RJ3noIOGEWGSk
Zdjęcie przedstawia płaską równinę porośniętą wyschniętą trawą, w tle zalesione wzgórza. Na równinie chatki z bambusa, pomiędzy nimi aktorzy jako Indianie. Wśród aktorów po prawej stronie stoi ekipa filmowa – operator kamery, siedząc na podnośniku, patrzy w obiektyw, mrużąc oczy.

Projekt filmowy

Ekipa realizująca film
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Zanim przystąpisz do projektu, którego celem będzie nakręcenie własnego filmu, uporządkuj swoją wiedzę na temat sztuki filmowej. Przeczytaj poniższe informacje, przeczytaj uważnie tekst o tym, jak powstaje film  i zapoznaj się z prezentacją.

Podstawowe elementy obrazu filmowego

Obrazy nas otaczają, widzimy je wokół siebie, zarówno statycznestatycznystatyczne – w książkach czy muzeach, jak i ruchome – w kinie, telewizji czy teatrze. Każda wizualizacjawizualizacjawizualizacja składa się z trzech podstawowych elementów:

historii – ona tworzy wątek i postacie,

dźwięku – który tworzy dialogi, efekty, muzykę,

obrazu - to np. scenografia i kostiumy.

statyczny
wizualizacja

Czym jest plan filmowy?

Plan filmowy to inaczej plan zdjęciowy, miejsce, gdzie realizowane są zdjęcia filmowe. Pojęcie to ma jednak także drugie znaczenie, gdyż jest jednym z głównych elementów kompozycji ujęcia i łączy się z zasięgiem widzenia kamery, który zależy m.in. od jej odległości do danego obiektu. Ze względu na proporcje sylwetki aktora wobec przestrzeni obrazu rozróżniamy plany filmowe:

RHfhip1nYu8p71
Plany filmowe
Źródło: Arĉjo , dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Film_shots_illustration.png, licencja: CC BY-SA 3.0.
  • plan daleki – widok krajobrazu jest bardzo rozgległy, a sylwetki postaci oddalone lub w ogóle nieobecne; użycie tego planu pozwala na przekazanie informacji o miejscu, w którym np. rozgrywa się akcja danego ujęcia;

  • plan ogólny – ukazuje plener lub wnętrze, a sylwetki są niezbyt odległe; postaci mają pewien związek z miejscem, w którym się znajdują;

  • plan pełny – to inaczej plan średni, postaci aktorów są ukazane w całości, znajdują się na tle dekoracji; taki plan był stosowany szczególnie często w kinie niemym;

  • plan amerykański – ukazuje postać aktora od kolan w górę, najczęściej stosuje się go w scenach dialogowych; to plan typowy dla klasycznych hollywoodzkich [czyt. holiłudzkich] filmów dźwiękowych;

  • plan bliski – to inaczej półzbliżenie, ukazujące popiersie aktora na tle dekoracji; ujęcia są portretowe, tło jest wyraźnie mniej ważne;

  • zbliżenie – to inaczej wielki plan, który przedstawia twarz aktora bądź inny obiekt, który wypełnia całą przestrzeń wewnątrz kadru; zbliżenia zaczęto stosować w epoce kina niemego, pozwalają one na śledzenie wyrazu twarzy aktora;

  • detal – to inaczej wielkie zbliżenie, które prezentuje widzowi jakiś szczegół człowieka (ręka, usta) lub rekwizyt; pozwala na wzmocnienie napięcia.

Należy pamiętać, że w danym ujęciu może łączyć się ze sobą wiele planów. Szczególnym typem jest tzw. plan złożony, który stanowi kompozycję dwóch lub więcej planów. W ocenie odległości od kamery nie decyduje to, jak dużą część postaci widzimy w kadrze, ale proporcjeproporcja ekranuproporcje – w planie ogólnym również możemy widzieć np. tylko głowę postaci, o ile kamera jest tak ustawiona. Gdy jednak postać wypełnia cały kadr, mówimy o zbliżeniu.

Odpowiednikiem planu wizualnego jest plan dźwiękowy, czyli przestrzeń akustyczna, która jest wyznaczana przez zasięg słyszenia aparatury rejestrującej dźwięk. Tu również możemy wyróżnić plany dalekie, zbliżenia i detale.

Kadrowanie

Kadr w filmie jest o tyle ważny, że jego rama – granice – definiuje sposób naszego patrzenia na obraz oraz to, co widzimy. Poprzez kadrowanie możemy wpłynąć na wygląd obrazu za pomocą:

  • rozmiaru i kształtu kadru,

  • sposobu wyznaczania przez kadr przestrzeni na ekranie i poza nim,

  • sposobu narzucania odległości, kąta i wysokości postrzegania obrazu,

  • relację pomiędzy zmiennym kadrowaniem oraz inscenizacją.

RM4Hqa40aQnu31
Kadr z filmu Wjazd pociągu na stację w  La Ciotat , Auguste i Louis Lumière , 1895
Źródło: dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/File:L%27Arriv%C3%A9e_d%27un_train_en_gare_de_La_Ciotat.jpg, domena publiczna.

Kadrowanie pozwala nadać dziełu artystyczny, filmowy charakter. Przykładem tego są pierwsze filmowe dzieła LouisaLouisLouisa Lumière'aLumiereLumière'a. Odpowiednie kadrowanie pozwoliło na twórcze ukazanie pozornie banalnych scen z życia – opuszczania przez robotników fabryki czy wjazdu pociągu na stację.

Najbardziej popularnym kształtem kadru jest prostokąt, choć to nie jedyna możliwość.

Lumiere
Louis

Sposób kadrowania a widzenie obrazu

Główną właściwością kadru jest ograniczenie obrazu, wybranie danego fragmentu świata i pokazanie go widzowi. Nie oznacza to, że świat poza kadrem nie istnieje – jego obecność jest często odbiorcom sugerowana: aktor może patrzeć na coś znajdującego się w przestrzeni pozakadrowej lub zwracać się do kogoś, kto tam stoi. Ważna jest także rola dźwięku, który może nam sugerować, jak dana przestrzeń wygląda, jak jest rozległa itd.

Dzięki kadrowi uzyskujemy także informacje na temat pozycji, z jakiej oglądamy dany obraz. Tutaj warto zwrócić uwagę na kilka aspektów:

  • kąt – na ujęcie zawsze patrzymy pod określonym kątem; wyróżniamy kąt prosty, wysoki oraz niski; pierwszy jest stosowany najczęściej, przy drugim patrzymy na obraz z góry, przy ostatnim – z dołu;

  • poziom – kadr może być w jakimś stopniu wypoziomowany, to znaczy równoległy w stosunku do linii horyzontu; przechylenie kadru w którąś stronę sprawia, że linie w nim są ukośne;

  • wysokość – poczucie znajdowania się powyżej lub poniżej filmowanych postaci może być związane z kątem kadrowania, ale też wysokością, na jakiej jest umieszczona kamera; jeśli stawia się ją na ziemi i kręci z poziomu podłoża, to nawet przy kącie prostym mamy wrażenie bycia poniżej postaci i ukazywanego świata.

Polecenie 1
R1IKEMhyJXm4B
Narysuj trzy kadry, w których uwzględnisz kąty kamery.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1JVcPxmeuqLe
Napisz, jakie ujęcie kamery zastosujesz podczas kręcenia sceny pojedynku i uzasadnij swoją odpowiedź.
Polecenie 2
RZvuWhzxL2Czm
Narysuj dwa kadry, w których uwzględnisz poziomy kamery.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RwyldARyOXVlI
Napisz, jakie ujęcie kamery zastosujesz podczas kręcenia sceny pożegnania i uzasadnij swoją odpowiedź.
Polecenie 3
R5ErLb1PonXA8
Narysuj dwa kadry, w których uwzględnisz wysokość ułożenia kamery.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1BtuhRf7AAKs
Napisz, jakie ujęcie kamery zastosujesz podczas kręcenia sceny oglądania pierścionka zaręczynowego. Uzasadnij swój wybór.

Zapoznaj się z prezentacją o planach filmowych i wykonaj polecenie.

R1XzHs2b7mCj7
1,1
R1DGK1yFR5ucn
Film nawiązujący do treści materiału - detalu, pokazuje zbliżenie na ptaka dziobiącego kawałek banana.

Detal (extreme close up)

Dzięki użyciu detalu uwaga widza koncentruje się na dowolnym szczególe lub małym obiekcie. W przypadku szczególnie małych elementów można zastosować specjalny obiektyw zwany diopterem. Dzięki temu rodzajowi zbliżenia możemy podkreślić element i zwrócić uwagę na jego znaczenie w filmie.

RI10RdO43VgI3
1,1
R1FnlnC3nONti
Film nawiązujący do treści materiału - pokazuje zbliżenie na twarz.

Zbliżenie (close up)

W zbliżeniu zostaje ukazana twarz aktora, dzięki czemu widz może dostrzec emocje, niuanse gry, zwrócić uwagę na szczegóły, które w planie ogólnym byłyby niewidoczne lub trudne do wychwycenia. Z tego powodu zbliżenie należy stosować wówczas, gdy ma ono znaczenie dla fabuły.

Inną funkcją zbliżenia jest dokładne ukazanie przedmiotu, który chcemy wyeksponować. Ponieważ to szczegóły są najważniejsze, stosując zbliżenie należy ukryć elementy tła, które mogłyby rozpraszać uwagę odbiorcy – można to uzyskać za pomocą rozmycia drugiego planu.

R1bPit5OqAve2
1,1
RQGTP63rcmkSg
Film nawiązujący do treści materiału - ukazuje w średnim zbliżeniu młodą dziewczynę.

Średnie zbliżenie (medium close up)

To ujęcie postaci od barków lub klatki piersiowej w górę. Przy średnim zbliżeniu drugi plan zazwyczaj pozostaje nieostry, co pozwala skupić się na postaci aktora. Jego związek z widzem jest dzięki temu bardziej bezpośredni.

Rs2MNnwWdtEsX
1,1
RGMt3bDLE1XHr
Film nawiązujący do planu średniego - ukazuje czterech mężczyzn grających w grę.

Plan średni (medium shot)

W planie średnim postaci są ukazane od talii w górę przy jednoczesnym zaprezentowaniu części otoczenia. Jest szerszy niż średnie zbliżenie, a gdy ukazuje grupę kilku postaci, można ukazać relacje pomiędzy nimi, sytuację rozmowy do momentu, gdy staje się coś ważnego, a wtedy przechodzimy do zbliżenia. Plan ten jest często stosowany przy kręceniu ujęć podwójnych, grupowych oraz przez ramię.

R11HpjdS6LqOz
1,1
RqsK7jCfhkjdL
Film nawiązujący do planu amerykańskiego - ukazuje młodą kobietę tańczącą na plaży.

Plan amerykański (medium long shot)

W planie amerykańskim postaci widoczne są od kolan w górę. Zaczęto go stosować w amerykańskich westernach. Najczęściej używa się go w ujęciach grupowych oraz podwójnych, umożliwia bowiem pokazanie kilku osób w kadrze. Ze względu na szerokie pole widzenia powinien dominować w filmie nad zbliżeniami.

R389Qsf2ESYY6
1,1
RqsueAILa9Qaz

Plan ogólny (long shot)

Z tego planu najczęściej korzysta się na początku sceny, pozwala on bowiem zorientować się w specyfice miejsca, gdzie toczy się akcja. Przedstawia on całą sylwetkę postaci wraz z jej otoczeniem, co uniemożliwia dostrzeżenie mimiki czy szczegółów. Jest również odpowiedni do ukazywania scen z udziałem grupy ludzi, umożliwia ukazanie relacji pomiędzy nimi. Podobnie jak plan amerykański, również ogólny powinien dominować w filmie nad zbliżeniami ze względu na szerokie pole widzenia.

R1FUX0KSGIpH6
1,1
RrL4JHjrbqbnX
Film nawiązujący do planu totalnego - ukazuje widok z lotu ptaka na rozległy krajobraz.

Plan totalny (extreme long shot)

To plan szerszy niż ogólny, skoncentrowany na przestrzeni. Nawet jeśli ukazuje ludzi, to są oni zdominowani przez otoczenie. Plan totalny ukazuje skalę miejsca akcji – np. ogrom przestrzeni, samotność człowieka – ale służy także do ukazania dużych grup ludzi, np. w scenach bitewnych.

R175rpHndAUWp
1,1
RlEDKfwUawoyo
Film nawiązujący do treści materiału - ukazuje kobietę i mężczyznę w ujęciu przez ramię.

Ujęcie przez ramię/kontrplan (over the shoulder)

W tym typie ujęcia kamera jest umiejscowiona za ramieniem jednej z filmowanych postaci, która jest odwrócona, druga – jej rozmówca – ukazana jest natomiast twarzą do obiektywu. W przypadku tego ujęcia najczęściej stosuje się plan średni lub któreś ze zbliżeń. Największą uwagę przyciąga postać zwrócona twarzą do kamery – to z nią widz może nawiązać relację i wczuć w emocje, które przeżywa.

RQt8Ekl9cv81K
1,1
R1XlSYR8DQIKj
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy ujęcia sytuującego.

Ujęcie sytuujące (establishing shot)

Zazwyczaj realizuje się je w plenerze, stosując plan ogólny bądź totalny. Umożliwia zaprezentowanie miejsca akcji. Dzięki umieszczeniu go przed sceną, w której rozgrywa się akcja, tworzy się iluzję, że wydarzenia mają miejsce w zaprezentowanych okolicznościach – niezależnie od tego, gdzie były nagrywane w rzeczywistości.

Odwrotną funkcją ujęcia sytuującego jest odsłaniające – początkowo śledzimy przybycie postaci do danego miejsca, a dopiero później dowiadujemy się, co to za przestrzeń. Nie każde miejsce akcji musi być sytuowane, nie każde bowiem jest znaczące samo w sobie lub istotne dla fabuły.

Ry4zZzdywn7Ic
1,1
RboW6zFs7PdTE
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy ujęcia subiektywnego.

Ujęcie subiektywne (subjective shot)

Ten typ ujęcia umożliwia widzom patrzenie na wydarzenia oczami postaci, która bierze w nich udział. Uzyskuje się to np. poprzez kompozycję kadru oraz za pomocą innych postaci, które patrzą w obiektyw czy zwracają się bezpośrednio do kamery. Z jednej strony daje to iluzję uczestnictwa w akcji, z drugiej jednak odbiera bezpieczną pozycję oglądania obrazu z dystansu.

RBs1jC482hE2T
1,1
R435aSL4C8crC
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy ujęcia podwójnego.

Ujęcie podwójne (two shot)

Ujęcie to obejmuje dwie postaci, zazwyczaj jest realizowane w planie amerykańskim, średnim lub w średnim zbliżeniu. Służy ukazaniu relacji pomiędzy bohaterami, którzy znajdują się zazwyczaj w jakiejś interakcji, np. w rozmowie.

R12vsSSePqZh8
1,1
RqmCIsRIAlGFc
Film nawiązujący do ujęcia grupowego.

Ujęcie grupowe (group shot)

Z tym ujęciem mamy do czynienia wtedy, gdy w kadrze znajdują się co najmniej trzy osoby. By objąć taką grupę, używa się planu średniego, amerykańskiego lub ogólnego. Dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu postaci w kadrze możemy zasugerować relacje, jakie między nimi panują – konflikty, dominację którejś ze stron czy uczucia.

R1Dqv8RMM1auK
1,1
R1Tom50yRGSfo
Film nawiązujący do ujęcia przekoszonego.

Ujęcie przekoszone (canted shot)

To inaczej ujęcie ukośne, polegające na odchyleniu kamery w taki sposób, że linia horyzontu nie jest równoległa do dolnej granicy kadru. Dzięki takiemu zabiegowi możemy uzyskać efekt chaosu, zagubienia, dezorientować widza. Pozwala on również na zasugerowanie niestabilności psychicznej jednej z postaci lub przeciwnie – tego, że wydarzenia, w których uczestniczy, są w jakiś sposób nienormalne.

R17PcOANf3P5T
1,1
RQfZ7hLPOyEUn
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy ujęcia symbolicznego.

Ujęcie symboliczne (emblematic shot)

Za pomocą prostego ujęcia symbolicznego można oddać złożone treści, które skłaniają widza do refleksji. Pewien konkretny obraz zyskuje dodatkowe wymiary, sensy, które mogą być interpretowane. By zastosować ten typ ujęcia, należy wiedzieć, co chcemy przekazać, być świadomym przesłania sceny. Zazwyczaj ujęcie symboliczne służy do otwarcia lub zamknięcia znaczącej sceny lub sekwencji scen.

R1ZWbyCO69kvY
1,1
R1PTODiQHrKIa
Film nawiązujący do treści materiału - ujęcia abstrakcyjnego.

Ujęcie abstrakcyjne (abstract shot)

Geneza ujęcia sięga filmów awangardowych i eksperymentalnych lat 20. XX wieku. Stopniowo zaczęło pojawiać się także w filmach głównego nurtu, urozmaicając obraz. W ujęciach abstrakcyjnych kładzie się nacisk na kolory, kształty, kompozycję kadru, a niekoniecznie na dosłowną zawartość. Przedstawia np. zniekształcony przedmiot lub tylko jego fragment, co uniemożliwia jego rozpoznanie.

R10rOFfqhfBBg
1,1
RCgRBfho4tZg1
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy ujęcia makro.

Makro (macro shot)

Ujęcia makro to detale, które są szczególnie przydatne przy ukazywaniu drobnych elementów danego przedmiotu czy postaci. Makrozbliżenia umieszcza się na końcu serii ujęć, które stopniowo przybliżają się, stając się coraz ciaśniejsze. Stosuje się je wówczas, gdy chcemy pokazać jakiś przedmiot, którego znaczenie widz pozna dopiero w dalszej części filmu.

R12nyIQduRPuV
1,1
RE9CqRzfGUMNW
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy transfokacji.

Transfokacja (zoom shot)

Transfokator nazywany jest także zoomem. Stosuje się go np. w filmach akcji podczas kręcenia z ręki. Jego użycie pozwala na dynamiczną zmianę pola widzenia bez konieczności ruszania kamery czy zmiany obiektywu. Dzięki temu perspektywa pozostaje niezmienna, inaczej niż przy jeździe kamery. Gdy kamera się porusza, widz ma wrażenie, że porusza się razem z nią – przy użyciu zooma [czytaj: zuma] to przedmiot zdaje się przybliżać lub oddalać.

RFXUeduwUSERx
1,1
R19tesiPrOcrv
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy kamery poziomej.

Panorama pozioma (pan shot)

Ujęcie panoramiczne polega na obróceniu kamery wokół jej własnej pionowej osi, w lewo bądź w prawo. Ujęcie to stosuje się, by śledzić postać na ekranie lub przenosić się z jednej postaci do drugiej. Ujęcie panoramiczne zachowuje ciągłość akcji, czasu i przestrzeni. Z tego powodu może być przydatne do filmowania idącej postaci, by pokazać, ile czasu zabiera jej pokonanie drogi albo do ukazania jakiejś sceny, np. kłótni, której spójność jest szczególnie ważna dla akcji.

R1d4mzZwnzzY4
1,1
RkWAJQEI4qDHQ
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy panoramy pionowej.

Panorama pionowa (tilt shot)

Ujęcie panoramiczne polega na obróceniu kamery wokół jej własnej poziomej osi. Służy ono zazwyczaj usytuowaniu akcji – przesunięcie kamery w dół odsłania miejsce, w którym rozgrywa się dana scena, zaś przesunięcie jej w górę pozwala na przejście od postaci – bohatera sceny – do otoczenia, w którym się znajduje. Panorama pionowa, podobnie jak pozioma, pozwala na zachowanie ciągłości akcji, czasu oraz miejsca, powinno się ją zatem stosować tam, gdzie taki zabieg będzie potrzebny i znaczący.

R1YSNQ56pLLFP
1,1
RvMAui4Lw9e1T
Film nawiązujący do ujęcia z wózka.

Ujęcie z wózka (dolly shot)

Po umieszczeniu kamery na specjalnej platformie można dokonywać ujęć z wózka, czyli takich, które wymagają jazdy kamery. Za sprawą jej przemieszczania się zmienia się perspektywa, a co za tym idzie – kompozycja kadru. Widz ma więc wrażenie, że to on się porusza – co stanowi zasadniczą różnicę między tym ujęciem a transfokacją, czyli zoomem [czytaj: zumem]. Ujęcia z wózka używa się, by odsłonić lub zasłonić jakąś sytuację. Wzmaga to też dramatyzm danej sceny, buduje napięcie.

RyRq8XPMj4UCJ
1,1
R1QgSFxrBDHjd
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy ujęcia z efektem vertigo.

Efekt vertigo (dolly zoom shot)

Ujęcie z efektem vertigo polega na połączeniu najazdu kamery na wózku i zastosowania zooma [czytaj: zuma] do tyłu bądź przeciwnie – odjazdu kamery i zooma [czytaj: zuma] do przodu. Dzięki temu zachowujemy wielkość obiektu w kadrze przy jednoczesnej zmianie tła – zbliża się ono lub oddala. Efekt ten stosuje się w scenach, w których dzieje się coś wyjątkowo znaczącego dla fabuły – gdy bohater zdaje sobie z czegoś sprawę, gdy coś go zaskakuje – ma bowiem szczególnie niepokojący wydźwięk.

R14jvNxZZScZ9
1,1
R9ocumN3bssZL
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy ujęcia o nazwie jazda towarzysząca.

Jazda towarzysząca (tracking shot)

W przypadku tego ujęcia kamera porusza się razem z obiektem, śledząc jego ruch. Może przemieszczać się równolegle – wówczas dynamika kompozycji jest największa – z przodu bądź z tyłu. Jest to – w odróżnieniu od ujęcia z wózka – ruch umotywowany, podążamy bowiem śladami bohatera.

R1dYV1NBval8V
1,1
R169ilvej6tqB
Źródło: Steadicam, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Steadicam_Operator_John_Fry_with_Master_Steadicam_%26_Arri_Alexa_camera.jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ujęcie ze steadicamu (steadicam shot)

Ujęcie ze steadicamu  [czytaj: stedikamu] to ujęcie z ręki, jednak z zastosowaniem specjalnego stabilizatora obrazu. Pozwala to na ominięcie ograniczeń, jakie wymuszają wózki – nie jest możliwe ich użycie np. na schodach – a jednocześnie na zachowanie jakości obrazu.

Urządzenie to, które składa się z kamizelki operatora, wyważonego ramienia i kolumny pod kamerę, tłumi wszelkie drgania, pozwala płynnie prowadzić kamerę i poruszać się w nieograniczony sposób. Ujęcia te stosowane są zazwyczaj wtedy, gdy zachowanie ciągłości akcji jest istotne dla fabuły.

R2QpUfRcf3eE1
1,1
RzJIhEbzHCjNj
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy ujęcia z kranu.

Ujęcie z kranu (crane shot)

Kran zdjęciowy, czyli żuraw, to urządzenie, które umożliwia kamerze płynny ruch w pionie, poziomie lub w obu płaszczyznach jednocześnie. Ruch ten może obejmować nawet kilkanaście metrów. Ujęcie to zazwyczaj stosuje się, by ukazać otoczenie, stąd często umieszcza się je na początku sceny. Zastosowanie go w odwrotnym kierunku pozwala na przejście od planu ogólnego do wyizolowania postaci w kompozycji.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 4

Wybierz z prezentacji trzy różne filmy, które różnią się od siebie kadrowaniem. Opisz rodzaj kadru, który został w nim wykorzystany oraz jaki był cel wyboru takiego kadrowania obrazu.

RC2AEd9lOCUrA
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Przed przystąpieniem do pracy nad własnym filmem, przeczytaj tekst Tomasza Maciosa o tym jak powstaje film i wykonaj ćwiczenia.

Jak powstaje filmTomasz Macios
Tomasz Macios Jak powstaje film

Film, podobnie jak spektakl teatralny, jest dziełem sztuki tworzonym przez cały zespół współpracujących ze sobą ludzi, nad pracą których czuwa reżyser. Jego rola polega głównie na stworzeniu koncepcji filmu, czyli przemyśleniu, w jaki sposób przełożyć na obrazy wymyśloną wcześniej historię. Reżyser ma jednak przed sobą trudniejsze zadanie niż choćby malarz, używający pędzla i farb, by za ich pomocą namalować obraz. Twórca filmu obok kamery i wielu innych urządzeń technicznych potrzebuje także aktorów i rozmaitych specjalistów, bez których pomocy nie byłby w stanie zbyt wiele zrobić. […]

Gdybyśmy chcieli nakręcić film o powstawaniu filmu, mógłby się on składać z trzech odcinków. […]

1. Etap przedzdjęciowy
Tematem pierwszego odcinka jest okres przedzdjęciowy, kiedy twórcy zastanawiają się, o czym chcieliby zrobić swój film. Najpierw reżyser lub producent filmowy, który zatrudnia reżysera do nakręcenia filmu, wybiera scenariusz.

Scenariusz – jest po prostu opowieścią podzieloną na role, poszczególne sceny i dialogi, na podstawie której ma powstać film. Tekst scenariusza przypomina trochę dramat, obok dialogów znajdują się tam ogólne wskazówki dotyczące gry aktorskiej, podobne do didaskaliów w dramacie, nie ma w nim jednak żadnych szczegółów technicznych bezpośrednio związanych z realizacją filmu. Autora scenariuszy nazywa się scenarzystą i często się zdarza, że współpracuje on z jednym reżyserem przy wielu filmach. […]

Zdarza się jednak, że sam reżyser tworzy scenariusz do swego filmu, który w takim przypadku nazywa się filmem autorskim. Czasem scenariusz powstaje na podstawie powieści. Mamy wówczas do czynienia z adaptacją, która zazwyczaj jest znacznie skróconą wersją pierwowzoru.

Obok skrótów, scenarzysta może zmienić zakończenie i bohaterów przedstawionej w powieści historii, a także czas i miejsce wydarzeń, lub po prostu przedstawić wszystko z własnego punktu widzenia. […] Film nakręcony na podstawie powieści wcale nie musi dokładnie opowiadać zawartej w niej historii. Zdarzają się jednak dość wierne ekranizacje utworów literackich […].

Kolejny etap pracy nad filmem to stworzenie scenopisu. Zajmuje się tym reżyser i operator, a niekiedy także scenograf. Scenopis jest po prostu przygotowanym do realizacji filmu scenariuszem, którego tekst został podzielony na kolejne sceny i ujęcia z dokładnym określeniem miejsc, w jakich będą one kręcone, oraz czasem trwania i ilością zdjęć realizowanych w studiu i w plenerze. W scenopisie znajdują się również uwagi dotyczące pojawiających się w danym ujęciu dźwięków, na przykład różnych szumów i hałasów dochodzących z ulicy, oraz specjalnie skomponowanej do filmu muzyki. Według scenopisu realizuje się cały film, projektując scenografię, dobierając rekwizyty, a także dokonując montażu. […]

Przed rozpoczęciem zdjęć reżyser ma jeszcze jedno ważne zadanie – musi ustalić obsadę, czyli dobrać odpowiednich aktorów do ról, które znajdują się w scenariuszu. Zazwyczaj, żeby znaleźć właściwych artystów, organizuje się tzw. castingcastingcasting. CastingcastingCasting to przegląd kandydatów spełniających określone warunki, których wymaga dana postać. Reżyser wraz ze swoimi asystentami decyduje o tym, kto posiada odpowiednie cechy i umiejętności, by zagrać wymaganą rolę. Oprócz aktorów wcielających się w konkretnych bohaterów potrzebni są w filmie liczni epizodyści i statyści. Epizodystą nazywany jest aktor mający do zagrania małą rolę, zwaną epizodem, i zazwyczaj krótką kwestię do wypowiedzenia. […]

Statyści zaś to ludzie, którzy nie mają żadnych kwestii do wypowiedzenia, a stanowią jedynie „tło” dla gry aktorów. Często występują oni jako tłum, choćby w scenach bitewnych lub po prostu jako zwykli przechodnie czy klienci sklepów i restauracji. Obok statystów pojawiają się także specjaliści do zadań specjalnych, czyli kaskaderzy. Ich rola polega na zastępowaniu aktorów w sytuacjach niebezpiecznych, w scenach, wymagających szczególnych umiejętności. […]

2. Etap zdjęciowy

[…] Chodzi tu po prostu o kręcenie filmu, czyli pracę z użyciem kamery. Na planie wykonuje się także zdjęcia aktorów, zwane fotosami, ale zajmuje się tym specjalnie zatrudniony fotograf. […]
Plan filmowy to […] miejsce, w którym odbywają się zdjęcia, czyli kręcony jest film. Pracuje tam cały zespół ludzi, bez których reżyser nie mógłby zrealizować swojej koncepcji. Każdy członek ekipy filmowej ma swój wkład w powstawanie dzieła, do najważniejszych osób na planie należy jednak bez wątpienia operator. […]

Operator nie jest pracownikiem technicznym, ale artystą, podobnie jak fotograf. Żeby zarejestrować odpowiednie ujęcie nie wystarczy bowiem ustawić aktorów na planie i włączyć kamerę. Wszystko, co jest filmowane, musi być wcześniej przemyślane przez reżysera i odpowiednio przygotowane przez artystów i technicznych pracowników planu. Operator nagrywa za pomocą kamery tylko odpowiednio skomponowane obrazy, czyli kadry.
Bezpośrednią obsługą kamery zajmuje się zazwyczaj drugi operator, czyli szwenkier. Pomagają mu w tym oświetleniowcy i asystent operatora, dbający o dobór obiektywów i dokonujący pomiarów światła, które pozwalają ustawić właściwą ostrość i przesłonę. Kamera daje twórcom filmu bardzo wiele możliwości rejestrowania poszczególnych kadrów. […]

Kiedy w danym ujęciu aktor lub jakiś obiekt, na przykład samochód, poruszają się, kamera musi śledzić ich ruchy, przemieszczając się na wózku, w innym samochodzie lub na przykład w samolocie. Taki ruch kamery w stosunku do obiektu filmowcy nazywają jazdą.

Z pewnością widzieliście w filmach sceny, w których przedmiot nagle się oddala, na przykład można pokazać człowieka z bliska, a w następnej chwili z bardzo daleka, tak że ginie w tłumie – jest to tak zwany odjazd. Kiedy dzieje się na odwrót, mówimy o najeździe.

[…] Plan filmowy to miejsce, w którym kręci się film, słowo „plan” ma jednak jeszcze jedno ważne znaczenie. Używa się go na określenie wielkości rejestrowanego przez kamerę obrazu, czyli tego, co mieści się w kadrze.

[…] Wielkość planów filmowych określa się w odniesieniu do ludzkiego ciała. Kiedy plan ukazuje postać z bliska, a w kadrze mieści się popiersie aktora – mówimy o półzbliżeniu, kiedy obraz filmowy ukazuje na przykład twarz, rękę lub jakiś większy przedmiot, nazywa się to zbliżeniem. Natomiast kiedy z bardzo bliska, w powiększeniu widzimy jakiś szczegół twarzy, na przykład oko, usta lub pierścionek na palcu, plan taki nazywamy planem wielkim lub detalem. Wyróżnia się też plan średni, zwany amerykańskim, który ukazuje ludzką postać do kolan lub do pasa. Istnieją również plany filmowe, które pokazują więcej elementów z większej odległości. Należy do nich: plan pełny, gdy na ekranie widzimy całą sylwetkę ludzką, ogólny, gdy człowiek znajduje się w jakimś pomieszczeniu lub na tle budynku, oraz plan daleki, obejmujący krajobraz lub panoramę miasta. Każdy z tych planów ma swoje znaczenie, dostarczając widzowi innych informacji o miejscu akcji i bohaterach.

[…] Plan filmowy może znajdować się na przykład we wnętrzu jakiegoś budynku, w studiu lub na otwartej przestrzeni, czyli w plenerze. Miejsce to zawsze jest dokładnie określone w scenopisie. […]

Zazwyczaj […] plan znajduje się w jakimś konkretnym miejscu, na przykład we wnętrzu pałacu, w górach, na morzu czy na zatłoczonej ulicy. Ważną postacią na planie jest scenograf – w filmie, podobnie jak w teatrze, tworzy on świat, w którym żyją bohaterowie danej opowieści. Scenografia w filmie wygląda jednak nieco inaczej niż na scenie teatralnej, ponieważ tutaj na to, co zobaczymy, największy wpływ ma kamera. […]

Dzięki kamerze można w filmie pokazać na całym ekranie zarówno widok wielkiego miasta, jak i jeden maleńki przedmiot, czyli rekwizyt. Ze scenografem współpracuje kostiumolog, dbający o to, by wszyscy mieli odpowiednie kostiumy, a także rekwizytor. Jego zadaniem jest dopilnowanie, żeby każdy z aktorów i statystów otrzymał właściwy rekwizyt, a odpowiednie przedmioty znalazły się na swoim miejscu. Jak już może wiecie – choćby z filmu „Władca Pierścieni” – rekwizyt nie jest tylko częścią dekoracji, ale może „grać” rolę nie mniej ważną niż aktorzy, stając się przedmiotem, wokół którego toczy się akcja filmu. Szczególnie dużo pracy mają dekoratorzy wnętrz, kostiumolodzy i rekwizytorzy w filmach kostiumowych i historycznych, gdzie trzeba starannie odtworzyć wygląd dawnych ulic, wnętrz domów i ubiorów.

Na planie pracuje również akustyk, który zajmuje się nagrywaniem dialogów postaci i rozmaitych dźwięków, na przykład odgłosów jadącego samochodu, śpiewu ptaków itp. Później wraz z reżyserem i montażystą pracuje on nad zsynchronizowaniem, czyli odpowiednim połączeniem nagranego przez siebie materiału z obrazem w czasie montażu. W filmie zazwyczaj pojawia się też specjalnie skomponowana muzyka, która ma oddawać nastrój poszczególnych scen. […]
Zanim będzie można usłyszeć efekt pracy akustyków i kompozytorów, trzeba dokończyć pracę na planie. Porządku pilnuje tutaj kierownik planu, który wraz ze swoimi pomocnikami dba o to, aby wszystko było odpowiednio przygotowane i aby nikt nie przeszkadzał w pracy aktorom, reżyserowi i operatorom. […]

Każdy dzień pracy na planie wygląda podobnie, jeśli chodzi o rozkład zajęć – każde ujęcie kręci się po kilka razy, by uzyskać efekt, który zamierzył reżyser, nawet kiedy jest ono udane, powtarza się jeszcze raz lub kilka razy, taka powtórka to w języku filmowców dubel. […]

Dubel robi się po to, by mieć większe możliwości przy montażu filmu, który polega na wyborze i łączeniu wielu nakręconych wcześniej ujęć.

Czasem po zakończeniu zdjęć kręci się jeszcze kilka ujęć, które nie były ujęte w scenopisie, bowiem w czasie pracy reżyser często zmienia trochę koncepcję filmu albo chce wypróbować nowe pomysły. W języku filmowców takie dodatkowe zdjęcia noszą nazwę dokrętki. Długa praca na planie wreszcie dobiegła końca – czas na ostatni odcinek opowieści o powstawaniu filmu.

3. Montaż

[…] Po zakończeniu zdjęć reżyser wybiera ujęcia, które, jego zdaniem, są najlepsze, by następnie połączyć je razem, tak by tworzyły scenę. Scena w filmie oznacza kilka ujęć, które są ze sobą powiązane, na przykład występują w nich ci sami bohaterowie lub dzieją się one w tym samym miejscu i czasie. Kilka scen tworzy sekwencję (łacińskie sequentiasequentiasequentia – następstwo) – czyli fragment filmu złożony z układających się w całość scen, w których występują ci sami bohaterowie. Jak widzicie, poszczególne ujęcia są najmniejszymi elementami, z których układa się film. Po zakończeniu zdjęć, w czasie montażu zostaną one połączone według planu, czyli scenopisu, i zsynchronizowane ze ścieżką dźwiękową. Zanim to nastąpi, zdjęcia trzeba wywołać i poddać odpowiedniej obróbce technicznej. Obecnie dużą część pracy wykonuje się za pomocą komputerów, dotyczy to szczególnie efektów specjalnych. Powstają również filmy wykonane w całości techniką cyfrową.
Montaż jest już ostatnim etapem powstawania filmu. Z wielogodzinnego materiału, który zazwyczaj powstaje, reżyser wybiera najlepsze, jego zdaniem, fragmenty i wspólnie z montażystą łączy je razem, dodając do nich dźwięk – dialogi bohaterów, różne hałasy i muzykę. Połączone w ten sposób elementy filmu tworzą historię, którą później oglądamy w kinie lub w telewizji. […]

Tak naprawdę montaż to nie tylko technika, ale także wielka sztuka. […] Reżyser musi połączyć w jedną sensowną całość ujęcia robione w różnych planach i przy różnych ustawieniach kamery. Poszczególne kadry można łączyć na wiele różnych sposobów, zależy to przede wszystkim od pomysłowości reżysera i przyjętej przez niego koncepcji filmu. […]

Montaż to nie tylko sklejanie taśmy, ale sposób opowiadania historii za pomocą odpowiedniego łączenia ze sobą nagranych przez kamerę obrazów, które na ekranie „ożywają”, przyciągając uwagę widzów.

Kiedy montaż jest zakończony, wykonuje się wzorcową kopię filmu, która jest następnie powielana. Po wyprodukowaniu film trafia do dystrybucji (czyli rozpowszechniania) za pośrednictwem zajmujących się tym firm i jest pokazywany w różnych kinach, a po jakimś czasie można go też obejrzeć w telewizji, na taśmie wideo lub płycie DVD. Istnieją też interaktywne płyty, które dają możliwość zmiany zakończenia filmu, a nawet ułożenia własnej wersji wydarzeń.

CART1 Źródło: Tomasz Macios, Jak powstaje film, [w:] Encyklopedia szkolna. Język polski. Szkoła podstawowa. Klasy IV–VI, red. Marta Tomczyk, Warszawa 2008.
Ćwiczenie 1
R1RbfxdOqwj13
Zapisz w poprawnej kolejności etapy powstawania filmu i wszystkie niezbędne przy nich czynności. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RjHRdbXHljeeA
Zapisz etapy powstawania filmu i związane z nimi czynności.
Polecenie 5

Weź udział w projekcie edukacyjnym, którego efektem będzie nakręcenie własnego filmu. Zanim przystąpisz do kręcenia wykonaj wszystkie ćwiczenia i zapoznaj się z aplikacjami.

Oto propozycje tematów:

Adaptacja filmowa wybranego fragmentu książki lub wiersza.

Szkolne wydarzenie. Krótka fabuła dziejąca się w szkole.

Fascynujący świat przyrody.

Opowiem wam ciekawą historię, która wydarzyła się naprawdę. Film o wydarzeniu historycznym w regionie.

Polecenie 6

Zapoznaj się z aplikacją do tworzenia scenariuszy filmowych. Stwórz własny scenariusz krótkiego filmu. Może to być adaptacja filmowa fragmentu wybranej lektury lub ulubionej książki.

R23i8EYpNJCYr
Program umożliwiający samodzielne stworzenie scenariusza filmowego.
Program do pisania scenariuszy filmowych
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Xz0EYC4G81G
Polecenie 7

Zapoznaj się z aplikacją służącą do projektowania scenografii. Zaprojektuj najważniejsze sceny swojego filmu.

R1Z5zezOayOkv1
Aplikacja Tworzę scenografię
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RHdPrI0lb5o0n
sequentia
casting
Polecenie 8
RgUI7X1FroQwl
Narysuj kadr z tytułem twojego filmu.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Opisz kadr  z tytułem twojego filmu.

RIUqju36gjrsr

Słownik

kadr
kadr

obraz zarejestrowany na klatce taśmy filmowej; też: ta klatka

adaptacja filmowa
adaptacja filmowa

(łac. adaptatio – przystosowanie) – przystosowanie tekstu literackiego do wystawienia na scenie (adaptacja sceniczna lub teatralna) albo do sfilmowania (adaptacja filmowa); reżyser, podporządkowując tekst literacki własnej wizji inscenizacyjnej, dokonuje zmian w utworze, może np. dowolnie zmieniać układ tekstu, kreacje bohaterów, porządek wydarzeń, rezygnować z niektórych wątków, dodawać nowe

proporcja ekranu
proporcja ekranu

inaczej format obrazu; wymiary wyświetlanego obrazu wyrażone ilorazem jego długości do wysokości