozwoli obejrzeć western.
Źródło: Jan Kamyczek, Savoir-vivre dla nastolatków, Warszawa 1974, s. 43–45.
Zatytułuj kolejne akapity, w których autor opisuje domowe przykazania.
Sprawdź, czy umiesz!
Napisz sprawozdanie z dowolnego wydarzenia, np. wycieczki, koncertu, meczu itp.