Ilustracja przedstawia czarnego, otwartego laptopa na szarym tle. Na ekranie widnieje regał z książkami.
Ilustracja przedstawia czarnego, otwartego laptopa na szarym tle. Na ekranie widnieje regał z książkami.
Plusy i minusy internetu
Okładka - internet a media
Źródło: Pixabay , domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin naszego życia. Przede wszystkim wywarł znaczący wpływ na sposoby porozumiewania się. Zmienił również postrzeganie tekstu. Komunikacja wirtualna coraz częściej zastępuje bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem. Publikowane w nowoczesnych mediach teksty wymykają się tradycyjnym kategoriom opisu. Ten stan najpełniej oddaje metafora sieci, w której to każdy wytwór komunikacji można włączyć do pojemnego, splątanego zbioru linków zwanego hipertekstemhiperteksthipertekstem.
Cyfrowa rewolucja zmieniła nasze przyzwyczajenia komunikacyjne. Coraz chętniej przekazujemy i odbieramy informacje za pomocą komunikatów niewerbalnychkomunikacja niewerbalnakomunikatów niewerbalnych, m.in. obrazów, gestów. Korespondując z kimś, używamy komunikatów werbalnych (słownych). Urozmaicamy je jednak wyrażającymi nasze uczucia emotikonami i znakami. Nowe media sprawiły również, że bez ograniczeń poruszamy się po tekstach odsyłających nas w nowe miejsca i do kolejnych treści – nigdy nie wiadomo, kiedy skończy się lektura.
Polecenie 1
Przygotuj kilka fragmentów wypowiedzi z portali społecznościowych lub forów dyskusyjnych, w których pojawiają się emotikony, przekształcenia tradycyjnej pisowni i interpunkcji. Zastanów się, jaki jest cel posługiwania się tego typu znakami w komunikacji elektronicznej.
RDxRUm1Ezmk9P
Miejsce na notatkę ucznia.
hipertekst
hipertekst - sposób organizacji informacji w tekście komputerowym polegający na zastosowaniu wyróżnionych odsyłaczy, które automatycznie przenoszą użytkownika do innych informacji
Hiperteksty
Wszystkie formy komunikacji internetowej nazywamy hipertekstem. W tej kategorii mieszczą się publikowane teksty, dyskusje (naśladujące tradycyjny dialog), a przede wszystkim komunikaty oparte na obrazie oraz towarzyszącej mu muzyce (zapisie audio). Internet pozwala ludziom komunikować się bez przeszkód. Dlatego też współczesny świat nazywamy metaforycznie „globalną wioską”. Niektórzy przypisują tej komunikacji nawet formę iluzji, symulakrumj0000007VQB2v27_000tp001symulakrum (por.por.por. też określenia: wirtualny, cyfrowy).
Internetj0000007VQB2v27_000tp002Internet jest niewątpliwie kluczowym wynalazkiem ostatnich dziesięcioleci ubiegłego wieku. Trudno dziś wyobrazić sobie świat bez cyfryzacji. Trzeba jednak pamiętać, że tyle samo w nim pożytecznych, co niebezpiecznych zjawisk. Te pierwsze regulowane są przez kodeks zachowań komunikacyjnych w sieci, zwany netykietą. Drugie zaś, stanowiące formy łamania prawa w internecie, określa się jako cyberprzemoc lub cyberprzestępstwo.
j0000007VQB2v27_000tp001
symulakrum – określenie wprowadzone przez francuskiego filozofa Jeana Baudrillarda [czyt. Żana Budliara], który współczesny świat medialny nazwał „symulacją” świata rzeczywistego, sprawiającą, że ludzie zatracają swój krytycyzm i żyją znaczeniami świata medialnego kosztem świata rzeczywistego
j0000007VQB2v27_000tp002
internet - termin wszedł do powszechnego użycia w 1983 roku, choć badania nad utworzeniem sieci internetowej trwały już od lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia; w roku 1989 opracowano projekt stworzenia sieci dokumentów hipertekstowych o nazwie World Wide Web [czyt. łord łajd łeb]; pierwsza strona internetowa powstała w roku 1990
por.
por. - porównaj
Polecenie 2
Zaprojektuj (możesz zaprosić do współpracy koleżanki i kolegów z klasy) stronę www szkolnej rozgłośni radiowej lub redakcji szkolnej gazetki. Wykorzystaj poniższy szablon.
Szablon strony internetowej
Podstrona 1
Podstrona 2
Podstrona 3
Podstrona 4
Podstrona 5
Logo
Zakładka 1
Fotografia/Demo prezentacja witryny
Szukaj w serwisie
Zakładka 2
Zakładka 3
Linki do portali społecznościowych
Forum
Polecamy
Video
Wiadomości
Linki
Księga gości
Muzyka
Polecenie 2
Zaproponuj elementy, z których powinna składać się strona internetowa szkolnej rozgłośni radiowej lub redakcji szkolnej gazetki.
RQCJ5MtVgdBol
Ćwiczenie 1
Odszukaj i wpisz do tabeli różnice między tekstem tradycyjnym a hipertekstem, czyli tekstem w mediach elektronicznych.
RQjJMESxugeOf1
Tabela do uzupełnienia przez ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wyszukaj w internecie przykładowe hiperteksty (np. na stronie dowolnego portalu informacyjnego lub encyklopediiencyklopediaencyklopedii). Zwróć uwagę na ich formę, możliwość modyfikacji (czy można je zmieniać lub uzupełniać), czy towarzyszy im przekaz audiowizualny (obraz, dźwięk). Przeczytaj również uważnie informacje z sekcji „Hiperteksty”.
Hipertekst:
ma formę otwartą,
słowu towarzyszą znaki, obraz, film, dźwięk,
jest dynamiczny, można go zmieniać, uzupełniać,
jest oparty na przekazie audiowizualnym.
Polecenie 3
R4kwCZ5gpVk3k1
Tabela, którą uczeń uzupełnienia zgromadzonym przez siebie słownictwem.
Tabela, którą uczeń uzupełnienia zgromadzonym przez siebie słownictwem.
RkSWlX9U3ur5z1
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij znaczenie skrótów używanych w komunikacji elektronicznej. Podaj odpowiedniki tych znaczeń w oficjalnej komunikacji w tekście pisanym.
Wyjaśnij znaczenie skrótów używanych w komunikacji elektronicznej. Podaj odpowiedniki tych znaczeń w oficjalnej komunikacji w tekście pisanym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij znaczenia terminów używanych w komunikacji internetowej:
host - stacja, jednostka przyłączona do sieci komputerowej
spam - niechciana poczta elektroniczna (np. reklamy)
webmaster rwebmaster webmaster r - projektant stron internetowych
op - (ang. original poster original poster original poster ) osoba, która jako pierwsza opublikowała dany wątek, wpis,
hacker hacker hacker (haker) - osoba włamująca się do komputera, sieci komputerowej.
original poster
original poster [czyt. ordżinal poster]
webmaster
webmaster [czyt. łebmaster]
hacker
hacker [czyt. haker]
Ćwiczenie 4
Odszukaj w dowolnych źródłach zasady netykiety. Zapoznaj się z nimi, następnie zredaguj w pięciu punktach własny kodeks kulturalnej komunikacji i bezpieczeństwa w internecie.
R10FOlK9cKXdM
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Netykieta to zbiór reguł właściwego zachowania w internecie.
Przykładowy kodeks:
Używaj poprawnej polszczyzny - pisz zgodnie z zasadami ortografii i interpunkcji.
Pamiętaj o kulturze języka, nie obrażaj rozmówców.
Unikaj kapitalików i wykrzykników - w internecie oznaczają krzyk.
Nie upubliczniaj swoich danych osobowych.
Nie pobieraj plików z nieznanych stron, mogą zawierać wirusy.
Ćwiczenie 5
RGecmd9hiiQyA1
Zadanie interaktywne, w kolumnie po lewej stronie znajduje się siedem emotikonów, w kolumnie po prawej - nazwy uczuć i emocji. Zadanie polega na właściwym dopasowaniu elementów z obu kolumn.
Zadanie interaktywne, w kolumnie po lewej stronie znajduje się siedem emotikonów, w kolumnie po prawej - nazwy uczuć i emocji. Zadanie polega na właściwym dopasowaniu elementów z obu kolumn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
Zredaguj definicję emotikonu.
RAPoJxbPNynbs
Miejsce na notatkę ucznia.
Postaraj się krótko scharakteryzować emotikon, podaj jego cechy.
Emotikon to prosty znak graficzny zbudowany ze znaków dostępnych na klawiaturze, przedstawiający zwykle wyraz twarzy.
Ćwiczenie 6
Przeczytaj treść wpisu na czacie. Odszukaj i popraw błędy:
Tommy: ELO! CO SIE Z TOBA DZIEJE????!!!!!! CZEKAM JUZ GODZINE!!!!! :-\ Miales mi pomoc w matmie. Przez ciebie obleje sprawdzian!!!!!!! :-( ObiOne: sory nie wsciekaj sie za 5 minut bede :-D Tommy: OKI!!!! Pamietaj przynies ta ksiazke o kturej gadalismy i ZADANIE DOMOWE!!!!!! ObiOne: Noway! I co wcisniesz je jako swoje????? DIY ;-)))) ja tylko tumacze. Tommy: LUZUJ zartowalem tylko mi wytlumacz i bedzie.
RAPoJxbPNynbs
Miejsce na notatkę ucznia.
Zwróć uwagę na nieprawidłowy zapis tekstu: użycie kolokwializmów, brak polskich znaków (np. ś, ł, ę), nadużywanie wykrzykników i pytajników, brak przecinków, zapis zdań wielkimi literami.
Przykładowa odpowiedź: Tommy: Hej, gdzie jesteś? Czekam już godzinę. Obiecałeś mi pomóc w nauce matematyki. Mogę nie zaliczyć sprawdzianu. ObiOne: Przepraszam, nie denerwuj się. Będę za 5 minut. Tommy: OK. Pamiętaj, przynieś książkę, o której rozmawialiśmy i twoje zadanie domowe. ObiOne: Nie ma mowy! Jeszcze oddasz je jako swoje. Zrób sam. Ja tylko tłumaczę, zadań za kogoś nie odrabiam. Tommy: Żartowałem, nie chcę zadania. Po prostu wytłumacz lekcję.
Sprawdź, czy umiesz!
Roh0apZd1kgnS
Ilustracja przedstawia czarnego, otwartego laptopa na szarym tle. Na ekranie urządzenia widać regał z książkami, bibelotami, czasopismami. W prawym rogu regału stoi małe radio oraz leży aparat fotograficzny.
Okładka - internet a media
Źródło: Pixabay , domena publiczna.
Polecenie 4
Zapoznaj się z powyższą ilustracją i na jej podstawie rozwiń myśl: Internet pozwala ludziom komunikować się bez przeszkód. Szanse i zagrożenia.
R1QdhEkYwkpRI
Zwróć uwagę na następujące problemy: manipulowanie opinią publiczną, prowokowanie zachowań agresywnych, mniejszą wrażliwość na ból i cierpienie, wulgaryzację języka, aktywne korzystanie z różnych źródeł informacji, obserwacja świata, tworzenie własnych przekazów, rozrywka itp.
R1NJu0zB5Qk0H
Ćwiczenie 7
Uzupełnij wolne miejsca informacjami na temat pochodzenia i znaczenia słownictwa związanego z internetem.
Uzupełnij wolne miejsca informacjami na temat pochodzenia i znaczenia słownictwa związanego z internetem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
encyklopedia
encyklopedia - Encyklopedia PWN jest dostępna w internecie pod adresem https://encyklopedia.pwn.pl/
Słownik
komunikacja niewerbalna
komunikacja niewerbalna
zbiór wszystkich pozasłownych komunikatów, krążących pomiędzy ludźmi, obejmuje np. mimikę, mowę ciała, ton głosu
media
media
urządzenia, instytucje, za pomocą których przesyłane są treści od bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, kino