RGSqhQw2WyVqt1
Kolorowa fotografia przedstawia fragment słupa reklamowego, na którym mieszają się pozostałości po przyklejonych plakatach. Widać różne fragmenty plakatów, różne litery, kolory.

Artyści w służbie społeczeństwa, sztuki i reklamy. Plakat i afisz

Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Plakat to forma grafiki użytkowej. Może być interpretowany jako samodzielne dzieło sztuki albo pełnić funkcję użytkową. Poza walorami artystycznymi może przekazywać różne informacje lub służyć reklamie. Autor plakatu w prosty, graficzny sposób, za pomocą umownych znaków, często przy użyciu metafory, informuje np. o sztuce teatralnej, filmie czy sygnalizuje problem społeczny.

Ważne daty

1899 r. – powstaje pierwszy polski plakat autorstwa Stanisława Wyspiańskiego Wnętrze

lata 50. - 60. XX w. – rozkwit nurtu Polskiej Szkoły Plakatu

1966 r. – odbywa się I Międzynarodowe BiennalebiennaleBiennale Plakatu

1968 – otwarcie pierwszego na świecie Muzeum Plakatu (Wilanów, Warszawa)

biennale

Galeria plakatów znanych twórców

R15DwHYFc1MRf
Ćwiczenie 1
Wybierz jeden z poznanych wcześniej plakatów i powiedz, co zwróciło Twoją uwagę w jego opisie.
R5NewszpSNPEt
Ćwiczenie 1
Połącz w pary opisy treści plakatów z wydarzeniami, imprezami, które reklamują.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Krótka historia plakatu

Ilustrowane plakaty zaczęły powstawać w drugiej połowie XIX wieku wraz z wynalazkiem chromolitografiichromolitografiachromolitografii, która umożliwiła wprowadzenie koloru do tekstowych afiszy i ogłoszeń oraz związanie ilustracji z tekstem. Plakaty pojawiły się w dużych miastach w dobie rewolucji przemysłowejrewolucja przemysłowarewolucji przemysłowej. Zaistniała wtedy potrzeba, by informować społeczeństwo o wydarzeniach kulturalnych (spektaklach teatralnych, koncertach, wystawach i akcjach charytatywnych) i reklamować modne usługi czy towary.

chromolitografia

Plakat w Polsce

Szczególny rozwój plakatu w Polsce przypada na lata 50.-70. XX wieku. Plakaty polskich grafików zdobywały nagrody w wielu międzynarodowych konkursach. Ich twórców zaliczamy do przedstawicieli tzw. Polskiej Szkoły Plakatu. Prace tych artystów wyróżniały się oszczędną formą, wyrazistością, nowatorstwem i ciekawym liternictwem. Obejrzyj kilka przykładów twórców Polskiej Szkoły Plakatu, zwracając uwagę na wymienione cechy.

Ćwiczenie 2

Na podstawie materiałów obejrzanych w internetowej Galerii Polskiego Plakatu określ podstawowe cechy i funkcje plakatu.

RCsoVY7Ew60pl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Na podstawie opisów w galerii  wypisz cechy i funkcje plakatu.

Rob8NWAuM8zcl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Odniesienia do plakatu można odnaleźć w języku codziennym. Funkcjonują w nim np. takie określenia jak: myślenie plakatowe, twarze z plakatu, farby plakatówki. Wyjaśnij, co oznaczają te wyrażenia.

RbVaGga0RElFm
(Uzupełnij).
Muzeum Plakatu
Culture.pl

Plakat secesyjnysecesjasecesyjny – Alfons Mucha

secesja
REziK3UcSwOtY
Portret Alfonsa Muchy
Źródło: George Lawrence Raymond Co. (Chicago) [czyt.: dżordż rejmond lołrens], 1906, fotografia, domena publiczna.
Alfons Mucha19391860

Alfons Mucha

- czeski malarz, ilustrator, projektant plakatów, reklam, kalendarzy, okładek czasopism, rzeźb i biżuterii. Twórca nowatorskiego i podziwianego „stylu Muchy” – ucieleśniającego założenia i postulaty francuskiej secesjisecesjasecesji. W latach 1893–1903 pracował w Paryżu, gdzie odniósł spektakularny sukces, później przeniósł się do Nowego Jorku, ostatnie lata życia spędził na Morawach. W 1902 roku wydał Documents décoratifsDocuments décoratifsDocuments décoratifs – podręcznik wzornictwa dla artystów i rzemieślników. Do  najsłynniejszych dzieł Muchy należą panneauxj0000000FEB2v23_000tp001panneaux dekoracyjne: Pory roku (1896), Zodiak (1896), Sztuki piękne (1898), Pory dnia (1899), Kamienie szlachetne (1900) oraz monumentalny cykl obrazów olejnych Epopeja słowiańska (1912–1926). Artysta stosował technikę litografii barwnej, która pozwalała reprodukować i masowo powielać jego dzieła, a ze względu na cenę – czyniła je powszechnie dostępnymi.

R1JNs40stdLFg
Cztery pory roku
Źródło: Alfons Mucha, 1895, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Co sądzisz o dziełach Muchy? Uważasz je za piękne i czarujące, a może wydają się ci niemodne, staroświeckie i kiczowate? Zredaguj głos w dyskusji na ten temat.

RnoJmAaSvMNPt
(Uzupełnij).
j0000000FEB2v23_000tp001
j0000000FEB2v23_000tp002
j0000000FEB2v23_000tp003
imprimeries
Documents décoratifs
Imprimeries Lemercier, Paris
j0000000FEB2v23_000tp006
j0000000FEB2v23_000tp007
j0000000FEB2v23_000tp008
j0000000FEB2v23_000tp009
Cycles Perfecta

Mistrzowie plakatu: Henri Toulouse‑LautrecHenri Toulouse‑LautrecHenri Toulouse‑Lautrec

R1NCw1Y0ymTd8
Portret Henriego Toulouse‑Lautreca
Źródło: Paul Sescau [czyt.: pol sesku], 1880, fotografia, domena publiczna.
Henri Toulouse‑Lautrec19011864

Henri Toulouse‑Lautrec

(czyt.: ąri tuluz‑lotrek) – francuski malarz, rysownik oraz artysta grafik (ilustrator i litograf), znany z ekscentrycznego i swobodnego trybu życia w paryskiej dzielnicy MontmartreMontmartreMontmartre – kolebce cyganerii artystycznej i siedzibie słynnych XIX‑wiecznych kabaretów (Moulin Rouge, Folies‑Bergère, Moulin de la GaletteMoulin Rouge, Folies‑Bergère, Moulin de la GaletteMoulin Rouge, Folies‑Bergère, Moulin de la Galette). Zasłynął dekadenckimi obrazami przedstawiającymi frywolne sceny z nocnego życia Paryża (m.in. rozrywki w teatrach variétésj0000000FEB2v23_000tp00Avariétés) i portretami modelek o wątpliwej reputacji. Artysta tworzył również scenografie i afisze. Dziś uważa się go za prekursora sztuki reklamowej.

Toulouse‑Lautrec. BiografiaJulia Frey
Julia Frey Toulouse‑Lautrec. Biografia

Wkrótce plakaty Henry’ego stały się tak słynne, że niektórzy kolekcjonerzy nocami krążyli po mieście i zrywali je z murów, jeszcze wilgotne, tuż po ich rozlepieniu. On sam w coraz większym stopniu przedkładał je ponad inne formy artystyczne [...]. Wiele wskazuje na to, że te preferencje miały podłoże psychologiczne. Już od dzieciństwa Henry bardzo lubił s’affichers’affichers’afficher, popisywać się; odziedziczył tę skłonność po ojcu. Czasownik s’afficher – afiszować się, celowo ściągać na siebie publicznie uwagę – pochodzi bezpośrednio od rzeczownika afficheafficheaffiche – afisz. Tworząc plakaty, mógł LautrecHenri Toulouse‑LautrecLautrec nadal afiszować się, tym razem w sensie dosłownym, popisywać się ekstrawagancją, wystawiając na widok publiczny swoją budzącą zgorszenie twórczość, a zarazem udaremniać wysiłki rodziny, która próbowała skłonić go, by jako kaleka trzymał się na uboczu. [...] Ubierał się niekonwencjonalnie, w sposób przyciągający uwagę, nosił na przykład spodnie w beżowo‑czarną kratkę, w których wiele razy został sfotografowany. [...] Ta specyficzna autoreklama była po części mechanizmem obronnym, takim samym jak wykpiwanie swego kalectwa. Świadczyła jednak również o jego nowoczesności, rozumieniu rosnącej potęgi reklamy, nawet reklamy negatywnej.

j0000000FEB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Julia Frey , Bibliografia. Henri Toulouse‑Lautrec , tłum. Joanna Andrzejewska, Warszawa 2004, s. 359–360.

Zapoznaj się z obrazami zamieszczonymi w poniższej galerii. Na pierwszym plakacie widnieje pierwszy zaprojektowany przez artystę afisz reklamowy dla paryskiego kabaretu Moulin RougeMoulin RougeMoulin Rouge. ToulouseHenri Toulouse‑LautrecToulouse-LautrecHenri Toulouse‑LautrecLautrec narysował na nim tancerkę La GoulueLa GoulueLa Goulue, wykonującą słynnego kankana. Drugi plakat dla lokalu Les AmbassadeursLes AmbassadeursLes Ambassadeurs, promuje występy Aristide’a BruantaAristide BruantAristide’a Bruanta – śpiewaka kabaretowego, sławnego z grubiańskiego języka i szczególnie wulgarnych występów, a także ze strojów rodem z cyganerii (kapelusz z szerokim rondem, czarna peleryna i czerwony szal). Afisze LautrecaHenri Toulouse‑LautrecLautreca cechuje lapidarnośćlapidarnylapidarność, celność rysunku i daleko posunięta synteza kształtów. Czarny kontur trafnie opisuje sylwetki i buduje ekspresję postaci.

Polecenie 2

Oceń afisze Toulouse‑LautrecaHenri Toulouse‑LautrecToulouse‑Lautreca. Wypisz elementy, które ci się w nich podobają.

R1CSw3gbHoMyQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RVoZiDx9eTZss
Zaznacz cechy, jakimi można określić afisze Toulouse‑Lautreca. Możliwe odpowiedzi: 1. ekspresyjne, 2. schematyczne, 3. krzykliwe, 4. staroświeckie, 5. secesyjne, 6. statyczne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, do jakiego gatunku sztuki można zaliczyć afisze Toulouse - LautrecaHenri Toulouse‑LautrecToulouse - Lautreca.

R1DfQspnloBJ0
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Podaj inne niż w przytoczonym tekście słowa bliskoznaczne wyrazu afiszować.

R15p0AfDt4jAn
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wśród wyrazów zgromadzonych w poprzednim ćwiczeniu wypisz te, które odnoszą się bezpośrednio do reklamy i określają zadania plakatu.

R1489tdl7R65H
(Uzupełnij).
j0000000FEB2v23_000tp00A
Henri Toulouse‑Lautrec
s’afficher
affiche
Jane Avril
Moulin Rouge
La Goulue
Les Ambassadeurs
Aristide Bruant
Montmartre
Moulin Rouge, Folies‑Bergère, Moulin de la Galette
JPOL_E3_E4_Preteksty
Ćwiczenie 8

Określ, jakie uczucia i emocje mogą budzić plakaty w odbiorcy.

RclHOmhHyanWR
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Zaprojektuj plakat propagujący humanitarne traktowanie zwierząt. Nie zapomnij o chwytliwym haśle, odwołującym się np. do symboliki lub gry słownej.

R1KyBa3ZxRqde
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Opisz plakat propagujący humanitarne traktowanie zwierząt. Nie zapomnij o chwytliwym haśle, odwołującym się np. do symboliki lub gry słownej.

Rc86y2M8OpJeb
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Ciekawe zbiory plakatów posiada Muzeum Plakatu w Wilanowie w Warszawie, otwarte w 1968 roku jako pierwsze tego typu na świecie. Znajdują się w nim kolekcje plakatu polskiego (w tym bogata kolekcja Polskiej Szkoły Plakatu), europejskiego, amerykańskiego, chińskiego, japońskiego od końca XIX wieku do współczesności. Zapoznaj się z przykładami prac z Muzeum Plakatu w Wilanowie. Część zbiorów prezentowana jest także w Wirtualnym Muzeum.

Muzeum Plakatu jest także organizatorem Międzynarodowych BiennalebiennaleBiennale Plakatu w Warszawie. Jest to przegląd, na którym prezentowane są plakaty artystów grafików z całego świata. Z przykładami prac konkursowych możesz zapoznać się na stronie http://biennale.postermuseum.pl

Galeria polskich plakatów

R1Vy84NzrgQxX
Ćwiczenie 10
Artyści, tworząc plakat, aby osiągnąć zamierzony efekt sięgają po środki właściwe dla innych dziedzin sztuk plastycznych: linię, barwę, kontrast. Poniżej przedstawiono prace przedstawicieli Polskiej Szkoły Plakatu. Przeanalizuj je i do każdego plakatu dopasuj jedno najbardziej pasujące określenie.
R1KxQZkqxA4eP
Ćwiczenie 10
Aby osiągnąć zamierzony efekt, artyści sięgają po środki właściwe dla innych dziedzin sztuk plastycznych: linię, barwę, kontrast. Do każdego plakatu dopasuj jedno, najbardziej pasujące określenie.

Tematyka plakatów

Plakaty, w zależności od tematyki, można podzielić na: społeczneplakat społecznyspołeczne, polityczne, reklamowe, plakaty do wydarzeńplakat do wydarzeńplakaty do wydarzeń. Zapoznaj się z definicjami plakatu społecznegoplakat społecznyspołecznego i plakatu do wydarzeń oraz z poniższą galerią.

Rfb02vHdc1TP8
Ćwiczenie 11
Plakaty, w zależności od tematyki można podzielić na: społeczne, polityczne, reklamowe, plakaty do wydarzeń. Zapoznaj się z pojęciami: „plakat społeczny” i „plakat do wydarzeń”. Wymień dwa plakaty społeczne z poznanych w trakcie lekcji.
R1Ljp61hhx5tQ
Ćwiczenie 11
Do każdego tytułu plakatu dopasuj (poprzez przeciągnięcie za pomocą myszy) jeden rodzaj plakatu.
RDaVdU7hIUSeN
Ćwiczenie 12
W trakcie lekcji zapoznałeś się z plakatami do wydarzeń kulturalnych. Wymień po jednym plakacie teatralnym, muzycznym i filmowym.
R1Ljp61hhx5tQ
Ćwiczenie 12
Do każdego tytułu plakatu dopasuj (poprzez przeciągnięcie za pomocą myszy) jeden rodzaj plakatu.
RMRidmqfedZZs
Ćwiczenie 13
Uruchom wyobraźnię i opowiedz, co można przedstawić na plakacie dotyczącym problematyki niszczenia przez człowieka środowiska naturalnego.

Techniki wykorzystywane na plakatach

Fotomontaż

W plakacie często stosuje się technikę fotomontażufotomontażfotomontażu. Zapoznaj się z kilkoma przykładami plakatów polskiego plakacisty Michała Batorego.

fotomontaż

Plakat literniczy

Plakat literniczy zwany także typograficznym to taki, którego najważniejszym elementem graficznym jest litera, napis lub większe bloki tekstowe.

Poniżej możesz zapoznać się z przykładami plakatów literniczych znanych artystów.

Afisz teatralny

Ręcznie pisane obwieszczenia teatralne znane były już w starożytności. W XVI i XVII wieku we Francji i Anglii drukowano je w formie ulotki reklamowej, rozdawanej widzom. Z czasem jednak poszczególne teatry zaczęły drukować duże afisze, które rozwieszano na ulicach. W Paryżu pojawili się zawodowi afiszerzy zajmujący się rozwieszaniem i dystrybucją afiszy.

Plakaty teatralne upowszechniły się pod koniec XIX wieku, istotną rolę zaczęły odgrywać walory plastyczne. W Polsce pojawiły się w latach sześćdziesiątych XVIII wieku w związku z działalnością teatrów publicznych. Oprócz nazwy teatru, informacji o tytule i autorze sztuki, zawierały najczęściej informacje o cenach biletów, datę wystawienia i godzinę rozpoczęcia spektaklu. Dopiero w XIX wieku zaczęto umieszczać na afiszu nazwiska wykonawców i reżysera.

Dziś teatry zamawiają afisze przed premierą lub wznowieniem sztuki. Przygotowuje się również afisze z informacjami o repertuarze w danym miesiącu.

R1CTM9P41ESuC
Afisz teatralny informujący o przedstawieniu „Pinokio”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R7D8UwQRFrApt
Afisz informujący o spektaklu Brzydkie kaczątko, projekt: Anita Wasik, ilustracja: Monika i Adam Świerżewscy
Źródło: Materiały Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku, licencja: CC BY 4.0.
R1Bluw1s8Q4Nl
Afisz informujący o spektaklu Akademia pana Kleksa, projekt: Karolina Tomaszewska
Źródło: Materiały Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku, licencja: CC BY 4.0.
R1MgEpDdvuGsc
Ćwiczenie 14
Na afiszu brakuje ważnych informacji. Uzupełnij go poniższymi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Wypisz elementy, które powinny znajdować się na afiszu teatralnym.

Rw5UIgTC4Kh1K
(Uzupełnij).

Do broni! Plakat wojenny jako narzędzie propagandy

Gdy potrzebujesz informacji na temat tego, co dzieje się w twoim mieście, w kraju czy na świecie, szukasz ich w internecie i innych mediach. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy media nie istnieją lub władzę nad nimi przejmuje okupant, a rzeczywistość wskutek zawieruchy wojennej przestaje być zrozumiała? Jak wtedy rozwiązać problem braku komunikacji pomiędzy władzą a obywatelami? W czasie wojen nękających Polskę w pierwszym półwieczu XX wieku służyły temu plakaty propagandowe. Za ich pomocą można było informować odbiorców o ważnych wydarzeniach społecznych, propagować określone idee i przekonywać do poglądów słusznych z punktu widzenia nadawcy.

Rzeczownik „propaganda” wywodzi się od łacińskiego czasownika prōpāgāre oznaczającego rozwijanie, krzewienie. Mianem propagandy określamy zróżnicowane działania w celu narzucenia odbiorcy pewnych poglądów i nakłonienia go do działań słusznych z punktu widzenia nadawcy. Jako szczególny typ propagandy wyróżniamy też agitację – nakłonienie do konkretnego działania w określonej sytuacji. Dla przykładu: celem propagandy może być narzucenie obywatelom pacyfizmu jako światopoglądu, a celem agitacji – wywołanie oporu przeciwko konkretnej wojnie.

Największa popularność wojennego plakatu propagandowego przypadła na okres następujący bezpośrednio po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Nowo kształtujące się władze państwowe wykorzystywały to medium w celu nawoływania obywateli do obrony granic, szczególnie zaś do walki w wojnie polsko‑bolszewickiej 1919‑1921.

Polecenie 3

Obejrzyj galerię plakatów propagandowych z czasów wojny polsko‑bolszewickiej oraz II wojny światowej. Wypisz elementy, które powtarzają się na plakatach z obu okresów.

R1McWCi7RhamP
Polecenie 3

Zapoznaj się z opisami galerii plakatów propagandowych z czasów wojny polsko‑bolszewickiej oraz II wojny światowej. Wypisz elementy, które powtarzają się na plakatach z obu okresów.

Ro3yMGWpS4aao
(Uzupełnij).
Rmchj3csUSn7t
Ćwiczenie 15
Zaznacz środki językowe typowe dla wojennego plakatu propagandowego. Możliwe odpowiedzi: 1. zdanie złożone podrzędnie, 2. wykrzyknik, 3. wielokropek, 4. wyliczenie, 5. tryb przypuszczający, 6. czas teraźniejszy, 7. tryb rozkazujący, 8. elipsa, 9. synekdocha, 10. wołacz, 11. czas przeszły, 12. zwrot grzecznościowy do odbiorcy
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 4

Zdecyduj, które z opisanych plakatów/afiszy podobają się ci najbardziej. Poprzyj swoje wybory argumentami.

RSnrOr1RAJvUY
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zaprojektuj plakat do wybranego filmu. Zastanów się, jaki znak lub symbol wycięty z kolorowych papierów najlepiej zilustruje wybrany przez ciebie film. Z papieru wytnij też litery pasujące do charakteru filmu i ułóż z nich tytuł filmu lub inne hasło z nim związane. Wszystkie wycięte elementy przyklej do kartonu.

Potrzebne będą: nożyczki, kolorowe papiery, karton, klej.

R1RzvFKK3fyun
Polecenie 5

Wymyśl i opisz plakat do swojego ulubionego filmu. Zastanów się, jaki znak lub symbol najlepiej zilustruje wybrany przez ciebie film.

RLqsd5NYLEiWf
Polecenie 6

Wykorzystując dowolny krój czcionki wykonaj projekt plakatu literniczego ukazującego jedną z trzech emocji: STRACH, RADOŚĆ, ZNIECHĘCENIE. Możesz posługiwać się literami dużymi lub małymi, jednocześnie różnicując ich wielkość, kształt, kolor, także w obrębie jednego wyrazu.

RzNeJCP921BF7
Odpowiedz, jaki motyw graficzny znalazłby się na dwóch Twoich plakatach: jednym przedstawiającym radość, a drugim - strach.
Polecenie 6

Opisz projekt plakatu literniczego ukazującego jedną z trzech emocji: STRACH, RADOŚĆ, ZNIECHĘCENIE. Możesz posługiwać się literami dużymi lub małymi, jednocześnie różnicując ich wielkość w obrębie jednego wyrazu.

R3RQfj6Ug3vPd
Polecenie 7

Zaprojektuj plakat dotyczący ochrony środowiska. Zastanów się, na jaki problem z zakresu ekologii zwrócisz uwagę. Może to być np. zaśmiecanie lasów, wycinka drzew, segregowanie śmieci, zanieczyszczanie powietrza lub inne. Wykonaj zdjęcie ilustrujące wybrane przez ciebie zagrożenie i wykorzystaj je w swojej pracy. Na plakacie zamieść hasło związane z tematem. Wykorzystaj dowolną technikę: fotomontaż,  elementy plakatu literniczego.

Potrzebne będą: aparat fotograficzny lub telefon komórkowy z aparatem fotograficznym, komputer z programem do obróbki zdjęć.

RGVG0iFh0oi02
Polecenie 7

Zaprojektuj plakat dotyczący ochrony środowiska, opisz problemy z zakresu ekologii, na które zwrócisz w nim uwagę. Może to być np. zaśmiecanie lasów, wycinka drzew, segregowanie śmieci, zanieczyszczanie powietrza lub inne. Zaplanuj hasło związane z tematem plakatu.

R11SLG7T5iGVO
Polecenie 8

Czy uważasz przedstawione w lekcji  plakaty i afisze  za oryginalne i inspirujące? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R13sdxFzW9xGb
(Uzupełnij).

Słownik

biennale
biennale

oznacza imprezę, najczęściej artystyczną, organizowaną co dwa lata.

dance macabre
dance macabre

(łac. czytaj: dans makabr) taniec śmierci

demonizować
demonizować

wyolbrzymiać negatywne cechy lub zjawiska

ekspresyjny
ekspresyjny

wyrazisty, sugestywny sposób wyrażania uczuć

fotomontaż
fotomontaż

obraz fotograficzny powstały przez skompilowanie kilku obrazów fotograficznych czy ilustracji w jedną całość lub manipulowanie elementami obrazu, np. ich przesuwanie lub usuwanie; wykorzystywany przy tworzeniu plakatów, ilustracji, może stanowić także samodzielne dzieło sztuki; dotyczy zarówno fotografii cyfrowej, jak i tradycyjnej

jeźdźcy Apokalipsy
jeźdźcy Apokalipsy

postacie czterech jeźdźców z Apokalipsy św. Jana o imionach: Wojna, Zaraza, Głód, Śmierć, którzy symbolizują  nieszczęścia

perswazja
perswazja

przekonywanie, nakłanianie do czegoś

plakat
plakat

forma grafiki użytkowej, będąca samodzielnym dziełem sztuki, ale pełniąca też funkcję artystyczno‑użytkową; w plakacie autor w prosty, graficzny sposób, za pomocą uproszczonych, umownych znaków, często przy użyciu metafory, informuje np. o sztuce teatralnej, filmie czy sygnalizuje problem społeczny

plakat do wydarzeń
plakat do wydarzeń

to plakat, który towarzyszy wszelkim wydarzeniom, zwłaszcza kulturalnym, np. filmowym, teatralnym, literackim (stąd mówimy np. o plakacie teatralnym lub plakacie filmowym), ale także świętom, obchodom, spotkaniom i innym

plakat literniczy/typograficzny
plakat literniczy/typograficzny

plakat, którego ważnym elementem kompozycyjnym jest litera, pojedynczy napis czy większe bloki tekstowe.

plakat społeczny
plakat społeczny

plakat, który porusza ważne, także trudne i kontrowersyjne tematy, takie jak np. tolerancja, przemoc, ubóstwo

Polska Szkoła Plakatu
Polska Szkoła Plakatu

określenie odnoszone do grupy polskich artystów, którzy w latach 50. - 70. XX wieku zajmowali się tworzeniem plakatów o tematyce politycznej, społecznej i kulturalnej, w tym szczególnie ważny był plakat teatralny i filmowy; zasłynęli w świecie dzięki oryginalnemu podejściu, polegającemu m.in. na: oszczędności i lapidarnościlapidarnylapidarności formy, stosowaniu aluzji, niedopowiedzeń i ironii, nowatorskiemu liternictwu; byli podziwiani i stanowili źródło inspiracji dla artystów na całym świecie; za najwybitniejszych przedstawicieli uznaje się m.in. Henryka Tomaszewskiego, Romana Cieślewicza, Jana Lenicę, Jana Młodożeńca, Franciszka Starowieyskiego i wielu innych

lapidarny
rewolucja przemysłowa
rewolucja przemysłowa

zmiany technologiczne, gospodarcze, społeczne i kulturalne zapoczątkowane w  XVIII wieku w Anglii, polegające na przejściu z gospodarki opartej na rolnictwie i produkcji rzemieślniczej na mechaniczną produkcję fabryczną, rewolucja przemysłowa wiąże się z wprowadzeniem do produkcji, komunikacji i rolnictwa maszyn

secesja
secesja

styl w sztuce europejskiej i zdobnictwie z końca XIX wieku, charakteryzuje się zamiłowaniem do dekoracyjności, cechują go, między innymi, faliste linie i asymetria

status społeczny
status społeczny

pozycja, jaką zajmuje jednostka w grupie społecznej

synekdocha
synekdocha

figura stylistyczna, polegająca na zastąpieniu nazwy przedmiotu nazwą jego części (np. progi zamiast: dom), pojęcia ogólnego pojęciem o węższym zakresie (np. kino zamiast: film)